Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

NS seinen met cijferbak aansluiten

Gestart door Ferdi vrijdag 19 juli 2013, 14:03:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
NS seinen met cijferbak aansluiten
Beste mensen,
Ik heb de portaalseinen binnen. Ik wil ze graag aansluiten. Ik rijd c-rails, CS2, bezetmelders en iTrain.
Kan ik de print van de seinen aansluiten aan een Märklin K84 decoder? Zijn er goedkopere alternatieven? Ik heb 31 seinen, dus 8 decoders nodig....
Op de beschrijving staat dat de ledprints zijn voorzien van weerstanden voor 15 volt. Moet ik dan nog ergens speciaal rekening mee houden?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Ik lees net over de Digirails DR4018. Is dat een goed alternatief? In ieder geval stukken goedkoper.
In de handleiding zie ik dat ik 4 seinen met cijferbak kan aansluiten.
Ik snap alleen niet hoe de DR4018 met de CS2 communiceert.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
al eens gedacht aan de litfinski LS-DEC-NS  ?

Edit: kijk wel eerst na of je seinen gemeenschappelijk plus of min zijn.gewoon meten met een multimeter op diodestand.

De digirails is gemeenschappelijk plus of met een overgangsschakeling ook gemeenschappelijke min.
De LDT heeft beide mogelijkheden standaard.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Vreemd, dar er geen schema bij geleverd is.
Wie heeft dit in elkaar gefrot?

Maar blijkbaar is de 4-polige stekker voor de bediening van van de sein-verlichting, waarbij er 1 min is, en de andere 3 plus. (kan ook andersom) De 2-polige is de verlichting van de cijferbak. Meten is weten.
Deze word naar wens geschakeld met de oranje, of groene. Heeft veel te maken met de opstellingsplaats van je sein.

Als je de seinen gaat gebruiken, dien je deze afhankelijk van de opstelling in je baanplan te bedraden.
Is alleen de verlichting benodigd, of moet er ook rails stroomloos gezet worden bij een rood signaal?
In het eerste geval heb je een bi-stabiel relais, 2x wissel nodig.
Het bi-stabiel relais (aangestuurd door een K83) stuurt je seinverlichting op "stoppen" (rood) met de eerste wisselcontact. (onveilig) (1R)
Het andere wisselcontact kan voor een voorliggend sein, of rijstroom onderbreking gebruikt worden.
Wordt met het bistabiele relais het sein op "rijden" geschakeld (1G), dan dient de aan deze verbonden kabel naar het bi-stabiele relais van het volgende sein te gaan, waarbij deze op de andere wisselcontact wordt aangesloten. Hiervandaan gaan weer 2 draden terug naar je eerste sein om groen of oranje aan te sturen. Dus afhankelijk van je stand van je volgende sein wordt bepaald of er gewoon of langzaam gereden kan worden.

Dus je moet voor je hele toepassingsgebied eerst een schema maken, zodat je daarna alles zo gunstig mogelijk kan aansturen.

Staat je sein voor een wissel, dan dient aan de hand van je wisselstand ook het gewenste seinbeeld te worden getoond, en moet je weer naar de andere gewenste seinbeelden kijken, en naar wens dit aansluiten.

Gr. Marcel

Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: bellejt op vrijdag 19 juli 2013, 14:25:27
al eens gedacht aan de litfinski LS-DEC-NS  ?

Edit: kijk wel eerst na of je seinen gemeenschappelijk plus of min zijn.gewoon meten met een multimeter op diodestand.

De digirails is gemeenschappelijk plus of met een overgangsschakeling ook gemeenschappelijke min.
De LDT heeft beide mogelijkheden standaard.
Hallo Johnny,
De Littfinski is al gauw ? 60,00. De Digirails ? 30,00.
De seinen hebben een gemeenschappelijke plus.
Dank voor de tip!
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
K83 gebruikt rond de 15,=.
bistabiele relais, ongeveer 6 euro per stuk.  (uitgaande van een redelijk type)
Je hebt minimaal 1 relais per sein nodig.

Verder is het verstandig je eerst eens in de schema's te verdiepen.

gr. Mars
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
dan ben je inderdaad beter met de DR.De LDT kost 40 euro in bouwpakket.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: loc1200 op vrijdag 19 juli 2013, 14:32:19
Vreemd, dar er geen schema bij geleverd is.
Wie heeft dit in elkaar gefrot?

