Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

NS seinen met cijferbak aansluiten

Gestart door Ferdi vrijdag 19 juli 2013, 14:03:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Spoorman op zaterdag 20 juli 2013, 06:45:47

OC32 DCC voor 31 seinen: 4 stuks x ?58 = ?232
Decoder heeft een preset voor NL 3licht met cijferbak: 8 verschillende seinstanden. In en uitfaden van leds mogelijk. Van groen naar rood via geel mogelijk. Separate voeding 7 - 15V DC. Alléén DCC, geen Motorola. Programmeren via PC tooltje.

Met groet, Ben.
Hallo Ben,
Ik twijfel. OC32 lijkt me ook geschikt, maar moet dan aparte voeding regelen (gelijkstroom) en met een U485 interface naar de computer. Ik lees bij VPEB alleen over PC, niets over Mac. Ik voorzie dan weer problemen.
Advies, tips?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Wat ikzelf heel mooi vind van die oc32 is dat hij de leds mooi kan in en uit faden waardoor het net gloeilampen lijken, maar misschien zijn er wel meer decoders hoor die dat zouden kunnen.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
OC32config kun je niet op een Mac draaien tenzij je wat ondersteunende software als Parallels Desktop o.i.d. gebruikt. Dus daar is de eerste hobbel.

Een DC stekkervoeding van b.v. 9V 2A, genoeg om alles te voeden incl. de seinen, koop je voor een tientje op het web of voor iets meer bij Conrad.

De U485 heb je strikt genomen niet nodig. Het configureren kan ook via een "ouderwetse" RS232 / USB verbinding, zie manual. De U485 heb je wel nodig als je firmware wilt updaten maar waarom zou je dat willen om een paar seintjes aan te sturen. Wellicht kun je dat bij de HIP laten doen.

Na eenmalig programmeren is de OC32 gewoon een DCC decoder die je ook als zodanig aanstuurt vanuit je centrale.

Met groet, Ben.

Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Beste mensen,
Zojuist de Kuehn WD10 aangeschaft. Externe voeding (Marklin trafo) en op het programmeerspoor voor de digitale informatie.
Het programmeren was eenvoudig. Ik heb de A-sectie op adres 65 gezet (17), de B-sectie op adres 69 (18).
Op de CS2 staan de adressen 'standaard' ingesteld.
Vervolgens de seinen aangesloten volgens de handleiding en de instellingen op iTrain gemaakt.
Echter: geen enkel seinbeeld. Wat ben ik vergeten, wat mis ik?
Hierbij wat foto's:
Kuehn aangesloten aan trafo, programmeerspoor en aan twee seinen.
Instellingen van iTrain van sein 65.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Ferdi,

Die is voor de spoelen bedoeld van je wissels, en die schakelen via massa, en dat verhaal gaat niet op voor je ledjes van je seinen.

Die hebben spanning nodig, en die krijg je niet zomaar uit die contacten van je WD 10, die zal je erop moeten zetten dus.

Maar dan nog, zul je iets moeten toepassen om het pulscontact weer om te zetten in een continue contact, anders blijven je ledjes niet branden, die bij het schakelbeeld horen.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Zie post #35: iTrain seinbeeld configureren volgens het plaatje.

Verrassende wending trouwens. Had dat gelijk gezegd, dat bespaart me de moeite je vragen over de OC32 te beantwoorden. :(

Je komt er verder wel uit denk ik......, succes met de seinen. ;)

Met groet, Ben.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Dag Ben,
Door jouw snelle antwoord vanmorgen ben ik afgestapt van de OC32! Dank dat je me veel ellende hebt bespaard!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.

