Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

oefen diorama langs de grachten

Gestart door Antal maandag 22 juli 2013, 16:44:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
oefen diorama langs de grachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
oefen diorama langs de grachten
Hoi Forumleden,

Nadat mijn treinbaan voor meer dan 3 kwart in dozen zit en ik dus geen ruimte meer heb om lekker te rijden heb ik besloten om deze zomer eens lekker te gaan bouwen aan een oefen diorama.
Waarom ik een oefen diorama doe?
Erg simpel ik wil later in module vorm gaan werken en dus nu gaan oefenen hoe ik bepaalde dingen moet bouwen en eventuele foutjes in de toekomst weet te voorkomen. Het is de bedoeling dat ik een stukje stad weet na te maken wat lijkt op onze hoofdstad. Hierin wil ik mooie oude grachtenpanden in verwerken langs een gracht.
Op dit stukje zal dan weliswaar geen trein of tramspoor te zien zijn maar enkel alleen maar scenery.
Via dit topic wil ik jullie op de hoogte houden met de bouwvorderingen en wil ik laten zien wat ik aan het doen ben.
Wat ik in de tussentijd heb gedaan is een plank gemaakt en deze is dan ook al zwart gespoten. (de zijkanten dan)
Daarnaast heb ik enkele opstellingen gemaakt en uiteindelijk is deze het geworden:




Toen ik de proefopstelling had staan heb ik gauw wat poppetjes, auto's, brommers, fietsen en andere scenery dingetjes gepakt om te kijken hoe zoiets zou staan. Alles heb ik los neergezet om gewoon enkel een indruk te krijgen.







En hier eentje in een boot waar ooit een gracht zal moeten ontstaan



Momenteel ben ik bezig met het uitzoeken van straatlantaarnpalen welke er moeten komen. Ik heb besloten hier ouderwetse te plaatsen maar welke dat weet ik enkel nog niet.
Voor de rest zal ik nog enkele dingen moeten aanschaffen zoals jachtlak, visgraat platen van Goover en iepen die er eigenlijk langs de gracht horen te staan. (iemand een idee welk merk deze maakt?)
Binnenkort zal ik weer een update plaatsen.
Dit was het hem voor nu.

Groetjes,

Antal
Re: oefen diorama langs de grachten
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Hee Antal,

Leuke opstelling zo met die prachtige grachtenpanden :thumbup:. Het geeft nu al een leuke sfeer met wat auto's e.d erbij, ik ben dan ook erg benieuwd hoe dat er uiteindelijk uit gaat zien als het af is, veel succes met de bouw!

Groet, Myron
Re: oefen diorama langs de grachten
Hoi Antal

Het ziet er nu al leuk uit zo met die mooie huizen.
En al dat verkeer er voor maakt het nog realistischer. :thumbup:

Tony
Re: oefen diorama langs de grachten
Het begin van de dio is er (eindelijk). Alleen zou je de MB200 moeten vervangen door een CSA1 of 2, dan wordt het nog realistischer :wink:.
Re: oefen diorama langs de grachten
Super leuk project Antal!
Ga maar eens volgen (wat ik tevens ook op Facebook doe).
Ik ben er niet bang voor dat dit mislukt  ;)

Gr. Mark
Re: oefen diorama langs de grachten
Leuk Antal!! Vind je het geen leuke uitdaging zoveel als mogelijk zelf te maken, dus ook bijvoorbeeld de bomen en het overig groen? altijd handig om dat nu te proberen in plaats van bij de volgende baan!
Re: oefen diorama langs de grachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Dank voor jullie reacties!! :) :thumbup:

Citaat van: Myron op maandag 22 juli 2013, 17:13:19
Hee Antal,

Leuke opstelling zo met die prachtige grachtenpanden :thumbup:. Het geeft nu al een leuke sfeer met wat auto's e.d erbij, ik ben dan ook erg benieuwd hoe dat er uiteindelijk uit gaat zien als het af is, veel succes met de bouw!

Groet, Myron

Dank je dat vind ik ook. qua auto's moet ik nog een beetje uitzoeken welke erop komen. Qua kleur en merk wil ik het een beetje netjes verdeeld hebben en niet dat er 5 gele bmw's er opeens zouden staan.. :) :P

Citaat van: blauweengel op maandag 22 juli 2013, 17:29:44
Hoi Antal

Het ziet er nu al leuk uit zo met die mooie huizen.
En al dat verkeer er voor maakt het nog realistischer. :thumbup:

Tony

Dank je wel en dat is ook exact de bedoeling dus hopelijk komt alles tot zijn recht. :)

Citaat van: i_m_johny op maandag 22 juli 2013, 18:25:23
Mooie verzameling.

