Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...

Gestart door ernstcramer dinsdag 23 juli 2013, 13:22:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Mag ik je een vraag stellen over LED verlichting?
Er wordt nogal gediscussieerd ( en dat niet alleen op dit forum) over ledverlichting, te gebruiken in wagons en (model)huisjes, maar bv ook als vervanging van TL verlichting.
Ik zie bijvoorbeeld een oplossing waarbij men 1 strip RGB doet en 1 wit, om zo de goede kleurcombinatie te krijgen. Ook wordt er gesproken over tenminste 60 LED's per meter.

Ik heb daarbij de vragen:
- wat is nou de beste strip om mee te werken, en heb je inderdaad een mix van RGB en wit nodig?
- werken die altijd op eenzelfde spanning of moet je daar telkens andere voedingen voor hebben?
- hoe sluit ik dat nu aan, op een zodanige wijze dat het voor een electroleek ook nog een beetje te behappen is.

Ik zie niet op tegen kluswerk, en iets aansluiten, maar ben op zoek naar een soort standaardoplossing. Wat ik dus kan toepassen boven zowel mijn werkbank, voor een kort stukje, onder mijn modules op de baan, etc.

Is er een "standaard" aansluitoplossing voor strips denkbaar en/ of een schema hoe je dat het beste kan uitvoeren?
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Hoi Ernst,

Ik denk dat ik je wel kan helpen :-)
Er zijn inderdaad LEDstrips die 60 LEDs per meter hebben, en de (goedkopere), die 30 LEDs per meter hebben.
(laat je niet afschrikken, zo groot is het prijsverschil ook niet)
De meeste LEDstrips werken allemaal op 12V. Zowel die met 30 LEDs, alsook die met 60 LEDs per meter.
Het enige verschil is, die met 60 LEDs per meter, verbruiken 2x zoveel :-) (je hebt dus een zwaardere voeding nodig)
Een RGB strip heeft 4 aansluitingen, één gemeenschappelijke 12V (+), en dan een -aansluiting per kleur.
Door per kleur nu een PWM signaal te gebruiken, kan je in principe eender welke kleur nabootsen.
Door op de R,G & B, nu hetzelfde signaal te zetten, krijg je gewoon wit uit die LEDstrips.

Ikzelf heb in m'n ene garage, witte LEDstrips tegen m'n plafond hangen, in totaal zo'n 16 meter, op een oppervlakte van 20 m² (5m x 4m)
Echter is dit niet voldoende als "hoofdverlichting", boven m'n werkblad, en boven m'n baan zelf enzo, heb ik nog ettelijke meters TL-buizen hangen. (T5, zuinige buizen dus)
In elke TL, heb ik de ballast vervangen door dimbare ballasten, die kan je met een potentiometer, of een DAC 0..10V aansturen.
Let wel, die TL's gaan nooit helemaal uit bij het dicht-draaien van de potmeter of bij 0V DAC ...

Ik heb ook al verhalen gelezen van mensen die naast hun RGB strips, nog een witte strip bijhangen.
Volgens mij is "het sop de kolen niet waard" ... Ik denk dat vele mensen dit doen uit kosten-overweging, en zichzelf wat wijsmaken.
Die lichtopbrengst gaat echt niet zo'n enorm verschil maken, ik blijf bij m'n standpunt als je bij je RGBs nog iets bij wenst om om "meer" lichtopbrengst te hebben,
dat je er dan best (dimbare) TL's bij hangt.

Standaard oplossingen zijn er genoeg, maar het hangt allemaal af van hoever je de automatisatie wil doordrijven.
(programmeerbare/instelbare controllers voor dimmen van witte en/of RGB leds, heb je voor een paar euro op Ebay)

groeten,
Kris
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Ik ga gewoon 1 RGB ledstrip hangen. Hoe feller het licht hoe minder mooi het overkomt vind ik (niet naturel).
Wel heb ik een aantal ledstrips wit voor het imiteren van bliksem.


groeten Dylan
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Goed ook maar eens reageren :) Voordat het wiel helemaal opnieuw uitgevonden gaat worden ;)

Citaat van: ernstcramer op dinsdag 23 juli 2013, 13:22:00
Er wordt nogal gediscussieerd ( en dat niet alleen op dit forum) over ledverlichting, te gebruiken in wagons en (model)huisjes, maar bv ook als vervanging van TL verlichting.