Maar blijkbaar is de 4-polige stekker voor de bediening van van de sein-verlichting, waarbij er 1 min is, en de andere 3 plus. (kan ook andersom) De 2-polige is de verlichting van de cijferbak. Meten is weten.
Deze word naar wens geschakeld met de oranje, of groene. Heeft veel te maken met de opstellingsplaats van je sein.

Gr. Marcel
Hallo Marcel,
Dank voor jouw reactie. Het ziet er echt goed uit hoor! Messing seinen en mooi vorm gegeven.
In de beschrijving staat inderdaad hoe ik de vierpolige (sein) en tweepolige (cijferbak) aan moet sluiten en dat bruin de massa is, de andere kleuren de seinkleuren en de cijferbak (wit).
Ik kan op de beschrijving van de decoder vinden hoe ik het sein daar aansluit.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: loc1200 op vrijdag 19 juli 2013, 14:32:19
Als je de seinen gaat gebruiken, dien je deze afhankelijk van de opstelling in je baanplan te bedraden.
Is alleen de verlichting benodigd, of moet er ook rails stroomloos gezet worden bij een rood signaal?
In het eerste geval heb je een bi-stabiel relais, 2x wissel nodig.
Het bi-stabiel relais (aangestuurd door een K83) stuurt je seinverlichting op "stoppen" (rood) met de eerste wisselcontact. (onveilig) (1R)
Het andere wisselcontact kan voor een voorliggend sein, of rijstroom onderbreking gebruikt worden.
Wordt met het bistabiele relais het sein op "rijden" geschakeld (1G), dan dient de aan deze verbonden kabel naar het bi-stabiele relais van het volgende sein te gaan, waarbij deze op de andere wisselcontact wordt aangesloten. Hiervandaan gaan weer 2 draden terug naar je eerste sein om groen of oranje aan te sturen. Dus afhankelijk van je stand van je volgende sein wordt bepaald of er gewoon of langzaam gereden kan worden.

Dus je moet voor je hele toepassingsgebied eerst een schema maken, zodat je daarna alles zo gunstig mogelijk kan aansturen.

Staat je sein voor een wissel, dan dient aan de hand van je wisselstand ook het gewenste seinbeeld te worden getoond, en moet je weer naar de andere gewenste seinbeelden kijken, en naar wens dit aansluiten.

Gr. Marcel
Nogmaals Marcel,
Ik rijd met iTrain. Dit besturingsprogramma zorgt er toch voor dat de treinen rijden/stoppen etc. Ik moet alleen daar nog uitvinden hoe dat werkt?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Ferdi op vrijdag 19 juli 2013, 14:03:10

Zijn er goedkopere alternatieven? Ik heb 31 seinen, dus 8 decoders nodig....


Yep, de OC32. Heeft zoals de naam zegt 32 uitgangen. Alle seinbeelden van het 3 lichtsein met cijferbak worden ondersteund. Aan te sturen als DCC decoder, eenvoudig te programmeren via PC tooltje. :thumbup:

http://www.vpeb.nl/

Van iTrain heb ik geen verstand en dat blijft ook zo. ;)

Met groet, Ben.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
De OC32 werkt ook heel goed met iTrain samen.

Groet,
Bert
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Vind het wel een duur alternatief, om alleen maar seinbeelden er mee te schakelen :(

Weet ook wel dat ie meer kan ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Goedkoper dan schakeldecoders.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 19 juli 2013, 22:48:39

Vind het wel een duur alternatief, om alleen maar seinbeelden er mee te schakelen :(


Volgens onderstaand heb je gelijk. :)

Digirails 4018 voor 31 seinen: 8 stuks x ?24 = ?192 (in de aanbieding bij MTE Vlaardingen) :important:
Decoder heeft een preset voor NL 3licht met cijferbak: 8 verschillende seinstanden. In en uitfaden van leds mogelijk en donkerschakeling. Van groen naar rood via geel mogelijk: ? Separate voeding 12 - 18V DC/AC. Motorola en DCC. Programmeren via centrale: POM of programmeerspoor.

OC32 DCC voor 31 seinen: 4 stuks x ?58 = ?232
Decoder heeft een preset voor NL 3licht met cijferbak: 8 verschillende seinstanden. In en uitfaden van leds mogelijk. Van groen naar rood via geel mogelijk. Separate voeding 7 - 15V DC. Alléén DCC, geen Motorola. Programmeren via PC tooltje.

