Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan in de " Mancave"

Gestart door Kawa donderdag 01 augustus 2013, 15:32:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan in de " Mancave"
 EDIT:ik heb inmiddels al diverse keren de boel veranderd...en opnieuw veranderd...en tips en adviezen gekregen en dus weer aangepast... :P
De baan is inmiddels ook van zolder verhuisd naar een etage lager en nu in U-vorm met een tweede niveau erbij. De start was op zolder en is een mooie oefening geweest.
De huidige kamer is tot  "mancave" benoemd... :P
Hieronder volgt het verslag van hoe ik steeds begon, de boel afbrak en weer opnieuw begon, en weer opnieuw, en nog eens opnieuw.... :)
----------------------------------------
Na een aantal baanplannen te hebben uitgeprobeerd en steeds weer afgebroken wil ik nu eens een keer goed beginnen. Ik liet me steeds verleiden om mooie scenery te bouwen en te weinig aandacht te schenken aan het baanplan.
Ik heb de beschikking over een treintafel van 2.35 meter lang, 1.10 meter breed en daar heb ik nog een stuk van 90 bij 90 centimeter aan weten te plaatsen zodat het geheel een L-vorm heeft.
Ik heb Marklin C rail en de boel wordt aangestuurd  met behulp van MS2

Ik voeg wat foto's toe van de treintafel (met afmetingen) met een testbaan en sta open voor alle tips, suggesties, adviezen en wijze raad.
Re: L-baan bouwen, met schaduwstation en klimspiraal
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: L-baan bouwen, met schaduwstation en klimspiraal
 :) Als het over klimspiralen gaat ben ik geboeid ... ik heb ondertussen reeds 6 klimspiralen in mijn baan verwerkt .... je moet maar eens kijken .

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.0

Radius r2 + r3 is goed haalbaar op een breedte van 1,22 m ( standaardmaat van plaat ) .

Veel bouwplezier verder ...

Freddy
Re: L-baan bouwen, met schaduwstation en klimspiraal
Hoi Paul,

Ik zag dat je al een flink aantal jaren hier meeleest, maar alsnog van harte welkom op het forum! ;)

Wat betreft je baan: De oppervlakte van jouw baan komt aardig overeen met de mijne, dus misschien heb je daar nog wat aan (zie blz.2 van mijn topic voor het baanplan). Ik kamp een beetje met hetzelfde probleem: weinig ruimte en toch zoveel ideeën en plannen verwezenlijkt willen hebben. Inmiddels ben ik er achter dat dat niet altijd goed lukt en dat ik me misschien meer had moeten beperken.
Zelf ben ik ook absoluut geen timmerman, maar met een decoupeerzaag, veel hout en wat geduld is het toch gelukt. Laat je dus daardoor niet afschrikken. Je zou daarnaast in plaats van een spiraal ook kunnen denken aan een helling die langs de randen van je baan omhoog loopt.
Verder raad ik je aan om even te kijken of je straks wel overal goed bij kunt, vooral achterin de hoek rechts (waar dat wagonnetje nu staat op de foto). Als daar iets gebeurt en je hebt de hele voorzijde van je baan vol gebouwd met scenery, dan zou dat wel eens lastig kunnen worden. Een manluik is dan erg handig heb ik gemerkt.

Veel succes alvast met de bouw van je baan!

Groet, Marc


Ps. Liefhebber van het snelle, groene spul (gezien je nickname)?
Re: L-baan bouwen, met schaduwstation en klimspiraal
snel groen spul...ja, ook een hobby van me...zie foto...afkomstig van een eerdere baan...
en nog wat foto's van snel rood spul... ;)
Re: L-baan bouwen, met schaduwstation en klimspiraal
Hmmm...twee niveaus en een klimspiraal, ik merk dat ik toch wel heel ambitieus was. Ik heb de hele ochtend gepuzzeld maar ik krijg geen fatsoenlijk baanplan op de tafel gelegd. Ik kom steeds een paar centimeter tekort...
Uiteindelijk heb ik een baanplan met heel veel rijlengte neer weten te leggen, ga daar eerst maar eens mee verder en wie weet krijg ik nog de geest...
tips en adviezen blijven welkom...
Re: L-baan bouwen, met schaduwstation en klimspiraal
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: L-baan bouwen, met schaduwstation en klimspiraal
Hoi Paul,

Denk je er weleens aan je baan enkelsporig uit te voeren?