Ik zie bijvoorbeeld een oplossing waarbij men 1 strip RGB doet en 1 wit, om zo de goede kleurcombinatie te krijgen. Ook wordt er gesproken over tenminste 60 LED's per meter.

Dat heb je denk vooral gezien op het buurforum BNLS. Hier is behoorlijk gediscussieerd en laat men ook modelbanen met led-verlichting zien.

Citaat van: ernstcramer op dinsdag 23 juli 2013, 13:22:00
- wat is nou de beste strip om mee te werken, en heb je inderdaad een mix van RGB en wit nodig?
- werken die altijd op eenzelfde spanning of moet je daar telkens andere voedingen voor hebben?
- hoe sluit ik dat nu aan, op een zodanige wijze dat het voor een electroleek ook nog een beetje te behappen is.

Led-Strips:Deze kan je gewoon via Ebay kopen of een nederlandse webshop, ben je wel wat duurder uit maar geeft veel voordelen. Neem anders even een kijkje in het draadje bij de buren Tips voor baanverlichting.

30 of 60 leds: Neem altijd 60 LEDS de meter: Puur voor meer egaal licht.

Spanning: De spanning is inderdaad altijd hetzelfde: 12V (of 24V in sommige gevallen). Dus met een standaard spoortrafo zou je al aan de slag kunnen.

Citaat van: ernstcramer op dinsdag 23 juli 2013, 13:22:00
Ik zie niet op tegen kluswerk, en iets aansluiten, maar ben op zoek naar een soort standaardoplossing. Wat ik dus kan toepassen boven zowel mijn werkbank, voor een kort stukje, onder mijn modules op de baan, etc.

Is er een "standaard" aansluitoplossing voor strips denkbaar en/ of een schema hoe je dat het beste kan uitvoeren?

Ja, die is er: Neem eens een kijkje bij deze webshop: ABC Led-store. Daar kan je een compleet pakket kopen. Ledstrip inclusief adapter. Deze kan je gewoon aansluiten en dan is de boel werkend, eventueel wel zelf met een kleine soldeerbout aan de gang ;)

Citaat van: sn00zerman op dinsdag 23 juli 2013, 14:06:40
Ik heb ook al verhalen gelezen van mensen die naast hun RGB strips, nog een witte strip bijhangen.
Volgens mij is "het sop de kolen niet waard" ... Ik denk dat vele mensen dit doen uit kosten-overweging, en zichzelf wat wijsmaken.
Die lichtopbrengst gaat echt niet zo'n enorm verschil maken, ik blijf bij m'n standpunt als je bij je RGBs nog iets bij wenst om om "meer" lichtopbrengst te hebben, dat je er dan best (dimbare) TL's bij hangt.

Goed, ik heb hier ervaring mee: Niet om de opbrengst, bij mij komen de strips onder normale omstandig heden niet boven de 50% uit. Teveel licht en de boel wordt zeer flets. Je doet het vanwege dat RGB geen mooi wit licht geeft. Ik heb het gezien bij een tentoonstellingsbaan van MSG Den Bosch, leuk geprobeerd maar ze kregen het niet goed vanwege dat ze alleen maar RGB gebruikte. Ik geloof dat ze later een Witte strip erin hebben geplakt.

Het nadeel van TL's is het gewicht, dat van LED een groot pluspunt.

Zelf, Poggendam: update 16: Uitleg over Ledstrips heb ik namelijk 3 strips erin hangen: 2 aan de voorkant (1 RGB en 1 Warmwitte) en 1 warmwitte in het midden. Ik had er maar twee in zitten aan de voorkant maar bleek niet echt lekker te zijn. Dit vanwege de breedte van de bak. Je moet om de 20 tot 40 cm breedte een strip hebben hangen om een beetje egaal licht te krijgen, dat kan je in Poggendam: update 20 lezen. De RGB strip brandt alleen bij zons opkomst en zonsondergang, daarna gaat deze uit. De warmwitte-strips nemen het dan over van de RGB's. Je kan eventueel nog wat RGB bij mengen om een warmere kleur te krijgen. Voor een goede uitleg en resultaat kijk even in het draadje van Karst bij het buurforum Digitale Pendelbaan.

