Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rollerbank of programmeerrails?

Gestart door Ad48 dinsdag 23 juli 2013, 15:34:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Citaat van: Spoorman op woensdag 31 juli 2013, 18:05:09
Staat netjes beschreven in de gebruiksaanwijzing, hfdstk 8.4.5.
Daar heb ik dus platgezegd finaal over heen gelezen.
Mooi man, bedankt voor de tip.
Hoewel de functionaliteit beperkt is(alleen schrijven van CV 2 tm CV 1024 en geen adres verandering CV1 mogelijk) geeft dat toch mogelijkheden.

grt Piet.
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Adres is doorgaans ook maar éénmalig Piet.

Ik vind het handig om een motorregeling bij te stellen of snelheden, vertragingen, automatische ontkoppelfunctie etc.

Met groet, Ben.
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Ja dat is waar, maar daar heb je dan wel de omslachtige methode(op de IB) op de programmeer rails voor nodig.
En de rij karakteristieken(motorregeling) aanpassen, ja maar daar heb ik dan graag inzicht in de waardes voor ik begin.
Want voor je het weet is het een bende.

grt Piet.
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Citaat van: bossie op donderdag 01 augustus 2013, 00:48:51
Ja dat is waar, maar daar heb je dan wel de omslachtige methode(op de IB) op de programmeer rails voor nodig.
Is niet omslachtig... En niet op programmeerrails, doch POM...
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Citaat van: bossie op donderdag 01 augustus 2013, 00:48:51

Ja dat is waar, maar daar heb je dan wel de omslachtige methode(op de IB) op de programmeer rails voor nodig.
En de rij karakteristieken(motorregeling) aanpassen, ja maar daar heb ik dan graag inzicht in de waardes voor ik begin.
Want voor je het weet is het een bende.


:D

Je hebt een IB met mogelijkheid van lezen en schrijven, een mogelijkheid tot POM, een LokProgrammer, een apart programmeerspoor en een rollenbank. Da's meer dan menigeen heeft. Waar discussiëren we nu nog over? Elke voordeel heb z'n nadeel.

Doorgaans is het allemaal een éénmalige actie. Je hebt een nieuwe lok, laat 'm lekker een half uur rondjes rijden op al of niet een rollenbankje. Je stelt het ding af en klaar. Daarna is het toch "nooit meer aankomen"?

Met groet, Ben.
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Je hebt helemaal gelijk Ben.
Maar ik ben bezig met het inrichten van een reparatie werkplek en zoek naar een acceptabele, simpele manier van werken.

@Wim, het adres veranderen (CV1) met de IB, op een programmeerspoor, vind ik een omslachtige procedure.

grt Piet.
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Citaat van: Spoorman op woensdag 31 juli 2013, 19:32:37
Hoi Rob,

Je mag van mij het laatste woord hebben hoor. :D

Lees nog even je advies wat je Ad geeft in reactie #32. Je weet dat hij een Ecos heeft. Ik reageer op het verkeerde advies wat je Ad voorts geeft. ;)

Groenten, Ben. :)

Ben,

Fijn om te vernemen dat ik het laatste woord mag hebben, waarvoor dank.  :D :D :D
Ach dat is het nadeel als je een aantal reacties doorleest en dan gaat reageren, dan ga je dingen wel eens in een andere volgorde zetten. ;)

Allen,

Verder moet men kijken wat men aan beschikbare ruimte heeft, wat men wil, daarop een indeling maken en dat gaan realiseren. Want stel je een vraag aan 10 personen, dan krijg je ook 10 verschillende antwoorden, want de een is snel tevreden en de ander is gewoon een kieskeurige mierenneuker wat betreft het afregelen van z'n treinen. Maar dit was al gezegd in wat andere bewoording.  ;) 8)

Rob

EDIT: Nu we dan toch lekker aan het keuvelen zijn met welles en nietes. Waarom doen we er dan niet gelijk even een decodertester bij¿¿¿  >:-D
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Decodertester, waar sluit je die dan op aan, aan de rollenbank of aan het programmeer spoor? :D :D :D

Zie edit

Gr, Ad
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Aan de lokprogrammer toch......?
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Sorry, ik weet er niets van, ik heb geen decoder tester. :?

