Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De baan van Ronald V.

Gestart door ^Rook donderdag 05 juli 2007, 00:52:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan van Ronald V.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: De baan van Ronald V.
Heey Ronald,

Dat ziet er al goed uit zeg!
Toch wel een stuk realistischer meteen!
Ben benieuwd naar de next update! :D

Groetjes Antal.
Re: De baan van Ronald V.
Hallo

Ik heb vandaag weer nieuwe ballast gekocht.  Ik zal de volgende keer een paar extra foto's maken over hoe ik het gedaan heb. De railsen verouderen lijkt me toch niet zo moeilijk. Wat ik wel gedaan heb is de verf van Humbrol gebruikt nr. 113 en een drie dikke druppels zwart toegevoegd en goed geroerd. Hierdoor wordt het een klein tikkeltje donkerder. Ik ben van plan om een airbrush te gaan kopen. Waardoor je nog mooier de ballast kan bewerken. Hou jullie uiteraard op de hoogte.

Groet Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Wordt zeker een mooi baantje Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Jan Stoomloc
gast

Re: De baan van Ronald V.
Ziet er veelbelovend uit.

met stoomgroet

Jan
Re: De baan van Ronald V.
Update: Ben momenteel bezig met mijn schaduwstation en dubbelspoor naar rechts toe om te voorzien van blokken en bezetmelders. Naast dit is het natuurlijk ook handig om de wisselaandrijvingen te monteren en hiervoor ook een uitsparing te maken, zodat je deze ook kan vervangen bij een defect. Dit ging natuurlijk weer gepaard met een paar dingen waarbij ik geen rekening had gehouden met de tafel bouwen. Er bleek dus een raggel precies onder de wissel te uit te komen. Dus weer de nodige dingen los gehaald en weer herstelt. De stukje kurk weer aanhelen en klaar is Ronald.
Zie ook de foto. Hou jullie weer op de hoogte.

Groet Ronald

Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: De baan van Ronald V.
mijn complimenten ga zo door.
Mike
Re: De baan van Ronald V.
Nadat alles is uitgezaagd is dit van onderaf het eindrestultaat. Je kan er nu goed bij voor als er problemen voordoen.



Groet Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
slim verzonnen
ziet er goed uit
ben benieuwd naar de vorderingen
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
Slecht weer....dus binnen blijven. :(  Gelukkig hebben we een hobby......
Vandaag weer eens flink in de slag geweest met de nodige afstelling van de bovenbaan en een begin gemaakt met de draden rotzooi te verwerken. Ga eerdaags een aantal decoders aansluiten en dit vervolgens weer in Koploper verwerken. Eens kijken hoe de resultaten zijn. Wordt weer spannend. Ik zag bij Acido hoe mooi je bindruggen kunt gebruiken om draden perfect te geleiden. Dit werkt voortreffelijk hoor, ik kan dat iedereen aanraden. Simpel en doeltreffend. Verder heb ik een keerleidingen aangebracht. Leek wel een wasrek zo vijf draden naast elkaar. Heb rood en bruin voor de rails, blauw (B) voor schaduwstation (wordt gevoed door extra booster) en zwart en geel voor de verlichting (huizen, lantaarn etc.) Kortom het was weer een lange dag. Soms denk je ik ga dit doen en dat, maar het blijkt in de praktijk altijd meer tijd te kosten dan je denkt. Maar ik ben weer tevreden met het restultaat en daar gaat het om. Zal morgen of overmorgen wel even de foto's erop zetten.

tot de volgende keer
Groet Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: De baan van Ronald V.
Wacht gespannen op de foto's.

                                              Arie

                                               
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
ja ik oook foto's van ronald zijn altijd goed  :D :D
(uberhaupt zijn foto's goed  :D :D :D)
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
Ronald,

Even een vraagje....


Misschien kijk ik er overheen, maar je station ligt op de helling als ik het goed zag op je eerste foto's.
Hoe ga je daar wagons afkoppelen, om ze aan de andere kant weer aan te koppelen, of ben je dat niet van plan?

Handig trouwens die gaten voor de wisselbediening!

