Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1

Gestart door NSmarklin woensdag 04 juli 2007, 11:39:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Ombouwen Mat?46 van Lima

Wat moet een liefhebber van Nederlands materieel wat in 1974 ons koude kikkerlandje doorkruiste nou zonder een Muizekop, ofwel een Mat?46? En aangezien onze vrienden uit Göppingen kennelijk de noodzaak van een Mat?46 nooit ingezien hebben, heb ik enkele jaren geleden mijn toevlucht gezocht tot de Lima uitvoering van dit schitterende treinstel.

Maar ja, dan begint de ellende, want ik als ?rails met puntjes? liefhebber moet wel een geile sleper onder die Mat?46  :wink:. Nu bleek Lima daar over nagedacht te hebben, want onder het middendraaistel zat notabene een uitsparing én een gaatje met schroefdraad! Je zou toch denken dat het de ware wisselstroomliefhebber nog eens komt aanwaaien zeg! Dus als de gesmeerde bliksem een sleper 7164 in huis gehaald, draad eraan gesoldeerd en hoppatee onder dat middendraaistel geschroefd. Wouw, daar knapt dat ding wel effe van op zeg, ziet er meteen een stuk professioneler uit  :P

Vervolgens de motor aangepakt, want die kon echt niet meer. Lima had een prachtig treinstel op de markt gezet, maar het rijden was een grote ramp. BB21 zou het helemaal moeten wezen. Dus GM&S benaderd voor zo?n BB21 aandrijving. Dat was ook makkelijk, want daar zit het motortje meteen in je draaistel verwerkt. Dus begonnen met ombouwen, maar halverwege maar gestopt, omdat het me iets te priegelig werd (ik heb een oogafwijking met ?12  :shock:, dus da?s niet altijd handig). Maar rijden moest die Muis toch echt. Dus een kennis benaderd en die wist weer iemand die het stel wel voor me verder om kon bouwen. Er moest namelijk ook een decoder in. Dus de Muis ging op transport naar het Rotterdamse. Toen ik het stel na enige maanden weer terug kreeg, reed het wel, maar niet veel beter dan de oorspronkelijke aandrijving. Het ging met horten en stoten en het stel bleek ook totaal geen kracht te hebben. Zucht.  :(

Enige tijd later sprak ik Johan (Blausee Mitholz) van dit forum. Johan heeft al enkele ?lastige gevallen? omgebouwd voor me, denk dan aan een 2200 (toen Roco ze nog niet in wisselstroom leverde), een 600, een Sik, een 2400 en een 1000. Hij stelde voor dat ik mijn Muisje naar zijn werkplaats zou brengen en dan zou hij er wel eens naar kijken.

Mijn Muis is enkele maanden geleden naar Johan gegaan en Johan had me even later verteld dat de BB21 aandrijving een ware ramp was. Hij stelde voor om een nieuwe Muis te kopen (het draaistel was namelijk aangepast voor de BB21), deze Muis te verkopen en om een motor van een Märklin motorpost in de Muis te plaatsen. Dat zou een hele klus worden, maar dat ben ik wel gewend van Johan. Zulke ingrijpende klussen flikt ie namelijk vaker.

Nu had ik van een andere kennis gehoord over een Modeltorque motor dat in het motorhuis van de oorspronkelijke Lima aandrijving past en waarvan de rij-eigenschappen zeer bevredigend zijn. Vooral als je hem digitaal inregelt. Dus stelde ik aan Johan voor om uit te gaan kijken naar een nieuw Lima Mat?46 draaistel met Lima motor en als ik die gevonden had, om deze uit te rusten met een modeltorque. Dit draaistel zou dan de plaats van de BB21 over kunnen nemen. Volgens Johan waren de aanpassingen van de draaistelophanging door de BB21 niet zo ingrijpend, dus dat zou moeten lukken.

Via Marktplaats had ik binnen de kortste keren een nieuw draaistel en een treinenzaak in Utrecht kon me aan een modeltorque helpen. Gisteravond met Johan afgesproken om letterlijk een draaistelwissel uit te voeren  :D. Thuis had ik de modeltorque al in het draaistel ingebouwd, dat was een heel simpel klusje.

We spraken gisteravond af na werktijd en nadat we eerst onze buikjes propvol hadden gegeten met chinees, werd begonnen aan het Mat?46 ombouwklusje. We gingen eerst naar de 1e verdieping van Johans huis om de Muis met BB21 aandrijving wat te laten rijden op Jahans baan in aanbouw. Het nemen van een flauw hellinkje bleek voor de aandrijving haast onmogelijk. Het stel begon te slippen en moeilijk te doen. Ook het nemen van de wissels bleek een lastig klusje voor het stel, Johan ontdekte al snel dat de sleper hier ook een rol van betekenis speelde.

