Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

MFX Loc aansturen met iTrain

Gestart door rambo zaterdag 20 juli 2013, 12:04:21

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
MFX Loc aansturen met iTrain
beste,
Ik probeer nu om een MFX loc via iTrain te laten rijden.
In de handleiding lees ik het volgende:
Tip:! Op de Central Station 2 moet in het adresveld het MFX- adres ingevuld worden. Dit
is normaal niet bekend. Om dit automatisch te laten invullen, moet de centrale
ʻOnlineʼ zijn. Ga na naar het adresveld en als het niet leeg is, vul dan 0 in en druk
op de ʻEnterʼ-toets. Kies op de CS2 de locomotief en wissel de richting van de
locomotief. Nu zal het adres verschijnen. Dit is een adres vanaf 1024, zodat het
geen conflict geeft met een Motorola-adres dat voor deze centrale in het bereik van
1-1023 zit.
Ik doe het volgende:
Ik heb de loc in de CS2 staan, decodertype wodt automatisch gezet op MM2 codeer schakelaar. Kan ik ook niet wijzigen.
Ik zet het adres op 0
Dan klik op het groene V symbool, melding komt voer aub een geldig adres in. Klik weer op groene V om te bevestigen.
Dan wijzig ik de rijrichting van de loc, er gebeurt niets meer.
Hoe kom ik aan het automatisch gegenereerd adres?
Of heeft dit te maken met de test versie?
gr Henk
Re: MFX Loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MFX Loc
Hoi Henk,

Je kunt van mfx loks het adres niet achterhalen.
Je kunt mfx loks alleen uit de cs2 laden, als ik het goed heb, dan laadt je de gehele loklijst in ITrain.
Ik kan het alleen nu niet nagaan, maar er zijn hier wel andere iTrain experts die het weten.
Re: MFX Loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: MFX Loc
In mijn Ecos kan ik het adres van de MFX loc,s wel zien.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: MFX Loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MFX Loc
Hoi Peter,

Dat adres wat je in je ECOS ziet is het Motorola adres en wordt bij mfx bedrijf niet gebruikt.
Re: MFX Loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: MFX Loc
Oh, ik zet net de baan uit anders had ik het even getest.
Dus hier zou het adres op 0 mogen staan ?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: MFX Loc
Spoorman
gast

Re: MFX Loc
Tuurlijk. :D

Adres 0 bestaat niet. Waarom zou je dat willen trouwens?

Met groet, Ben.
Re: MFX Loc
Lid sinds: 2011

offline
Re: MFX Loc
Hoi Henk,

Volgens mij haal jij de handelingen die je op het CS2 resp. in iTrain moet doen door elkaar. Als je CS als decodertype 'MM2 codeerschakelaar' heeft staan is het géén MFX loc.
Oplossing: haal de loc van het spoor, verwijder de loc uit het CS2 en plaats de loc op het spoor. Als het een MFX loc is meldt deze zichzelf weer aan met alle functies en mogelijkheden, je hoeft hier verder niets voor te doen.
In iTrain hoef je niets te doen, deze leest de locgegevens uit het CS2 (als je dat tenminste aan hebt staan),

Groet,

Guus
Re: MFX Loc
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MFX Loc
Zo is het maar net Guus.
Re: MFX Loc
Freak
gast

Re: MFX Loc
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 20 juli 2013, 17:58:31
In mijn Ecos kan ik het adres van de MFX loc,s wel zien.
Hier een gedeelte van de lijst uit een ECoS, zie vooral het vetgedrukte.
Zoals Ad al aangeeft een loc in MFX bedrijf doet niets met motorola adressen.
De BR03 MFX is zelfs door de ECoS ingesteld op adres 0.

1019 addr[1] name["DB 101"] protocol[MM28]
1045 addr[65] name["DB V65"] protocol[DCC28]
1046 addr[23] name["BR 23 001"] protocol[MFX]
1047 addr[0] name["BR 03 MFX"] protocol[MFX]
1008 addr[50] name["BR 50 MFX 1"] protocol[MFX]
1016 addr[1] name["BR 50 MFX R"] protocol[MFX]
1049 addr[50] name["BR50"] protocol[MM28]
1052 addr[60] name["DB 360"] protocol[DCC28]
1001 addr[3] name["BR03 184"] protocol[MM28]
1018 addr[8] name["BR85"] protocol[MM27]
1053 addr[8] name["BR 85 001 DB"] protocol[MFX]
1054 addr[8] name["BR 85 002 DB"] protocol[MFX]


Mvg,
Peter
Re: MFX Loc
rambo
gast

Re: MFX Loc
beste mede modelspoorliefhebbers,
Dank voor jullie antwoorden.
Echter in de handleiding staat:

Tip:! Op de Central Station 2 moet in het adresveld het MFX- adres ingevuld worden. Dit
is normaal niet bekend. Om dit automatisch te laten invullen, moet de centrale
ʻOnlineʼ zijn. Ga na naar het adresveld en als het niet leeg is, vul dan 0 in en druk
op de ʻEnterʼ-toets. Kies op de CS2 de locomotief en wissel de richting van de
locomotief. Nu zal het adres verschijnen. Dit is een adres vanaf 1024, zodat het
geen conflict geeft met een Motorola-adres dat voor deze centrale in het bereik van
1-1023 zit.