edit wakkie: quote verwijderd, is gehele vorige bericht.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Update, met dank aan Ben die mij wees op zijn eerdere reactie #35.
Hierin staan de instellingen voor de seinen.
Ik heb nu één sein ingesteld op rood, groen, geel en groen knipperen met cijferbak.
Nog geen reactie van het sein....
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Heb je de decoder ook ingesteld als lichtsein-decoder? en heb je ook gecontroleerd of je sein een gemeenschappelijke plus of min heeft? als ik de handleiding van de WD10 lees heeft decoder een gemeenschappelijke plus, en schakeld dus naar de min.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hallo Jan,
Ik heb de decoder ingesteld op gebruikersmode 8 (NS lichtsignalen met max. 4 signaalbeelden).
De seinen hebben ook een gemeenschappelijke +. Is dat goed of moet dat juist andersom?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.

edit wakkie: quote verwijderd, is gehele vorige bericht.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
als je seinen een gemeenschappelijke plus hebben dan is het goed  :thumbup: voor de rest ken ik helaas de decoder en i-train niet goed genoeg om je verdere uitlgeg te kunnen geven.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
je moet trouwens bedrijfsmodus 7 hebben volgens de handleiding (pagina 21)
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten

In mijn handleiding staat 8 (op blz. 21).

edit wakkie: quote verwijderd, is gehele vorige bericht.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Wat ik overigens merkwaardig vind, is dat de decoder geen teken van leven geeft. Geen lampje dat brandt als iets aangesloten is oid. Ik hoor ook geen 'tikkende geluidjes' als ik schakel.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Ferdi,

Even naar dit pdf file gekeken, en ik zou 3.3 op bladzijdes 4/5 nog eens doornemen.

In ieder geval om je decoder eerst aan de praat te krijgen, daarna kijk je naar 3.4., waar je een voorbeeld ziet van aangesloten leds.

Als de gele draad van jouw seinen de gemeenschappelijke is, zou ik die op contact C aansluiten, want als je de decoder zo instelt, dat ie leds aanstuurt, komt daar een + spanning op te staan.

De rest heb je al gevonden (betriebsart 8 ), maar nu is het eerst zaak die decoder aan de praat te krijgen.

Trouwens hoe heb je hem dan geprogrammeerd als ik vragen mag?

Want in Itrain je decoder programmeren is 1, en je decoder programmeren is 2, en als je dus geen ledje op je WD10 ziet branden, mag je ook met je decoder aan de slag ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Dag Hans,
Dank voor jouw reactie.
Ik heb inderdaad de decoder aan een externe transformator aangesloten (3.3).
De bruine draad is de gemeenschappelijke (C). De gele is voor het gele lichtsignaal.
Ik heb de decoder aangesloten op het programmeerspoor en met de CS2 geprogrammeerd.
Als eerste de A sectie op 17 (geeft adres 65-68) en modus 8, vervolgens de B-sectie op 18 (geeft adres 69-72) met modus 8.
In iTrain heb ik vervolgens de instellingen voor een proefsein op adres 65/66 en de 4 verschillende signalen ingesteld (zie hierboven).
Maar als ik geen ledje in de decoder zie, dan is daar dus nog iets mis?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.

edit wakkie: quote verwijderd, is gehele vorige bericht.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hallo Ferdi,

Even een vraagje tussendoor, van welk merk zijn deze seinen? of heb je ze zelf gemaakt?

Ben hier wel erg benieuwd naar, ze zien er namelijk erg mooi uit!

Groetjes Daniël
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hallo Daniel,
De seinen zijn voor mij gemaakt door Robert Modderman. Website: http://www.modelspoorseinen.nl
Zie ook mijn baan: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37590.msg806990#msg806990
Vriendelijke groeten,
Ferdi.

edit wakkie: quote verwijderd, is gehele vorige bericht.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Volgens mij hebben je seinen een gemeenschappelijke min



Bron:www.modelspoorseinen.nl
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Ferdi,

Ik zie ook twee rode draden aan je decoder, klopt dat?

Kijk eens of je de goede aansluitingen gebruikt ervan, dus rood op rood en bruin op bruin.

Kijk in ieder geval of dat uitmaakt, en je hebt zeg je de decoders geprogrammeerd vis de CS 2?

Mag ik ook weten wat je precies gedaan hebt?

