Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Kleurcode bedrading

Gestart door Neo donderdag 25 juli 2013, 23:31:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kleurcode bedrading
Lid sinds: 2012

offline
Kleurcode bedrading
Dag allemaal

Heb in diverse draadjes gelezen dat het bij aanvang van het bouwen van je baan heel belangrijk is voor alle bekabeling kleurencodes te hanteren.
En dan bedoel ik natuurlijk ook alle bekabeling, niet alleen voor voeding, terugmelding, wissels, ringleidingen en ga zo maar door, maar echt alles. Is dit al eens aan de orde geweest dan excuses voor de herhaling.
Bestaan hiervoor een richtlijnen: m.a.w. is er een lijst met kleuren en diktes of kan je zo'n lijst zelf maken, zolang je deze op je eigen baan maar consequent doorvoert.
Het lijkt me handig wanneer we elkaar willen helpen bij een probleem dat er dan onderling niet meer hoeft te worden gediscussieerd over welke draad bij welke voeding of bron hoort.

Of zie ik muizenissen:)

Ik sta n.l. aan "den Beginne " van een behoorlijk project en wil het een en ander in ieder geval meteen goed aanpakken.

Dank alvast voor jullie eventuele reacties.

Groet, Gijs




Re: Kleurcode bedrading
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Kleurcode bedrading
Tja,

Ik hanteer de Märklin kleuren. Dat wil zeggen;
Rood en bruin voor de rijstroom. Hierbij voor elke booster een nieuwe rood kabel; bruin is gemeenschappelijk.
Voor de magneetartikelen natuurlijk blauw en geel.

Voor de sein-verlichting ed gebruik ik een witte draad.
Voor de schakel-opdrachten grijs.
Voor de terugmelding gebruik ik groen.

Verder is het natuurlijk ook ieder voor zich. Belangrijker is het consequent zijn en het documenteren.
Het is wel verstandig schema's te maken, zodat het duidelijk blijft met storing zoeken.

Gr. Mars
Re: Kleurcode bedrading
Spoorman
gast

Re: Kleurcode bedrading
Zelf kan ik goed uit de voeten met de kleuren blauwachtig-grijs en grijsachtig-blauw. :P

Maar meer serieus: kijk eens hier klik, daar staan wat tips.

Een regel bestaat niet en zoals Mars al zegt: maak je eigen code en voer dit consequent door.

Met groet, Ben.
Re: Kleurcode bedrading
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Kleurcode bedrading
Het belangrijkste is dat je consequent bent. Märklin rijders zijn gewend aan rood/bruin geel/blauw. Maar tweerailers gebruiken vaak weer andere kleuren, omdat dit bij hun centrales vaak al zit.
Belangrijkste is dat je heeeel consequent bent, dat ook ergens opschrijft. Kan je het altijd terugvinden.

Ik heb bijvoorbeeld bij mijn connectoren om de modules te verbinden precies aangehouden en genoteerd wat de volgorde is op iedere verbinding: eerste acht voor de voeding, laatste 6 voor LocoNet. De rest om gewoon door te verbinden. Helemaal als je kleurenblind bent moet je alles heel goed vastleggen... 8o :D
Re: Kleurcode bedrading
Lid sinds: 2010

offline
Re: Kleurcode bedrading
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 26 juli 2013, 08:20:42
Het belangrijkste is dat je consequent bent. Märklin rijders zijn gewend aan rood/bruin geel/blauw. Maar tweerailers gebruiken vaak weer andere kleuren, omdat dit bij hun centrales vaak al zit.

Die zin over "tweerailers" snap ik niet helemaal.... Volgens mij is het net als wat hier met 3railers is: Gewoon de kleuren aanhouden die je zelf het gemakkelijkst vindt en wat voorradig bij de leverancier is ;) Er zijn niet zo heelveel verschillen. De meeste gebruiken gewoon de combi Rood / Bruin (zwart).  De draadjes vastzetten met tie rips en plakvoetjes. Dan kan je ze later makkelijk weer los maken.

Zie jij op onderstaande foto andere kleuren dan bij 3rail? Voor betere foto's zie ook deze link: Poggendam: Bedrading zo goed als gereed

Ik heb ook (demo)banen gezien waar een italiaan jaloers op zou zijn. Zo'n spaghetti boel onder de baan. De bouwer aangaf dat hij toch nooit meer onder de baan hoefte te komen omdat er nooit een storing kwam. Dat vond ik een gewaagde uitspraak. Nee doe mij maar iets netter.