Dus mogelijk is er een iTrain gebruiker die mij exact kan vertellen wat ik moet doen en in welke volgorde.
m vr gr Henk
Re: MFX Loc
Freak
gast

Re: MFX Loc
Hallo Henk,

Vraagje, werk je met een vaste verbinding of draadloos ?.


Mvg,
Peter
Re: MFX Loc
Lid sinds: 2010

offline
Re: MFX Loc
Henk, je instructie lijkt te kloppen, zoals bij ons in demo van itrain een mfx loc heb toegevoegd.
Bij ons ging dit ook niet makkelijk.
Wel denk ik dat je wel een probleem hebt tav mm codeerschakelaar!
Dus ook de opmerking van Guus volgen, je loc opnieuw aanlaten melden.

Heb je verder de instellingen al wel juist, tav itrain en de cs.
Re: MFX Loc
xanderb
gast

Re: MFX Loc
Het MFX-adres is een dynamisch gegenereerd adres dat gekozen wordt door de loc als deze zich aanmeld bij een centrale. Om dit adres te weten is lastig. De truc in iTrain is om dan in het adres-veld in iTrain te gaan staan en dan de rijrichting om te schakelen op de CS2. Het adres dat dan op de CAN-bus in een bericht wordt verstuurd als richtingswissel wordt dan overgenomen.

Over het algemeen is deze procedure niet nodig, want bij het verbinding maken van iTrain met de CS2 worden alle locs opgehaald uit de database van de CS2 en ook meteen de MFX-adressen. Dus eerst aanmelden op de CS2, dan verbinding maken met iTrain en dan verder gegevens invullen in iTrain is het handigste.

Met vriendelijke groet,

Xander
Re: MFX Loc
rambo
gast

Re: MFX Loc
beste,
Peter, ik werk met een vaste verbinding.
Verder heb ik idd de loc op de rails gezet, wordt ingelezen en is ook het decodertype nu MFX.
Aangezien ik een testversie heb van iTrain heb kan ik maar 3 locs gebruiken en kan ik niet
kiezen welke loc word opgehaald uit de CS2, of ik moet er enkele eerst verwijderen.
Ik ga de procedure van Xander proberen.
gr Henk
Re: MFX Loc aansturen met iTrain
Henk,

Volg de adviezen van Xander maar, hij weet er alles van.

Wat je moet beseffen is dat een mFx lok twee adressen kan hebben. Het eerste adres is het "gewone" decoder adres. Dit is het adres wat je kunt instellen in de decoder en kunt gebruiken als een centrale (märklin 6051 bijvoorbeeld) geen mFx kent. In dat geval bestuur je de lok alsof er een gewone motorola decoder in zit met alle beperkingen van dien.
Een mFx decoder heeft echter nog een tweede adres. Dit adres kun je niet zelf instellen maar wordt door de centrale toegekend zodra de lok zich voor het eerst bij de centrale aanmeldt. Wanneer een centrale een dergelijk adres heeft toegekend zal de lok voortaan met dit adres worden aangesproken en zich dus als "echte" mFx lok laten aansturen. Op dat moment is het eerder adres (dus degene die je in de decoder programmeert) niet meer van belang. Vandaar dat in het lijstje van Peter de BR03 adres 0 heeft (dit adres is bij een gewone decoder ongeldig). Evenzo zullen niet alle 3 de BR85'ers gaan rijden wanneer Peter de opdracht geeft dat de lok met adres 8 moet gaan rijden. De 2 mFx lok's zullen domweg niet reageren.

Omdat het niet valt te bepalen wat het mFx adres van een lok zal gaan worden kunnen ontwerpers van software (Xander bijvoorbeeld) niet op voorhand bepalen onder welk adres de lok moet worden aangestuurd. En omdat een centrale (bij mijn weten) dit adres voor de gebruiker verborgen houdt kun jij het ook niet invoeren. De enige manier voor een programmeur om het betreffende adres te achterhalen is door de centrale te "dwingen" het betreffende adres bekend te maken. De truc die Xander beschrijft is een manier om een CS2 te dwingen het mFx adres naar de software te sturen.

Jan
Re: MFX Loc aansturen met iTrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MFX Loc aansturen met iTrain
Klopt helemaal.
Ik heb geen CS, maar een MS met Gleissbox. Herkennen van Mfx werkt bij mij echter precies zoals Xander beschreven heeft (identiek aan de CS)
Zet je decoder in iTrain op Marklin mfx. Selecteer het decoderadres een maak deze leeg en laat de cursor erin staan.
Selecteer vervolgens op je CS de loc en wissel van rijrichting op je CS. Het mfx decoderadres wordt dan ingelezen.

iTrain herkende bij mij mijn Mfx locs wel, echter met een ander adres als mijn MS2. Door bovenstaande uit te voeren zijn de adressen identiek.
Re: MFX Loc aansturen met iTrain
beste,
Het is gelukt.
Dank voor jullie reakties.
gr Henk