OK, we gingen aan de slag, de motorbak ging mee naar zolder. Let niet op de troep zei Johan nog. Nou ik snap nu waarom Johan zijn werkplek op dit forum nog niet heeft laten zien! Sjonge jonge, overal gereedschap, doosjes, schroefjes, boutjes, halve locomotieven, draadjes, onderstellen, gedemonteerde aandrijvingen en ergens daaronder een werktafel. Maar dat Johan alles feilloos weet te vinden bleek wel uit het feit dat hij zonder enige moeite uit de hele berg ?zooi? een minuskuul schroevendraaiertje tevoorschijn toverde. De bak ging open en binnen de kortste keren stond het draaistel met BB21 aandrijving naast de bak. Zo die is los. Nu moest het bruggetje van styreen wat dit draaistel op zijn plek houdt en in de bak was gelijmd, verwijderd worden. Een paar denkrimpels verschenen op het voorhoofd van Johan  :?. Want de nokjes waar het draaistel oorspronkelijk in opgehangen was, moesten weer vrijgemaakt worden en die waren niet zo heel groot. Dus voorzichtigheid was geboden. Op deze nokjes waren namelijk plaatjes styreen geplakt om het bruggetje op hoogte te brengen. Dat bruggetje werd simpelweg weggebroken, maar nu die vulplaatjes nog. De denkrimpels op Johans voorhoofd verdwenen, de oplossing was in zicht! Een greep tussen alle spulletjes zou vast een vernuftigt gereedschapje opleveren. Ik schrok me echter rot, toen Johan met een grote grijs  :mrgreen: een enorme beitel tevoorschijn haalde! Niet kijken  :shock:, was zijn advies. Ik dacht dat mijn Muis er geweest zou zijn en scheet ondertussen zeven kleuren stront, maar Johan haalde met de beitel op zeer vakkundige wijze de brokjes styreen voorzichtig van de nokjes. Zo, nu kon het draaistel met de modeltorque op zijn plek. Johan was duidelijk in zijn element, maar ja wat wil je ook als je zo?n prachtig Nederlands treinstel onder je hoede hebt. Dat is weer eens wat anders dan die Zwitserse modellen die Johan heeft (ook erg fraai trouwens)! Het draaistel moest nog even aangepast worden, maar al snel zat ie op zijn plek.  :D

Toen was het middendraaistel aan de beurt. De sleper werd gedemonteerd. Goh, dat heeft die man wel netjes eronder gebouwd, zei Johan. Ik meteen trots natuurlijk  :wink:. Maar toch ging Johan het een en ander anders doen. Er kwam een nieuw draadje aan te pas (was wel even zoeken he Johan, hihihi?..) en omdat de sleper onvoldoende ruimte had, werd er wat van het draaistelframe weggesneden (ik mocht weer niet kijken). Vervolgens werd de boel weer vakkundig in elkaar gesoldeerd en vastgezet en kon het testen beginnen.

Het motortje liep als een neutje, maar omdat de decoder nog ingeregeld moet worden, wel veel te snel. Het is in ieder geval een krachtig motortje en dat gaf de mens hoop. Johan was ook duidelijk tevreden over de prestaties van de modeltorque. Helaas werkte de sleper nog steeds niet zoals men dat mag verwachten, want het middendraaistel werd op de wissels uit de rails gelicht.  :(

Johan besloot om mijn Mat?46 nog een tijdje thuis te houden en binnenkort eens op zijn gemak dat probleem op te lossen. De sleper gaat in ieder geval weg onder het middendraaistel, deze gaat Johan helemaal vrij maken. Dus ook geen weerstand van stroomafnamecontacten, geen draadjes en als het wil lukken ook echte Märklin wielen eronder, zodat deze optimaal functioneren op de wissels. Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat het middendraaistel alle ruimte heeft om de wissels goed te nemen en niet gehinderd wordt door een sleepcontact en stroomafnamecontacten.

De sleper zal gaan verhuizen naar het motorloze kopdraaistel onder de andere bak. Daar zal Johan nog wel het nodige werk aan hebben, maar dan zijn we in ieder geval van dat ontsporen af. Ook heb ik nog de wens dat het stel functionele front- en sluitseinen krijgt, dat zal Johan ook nog inbouwen. De vraag is alleen even of dat in de komende maanden gebeurt of ergens volgend jaar.

