Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De baan van Ronald V.

Gestart door ^Rook donderdag 05 juli 2007, 00:52:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De baan van Ronald V.
Kreeg vandaag onderstaande foto's binnen van nieuw forumlid Varekamp:





Het baanplan heeft hij in dit Word-document geplakt.

Misschien leuk als je zelf ff kommentaar geeft, Ronald :)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: De baan van Ronald V.
Best wel een mooi baanplan met al die verhogingen, daar moet ik ook eens zereneus naar gaan kijken, maar ik doe dat wel met bouwen, op wintrack snap ik er nog niet veel van hoe dat werkt 8)

Suc6 met bouwen !

Mvg Gert
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
ronald leuke baan
ziet er erg goed uit en idd de uitleg is ook wle leuk erbij
wacht er met smart op  :D
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
Hoi Ronald,

dat ziet er indrukwekkend uit. Ik ben benieuwd naar je uitleg en je vorderingen.
Re: De baan van Ronald V.
Hallo medeleden, :D

Ik wil Rolf even bedanken dat hij de foto's wilde plaatsen. Ik wil graag even uitleg geven....

Ik ben begonnen met een boek te kopen over banenplannen (Das Gleisplanbuch van Marklin) ik heb daar eens lang in zitten bladeren om te kijken welke baan en thema ik leuk zou vinden. Ik hou ook van landschap en mijn Faller Car System moet er ook een rol in gaan spelen. Na lang wikken en wegen ook gezien de beschikbare ruimte heb ik voor het thema Schwarzwald gekozen. Het bestaande ontwerp heb ik op diverse punten veranderd en aangepast aan zowel de linker als rechterzijde. Ook het aanbrengen van een keerlus bij het schaduwstation vond ik belangrijk. Reden hiervoor is dat ander elke keer de trein op dezelfde manier langs het station rijdt. Wat nog niet op de tekening staat maar er nog wel bijkomt is op het bovenste spoor nog een kleine aftakking om een lokloods te plaatsen. Zoals jullie zien op de foto's heb ik van mijn werk grote stukken karton meegenomen en deze neergelegd, vervolgens het spoor uitgelegd. Hierdoor krijg je al een realistisch beeld van hoe het gaat worden. Ik ben nu langzaam begonnen met het hout uit te zagen voor het schaduwstation. Het voordeel van je spoor al op karton uit te leggen is dat je gemakkelijk je spoor uit kan tekenen. Vervolgens snij je het uit neemt het karton mee naar buiten, legt het op een plaat hout. Even puzzelen met somminge stukken, zodat je het zo voordelig mogelijk kan verwerken. Hierdoor maak je buiten stof in plaats van binnen. Vindt me vrouw een stuk prettiger :D
Voor de aankleding heb ik uitvoerig deze site bekeken: http://www.badische-schwarzwaldbahn.de/index10.html
Hierin kan je van alles zien over scenery en wat voor treinen er rijden.
Welnu een heel verhaal ik ga nu afsluiten, zodra ik weer een fase verder ben zal ik jullie op de hoogte houden en mochten jullie nog tips hebben voor deze beginnenling  :P  dan hoor ik dat graag van jullie.
Groeten Ronald V.
Re: De baan van Ronald V.
Citaat van: Varekamp op donderdag 05 juli 2007, 23:02:40
Ik wil Rolf even bedanken dat hij de foto's wilde plaatsen.

Graag gedaan Ronald. Een E-mail met foto's (alleen modelspoor gerelateerd) kan altijd naar foto<ape-lulletje>marklinforum.nl. Dan zet Walter, Marcel, Sascha of ik deze online.
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
hey ronald
ziet er goed uit die baan ook leuke uitleg dat van die platen buiten zagen was ik al achter  :mrgreen:
alleen pas toen mijn vrouw zei dat ik naar buiten moest met al dat gestof
dus eigenlijk te laat
succces met je baan
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
Hoi Ronald,

bedankt voor de uitleg.

De Schwarzwaldbahn is een mooi thema. Daar zijn volgens mij ook wel wat video's / DVD's van te krijgen om nog meer gevoel te krijgen bij het rollende materieel. Ik heb ooit eens een oude film van Rio Grande gezien.

Ik vind het vooraf proberen op karton een goed idee. Ik kende het nog niet.

Veel suc6 met de bouw en ik kijk uit naar de volgende update.
Re: De baan van Ronald V.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De baan van Ronald V.
Hallo forumleden,

Onlangs heb ik mijn baan geplaats op het forum. Welnu inmiddels ben ik zeer ijverig geweest met de houtbouw. Ik heb mijn complete zaagarsenaal aangesproken en zie hier de contouren van de bergen zijn al zichtbaar. Ook het achterste spoor dat door de tunnel heen gaat loop keurig met een stijging van 3% omhoog. Wel lachen want de hele zolder ruikt nu naar vers gezaagd hout.








Groeten Ronald



                    EDIT Marcel : Foto's geplaatst ;).
Re: De baan van Ronald V.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De baan van Ronald V.
Nou Ronald,

Mag gezegt worden dat het er zo een stuk beter en netter uitziet dan de 1ste foto! Ga zo door en hou ons op de hoogte :!:.

Groetjes,
Marcel
Re: De baan van Ronald V.
Hey Ronald,

Leuke baan, ziet er al beter uit dan de eerste foto's.
Blijf dit zeker volgen.

Groeten, Piwie.
Re: De baan van Ronald V.
Bedankt voor de leuke reacties. Het stopt nu even want het is vakantietijd geworden en dat betekent dat ik extra moet werken. En dan ga ik zelf op vakantie. Mochten jullie ook nog gaan alvast een fijne vakantie toegewenst.

Groeten Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
idd ga zo door
en als je klaar bent ik zoek ook nog wel een beetje hulp hoor  :mrgreen:
(aangezien mijn baan nog gewoon op de grond ligt en ik eerst de top in voor mijn vader moet bouwen)
groet en succes robert
Re: De baan van Ronald V.
Hallo medeforum leden,

Ik heb nu vakantie en voordat ik echt weg ga heb ik nog even een paar daagjes aan de baan lopen rommelen. Ik zal eerdaags wel weer een paar foto's erop zetten. Ga overmorgen weg op vakantie en onderweg pik ik gelijk mijn Intellibox IR op. Na mijn vakantie ga ik een testbaan maken en het programma Koploper downloaden en dan gaan we eens kijken hoe het een ander in zijn werk gaat.
Groeten Ronald
Re: De baan van Ronald V.
have a nice holiday :mrgreen:
Re: De baan van Ronald V.
Prettige vakantie, wacht met spanning op de nieuwe foto's. :lol: :lol: :lol:


Groeten Piwie.
Re: De baan van Ronald V.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: De baan van Ronald V.
Een fijne vakantie toegewenst ben benieuwd naar de nieuwe foto's!

Groetjes Antal.
Re: De baan van Ronald V.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De baan van Ronald V.
HĂ© Ronald.
Vergeet niet, voordat je met vakantie gaat, het handboek van Koploper vast uit te printen, dan heb je ook nog wat (nou ja, wat, gewoon heel veel) te lezen op de regenachtige minder mooie dagen!
Succes, veel plezier en een fijne vakantie!
AlbertJan. 
Re: De baan van Ronald V.
Is er ook een sporenplan van deze baan ?
Re: De baan van Ronald V.
Oeps slecht gezien ? :oops:
Re: De baan van Ronald V.
Hoi Ronald,

Zie er leuk uit en met een thema Schwarzwaldbahn wordt het vast een hele mooie baan. :D
Heel veel succes met de verdere bouw.

Gr.
René
Re: De baan van Ronald V.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: De baan van Ronald V.
Ronald,

Lijkt me een leuke baan te worden, leuk dat je je baanontwerp basseerd op het klassieke achtje, dit doe ik namelijk ook.
Re: De baan van Ronald V.
JanPieter
gast

Re: De baan van Ronald V.
He Ronald,
Ziet er mooi uit zeg met al die verdiepingen! Kan ik veel van leren voor de opbouw van mijn eigen baan!

Groetjes,
Jan-Pieter
Re: De baan van Ronald V.
Ronald presenteert weer een paar leuke foto's 8)









Klets je de kijker er zelf even doorheen, Ronald ?! :mrgreen:

Vriendelijke groeten,

Rolf

Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
idd erg leuke foto's
het wordt steeds mooier  :shock:
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
Hallo mede marklinvrienden,