Groet Ronald.
Re: Kleurcode bedrading
Spoorman
gast

Re: Kleurcode bedrading
Mee eens. Plaatje van m'n achterneef neef uit Italië (werkt trouwens bij Ansaldo Breda):



Met groet, Ben.
Re: Kleurcode bedrading
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Kleurcode bedrading
Citaat van: ronaldk op vrijdag 26 juli 2013, 09:23:44
...Die zin over "tweerailers" snap ik niet helemaal...

Sorry, ik bedoelde er niets raars mee. Het viel mij pas op bij tweerailers dat bij hun centrales standaard een andere kleur draad zit als bij Märklin, da's alles.
Wat je ook gebruikt: wees consequent, maar daar waren het volgens mij wel over eens... ;)
Re: Kleurcode bedrading
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Kleurcode bedrading
Hoi Ben,

Ik krijg trek in Spaghetti  :-)
Re: Kleurcode bedrading
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Kleurcode bedrading
Hmmm, ik kan in die spagetti een draadje toch makkelijker volgen dan in die samengevoegde "nette" bundel.
Bij mij is het een mix van spagetti en netjes (kabelbinders), beetje afhankelijk van waar de draden zich bevinden.
Ja en af en toe trek ik wel eens een laaghangende draad los, als ik onder de tafel kruip [heb ik weer lekker wat uit te zoeken] maar zo langzamerhand rol ik die te lange draden op en plak/klik/bind ik ze op enigerlei wijze onder tegen de plank aan. Ook heb ik nog loze draden hangen van het pre-k83 tijdperk, die nu ook zo langzamerhand worden weggehaald.
Tenslotte heb ik een ca 10m lange oude telefoonkabel met 48 (of zijn het er 96, in ieder geval veel) aders, uit een oude telefooncentrale (met die grijze kantoortoestellen met drukknoppen). Een deel daarvan zweeft inmiddels ook doelloos rond en een deel is in gebruik. Maar die combinaties van telkens 2 kleurcodes zijn reuze handig: bijv. geel-wit gestreept samen met zwart vind je aan de andere kant zo terug.

Groet, Paul
Re: Kleurcode bedrading
Lid sinds: 2012

offline
Re: Kleurcode bedrading
Ok een eigen kleurcode maar dan heel consequent en noteren, want over 5 jaar weten we niet meer van de
hoed en de rand en als er dan storing komt wordt het zoeken naar een speld in de bekende hooiberg...

@ Ben
Die neef van jou heeft ons als belastingbetaler al aardig wat geld gekost, zorg er a.u.b. voor dat "ie " niet op familiebezoek komt en lukt dit niet, houd "em " dan uit de buurt van het station  :error: :D

Bedankt voor jullie adviezen, ik zal ze ter harte nemen !

Groet, Gijs
Re: Kleurcode bedrading
mmmmm Spaghetti alsando Fyra geen idee hoe dat zou smaken. :)
Re: Kleurcode bedrading
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Kleurcode bedrading
beste lezers,

Ik gebruik een tabel met kleuren voor draad en stekkers. Het overzicht hou ik in kleur bij in Excel.
Alle stekkertjes worden voorzien van een label met tekst (flexibele gele tape van Brother).

Alle aansluitingen zijn per trafo / circuit / onderwerp in een kleurenschema weggezet (Word).

groeten Matje

Re: Kleurcode bedrading
Gründlich :important:
Héél fraai. Een hobby op zich... ;)
Zonder dollen: Compliment :thumbup:
Re: Kleurcode bedrading
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Kleurcode bedrading
Zoooo!  8) knap zeg, @Matje... :thumbup:
Inderdaad grondig.
Maar zoals ik in mijn bijdrage al zei: voor een kleurenblinde best lastig... Ik houd het liever zo simpel mogelijk... (LocoNet, dat scheelt... O:-D)
Re: Kleurcode bedrading
Lid sinds: 2012

offline
Re: Kleurcode bedrading
Super Matje, dat ziet er indrukwekkend en professioneel uit !  :thumbup:

Ik was vanmorgen bezig met het maken van de eerste schakeling en bedacht me meteen dat ik alles moest noteren.  Ben wel van plan mijn eigen kleurcode consequent te gebruiken en mijn "Brother" tapewriter te gebruiken om zaken van een label te voorzien.

Dank voor alle bijdragen

Groet,

Gijs