Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

danny's baan zonder naam

Gestart door marklin16 woensdag 30 december 2015, 17:33:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
danny's baan zonder naam
marklin16
gast

danny's baan zonder naam
hallo,

ik ben al een lange tijd niet meer op t forum geweest, helaas had ik het hier tijdelijk even te druk voor.
voor de baan was t precies t zelfde.
maar daar komt nu verandering in!

ik heb wel nog een paar dingentjes gedaan.
hiervan de foto's te zien:
baanplan:

de rechter 3 doodlopende sporen zijn er niet maar staan wel nog getekent



dit is mijn baan tot nu toe:




zo heb ik mijn draden weggewerkt:


ik kom aan iedere wissel behalve de 3 die hierboven stonden vandaar dat ik dat eruit gezaagd heb zodat ik de wisselaandrijvingen kan vervangen als dit nodig is

vanuit hier stuur ik alles aan met een MS2(let niet op de rotooi erin):

de achterkant van de schijflade:



ik hou jullie uiteraard op de hoogte.
ben zeer benieuwd naar wat jullie ervan vinden!

met vriendelijke groet,
Danny (marklin16)
Re: eerste baan in aanbouw
-Danny:
Een jaar is idd wel een lange tijd, mooi baantje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: eerste baan in aanbouw
Hallo Danny,
Fijn te zien dat je er weer bent. Goede voornemens om jouw baan verder te gaan bouwen. Ziet er compact en goed uit. Veel opstelspoortjes, maar dat heb jij bewust gekozen, neem ik aan. Erg leuk en vooral op een beperkte ruimte.  :thumbup: :thumbup:
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: eerste baan in aanbouw
Leuk Danny, dat je weer een update hebt gedaan.
Suczes  :arrow: :thumbup:
Re: eerste baan in aanbouw
dankjewel allemaal!
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2009

offline
Re: eerste baan in aanbouw
Succes met de verdere bouw van je baan.

Gr.ton
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2011

offline
Re: eerste baan in aanbouw
mooie opbouw voor zo baantje met die ruimte.Ga zeker je draadje volgen.

nog een goed eindejaar


mvg bart
Re: eerste baan in aanbouw
@Ton V100: dankjewel!
@bartv: voor jou hetzelfde!
Re: eerste baan in aanbouw
gister en vanmorgen weer verder gegaan met de baan. eerste stuk rails van het 2e niveau ligt met de ringleiding eronder. ook de eerste wissel met wissellantaarn is aangesloten


ook een paar verdeelplaatjes onder op de plaat gezet


opzich redelijk te vreden over het werk, alleen nog een beetje afwerken her en der
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: eerste baan in aanbouw
Hai Danny,

Nog even wat we in de chat besproken hebben, zet ik ook hier neer, zodat je het nog even rustig na kan lezen!
Succes!!

Schaduwbaan

Je komt binnen via het spoor tussen je schaduwstations in. Ik adviseer je om wissel 24612 (bij rail 24230) te vervangen door een kruising en die rail 24230 te vervangen door een wissel, zo kan je in 1x doorrijden naar je 3 schaduwsporen!
Verder, adviseerde ik je, om voor je stootblokjes een wissel te plaatsen naar het andere spoor, zodat je locs kunnen omlopen naar de andere kant, alvorens daar weer aan te koppelen. De wissels daarvoor liggen al goed, dus dat zijn een paar extra wisseltjes.
Je middenspoor is nu véél efficiënter te gebruiken als keerlus zonder ingewikkelde rangeerbewegingen, want je kiest natuurlijk zelf of je je trein de keerlus laat nemen, of dat je hem opstelt op het opstelspoor!

Vergeet niet om je vierde spoor links te laten vervallen zoals je zei!

Bovenbaan


Als je dat rare loodrechte stuk hè, nou wat schuiner laat lopen, evenwijdig aan het oranje stuk, ziet dat er veel fraaier uit én
heb je gelijk een mooie bestemming voor dat stukje spoor:
óf een steengroeve, óf een halte onderaan de berg, óf je trekt hem de berg op: bergspoor

