Dit is niet de goede rubriek voor deze vraagstelling. Ik zou de vraag verwachten onder
Problemen, Reparatie & Onderhoud of bij
Zelf- en verbouw projecten allerlei. Dat is logisch, want je vraagt om een verbouw-aanpak.
Kijk ik naar de meest informatieve draadjes
Haperen/ontsporen op K-wissels en
Weichenantriebe bij stayathome.ch, of
K-Weiche Servoantriebe, dan wordt telkens uitgegaan van de nieuwere modellen k-wissels, met de afneembare spoelen.
Dat zal dus het probleem zijn waarop je stuit. Bij zo'n oude meegebogen k-wissel met vaste spoelen heb ik een slijpwieltje op de dremel geklikt, en de hele handel er afgezaagd. Een troost: ik kocht hem voor 2 euro, en hij gaf kortsluiting. Inmiddels ken ik betere manieren om kortsluiting aan te pakken.
Het grote probleem van het oudste type k-wissel met vaste spoel, is de wisselsteller (dik doorzichtig plastic zonder gaatje: hoe krijg je daar een gaatje in geboord, zonder dat je boortje weg glijdt - boorkolom gebruiken?). Het grote voordeel is dat je visueel erbij kunt. Met de nieuwere k-wisseltypes kan dat niet.
Het tweede probleem is de handwisselsteller: deze past niet op dezelfde plek als bij de nieuwere wisseltypes.
Je zou Anne eens moeten vragen, of Bellejt.
Beiden hebben (volgens hun eigen draadjes) veel k-wissels in gebruik. En wellicht ook oudere types daartussen. Ze gebruiken geen servo's maar wel ondervloerse wisselrelais (b.v. van Hoffman).