Zie ik ook een aantal 'Holland Scale' pandjes?

Groeten,

Jan

Dank je en dat klopt helemaal alles wat erop staat is van Holland Scale en er zijn enkele panden bij die er nu anders uit zien door een kit bash. :)

Citaat van: Gerard op maandag 22 juli 2013, 18:34:12
Het begin van de dio is er (eindelijk). Alleen zou je de MB200 moeten vervangen door een CSA1 of 2, dan wordt het nog realistischer :wink:.

Dank je wel en inderdaad eindelijk kan ik lekker prutsen! :D Een CSA1 of 2 zou inderdaad grandioos zijn. Het liefst een CSA2 in het blauw wit en rood. :) Helaas dat de bussen zo duur zijn maar ik zou er op z'n minst ooit 1 willen voor de dio! :)
Wie weet dat ik ze ooit goedkoper kan vinden tot die tijd zal de MB200/SB220 zijn werk moeten doen. :)

Citaat van: ykram op maandag 22 juli 2013, 19:23:57
Super leuk project Antal!
Ga maar eens volgen (wat ik tevens ook op Facebook doe).
Ik ben er niet bang voor dat dit mislukt  ;)

Gr. Mark

Dank je en ook bedankt dat je er vertrouwen in hebt. :D Ik moet het in sommige dingen nog een beetje zien te krijgen maar hopelijk wordt het wat tofs! :) Op facebook zal ik ook door posten.  :thumbup:

Citaat van: keeszondag op maandag 22 juli 2013, 19:52:55
Leuk Antal!! Vind je het geen leuke uitdaging zoveel als mogelijk zelf te maken, dus ook bijvoorbeeld de bomen en het overig groen? altijd handig om dat nu te proberen in plaats van bij de volgende baan!

Dank je! En ik ben bang dat ik geen nette bomen kan maken en dat ze afbreuk doen op de diorama. Als ik bomen wil dan moet het van hoogwaardige kwaliteit zijn en moet het vooral enorm realistisch ogen. Een boom doet erg veel op een klein oppervlak als deze dio. Wie weet dat ik er ooit aan begin maar nu ga ik dat nog niet doen. :)

Groetjes,

Antal
Re: oefen diorama langs de grachten
Heey Antal,

Ziet er nú al erg gaaf uit :thumbup: Ook leuk om weer eens wat bouwresultaten hier op het forum van je te zien, was al weer een tijd geleden... ;)
Komt er ook een tram op het diorama te staan of te rijden? Hier is een link naar een site waar ze iepen verkopen : http://www.modeltreinbestellen.nl/3476469/bachmann-scenery-iepen--h0 en hier : http://www.anw-modeltreinen.nl/faller/productinfo/pi_fa181190.htm Iig. succes met zoeken naar verder benodigde materialen!

Groeten,

Rienk
Re: oefen diorama langs de grachten
Dag Antal,
leuk project :important:
Denk er wél aan een uitsparing in de oppervlakte te maken, waar het bootje met mannetje, komt te drijven.
Anders staat het bootje op het water i.p.v. erin te varen/drijven.
Re: oefen diorama langs de grachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Citaat van: rienk97 op dinsdag 23 juli 2013, 16:14:23
Heey Antal,

Ziet er nú al erg gaaf uit :thumbup: Ook leuk om weer eens wat bouwresultaten hier op het forum van je te zien, was al weer een tijd geleden... ;)
Komt er ook een tram op het diorama te staan of te rijden? Hier is een link naar een site waar ze iepen verkopen : http://www.modeltreinbestellen.nl/3476469/bachmann-scenery-iepen--h0 en hier : http://www.anw-modeltreinen.nl/faller/productinfo/pi_fa181190.htm Iig. succes met zoeken naar verder benodigde materialen!

Groeten,

Rienk

Ha Rienk,

Dank je en inderdaad het is alweer even geleden. Die bomen had ik ook ontdekt enkel hebben ze deze niet op voorraad dus dat wordt eerst eens mailen. Daarnaast ga ik eens kijken wat ik in de buurt kan vinden aan bomen.
Op dit stuk komt geen spoor te liggen enkel scenery om eens te leren hoe je zoiets opstelt en netjes maakt.

Citaat van: nobody op dinsdag 23 juli 2013, 16:28:54
Dag Antal,
leuk project :important:
Denk er wél aan een uitsparing in de oppervlakte te maken, waar het bootje met mannetje, komt te drijven.
Anders staat het bootje op het water i.p.v. erin te varen/drijven.