Want volgens jouw zeggen heb je ze twee adressen gegeven, namelijk 65 en 66 in Itrain, maar waarschijnlijk niet op je decoder.

En heb je ook tijdens het programmeren de leds in de gaten gehouden, of ze wel oplichten dan wel gingen knipperen?

Let ook op je aansluitingen :warning:

Rood  = 1
Groen= 2
Wit    = 3
Geel  = 4
Zwart= C

Die zitten gezien de foto dus niet juist :warning:

Mocht je het niet meer zien zitten, dan staat mijn aanbod nog ;)

M.v.g.

Hans V200.0



Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Probeer eerst je seinen eens aan de praat te krijgen zonder iTrain, maar gewoon aan te sturen via je CS.
Ik neem aan dat het LED seinen zijn... Zijn deze geschikt voor wisselspaning? Of maakt je WD10 er gelojkspanning van ? 16V is over het algemeen aan de hoge kant voor seinen. 12V zou beter zijn...
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Janvis op dinsdag 23 juli 2013, 23:15:31
Volgens mij hebben je seinen een gemeenschappelijke min



Bron:www.modelspoorseinen.nl
Goedemorgen Jan,
Dank voor jouw oplettendheid.
Bijgaande foto komt ook van hun website. Met een duidelijke +. Op de handleiding staat: 'De LED lampjes hebben een gezamenlijke massa. Het schakelen van de LED's gebeurd dus met de +'.
Dat betekent toch een gezamenlijke plus?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Leeeke op woensdag 24 juli 2013, 07:18:25
Probeer eerst je seinen eens aan de praat te krijgen zonder iTrain, maar gewoon aan te sturen via je CS.
Ik neem aan dat het LED seinen zijn... Zijn deze geschikt voor wisselspaning? Of maakt je WD10 er gelojkspanning van ? 16V is over het algemeen aan de hoge kant voor seinen. 12V zou beter zijn...
Goedemorgen Leo,
Op de handleiding van de seinen (zie hierboven) staat dat de LED's zowel voor gelijk- als wisselstroom zijn. Ik neem aan dat ik dat niet zelf nog in hoef te stellen, maar dat dat printje dat regelt?
Op de specificaties van de WD10 staat: Minimale bedrijfsspanning 12V, maximale bedrijfsspanning (wisselstroom) 18V, Maximale bedrijfsspanning (zuiver gelijkspanning) 24V.
Op de seinen staat tevens dat de LED printjes zijn voorzien van weerstanden voor 15 volt.
Hoe kom jij bij 16 volt?
(Ik begrijp hier allemaal niets van, maar lees gewoon wat er staat).
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Precies, maar je beide plaatjes spreken elkaar tegen. Het 1e plaatje heeft een gemeenschappelijke + de 2e een gemeenschappelijke -
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Op de handleiding van de decoder staat: 'De gemeenschappelijke aansluiting van het lichtsignaal wordt met de klem C verbonden. Deze klem heeft een positieve potentiaal, dwz de anode van de LED moet met de aansluiting C worden verbonden.'
Betekent dat een gezamenlijke +?
Wat moet ik dan doen om daar een gezamenlijke - van te maken?
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 23 juli 2013, 23:55:49
Hoi Ferdi,

Ik zie ook twee rode draden aan je decoder, klopt dat?

Kijk eens of je de goede aansluitingen gebruikt ervan, dus rood op rood en bruin op bruin.

Kijk in ieder geval of dat uitmaakt, en je hebt zeg je de decoders geprogrammeerd vis de CS 2?

Mag ik ook weten wat je precies gedaan hebt?

Want volgens jouw zeggen heb je ze twee adressen gegeven, namelijk 65 en 66 in Itrain, maar waarschijnlijk niet op je decoder.

En heb je ook tijdens het programmeren de leds in de gaten gehouden, of ze wel oplichten dan wel gingen knipperen?