Verder ziet het er erg netjes uit!
Re: De baan van Ronald V.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De baan van Ronald V.
He Ronald, mooi die ballast op je C-rail.
Welke ballast heb jij gekocht of gemengd?
Ik moet al mijn K-rail ook van ballast voorzien, kan ik ff van je afkijken. :P
Re: De baan van Ronald V.
Hoi Ad,

Heb je een PB gestuurd

Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Hallo Marco,

Nee mijn station bestaat uit 4 sporen en deze beginnen iets hellend, maar de lengte van mijn stationssporen zijn ongeveer 1,50m lang. voordat ze de helling(tunnel) in of uit komen. Dit moest zo want anders worden de hellingen te steil.

Sorry dat ik nog geen foto's heb geplaatst, het lukt op één of andere wijze nog niet. Heb net een nieuwe computer en alles is dus opnieuw geinstaleerd. Zal mijn buurjongen even vragen om er naar te kijken. Die zit in de IT business. Nog even geduld aub....

Groet Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Hier dan eindelijk de foto's zoals beloofd, waarin menige uren en uren aan soldeerwerk en rijgen van draden zit. De voedingsdraden slit ik weer aan op mijn ringleiding. De groene draad die opgerold zit is een reservedraad voor bezetmelding. Dit doe ik omdat als er een breuk ergens optreed dan kan ik zo de reserve pakken. Anders kan je niet meer bij. Wellicht een tip voor degenen die nog aan het bouwen is.

Ronald





Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
ziiet er netjes uit en mooi gesorteerd
ccomplimenten
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
Wat heb ik wederom gedaan tijdens de feestdagen. Nou niet alleen maar eten en drinken! Ondanks drukte van me werk ook nog wat ontspanningsoefeningen gedaan aan de modelbaan. Heb inmiddels de eerste ladingen grint/ballast gestort in de tunnel aan de rechterzijde en de eerste bergspanten gemaakt en druk bezig met het FSC te integreren in berg en autotunnel. Onderstaande beelden zeggen meer. Heb de C-rails compleet met ballast bewerkt en daarna met de airbrush een waasje gegeven. Moet zeggen geeft een verdraaid leuk effect. In de tunnel waar de trein doorheen gaat vond ik dat de doorgang wat aan de krappe kant was. Omdat de binnenste bocht een R1 is en lange personenrijtuigen hier toch doorheen moeten, heb ik besloten om van het originele tunneldoorgang van Faller na te tekenen op mulitplex 12 mm dik en hier de doorgang te verbreden. Vervolgens heb ik er tegellijm opgesmeerd en laten drogen 24 uur. Vervolgens met een kraspen steentje erin gekrast. Op de foto zie je een voorbeeld, echter hij is nog niet klaar. Binnenkant van de tunnel wordt ook nog bekleed en de opvang van de bovenleiding moet er nog in gemaakt worden.
Tot de volgende up-date maar weer.
Groet Ronald





Re: De baan van Ronald V.
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: De baan van Ronald V.
Beste Ronald,

Mijn zwager heeft ook deze baan in de maak. Ziet er erg leuk uit als je met het landschap bezig bent. Alleen heeft mijn zwager geen spoorbezet toegepast op de onderste 4 opstelsporen, en dat is in de praktijk niet zo erg handig.

Je hebt wel lekker nog wat te knutselen 8)

Gr. Bert
Re: De baan van Ronald V.
@ Ronald,

Zie er weer netjes uit, meer kan ik er niet van zeggen.
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
ziet er super uit hoor
mooie kleur grind ook
complimenten
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
Ronald,

Jij hebt zeker niet stil gezeten met de feesdagen, ziet er geweldig uit.
Mooie foto reportage.

Succes met de verdere bouw.

Groeten Piwie.
Re: De baan van Ronald V.
Zeer indrukwekkend, Ronald...petje af 8)
Re: De baan van Ronald V.
Citaat van: remcy op zondag 06 januari 2008, 00:22:10
ziet er super uit hoor
mooie kleur grind ook
complimenten
groet robert
idd erg mooi! het grind kleurt goed met de c-rails
wat heb je daar voor gebruikt evt artikelnummer?
ligt het er los tussen of heb je het vast gelijmd?
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van Ronald V.
Citaat van: roerijzer op woensdag 31 oktober 2007, 22:45:25
ziet er goed uit :shock:

je ziet niet eens meer dat het c-rail is

mvg  RR :shock: :shock:
Volkomen mee eens! :mrgreen:

Dennis
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van Ronald V.
Ronald,

ziet er zeer goed uit. Vooral het inbedden van de C-rails is super geslaagd. Ben ook zeer benieuwd naar het artikelnr strooimateriaal en type lijm.