LDT LS-DEC-NS voor 31 seinen: 8 stuks x ?53 = ?424, beetje errug duur. LDT is niet meer concurrerend en mist de boot (mening). :(

Ergo conclusio: ik zou voor de 4018 gaan. :)

Citaat van: Ferdi op vrijdag 19 juli 2013, 14:22:41

Ik snap alleen niet hoe de DR4018 met de CS2 communiceert.


Je besturing programma bepaalt de seinstand afhankelijk van de gekozen rijweg (tot 8 seinbeelden mogelijk) en geeft de centrale een opdracht welke weer wordt doorgegeven aan de decoder. Niet over nadenken, werkt gewoon.

Met groet, Ben.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 19 juli 2013, 22:48:39
Vind het wel een duur alternatief, om alleen maar seinbeelden er mee te schakelen :(

Weet ook wel dat ie meer kan ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Hans , ben dat 100 procent met je eens dat het een beetje duur is.
Maar dat is de gehele automatisering toch ,  je moet er wat voor over hebben niet waar.
En je hoeft het niet allemaal tegelijk te kopen , maar laten we eerlijk zijn , een baan is niet compleet als er geen seintjes op de baan staan.
In iTrain heb je al snel standaard seintjes staan , dit geeft je straks ook een duidelijk beeld waar je later je echte seintjes neer moet zetten.
En ook al staan ze daar zonder functie , ik blijf het een schitterend gezicht vinden ook al kost het een paar centen.....

Mvg: Alex
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Alex en Ben,

Juist het is een automatisering gebeuren, waarmee je meer kan dan seinbeelden schakelen.

Die aanbieding van MTE, met die Digirail decoders zag ik ook voorbij komen.

Maar het is wat Ferdi er verder mee wil, dus hij weet nu een aantal mogelijkheden  :thumbup:

Zou als het bij enkel seinbeelden blijft, niet al te gek doen ;)

Het is maar een advies.....

M.v.g.

Hans V200.0
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Ik ben niet zo van het digitale, dus even een andere opmerking  ;)

In verhouding tot de gewone seinen, zie ik wel heel erg veel seinen met een lichtbak erbij. In werkelijkheid is dit precies ondersom, zowel op stations als op de vrije baan. De meeste seinen hebben immers geen cijferbak.

Tevens, heb je je al verdiept in de te voeren seinbeelden, immers bij sommige seinbeelden knippert het cijfer, bij sommige juist de lamp. Bij andere brand de lamp en cijfer weer constant.
Tevens bij seinen (in 1:1) met LED's gaat de wisseling van kleur (groen>rood) niet via geel. Dit is alleen bij seinen met gloeilampen (soms) het geval, volgens mij.

Zou zo gauw geen baan kunnen ontwerpen, waarbij zoveel (dure) cijferbakken noodzkelijk zijn en dan ook nog werkelijkheidsgetrouw.........

Dus, waarom zijn er zoveel seinen+cijferbak aangeschaft ?

Gr Mat-60
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 20 juli 2013, 21:52:21
Hoi Alex en Ben,

Het is maar een advies.....


Bedankt voor het advies. Maar wat is nu eigenlijk je advies?

Mat-60: onderstaand de seinbeelden die zo'n beetje mogelijk zijn met genoemde decoders, dit behoudens rood - knipper: spoor buiten dienst. En je hebt gelijk wat betreft je overige opmerkingen maar daar moet Ferdi zelf maar iets van vinden.





Met groet, Ben.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: mat-60 op zaterdag 20 juli 2013, 22:59:54
Ik ben niet zo van het digitale, dus even een andere opmerking  ;)

In verhouding tot de gewone seinen, zie ik wel heel erg veel seinen met een lichtbak erbij. In werkelijkheid is dit precies ondersom, zowel op stations als op de vrije baan. De meeste seinen hebben immers geen cijferbak.

Tevens, heb je je al verdiept in de te voeren seinbeelden, immers bij sommige seinbeelden knippert het cijfer, bij sommige juist de lamp. Bij andere brand de lamp en cijfer weer constant.
Tevens bij seinen (in 1:1) met LED's gaat de wisseling van kleur (groen>rood) niet via geel. Dit is alleen bij seinen met gloeilampen (soms) het geval, volgens mij.

Zou zo gauw geen baan kunnen ontwerpen, waarbij zoveel (dure) cijferbakken noodzkelijk zijn en dan ook nog werkelijkheidsgetrouw.........

