Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De baan van Ronald V.

Gestart door ^Rook donderdag 05 juli 2007, 00:52:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan van Ronald V.
Hallo Ronald,

Dat ziet er werkelijk prachtig uit...wat een monnikenwerk, RESPECT :shock: 8) Bemerk jij verschil in mate van electrisch contact tussen de rails en de loc...als je kijkt naar voor en na met name het sprayen :?:

Echt super-gaaf om te zien dit :roll: 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: De baan van Ronald V.
Hoi Rolf,

Het is inderdaad monnikenwerk, maar ja ik vind het resultaat zo gaaf. Wat ik wel gebruik is een railgummetje die haal ik er wel even over. Dit om de pukko's weer goed contact te laten maken.

Groet Ronald
Re: De baan van Ronald V.
En dan loopt het allemaal gewoon netjes en betrouwbaar :?: Goed om te lezen :idea: Heb je echt waanzinnig mooi gedaan zo, hulde aan de C-rail :mrgreen:
Re: De baan van Ronald V.
Ziet er netjes uit Ronald! Ik hoop dat ik over een jaar ook zo ballasten  :)
Edwin
Re: De baan van Ronald V.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De baan van Ronald V.
Hallo Ronald.
Prachtig om zo uitgebreid te kunnen volgen hoe jij het balasten van de C-rails hebt gedaan.
Het is zeker, zoalds Rolf al opmerkte, monnikenwerk maar het resultaat is echt geweldig en zeker navolgbaar! 8)
Het mengsel van de balast ziet er heel goed uit, lijkt ook erg mooi van structuur en kleur en dan ook nog de 'finishing touch' met de airbrush maakt het helemaal af!

Heel veel succes met de verdere bouw van de baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van Ronald V.
Ronald,

ben het helemaal met AlbertJan eens. Superrrrrrrrrrrrr gedaan.

Groetjes, John
Re: De baan van Ronald V.
nick_9450
gast

Re: De baan van Ronald V.
hallo

weer een top resultaat  :lol:

als ik ga balasten zal ik jouw tips in acht nemen  :P

nick
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van Ronald V.
ziet er knap uit!
mooi effect zo...

ook mooie loc trouwens 8)

Dennis
Re: De baan van Ronald V.
Heel mooi gedaan. Super :!:

Gr.
René
Re: De baan van Ronald V.
Hallo Ronald,

Ziet er inderdaad heel superrrrrrrrrrrrrrrr uit :lol:

Wat voor een meng verhouding van je ballast heb je gebruikt.



Groeten Piwie.
Re: De baan van Ronald V.
joostboudewijns
gast

Re: De baan van Ronald V.
Erg mooi man!
vooral je ballast ziet er erg mooi uit succses verder!
Re: De baan van Ronald V.
zeer gaaf om te zien ronald.

wat voor lijm gebruik je.
ik hoop ook na dat ik hesteld ben van de griep :?dat ik weer kan beginnen met de baan en de rail bedding ballast zal dan ook zeker aan de oorde gaan komen.

ga zo door en groetjes bas
Re: De baan van Ronald V.
Om nog even te vertellen: De mengverhouding die ik gebruik is: ik gebruik een klein mengbekertje met maten erop. Zo'n medicijnbekertje. De verhouding die ik gebruikt is: 2x 10 ml grijs (Heki 3329) 1x 5ml bruin (Heki 3173) en een klein laagje zwart (Woodland B76). Wel N schaal gebruiken!!
Voor Bas: de lijm die ik gebruik is gewoon houtlijm van Bison D2 (sneldrogend), vermengen met water 1:1 en een klein druppie zeepsop.
Ik ben nu begonnen aan de bovenbaan en aan de rechterzijde  de grote berg. Ik ga eerst een soort mal maken van karton zodat de contoeren van de berg en bodem en achterzijde bekend zijn. Dan neem ik deze mee naar mijn garage en kan daar dan compleet de berg in elkaar zetten. Ik laat deze dan ook los op de tunnel staan want als er wat is dan kan ik er toch bij. Verder ben ik nog druk bezig met de blauwe lucht als achtergrond. Want dan opplakken gaat ook niet zo gemakkelijk als ik dacht, dat komt ik zit onder een schuinewand te werken en dan moet je het papier op een gegeven moment om een hoek gaan plakken en dat geeft weer allerlei kreukels. Het resultaat wordt uiteraard weer tentoongesteld.
Groet Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van Ronald V.
Mooi!, ik rijd op K-rails en gebruik geluiddempende lijm van ER-Decor i.p.v. houtlijm, en het geeft inderdaad iets minder geluid.

