Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??

Gestart door rscosworth zaterdag 27 juli 2013, 18:36:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Goede middag,

'k Zit hier lekker vanaf mijn vakantie adres te posten.
De wifi hier is vrij slecht.. Alleen 's ochtends of 's avonds hebben we goede verbinding, dus wat ga je dan doen zonder wifi? ; Spelen met wintrack.


Een paar jaar geleden heb ik een ontwerp geplaatst van Lage Zwaluwe, alleen op de m2 die ik beschikbaar heb kan ik niet alles van het traject uitbeelden. Als je het een en ander dan achterwege laat, wordt het ontwerp al snel te saai.


Om daar wat verandering in te brengen heb ik dit ontwerp gemaakt. De scenery moet wel vergelijkbaar worden met de omgeving van Lage Zwaluwe, vandaar de nieuwe naam Hoge Zwaluwe ;)


Het rangeerterrein moet nog vorm krijgen, maar hier moeten nog wat onderhoudssporen, rangeersporen en een containerterminal bij komen.
Onder de baan komt nog een schaduwstation (bestuurd door koploper) met plaats voor zo'n 30 lange treinen.

Wat vinden jullie er tot nu toe van?
Re: Hoge Zwaluwe
Lid sinds: 2008

offline
Re: Hoge Zwaluwe
Hoi,

Leuk bedacht plan.
Als de naam van je plan slaat op het dorpje, dan moet je het wel met 2 o's schrijven ;)
Het is officieel Hooge Zwaluwe.

Groeten,
Ton.
Re: Hoge Zwaluwe
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Hoge Zwaluwe
Gebruik je nu hier en daar R1?

Zulke schitterende flauwe bochten en dan R1 toepassen waar 1:87 rijtuigen op kunnen ontsporen en ander materiaal ook niet altijd door heen gaat, dat moet te verbeteren zijn. ;) Zelfde geld voor meegebogen wissels, niet toepassen!
Re: Hoge Zwaluwe
Piwie
gast

Re: Hoge Zwaluwe
Het begin ziet er goed uit, veel mogelijkheden.
Zo zie je maar dat je zonder wifi/internet toch nog met treinen bezig kunt zijn :D.

Gr.
Piwie.
Re: Hoge Zwaluwe
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Hoge Zwaluwe
Bedankt voor de reacties!

Nee het slaat niet op het plaatsje Hooge Zwaluwe :) Dit is een verzonnen naam waar ik op gekomen ben omdat de baan op zolder ligt (dus hoog) en omdat het sporenplan is afgeleid van Lage Zwaluwe


Als je goed kijkt is nergens R1 te ontdekken ;) misschien lijken die bochten zo scherp omdat die flexrails zo flauw gelegd is. Verder alleen maar slanke wissels en inderdaad zeker geen bochtwissels :)



Haha ja als je hier 3 weken zit dan ga je op een gegeven moment toch kijken of je wat nuttigs kan doen met je vakantie :D

Vandaag nog wat verbeteringen doorvoeren en beginnen aan het rangeerterrein

Gr Richard
Re: Hoge Zwaluwe
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Hoge Zwaluwe
En we zijn weer wat verder ;)

3D tekenen met wintrack is nog niet mijn beste kant, vandaar maar even wat met paint er bij getekend.
Er zijn wat spoortjes veranderd en een deel van het industrie is af.

Onderandere;

2 containersporen (met heljan container terminals) voor de afhandeling van containertreinen
2 sporen richting een vaste loods voor het naar binnen rijden van gesloten goederen wagons
3 sporen voor het binnenkomen / rangeren (met een draaikraan voor het laden / lossen van stukgoed)
1 lang uithaalspoor voor het rangeren
1 kort omloopspoortje voor de loks

Re: Hoge Zwaluwe
Piwie
gast

Re: Hoge Zwaluwe
Hallo Richard,

Je plan ziet er goed uit, ik zie 2 containerkranen getekend ( rode lijnen in je plan) zijn dit ook containerkranen of zijn dit andere kranen.
Als het containerkranen zijn, van welk merk zijn deze en heb je deze al of moet je ze nog kopen.

Gr.
Piwie.
Re: Hoge Zwaluwe
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Hoge Zwaluwe
Dank je Piwie,

De rode lijnen moeten inderdaad containerkranen voorstellen.
k Ben al zeer lang op zoek naar Heljan kranen, maar die zijn nergens te vinden. k Heb zelfs al eens een oproep geplaatst of fabrikanten geen alternatief kunnen maken. Volgens mij is hier echt wel vraag naar.



Zijn mensen bekend met station Barendrecht? Dit lijkt me ook een erg mooi station om na te maken. Het sporenplan leent zich er goed voor! Dit is een overdekt station, met een park er boven op. De zijkanten hiervan zijn half open en voorzien vak glazen wanden.
Re: Hoge Zwaluwe
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Hoge Zwaluwe
Re: Station Barendrecht met aansluiting industrie
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Station Barendrecht met aansluiting industrie
De naam van het topic is even aangepast.

Het hele baanplan is opnieuw getekend, maar dan met de juiste spoorafstand van 57mm (standaard railafstand van k-rail)
Ook is de laatste winding van het klimspiraal wat aangepast, waardoor de perrons langer kunnen worden. Een lok met 10 rijtuigen moet er nu langs kunnen staan.

Verder is er nog wat aangepast bij het industrie, waardoor de sporen net wat vloeiender lopen.

Iemand nog goeie tips? :)
Re: Station Barendrecht met aansluiting industrie
CiteerZijn mensen bekend met station Barendrecht? Dit lijkt me ook een erg mooi station om na te maken. Het sporenplan leent zich er goed voor! Dit is een overdekt station, met een park er boven op. De zijkanten hiervan zijn half open en voorzien vak glazen wanden.

Een keer of vier/vijf per week stap ik hier op.

Station heeft negen sporen, vier voor het "gewone"spoor. Op je foto te zien. Op dit dak is trouwens geen parkje, wel op de overkapping voor het station en de overkapping na het station, deze overkapping is ongeveer de halve hoogte van het stations gedeelte.
Dan zijn er nog drie goederensporen en twee hsl sporen, alle vijf met dezelfde overkapping (1/2 hoogte van het station).

groet,

Wilbert
Re: Station Barendrecht met aansluiting industrie
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Station Barendrecht met aansluiting industrie
Hoi Wilbert,

Dank je voor je opmerkingen. Met name die hoogte van de overkapping, dat is op Google earth niet goed te zien.
Die 5 sporen er naast daar heb ik helaas geen ruimte voor. Maar deze zijn volledig overkapt en niet zichtbaar.

Nog wel 1 vraag waar ik zelf geen antwoord op weet, rijden er ook goederentreinen door het station zelf, of rijden alle goederentreinendoor de 3 sporige tunnel?
Zelf dacht ik dat doorgaande goederentreinen door het station reden, en dat alleen de goederentreinen tussen kijfhoek en de maasvlakte door de tunnel reden.

Gr Richard
Re: Station Barendrecht met aansluiting industrie
Hallo Richard,

Er mogen geen goederentreinen door de twee reizigersbuizen. Dit heeft te maken met feit dat er geen automatische blusinstallatie aanwezig is en het treinstilstand systeem anders is gebouwd. Zo mogen er ook geen personen treinen door de goederen buizen, omdat hier een sprinklersysteem met schuim aanwezig is, dit zou bij brand meer slachtoffers geven, je ziet niets als de sprinkler aangaat (14000 liter water per minuut).

Mvgr Peter
(ken de overkapping op mijn duimpje breng er menig onderhoud nachtje door)
Re: Station Barendrecht met aansluiting industrie
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Station Barendrecht met aansluiting industrie
Hoi Peter,

Bedankt voor deze zeer nuttige informatie, weer iets bijgeleerd ;)
In dat geval is station Barendrecht voor mij geen optie, want ik was niet van plan om 3 aparte sporen te maken voor goederentreinen.

