Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.

Gestart door Haradigi vrijdag 19 juli 2013, 14:01:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Hi allemaal:

We hebben een M* Thalys 37791 met uiteraard een M* decoder met MTC21 connector.
Deze is defect.
We willen daar nu een ESU Locpilot V4 54614 of Locsound V4 54499 in prikken (beide met MTC21 connector).
De loc is goed n.m.l. met andere M* decoder gestest van een andere M* 37791 en alles werkt perfect.

Ga ik nu een LocPilot of Locsoud erin prikken doet het treinstel helemaal niets.

Heeft iemand ervaring met het uitwisselen van M* met ander merk decoders.
Zijn deze, ondanks de universele MTC21 connector, uitwisselbaar ?

groet
Harald
Re: Marklin decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin decoder verwisselen met ESU decoder.
Verbuig de pinnen wat naar buiten toe. Marklin past net een beetje andere stekkers toe waardoor er geen goed contact wordt gemaakt.
Re: Marklin decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin decoder verwisselen met ESU decoder.
Citaat van: Wijbe op vrijdag 19 juli 2013, 14:48:49
Verbuig de pinnen wat naar buiten toe. Marklin past net een beetje andere stekkers toe waardoor er geen goed contact wordt gemaakt.

Geldt dat ook voor het omwisselen van 'normale' decoders?
Want ik zou mijn (M*) Traxxen wel van ESU L.P. v.4 willen voorzien.

Groeten,

Jan
Re: Marklin decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin decoder verwisselen met ESU decoder.
Hi

Wijbe,
De pinnen zijn niet verbogen.
Het gaat erom of M* zich beschermd heeft voor andere merken decoders.

Jan,
Je kan uiteraard altijd andere decoders monteren, gewoon alles eruit knippen en andere dec. monteren.
Maar hier gaat het om een standaard MTC21 connector.

groet
Harald
Re: Marklin decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Marklin decoder verwisselen met ESU decoder.
in je M* traxen zitten toch geen dragerplaten voor een 8 pins ? Normaal zou de 21 pins moeten gaan alleen denk ik dat de esu geen versterkte AUX3/4 uitgangen en de marklin wel.
Re: Marklin decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin decoder verwisselen met ESU decoder.
Citaat van: Haradigi op vrijdag 19 juli 2013, 15:40:17
De pinnen zijn niet verbogen.
Het gaat erom of M* zich beschermd heeft voor andere merken decoders.

Tsja, lijkt erop. Maar het is zo minimaal. Als je zelf de pinnen wat naar buiten buigt werken andere decoders wel.
Re: Marklin decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin decoder verwisselen met ESU decoder.
Hi,

Gecontroleerd en iets gebogen maar het "defect" is er nog steeds.
Dit is de oorzaak dus niet.
Nog geen antwoord op mijn vraag gekregen.

groet
Harald
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Re: Marklin decoder verwisselen met ESU decoder.
Citaat van: Haradigi op vrijdag 16 augustus 2013, 19:37:53

Nog geen antwoord op mijn vraag gekregen.


Ja en nee. Kun je niks mee dus.

21MTC is door Marklin bedacht en later door o.a. ESU geadopteerd. 21MTC is volgens de deskundige hier door Marklin en ESU samen bedacht en later door o.a. ESU en andere decoderbakkers geadopteerd. Onderstaand plaatje zie je de ESU en Marklin pinbezetting, exact gelijk dus.



Toch zijn er gevallen bekend (Trix loks) dat e.e.a. niet uitwisselbaar is. Erger nog: de ESU ging in rook op terwijl de originele Trix 21MTC niet meer leverbaar was. Da's dus dubbel genaaid.

Misschien kun je de printsporen van de dragerprint checken of je verschillen ziet? Verder zou ik het ook zo niet weten.

Met groet, Ben.
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Ik heb net een MyWorld locje gekocht en daar zit ook LED verlichting in met een 21MTC connector. De decoder is zo beperkt als wat... Slechts 3 CV's (adres, optrekvertraging,max snelheid).
Dus die moet eruit om te vervangen worden door een ESU. Maar ik ga ook na het lezen van dit eerst eens checken dat alles klopt :O


groeten Dylan
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.

Als ik het me goed herinner het probleem met de trix locs niet zozeer de pin bezetting ,maar aux 3 en 4 die in de trix versie standaard versterkt waren. En dat zijn ze bij een ESU natuurlijk niet.
En dat gaat niet goed natuurlijk.

Dus let daar even goed op.

Mvg Robin
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
MTC staat voor Modern Train Controller (ESU) of Marklin Trix Connector (Marklin)
In tegenstelling van wat eerder geroepen wordt, de MTC21 decoder is in 2003 gezamenlijk door ESU en Marklin ontwikkeld. ESU heeft ook in opdracht voor Marklin het MFX protocoll ontwikkeld.

De decoders mLD, mSD en de mSD-special verschillen op enige punten met de ESU decoders wat betreft drivers van de uitgangen.
De decoders zijn dus niet zomaar uit te wisselen, oppassen dus.
Hoe en wat laat ik hier maar verder aan de deskundigen over.


Mvg,
Peter
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Robin:
Het gaat niet echt om de functies want ze werken helemaal niet.

Peter:
Eerste alinea was bekend maar de tweede.... daar draait het nu net om.
Heb je (of iemand) een schema ?
Misschien moet ik, na de vacantie, maar contact opnemen met ESU.

groet
Harald
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Beste Harald,

Feit is dat de 21 pins connectoren van Märklin en Esu mechanisch iets verschillen, ik kwam erachter toen de MFX decoder van mijn Br 64 de geest gaf, met het erop zetten van de kap verschoof de decoder iets en de lok was "dood", inmiddels heb ik een stukje plastiek schuurspons tussen de decoder en de kap zitten en sindsdien rijdt de lok weer als vanouds.

Esu zou je moeten kunnen zeggen wat je nodig hebt voor een ombouw van deze trein, je hebt natuurlijk wel twee motoren en een omschakelmechanisme voor welke sleper.

Groet, Anne W
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Eerdere post even aangepast i.v.m. een niet zo relevante maar kennelijk storende fout. :D

Als gezegd: verder weet ik het ook niet. Het zou helpen als iemand die het wel weet het even aan Harald meldt, al of niet via PB berichtenservice.

Citaat van: Haradigi op vrijdag 16 augustus 2013, 21:42:01

Misschien moet ik, na de vacantie, maar contact opnemen met ESU.


Misschien is dat wel een goed plan. Je bent niet de enige die met dit probleem zit a.g.v. de eigenzinnige MaTrix strategie.

Met groet, Ben.
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Hi allemaal,

Iedereen bedankt.
Ik ga binnenkort contact opnemen met ESU hopelijk hebben ze info of een oplossing.
Per slot van rekening wil ik (we) ESU decoders gebruiken.
Maar .... ik blijf openstaan voor interessante opties.

groet
Harald

Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Hallo Harald

Citaat van: Haradigi op vrijdag 16 augustus 2013, 21:42:01
Heb je (of iemand) een schema ?
Misschien moet ik, na de vacantie, maar contact opnemen met ESU.
Bij interesse over de  MTC21 decoders, stuur via PB even je e-mailadres
Krijg je alles van begin tot eind met de nodige verschillen tussen beide merken.

Mvg,
Peter
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Net eentje verwisseld en de lok rijdt  :thumbup:
Is wel een MyWorld stoomlokje met enkel motor en licht.


groeten Dylan
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Hi Freak,

Je hebt een PB-tje van mij.

groet
Harald
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
waarom die verschillen niet in de WIKI zetten ? Als alles via PB moet gaan dan heeft die WIKI geen enkel nut meer.
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Spoorman,
Bedankt we hebben (waarschijnlijk) wat we willen.

Hi Jonny,
Uiteraard goed idee maar ik ben nu nog in de "onderzoeks" fase.