Bij je kopspoortjes: ook wisseltjes leggen, kan je makkelijk omlopen



Veel succes en dit komt goed zo!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: eerste baan in aanbouw
hallo marten,

hierbij het nieuwe schaduwstation zoals jij het zei. de wissels in de doodlopende sporen dat maak ik niet, ik heb het wel zo gemaakt dat ik in de spiraal van spoor kan veranderen.
het nieuwe schaduwstation:


denk dat je het zo bedoelde.
mvg, danny
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: eerste baan in aanbouw
Yes! Zo bedoelde ik het!
Succes!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: eerste baan in aanbouw
hallo allemaal,

gister nog even een druk gesprek in de chat gehad over mijn schaduwstation.
hier zelf ook eens over nagedacht en nog wat tips gekregen en ben toen aan de slag gegaan om iets nieuws te tekenen.
na uurtje tekeken ben ik eruit gekomen en ben benieuwd naar hoe jullie het vinden.



groet,
danny(marklin16)
Re: eerste baan in aanbouw
Hallo Danny,
Dat ziet er al allemaal erg goed uit. :thumbup:
Succes met de verdere bouw. :D

Groeten,

Remco
Re: eerste baan in aanbouw
dankjewel remco!

is der verder nog iemand die opmerkeningen heeft of tips wat ik beter anders kan doen?

groet,
Danny (marklin16)
Re: eerste baan in aanbouw
Danny,

Ziet er goed uit zo, heb geen opmerkingen of ...... leuk ontwerp succes.


Groeten

Peter
Re: eerste baan in aanbouw
goeiemorgen,

na een tijdje heb ik toch maar eens foto's genomen van het materiaal dat ik het afgelopen jaar aangeschaft heb.
natuurlijk ook nog met de baan veder gegaan. dit is zoals het straks eruit moet komen te zien:


hieronder is het materiaal te zien van wat ik heb aangeschaft:






en dit is waar ik het gelukkigst mee ben.
heb altijd al zo een willen hebben since dat ik met deze hobby begon:





ben zeer benieuwd naar jullie reacties!

groet,
Danny (marklin16)
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2011

offline
Re: eerste baan in aanbouw
Hoi Danny,

leuke baan heb je :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Ik ga je draadje volgen, heb zelf ook een wat kleinere baan dus altijd goed voor de inspiratie.

groeten Martin
Re: eerste baan in aanbouw
hallo Danny,
Dat zijn mooie aanwinsten, vooral de stoomloc is erg mooi.
De baan ziet er ook al goed uit.

Groeten,

Remco
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: eerste baan in aanbouw
hoi Danny,
leuk baanplan heb je. ik ben benieuwd wat je eruiteindlijk van gaat breien. je hebt mooie aanwinsten. die oliegestookte 01.10 (01 1057 volgens mij) vind ik erg mooi, veel plezier ermee.
Re: eerste baan in aanbouw
@marklintim: je zat dicht in de buurt, het is de 01 1054

verder iedereen bedankt voor de leuke reacties!

groet,
Danny(marklin16)
Re: eerste baan in aanbouw
Danny,

Das een mooie loc, wens je daar heel veel plezier mee.  :thumbup: :thumbup: en ook je andere spullen zijn mooi.  :P



Groeten

Peter
Re: eerste baan in aanbouw
de volgende update heeft even op zich laten wachten, maar ikzelf vind dit toch wel een mooie update.
helaas is de vorige eigenaar van dit materiaal overleden en heb ik het gelukkig voor een prikje kunnen kopen.
het is helaas geen update van de baan maar wel van wat ik nog heb aangeschaft.

hierbij dus mijn update:











ben zeer benieuwd naar jullie reacties!

mvg,
Danny(marklin16)
Re: eerste baan in aanbouw
-Danny:
Veel plezier met de aanwinsten,  :thumbup:
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: eerste baan in aanbouw
Hoi Danny,

Ontdek nu je draadje  :P
Zorg goed voor de erfenis-spullen !

Ben benieuwd hoe je verder gaat !

Grtz Tony
Re: eerste baan in aanbouw
Hallo Danny,
Dat zijn mooie aanwinsten. :thumbup: :thumbup:
Veel plezier ermee. :D

Groeten,

Remco
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: eerste baan in aanbouw
Mooie spullen, daar ga je denkt ik veel plezier van hebben.
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: eerste baan in aanbouw
- Danny,
Het zijn werkelijk hele mooie aanwinsten! Je zult er heel veel plezier aan beleven, maar zal toch aan een bepaalde herinnering blijven hangen. Suk6 met de verdere ontwikkeling van jouw baan!
Re: eerste baan in aanbouw
iedereen bedankt voor de leuke reacties!!
ben ook echt blij met deze aanwinsten en deze zullen in de toekomst ook nog veel over de baan gaan lopen!
Re: eerste baan in aanbouw
hallo allemaal,

ben vandaag begonnen met het rippen van de baan, alles losmaken en afbreken zodat ik het schaduwstation kan veranderen en verbeteren. het schaduw station komt er dan als volgt uit te zien:


de foto's van het afbreken zal ik zo snel mogelijk proberen te plaatsen.