Dus, waarom zijn er zoveel seinen+cijferbak aangeschaft ?

Gr Mat-60

Volgens mij heeft Ferdi woerden als leidraad.
Op dit emplacement staan toch aardig wat lichtseinen met cijferbak.

http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/gd-ut.gif

Tevens klopt het niet wat je zegt over de led seinen.

Het is namelijk zo dat P - seinen van groen naar geel naar rood gaan.
Ongeacht of ze met led's zijn uitgerust of niet.
Bediende seinen gaan van groen meteen naar rood.
Ligt aan de relais schakeling die het sein aanstuurt.

Groeten Sander
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Seinwezen op zondag 21 juli 2013, 09:14:36

Het is namelijk zo dat P - seinen van groen naar geel naar rood gaan.

Bediende seinen gaan van groen meteen naar rood.


Effe een vraag Sander aan jou als seinenman: een P-sein staat altijd langs de vrije baan en seinen in stationscomplexen zijn altijd bediend? Of is dat een verkeerde redenering?

Met groet, Ben.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Altijd is een woordje wat eigenlijk nooit geldt bij het grootspoor >:-D.

Maar over het algemeen klopt het wel.
P- seinen staan standaard uit de stand stop en bediende seinen staan standaard rood.

Groeten Sander
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Dank u. Hier kan ik weer mee verder voor m'n eigen baantje.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: bellejt op vrijdag 19 juli 2013, 14:53:01
dan ben je inderdaad beter met de DR.
Valt nog te bezien hoor!
Er worden nogal wat problemen met DR spullen gerapporteerd.
Google maar eens op DR4018.

grt Piet.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Seinwezen op zondag 21 juli 2013, 09:27:24
Altijd is een woordje wat eigenlijk nooit geldt bij het grootspoor >:-D.

Maar over het algemeen klopt het wel.
P- seinen staan standaard uit de stand stop en bediende seinen staan standaard rood.

Groeten Sander

En daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. Immers bv het baanvak Utrecht<>ASD-Bijlmer kent alleen maar bediende seinen. Maar ook seinen voor bruggen, overloopwissels op de vrije baan, enz zijn bediende seinen, dus geen P-seinen.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: mat-60 op zaterdag 20 juli 2013, 22:59:54
Tevens, heb je je al verdiept in de te voeren seinbeelden, immers bij sommige seinbeelden knippert het cijfer, bij sommige juist de lamp. Bij andere brand de lamp en cijfer weer constant.
Tevens bij seinen (in 1:1) met LED's gaat de wisseling van kleur (groen>rood) niet via geel. Dit is alleen bij seinen met gloeilampen (soms) het geval, volgens mij.

Zou zo gauw geen baan kunnen ontwerpen, waarbij zoveel (dure) cijferbakken noodzkelijk zijn en dan ook nog werkelijkheidsgetrouw.........

Dus, waarom zijn er zoveel seinen+cijferbak aangeschaft ?
Gr Mat-60
Hallo Mat-60,
Het is al genoemd: ik bouw station Woerden, linksom Gouda/Bodegraven, rechtsom Utrecht/Breukelen.
Ik heb alle seinen ter plaatse bekeken, de nummers genoteerd en hier en daar het seinbeeld opgeschreven. Vandaar mijn aanschaf van deze seinen. Ik ben blij dat ik ze heb kunnen bestellen bij modelspoorseinen.nl. Ze zijn speciaal voor mij gemaakt met de juiste nummering! Het zou leuk zijn als ze in productie genomen kunnen worden. Het zijn stevige messing seinen met goede, dunne bedrading en eenvoudig aan te sluiten op de printplaat.
Dank voor jouw reactie!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 20 juli 2013, 21:52:21

Maar het is wat Ferdi er verder mee wil, dus hij weet nu een aantal mogelijkheden  :thumbup:

Zou als het bij enkel seinbeelden blijft, niet al te gek doen ;)

Het is maar een advies.....

M.v.g.

Hans V200.0
Hallo Hans,

Ik bestudeer ook nog het seinbeeld op de verschillende baanvakken. Ik had al bedacht een aantal seinen (met cijferbak) die niet (of nauwelijks) veranderen met 8 seinen op een DR4018 aan te sluiten. Zo staan op station Woerden en Breukelen een aantal seinen permanent op rood (tegen de rijrichting in). Dan heb ik minder decoders nodig. Scheelt weer.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: mat-60 op zondag 21 juli 2013, 10:48:03
Citaat van: Seinwezen op zondag 21 juli 2013, 09:27:24
Altijd is een woordje wat eigenlijk nooit geldt bij het grootspoor >:-D.