Eigenlijk zijn we bezig met tegenstellingen, we leggen de rails op geluiddempend materiaal en dan gebruiken we keiharde lijm tussen de bielsen.

Groet, Anne W
Re: De baan van Ronald V.
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: De baan van Ronald V.
Hallo Ronald,

Knap stukje werk het aanbrengen van het ballast materiaal. Als ik dat zo zie met het spuitje krijg ik
een onrustig gevoel als ik bedenk dat je de handeling elke keer weer moet herhalen tussen ieder bielsje. De nabehandeling met de airbrusch maakt het wel af.

Gr. Bert :)
Re: De baan van Ronald V.
Anne W dat ben ik volledig met je eens , en daarna kopen we allemaal locs die zoveel herrie maken, dat we niet meer horen dat er lawaai van de sporen komt. :D
Re: De baan van Ronald V.
Hendrik_marklin
gast

Re: De baan van Ronald V.
Hoi Ronald,

Knap stukje ballastwerk, ziet er echt top uit.
Re: De baan van Ronald V.
De spoorbaan gaat nu echt wat worden.....

Hallo mede leden,

Wederom weer even een up-date. Ja even weer niets laten horen, maar ik zit niet stil.....
Ben momenteel heel druk bezig met de stationssporen en de daarbij behorende wissels te voorzien van aandrijvingen (zie ook ander draadje) en wissellantaarns. Eerst zou ik geen lantaarns doen, maar nu ik er een aantal op heb zitten maak dit toch de wissels af. Dus weer even naar de modelwinkel om weer een zooi  van die elektronische spullen te halen en je budget is er weer doorheen. :(
Onderstaand weer een paar foto's. Heb mijn zoon ook maar eens aan het werk gezet om alvast het grove werk te laten doen van het ballasten van de rails. Komende tijd zal ik wel een aantal kilo's ballast door mijn handen laten glippen (zucht) als ik al kijk naar al die meters nog. Maarja blik op oneindig.....



Ja hij is heel geconcentreerd aan het werk :?



De eerste sporen...



De paradebaan, aftakking naar rangeerterrein komt in later stadium



Zo nu liggen ze er alle vier.



Vastgeplakt en voorzien van de bezetmelders en stroomaansluitingen.

Op naar de volgende fase maar weer.

Groeten van Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
ziet er top uit
ook leuk dat je je zoon alvast een beetje aan het hobbyen laat  :lol: :lol:
complimenten en succes
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van Ronald V.
Zozo, inderdaad nog een heel stuk te ballasten.

Maaarrr, als dat gedaan is heb jij wel prachtsporen :wink:

Ik zou ook wel zo iemand kunnen gebruiken, voor het massawerk is het heel fijn met 2 te zijn.

Dennis
Re: De baan van Ronald V.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: De baan van Ronald V.
Heey Ronald,

Erg leuk dat je zo druk bent samen met je zoon!
De rails is netjes roestig gemaakt ziet er top uit!
Veel succes met de verdere bouw en keep us up to date. ;)

Groetjes,

Antal
Re: De baan van Ronald V.
Update

Ja daar is ie weer..... Van dat ballasten wordt je op een gegeven moment helemaal blind als het ware dus weer even op wat anders gestort. Zoals ik al eerder geschreven heb komt er ook een autobaan met het FCS. Na druk puzzelen en uitmeten maar eens een beginnetje gemaakt. Met diverse spanten uitzagen (weer honderd keer de trappen op en af). Vandaar dat ik alvast van de beginselen gelijk maar een paar foto's gemaakt heb. Uiteraard moet er nog diverse zaken op gemaakt worden. De rijdraad moet er nog vast in. Ik heb alvast wat lantaarnpalen gekocht. Ik heb deze van Brawa gekocht met led's erin. Omdat deze helemaal achteraan op de baan komen heb ik gekozen voor onderhoudsvrij (althans dat hoop ik :D) Hierdoor hoop ik er niet meer bij te hoeven om eventuele lampjes te vervangen. Deze hebben wel het voordeel dat er met steekvoetjes gewerkt wordt. Dus gaatje boren, voetje erin plaatsen en de draden kan je alvast aansluiten en de lantaarnpaal zelf zet je er op het laatst in. Is ook weer een voordeel dat voorkomt dat je per ongeluk de lantaarn afbreekt tijdens andere werkzaamheden. Verder komt er nog een betonnen brug over een flauw dalletje. Enfin ook hier hebben we het weer over een maandenproject.
Wens jullie ook wederom veel kijkplezier en ook veel bouwplezier en tot de volgende up-date.
Groet Ronald










Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
ziet er netjes uit
succes met je vorderingen
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
Hendrik_marklin
gast

Re: De baan van Ronald V.
Hallo ronald.

Knap stukje timmerwerk.
Ben benieuwd naar het vervolg.

succes met de verdere bouw.

groet Henk
Re: De baan van Ronald V.
Ziet er weer toppie uit!


Bas
Re: De baan van Ronald V.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De baan van Ronald V.
Hoi Ronald, je bent lekker bezig, gaat héél goed zo met dat ballasten. :D
Wat komt er nu op die bovenste plaat, achter tegen de muur, een autoweg van Faller?
Wel leuk, maar dan ben je wel het zicht op dat achterste spoot kwijt.
Heb je dan niet heel veel verdekt spoor in verhouding tot de hele baan?
Ik kan wel echt merken dat je veel praktische ervaring op de modelspoorclub opdoet. :wink:
Veel succes.
Re: De baan van Ronald V.
Inderdaad Ad, ik heb meer spoor onder de baan liggen dan er boven. Er komt nog een rangeerterreintje links van de baan, maar dat doe ik pas als allerlaatste. Ik ga eerst maar eens concentreren op de Fallerweg en de bergen. En dan komen de huizen en dan het groen.
Bedankt weer voor de complimenten.

Groet Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van Ronald V.
Lijken wel allemaal bovenleidingsmasten die rechthoeken.

Wat ga je zoal latenrijden op jou weg?

Dennis
Re: De baan van Ronald V.
Hallo Dennis,

Van Faller heb je diverse auto's die kan laten rijden, vrachtwagens etc. Ik zag ook laatst op een site dat er zelfs auto's zijn die automatisch afstand houden van de voorganger. Deze zijn wel behoorlijk aan de prijs. Maarja de basis ligt er al en je kan de auto gemakkelijk erop of eraf halen.
Ik heb zelf eerst een startset gekocht met een Ford Transit erin en deze rijdt ook al geweldig goed. Deze had ik al op mijn eerste modelbaan. En de houten spantje die je ziet zijn ook deels om de bergen op te bouwen. Kijk maar eens straks naar de volgende up-date.

Groet Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Mede modelbouwers........wederom weer een update.

Dit keer een paar foto's van de tunnel waarin de opvang van de bovenleiding tot een eindresultaat zijn gekomen. Verder ben ik aan het experimenteren geweest met syrodeur (isolatieplaat) en daarvan heb ik een pilaar gemaakt voor onder het viaduct van de autoweg. En ik heb een tunnelportaalgemaakt. Voordat de autoweg definitief vastgezet kan worden moet eerst onder het viaduct het dal gemaakt worden en ik heb lekker buiten met het mooie weer een aantal uren zitten te solderen om de reling te maken voor op het viaduct. Ook hiervan foto's. Ik ga komend weekend een begin maken om de achtergrond (lucht) erop te plakken. Heb laatst ook nog een aantal bovenleidingsdraden gekocht van Viessman, dit om even als voorbeeld te dienen, omdat ik in de tunnels - de rijdraden die naar buiten komen een aparte maat hebben- deze zelf moest maken. Van de week wil ik het dal af krijgen, dus de eerste scenery komt er dan op te staan, uiteraard hou ik jullie op de hoogte. :D

Veel kijkplezier en tot de volgende update.

Groet Ronald









Masten worden nog afgesteld.





Na het uitsnijden van de pilaar, maak ik m.b.v. een figuurzaagje de horizontalen voegen. Schuur wel eerst het materiaal, ander pakt je verf niet goed.



