Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

servo's in K-rail

Gestart door bvk007 donderdag 25 juli 2013, 17:02:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
servo's in K-rail
Lid sinds: 2011

offline
servo's in K-rail
Hoi,

Vanwege de slechte verhalen over de standaard wisselaandrijvingen van M* ben ik van plan om servo's te gaan gebruiken voor het schakelen van de wissels. M'n pa en ik rijden met K-rail en we hebben gewone wissels. Heeft er iemand hier een goed voorbeeld hoe ik dit moet realiseren?

Ik heb een aantal voorbeelden (maar ook niet echt duidelijk) gezien met een omgebouwde handschakelaar, maar die dingen zijn momenteel moeilijk aan te komen. Bij onze wissels zaten standaard de spoelaandrijvingen.

Alvast bedankt.

Bas
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: servo's in K-rail
Dit is niet de goede rubriek voor deze vraagstelling. Ik zou de vraag verwachten onder Problemen, Reparatie & Onderhoud of bij Zelf- en verbouw projecten allerlei. Dat is logisch, want je vraagt om een verbouw-aanpak.

Kijk ik naar de meest informatieve draadjes Haperen/ontsporen op K-wissels en Weichenantriebe bij stayathome.ch, of K-Weiche Servoantriebe, dan wordt telkens uitgegaan van de nieuwere modellen k-wissels, met de afneembare spoelen.

Dat zal dus het probleem zijn waarop je stuit. Bij zo'n oude meegebogen k-wissel met vaste spoelen heb ik een slijpwieltje op de dremel geklikt, en de hele handel er afgezaagd. Een troost: ik kocht hem voor 2 euro, en hij gaf kortsluiting. Inmiddels ken ik betere manieren om kortsluiting aan te pakken.

Het grote probleem van het oudste type k-wissel met vaste spoel, is de wisselsteller (dik doorzichtig plastic zonder gaatje: hoe krijg je daar een gaatje in geboord, zonder dat je boortje weg glijdt - boorkolom gebruiken?). Het grote voordeel is dat je visueel erbij kunt. Met de nieuwere k-wisseltypes kan dat niet.
Het tweede probleem is de handwisselsteller: deze past niet op dezelfde plek als bij de nieuwere wisseltypes.

Je zou Anne eens moeten vragen, of Bellejt.
Beiden hebben (volgens hun eigen draadjes) veel k-wissels in gebruik. En wellicht ook oudere types daartussen. Ze gebruiken geen servo's maar wel ondervloerse wisselrelais (b.v. van Hoffman).
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: servo's in K-rail
Hoi Jan,

Daarvoor hebben we een knop, die dit kan veranderen.

Wel even geduld O:-D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: servo's in K-rail
Ik heb alleen nieuwe wisseltypes.De stelhendels moeten wat verbouwd worden.Ik heb er nu met zowel hoffmann aandrijvingen als servo's.Inbouw is nagenoeg gelijk.De stelhendeltjes zijn nog te krijgen via internet.Kosten gemiddeld 1.5 a 2.5 euro/stuk.
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2011

offline
Re: servo's in K-rail
Ik heb de nieuwe wisseltypes en de servo middels een staaldraad rechtstreeks op het uiteinde van de wisseltong aangesloten voor de maximale kracht. Werkt super, alleen zijn ze niet goed meer open te rijden, maar dat is voor mij geen probleem. Als je wilt maak ik wat foto's

groet,

Guus
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: servo's in K-rail
Citaat van: Guus op donderdag 25 juli 2013, 18:21:58
Als je wilt maak ik wat foto's
Ben benieuwd naar foto en beschrijving hoe je het gaatje maakte op het uiteinde van de wisseltong (nieuwe stijl). Bas heeft daar niets aan, maar anderen wel. Ik ken alleen de aanpak van Mad Menno: het wegslijpen van en stukje van de metalen bodem om het gaatje te kunnen boren. Hoeveel mm draadveer, en boortje?

Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2011

offline
Re: servo's in K-rail
Steldraad even opwarmen met een aansteker en dan prikken waar je het gaatje wilt hebben.

Groeten,

Rauke
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: servo's in K-rail
ik doe het met een handboortje van 1.5 mm.Ben op zoek naar de foto's waar ik het gezien heb.

Ik doe een ganse ombouw van het hendeltje met een boortje en soldeerbout.In mijn topic staat een voorbeeld en ik ben nu nog aan het verfijnen zodat ik er een dekseltje kan opzetten.Op mijn luxemburgs gedeelte is het al af inclus kabelkanalen.
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2011

offline
Re: servo's in K-rail
Ik boor geen nieuwe gaten maar maak gebruik van het bestaande gat waar het plastic stangetje normaal gezien in gaat, zie foto's:

Groet,

Guus
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: servo's in K-rail
Guus,

Die oplossing is ook fraai, alleen werkt die niet met nog wissels met bewegend puntstuk....