Gr, Ad
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Decoder tester om aan de Programmer te hangen ===> klik
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Totaal overbodig gadget trouwens (mening). Decoders stop je in lokkies om te zien of ze het doen. :D

Gr, Ben.
Re: Rollerbank of programmeerrails?
't Is toch sneu, wanneer je na 't soldeerwerk in je loc, bemerkt dat de decoder niet doet waarvoor hij gemaakt is...
Voor het inbouwen testen is (mijn mening) handig.
Hoewel ik, tot nu toe, slechts één defecte decoder retour leverancier moest zenden.
En als je de plug afgeknipt hebt, omdat de loc geen digitale aansluiting heeft, kun je fluiten naar de garantie.
Dus: Vooraf testen :important: :thumbup:
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Citaat van: nobody op donderdag 01 augustus 2013, 17:55:15

En als je de plug afgeknipt hebt, omdat de loc geen digitale aansluiting heeft, kun je fluiten naar de garantie.


Da's geen probleem hoor Wim. Kan zo retour naar Ulm, tot 2 jaar aan aanschaf. ;)
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Citaat van: Spoorman op donderdag 01 augustus 2013, 17:47:45
Totaal overbodig gadget trouwens (mening). Decoders stop je in lokkies om te zien of ze het doen. :D

Gr, Ben.
Hoi Ben,

Ik zou er niet zonder kunnen. Heb al vele decoders geprogrammeerd hiermee en ook goed getest. Soms is de schakeling in de lok niet goed, terwijl met de Prüfstand alle 4 eerste AUX-uitgangen ook getest kunnen worden.

Groet,
Bert
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Citaat van: Spoorman op donderdag 01 augustus 2013, 17:47:45
Totaal overbodig gadget trouwens (mening).
Daar heb je recht op.
Citaat van: Spoorman op donderdag 01 augustus 2013, 17:47:45
Decoders stop je in lokkies om te zien of ze het doen. :D
Als het met een stekkertje is: Ja.
Maar als je hebt zitten solderen en het werkt niet, zeg ik hang hem eerst aan de tester.
Citaat van: Ad48 op donderdag 01 augustus 2013, 17:13:08
Decodertester, waar sluit je die dan op aan, aan de rollenbank of aan het programmeer spoor?
Ik heb de mijne op de centrale en/of op de programmer (via een wisselschakelaar) aangesloten.

grt Piet.
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Zie je wel dat een decodertester er wel bij past. :D
Want we keuvelen nog lekker door en er zijn toch die zo'n ding gebruiken. ;)
Maar op deze manier krijgen we mooi en compleet plaatje van de diverse mogelijkheden met hun voor en nadelen, waardoor de keuze er wel/niet makkelijker op wordt.  :idea:

Rob
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Ik vind het tot nu toe een leerzaam draadje. Het is wat aarzelend begonnen, na een paar reacties vijf dagen geen reactie, en ineens is het beginnen te lopen. Geweldig waar een vraag ( of 3 ineen, reactie 19  :D)al niet toe kan leiden. Ik ben maar een leek op al die testen en besturingen en kan het niet altijd goed volgen, maar beetje bij beetje kom ik er toch achter. :-) :D :P

Gr, Ad
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Citaat van: bossie op vrijdag 02 augustus 2013, 00:32:51
Maar als je hebt zitten solderen en het werkt niet, zeg ik hang hem eerst aan de tester.
.... M'n eerder geventileerde mening ===> klik
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Citaat van: nobody op vrijdag 02 augustus 2013, 12:45:15
.... M'n eerder geventileerde mening ===> klik
Ik heb ook nooit iets anders beweerd, Wim
Citaat van: nobody op donderdag 01 augustus 2013, 17:55:15
En als je de plug afgeknipt hebt, omdat de loc geen digitale aansluiting heeft, kun je fluiten naar de garantie.
Nog nooit problemen mee gehad.
Ik heb er nu 2, met afgeknipte stekker, retoer gestuurt naar Dankaert en beide vergoed gekregen.
Als je de plug er maar bij mee stuurt.

grt Piet.
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Citaat van: Spoorman op woensdag 31 juli 2013, 19:32:37
Hoi Rob,

Je mag van mij het laatste woord hebben hoor. :D

Lees nog even je advies wat je Ad geeft in reactie #32. Je weet dat hij een Ecos heeft. Ik reageer op het verkeerde advies wat je Ad voorts geeft. ;)