Maar over het algemeen klopt het wel.
P- seinen staan standaard uit de stand stop en bediende seinen staan standaard rood.

Groeten Sander

En daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. Immers bv het baanvak Utrecht<>ASD-Bijlmer kent alleen maar bediende seinen. Maar ook seinen voor bruggen, overloopwissels op de vrije baan, enz zijn bediende seinen, dus geen P-seinen.

Daarom begon ik mijn post ook met: Altijd is een woordje wat eigenlijk nooit geldt bij het grootspoor >:-D

Daarnaast liggen wissels, dus ook overloopwissels, op een emplacement.
Er hoeft natuurlijk geen station te staan, zie bijvoorbeeld Stroe.

De baanvakken utrecht - amsterdam en de hanzelijn zijn beveiligd met ERMTS.
Hierbij is eigen het hele baanvak beveiligd met relaishuizen, en dus eigenlijk gewoon bediend gebied.

Op Zwolle staan bijvoorbeeld ook p- seinen op het emplacement.

Maar we gaan maar weer OT :D.

Groeten Sander
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: bossie op zondag 21 juli 2013, 09:48:22

Citaat van: bellejt op vrijdag 19 juli 2013, 14:53:01

dan ben je inderdaad beter met de DR.

Er worden nogal wat problemen met DR spullen gerapporteerd.


Valt wel mee. Het meest betreft onkunde mbt programmeren. De ontwerper van de decoder is overigens forumlid hier.

Met groet, Ben.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: mat-60 op zondag 21 juli 2013, 10:48:03
Citaat van: Seinwezen op zondag 21 juli 2013, 09:27:24
Altijd is een woordje wat eigenlijk nooit geldt bij het grootspoor >:-D.

Maar over het algemeen klopt het wel.
P- seinen staan standaard uit de stand stop en bediende seinen staan standaard rood.

Groeten Sander

En daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. Immers bv het baanvak Utrecht<>ASD-Bijlmer kent alleen maar bediende seinen. Maar ook seinen voor bruggen, overloopwissels op de vrije baan, enz zijn bediende seinen, dus geen P-seinen.

Maar toch klopt het als een tierelier wat Sander zegt, een P-sein staat standaard uit de stand stop en kan niet door een treindienstleider bediend worden. Een P-sein wordt alleen maar bediend door het bezet worden van het baanvak wat er achter ligt, met als gevolg dat het daarvoor liggende sein op geel zal springen (echter in NL hebben we de standaard groen geel rood seinopvolging).

En seinen welke op emplacementen liggen of voor brugen, wissels e.d. worden door de treindienstleider bediend en zullen standaard rood zijn, alleen wanneer er door de treindienstleider een rijweg is ingesteld zal het sein uit de stand stop komen.

Groeten Jan Willem
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Janvis op zondag 21 juli 2013, 12:11:49....Een P-sein wordt alleen maar bediend door het bezet worden van het baanvak wat er achter ligt, met als gevolg dat het daarvoor liggende sein op geel zal springen......

Op rood zal springen, neem ik aan.

En verder heb ik niet ontkend dat een bediend sein door een trdl wordt bedient, en een P- sein door een trein zelf, dus daar zijn we het gelukkig over eens.

Woerden is inderdaad een station met bovenmatig veel seinen met cijferbak, maar of dat nu allemaal echt nodig is voor de uitvoering van de treindienst, betwijfel ik.
Wel ontbreken er helaas een cruciale wisselverbinding op het emplacement, en dat is eigenlijk veel erger en opvallender, immers het gemis hiervan blijkt bijna dagelijks.......
Maar welke dat is, wist Ferdi natuurlijk al  ;)

Gr mat-60
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Beste mensen,
Ik denk dat ik de DR4018 ga aanschaffen.
De handleiding geeft precies aan hoe ik de seinen moet aansluiten.
Vraag: hoe weet mijn CS2 en/of iTrain dat er een DR4018 aan hangt?
Met andere woorden hoe sluit ik de DR4018 aan op iTrain?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Ferdi,

Die DR4018 sluit je gewoon aan op je ringleiding, en je geeft hem een adres.

Als je dat gedaan hebt, zul je alleen Itrain nog even wakker moeten schudden, en zeggen dat je er een decoder bij hebt op dat adres.