Dan met een klein scherp puntje de stootvoegen erin maken.



Dan voor de 1e keer met dunne verf de voegen vullen. Als het droog is doe ik het vaag nog een keer.



Ja en dan ook maar gelijk een tunnelportaal gemaakt. Deze moet nog verder bewerkt worden.
Hoewel ik er niet helemaal tevreden over ben, je krijgt toch gauw kleine "rulletjes" of het deukt in. Voordeel is wel het is licht en sterk.
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
heel erg mooi
ik ben ook bezig met een soort snelweg alleen ben ik nog niet zover
bedankt voor het delen van je info ik heb er wel wat aan
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
Hendrik_marklin
gast

Re: De baan van Ronald V.
Dat ziet er goed uit Ronald.

Goed idee van die isolatieplaat, is mooi gelukt.
Hekje op het viaduct is ook schitterend gemaakt.

We wachten op de update  :D

groet Henk
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: De baan van Ronald V.
Hé Ronald, hij gaat prima zo gewoon doorgaan.

                                                                       Arie
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van Ronald V.
mooi gedaan :D

Dennis
Re: De baan van Ronald V.
Geachte medemodelbouwers,

Voor degene die dit draadje volgen, heb ik een teleurstellende mededeling: Ik heb inmiddels de baan afgebroken. De reden hiervoor is simpel: Ik had op zolder te weinig ruimte om ook mijn studie nog uit te oefenen, namelijk sportmasseur.
Aangezien ik de baan eigenlijk te breed gemaakt had heb ik de moed bijelkaar gezocht en hem afgebroken. Zonde van alle tijd en werk, maar ik heb er weer ontzettend veel van geleerd.

Inmiddels heb ik ook een nieuw baanplan gemaakt (want ja stoppen doe ik niet hoor) en deze zal ik in een nieuw draadje gaan plaatsen. Wanneer dat wordt weet ik nog niet, waarschijnlijk pas in maart. tot die tijd blijf ik uiteraard het 3  rail forum lezen en volgen.

Sorry dat ik wat laat reageer, maar op dit moment ben ik veel aan leren en dat heeft even zijn prioriteit.
Spreek jullie gauw weer.

Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van Ronald V.
Ronald,

spijtig om te horen, het aanbrengen van balast was nl van grote klasse. Ben benieuwd hoe je nieuwe plan eruit gaat zien.

Groetjes en veel succes met de studie, John
Re: De baan van Ronald V.
edgar1976
gast

Re: De baan van Ronald V.
Hallo Ronald,

Erg vervelend om te lezen dat je baan afgebroken moet worden! Ik was op zoek naar je verslag om te vragen wanneer er weer een update zou komen, (ben zelf ook met een Schwarzwald-baan bezig, vandaar) en dan lees je dit.  :(

Hopelijk wordt je nieuwe baan net zo indrukwekkend als je oude!

In ieder geval veel succes met je studie!

Edgar
Re: De baan van Ronald V.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De baan van Ronald V.
Hé Roon,

Jammer van je baan, je treinbaan bedoel ik dan hè. :wink:
Had em nu maar in modules gemaakt, dan had je em zo kunnen demonteren en monteren als je weer ruimte hebt. :roll:
Maar maakt niet uit, ik w8 tot je volgende project.
Succes met je studie. :D
Re: De baan van Ronald V.
Hallo (voor)naamgenoot,

Jammer van je baan; de volgende wordt echter vast nog mooier.
Ik ga binnenkort ballasten, zal nog eens goed naar jouw foto's kijken.

Groet,
Ronald
Re:De baan van Ronald V.
Michael-59
gast

Re:De baan van Ronald V.
Beste Ronald,

Bedankt voor de tip naar dit draadje. Zit idd boordenvol informatie over het ballasten van C-rails, maar ook veel andere nuttige tips...

Groet, Michaël
Re:De baan van Ronald V.
Varekamp
gast

Re:De baan van Ronald V.
Beste Michaël,

Bedankt voor je compliment. Ik ben blij dat het draadje gewoon blijf staan en dat een ieder nog eens kan terugkijken. Vaak zie je een basis en vanuit daar kan je weer verder.

Succes met je ballasten.

Gr. Ronald