Ga zo door.

Groetjes, John
Re: De baan van Ronald V.
Hallo mede spoorliefhebbers,

Om even te reageren over jullie vragen over hoe ik de C-rails van ballast heb voorzien: Om te beginnen heb ik diverse soorten genomen. Voor de rails zelf van ballast te voorzien gebruik je ballast N-schaal. Merken die ik gebruik: Heki nr.3173 bruin en nr.3329 fine grey. Van Woodland gebruik ik de ballast zwart fine nr. B76 en voor tussen de sporen gebruik ik Woodland grey medium (H0 schaal) nr.B82.
In het begin was het even zoeken naar de juiste verhoudingen, hetgeen wat je mooi vindt. Schrijf de verhoudingen wel op anders ben je ze kwijt. Als maatbekertje gebruik ik een medicijnbekertje. Mijn verhoudingen zijn 2x 10ml, 1x 5 ml bruin en een heel dun laagje zwart en dan vervolgens mengen. Hierna het op de rails strooien niet te veel. De tussende liggende gedeelte strooi ik dan vol met dat grijze H0 grind. Met een dus penseeltje je bielzen vrijmaken van grind. Dan houtlijm mengen met water en een paar druppeltjes afwassop erin. Verhouding water/lijm 50/50. Dat doe ik in een plantenspuit en nevel de lijm over de ballast tot het goed nat wordt. Maak wel gelijk de bovenkant van de rails schoon met wat wasbenzine, dit om goed contact te behouden. Als je wat dikkere (zoals ik) ballast heb liggen, gebruik ik ook nog een injectienaald en hiermee spuit ik terplaatse nog extra lijm er op. Laat dit geheel 24 uur drogen. Vervolgens heb ik met de airbrush een waas eroverheen gespoten. Hierbij heb ik dunne reepjes schildersplakband gesneden (ietje dikker dan je rails) op de railstaven geplakt, omdat anders de verf weer op je rails gaat zitten. En zo krijg je dat je geen c-rails meer ziet.
Wanneer ik de volgende keer ballast gaat aanbrengen zal ik eens een uitgebreide fotoshoot plaatsen op het forum.
Groeten Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Bedankt Ronald voor de uitleg!

ik ben er nog niet aanbezig hoor, maar alvast te voorbereiding...
Hoeveel ml gebruik je per strekkende meter voor dit dubbelspoor denk je?
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
bedankt voor de uitleg
en dat je het de volgende keer met foto's wil uitleggen
heb al wel grind tussen de rails liggen maar nog niet zoals jou erop dus dan kan ik het even mooi afkijken  :D :D
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van Ronald V.
Ronald,

super van je. Ik niet wachten op de foto's.

Groetjes, John
Re: De baan van Ronald V.
Ronald,

Super uitleg, wacht met spanning op de foto reportage :lol: :lol:.

Succes met de verdere bouw.

Groeten Piwie.
Re: De baan van Ronald V.
philippe_007
gast

Re: De baan van Ronald V.
zier er mooi uit, en gaat goed vooruit... man man precies een thalys dat voorbij spoort.... :P
Re: De baan van Ronald V.
Even weer een up-date: Heb de tunnel waarmee ik bezig ben nog eens goed bestudeerd bleek dat ik de hoogte van de spanten (waarop weer een plaat MDF komt te liggen waar o.a. auto overheen moeten rijden) te hoog te vinden dus alles weer los gemaakt en 2,5cm ingekort en de tunnelportaal  bleek ook te hoog te zijn uitgezaagd :(  dus maar gauw een nieuwe uitgezaagd en weer met tegellijm ingesmeerd en krasse krasse totdat je weer een muurcontrast hebt. Enfin kon ik ook gelijk in die tijd nog even de opvang gaan maken voor de bovenleiding. Heb een paar foto's bijgevoegd. De boevenleiding soldeer ik zelf en ik schilder deze met Humbrol nr.31 want ja koper kleurt groen op. Op de fotos is het helaas niet goed te zien. Dit was het weer tot zover.
groeten Ronald (die aan het einde van tunnel licht blijft zien :lol:)






Re: De baan van Ronald V.
philippe_007
gast

Re: De baan van Ronald V.
ziet er weer goed uit....
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
ziet er goed uit
is ook en mooie sfeer foto erg mooi
complimenten
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
Ziet er weer geweldig uit die foto's :lol:.