Dubbelspoor betekent ook dat het meer ruimte in neemt, die je met enkel spoor weer een beetje terug wint.

Het is maar een idee, en zou er zeker eens je gedachten over laten gaan.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: L-baan bouwen, met schaduwstation en klimspiraal...of toch maar een vlakke baan?
Tja, enkelspoor, ik zal wel eigenwijs zijn dat ik dat maar niet wil...maar ik vind dubbelspoor zo veel mooier...ach ja, ieder zijn ding.
Ik heb besloten om het op een vlakke baan te houden, ik heb nu veel rijlengte kunnen creëren, een rangeerterrein en een passeerspoor dus ik ga me hier maar eens in verdiepen.
Ik heb vandaag een kastje opgehangen waar ik mijn zakjes gras, steenslag, struikjes, heggen en nog meer van dat kleine spul in en op kwijt kan.
Tevens heb ik in een hoek een ruwbouw van een soort van tunnel/berg gecreëerd, daar ga ik nog verder over nadenken, het ging ten koste van een stukje rangeerspoor maar ik vind dat een berg/tunnel bij een modelspoorbaan hoort.
Ik zit er aan te denken om er een muur te maken waar het rangeerterrein tegen eindigt, nu nog kiezen welke stenen ik zal gebruiken. Ik heb er maar eens drie geplaatst zodat ik op mijn gemak kan kijken en kiezen.
Als iemand zich geroepen voelt om mijn huidige baanplan van commentaar te voorzien mag dat altijd, van alle tips en adviezen die op dit forum geuit worden heb ik altijd die dingen eruit gepikt die ik kon gebruiken dus dat zal ik nu ook weer doen.
Ik heb een paar foto's weer bijgevoegd,
prettig weekend,
Paul.
Re: L-baan bouwen, met schaduwstation en klimspiraal...of toch maar een vlakke baan?
Hoi Paul,

Het is geen kwestie van eigenwijs zijn ;)

Het is jouw baan, en je moet ermee doen wat jou het meeste plezier geeft.

Is dat dubbelspoor, dan is dat zo :thumbup:

Zelf heb ik een ontwerp gevonden die dat niet heeft, en ik heb er lang over nagedacht, maar het rijden met de trein door een landschap, geeft mij weer plezier ;)

Ja het plan is enkelsporig uitgelegd, maar ik pas wel enige handigheidjes toe, wat grotere radiussen slanke wissels, en om dat toe te passen heb ik maar 1 ding laten varen.

En dat was grappig genoeg een plan dubbelsporig uitwerken.

Concessies zijn er in vele soorten en maten, en sommigen denken alleen aan de beperkingen ervan, maar de mogelijkheden ziet men niet ;)

Veel succes met het uitwerken van je plan :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: L-baan bouwen, met schaduwstation en klimspiraal...of toch maar een vlakke baan?
Ik zou het banenplan wel eens willen zien. Ben zeer nieuwsgierig.
Je twijfels en wensen zijn zeer herkenbaar.

Dus, toon eens je eerste ontwerp.

Groeten,

Jan
Re: L-baan bouwen, met schaduwstation en klimspiraal...of toch maar een vlakke baan?
@Jan,
Ik heb helaas geen programma's zoals wintrack, ik zal het met de foto's moeten doen, en de opgegeven afmetingen...
Re: L-baan bouwen, met schaduwstation en klimspiraal...of toch maar een vlakke baan?
Hoi Paul,

Als jij je baan afmetingen goed doorgeeft en wat duidelijke foto's laat zien van je baan plan.
Wil ik het wel in WinTrack zetten. Das een kleine moeite.
Als je dan de demo download, kun je het baanplan ook zelf makkelijker bekijken. Als je dan wijzigingen maakt kun je dat niet saven in de Demo versie.
Maar je kan wel een schermafdruk maken, dan verwerk ik dat wel weer voor je. Maar alleen als je dat wilt natuurlijk he. Het is geen moeten. En ook geen moeite.

edit:
Dit is ongeveer je baan plan.
Baan plan toegevoegd en tra bestand.