Ja ik heb in de vakantie weer het e.e.a. gedaan in de opbouw van mijn baan. Allereerst ben ik bezig om al het houtwerk als een "puzzel" te maken zodat ik gemakkelijk delen kan verwijderen als ik ergens bij moet. Zoals jullie al op de foto's kunnen zien begint het steeds leuker te worden met het opbouwen. Ik heb in mijn schaduwstation draadeinden M8 gebruikt als steunpilaren voor de baan erboven. De reden hiervoor is dat ik er toch nog gemakkelijk bij kan mocht er iets gebeuren in de onderste regionen dan hou ik het overzichtelijk. Maar je moet toch een bepaalde hoogte aanhouden voor je E-Loc's (ontspannen pantograag) die er onderdoor rijden. Nou heb ik de tussenmaat van de rails opgemeten en een iets smaller strookje multilex (12mm) genomen, hierin boor je een gaatje van 8mm. Boor deze niet helemaal door (max.10mm) doe hierin wat houtlijm en doe het draadeind erin, als het wat aangedroogd is dan op zijn plaats zetten. De draadeind moet er lekker strak inpassen. Vervolgens heb ik dit bij een aantal gedaan en dan doe ik een plaatje hout erop (los) en stel dit waterpas. Hierdoor krijgen de smalle plaatjes multiplex de juiste schuinte. Zie foto's. Uiteraard moet je de multiplexplaatjes zo afstellen dat de pantograag er keurig langs gaat. De reden waarom ik wat dikker multiplex neem is het volgende: De bovenplaat is 9mm dik, en vaak golft dit wat. Om dit zo strak mogelijk te krijgen heb ik een aardig aantal van deze pilaren gemaakt hierdoor steun gemiddeld genomen elke 40cm2  op een pilaar. Als alles goed vast zit dan kan ik met een stevig schroefje 3.5x16mm de boel vastzetten en golft de plaat het minst. Vraagt een hoop tijd ik weet het maar het resultaat is er naar (althans bij mij). Zoals jullie ook op een foto hebben kunnen zien ben ik ook druk bezig geweest met mijn zoon om alles aan de onderkant alvast van kurk te voorizen, dit voor de geluidsdemping. Nu de bovenplaat erop ligt, kan ik verder sparen voor  de decoders en wisselaandrijvingen en ga ik eerst een testbaan neerleggen en het avontuur kan beginnen met de IB en Koploper.
Groeten Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: De baan van Ronald V.
He Ronald,

Zo te zien vlot het aardig met je baan, ziet er gaaf uit.
Leuk thema heb je gekozen en de baanlayout ziet er mooi uit, voor zover ik uit de foto's kan opmaken.
Gaat dat schroefdraad aan de andere eind (het eind met moer) dan door de plaat heen?
Dit lijkt mij nodig voor het afstellen van de hoogte, of zie ik dit verkeerd?
Re: De baan van Ronald V.
Hallo Ad,

Ja, de draadeinden gaan door de plaat waar het schaduwstation op ligt. Hierdoor kan m.b.v. de moeren de bovenplaat perfect afstellen. Dus bovenop de plaat en onderop vastzetten.

Groet Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De baan van Ronald V.
Hoi Ronald,

Hier zijn de foto's:










Groetjes,
Marcel ;).
Re: De baan van Ronald V.
Ha Marcel,
Bedankt voor het plaatsen.
Zoals jullie kunnen zien ben ik de afgelopen week weer aardig bezig geweest. De eerste foto's waren de railsen nog op karton en nu is het vlakke werk compleet van hout. Ik kan nu deel voor deel weer gemakkelijk los schroeven om straks de bergen en de scenery aan te leggen. Maar zover is het nog lang niet. De volgende stap is een testbaan maken om de IB en Koploper onder de knie te krijgen. Zal nog een hele uitdaging worden  :lol: . Dus dat wordt blokken maken en decoders aan sluiten. Heb ondertussen al diverse rondjes gereden om het schaduwstation en de bovenbaan te testen en alles is naar wens, gelukkig.
See you next time

Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Update Ronald,

Hierbij een paar foto's van mijn testbaan wat gaat rijden met Koploper.

Groet Ronald


Re: De baan van Ronald V.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De baan van Ronald V.
Hallo Ronald.
Ben je al begonnen met het programma Koploper?
Heb zelf mijn laatste (test)baan net afgebroken en ga eerst weer een nieuwe baan bouwen en ja, dan weer aan de gang met Koploper.
Eens kijken of ik alle uitdagingen dit keer zelf op kan lossen.(ik denk het niet)
Het is niet makkelijk maar leuk blijft het!
Veel succes,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van Ronald V.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: De baan van Ronald V.
Heey Ronald,

Erg leuke foto's zeg!
Zoals ik nu de houten (platen) zie liggen ziet het er erg intresant uit.
Keep us up to date!!!

Groetjes Antal.
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
ziet er goed uit succes
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
Hallo Marklinvrienden,

Nou ik ben begonnen zoals eerder gezegd met het starten van Koploper, nadat ik alles aangesloten heb zoals het hoort, kwam het eerste probleempje: Geen communicatie met de PC ofwel de PC niet met de IB. Zoeken en nog eens zoeken en jahoor mijn Marklinvriend Riny kwam met het fijne idee check de kabel even. Vandaag een nieuwe kabel gekocht en joepie de communicatie is een feit. Alle parameters en baanplan getekend in Koploper en morgen denk ik dat ik voor het eerst kan gaan testrijden.
Spannend................. wordt vervolgd

Groet Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
klinkt goed hoop dat het lukt voor je
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
Citaat van: remcy op zondag 23 september 2007, 00:16:40
klinkt goed hoop dat het lukt voor je

Dat gaat zeker goed komen en lukken met de gedrevenheid die Ronald bezit.
Snelle en serieuze Modelspoorder.

