Hallo medebouwers,
Hierbij zet ik een behoorlijk aantal foto's neer van wat ik de afgelopen week weer gedaan heb. Ik ben nu toe gekomen aan het eerste deeltje om dicht te bouwen. Dit is het gedeelte waaruit de treinen vanuit mijn schaduwstation komen en erin verdwijnen, of te wel ze rijden de tunnen in en uit. Nou moeten we daar eerst voor de inkijk de rails van balast voorzien en zoals eerder beschreven en gevraagd zal ik een uitgebreide fotoreportage neerzetten over hoe ik het gedaan heb. Verder ben ik ook begonnen met de opvang van de pantograaf voor de E-loc, want ja de bovenzijde van de baan moet ook voorzien worden van bovenleiding.
Om bij het begin te beginnen:
Nadat de rails is vastgeplakt met dubbelzijdig tape, snij ik een dun randje kurk naast de rails (dit scheelt weer balast) en plak dit vast met houtlijm.
Meng vervolgens de ballast
Vervolgens strooi je langs de rails de ballast
Dan met een dun droog penseeltje breng ik de ballast op zijn goede plek (de ballast is nog steeds droog)
Dan gaan we doktertje spelen: oftewel ik injecteer de lijm. Dit gaat volgens mij het beste, de reden is als je een druppel lijm laat vallen op je ballast dan rolt deze naar beneden. Je moet ook zorgen dat je ballast helemaal verzadigd is van lijm.
Tussen de bielsen laatje rustig een druppeltje lijm vallen deze zuigt zich zelf vast met je ballast
oals jullie nu kunnen zien is de bedding helemaal verzadig van lijm, schrik niet dit ziet er wit uit maar deze droog helemaal onzichtbaar op. Nadat alles is verzadigd wederom met een penseeltje alles goed sluiten (injectiegaten)
Ook tussen de rails is de tip leg niet te dik je ballast erin en vooral niet bij de railsstaven anders komen je wielen er tegen aan. Ook met de penseel van te voren goed je ballast leggen en dan met de injectienaald keurig druppelen zoals je op de foto kan zien en dan gaat het perfect.
Nadat ik het dubbelspoor gedaan had rest nog het middengedeelte
Ook dit is nu gevuld. Laat dit 24 uur drogen. Het wordt dan goed hard.
Na uitharding snij ik dunne reepjes schildersplakband en plak deze op de railstaven. Hierdoor voorkom je dat er verf op de railsen komt. Dat vermindert weer het contact en scheelt een hoop schoonmaak werk.
Zie hier het resultaat als men even met de airbrush erover gaat. Niet teveel in het midden spuiten (tussen de sporen) daar blijft het grind vaak het mooist. En je van je bielzen is gelijk het glimmende af.
Nadat alles is gedroogd heb ik de opvang van de bovenleiding in de tunnel gemaakt. De Cargo rijdt keurig en de pantograaf wordt mooi opgevangen door de bovenleiding.
Nu dat klaar is nog de binnenbocht voor elkaar maken en de bovenleiding groen schilderen dan is dat gedeelte klaar en dan gaan we verder met de wanden van de tunnel.
Ook de wissel is goed gelukt, deze moet alleen nog een waasje krijgen van de airbrush.
Ik hoop dat ik jullie op de duidelijke manier mijn manier van ballasten heb laten zien en wellicht hebben jullie hier wat aan.
Tot de volgende keer maar weer
Ronald