mvg,
Danny(marklin16)
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: eerste baan in aanbouw
Hoi Danny,

ik zie dat in je wintrack tekening wat aansluitingen zijn die niet goed aansluiten, (de gele rondjes)
Ik ben zo vrij geweest om hier een oplossing voor te teken.
Kijk maar of je hier wat mee kan.

Groet,
Dirk



Op de afbeelding klikken voor een vergrote versie  :)
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: eerste baan in aanbouw
of deze oplossing, dan blijven alle opstelsporen bijna van gelijke lengte.



Groet,
Dirk
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: eerste baan in aanbouw
Hallo Dirk, in tegenstelling van wat jij stelt zijn de opstelporen allerminst gelijk. Het binnenste is veel korter dan de buitenste. Om dit te compenseren zou ik de 2 binnenste sporen al in de binnenbocht laten beginnen door middel van meegebogen wissels. Dat scheelt een stuk.
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: eerste baan in aanbouw
Hallo Martin,
Als je de tekening bekijkt lijkt inderdaad het binnenste spoor veel korter dan het buitenste spoor, echter dit is gezichtsbedrog. Opgemeten in Wintrack zijn dit
de lengtes van de opstelsporen gemeten van de buitenste naar het binnenste spoor;
1e spoor: 209,5 cm  (buitenste)
2e spoor: 201,4 cm
3e spoor: 202,8 cm
4e spoor: 209,3 cm
5e spoor: 209,1 cm  (binnenste)
Zoals je ziet liggen de lengten van de sporen niet ver van elkaar. Zoals jij stelt om de binnenste 2 sporen al met een bochtwissel te beginnen,
dan win je daar wel opstellengte mee op vooral het één na binnenste spoor.
Hieronder een idee daarvan;



Groet,
Dirk
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: eerste baan in aanbouw
Zo ziet het er toppie uit Dirk. Je ontwijkt daarmee ook de S-bochten. De treinen zullen er wat soepeler doorgaan. :thumbup:
Re: eerste baan in aanbouw
Hallo,
Aller eerst super bedankt voor de reacties!
hier was ik nog niet op gekomen, toch fijn zo forum ;)

@dirk: het ziet er goed uit, ga deze gebruiken voor mijn schaduwstation!!

groet,
danny(marklin16)
Re: eerste baan in aanbouw
hallo allemaal,
ben een lange tijd druk bezig geweest met andere dingen en helaas kwam van het ene slechte nieuws het andere en steeds slechter tot horror aan toe. heb een moeilijke tijd gehad en tijdje niks meer met de baan gedaan. wilde vandaag weer verder gaan maar toen kwam er iets in me op waar ik bij de vorige update achter gekomen was.... ik haal de hoogte van mijn baan niet....

ik heb 2 niveau's, en nu vraag ik me af: hoeveel cm verschil moet er tussen niveau 1 en 2 zitten? ik ga met een spiraal omhoog en ik rij zonder bovenleiding!! ik heb nu een verschil van 15 cm, zou ik dit nog kunnen verkleinen of kan ik dit het beste zo laten?

groeten danny
Re: eerste baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: eerste baan in aanbouw
Ik zou het niet verder verkleinen. Hoe ga je er anders bij kunnen als er een trein uit de rails loopt?
Re: eerste baan in aanbouw
@laurent daar zit inderdaad wat in, maar hoe kan ik anders mijn hoogte vervangen, dan haal ik geen 2 niveau's of ik moet mijn huisjes iedere keer eraf halen omdat deze tegen het dak aan komen en ik zo mijn plaat niet opgeklapt krijg. mijn plaat verlagen gaat ook niet, want het hangt nu al zo dat ik er net onderdoor kan lopen en nog vaak me hoofd eraan stoot.