Met vriendelijke groeten,
Peter
Re: L-baan bouwen, met schaduwstation en klimspiraal...of toch maar een vlakke baan?
Top !
Dank je wel Peter, (heb je een pb gestuurd)

I.p.v. 24530 heb ik 24230 gebruikt bij het rondje en ik was vergeten te vermelden dat op de foto's van de korte poot van de L nog drie bochten 24130 ontbraken.
En ik heb inmiddels een kleine 10 cm er bij kunnen " smokkelen" zodat het allemaal net past...
Al met al een baanplan wat me steeds beter begint te bevallen, ga nog wel kijken wat ik kan met de demoversie van wintrack.
Groet,
Paul.
toch geen schaduwstation, toch geen 2 nivo's, wel een L-baan...
Na lekker puzzelen, passen en meten en veel speuren op het forum toch besloten het voorlopig bij een vlakke baan te houden met lekker veel rijlengte en dubbelspoor.
Ik maak nu alle tunnels e.d dusdanig dat ik ze makkelijk van de baan kan tillen mocht dat nodig zijn, het mooie is dat het ook wel erg handig is om zo er aan te werken, je kan het object nog eens op een werktafel zetten om overal beter bij te kunnen. Ik doe alles nu stap voor stap en begin inderdaad achterin op de baan.
Op de foto's is te zien wat ik tot nu toe heb gefabriceerd met behulp van groene ondervloerplaten, makkelijk te bewerken met een stanleymes, minder stevig dan hout maar ach, wat er op komt te staan weegt bijna niets dus ik ga zien hoe goed dit blijft bevallen.
Op de foto's kun je zien hoe ik ongeveer mijn baan denk te gaan inrichten, de losstaande tunnel ingang is voor het autoverkeer, die maken gebruik van een tunnel naast de spoortunnel heb ik maar bedacht...
Achter het moderne flatgebouw komt een station en perrons, ik denk er aan om de perrons ook te maken van de groene platen en te beplakken met de perronprints die ik al eens eerder via dit forum heb gevonden.
Tevens is te zien hoe ik er een stukje baanoppervlak bij heb gesmokkeld...in onze kleine wereld hebben we altijd ruimte tekort lijkt het wel...
Re: L-baan bouwen, met schaduwstation en klimspiraal...of toch maar een vlakke baan?
Hoi Paul,

Ik dacht even dat je in problemen zou komen met die bocht die nog niet was ingetekend.
Maar zie nu op de foto's dat het keurig past.
Ik zie ook dat je een opstel spoortje hebt verwijdert.

Als ik iets voor je kan doen dan hoor ik het wel, he Paul?

Met vriendelijke groet,
Peter
Toch geen schaduwstation, toch geen 2 nivo's, wel een L -baan
De afgelopen dagen niet zoveel gedaan, wel een geldbesparende tip gelezen die zo simpel is dat je er daarom bijna niet opkomt...steentjespapier van Vollmer of Faller m.b.v. de printer kopiëren...dunner papier maar nog prima te verwerken, ik heb er wat mee geëxperimenteerd, en omdat het i.p.v. 1,95 per vel nu op 0,02 cent per vel terecht komt kan ik het ook zo weer aanpassen als ik dat wil...
kijk maar wat je er van vindt, ik vind het voorlopig op de achtergrond helemaal niet zo gek. Uiteraard gaat de hele witte binnenkant van de spoortunnel nog aangepast worden.
Twee perrons liggen er ook al in de ruwbouwversie, binnenkort perronprints plakken.
En ik heb een beetje gras en grind "gezaaid", om te kijken hoe dat ging...
Re: L-baan bouwen, met schaduwstation en klimspiraal...of toch maar een vlakke baan?
Gisteren niet veel tijd gehad maar wel even een ideetje uit kunnen voeren; alle objecten op de baan hou ik voorlopig " los" zoals eerder gezegd en in dat kader heb ik een soort van bergweitje gemaakt. Uiteraard nog niet klaar maar het eerste resultaat vind ik niet onaardig. Ik ben mijn oude scenery artikelen nu eerst aan het opmaken of hergebruiken voor ik nieuw spul koop. Juist het oude materiaal voldoet nog prima op de achtergrond en in de hoekjes die opgevuld moeten worden...
L baan met tunnels en bergen
Gisteren en vandaag weer met de ondervloerplaten bezig geweest.
Het concept om de "bouw -en kunstwerken" als losse objecten te houden bevalt me prima.
Deze berg met drie sporen tunnel kan ik in zijn geheel oppakken om aan te werken en is straks bij rijdende treinen ook erg makkelijk als er in de berg iets misgaat want ook dan pak ik hem in zijn geheel van de baan af.
De ondervloerplaten zorgen er ook nog eens voor voor dat het geheel vrij licht blijft.
Ik ben van plan om de kranten dun met gips te bestrijken en dan de harde ondergrond verder te bewerken. De binnenkant van de tunnel wordt ook nog bekleed en waarschijnlijk zal ik aan de lange zijde aan een andere achtergrond moeten gaan denken, de verhoudingen dreigen volgens mij zoek te raken... :?
Re: Uiteindelijk geen schaduwstation, geen klimspiraal en 2 niveaus, wel een L -baan
Ziet er goed uit blijft het volgen