Heb je dit voor elkaar, dan staat er niets meer in de weg ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Type decoder wat nog niet genoemd is is de WDD decoder van Rosoft / MF decoder van Dave v/d Locht.
Ik heb deze zelf ook opgebouwd met eigen print en werkt 100%. Per sein heb je 4 uitgangen nodig, dus 2 seinen per decoder.....werkt ook prima met iTrain. Het voordeel is dat deze decoder (net als de rest waarschijnlijk) multifunctioneel is. Zie ook mijn topic...
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 21 juli 2013, 21:00:30
Hoi Ferdi,
Als je dat gedaan hebt, zul je alleen Itrain nog even wakker moeten schudden, en zeggen dat je er een decoder bij hebt op dat adres.
M.v.g.

Hans V200.0
Dag Hans,
Dank voor de snelle reactie. iTrain wakker schudden, mooie beeldspraak! Behandel ik de decoder dan als een wisseldecoder met één adres? Want de DR4018 heeft 16 uitgangen die allemaal 'wakker' moeten worden, toch? Hoe weet iTrain anders op welke uitgang ik de seinen plaats?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Ferdi, misschien niet helemaal antwoord op je vraag, maar bij de Rosoft seindecoders krijgt elk sein zijn eigen adres.
Deze 8 kanaals decoder bezet dus 2 basisadressen.

Volgens mij is dit bij de DR4018 ook zo:

In dit plaatje hebben ze het ook over 4 adressen per sein. Eea is afhankelijk hoe eea bij jou staat ingesteld. Standaard staat iTrain op 4 adressen per basisadres

Heb ook in iTrain jou sein opgezocht, staan echter geen nederlandse seinen in inclusief cijferbak, wel een standaard hoofdsein:

Deze heeft echter maar 6 functiemogelijkheden, de 3 kleuren en de 3 kleuren knipperend.
Misschien een vraagje voor het iTrain forum, of de vraag of dit sein toegevoegd kan worden....

Bij mijn DB uitrijsein heb ik deze als volgt ingesteld


In iTrain kun je echter aan alle seinbeelden aparte adressen toekennen (zoals in de eerdere tabel)
het is even vogelen, maar echt moeilijk is het niet....

Succes!
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Ferdi,

Lees de gebruiksaanwijzing maar als je hem hebt, dan zul je een bepaalde programmeringsmethode zien, die je decoder een adres geeft.

Dit gaat via de programmeer toets, en niet via dipswitches, en mogelijk zal je eerst op de CS ,2 het keyboard ervan moeten aangeven welke toets je wilt gebruiken.

Heb je bijvoorbeeld al vier Keyboards (op je CS 2 ,of los) in gebruik, zal je de vijfde moeten kiezen, en als je dan op die vijfde keyboard een toets aan tikt, zal je decoder weten op welk adres hij thuis hoort.

Even voor de goeie orde, de getallen die ik noem van het keyboard, behoeven niet bij jou van toepassing te zijn, maar dat kan jezelf het beste zien.

Goed de instructies lezen, dan kan het niet meer fout gaan ;)

M.v.g.

Hans V200.0 
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Da's wel een erg simpele voorstelling van zaken Hans. Er komt echt wel wat meer bij kijken als een adresje geven. ;)

Met groet, Ben.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Ben,

Als ik het hele verhaal hier neerzet, zie je door de bomen het bos niet meer.

De CS 2 zal zowiezo overweg kunnen met die decoder, daarover behoeft geen twijfel te bestaan, en als jij het ook weet mag je het hier neerzetten hoor ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Mee eens Ben, heb eea proberen uit te zoeken en toegevoegd aan mijn eerdere mailing....
Ik heb in iTrain geen nederlands sein met cijferbak kunnen vinden  :?
De DR4018 gebruikt volgens mij ook 4 standaard adressen, dus net als bij mijn eigen decoders 1 basisadres.
Eea kun je desgewenst aanpassen mbv de diverse CV waardes. Dit is bij mijn decoders niet mogelijk....
iTrain kan zondermeer overweg met deze decoder....

Hans, jij werkt toch ook met iTrain? Heb jij een nederlands sein met cijferbak aan de praat? Ik kan hem niet vinden... :-(
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Leeke,

Nee heb niets van dit alles, geen CS 2 geen Digirails decoder, en geen Itrain.

Maar ik roep niet zomaar wat, programmmeren begint met een druk op de knop op de decoder.

