Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan in de " Mancave"

Gestart door Kawa donderdag 01 augustus 2013, 15:32:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baan op zolder is baan op 1 hoog geworden...
De verhuizing is afgerond, op het laatste moment toch een andere, grotere kamer en meteen de nieuwe tafel gebouwd, de eerste testbaan ligt er, we gaan weer beginnen!

vriendelijke groeten,
Paul
Re: Dit wordt mijn baan...verhuizing afgerond, we gaan weer beginnen...
Hallo Paul,

Mooie baan toch.
En die 60 cm is dat de opening in het midden, zo ja dan heb je een zee van ruimte. :thumbup:

vr.gr. Gunther.
Dit wordt mijn baan...verhuizing afgerond, we gaan weer beginnen...baanplan
Dit is de nieuwe tafel met een baanplan wat ik na een hele dag lekker puzzelen heb neergelegd. De ontbrekende rails zijn in bestelling.
Ik wil op de linker tafel een stad met daarin opgenomen een stationsgebouw, de perrons " lopen" dan  naar rechts weg, via de middentafel verbindt straks een weg de stad met het bedrijventerrein wat ik op de rechtertafel heb gepland.
Eerst maar eens het baanplan naar volle tevredenheid zien te krijgen, nog genoeg te beleven en te bedenken,
vriendelijke groeten,
Paul.
Re: Dit wordt mijn baan...verhuizing afgerond, we zijn weer begonnen...
Mooie afkortzaag/tafelzaag gekocht, werkt heel erg prettig, begonnen met de bouw en ja, er komt dus een schaduwstation. ;)
Re: Dit wordt mijn baan...verhuizing afgerond, we zijn weer begonnen...
Leuk dat je aan een tweede niveau bent begonnen. Ik ben benieuwd wat voor creatieve ideeën je aan ons gaat laten zien!
Dit wordt mijn baan...boogjes zijn weer terug
Gecombineerde afkortzaag/zaagtafel, ideaal ding...en de goede oude decoupeerzaag hebben weer tot resultaten geleid...
Ik had al eens eerder met boogjes geëxperimenteerd en dat gaf een leuk effect dus ik heb een nieuwe poging gewaagd en ben best tevreden tot nu toe.
Bijkomend voordeel is dat ik nog eens een vastgelopen trein kan "door duwen" mocht dat onverhoopt nodig zijn...
Re: Dit wordt mijn baan...boogjes zijn weer terug...
Hij gaat lekker!! Heb je een sporenplan voor de twee niveaus of bedenk je het "on the move"?
Re: Dit wordt mijn baan...boogjes zijn weer terug...
Ha die Kees.
De open boogjes zijn een goed idee, héél lang geleden toen het woord schaduwstation nog niet bestond, had een modelspoorkennis van mij al een "verborgen" station met aan de voorkant allemaal boogjes, zodat hij er eventueel toch bij kon! :idea: :thumbup:

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Dit wordt mijn baan...boogjes zijn weer terug...
Hallo Albert Jan,
Zeg maar Paul tegen Kees... :D, maar dank je wel, ik vind het ook nog erg leuk staan.
En hoi Kees, inderdaad, ik bedenk het "on the move", zittende op mijn stoel, biertje erbij en in mijn hoofd plannen maken en vervolgens uitproberen en aanpassen.
En de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat jouw baan een grote inspiratie is voor me...en ik dus regelmatig even "afkijk" ...  :thumbup:
Re: Dit wordt mijn baan...boogjes zijn weer terug...
Leuk idee Paul.
breek t het een beetje, vond het bij je vorige baan al leuk staan en heb het zelf bij mij ook willen toepassen....
Maar bij mij past het niet zo in de baan.
:thumbup:

groet Winno
Re: Dit wordt mijn baan...boogjes zijn weer terug...
Kees ehhh Paul! :D
Ik had het berichtje van Kees net gelezen en jaaah, dus ehhh! :oops:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Dit wordt mijn baan...keerlus op tweede niveau...
Het tweede niveau is bereikt en de tweede keerlus ligt er ook. Ik moet nu ernstig nadenken of en waar ik nog een station wil en of ik misschien maar een klein (berg/dorps)station moet gaan maken, op deze manier blijft er namelijk niet veel ruimte over voor een meersporig station, heb wel een aantal rangeersporen links en rechts weten te creëren, kom alleen weer rails te kort... :?
Vooralsnog ben ik van plan om het linkergedeelte te gaan voorzien van een berg, zowel onderste als bovenste keerlus zullen in de berg " verdwijnen".
Rechts zweven er nog twee sporen, daar wil ik nog een viaduct maken, ik weet alleen nog niet of ik gebruik zal maken van de boogviaducten van Marklin of dat ik zelf wat ga bouwen of dat het misschien wel een combinatie wordt. De kant en klare brugpijlers van Marklin zijn makkelijk in gebruik maar ik vind ze zo plastic-achtig aandoen.
Oh ja, alvast een klein stukje ballast uitgeprobeerd, en gras, en steentjespapier op de tunnelingang, gewoon omdat dat zo leuk is... ;)
Plannen genoeg weer, tips, trucs en adviezen welkom,
vriendelijke groeten,
Paul
Dit wordt mijn baan...keerlus op tweede niveau...
De dag besteed aan ruimte creëren voor een station en rangeerterrein/opstelsporen op het bovenste niveau. Uiteindelijk tot dit gekomen, ik ben er vooralsnog wel tevreden mee, ruimte genoeg voor een loc met drie a vier rijtuigen, opstelsporen voor een klein goederenemplacement en wat ruimte voor bebouwing straks.
Het ging voorlopig wel even ten koste van de boogjes, ik denk er nog over na of die terugkomen...lijkt wel een " never ending story" te worden  zo langzamerhand... :D
Tevens nog een stuk van ballast en groen gezien, zoals te zien moet de lijm nog wel even drogen...
Tips, trucs en adviezen, altijd welkom,
vriendelijke groeten,
Paul
modelspoorbaan in de "mancave"...stukje scenery...
Ik ben wat gaan experimenteren met ballast, drybrushen, strooisel, struikjes e.d.
Dat kleedt zo'n hoek meteen wat meer aan.

Tevens een beginnetje gemaakt voor een berg; houten staanders met daarover heen vliegengaas als ondergrond voor gips of papierpulp.
Ik heb bij mijn eerste baan gips van Noch, granietgrijs gebruikt, dat gaf best een leuk effect ( zie foto3)
En ik heb wel eens gewoon gips, het bekende Rotband, gebruikt (zie foto4).
Ik ga nu misschien maar eens papierpulp uitproberen...kom leuke resultaten daarvan tegen op het forum en ga daar nog wat meer over lezen en uitzoeken, ik las namelijk ook berichten over stank en schimmel en daar heb ik geen zin in... :?
Prettig weekend,
Paul.

Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Gaat lekker zo Paul. Ik bouw bergen van hardschuim, ook misschien leuk om eens te proberen. Voordeel vind ik de snelle verwerking, het gewicht en de eenvoud om elementen te plaatsen of te veranderen.
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...papierpulp
Ik heb vanochtend een paar edities van het Almeerse suffertje in stukjes geknipt, laagje water erop, scheut verf erbij zodat pulp alvast de goede kleur krijgt en roeren maar...
Zoals te zien iets minder dan een kwart emmertje.
Ik wil dit eerst eens uitproberen, ik was nog niet helemaal overtuigd, mede gelet op de lange tijd dat dit spul moet drogen en de kans op schimmel en stank. Als ik de diverse berichten op het forum lees en de foto's zie worden er wel hele mooie resultaten behaald... :thumbup:
Ik ga dus de tips van dettol e.d. toepassen en hoop er het beste van.
De bedoeling is dat de ruwbouw van de berg en het er naast gelegen viaduct voor auto's er mee worden gemodelleerd tot een zo natuurlijk mogelijke vorm, ik ben benieuwd en zal de resultaten laten zien.
vriendelijke groeten,
Paul.
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Paul, wij wachten af! Met toegeknepen neus......
modelspoorbaan in de "mancave"...eerste poging met papierpulp...ruik nog niks...
Mijn eerste poging met papierpulp is vooralsnog naar voorzichtige tevredenheid uitgepakt.
Ik kon nergens terugvinden hoeveel houtlijm er nu aan toegevoegd moest worden dus ik het het project in drie stukken verdeeld.
Elk stuk werd voorzien van papierpulp met steeds een beetje meer houtlijm. Het laatste stuk heb ik, nadat ik de papierpulp had aangebracht, nog eens ruim voorzien van licht verdunde houtlijm.
Nu geduldig wachten tot het droog is.
De mate van uitknijpen heb ik ook over drie stukken verdeeld maar volgens mij kun je het beste het spul toch maar gewoon heel goed uitknijpen.
Als het droog is plaats ik weer foto's,

vriendelijke groeten,
Paul.

Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
enne... ik ruik nog niets...maar voor het geval dat...
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Hallo Paul,

de papierpulp maak je enkele dagen van tevoren.(zonder de houtlijm :P)(de pulp kun je een poosje goedhouden)
de hoeveelheid houtlijm komt niet zo precies, gewoon een flinke scheut op gevoel.
Wat wel van belang is, is dat je pas houtlijm toevoegt op het moment van daadwerkelijke verwerking tot "rots"
Je neemt dus zoveel papierpulp als je denkt te kunnen verwerken scheut houtlijm erdoor en de rotskunstenaar kan met zijn spatel aan het creeren.
Als laatste  nog licht verdunde houtlijm eroverheen is eigenlijk niet meer nodig.

Ben benieuwd naar je resultaat

Ps Op dit forum zijn meerdere draadjes te vinden met uitleg en voorbeelden. (Bv in de draadjes van (iTom) Tom)
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Lachuh Paul die Axe!! Ben benieuwd naar je ervaringen!
modelspoorbaan in de "mancave"?resultaat papierpulp
De eerste berg met papierpulp staat en is al grotendeels bewerkt.
Ik ben er achter gekomen dat ik te snel met de papierpulp aan de gang wilde.
Het spul moet dus echt een paar dagen staan en drogen in de emmer, dan goed uitknijpen en dan pas gaan verwerken?ik wilde duidelijk te snel want het spul op de berg heeft ruim 8 dagen staan drogen voordat ik het kon gaan bewerken... :?
Al doende leert men?
Ik vind het effect niet verkeerd en een nieuw emmertje met papierpulp is inmiddels gemaakt. Ik ga kijken hoe dat uitpakt als ik wat geduldiger er mee ben... :D
vriendelijke groeten,
Paul.
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Hoi Paul

Ik vind het er al aardig uit zien.

Tony
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Looking good!! Heb je de Axe nog nodig gehad?
modelspoorbaan in de "mancave"?papierpulp deel 2
Mijn tweede poging met papierpulp is al beter verlopen.
Het spul staat lekker te drogen en ik denk dat het weer een leuk resultaat gaat geven.

en de Axe heb ik nog niet nodig gehad... :-)
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Wordt leuk zo met die achtergrond!!  :thumbup:
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Hoi Paul, het wordt steeds beter.

Gebruik je een spatel? Als ik op de laatste foto's kijk, lijkt het erop van niet maar ik kan me vergissen.

Indien je geen spatel gebruikt, probeer dat de volgende dan eens. met een spatel maak je er meer een geheel van en kun je ook evt lijn inbrengen.

Succes
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Kees en Ceess,
Dank voor de reacties en de complimenten.
Ik vind het wel grappig om met dit spul te werken, kost niets en best makkelijk te bewerken.
Ik heb voor sommige stukken een spatel gebruikt maar omdat de pulp nog wel een beetje " propperig" was werd niet alles even glad.
Er ontstaan dan inderdaad kleine ruimtes tussen de stukken die ik aanbreng maar dat zorgt er dan weer wel voor dat als het droog is het lijkt op spleten en kieren die in rotswanden/bergwanden zitten.
Volgende poging wordt vast weer beter maar over het algemeen genomen ben ik absoluut niet ontevreden maar blijf uiteraard streven naar nog mooiere resultaten.
Kom maar op dus met de tips, trucs en adviezen en ik laat de resultaten wel weer zien.
Goed weekend,
Paul.
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Die rots zo voor de achtergrond met die rivier staat prachtig. Het lijkt net echt. Ik vind hem nog wel iets te "gewoon grijs". Mischien nog wat aan de gang met andere tinten en een witte drybrush? Het wordt een leuke baan zo.

De open ruimte tussen de tafels is toch meer dan 60 centimeter? Misschien heb je dat al aangegeven maar ik kon de definitieve maten niet zo gauw vinden.
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Hallo Paul.
Het werken met papierpulp gaat je steeds beter af en het resultaat ziet er goed uit.
Heel goed dat jezelf allerlei ervaringen opdoet, je merkt nu ook wat makkelijker is en wat het mooiste resultaat geeft! :thumbup:
Het verslag met foto's is een mooie aansporing tot navolging! :idea:

Veel succes en plezier met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Goedemorgen Henk en Albert-Jan,
De afmeting van de tafel komen niet meer overeen met de tekening die nog op mijn topic rondzwerft, die was voor een kleinere kamer bedoeld. De linker en rechter poot van de U zijn 1.22 breed, de ruimte ertussen in is ongeveer 90 cm.
De papierpulp gaat nog verder bewerkt worden, ik had een scheut zwarte verf er aan toegevoegd tijdens het bereiden en daarom heeft het spul al een grijze basiskleur.
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Hi Paul,
Dank voor je antwoord. Mooie loopruimte en ook nog ruimte voor de tafel. Wat slim om de papierpulp vooraf al een kleur mee te geven.
Groet,
Henk
modelspoorbaan in de "mancave"?papierpulp poging 3
De derde poging met papierpulp.
Ik heb er nu meer water aan toegevoegd; op die manier is het beter te verwerken en de langere droogtijd neem ik dan maar voor lief.
Ik heb het advies van Ceess opgevolgd en meer met een spatel gewerkt, spul glad gestreken en hier en daar wat reliëf aangebracht. Er blijven tijdens het drogen toch nog wat scheuren en kieren ontstaan maar dat bewerk ik nog wel. De berg met berghutje tegen de achtergrond pakt boven verwachting goed uit
Er staat nu nog een villa tussen de rotsen, ik ben er nog niet uit of ik die laat staan of dat ik daar een berg met kasteelruïne ga bouwen. Ik voel meer voor dat laatste want ik vind de villa niet echt passen daar dus die gaat waarschijnlijk wel een andere plek krijgen.
Tevens de R1 keerlus in het schaduwstation vervangen voor een R2 keerlus, ondanks dat het mee leek te vallen deden zich tijdens testrondjes toch ontsporingen voor. Om in de toekomst irritaties te voorkomen de boel gelijk maar aangepast.
Het oppervlak van het zichtniveau diende daardoor ook enigszins aangepast te worden en ik heb meteen maar twee tunnelingangen uitgezaagd. Uiteraard nog in ruwbouw maar het idee dat de treinen straks even zichtbaar zijn als ze door het schaduwstation naar de keerlus rijden vind ik wel leuk.

vriendelijke groet,
Paul.
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Ik denk dat je volledig "in control" bent, het gaat er met iedere update betere uitzien! De "pulp" aan de achtergrond ziet er inderdaad goed uit.
modelspoorbaan in de "mancave"?volgende project
Terwijl ik wacht totdat de papierpulp droog is zodat deze verder bewerkt kan worden heb ik alvast nagedacht over het volgende project. Op de linkerpoot wil ik een bergdorpje laten verrijzen met bergwegen compleet met haarspeldbochten. Tevens moesten daar de treinsporen in opgenomen worden. Ik heb een grote " bak" neergezet die als basis gaat dienen en ik wil met niveaus/terrassen gaan werken.
De inspiratie wil ik opdoen van de oevers van de Moezel, omgeving Cochem in de Eifel.
Een nieuwe emmer papierpulp heb ik ook maar vast aangemaakt?
vriendelijke groeten,
Paul
modelspoorbaan in de "mancave"?bergbouw met papierpulp
Ik heb die grote lompe bak op de linkerpoot van de U weer weggehaald, was buitenproportioneel groot, kleinschaliger bouwen bevalt me ook beter.
Ik heb met papierpulp en een houten frame, overspannen met vliegengaas een nieuwe berg gemaakt. Ik heb geprobeerd er direct wat meer vorm en lijn in te krijgen en ik vind het aardig gelukt.
Terrasbouw met haarspeldbochten is wat te ambitieus misschien maar ik wil nog steeds een dorp in de stijl zoals vaak te zien in de Eifel bouwen op deze kant dus ik denk en plan vrolijk verder?
groet,
Paul.
modelspoorbaan in de "mancave"?boogjes
En daar zijn ze weer?de boogjes...na lang denken en bedenken, uitproberen, afbreken en opnieuw beginnen denk ik dat dit het thema wordt om op de linkerhelft van de U verder te gaan bouwen.
Ik heb er wat overzicht foto's bijgeplaatst van de situatie nu.
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Heel mooi!!

Hoe bevalt het rijden met een Mobile Station 2 (als ik het goed zie)??
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Hallo Pieter,
De MS II bevalt mij prima. Ik bestuur er 4 locs mee als ik dat wil, een aantal wissels en in de toekomst wil ik dat nog uitbreiden met meer wissels en waarschijnlijk ook nog een aantal seinen.
modelspoorbaan in de "mancave"...
De berg op de linkerpoot van de U begint vorm te krijgen, de boogjes zijn inmiddels weer verdwenen maar misschien komen ze ergens anders nog terug?
de papierpulp stond al een flink aantal dagen te wachten en dat was te ruiken toen ik het spul even omroerde om de houtlijm te vermengen... :-(? een flinke snuif deodorant was nodig... :)?