gr  Alex
Re: Uiteindelijk geen schaduwstation, geen klimspiraal en 2 niveaus, wel een L -baan
@Alex, dank je wel,
en nog twee foto's van het hoekje boven een van de tunnels.
De straatjes zijn zogenaamde kinderkopjes, ik denk dat ik er iets van een pleintje met een standbeeld of zo ga maken...en inderdaad weer gekopieerd van een velletje wat ik in de winkel heb gekocht, deze manier van "budget modelbouw" bevalt me wel... :P
Re: Uiteindelijk geen schaduwstation, geen klimspiraal en 2 niveaus, wel een L -baan
Leuk om te zien zo een klein stukje straat Kawa geeft net een beetje sfeer boven de tunnel. :thumbup:
Re: Uiteindelijk geen schaduwstation, geen klimspiraal en 2 niveaus, wel een L -baan
Vandaag en gisteren de tunnel met berg verder bewerkt, ik heb op de kranten nog stukken keukenrol gelegd en die ruim besprenkeld met verdunde houtlijm. Eerste laag was mooi hard opgedroogd maar ik vond het geheel nog wat dun dus ik heb er nog een laagje over heen gelegd.
Ik ben nog aan het twijfelen hoe ik verder ga, toch een laagje gips of met tegellijm experimenteren. Gips ken ik en is makkelijk te bewerken, met tegellijm heb ik nog nooit gewerkt maar ik zie op het forum wel mooie resultaten.
Ook heb ik het hoekje boven de andere tunnel nog wat aangekleed.
Re: Uiteindelijk geen schaduwstation, geen klimspiraal en 2 niveaus, wel een L -baan
En de binnenkant van de tunnel met berg nog een keer van dichtbij, ik heb besloten de berg eerst goed te laten drogen, dan een basiskleur bruin/grijs te geven en vandaar uit weer verder te werken.
Re: wel/geen schaduwstation, wel/geen niveaus, aarrgghh...en maar weer opnieuw...
Opnieuw beginnen dus...
Ik heb een nieuw baanplan neergelegd en ik ga het aandurven, de sporen gaan stijgen... 8o
Ik heb foto's geplaatst en omdat ik er nog steeds niet aan toe gekomen ben om wintrack of scarm te bestuderen het vriendelijke verzoek om naar aanleiding van de foto's jullie tips en adviezen en commentaar op me af te vuren...ik leer er iedere keer weer van.
Zoals te zien kom ik rails te kort, ik mis 5 maal 24130 en 3 maal 24130, die zijn in bestelling.
Oh ja;
De grote tunnel met berg die ik aan het bouwen was heeft het veld moeten ruimen maar zoals ik al zei, de kosten van het maken waren nihil en het plezier in het uitproberen groot. De hoek met de vier huisjes en het pleintje boven de andere tunnel kan ik laten terugkomen. Het bouwen van losse, verwijderbare objecten levert dus zijn voordeel op.
en weer een nieuw baanplan...back to basics...
Een stijgend spoor zat er net niet in, ik kom simpelweg ruimte tekort om de sporen netjes te laten stijgen, zelfs als ik smokkel met 4% red ik het niet op een acceptabele manier.
Na een avond baanplannen kijken op het forum uiteindelijk dit baanplan neergelegd. Ik ben wel tevreden, dubbelspoor, de mogelijkheid om afwisselend op de binnen -en buitenring verschillende treinen te rijden, een rangeerterrein en ruimte genoeg om aan een station en stad te gaan bouwen.
Eigenlijk gewoon een ouderwets ovaaltje...terug naar de basis dus... ;)
Ik heb nog wel een vraag, ik heb in het verleden mijn rails nooit vastgezet. Ik wil nu wisseldecoders gaan inbouwen, er liggen er een paar nog die niet meer functioneren en nagekeken moeten worden (tips welkom) dus ik wil nog even wachten met het eventueel vastmaken van de rails. Ik heb al gelezen over dubbelzijdig plakband, schroefjes enz.
Ik heb ook nog genoeg " blauw spul" liggen om tussen de rails op te vullen om zo ballast uit te sparen maar wil dan eerst beslissen of en hoe ik de rails ga vastzetten dus ik hou me aanbevolen voor jullie ervaringen.
Ik plaats een paar foto's van het baanplan zoals het er nu ligt.
Tips en adviezen zijn altijd welkom,  :)
Re: ...en maar weer opnieuw...
De tunnel in de hoek is weer op zijn plaats gezet, bouwen van losse objecten heeft echt voordelen!
Ik moest wel twee rangeersporen inkorten maar dan heeft weer tot voordeel dat ik nu ging nadenken over een weg er naar toe en een soort van industrie of opslagterrein.
Voorlopig zal de scenerybouw even wat minder worden, ik wil nog wisseldecoders inbouwen, station moet nog uitgezocht worden, ik wil verlichting aanbrengen en ik wil het nu eens goed doen dus daar moet over nagedacht worden...
...en het forum uitgebreid voor bestudeerd worden...
groet,
Paul
Re: ...en maar weer opnieuw...
Ziet er wel goed uit zo Paul.