weet iemand een oplossing of moet ik de huisjes dan toch maar iedere keer eraf halen als ik de plaat moet opklappen?
Re: eerste baan in aanbouw
hallo allemaal,

na een tijdje geen update te hebben gedaan komt er weer een. ik heb niet stil gezeten. heb zoals ook al in de eerder update te lezen was de baan weer afgebroken omdat ik ontevreden was over het schaduwstation. die kopsporen werkte voor geen meter! nouja, de laptop erbij gepakt en opnieuw tekenen en kijken hoe het wordt. gelukkig zijn hier zeer behulpzame mede-forumleden die mij hierbij ook nog een handje geholpen hebben. over het baanplan dat dirk getekend had was ik zeer tevreden en dacht meteen dat gaat hem worden. maar helaas. na het kopen van de rails kwam ik erachter dat het niet op de plaat pastte :-( toen maar weer terug achter de laptop en weer tekenen maar dan in de vorm zoals dirk het had gemaakt. daar is dit dus uit gekomen:



gelukkig had ik al al de benodigde rails. veel te veel zelfs maar heb dit gelukkig netjes terug kunnen brengen en kreeg mijn geld er weer voor terug :D

dus vanmiddag ben ik alles eens in elkaar gaan zetten en daar ligt mijn nieuwe schaduwstation:



maarja, wat doe je als je toch in een winkel staat met mooie nieuwe spullen? juist dan kijk je eens ff rond enja, als je dan toch geld terug krijgt van de rails waarom zou je dan van dat geld niks anders kopen :




met vriendelijke groet.
Danny (marklin16)
Re: eerste baan in aanbouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eerste baan in aanbouw
Citaat van: marklin16 op donderdag 11 augustus 2016, 19:43:25
baan weer afgebroken omdat ik ontevreden was over het schaduwstation. die kopsporen werkte voor geen meter!
Ik lees dit  draadje voor het eerst, en keer naar deze foto (de afgebroken baan)


Op 13 juli schrijf je "en ik zo mijn plaat niet opgeklapt krijg".
Betekent dit dat je gehele treinbaan op een plaat zit die in ingeklapte toestand langs de muur omlaag hangt?
Want gezien het schuine dak is omhoog geklapt voor mij ondenkbaar.
En klopt het dat je geen Katrollen met contragewicht hebt gebruikt? Want anders kon je ieder gewicht moeiteloos opklappen.
En klopt het dat je werkt met een scharnier op de onderste plaat? Want als je het scharnier op de bovenste had, dan moest het zichtbaar zijn op de foto, en dan komt je aanhechtpunt ook verder uit de muur (dak).

Ik vraag dat omdat er een aantal aanpassingen mogelijk zijn die en gewichtbesparend, en krachtbesparend, en handiger zijn (wel wat duurder misschien). Bij "MijnTafel" in Sneek kocht ik 3 scheepskatrollen voor 5 ? (dit als indicatie).

Citeerdie kopsporen werkte voor geen meter!
Even het schetsje erbij gelegd.

Ik kan me goed voorstellen, dat dit ontwerp niet bevalt.

Kopsporen zijn lastiger dan doorgaande sporen, in de bediening, in de beveiliging, en in het speelplezier, temeer als je ze in een (niet-zichtbaar) schaduwstation legt. Ik vind het idee van Dirk (doorgaande sporen) beter uitvoerbaar.

Ik zou kopsporen altijd op de zichtplaat leggen, dan kun je zien wat je doet.
In een van die eerste ontwerpen gaat De MaSt er ook nog van uit dat je locs laat omlopen.

Bij korte kopsporen is mijn reactie: niet doen: loc-omloop verspeelt kostbare ruimte.
En er is een bestaand alternatief voor (wat je wel een extra loc kost) loc-wissel.

Kopsporen in een (verborgen) schaduwstation vergt een goede beveiliging, exacte meting waar de koppeling zit (b.v. lichtsluis), misschien een pc-programma zoals koploper of itrain, eventueel camerabewaking, kortom onredelijke kosten voor een kleine baan (tenzij juist dat je hobby is).
Kopsporen in het zicht hoeven alleen geautomatiseerd te worden als je dat zelf wilt. Kopsporen in de volle duisternis moeten geautomatiseerd worden om ellende te voorkomen. Ik zou het dan ook wel weten.

Een schaduwstation met doorgaande sporen is veel makkelijker te beveiligen, analoog zowel als digitaal zijn daarvoor allerlei schema's te vinden, zowel op dit forum als elders. De simpelste aanpak: diefje-met-verlos. De meest geavanceerde: met een treintableau met naar keus knopjes en afstandsbediening.