Ik heb nog wat " beleidsbeslissingen"  genomen; het rangeerterreintje aan de rechterzijde heeft er aan moeten geloven. Ik bleef aanhikken tegen de te korte opstelsporen. Ik wil toch ook graag een redelijk leuk dorp dan wel stadje gaan bouwen dus ik moest een keuze maken.
Tevens heb ik het derde spoor bij de ingang tunnel aan de rechterzijde weggehaald, ik vond het niet realistisch staan en bovendien had het ook geen functie naar het schaduwstation.
Kortom, lekker bezig?

vriendelijke groeten,
Paul.
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Mooi hoor , ik doe het je nog niet na.

Alleen jammer dat er al weer enkele foto's vanaf zijn.

Mvg: Alex
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Goed bezig Paul.
Word een geweldige baan,zo.
Het werken met de papierpulp is erg fijn. Heb er zelf inmiddels ook al wat emmertjes van gebruikt.
Ik heb ook wat boomschors gebruikt als rotsen. Met een plamuurmes bewerk ik de papierpulp nog een beetje.

Ben benieuwd naar je vervolg. Succes!

Gr. wim
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
@Alex; dank je wel voor het compliment, voor zover ik weet en kan zien zijn er echter geen foto's verdwenen.
@Wim, jouw verslagen van het werken met papierpulp hebben mij over de streep getrokken om het ook te proberen. Het bevalt goed, geduldig wachten tot het droog is is wat minder maar het feit dat het gratis materiaal is en leuke resultaten oplevert maakt dat weer ruimschoots goed.
Ik vind jouw papierpulp bouwwerken erg mooi, vooral de muren die je erin verwerkt hebt. Maak je dat met met een plamuurmes in de papierpulp of gebuik je ander materiaal?
Vriendelijke groeten,
Paul.
modelspoorbaan in de "mancave"?nieuw baanplan
Een tijd niets gedaan en dat kwam omdat ik niet tevreden was met het vorige baanplan.
Vorige week resoluut alles afgebroken en opnieuw begonnen.
Wat me hoofdzakelijk niet beviel was het feit dat aan de achterzijde over de hele lengte van de baan de sporen niet meer bereikbaar waren, ondanks de boogjes/arcade.
De ballast op de rechterpoot was mooi gelukt alleen werkte het als een klankkast terwijl er toch isolatie onder lag. Ik heb op demobanen van Märklin andere oplossingen gezien m.b.t. gebruik van C-rail dus ik wil dat eens gaan uitproberen.
Ook het feit dat op de rechterzijde erg weinig ruimte voor scenery overbleef door de dubbele bocht die erboven lag beviel me niet meer.
Wat me wel heel goed is bevallen is het werken met papierpulp. De reeds eerder gemaakte bergen moest ik helaas afbreken (kost gelukkig niets) maar ik ga hier zeker weer mee verder.
Kortom, tijd voor wat anders en dit is het geworden, een baanplan wat meer "open" ligt en toch nog een tweede niveau heeft.
Er ligt nog niets vast en er is dus nog alle ruimte voor verandering/verbetering.

vriendelijke groeten,
Paul
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Een echte modelbouwer reactie. Niet tevreden gewoon afbreken en opnieuw beginnen  B)

Goed bezig Paul  ;)
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Ik heb met de papierpulp iets nieuws uitgeprobeerd; terwijl het spul in model gebracht ligt te drogen heb ik direct gras e.d. over gestrooid en vervolgens met een dun laagje verdunde houtlijm de strooisels nog bewerkt om het zo bij elkaar te houden.
Het resultaat van een klein proefstukje was boven verwachting dus vervolgens de rest van de papierpulp gebruikt. Ik vind het nu al een leuk spoordijkje, als het helemaal droog is ga ik het nog verder aankleden.
Een nieuwe emmer papierpulp is al weer in de maak,
vriendelijke groeten,
Paul.
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Ziet er mooi uit Paul  :)
G. Fulco
modelspoorbaan in de "mancave"?nieuwe aanwinsten
gescoord op Marktplaats,
de " Berlijntrein"  al een tijd naar op zoek geweest en voor een spotprijs gevonden :D
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Mooi  :)
Is het Marklin of Roco?
Groetjes Fulco
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Roco, vijf rijtuigen in nieuwstaat met originele verpakking, 45 eurootjes.. :)