Het verhaal van DMX-player en controller dat is allemaal voor de fun en om uit te proberen. Ik houd van een beetje klooien ;) Je kan gewoon met de standaard oplossingen (dimmers en afstandbedieningen, enz) ook goede resultaten bereiken. Ronald Halma laat dat mooi zien met zijn projectje Civiel War Layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen! en ook Kees-Jan had het op OnTraXS. Karst stond daar ook met de Pendelbaan. Veel (waaronder veel duitse en franse) gasten stonden met open mond te kijken hoe het "nacht" en daarna weer "dag" werd.

Citaat van: sn00zerman op dinsdag 23 juli 2013, 14:06:40
Standaard oplossingen zijn er genoeg, maar het hangt allemaal af van hoever je de automatisatie wil doordrijven.
(programmeerbare/instelbare controllers voor dimmen van witte en/of RGB leds, heb je voor een paar euro op Ebay)

Over standaard oplossingen gesproken: De oplossing van Karst (Digitale Pendelbaan: Ledstrips aan sturen en Digitale Pendelbaan: Leds aan sturen Filmpje): Direct via DCC aansturen. Dus via een wisselcommando kan je dan van programma wisselen :) zal mogelijk in de nabije toekomst via de winkels te krijgen zijn. Dus dat is mogelijk ook een oplossing.

Citaat van: minitreintje op dinsdag 23 juli 2013, 18:10:49
Ik ga gewoon 1 RGB ledstrip hangen. Hoe feller het licht hoe minder mooi het overkomt vind ik (niet naturel).
Wel heb ik een aantal ledstrips wit voor het imiteren van bliksem.

@Dylan: Ik zou altijd voor leds als verlichting gaan en dan in de combinatie die ik heb, dus minimaal 1 RGB en 1 Warmwitte. RGB is niet mooi in te stellen op "zonlicht wit". Voor het imiteren van bliksem zou ik een paar losse leds gebruiken die apart boven de baan hangen. Je moet trouwens de baan goed donker, lees gesloten, hebben om het gewenste effect te krijgen.

Groeten Ronald.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
als je echt goedkope ledstrips in allerlei vormen en hun besturing wil koop ze via E*ay in UK. 5 euro per 5 meter. 12 euro voor RGB met sturing en trafo.Ik heb ze in alle kleuren en geuren.Voor de verlichting in mijn schaduwstations heb ik gewoon leds kerstverlichting in slangen gekocht in GHL.10 meter lang voor 19 euro en gewoon insteken in 220 volt. Ze verbruiken 2 W per uur.Heel wat minder dan de TL die hier ook hangt voor noodgevallen.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
@ronaldk

Mijn baan is dan ook al 'dicht' gemaakt hiervoor.
Bliksem is inderdaad apart op willekeurige plaatsen.


groeten Dylan
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Bliksem doe je niet met LED-strips, daarvoor is de lichtopbrengst niet sterk genoeg.
Ooit al eens echt bliksem gezien ?

Bliksem doe ik op m'n baan, met een 5-tal stroboscopen. (zodat de bliksem niet altijd en overal hetzelfde is)
Als "toemaatje" heb ik ook nog enkele rook-machines boven m'n baan, waar ik met een beamer bliksem-schichten en vuurwerk mee projecteer :-)


groeten,
Kris
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Jha oké das waar maar voorlopig nog wat low-budget.
Maar je combineer 9 led's bij elkaar in een vierkant telkens. Mocht dat onvoldoende zijn dan zien we nog wel voor iets beter :)


groeten Dylan
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Citaat van: minitreintje op woensdag 24 juli 2013, 17:39:42
...Maar je combineer 9 led's bij elkaar in een vierkant telkens...