Tony
Re: ...en maar weer opnieuw...
Hoi Paul,

Ik was er nog niet aan toegekomen om je sporenplan even uit te werken.
Maar je zegt dat het niet lukt, dat stijgende spoor. Maar wat als je de normale hoogte op 5 cm boven je tafelhoogte houd.
Dan hoe je maar 5 cm te stijgen met het ene spoor en 5 cm te dalen met het andere spoor.
Volgens mij heb je dan ruimte genoeg om iets voor elkaar te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: ...en maar weer opnieuw...
Hoi Paul,

Ik zat net je draadje te lezen.
Ik zou zeker geen klimspiraal kopen.
Je kan hier bij tientallen banen zien op deze site hoe verschillende leden dit deden.
Als je op de huidige tafel omhoog wil moet je wel 9 à 10 cm aanhouden want zo hoog zijn de treinen met C-rails.
En je kan er ook makkelijker bij als er wat gebeurt.
Er zullen heus wel leden in de buurt wonen die je even willen helpen bij een spiraal.
En er zijn verschillende hobbyzaken zoals Gamma, Formido, enz. waar ze dit voor je willen zagen.
En gebruik vooral draadeinden om elke keer een stapje om hoogte gaan, dit doen je met moeren en ringen en dan kan je de boel altijd nog wat na stellen.

vr.gr. en ik blijf je volgen, Gunther.
Re: ...en maar weer opnieuw...
@ Tony; dank je wel voor het compliment
@ Peter, geen probleem hoor, enne, ik heb besloten om het toch bij een vlakke baan te houden, daar liggen genoeg uitdagingen nog voor me,
@ Gunther, dank je wel voor je tips en adviezen, misschien in de toekomst ooit nog maar zoals gezegd voorlopig een vlakke baan, ik ga eerst maar eens sparen voor een mooie zaagtafel...

Groet,
Paul
Re: ...en maar weer opnieuw...
Hoi Paul,

Gelijk heb je :thumbup:.

vr.gr. Gunther.
...en maar weer opnieuw...
Toch nog wat ideetjes uitgewerkt betreffende de scenery en de opvulling van de baan, zoals te zien gaan de achtergronden in de hoek niet netjes in elkaar over, dat wil ik op deze manier met een hoekje in de baan gaan camoufleren. Ik zit er aan te denken om op de verhoging een soort recreatieterreintje te maken met bomen en nog wat heuvelachtig terrein.
Ik heb aansluitend ook nog een tunnel gebouwd, ook daar wil ik nog wat heuvels, bomen en struiken e.d aanbrengen om de boel wat natuurlijker te laten overkomen.
Groet,
Paul
Re: ...en maar weer opnieuw...
Hallo Paul,