Rauke,

Wij moeten maar eens kijken of we die 'handomzet' hendel er niet weer op kunnen zetten, als verfraaiing.
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2011

offline
Re: servo's in K-rail
Wijbe,

wat voor wissels zijn dat dan? een ouder type k-rail?

Groet,

Guus
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: servo's in K-rail
Yep, wat oudere wissels. Dus opletten wat je koopt, die dingen gaan vanzelf kapot en zijn onbetrouwbaarder dan de nieuwe.
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2011

offline
Re: servo's in K-rail
Ik heb nieuwe wissels.

Guus bedankt voor je foto's maar ik kan nog steeds niet goed zien waar een stangetje ingaat. Welk origineel gaatje gebruik je dan?

Groet en bedankt,

Bas
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2011

offline
Re: servo's in K-rail
Bas,

De bovenste foto laat het duidelijk zien. Er is één plek tussen de railstaven waar geen ballast zit, daar zie je een stukje blank metaal, dat is een ijzerdraad die vanonder de baan komt en onder een hoek van 90 graden in het zwarte bewegende railstaafje steekt, het railstaafje dat rechtstreeks verbonden is met de bewegende wisseltong. Bij normale wissels zit daar een plastic stangetje, bekijk je wissels maar eens goed,

Groet,

Guus
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2011

offline
Re: servo's in K-rail
Ga ik doen, maar eerst op vakantie! Bedankt!
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: servo's in K-rail
Citaat van: Wijbe op donderdag 25 juli 2013, 20:15:42
Guus,
Die oplossing is ook fraai, alleen werkt die niet met nog wissels met bewegend puntstuk....
Wil je het bewegend puntstuk houden, dan? Ik heb ze in mijn wissels eruit gesloopt, en vervangen door een vast puntstuk. Het probleem met wissels met bewegend puntstuk is de onbetrouwbaarheid van die beweging. Ik ervoer met 2ehands wissels te vaak ontsporingen en haperende puntstukbewegingen.

Als je servo's direct op de wisseltong zet, dan gaat openrijden niet meer, zoals Guus al aangaf. Zet je ze op het handeltje, dan wel. Als je het bewegend puntstuk wilt behouden, moet je de servo op het handeltje zetten.
Re: servo's in K-rail
Spoorman
gast

Re: servo's in K-rail
Citaat van: Jan22 op vrijdag 26 juli 2013, 12:04:49

Als je servo's direct op de wisseltong zet, dan gaat openrijden niet meer, zoals Guus al aangaf. Zet je ze op het handeltje, dan wel.


Kun je dat uitleggen want ik snap het niet. :help:

Met groet, Ben.
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: servo's in K-rail
Hoi Ben,
Sinds jij pukkelloos rijdt, zul je wel gewend raken aan betere wissels. Alle M* wissels zijn open te rijden. Je hoeft dus een wissel niet om te zetten in de richting waar de trein vandaan komt. De wielen duwen de wisseltong opzij. Dat gaat goed als je het handeltje gebruikt, of het mechaniek waaraan het handeltje wordt vastgeklikt. De vering zit dus in de overbrenging.
Als je de wisseltong direct zelf omzet met een staaldraad, dan is die vering weg. (of je moet een draadveer nemen, met vering tussen servo en wisseltong maar dat heeft de voorganger niet gedaan).
Re: servo's in K-rail
Spoorman
gast

Re: servo's in K-rail
Ik snappum. Dacht aan heel iets anders.
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: servo's in K-rail
Waar dacht jij dan aan?
Re: servo's in K-rail
Spoorman
gast

Re: servo's in K-rail
Ik was even aan de war.
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: servo's in K-rail
en dat heb ik nou net wel gedaan met mijn servo's.Een zacht staaldraadje gebruiken en de wissel blijft open te rijden.
Re: servo's in K-rail
Spoorman
gast

Re: servo's in K-rail
Ik als 2railer kan dat niet.
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: servo's in K-rail
Hier is te zien hoe ik het gedaan heb. misschien heb je er wat aan:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32893.msg603567#msg603567


Re: servo's in K-rail
nobody
gast

Re: servo's in K-rail
M'n LGB (digitaal) en N (Fleischmann analoog) wissels (2-rail) kunnen wél open gereden worden.
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: servo's in K-rail
Met de oude H0 rocoline wissels kon dat ook. Die hebben opzij, in de handbediening een dunne draadveer in de lengte zitten. Die veer maakt dat de wissel kan worden opengereden als hij niet in de goede stand staat.

Piko en Peco wissels en dergelijke hebben een apart aan te schaffen,  op te klikken handaandrijving (met veermechaniek). Tillig niet? Ik gebruik ze zonder, dus drijf de wisseltong rechtstreeks aan.
Re: servo's in K-rail
Spoorman
gast

Re: servo's in K-rail
Citaat van: nobody op vrijdag 26 juli 2013, 14:15:54

M'n LGB (digitaal) en N (Fleischmann analoog) wissels (2-rail) kunnen wél open gereden worden.