Ha Wim,

Dank je en inderdaad zal ik ervoor zorgen dat het lijkt alsof deze echt in het water drijft/vaart.
Ik moet enkel nog kijken hoe diep het water komt te liggen zodat het een beetje echt uitziet.

groetjes,

Antal
Re: oefen diorama langs de grachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Hoi Forumleden,

Ik ben weer iets verder gevorderd met mijn oefendiorama. Vanmiddag even langs de huisdealer geweest en daar een boom uitgezocht die in mijn ogen wel mooi op mijn diorama kan staan. Ook meteen wat detailmeuk gekocht voor onder de boom zodat het een beetje netjes afgewerkt is. :D
Daarnaast ben ik de afgelopen dagen bezig geweest met het uitzoeken welke lantaarnpalen ik erop wil zetten en hoeveel en waar ze moeten komen.
Dit alles heeft wel even wat tijd in beslag genomen.. Toch ben ik tevreden met wat ik gekozen heb. Het enige wat er nog moet komen is een lantaarnpaal bij een telefooncel als die er komt.. (daar zit nog wat twijfel in)
Afijn even wat foto's om het 1 en ander te laten zien met wat ik hier allemaal geschreven heb:



De foto is nogal bewogen maar heb even geen zin om een nieuwe te maken. :P
Ik heb ervoor gekozen om er drie te nemen omdat ik de afstand netjes vond en het op die manier de straat mooi verlicht.
De lantaarns zijn van Viessmann (60706) en zaten in een setje bij elkaar.



Hier de Heki boom. Welliswaar is het geen iep maar een Linde boom van 18 CM hoog. Gemaakt door de firma Heki. (art. nr. 1910)
Onderkantje van de boom kan je eraf halen en ga ik lichtelijk opschuren om hem vervolgens mooi vast te maken aan de plank.

Om de stam heen heb ik van Faller (180611) gekocht zodat het netjes afgewerkt is. Dit zijn geëtste plaatjes wat zeer netjes afgewerkt is.

*plaatje is van Reynaulds.com

Al met al beginnen de kleine dingetjes binnen te komen en krijgt alles een vaste plek.

Groetjes,

Antal
Re: oefen diorama langs de grachten
Het begint er al lekker Amsterdams uit te zien :thumbup:. Nu de stoep en de bestrating nog en natuurlijk de onvermijdelijke geparkeerde auto's.
Re: oefen diorama langs de grachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Dank je wel! En inderdaad komt er nog stoep en weg te liggen. Nu is het zo dat die zoals het er nu naar uitziet pas rond september komt waardoor ik even geduldig moet zijn. :)
De geparkeerde auto's komen er ook net als amsterdammertjes en een railing voor de gracht. :-)
Nu nog uitzoeken welke auto's ik erop wil hebben zodat het een beetje mooi oogt. :-)

groetjes,

Antal
Re: oefen diorama langs de grachten
begint er goed uit te zien
Een opmerking/tip
Op geen enkele gracht rijden lijn bussen
elke zijde is 1 richting verkeer/ van af centraal station
rechts is de even zij?station af
links oneven /naar station toe
en onder de bomen liggen 1/4 stenen bogen (dus 4 om de stam)
verders :thumbup:
Re: oefen diorama langs de grachten
Ziet er al goed uit! Ben erg benieuwd naar de rest.
Re: oefen diorama langs de grachten
Dag Antal,

Ziet er gelikt uit. Ben benieuwd naar het vervolg.

Gr.
Erik
Re: oefen diorama langs de grachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Hoi Antal.
Bijzonder leuk en dankbaar onderwerp! :P
Op en bij de Amsterdamse grachten gebeurt altijd van alles, hier is dus zeker een prachtig diorama van te creëren.
De opzet ziet er al leuk uit en kan al een mooie (start) module voor je nieuwe ban worden.

Veel succes en plezier met het bouwen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: oefen diorama langs de grachten
@AlbertJan, "nieuwe ban worden" Hoezo een ban wat is er mis met Antal?
Re: oefen diorama langs de grachten
verklein woordje voor een kleine baan(geen werk ;))
Re: oefen diorama langs de grachten
Antal,

Alhoewel ik zie met hoeveel plezier je dit diorama aan het maken bent en hier ook zelf het nodige plezier aan beleef toch enige opmerkingen. Het beeld dat ik krijg bij het zien van de scenery doet mij als echte Amsterdammer eerder denken aan de markt van Purmerend of zo. Op de grachten van Amsterdam rijden geen bussen of trams dit met het oog op de nogal korte en steile hellingen van de bruggen dat schreef Nero ook al reeds.