Kan je niet zo'n ledje gebruiken dat in mobieltjes voor de flits wordt gebruikt? Moet met voldoende capaciteit erachter toch te maken zijn?  :D

Citaat van: sn00zerman op dinsdag 23 juli 2013, 14:06:40
...Ik denk dat ik je wel kan helpen :-)

Dank je Kris, een helder en uitgebreid verhaal. Ik dacht ook wel dat je een oplossing zou weten, ik had je al een PB-tje willen sturen maar stond "geblokkeerd"... 8o

Even over je laatste opmerking over automatiseren: dat zou ik mooi vonden, maar vooralsnog hoop ik gewoon een recht-toe-recht-aan aansluitschema te vinden wat ik altijd in principe kan toepassen. Zoals jij maar ook anderen al schrijven moet dan dus alleen het vermogen van de voeding worden aangepast aan lengte van de strip...
Is daar een vuistregel voor: per meter strip XX watt?

Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Citaat van: ernstcramer op woensdag 24 juli 2013, 17:52:54
Zoals jij maar ook anderen al schrijven moet dan dus alleen het vermogen van de voeding worden aangepast aan lengte van de strip...
Is daar een vuistregel voor: per meter strip XX watt?

Ja: grofweg: Voor ongeveer 5 meter ledstrip is ongeveer 6A bij 12V voor nodig. :) Kan met minder dan branden ze minder fel :)

Groet Ronald.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
voor een standaard ledstrip is 2,5 ampere meer dan voldoende.Verbruik is 17 watt.

Berekening voor de juiste 12V transformator:

Voor het kiezen van de juiste LED transformator, hanteert u het volgende: Benodigde lengte van de strip (in meters) x Vermogen in Watt van de strip per meter. Een LED transformator dient tot max. 80% van het vermogen belast te worden met continue stroom! Wij adviseren dan ook bij een uitkomst van bijvoorbeeld 17W, niet te kiezen voor een 18W Trafo, maar een zwaardere voeding(30W).

Gek doen is gezond.Maar te gek doen is kostelijk.

Gemiddeld verbruik van een gewone ledstrip per meter is max 5 watt.Dus 30 watt bij 12 volt = 2.5 ampere.Behalve de zware smd 603.Die gaat naar 18 W per meter.Dat wordt dan wel meer  18 x 5 = 90 W / 12 V = 7.5 ampere.Sprekende over strips met 60 leds per meter en brandende op de maximale lichtsterkte.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Ik heb het empirisch :D vast gesteld, zie foto.

Het gaat om een (warm)witte ledstrip, 5 Meter lang, 300 Leds, werkspanning 12 Volt, dus ook 60 Leds per meter.
Zoals je op de foto kan zien is het verbruik bij 12 Volt ca. 1,2 Ampere, wat inhoudt dat het totale verbruikte vermogen 1,2 x 12 =14,4 Watt is.
! dit geldt voor deze Ledstrip !

Je kan hiervoor niet rechtstreeks gebruik maken van een M*trafo, daar deze allemaal (nou ja, bijna dan) 16 Volt wisselspanning afgeven.
Je dient bij gebruik van zo'n trafo de spanning te stabiliseren op 12 Volt.
De gelijkgerichte en afgevlakte spanning is 1,41 maal 16 Volt en dat is  ca 22,5 Volt.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Hoi Huub,

Heb ook een paar van deze rollen gekocht, en heb er een aangesloten op een 7 stappen adapter 1,5 / 3 / 4,5 / 6 / 7,5 / 9  en 12volt. Helaas kan deze max 700mA leveren. dus word bij 12v nogal warm. Wil mijn kerst licht slang gaan vervangen voor deze rollen led strip. Ik zelf vind de licht opbrengst bij een spanning van 7,5 of 9volt het mooist. Maar als ik wat meer licht wilt dan zou ik ze op 12v willen laten branden.
 
Nu heb jij Huub mooi laten zien dat de rol van 5m 1,2Amp trekt valt dus erg mee.

Als ik nu een M trafo neem en hoe kan ik de leds dan op verschillende sterktes laten branden met een schakelaar met weer standen of word dat dan een te grote weerstand?

Gr Ruud
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
FF gezocht op Ebay:

221238669657

9V 5A. Voor een kleine 10 euro :p


groeten Dylan
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Nou Ruud,

Daarvoor hebben ze spanningsregelaars uitgevonden.
Ben op dit moment bezig een trein te voorzien van deze regelaars, maar daarbij gaat het maar om een paar secties van 3 leds per keer.
Ik voorspel namelijk een behoorlijk warmteprobleem voor de spanningsregelaars bij een hele rol; die moet dus heel goed gekoeld worden.