Hi Freak,
Info ontvangen, gaan we bestuderen.

goet
Harald
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Citaat van: Freak op zondag 18 augustus 2013, 15:46:25
Bij interesse over de  MTC21 decoders, stuur via PB even je e-mailadres
Krijg je alles van begin tot eind met de nodige verschillen tussen beide merken.
De info ontvangen.
Zéér verhelderend :important: Dank je wél Peter. :thumbup:
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
De ESU 4  - 21 pins MTC functioneert  absoluut niet  in een Marklin/ Trix.   
Ik ben een van die  "  gelukkigen " die zijn gloednieuwe  ESU 4- 21 pins in rook zag opgaan toen in deze in mijn TRIX loks inplugde .   

Ik heb gedurende een 5 tal weken een lange  discussie  gehad met  de service dienst  van marklin.   Ging er mij vooral om dat hin info in de bijlage onvolledig en zeer misleidend was daar zij enkel steeds spreken van een 21 polige MTC decoder...die  inderdaad zelfs van Trix niet meer leverbaar was.   Concreet komt het  erop neer dat de Marklin 21 polige  MTC standaard  NIET overeen komt  met de  21 polige MTC standard die door de doorsnee decoder  fabrikanten wordt gebruikt.   Heeft inderdaad iets te maken met bepaalde  AUX uitgangen en andere pin toewijzing waardoor  je bij gebruik van een ESU in een Ma/Trix lok,  de  boel heerlijk laat  affikken.

Een goede tip.... zet  er  een originele Marklin 21 pins MTC in en hij rijdt even lekker zonder problemen tenzij je een goede electronica techneut bent om de Esu dusdanig aan te passen  om de electrische addertjes te kunnen omzeilen.

Heeft me uiteindelijk 48 euro gekost aan opgeblazen decoders, veel frustratie , een platte  neus van tegen een muur op te lopen bij de  heren van Marklin en uiteindelijk nog een 60 euro kunnen neertellen voor  2 Ma decoders die wel in de lok functioneren.
Mvg
Peter
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Vreemd. De 21MTC ESU V4.0 decoder doet het wél in mijn Märklin BR 94.
Problemen gehad met de afwijkende maten van steker/contrasteker en vet in de motor.

Hier mijn ervaring met de BR 94 van Märklin (nr 37165) ===> klik
Ombouw naar ESU Loksound ===> klek
Plaatje van de 37165 ===> klak
Het "motorvet verhaal" ===> klok


Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Decoders opsturen naar ESU?

Groeten Dylan
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Peter,

De decoders opsturen richting de importeur van ESU.
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
De nieuwste Märklin 21MTC dragerprints voldoen niet aan NEM 660.
NEM 660 ===> klik
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Das echt smerig! Eerst een connector ontwikkelen, laten opnemen in de NEM en dan aanpassen zodat andere decoder opgeblazen worden.  :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
Gelukkig was mijn dragerprint wel NEM 660.


groeten Dylan
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Afgezien van wat mechanische onregelmatigheden met de connector functioneert de V4.0 Loksound in mijn Märklin Br 64 en 94, beide zijn niet door mijzelf omgebouwd maar door de "winkel", ik neem aan dat zij bij Esu checken of een bepaalde Märklin lok compatibel is met hun decoder.

In geval van een "eigen" ombouw, lijkt het me verstandig e.e.a. zelf bij Esu te checken, ombouwdecoders zijn tenslotte hun business.

Groet, Anne W
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Citaat van: nobody op dinsdag 20 augustus 2013, 15:22:27

De nieuwste Märklin 21MTC dragerprints voldoen niet aan NEM 660.


MaTrix voert ook niet het officiële 21MTC logo. Op die manier komen ze er mee weg.

Met groet, Ben.

Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Citaat van: Anne W op dinsdag 20 augustus 2013, 19:13:53
ik neem aan dat zij bij Esu checken of een bepaalde Märklin lok compatibel is met hun decoder.
Om even bij 3-rail te blijven. Er is een ESU-database waarin aangegeven wordt welke locomotieven met welke type decoders om te bouwen zijn, inclusief de te gebruiken type permanent magneet, bij sounddecoders luidsprekertype, soundbestand.
Er is nog een uitgebreidere database waarin ook aangegeven wordt welke andere merk/type decoders te gebruiken zijn.
Men kan selecteren op motortype, decoder type, protocollen, (aantal)functies, wel of geen sound, al of niet RailCom, SUSI, te leveren vermogen, afmetingen, enz enz enz.
Voor sounddecoders welk geluidsbestand te je kunt(moet) downloaden.
Zo ook voor merk/type functie decoders.
Complete onderdelenlijsten voor koppelingen, slepers, verlichting, type wielassen voor ombouw van 2- naar 3-rail visa versa.


Mvg,
Peter
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Peter,

heb je ook een linkje naar die DB? Ik heb net op de ESU site zitten kijken, maar kan het daar niet vinden (ik was ingelogd als geregistreerde gebruiker).
Dit lijkt me bijzonder wetenswaardige kennis.

Alvast dank!
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
In de laatste uitgave van Digitale Modellbahn (2013-3) staat een heel artikel over dit "probleem".
Het is heel zinnig dit eens te lezen.

Voor een kopietje: stuur een PB.

John
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Hallo Arjan,

Citaat van: ArjanM op dinsdag 20 augustus 2013, 22:50:45
heb je ook een linkje naar die DB? Ik heb net op de ESU site zitten kijken, maar kan het daar niet vinden (ik was ingelogd als geregistreerde gebruiker).
Stond in het verleden op de ESU site maar is jaren gelden van de site verdwenen. Met toestemming is deze verder uitgebouwd niet alleen voor Marklin en andere aanverwante locomotieven maar ook o.a. voor Fleischmann, Roc en Trix . Van genoemde merken wordt ook aangegeven welk merk/type decoders af fabriek geplaatst is. Tevens kan de juiste exploded view opgeroepen worden.

Aan de database wordt nog steeds gewerkt (geupdate) en is tot nu toe maar door enkele  personen toegankelijk.

Mvg,
Peter
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Peter behoort kennelijk tot "the happy few" en steekt ons daarmee de ogen uit... :(
Ikke weet lekker wat jij niet weet... puh.
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Het grootste probleem met de uitwisselbaarheid tussen de Marklin decoders en ESU decoders zit hem in de AUX3 en AUX4 poorten.
Deze zijn bij Marklin versterkt en geïnverteerd, dwz ze schakelen naar massa via een open collector.
(Het is geen echte massa, want de collector-emitter spanning zit nog tussen de verbruiker en de echte massa.)
Bij ESU zijn de AUX3 en AUX5 niet versterkt en niet geïnverteerd en zijn TTL gedimensioneerd (0: V<=0,4Volt en 1: V>=2,4Volt).

Als je nu een Marklin mfx decoder voor een ESU uitwisselt, kan het zijn dat de AUX3 of AUX4 een veel hoger spanning aangeboden krijgt, via een laagohmige verbruiker.
Hierdoor kan de uitgangstrap van de betreffende AUX op de ESU decoder worden opgeblazen.

Je kunt een ESU decoder alleen veilige toepassen als Marklin voor deze lok de 60940 decoder adviseerd.
Deze heeft namelijk ook een onversterkte AUX3 en AUX4 en kan gebruikt worden als je een mfx lok hebt met een door ESU gefabriceerde decoder.
Of je controleert eerst of de AUX3 en AUX4 poorten niet zijn aangesloten en niet worden gebruikt.
Dit kun je in de function mapping doen, of gewoon of de print kijken, of deze elektrisch aangesloten zijn.
AUX3 is pin 13 en AUX4 is pin 4 op de 21mtc.

Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin MTC21 decoder verwisselen met ESU decoder.
Hi Ad,

Zoals eerder geschreven is de problematiek van de Aux 3 en 4 bij mij bekend.
Deze als test los gesoldeerd op de "main" pcb in de trein.
ESU decoder doet dan nog steeds helemaal niets.
Met alle info kom ik er langzamerhand wel uit.

groet
Harald