Let ook op je aansluitingen :warning:

Rood  = 1
Groen= 2
Wit    = 3
Geel  = 4
Zwart= C

Die zitten gezien de foto dus niet juist :warning:

Mocht je het niet meer zien zitten, dan staat mijn aanbod nog ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Goedemorgen Hans,
Er zit een rode draad en een rode draad met bruin streepje aan de decoder. Deze heb ik aangesloten op het programmeerspoor (Digi In). Later ook aan de rails zelf. Ik heb ze ook al omgedraaid om te kijken of dat verschil uitmaakte.
De decoder werkt met groepen van 4 adressen. 1 = 1-4, 2=5-8 etc. Ik heb de A-sectie op 17 ingesteld (dwz adres 65-68) en de B-sectie op 18 (adres 69-72). De bedrijfsmodus heb ik op beide secties op 8 geprogrammeerd, volgens de handleiding voor NS seinen met cijferbak. Meer exact: ik drukte op het programmeerknopje, lampjes branden, loslaten, lampje A brandt, op CS 17 gedrukt, lampje A knippert, op 8 gedrukt. Lampje B brandt, op CS 18 gedrukt, lampje B knippert, op 8 gedrukt.
De LED's draadjes zitten op de foto nog op de verkeerde volgorde. Dat heb ik gisteren ook aangepast.
Dank voor het meekijken!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Ferdi,
Het is erg lastige materie als je met dit soort zaken niet een beetje thuis bent in electronica  :? :? :?
Maar vandaag ook dit forum...

Eerst je voeding.... en je decoder...
In jou eerdere melding stond dat je een standaard M* trafo gebruikt, de gele en de bruine aansluiting toch??? Deze geeft 16V wisselspanning....
Als je dit aansluit op je WD10 dan maakt deze er naar alle waarschijnlijkheid gelijkspanning van.... (omdat het een transistoruitgang is).
Mijn eigen decoder doet dit ook.... 16V wissel wordt zo'n 22V gelijkspanning!
De standaard 1/4W weerstanden van mijn Viessman seinen worden bij die 22V behoorlijk warm en verkorten de levensduur van je sein...

Jouw seinen zijn zoals je zegt geschikt voor 15V....
Wat aansluiten betreft moet je kijken wat voor common je hebt. Zoals ik al eerder schreef spreken je foto en de handleiding elkaar tegen. Je foto is een gemeenschappelijke +, de handleiding een gemeenschappelijk =. Als je een multimeter hebt kun je dit doormeten, rechtstreeks op je sein, met je multimeter in de diode stand....

Met je huidige decoder is het enige wat gaat werken een gemeenschappelijke +,
Bij de decoder moet je de Anode aan de C leggen volgens de handleiding... Hiervoor hanteer je KNAP  :D (Kathode Negatief Anode Positief).
Dit wil dus zeggen dat je decoder een gemeenschappelijke + heeft.

Eerst zorgen dat je decoder werkt op je CS, dan de rest pas...
Kijk eens met een multimeter of je spanning hebt op 1 van je uitgangen (metend tussen C en de uitgang).
Probeer het anders eerst ff met een ledje en een weerstand als je die hebt liggen..... bv een weerstand van zo'n 1,8k - 2,5k zou voldoende moeten zijn.... Dan kun je ook de polariteit nog eens omdraaien.

Succes!
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hallo Ferdi,

De seinen hebben een gemeenschappelijke massa. Dat wil zeggen dat alle kathodes van de leds gemeenschappelijk zijn en dat een led via een voorschakelweerstand met een positieve uitgang geschakeld wordt.
Bij de WD 10 is dat anders om, daar zijn de anodes gemeenschappelijk (C) en worden de kathodes via een voorschakelweerstand naar massa geschakeld.

Wat je moet doen is de leds los solderen en omdraaien, een andere decoder nemen of een common cathode- common anode adapter tussen plaatsen.