Groeten Piwie.
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van Ronald V.
Ziet er goed uit! 8)

Wel op letten dat bovenleidingsmasten niet te vel scheef trekken :wink:

Dennis
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2006

offline
Re: De baan van Ronald V.
lekker bezig zo te zien :)
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: De baan van Ronald V.
Enkele foto's zeggen meer dan honderd woorden, het wordt leuk.

                                                                                                 Arie

                                                               
Re: De baan van Ronald V.
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van Ronald V.
Hier zijn toch wel 2 Hobby vakmensen bezig, ziet er allemaal zeer goed uit, nu nog een foto van de baan layout lijkt me wel interessant om te zien.

Fred
Re: De baan van Ronald V.
Hallo mede-hobbyisten,

Na weer een drukke periode op mijn werk heb ik toch zo af en toe eens een paar uurtjes aan mijn modelbaan gewerkt. Dit keer had ik als project de IB en booster. Wat moest ik daar nu mee gaan doen. Aan een bord hangen is niet praktisch. Dus na heel wat gepieker en dingen uitdokteren heb ik besloten een kastje te maken en een soort deskje met daarin verzonken de IB en de booster. Uiteraard wordt hier ook op gemaakt de schakelaars voor de verlichting van de huizen en de straatverlichting en wat er nog meer op mijn pad komt. Ik heb het deskje en het kastje los van elkaar gemaakt, hierdoor kan ik het gemakkelijk uitelkaar halen. Boven op het kastje zit een sleuf, en onder de desk zit een strookje hout, met daarop dezelfde grootte stukje hout wat kan draaien, hiermee borg ik het deskje vast. Hierdoor kan deze er niet afvallen als iemand er per ongeluk tegenaan stoot. Ook de stekkerverbindingen moesten los kunnen. Hiervoor heb ik (hoe kan het ook anders) radiostekkers (ISO stekkers) gebruikt uit de autobranche. Deze hebben acht polen en klikken zeer gemakkelijk in en uit. Op het deskje zit ook een tweetal plaatjes aluminium hierop monteer ik de tuimelschakelaars en controlelampjes. Dit heb ik gedaan omdat het mdf 9mm wat ik gebruikt heb te dik is voor de schakelaars. Onder het kastje zitten wieltjes waardoor ik het gemakkelijk onder mijn baan kan rijden en staat het niet in de weg. Misschien maak ik met de tijd nog een tussenstuk tussen de desk en het kastje om de boel nog wat hoger te plaatsen waardoor je een wat gemakkelijke hoogte krijgt voor de bediening. Onderstaand heb ik wat foto's toegevoegd zodat jullie zien wat het resultaat is geworden. Nu moet ik alleen nog wachten op een verlengkabel van Viessmann voor de S88 aan tesluiten. Komt pas over 14 dagen werd mij gezegd GRMP%#@4 hierdoor kan ik helaas nog niet mijn Koploper testen. Want ook dat heb ik in die tijd allemaal weer opgezet voor mijn baan. Kan haast niet wachten om de eerste dingen te gaan testen.
Groet Ronald
















Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
mooi om te zien dat heb je erg mooi weggewerkt
complimenten
groet robert
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van Ronald V.
knap gedaan :wink:

ben benieuwt hoe koploper zal bevallen...

Dennis
Re: De baan van Ronald V.
philippe_007
gast

Re: De baan van Ronald V.
Mooi gemaakt, waarom heb je de transfo met metaal bedekt?  :?:
Re: De baan van Ronald V.
Hoi Phillipe,

Ik neem aan dat je bedoeld met metaal bedekt? Dat heb ik gedaan omdat ik dan in 1x het hele gat bedekt. De booster die eronder zit heeft verder geen funktie qua bediening. En ik kan daarnaast schakelaars of controlelampjes monteren.

Ronald
Re: De baan van Ronald V.
philippe_007
gast

Re: De baan van Ronald V.
oeps type foutje, bij deze aangepast.
Waarom heb je dan de booster niet ondeer de IB gemonteerd ?
Re: De baan van Ronald V.
Hey Ronald,

Ziet er toppie uit.