Bij de schakeling heb ik de uitgangsspanning regelbaar gemaakt met een potmetertje, zodat je de gewenste lichtsterkte kan instellen.
Kan je trouwens iets met een schema doen ?

grv Huub
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
De standaad 780X series zijn NIET geschikt! Deze kunnen nooit zoveel stromen aan van een hele rol. Een stepdown convertor is ook een oplossing.
Je gelijkricht dan de M* transfo (+- 22 - 23 V DC). Printje eraan en deze brengt het tot 9V.
Let wel op dat die printjes voldoende A kunnen leveren anders krijg je niet zoveel licht  :D



groeten Dylan
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Of 240W / 20A voor ?35: KLIK. :D

Eventueel een dimmertje erbij nemen.

Met groet, Ben
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Citaat van: minitreintje op donderdag 25 juli 2013, 17:16:07
De standaad 780X series zijn NIET geschikt! Deze kunnen nooit zoveel stromen aan van een hele rol.
Nou, in de eerste plaats: die zijn er wel, in TO3-behuizing.
Maar er staat nergens dat ik van die dingen heb toegepast en dat heb ik dan ook niet  :D
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Ik had het op de normale die zowat 'iedereen' kent :p
Dus die 'voedingkjes' die je vaak tegenkomt.

Was niet slecht bedoeld hoor Huub :)


groeten Dylan
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Hoi Huub,

Hoop dat ik het draadje niet te veel bevuil met een andere led probleem :help:

Schema? Nou als het niet te moeilijk is dan kan ik er misschien wat mee, daarom ook een simpeler oplossing bedacht   :idea: >:-D

Nog maal, ik zou dus graag de led's op 7,5 of 9 en 12 volt willen laten branden, naargelang mijn keuze van het benodigde ligt.

Dus ik dacht een schakelaar met aan weerskanten een weerstand voor 7,5 en 12v uitgaande van een M trafo, maar die zijn al flink wat volts meer dan 12v dus moet je veel weg stouwen in een weerstand toch. Zou het dan beter met een 13,8v voeding lukken en daar dan weerstanden voor berekenen? of denk je dat het nog veel te heet word?

Moet wel voor minimaal 5mtr zijn. Ik moet bijna 15m kerst slang vervangen voor ledstrip... leuk klusje weer  :P

Gr Ruud
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
ga allen eens kijken op E*ay in UK en zoek op leddriver.Je hebt daar al complete omvormers naar 12 V DC voor 3 euro inclus verzend vanuit hong kong.Makkelijk,doeltreffend en goedkoop.Als je weerstanden moet ertussen zetten dan kost het je een fortuin want die moeten enkele watts kunnen verdragen.Voor 13 euro heb je een dimmable van 5 ampere.Kan je 3 ledstrips van 5 meter op hangen.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Johnny,

Waarom schrijf jij altijd E*ay als het Ebay is en waarom plaats je niet gewoon een link naar het product? Wij moeten elke keer zelf zo zoeken van jou. :D

Met groet, Ben.

Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
weet niet of ebay hier geen problemen geeft met forumregels.Ook een linkje mag niet geloof ik.Anders geen probleem want ik ben gewoon die dingen te kopen via Engeland.Ook elektronica onderdelen via daar bv 100 weerstanden voor 1.20 euro inclus verzend.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Hoi Jonny,

Citaat van: bellejt op donderdag 25 juli 2013, 19:47:58
Voor 13 euro heb je een dimmanle van 5 ampere.Kan je 3 ledstrips van 5 meter op hangen.

dat is het! allen nog ff zoeken waar.