Mvg,
Peter
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Welke decoder moet ik dan hebben?
De DR4018 heeft ook gemeenschappelijke +.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Kijk eens naar de Decoder LS-DEC-NS van Littfinski.
Bouwpakket: 515011
Gebouwd:  515012

Lees wel eerst de handleiding (te downloaden) goed door.
CiteerVoor het direct digitaal aansturen van:
-ten hoogste vier lichtseinen.
- voor met LED?s uitgevoerde lichtseinen met
gemeenschappelijke anode of kathode
.

Mvg,
Peter
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 22 juli 2013, 20:28:38
Hoi Ferdi,

Want zijn jouw daglichtseinen tenminste de leds ervan met de kathode verbonden, of aan de anode?

Een diode aansluiten, gebeurd bij analoog gebruik vaak aan de kathode van de diode, en dat is de sperrichting van de diode.

De anode is de positieve kant van een diode, en die wordt als gemeenschappelijke gebruikt bij digitale besturingen.

Hangt de kathode zijde van jouw daglichtseinen aan elkaar, dan heb je mogelijk nog iets nodig, om die seinen op je DR4018 aan te sluiten.

En dat is een printje met het nummer DR 4103, die als je sein nog op analoog gebruik is aangesloten, aansluitbaar te maken op je DR 4018.
M.v.g.

Hans V200.0

Hoi Ferdi,

Volgens mij wees ik je er al op, dat je seinen nog voor analoog gebruik zijn, en dan is omdraaien of dat tussenprintje (Digirails) de oplossing.

Of andere seinen bestellen die wel de anode als plus hebben.

Het zou mooi zijn als je kon kiezen wat je op je contacten van je decoder kan zetten, maar volgens mij is er nog geen enkele decoder, van deze aard die dit kan.

Let wel op, want niet Kuehn heeft dat tussenprintje, maar Digirails wel :warning:

Volgens mij, heeft de dealer in jouw woonplaats geen Digirails in het programma zitten.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Ferdi,

Peter bedoeld deze firma:

http://ldt-infocenter.com/

Hier is de bewuste decoder:

http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=de:ls-dec-ns

M.v.g.

Hans V200.0
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Dat tussenprintje kost ? 19,95 en is voor twee seinen toch? Ik heb 4 uitgangen nodig per sein.
Dat is wel een erg dure oplossing.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Ferdi,

Nee helaas, die is maar voor 1 sein :(

Kijk nog maar eens in het download PDFje, van Digirails ;)

Het probleem is eigenlijk je sein, die is niet voor digitaal gebruik geschikt, want bij digitale seinen zitten juist de anodes aan elkaar, omdat de meeste decoders dat ook aansturen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Ferdi op woensdag 24 juli 2013, 09:01:33
Welke decoder moet ik dan hebben?
De DR4018 heeft ook gemeenschappelijke +.

Ik denk dat bijna alle decoders naar massa schakelen omdat dat een gebruikelijke manier is van schakelen, en dat heeft voornamelijk met het signaal waarmee de transistors worden aangestuurd. Ik weet niet hoe handig je bent met elektronica een transistor en een weerstand (per uitgang) is het wel op te lossen. Dit zal je dan op een stuk gaatjes print moeten maken.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Janvis,

Kijk eens hier:

Litfinski

En let dan met name op dit stukje tekst:

Gemeinsamer Anschluß:
Alle LED-bestückten Signale, egal von welchem Hersteller, sind nach
dem gleichen Prinzip aufgebaut. Grundsätzlich wird einer der beiden
Anschlüsse von allen Leuchtdioden eines Signals an einem
gemeinsamen Kabel zusammengefasst. Je nachdem, ob alle Anoden
oder alle Kathoden zusammengeführt sind, spricht man von Signalen
mit gemeinsamer Anode bzw. gemeinsamer Kathode.
Verwenden Sie Signale mit gemeinsamer Anode (z.B. der Firmen
Viessmann oder alphamodell), so klemmen Sie das Kabel an den mit
?+? gekennzeichneten Anschluß. Außerdem darf in diesem Fall die
Steckbrücke J1 nicht gesteckt sein. Handelt es sich um Signale mit
gemeinsamer Kathode (ist eher der Sonderfall), so klemmen Sie den
gemeinsamen Anschluß an ?-? und setzen die Steckbrücke J1 ein.
Der zweite Anschluß jeder Leuchtdiode ist herausgeführt und am Ende
häufig farbig gekennzeichnet und mit einem Vorwiderstand versehen.