AJ ik neem aan dat hier Baan bedoeld wordt.

Antal nog veel plezier bij de bouw.
Re: oefen diorama langs de grachten
Looks good!  :thumbup:

Ik ga dit topic volgen!
Re: oefen diorama langs de grachten
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Hoewel de meeste grachten in A'dam idd smal zijn en Antal dus wat zou kunnen aanpassen op z'n dio, wijs ik er maar even op, dat b.v. de Amsteldijk (tussen Ceintuurbaan en Stadhouderskade) erg breed is. Ook hier rijden dan geen lijnbussen, maar het kan dus wel wat Antal doet.
Niet alle A'damse grachten zijn smal en hebben oude pandjes etc.

Zie foto van Google Map. Link.

Gr.  Charlie

tik voutje aangepast
Re: oefen diorama langs de grachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Iedereen bedankt voor de tips en tricks!
Van de bus wist ik en was er nu even opgezet. Deze zal er uiteindelijk ook niet opkomen. Enkel zal er een taxi te zien zijn die wat mensen gaat vervoeren. :-)
Qua breedte valt het denk ik wel mee. Er gaat een stuk af waar gebouwen opstaan en langs de grachten kan je de auto parkeren wat ook de nodige ruimte inneemt.
Overigens zal het wel niet super smal worden maar als oefening denk ik dat ik hiermee mooi uit de voeten kan. In ieder geval heb ik nog geen updates voor jullie aangezien ik er niet aan toe ben gekomen. :)

Groetjes,

Antal
Re: oefen diorama langs de grachten
Charlie,

Met alle respect maar je bent kennelijk geen Amsterdammer. Een Amsterdammer ziet de Amsteldijk niet als een grachtje. De grachtengordel beperkt zich voornammelijk tot de Heren, Prinsen en Keizersgracht met hier en daar wat in de Jordaan en de Singel. Alles daar buiten, waar water stroomt, wordt niet meer gezien als een Amsterdamsgrachtje
Re: oefen diorama langs de grachten
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
 :mrgreen: :mrgreen:

Gr.  Charlie  geboren en getogen in de kinkerbuurt.
Re: oefen diorama langs de grachten
Citaat van: fransspoor op zondag 13 oktober 2013, 10:35:44
Met alle respect maar je bent kennelijk geen Amsterdammer.
Daar gaat er eentje de fout in 8o.
Re: oefen diorama langs de grachten
Hmm :?
was de amstel niet een rivier :D
vandaar :rivieren buurt
dan blijft het Geen gracht
Re: oefen diorama langs de grachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Vandaag iets verder gekomen zie hier het resultaat.
Alles ligt nog los zodat ik nog kan wijzigen als ik zou willen. :-)

Hier te zien dat er tussen de stoep en weg een stoeprand zit. Dit zodat het mooi gesplitst is. Kleur van de stoeprand wordt grijs de weg en stoep zal iets rood/bruin worden denk ik. :-)


Nogmaals een foto met wat auto's en poppetjes wat het levendig maakt. Moet nog zat gebeuren maar het geeft al een leuke indruk weer.


groetjes,

Antal
Re: oefen diorama langs de grachten
Dat ziet er veelbelovend uit :thumbup: :thumbup:.

Ik heb wel een opmerking: ik zou de stoep iets smaller maken en misschien de weg zelf ook, zodat er een parkeerstrook ontstaat aan de grachtzijde. Je hebt dan ook iets meer ruimte voor de nogal grote boomwortel.
Re: oefen diorama langs de grachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Dank je en inderdaad daar zit ik ook al over te twijfelen om het iets te versmallen.. :-)
Misschien dat het dan wat netter allemaal uit komt te zien. Overigens voor de parkeervakken dezelfde stoep doen als die er ligt of de visgraat doen?

Groetjes,

Antal
Re: oefen diorama langs de grachten
Ik zou daar ook de visgraat voor gebruiken, de parkeerstrook maakt immers deel uit van de weg.
Misschien zou je dan wel eenzelfde strook tussen weg en parkeerstrook kunnen lijmen als tussen wegdek en stoep als afscheiding.
Re: oefen diorama langs de grachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Ik ga eens kijken wat ik ervan kan maken. :-)
Eerst maar eens versmallen de boel. :)
Re: oefen diorama langs de grachten
Succes met versmallen. De resultaten laat je wel weer zien hè O:-D.
Re: oefen diorama langs de grachten
Ziet er goed uit!
Re: oefen diorama langs de grachten
Wat een leuk project!
We wonen aan deze gracht, bijgaand een foto met wat bomen en lantarenpalen.  ;)