Gr Ruud
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
you've got mail   :)
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Tnx mate.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
nog beter is gewoon RGB ledstrips te kopen en er de remote control unit bijkopen,als hij er niet bijzit..Dan kan je alle kleuren en lichtsterktes instellen.
Remote kost amper 1 euro.Beste is gewoon bieden op een paar strips.Deze gaan meestal voor enkele euro weg.Vaste prijzen schommelen vanaf 15 euro.
link  remote

link  vaste prijs RGB ledstrip
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Dank mensen voor alle adviezen en linkjes. Dat helpt behoorlijk, helemaal omdat er bij sommigen ook goede aansluitschema's staan. super!  :thumbup:
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Citaat van: bellejt op donderdag 25 juli 2013, 22:22:13
nog beter is gewoon RGB ledstrips te kopen en er de remote control unit bijkopen,als hij er niet bijzit..Dan kan je alle kleuren en lichtsterktes instellen.
Remote kost amper 1 euro.Beset is gewoon bieden op een paar strips.Deze gaan meestal voor enkele euro weg.Vaste prijzen schommelen vanaf 15 euro.
link  remote

link  vaste prijs RGB ledstrip

Handige linkjes.

Gr.
Piwie.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Citaat van: bellejt op donderdag 25 juli 2013, 19:47:58
...heb je een dimmanle van 5 ampere.Kan je 3 ledstrips van 5 meter op hangen.

Wat is in vredesnaam een dimmanle...?  8o

Citaat van: nkeer3 op donderdag 25 juli 2013, 21:00:50
...dat is het! allen nog ff zoeken waar...

Precies... O:-D

Citaat van: bellejt op donderdag 25 juli 2013, 21:15:59
you've got mail   :)

Mag ik er ook eentje...of plaats je gewoon het linkje in dit draadje... :thumbup:
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
dat zal hoogstwaarschijnlijk dimmable moeten zijn......
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
linkjes staan erin.Wel zoeken op E*ay in UK.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Ok! Dimbare! Dank.

De linkjes had ik gevonden @bellejt! Dank

Via de klik van ben kom je op een inderdaad erg leuke site die ook een aantal schema's laat zien. Waarvan dit dus een voorbeeld is.

Kan iemand mij uitleggen of ik in die parallelle verbinding dan een trafo van 8A nodig heb of het dubbele... 8o (dat ging op school ook altijd al mis... :lol:  :mrgreen:)
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
volgens dat schema heb je gewoon dezelfde voeding kwa amperage (vermogen) nodig.Bij de ledstrips zijn er nl 2 draadjes die doorlopen en waar elk deeltje wordt op afgetakt.Of je nu de strip volledig na elkaar zet of in parallel,je vermogen blijft hetzelfde.

Je vermogen wordt dus per volledige lengte van 5 meter vermenigvuldigd met het aantal strips .Heb je dus 2 strips van 2,5 meter in parallel dan blijf je 5 meter hebben.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Ik ben in ieder geval zojuist voorzien van 10m RGB ledstrip voor een spotprijs :-).
Heerlijk toch, dat eBay.. :thumbup:
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
heu, hou er wel rekening mee dat zo'n RGB LEDstrip 3x zoveel verbruikt als een gewone éénkleurige (wit ofzo) LEDstrip hé !
Reken voor 5 meter, maar op 5 à 6 ampere ...

groeten,
Kris
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
In de specs staat 2A per rol Kris, dat valt nog wel mee toch? Linkje.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Heb je een voeding?
Deze is er niet bij ...

groeten Dylan
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Nog niet Dylan, maar die kosten ook geen drol ;).
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Citaat van: C-Brian op vrijdag 26 juli 2013, 20:29:50
In de specs staat 2A per rol Kris, dat valt nog wel mee toch? Linkje.

Nee, goed lezen:

Citeer
New PCB Board SMD LED Light Strip
Superbright 3528 SMD Red Green Blue(RGB) LED, high intensity and reliability
Non-Waterproof flexible LED strip
60 SMD Red Green Blue(RGB) LEDs per meter, total 600 LEDs for 10 meters
Self-adhesive back with double side adhesive tape
Maintenance free, easy installation
Every 9-LED cutable without damaging the rest strip
Flexible ribbon for curving around bends
Ultra-bright but running at low temperature
Input volts: DC 12V (12V 5A for 2*5meters 3528 600LED light strip)
Viewing Angle : 120°
Long life span 50,000+ hours

 
IR Remote System
Input Voltage: 12VDC
Input Current: 0-6A
Output Voltage: 12VDc
Output Current: 2A max each color
Connect Mode: Common Anode
Remote powered by 1x 3V CR2025 lithium battery
Working temperature: -20~60C
Work with 12VDC output power supply, DC plug dimension: 5.5*2.1mm

Dus 2A per kleur. Trouwens Rood heeft altijd iets meer nodig dan de andere kleuren ;)

Groeten Ronald.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Hoi Ronald,

Daar volg ik je niet helemaal, de 2 rollen hebben samen 5A nodig (wat ik niet snap omdat 1 rol maar 2A nodig heeft maar hier heb ik het met een ander forumlid al over gehad.