Groeten Piwie.
Re: De baan van Ronald V.
Hallo spoorliefhebbers,

Na een periode van veel overwerk heb ik weer een project ingezet. Zoals eerder beloofd en beschreven zal ik een uitgebreide fotoreportage neerzetten over het ballasten van de C rails. Ik hoop eind van de komende week de hele reeks neer te zetten in mijn draadje.
Ik heb inmiddels de eerste rondjes gereden met de locs om de bezetmelders te testen via Koploper en alles werkt prima. Op het scherm krijg ik prima in beeld waar de locs zich begeven en de lijnen verkleuren zodra  de locs in het blok aankomen. Ook de wissels schakelen prima. Toch fijn dat ik eerst een testbaantje gemaakt had, waardoor je toch met wat meer ervaring aan je uiteindelijk baan kan beginnen. Verder ben ik bezig met de blauwe lucht als achtergrond. Maar dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan om dat op te plakken. Ook hiervan zal ik een foto plaatsen.
Hou jullie weer op de hooge.
Groeten Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Hallo medebouwers,

Hierbij zet ik een behoorlijk aantal foto's neer van wat ik de afgelopen week weer gedaan heb. Ik ben nu toe gekomen aan het eerste deeltje om dicht te bouwen. Dit is het gedeelte waaruit de treinen vanuit mijn schaduwstation komen en erin verdwijnen, of te wel ze rijden de tunnen in en uit. Nou moeten we daar eerst voor de inkijk de rails van balast voorzien en zoals eerder beschreven en gevraagd zal ik een uitgebreide fotoreportage neerzetten over hoe ik het gedaan heb. Verder ben ik ook begonnen met de opvang van de pantograaf voor de E-loc, want ja de bovenzijde van de baan moet ook voorzien worden van bovenleiding.
Om bij het begin te beginnen:


Nadat de rails is vastgeplakt met dubbelzijdig tape, snij ik een dun randje kurk naast de rails (dit scheelt weer balast) en plak dit vast met houtlijm.


Meng vervolgens de ballast


Vervolgens strooi je langs de rails de ballast


Dan met een dun droog penseeltje breng ik de ballast op zijn goede plek (de ballast is nog steeds droog)


Dan gaan we doktertje spelen: oftewel ik injecteer de lijm. Dit gaat volgens mij het beste, de reden is als je een druppel lijm laat vallen op je ballast dan rolt deze naar beneden. Je moet ook zorgen dat je ballast helemaal verzadigd is van lijm.


Tussen de bielsen laatje rustig een druppeltje lijm vallen deze zuigt zich zelf vast met je ballast

oals jullie nu kunnen zien is de bedding helemaal verzadig van lijm, schrik niet dit ziet er wit uit maar deze droog helemaal onzichtbaar op. Nadat alles is verzadigd wederom met een penseeltje alles goed sluiten (injectiegaten)


Ook tussen de rails is de tip leg niet te dik je ballast erin en vooral niet bij de railsstaven anders komen je wielen er tegen aan. Ook met de penseel van te voren goed je ballast leggen en dan met de injectienaald keurig druppelen zoals je op de foto kan zien en dan gaat het perfect.


Nadat ik het dubbelspoor gedaan had rest nog het middengedeelte


Ook dit is nu gevuld. Laat dit 24 uur drogen. Het wordt dan goed hard.


Na uitharding snij ik dunne reepjes schildersplakband en plak deze op de railstaven. Hierdoor voorkom je dat er verf op de railsen komt. Dat vermindert weer het contact en scheelt een hoop schoonmaak werk.


Zie hier het resultaat als men even met de airbrush erover gaat. Niet teveel in het midden spuiten (tussen de sporen) daar blijft het grind vaak het mooist. En je van je bielzen is gelijk het glimmende af.


Nadat alles is gedroogd heb ik de opvang van de bovenleiding in de tunnel gemaakt. De Cargo rijdt keurig en de pantograaf wordt mooi opgevangen door de bovenleiding.


Nu dat klaar is nog de binnenbocht voor elkaar maken en de bovenleiding groen schilderen dan is dat gedeelte klaar en dan gaan we verder met de wanden van de tunnel.


Ook de wissel is goed gelukt, deze moet alleen nog een waasje krijgen van de airbrush.

Ik hoop dat ik jullie op de duidelijke manier mijn manier van ballasten heb laten zien en wellicht hebben jullie hier wat aan.

Tot de volgende keer maar weer
Ronald
Re: De baan van Ronald V.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Ronald V.
ziet er erg netjes uit
complimenten
groet robert