Groenten, Ben. :)

Nee Ben, eigenlijk mag hij dat niet. Robtrein heeft het volkomen bij het verkeerde eind.
Programming On Main, daarmee programmeer je alleen de lok die je hebt opgeropen via zijn EIGEN adres. Alle andere decoder reageren niet op de veranderingen. Op een baan met meer dan 50 lokjes, wordt er na een aanschaf van een nieuwe aanwinst eerst het lokadres verandert, daarna wordt de maximum snelheid via POM zo aangepast dat hij een bepaalde snelheid rijdt op decoder stap 28 m.b.v. het ijken met koploper.
Dan wordt de midden snelheid ingesteld, en kan het verdere ijk proces zijn gang gaan.
En dat werkt ook zo met een Multi-Maus, alleendan moet e wel voor POM kiezen en niet voor CV programmering, en ik denk zomaar dat er een aantal begrippen en mogelijkheden daar elkaar worden gehaald.
Helaas Rob het is anders dan dat je denkt dat het is.

Groetjes

PS en voor de ervaren programmeerders via POM ook het adres kun je veranderen via POM, je moet dan alleen Pom afsluiten en opnieuw oproepen en dan het nieuwe adres invullen als je de andere instellingen CV2..CV1024 wil veranderen.
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Sprinter,

Mijn bewering klopt wel degelijk, maar had een essentieel stukje weg gelaten en dat heb jij in bovenstaande reactie wel weer correct weer gegeven, namelijk: En dat werkt ook zo met een Multi-Maus, alleen dan moet ie wel voor POM kiezen en niet voor CV programmering

Want als de MM op CV staat, dan wordt van iedere loc die cv aangepast. ;) Ik weet het, ik heb er gelukkig geen verstand van, het is mij ook nog nooit overkomen en gebruik de MM nog maar ±6 jaar. ;) :O

Rob
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Er wordt hier kennelijk vergeten dat POM uitsluitend voor DCC-decoders werkt, ik gebruik de bekende ESU54610 en consorten.
Het heeft helemaal niks te maken met Märklin-Motorola-decoders.
Ook de centrale moet geschikt zijn voor DCC. Logisch dacht ik maar ik zet het er maar bij.
Die centrale kan trouwens ook een PC zijn met b.v. het programma MR-direct er op en een booster aan de COM1-poort.

grv Huub
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Huub,


Hmmm, dat wist ik dus niet, weer wat geleerd, waarvoor dank.  :thumbup:

Rob
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Hallo Huub,

Citaat van: huub op zaterdag 03 augustus 2013, 10:48:38
Die centrale kan trouwens ook een PC zijn met b.v. het programma MR-direct er op en een booster aan de COM1-poort.
Daarnaast is er ook nog een eenvoudig en goedkoop apparaat waarmee je kunt POM programmeren en tevens een Ethernet aansluiting heeft zodat je hem als centrale voor je baan kunt gebruiken. Zo te gebruiken met programma's als iTrain of Koploper.
Daarnaast is er ook nog een zelfbouw POM programmer/ decoder tester.


Mvg,
Peter
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Alle genoemde centrales hebben dat gewoon standaard in hun mogelijkheden, daar is helemaal niets extra's voor of bij nodig.

Groetjes
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Vandaag een Hornby rollenbank omgebouwd naar 3 rail. Na alle uitleg van iedereen viel het mee om te doen.
Ik heb wel een andere rail verdeling gebruikt dan hier werd vermeld. Ik heb een rail 24229 gebruikt, 229,3 mm lang, samen met een rail 24094,lang 94,2 mm en twee eindstukken 24001. Ik heb een lange rail gebruikt om uit te zagen zodat ik met een stel extra rollers, ook langere elektrische loc's kan gebruiken om in
te regelen. Tevens zo uitgezaagd zodat de rail nog vast te zetten is met de orginele punten in de rail en hij heeft zo nog ondersteuning in het midden.
Al met al een leuk klusje en het werkt als een tierelier. :D

Bedankt iedereen voor hun inbreng. :thumbup:

Gr,Ad
Re: Rollerbank of programmeerrails?
Netjes. :thumbup:

Gr, Ben.