Dat hoef je kennelijk niet te polariseren?

Met groet, Ben.
Re: servo's in K-rail
nobody
gast

Re: servo's in K-rail
Inderdaad. De wisseltongen zijn, ten opzichte van elkaar, geïsoleerd uitgevoerd. 
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2011

offline
Re: servo's in K-rail
Citaat van: bellejt op vrijdag 26 juli 2013, 14:08:03
en dat heb ik nou net wel gedaan met mijn servo's.Een zacht staaldraadje gebruiken

Ik ook hoor, zoals te zien op de derde foto, maar een heel licht wagonnetje heeft niet genoeg druk ten opzichte van de toch nog redelijk stevige veer. Een loc gaat overigens wel goed. Maar zoals gezegd, voor mij geen probleem, ik zet altijd beide wissels,

Groet,

Guus
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2009

offline
Re: servo's in K-rail
Ik heb een stukje evergreenstrip 4x1mm genomen,  aan de kop het kopje van de normale handomzetter nageboost nu gaat het in het zelfde gaatje als de wisselmotor of de handomzetter in het gaatje zit een plastikje met aan beide zijden een klemmetje als de staart van een oorwurm, hier moet het evergreenkopje inklikken, werkt voor alle k wissels perfect afhankelijk van de situatie is het dan op meerdere relatief eenvoudige manieren de servo dit evergreen stukje heen en weer te laten gaan werkt perfect...
Rob
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2011

offline
Re: servo's in K-rail
De reden dat ik voor montage op de wisseltong heb gekozen is puur cosmethisch, ik wilde een wissel met bijna 100% ballast en dat lukt niet als je het plastic hefboompje onder de railstaven handhaaft.

Groet,

Guus
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2009

offline
Re: servo's in K-rail
Das waar.. ik heb zitten klooien met steentje voor steentje... 1avond per wissel... ach ik ben blij met het resuktaat...
Rob
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2011

offline
Re: servo's in K-rail
Guus,

Hoe heb jij dat plasticje uit de wissel verwijderd?

Groet, Bas
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2009

offline
Re: servo's in K-rail
Niet.... want daar kliikt het stukje evergreen in...
Of bedoel je dat niet?
Rob
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2011

offline
Re: servo's in K-rail
Het metalen pinnetje (wat vanuit de servo komt) steekt nu direct in de biels die de wisseltong aanstuurt, normaal gaat daar een pinnetje in wat vanuit het conventionele schakelmechanisme komt. Ik neem aan dat die verwijdert is en ik wilde graag weten hoe dat is gedaan.
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2011

offline
Re: servo's in K-rail
Met geweld, want dat lost alles op  :D
Doorsnijden met een mesje en eruit trekken, slopen dus..

Groet,

Guus
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: servo's in K-rail
Als je een oude slanke wissel hebt, dan loopt daar nog veel meer plastic in mee.
Ik heb dat verwijderd door met een micro horloge-schroevendraaiertje de ruimte iets te vergroten.
Daarna bleek dat ieder stukje ergens om een pennetje zit gehaakt, en dat door heen en weer te schuiven  die stukjes er allemaal heel uit kunt krijgen (8 wissels in een uur).

Het lastigste is die van de biels van de wisseltong, want daar is nogal wat kracht bij nodig.
Deze zit in de biels vastgehaakt, en de ruimte is zeer beperkt.
Nadat ik die had los gewipt, was dat ook de lastigste om weer terug te zetten.
Niet dat dit nodig is, maar ik wilde weten of ik e.e.a. ook weer ongedaan kon maken. Ja dus.

Ik kan me dus voorstellen dat doorknippen en dan met een tangetje trekken werkt, maar het is wel praktisch om die ene biels heel te laten, en dus voorzichtig te werk te gaan, zelfs als zo'n wissel 2ehands maar 7,50 kost in Rotjeknor..
Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2011

offline
Re: servo's in K-rail
Ik knip de aandrijfstang vd tong op meerdere plaatsen en trek deze dan tussen de bielzen uit. Vervolgens heb ik dmv een Tortoise aandrijving eronder geplaats. Werkt super op 6v!  Geen geluid en lekker langszaam, ongveer 3 sec voor het omzetten. :)


Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: servo's in K-rail
hoe ik het gedaan heb



daar ik de electronika ook zelf doe was het steeds een gedoe om alles mooi af te regelen
daarom deze constructie met de veertjes en kroonsteentjes
nu maakt de slag van de servo niet meer uit hoe groot die is
het zijn de veertjes en de kroonsteentjes die bepalen hoever de uitslag is
en de wissel tongen kunnen nog altijd open gereden worden want de veertjes geven voldoende mee
Nu ook eentje voor de C rails klaar


Re: servo's in K-rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: servo's in K-rail
de C rail wissel aan het werk


gr raf