Dan zou ik echt een 7 sporig traject moeten maken, maar dat is alleen mooi als je iets van 20 meter lengte hebt. Op een oppervlakte van ruim 6 bij 4,5 meter lijkt me 7 sporig niet mooi. Buiten dat zou je de goederentreinen voor het grootste deel helemaal niet zien rijden   >:-D


Aan de andere kant lijkt het me toch wel leuk om aparte sporen te hebben voor goederentreinen, maar dan 2 om 2, dus 4 sporig (hooguit maximaal 5) Weet iemand waar personen- en goederenverkeer gescheiden parallel langs elkaar rijd?
Re: Station Barendrecht met aansluiting industrie
Maar wat in het echt niet kan is in model niet onmogelijk. Juist het idee van zo'n inkijk station is wel apart en leuk. Je kan dergelijke stations ook mooi gebruiken om naar een schaduwstation te gaan. Als je nog eens foto's nodig heb van de omgeving, ben nog 3 weken met vakantie en daarna kan ik best wel eens wat foto's maken.

Gr Peter
Re: Station Barendrecht met aansluiting industrie
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Station Barendrecht met aansluiting industrie
Daar heb je weer helemaal gelijk in ;)
Het was inderdaad een mooie optie om zo van het zichtbare gedeelte over te gaan naar het klimspiraal van het schaduwstation.

Foto's zijn altijd welkom! Vooral als je het zelf ook leuk vind om te doen natuurlijk ;)

Ondertussen ben ik druk bezig om uit te vogelen hoeveel sporen ik maximaal naast elkaar neer kan leggen.
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Goede middag,

Ongeveer een jaar later zit ik hier weer.. Nog steeds zonder compleet baanplan.

Oorspronkelijk was het idee om Lage Zwaluwe na te maken. Dit is alleen niet helemaal haalbaar. Laatst zat ik weer op google maps rond te speuren en kwam ik industrie terrein Lage Weide tegen:

http://www.mp-produktie.nl/Images%20Speciaal/6449%20(2).jpg

Op google maps: Klik

Een kleinschalig industrieterrein met een haven, langs een doorgaande lijn waar ook veel verschillende treinen langs komen. (eigenlijk is er bijna geen 1 trein die hier al dan niet via een omgeleide route langs heen komt)

Maar ook dit is het net niet helemaal.. Dus heb besloten om in deze vakantie (ik heb nog 2 weken de tijd) een mooi baanplan in elkaar te zetten en er een mooie naam aan te geven. Om maar een beetje in dezelfde lijn (na Lage Zwaluwe en Lage Weide) door te zetten lijkt het me leuk als de naam begint met Lage....

Het schaduwstation is vrijwel definitief:
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Citaat van: lok1614 op woensdag 31 juli 2013, 13:14:53
Maar wat in het echt niet kan is in model niet onmogelijk. Juist het idee van zo'n inkijk station is wel apart en leuk. Je kan dergelijke stations ook mooi gebruiken om naar een schaduwstation te gaan. Als je nog eens foto's nodig heb van de omgeving, ben nog 3 weken met vakantie en daarna kan ik best wel eens wat foto's maken.

Gr Peter

En hier mijn versie van een inkijkstation:
De voorste 3 sporen zijn doorgaande sporen.
De 2 sporen daar achter lijken doorgaande sporen, maar zijn eigenlijk pendelsporen.
De achterste sporen zijn verdekte sporen en dienen als schaduwstation
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Hi Richard,

Bij mij in de buurt heb je een stad met de naam Hoogvliet......dus lage Vliet is zo gek nog 8) niet.
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Die is goed bedacht! k Ga hem zeker op het lijstje zetten
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Hooge Mierde en Lage Mierde bestaan ook.
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Evenals Hoog Soeren en Laag Soeren... ;)
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Zo ook Laage Vuursche en Hooge Vuursche.
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
en hier Hoogblokland, laag blokland zal in de modder gezonken zijn dat kan ik niet vinden


Gr Ed
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Fantasie namen mogen ook he  :D
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Hooge Puko, Laage Puko? :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Lage Zwaluwe -> Lage Weide -> Lage ??
Hahaha