En aangezien er verder geen knoppen op of aan zitten, die het adres geven ,zul je de power en de signal aansluitingen aan je rail moeten aansluiten .

Daar zal Ferdi het eerst mee moeten beginnen, en dan in Itrain de decoder goed zetten, op adres en aantal schakelmogelijkheden.

Deze decoder heeft namelijk twee keer zoveel contacten, dan een normale decoder, en werkt daarbij mogelijk op twee adressen i.p.v. 1 adres.

En daardoor denk ik dat er twijfel ontstaat, maar ergens is dat niet nodig, want het ene adres zal het andere niet onmogelijk maken, eerder zullen de adressen elkaar opvolgen.

Heb nog een verhaal gevonden, maar dan via een Tams centrale, maar qua c.v.'s zullen de nummers ervan niet veel afwijken

draadje bij de buren.

En hier is de handleiding te downloaden voor deze decoder: DR4018

Maar goed Ben er is inderdaad wel iets meer nodig, dan wat ik omschreef, maar die linkjes zijn nu hopelijk duidelijk genoeg.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Ferdi,

Mocht je er moeite mee hebben, stuur me dan een PB en kom ik langs om je te helpen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 21 juli 2013, 22:40:30

....... en als jij het ook weet mag je het hier neerzetten hoor ;)


Ik wil alles neerzetten als het Ferdi helpt. Maar vooralsnog weet ik helemaal niet wat nu precies zijn probleem is.

Ik maak er geen wedstrijd van wie hier het beste antwoord geeft maar jij verklaart af en toe wat onzin waar de tenen van gaan krommen en wat Ferdi niet echt verder helpt. ;)

Wel mooi dat je aanbiedt hem persoonlijk te helpen. :thumbup:

Met groet, Ben.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 21 juli 2013, 22:40:30
Als ik het hele verhaal hier neerzet, zie je door de bomen het bos niet meer.
Maar volgens mij geef je Ferdi zo het idee dat het wel meevalt. Als hij later (mede) door jouw reden de DR4018 aanschaft en vervolgens voor een reeks tegenslagen komt te staan omdat hij wel meer moet doen dan alleen een adresje geven, is niet niet echt leuk voor hem.

Het is :thumbup: dat je mensen wilt helpen, en ook heel vriendelijk dat je het Ferdi zo gemakkelijk mogelijk wil maken, maar een (beginnend) modelspoorder heeft naar mijn mening meer aan complexe info dan aan weggelaten info.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Als ik kijk wat ik heb lopen klooien om eea goed werkend te krijgen in iTrain met een simpele decoder....
Ik heb de gebruiksaanwijzing eens doorgekeken, maar in de DR4018 kun je een hoop verklooien  :D
Advies: koop er eerst eens 1, probeer deze uit en kijk of het wat is....
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Heren,
Dank voor jullie reacties. Gezamenlijk komen we er wel uit!
Hans: wat ontzettend aardig dat je aanbied naar Woerden te komen. Mocht het echt niet lukken.... Dank ook voor de linkjes.
Leeke: Ik koop morgen één DR4018 en ga eens aan de slag. De gebruiksaanwijzing begrijp ik, ik ben benieuwd of het ook gaat werken.
C-Brian: ik realiseer me heel goed dat het veel ingewikkelder is dan ik aanvankelijk dacht. Aan de andere kant kan het dan ook meevallen.
Ben: Ik heb nog geen probleem, en hoop dat deze ook niet komen. Ik wil wel een goede beslissing nemen, voordat ik (vaak dure) decoders aanschaf. Daarvoor oriënteer ik mij o.a. op dit forum. Elk probleem kan (uiteindelijk) opgelost worden met jullie hulp!
Ik stel de vraag van de cijferbakken ook op het iTrain forum. Ook in de handleiding van de DR4018 wordt overigens goed uitgelegd hoe de cijferbakken aan te sluiten. Ik neem aan dat iTrain dan de juiste combinaties gaat herkennen, zonder dat er op de afbeelding een sein met cijferbak voorkomt.
Morgen verder!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Eigenlijk heb je twee op zich staande uitdagingen. De eerste is de decoder juist programmeren, zodat de seinbeelden correct kunnen worden weergegeven vanaf je centrale, de tweede is de decodergegevens juist in iTrain in te voeren zodat het ook vanuit iTrain werkt. Mij lijkt dat las je het in die volgorde aanpakt, het overzichtelijk blijft en je het echt wel voor elkaar krijgt, al dan niet met hulp van het forum....... Er zijn zat mensen die ook de OC32 en andere meer complexe (servo)decoders aan de praat krijgen. Lekker puzzelen, en vooral goed lezen.