Al komt de rook af en toe uit zijn oren van het denken, hij lost het mooi weer op als hij een probleempje tegen komt.
Die Märklinvogel geeft totaal niet op en gaat door tot het gaatje, petje af.
Re: De baan van Ronald V.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: De baan van Ronald V.
Hoi Ronald,

Je hebt er aardig de vaart in zitten, ziet er goed uit. :D
Ik dat je al de rail weer hebt verwijderd, waarom is dat?
Heb je al wel een testronde gereden om te kijken of alle hoogten goed zijn?
Re: De baan van Ronald V.
Hoi Ad,

Ja dat heb ik gedaan om mijn testbaan neer te leggen. Uiteraard heb ik vele rondjes gereden om de hoogtes/stijging te testen. Wel fijn dat je er nog even aan dacht. Ga de komende tijd studeren op Koploper  :lol:

Groet Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De baan van Ronald V.
Hallo Ronald.
Citaat van: Varekamp op maandag 24 september 2007, 22:21:40
Ga de komende tijd studeren op Koploper  :lol:
Ik heb Koploper wel eens vergeleken met het leggen van een hele grote puzzel.
Met het leggen van elk stukje komt het grote geheel steeds dichterbij.

Maar er zitten verdraaid lastige stukjes tussen, maar uiteindelijk krijg je het voor elkaar.
Wel wat hulp gehad van zeer hulpvaardige ervaren Koploper gebruikers op zowel Koploper- en Marklin 3-Railforum.

Veel succes, rust en geduld toegewenst en niet te lang wachten, bij problemen, om hulp te vragen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: De baan van Ronald V.
Eerste testrondjes met Koploper

Ik ben inmiddels druk bezig met de studie Koploper. Wel een fantastisch programma hoor alleen komt het in het begin erg op je af, zoals AlbertJan al vertelde het is een grote puzzel. Als je stukje voor stukje het beet pakt gaat het goed. Ik heb ook veel steun aan Walter, aan hem kan ik vragen als ik ergens tegen aan loop en er niet meer uitkom. Wel erg fijn dat er ook een Koploperforum is en dat je via dit 3railforum ook leden kent die ook met dit programma werken. Het is geweldig om te zien hoe alles keurig op elkaar wacht de wissels volautomatisch omgaan. Ik krijg er steeds meer zin in om straks de grote baan in elkaar te zetten en met steeds meer treinen op je baan te gaan rijden.
Verder heb ik een proefrails gemaakt waarop te zien is hoe de bedding uiteindelijk wordt. Zal de volgende keer wel wat foto's plaatsen.
Groet Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De baan van Ronald V.
Hallo Ronald.
Fijn om te horen dat de stukjes van de Koploper puzzel al een beetje in elkaar beginnen te passen.
Natuurlijk ook heel erg fijn dat je in de vorm van Walter een geweldige backup hebt en ook natuurlijk het Koploper forum wat je ook altijd weer op weg kan helpen! (soms ook weer Walter! :lol:)
Veel succes verder.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van Ronald V.
Hallo mede marklin vrienden,

Hierbij de eerste foto van Koploper. Testen en nog eens testen.....



Wat jullie hier zien is nog mijn testbaantje. Vervolg komt weer.....
Groet Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Tijdens het testen van Koploper ben ik alweer met het volgende project begonnen. Samen met mijn zoon ben ik begonnen aan het verouderen van railsen. Inmiddels een kleine honderd railsen bewerkt met verf incl.wissels. Ik heb ook een proefstukje gemaakt met ballast aanbrengen op de rails.
Ik heb de foto's bijgevoegd.





Groet Ronald
Re: De baan van Ronald V.
roerijzer
gast

Re: De baan van Ronald V.
ziet er goed uit :shock:

je ziet niet eens meer dat het c-rail is

mvg  RR :shock: :shock:
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2006

offline
Re: De baan van Ronald V.
Leuk om te zien hoe bij anderen de banen ontstaan en vorderen :)
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
jep net wat janus zegt erg lleuk om te zien
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
 :P mooie foto's zeg!

Re: De baan van Ronald V.
Heb je misschien ook foto's van de stappen die je gedaan hebt om dit mooie resultaat te krijgen?

Bas
Re: De baan van Ronald V.
Citaat van: roerijzer op woensdag 31 oktober 2007, 22:45:25
ziet er goed uit :shock:

je ziet niet eens meer dat het c-rail is

mvg  RR :shock: :shock:

welke C-Rails  :lol:

Ziet er echt mooi uit!

Groetjes

Maurice