Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zelfbouw K Rail massadetectie

Gestart door Schienenbus zaterdag 30 maart 2013, 14:09:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelfbouw K Rail massadetectie
Ik ben begonnen met koploper wat mij wel erg veel plezier bezorgt. Maar na een testbaantje komt een dezer natuurlijk ook de stap naar de echte baan. Nu zijn er vele bezet meld punten nodig en zo ben ik aan het denken geslagen hoe dit op een goede en euro vriendelijke manier gedaan kan worden. De standaard massa aansluitdraad art 7500 is simpel te gebruiken maar zijn per stuk wel kostbaar (? 2,30) en voor mijn gevoel niet zo betrouwbaar voor de toekomst, oxidatie van het koper. Solderen geeft niet mijn voorkeur op de spoorstaven gezien het type metaal van de spoorstaven. Weet wel dat het gebeurt door medehobbyisten met tevreden resultaat.

Zo is mijn idee ontstaan om van koper strookjes (dikte 0,5mm en breedte 4mm) deze massapunten te maken. Op het gedeelte wat ik onder de spoorstaaf duw leg ik een kleine tinlaag. Deze is dan net goed om met een kleine weerstand tussen de spoorstaaf te klemmen. Aan het andere uiteinde is het zeer eenvoudig om de draad te solderen.

Nu kan ik niet geloven dat ik de eerste zou zijn met dit idee.

Zo dan ook mijn vraag zijn er mensen die dit ook gedaan hebben maar uiteindelijk hierdoor problemen hebben gekregen met de massadetectie?
Re: Zelfbouw K Rail massadetectie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zelfbouw K Rail massadetectie
Citaat van: Schienenbus op zaterdag 30 maart 2013, 14:09:55
Zo is mijn idee ontstaan om van koper strookjes (dikte 0,5mm en breedte 4mm) deze massapunten te maken.
Heb je daar een adresje of link bij?
Re: Zelfbouw K Rail massadetectie
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Zelfbouw K Rail massadetectie
ik heb gewoon overal op de railschoentjes gesoldeerd.Veel simpeler en efficienter.Heb maar op 1 plaats een origineel marklin klemmetje en daar geen probleem mee.
Re: Zelfbouw K Rail massadetectie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zelfbouw K Rail massadetectie
Deze inzender wil geen vaste soldeerpunten aan de rails, schreef hij.
Re: Zelfbouw K Rail massadetectie
Citaat van: Jan22 op vrijdag 26 juli 2013, 13:20:31
Citaat van: Schienenbus op zaterdag 30 maart 2013, 14:09:55
Zo is mijn idee ontstaan om van koper strookjes (dikte 0,5mm en breedte 4mm) deze massapunten te maken.
Heb je daar een adresje of link bij?

Je ziet z'n foto's toch staan?

Met groet, Ben.
Re: Zelfbouw K Rail massadetectie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zelfbouw K Rail massadetectie
De foto's zijn prachtig.  Koper strookjes (dikte 0,5mm en breedte 4mm)? Conr*d?
Re: Zelfbouw K Rail massadetectie
Citaat van: Jan22 op vrijdag 26 juli 2013, 13:20:31
Citaat van: Schienenbus op zaterdag 30 maart 2013, 14:09:55
Zo is mijn idee ontstaan om van koper strookjes (dikte 0,5mm en breedte 4mm) deze massapunten te maken.
Heb je daar een adresje of link bij?

Zelf heb ik de stripjes via via gekregen uit een bak met restafval :)
Re: Zelfbouw K Rail massadetectie
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Zelfbouw K Rail massadetectie
Geef eens een linkje naar die bak met restafval, Schienenbus!  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: