Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ringleiding - bedrading

Gestart door Passant46 dinsdag 23 juli 2013, 18:36:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ringleiding - bedrading
Lid sinds: 2013

offline
Ringleiding - bedrading
Hallo iedereen,

Voor mijn digitale M-baan heb ik de bedoeling een ringleiding aan te leggen, gescheiden voor rijden, schakelen en baanverlichting uit 4 of 5 geleiders van elk 2,5mm2.
Met welk materiaal maken jullie de verbinding tussen de ringleiding en de verdeelkastjes? Ik neem aan dat dit logischerwijze 1,5mm2 moet zijn. Kan een verdeelkastje van M of Conrad een geleider van 1,5 mm2 ontvangen?
Ik neem aan dat de verdere bedrading met stekkers en moffen van 0,75 mm2 gebeurt.
Ik vind nergens connectoren voor die overgang 2,5 naar 1,5. Hoe fixeren jullie de geleiders van 2,5 mm2 in de onderbouw?

Bedankt alvast

Passant.
Re: Ringleiding - bedrading
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Ringleiding - bedrading
Hallo Passant,

Hier een link naar mijn blog met de uitleg van een ringleiding, en hoe je hem kan maken.

klik

Gr Einte
Re: Ringleiding - bedrading
2,5mm2 kan goed :) Zelf gebruik ik wat lichter draad. Goed wat uitleg staat ook hier Centrale voedingsleiding.

In mijn projectje Poggendam heb ik 1,00mm2 gebruikt als hoofdleiding. 0,75 mm2 van de hoofdleiding naar de decoders en bezetmeldprinten en 0,50mm2 van de bezetmeldprinten naar de baan (en daar aan de rails gesoldeerd). 0,14mm2 gebruik ik alleen om het DCC-signaal over te brengen van de hoofdleiding naar de decoders die dat nodig hebben. Met goede stekkers (Type XLR) worden de bakken onderling verbonden.

Groeten Ronald.