Een goed begin. :thumbup:

vr.gr. Gunther.
Re: ...en maar weer opnieuw...
Hallo Paul

Het begin ziet er goed uit zo

groetjes Alex
...en maar weer opnieuw...
Nog wat uitbreiding aan de bouw-en kunstwerken langs de baan...
De spoortunnel is uitgebreid met een tunnel ernaast, de omgeving zal nog verder aangekleed worden.
Ik ben begonnen met gips, ik heb er een beetje zwarte verf aan toegevoegd zodat het gips een grijze kleur krijgt.
Ik heb de tunnel voor het autoverkeer ook weer geplaatst, net als bij mijn vorige baanplan " smokkel"  ik de autoroute de (nog te bouwen) stad uit via een tunnel die ook door het treinverkeer gebruikt wordt.
Het geheel zal een soort groene bergweide gaan worden.
Ik twijfel alleen nog een beetje over de verhoudingen, ik heb er een vrachtauto in geplaatst om beter te kunnen beoordelen of de schaalverhoudingen kloppen maar ik kom er niet zo goed uit. Ik vind het ook moeilijk in te schatten op een nog lege baan.
groet,
Paul
Re: ...en maar weer opnieuw...
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: ...en maar weer opnieuw...
De breedte van de auto tunnel is zo te zien niet verkeerd. Alleen de hoogte zou wat minder kunnen.

Gr.  Cahrlie
Re: ...en maar weer opnieuw...
hoi Paul,

Heb er een woord voor, zo  :thumbup: :thumbup:
Je kan die tunnel ook zo laten hij is nu eenmaal niet kleiner.

vr.gr. Gunther.
en maar weer opnieuw...wel of geen marklin wisseldecoders
Een vraag over wisselaandrijving, op het gevaar af dat het hele forum ontploft...ik heb namelijk oudere topics gelezen over wisselaandrijvingen van Marklin... :D...
ik heb er ongeveer 10 nodig, 74490 met 74460, de prijs loopt aardig op als ik er 10 zou bestellen en als ze dan in korte tijd stuk voor stuk sneuvelen is dat errug zonde van het geld.
Ik heb er ooit 4 besteld via Marktplaats en daarvan werkt er nog maar eentje, ondanks dat ze getest en in orde bevonden waren.
Hoe zijn jullie ervaringen met nieuwe van de vakhandel? Of met een alternatief, ik heb wat gelezen over Servo's maar dan zullen er passende gaten geboord moeten worden in de tafel als ik het goed gezien heb.
Groet,
Paul.
Re: ...en maar weer opnieuw...
Als je de eindschakelaars er uit soldeert kun je rustig 2de hands aandrijvingen kopen hoor, 99 van de 100 keer is gewoon 1 v.d. schakelaars stuk waardoor hij het niet meer doet.
Re: ...en maar weer opnieuw...
Hallo Paul,

Ik zou ze zeker niet op marktplaats kopen.
Koop je het in een treinenwinkel dan heb je de kans dat hij niet kapot gaat.
Op marktplaats loop je het risico dat het oude type zijn.
Een goede winkelier zal ze voor je omruilen.
Maar je kan ze ook zelf repareren.

vr.gr. Gunther.
Ps. ook hier van zijn voorbeelden op deze site
...en maar weer opnieuw...voortgang
een paar foto's van de laatste vorderingen, scenery bouwen blijft heel erg leuk!
De huizen ook maar eens geplaatst om te kijken hoe ik ongeveer uit ga komen met een stad en een station.
Zoals te zien liggen er al een paar ruwbouw perrons, nu nog een geschikt station vinden.
De tunnel voor het autoverkeer past al beter als er wat huizen en gebouwen om heen staan maar inderdaad, de ingang is wat aan de hoge kant, ik ga eens kijken of ik dat mooier kan maken, tenslotte is hij nog niet af.
De overzichtfoto toont wat ik ongeveer in gedachten heb, alle ruimte nog voor veranderingen en verbeteringen.
groet,
Paul.
Re: ...en maar weer opnieuw...
Hoi Paul, ik heb net je topic doorgelezen. Bij het zien van de laatste foto's bedacht ik me: Waarom maak je het station achter tegen de wand, terwijl je vooraan een heel leuk kopstation kan maken? Je zou dan het station achter een schaduwstation kunnen maken (wegwerken achter stedelijke bebouwing, een verhoogde weg met reliëf voorgevels tegen de achterwand), de verbinding achter de opstelsporen van het kopstation ook wegwerken in de scenery en ineens heb je toch de mogelijkheden van een baan met meerdere niveau's..... de treinen kunnen uit het zicht opgesteld worden.
Re: ...en maar weer opnieuw...
Hallo Paul,