Re: oefen diorama langs de grachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Dank jullie en dat is een waardevolle foto! Qua straatverlichting zit ik al goed zie ik. :-)
Enige is dat ik veel te weinig amsterdammertjes heb dus die maar eens bijbestellen.. :P
In ieder geval bedankt! :)

groetjes,

Antal
Re: oefen diorama langs de grachten
Amsterdammertjes, je hebt ze nooit genoeg. :D
Re: oefen diorama langs de grachten
En in alle etnische variëteiten. ;)
Re: oefen diorama langs de grachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Citaat van: Henk1601 op woensdag 04 december 2013, 10:59:02
Amsterdammertjes, je hebt ze nooit genoeg. :D
Vrees ik dus inderdaad ook :-P Al hoop ik met nog 2 sets genoeg voor de oefendiorama te hebben.. :P

Citaat van: Henk1601 op woensdag 04 december 2013, 10:59:02
Amsterdammertjes, je hebt ze nooit genoeg. :D
Die Amsterdammertjes heb ik ook. Probeer al veel preisers om te katten van blank/wit naar bruin.. :-P
Re: oefen diorama langs de grachten
Beste Antal,
Hoe langer ik naar de foto's van je huizen kijk, hoe meer ik de details en de variëteit ga waarderen. Echt prima.
Paar jaar geleden samen met zoon geprobeerd om een bouwpakket van een bommenwerper uit WO II te bouwen, ik geloof dat onze talenten elders liggen. B)
Bij welke site of winkel heb je deze bouwpakketten? of onderdelen van de huizen gekocht? Merken?

Bij voorbaat dank en groet,
Henk

P.s. Mocht je foto's van iets aan of op de grachten nodig hebben, dan hoor ik dat graag.
Loop regelmatig met de camera door de stad.
Re: oefen diorama langs de grachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Ha Henk,

Ik heb deze gebouwen allen gekocht bij Holland Scale en heb sommige deels gekitbashed om ze er anders uit te laten zien. :-)
Heljan/Revell heeft overigens het rembrandthuis in hun assortiment en daarnaast heeft Pola en Faller veel grachtenpanden in hun assortiment en andere panden die zo in Amsterdam kunnen staan. :-)
Overigens kan ik altijd foto's gebruiken van grachten en straatbeeld van langs de gracht van Amsterdam.
Ikzelf hoop binnenkort ook weer in het centrum te zijn van Amsterdam (me vriendin woont nabij Amsterdam)

Groetjes,

Antal
Re: oefen diorama langs de grachten
Henk,

Artitec heeft ook nog wat mooie gevels.
Deze moet je echter zelf schilderen en het huis erachter moet je zelf maken.
Maar tussen twee andere panden in heb je aan een dak al bijna genoeg. ;)

Robin
Re: oefen diorama langs de grachten
maak de stoep ter hoogte van de trappen van de panden 1 persoonbreed
de rijbaan 1 vracht auto
en dan naar believen rechte(paralelle) of schuine insteek parkeervakken
Re: oefen diorama langs de grachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Hoi Allen,

Hier een kleine update met wat er gedaan is.
Allereerst is de kademuur vastgezet en deze voorzien van enkele kleurtjes en wat groene mos.
Het stukje waar het water komt heb ik in kleur gezet en zal binnenkort met jachtlak voorzien worden.
Ook is er een reling gemaakt zodat auto's niet zomaar het water in kunnen vallen.
Hier enkele foto's:


Hier is alles duidelijk te zien wat er gedaan is.


Hier gewoon een sfeerfoto met een avondlucht.. (vond ik gewoon mooi :) )


Amsterdammertjes die ik om een boom gezet heb. :-)

Wat nu gebeuren moet is dat de verlichting vastgezet en aangesloten gaat worden en de huisjes vast op hun plek komen te staan.
Ook zal de reling nog een likje verf krijgen (groen) en ga ik nog even kijken of er een woonboot op de oefendio komt te staan.

Groetjes,

Antal
Re: oefen diorama langs de grachten
Ik vind dit meer dan GE WEL DIG. Hartstikke mooi gemaakt :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Re: oefen diorama langs de grachten
Hoi Antal het ziet er geweldig uit .

Tony
Re: oefen diorama langs de grachten
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Zoals op FB al gezegd: Top Herr Top.  :thumbup: :thumbup:

Gr.  Charlie
Re: oefen diorama langs de grachten
Mooie update!
Re: oefen diorama langs de grachten
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: oefen diorama langs de grachten
Dat wordt prachtig Antal, complimenten,

vr gr  Arie
Re: oefen diorama langs de grachten
leuk diorama.

groeten niels