Per kleur, wat bedoel je daar precies mee? Het is toch vanzelfsprekend dat er maar 1 kleur per keer kan worden weergegeven?
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Ronald,

Max. 2A is per kleur te leveren door de controller. Dat is vermeld om niet teveel strips aan de controller te hangen.

Brian heeft een ledstrip met 300 leds, 100 per kleur. Totale stroom is volgens opgave van de leverancier 2A voor de totale ledstrip. En hij heeft er twee. En 5A voeding naar de controller zal zeker volstaan.

Met groet, Ben.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
@ Ben:

Er zitten 300 RGBLED's in 5 meter. Maar dat is zowel 300 groene, blauwe als rode LED's.
Alé 1 RGBled bestaat uit 1 groene,rode en blauwe LED. Dus het verbruik ligt zowat 3X hoger als een normale LEDstrip.

@ Iedereen:

2A per kleur is echt weinig voor 10 meter. Dus over 600 LED's gaan ze 2A verdelen. Dat is max 3,333333333 mA per LED :O.
Een LED heeft echt wel meer nodig dan 3,333333333 mA om deftig te branden. Ik vind dit maar krapjes voor 10 meter. Beter dan 2 controllers aanschaffen
of wat foefelen met Darlingtons, Arduino, ... dan kan je je eigen kleuren kiezen (BTW: Dag/Nacht systeem met bliksem + RandomLED systeem is bijna af :P )


groeten Dylan
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Ah, dat wist ik niet.

Ging uit van dit plaatje:



Vertel eens wat ik hier zie want helemaal snappen doe ik het nog niet.

Met groet, Ben.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Die foto is fake :O
Dit is een analoge RGB ledstrip. Alle LED's verbonden met de controller gewoon zonder boe of ba.


Er bestaat ook een digitale versie die werkt met schijfregisters (zoals de S88). Die kan wel één voor één worden bestuurd met een microcontroller zoals o.a. Arduino, Atmega, PIC, ...



groeten Dylan
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Fake of niet, ik snap het nog niet.

Elke led heeft dus 4 aansluitingen (voor de 3 kleuren en een gemeenschappelijke). Maar het is toch niet zo dat alle 3 kleuren van de led tegelijkertijd maximaal branden?

Met groet, Ben.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Hoi Dylan,

In de beschrijving zelf staat dat er 5A nodig is voor 10 meter. Klopt dat nu of niet?
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
 8)
Ik snap het toch nog niet hoeveel vermogen ik nou moet rekenen bij een parallel aansluiting.

Zie dit plaatjet

Uitgaande van de maximale lengte van 6 meter is 8A nodig volgens deze website. Per strip.
Is de voeding dan (12V) 16A?
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
 :D

Minitreintje is al naar bed geloof ik...... ;)

Met groet, Ben.
Re: LED verlichting (van de rol?) als vervanging voor gewone (TL?) verlichting...
Citaat van: Spoorman op vrijdag 26 juli 2013, 21:59:03
Fake of niet, ik snap het nog niet.

Elke led heeft dus 4 aansluitingen (voor de 3 kleuren en een gemeenschappelijke). Maar het is toch niet zo dat alle 3 kleuren van de led tegelijkertijd maximaal branden?

Met groet, Ben.

Ben,
Je kunt R,G en B mixen om een andere kleur te maken.
Zet je ze alle drie vol krijg je Wit.(achtig licht) Dus alle drie vol aan is een vaak voorkomende situatie.
Je ziet dus 3 kleuren x2A=6A totaal vermogen voor het controllertje. (=10 m RGB)

Ernest,
Bij Parallel aansluiting moet je alle vermogens bij elkaar optellen. Is trouwens het plaatje van een witte strip.
Meestal 20 mA per 10 cm (per kleur en in een setje van 3 leds dat in serie staat incl weerstand)
Gr Robin