Ik vind dat Kees volkomen gelijk heeft.
Een station op de voor grond dat is toch veel mooier.
Er vinden ontzettend veel bewegingen en andere activiteiten plaats in een station.
En dan is het toch leuker als dit op de voorgrond gebeurt.

vr.gr. Gunther.
Re: ...en maar weer opnieuw...
@ Kees en @ Gunther; bedankt voor de feedback, ik ga er over nadenken, het idee van een achterwand met daar een verhoogde autoweg bovenop heb ik al over nagedacht, dat ga ik misschien wel verwezenlijken.
Ik denk alleen dat het station toch achter op de tafel blijft, ik ben niet zo'n liefhebber van kopstations...maar ik ga er zeker over nadenken, wie weet is het wat voor me...
Re: ...en maar weer opnieuw...
Hallo Paul,

Er zijn hele grote stations die in een boog lopen denk b.v. aan Keulen.
Dus het kan wel op de voor grond, maar het is jou keuze.
Dat met die auto weg is een goed idee dat heeft een vriend van mij ook gedaan.
Maar dan wel via een viaduct anders staat het niet.

vr.gr. Gunther.
Re: ...en maar weer opnieuw...
Okay dan, nog eens gekeken, gepuzzeld en uiteindelijk met dit baanplan gekomen. Nog steeds veel rijlengte en het station kan nu als blikvanger midden op de baan komen.
Ik ben zelfs een beetje van mijn geloof gestapt, niet alles is meer dubbelspoor.
Ik heb nu echter bijna al mijn rails verbruikt, in ieder geval zijn de wissels op dus een rangeerterrein met opstelsporen zat er even niet meer in.
Ik ga eerst maar eens kijken wat ik van dit baanplan vindt en of ik nog ergens een rangeerterreintje kan inplannen voordat ik nieuwe wissels aanschaf.
Ik heb namelijk een mooie zaagtafel op het oog die volgens mij heel veel mogelijkheden heeft om netjes hout te bewerken voor de baan en wie weet in de toekomst toch nog een niveau erbij te gaan bouwen en een schaduwstation.
Het is een Worx wx 570 bladerunner, voor het aanschafbedrag kun je een hoop treinspullen kopen...maar ja, goed gereedschap is het halve werk.
vriendelijke groeten,
Paul
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station?
Naar aanleiding van tips en adviezen het baanplan aangepast, ik was tevreden over de sporen voor het station totdat ik mijn treinen plaatste om te kijken of het paste....niet dus,  een station/perron in een bocht is te doen maar dit werd te gek, de treinen zouden zelfs dan nog uitsteken.
Baanplan dus nogmaals aangepast en 1 spoor weggehaald om zo langere opstelsporen te realiseren, het zal aan de krappe kant blijven maar langer krijg ik ze niet als ik dit baanplan aan wil houden.
Voordeel was dat het me weer twee wissels opleverde en ik heb dus weer een rangeerterrein kunnen neerleggen.
Kijk de foto's maar en ik hou me aanbevolen voor tips en adviezen.
vriendelijke groet,
Paul.
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station?
advies.....kortere treinen gebruiken..
zoveel ruimte om een lang station neer te leggen heeft u niet.
dus accepteren, en 1 wagon afkoppelen.
lijkt een beetje kort door de bocht, maar ik zie zo geen andere oplossing.

groet Winno
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station?
Hoi,

Waarom leg je het station niet schuin? Zie ook mijn baanplan.

Mvg.

Olaf
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station?
Hoi,

Hierbij een voorbeeld.



Mvg.

Olaf

Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station?
@Olaf, bedankt voor de foto, voor de duidelijkheid; daar waar je op mijn foto's de trap voor de reizigers ziet staan wil ik ook een station en perrons gaan plaatsen.