Deze decoder kan het wel, zonder tussenkomst van die printjes ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Gewoon een oc32 gebruiken. Die kunnen naar massa of plus schakelen.

Als je geen Windows pc hebt, dan kunnen wij(hobby in praktijk) de oc32 ook voor je programmeren en leveren.
Dan zorgen wij ervoor dat het werkt voordat het jouw kant opgaat.
Hij gaat dan werken als dcc decoder.

Als je dit wilt, dan mag je mailtje sturen naar info at hobbyinpraktijk.nl

Groeten Sander.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 24 juli 2013, 11:01:20
Hoi Janvis,

Kijk eens hier:

Litfinski

En let dan met name op dit stukje tekst:

Gemeinsamer Anschluß:
Alle LED-bestückten Signale, egal von welchem Hersteller, sind nach
dem gleichen Prinzip aufgebaut. Grundsätzlich wird einer der beiden
Anschlüsse von allen Leuchtdioden eines Signals an einem
gemeinsamen Kabel zusammengefasst. Je nachdem, ob alle Anoden
oder alle Kathoden zusammengeführt sind, spricht man von Signalen
mit gemeinsamer Anode bzw. gemeinsamer Kathode.
Verwenden Sie Signale mit gemeinsamer Anode (z.B. der Firmen
Viessmann oder alphamodell), so klemmen Sie das Kabel an den mit
?+? gekennzeichneten Anschluß. Außerdem darf in diesem Fall die
Steckbrücke J1 nicht gesteckt sein. Handelt es sich um Signale mit
gemeinsamer Kathode (ist eher der Sonderfall), so klemmen Sie den
gemeinsamen Anschluß an ?-? und setzen die Steckbrücke J1 ein.
Der zweite Anschluß jeder Leuchtdiode ist herausgeführt und am Ende
häufig farbig gekennzeichnet und mit einem Vorwiderstand versehen.

Deze decoder kan het wel, zonder tussenkomst van die printjes ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Ben ik even blij dat ik het woordje "bijna" heb gebruikt  :P Maar helaas heeft hij deze decoder al in huis, en het is ook zonde om dan vervolgens niet te kunnen gebruiken.
Ik wil toch wel zeggen dat ik het een tekortkoming van deze seinen vind dat ze met een gemeenschappelijke massa zijn uitgevoerd, want dat is volgens mij niet de standaard manier.
Maar uiteraard is er voor ieder probleem wel weer een oplossing  :D
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Janvis,

Bij analoog gebruik van de leds, heb je liever dat je de kathodes aan elkaar zet, en bij digitaal gebruik de anodes.

Vaak zijn de Nederlandse seinen nog uitgerust voor analoog gebruik, daar men veel met gelijkstroom rijdt, op de Nederlandse modelbaan.

Meestal gebeurt dat ook nog in clubverband, dus er worden nog steeds seinen gemaakt voor analoge systemen.

Niks mis mee, maar je moet goed opletten als je die juist digitaal wilt aansluiten.

Trouwens die Kuehn decoder kan je ook gebruiken voor je wissels, dus weggegooid geld is het allerminst.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Die printjes zijn 19,95 voor 4 stuks als ik het goed heb...
Maar als je die decoder nog terug kan brengen....
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Beste mensen,
Het wordt er allemaal niet beter op.
Ik denk dat ik dan toch maar voor de duurste optie ga (netjes door Ben hierboven berekend): De LS-DEC-NS van Littfinski.
Jammer dat ik bij de seinen niet gezien heb dat ze met een gezamenlijke min werken.
Wel goed dat dit nu allemaal duidelijk wordt.
Ik ga vrijdag naar HenH om er één aan te schaffen. Ik houd jullie op de hoogte en nogmaals dank voor het meedenken!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Ferdi,

Check wel even of ze niet met vakantie zijn, en of ze deze decoder wel in het programma hebben.