suc6!
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Was dat goed lezen..... :D :D :D
Lezen kenk goed hoor , alleen het onthouden , en daarna het nog uitvoeren wat je gelezen hebt kan best wel is moeilijk zijn.
Ik probeer het liever eerst bij de wat makkelijkere seintjes straks , en als dat goed werkt kijken we wel verder.
Het zijn tenslotte schitterende seinen , en ik weet dat dit onderwerp ook al enkele keren hier op het forum besproken is.
Het moet dan ook weer terug te vinden zijn , er moeten meer leden ze hebben aangesloten staan.

Kijk uit bij verkeerd aansluiten......das erg zonde....

Veel suc6 gewenst.
Mvg: Alex
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Hoi Ferdi,

Als je het nodig acht, wil ik graag langskomen, om je te helpen met het programmeren van deze decoder.

Ergens gaat het net zoals een andere decoder die ik al op een adres heb gezet, en er is nog iets waar je op moet letten.

Want zijn jouw daglichtseinen tenminste de leds ervan met de kathode verbonden, of aan de anode?

Een diode aansluiten, gebeurd bij analoog gebruik vaak aan de kathode van de diode, en dat is de sperrichting van de diode.

De anode is de positieve kant van een diode, en die wordt als gemeenschappelijke gebruikt bij digitale besturingen.

Hangt de kathode zijde van jouw daglichtseinen aan elkaar, dan heb je mogelijk nog iets nodig, om die seinen op je DR4018 aan te sluiten.

En dat is een printje met het nummer DR 4103, die als je sein nog op analoog gebruik is aangesloten, aansluitbaar te maken op je DR 4018.

Kan me best voorstellen dat ik nu een beetje abacadabra praat voor sommigen, maar het is echt niet moeilijk of raketwetenschap ofzo ;)

Mocht je het echt nodig vinden Ferdi, mail dan je adres gegevens via een p.b. :)

Of als er een ander die deze seinen en decoder al heeft, en heeft aangesloten en geadresseerd, die mag natuurlijk jou ook terzijde staan.


Citaat van: Spoorman op maandag 22 juli 2013, 06:22:04

Ik wil alles neerzetten als het Ferdi helpt. Maar vooralsnog weet ik helemaal niet wat nu precies zijn probleem is.

Ik maak er geen wedstrijd van wie hier het beste antwoord geeft maar jij verklaart af en toe wat onzin waar de tenen van gaan krommen en wat Ferdi niet echt verder helpt. ;)

Wel mooi dat je aanbiedt hem persoonlijk te helpen. :thumbup:

Met groet, Ben.
Hoi Ben,

Een ander helpen is wat mij betreft geen wedstrijd, en dat element hoort ergens anders thuis, dan bij dit probleem.

De linkjes verklaarden al het een en ander voor Ferdi, en mocht hij er niet uitkomen, dan staat mijn aanbod nog  B)

Sorry voor de tenenkrommende opmerkingen Ben, zal me de volgende keer beter voorbereiden op het antwoord ;)

M.v.g.

Hans V200.0




Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Leeeke op zondag 21 juli 2013, 21:32:16
Ik heb deze zelf ook opgebouwd met eigen print en werkt 100%. Per sein heb je 4 uitgangen nodig, dus 2 seinen per decoder.....werkt ook prima met iTrain. Het voordeel is dat deze decoder (net als de rest waarschijnlijk) multifunctioneel is. Zie ook mijn topic...
En als je in de toekomst je wissels middels servo's wilt bedienen heb ik nog een leuke ontwerp voor het aansturen van 4 servos''s voor je. Schakeling bouw je in een uurtje op en kost je nog geen 10 Euro. Hex file voor de controller kun je zo van me krijgen.

Mvg,
Peter
Re: NS seinen met cijferbak aansluiten
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 22 juli 2013, 20:28:38

Sorry voor de tenenkrommende opmerkingen Ben, zal me de volgende keer beter voorbereiden op het antwoord ;)


Let niet op mij, ik red me wel Hans.

Het gaat me om hen die verdwalen a.g.v. je bijdragen en het leidt tot extra berichten verkeer richting Spoorman. ;)

Met groet, Ben.