Misschien had je dit al gedaan, en misschien ook wel niet ;)

Heb ook even op de site gekeken waar je de seinen vandaan hebt, en die site is erg slecht qua info, van de seinen :thumbdown:

Dat kan echt beter, en het zou de leverancier sieren, als hij die info vermeldde op zijn site ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Wel erg jammer dat je die Kuehn decoder niet kan gebruiken, misschien later nog eens voor andere dingen, straatlantaarns of zo.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Ferdi op woensdag 24 juli 2013, 15:43:08
Beste mensen,
Het wordt er allemaal niet beter op.
Ik denk dat ik dan toch maar voor de duurste optie ga (netjes door Ben hierboven berekend): De LS-DEC-NS van Littfinski.
Jammer dat ik bij de seinen niet gezien heb dat ze met een gezamenlijke min werken.
Wel goed dat dit nu allemaal duidelijk wordt.
Ik ga vrijdag naar HenH om er één aan te schaffen. Ik houd jullie op de hoogte en nogmaals dank voor het meedenken!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.

IK heb er een gehad, was een drama om in te stellen en na gloeien en knipperen zoals het hoort deed hij niet.
Snel verkocht en overgestapt op de OM32 toen die tijd de voor loper van de OC32, nu ook OC32 in gebruik.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hallo iedereen,

Ik heb ook nog even een vraagje over de seinen met cijferbak. Zijn die cijfers vaste cijfers of kunnen ze net als in het grootbedrijf verschillende cijfers aangeven? Bijvoorbeeld 4, 6, of een 8.

Groet, jasper
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Jasperkc op woensdag 24 juli 2013, 23:38:23
Zijn die cijfers vaste cijfers of kunnen ze net als in het grootbedrijf verschillende cijfers aangeven? Bijvoorbeeld 4, 6, of een 8.
Goedemorgen Jasper,
Bij de seinen die ik heb van modelspoorseinen.nl moet je van tevoren aangeven welk cijfer je wilt. Ik heb voor 8 gekozen, omdat die bij station Woerden het meest voorkomt.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Beste mensen,
Het is gelukt met de Littfinski LS-DEC-NS! Het was redelijk eenvoudig om met de nederlandstalige handleiding de lichtseinen aan te sluiten en de decoder te programmeren.
Ook iTrain had meteen contact op de ingestelde adressen.
Ik moet nu alleen nog de verschillende lichtcombinaties voor deze decoder opzoeken (iemand?), want de kleurstelling is nog niet goed.
Twee foto's alvast. Filmpje als de kleurstelling goed is.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Ferdi,

Je hebt de leds misschien niet in de juiste volgorde aangesloten, of er staan mogelijk nog wat c.v.'s niet goed.

Dat zijn de dingen waar je nog naar kan kijken, want ik neem aan dat de c.v.'s in een algemene stand staan, zodat je hem ook voor andere mogelijkheden kan gebruiken.

En in deze link zie je hoe je de seinen kunt aansluiten.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Ferdi , in iTrain kan je toch ook je seinverlichting aanpassen , en selecteren welk beeld je wild zien bij welke stand?

Mvg: Alex
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Dat klopt, jij hebt goed opgelet en al veel opgestoken Alex  :D

Ik gebruik van het ingestelde decoderadres (79 in dit geval) de adressen 1 en 2.
Bijgevoegd voorbeeld is voor een duits sein, maar bij een nederlands sein niet anders.


Adres XX.1 Rood is Rood sein
Adres XX.1 Groen is Groen sein
Adres XX.2 Groen is Geel sein + Cijferbak

Adressen XX.3 en XX.4 is voor sein 2.