Natuurlijk leek het mij leuk om mijn mooie Mat?46 op de foto te zetten bij station Blausee Mitholz op Johans baan, om dit verslag op te leuken. Maar Johan duldde geen NS materieel bij zijn Zwitsers station, dus helaas geen foto. Nou is er alleen een ding dat ik niet snap, maar misschien kan iemand het mij uitleggen. Johan heeft dus station Blausee Mitholz in model, erg fraai. Nu heeft hij op een kopspoor bij dat mooie station een ongehoorde pooierbak staan, in de vorm van een ROZE  :roll: Zwitserse Eanos goederenwagen. Dat mag daar dus gewoon staan. Maar mijn bloedmooie Mat?46 mag niet op de foto, omdat die in het echt nooit in Blausee Mitholz is geweest!!!! Snap jij dat nou????????????

In ieder geval, we hebben ons een avondje kostelijk vermaakt, ik heb genoten van Johans kluswerk en stond versteld dat zelfs een beitel handig kan zijn voor een modelspoorder.  :lol:

Wordt hopelijk over een tijdje vervolgd als Johan weer wat verder is met het ombouwen van mijn Mat?46.

Groetjes,

Jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Jeroen en Johan, succes met de ombouw van dit mooie treinstel.
Ik heb er ook een, en die is inmiddels ook omgebouwd voor Märklin Digital, maar voorzien van een Faulhaber-motor. 
Het optrekken en afremmen was heel makkelijk en mooi af te regelen, net als de minimum snelheid. Hij loopt als een zonnetje, alleen de maximumsnelheid ligt zo ongeveer tegen Mach 1 aan. De HSL heeft het nakijken.
Goed, een kwestie van wennen en rekening mee houden.
Veel plezier met je Mat'46 "Muizeneus".
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Heey Jeroen en Johan,

Erg leuk verslag al.
ben heel benieuwd hoe het gaat aflopen en hoe die er dan uitziet.
Ik hoop dat alles gaat lukken en dat het ombouwproject een goed succes wordt. ;)
Ikzelf heb nog een Lima moter in me Koploper zitten en deze maakt wle iets lawaai.
Toch ben ik het wel gewend en heb ik er geen last van.

Groetjes Antal.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hoi Antal,

Roijdt die Koploper dan wel lekker, ik heb tot nu toe geen prettige gevoelens bij die oude Lima motoren. Voor 30 euro heb je een Modeltorque en wat i ker tot nu toe van gezien heb, zijn dat hele gafe motoren!

Ben benieuwd hoe ie loopt als Johan de decoder ingeregeld heeft, maar dan moet eerst de sleper goed werken.

Jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Heey Jeroen,

Hij rijd erg hard en luidruchtig.
Ik heb hem meestal niet zo hard staan zodat die erg rustig over de baan dendert.
je hoort hem inderdaad wel.
Ik heb me nog niet verdiept in een modeltorque en weet niet hoe dat rijd.
Kan jij er misschien filmpjes of iets dergelijks van maken?
Weet ik hoe dat rijdt. ;)
Ik moet ook nog iets aan de sleper doen maar dat komt nog wel.
Ik ben erg benieuwd ook hoe het met je Mat 46 gaat aflopen. :D

Groetjes Antal.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hallo,
Ik heb ook een Lima-trein maar die ook nogal krijst. Maar meestal als ik er een tik(je) tegen aan geef is het wel weer over  :).
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hee Jeroen,
Leuk stukje man! Lekker leesbaar!

En inmiddels dus al ideetjes opgedaan voor de komende ombouw van mijn koploper.

ben benieuwd naar het vervolg.

groet, Frank
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Antal, de modeltorque is ook een ontzettende Hi-speed motor, maar die kun je digitaal dus heel braaf afregelen. Hierdoor zal je trein (naar ik verwacht) dus braaf mee kunnen doen met de rest en zal ook minder herrie maken dan die pokke Lima motoren. Het heeft nu nog geen zin om filmpjes te maken, want de decoder moet nog afgeregeld worden op de modeltorque. Maar ik zal Johan eens lief aankijken of hij tzt een mooi filmpje kan maken. Mat'46 dat soepel het emplacement van Blausee Mitholz op komt rijden lijkt me wel wat......  :wink: Toch Johan?

Jan Pieter, wat voor Lima trein heb je?

Frank, ik loop nog te denken over het aanschaffen van een Koploper, dan komt daar ook zeker een modeltorque in. Johan heeft het momenteel erg druk, dus het kan best wel weer even duren voordat hij verder gaat met ombouwen. Maar misschien kunnen we met zn allen druk op hem uitoefenen  :D :D :D :D :D
Frank, als je met je Koploper begint, ga je dan ook een vrhaaltje hier schrijven?

Greetz,

jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
@Jeroen,

Een NS 1300 om precies te zijn.
Ook heb ik er nog wel andere treinen van, dacht ik.

Groeten!
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Citaat van: NSmarklin op woensdag 04 juli 2007, 15:56:47
Frank, als je met je Koploper begint, ga je dan ook een vrhaaltje hier schrijven?

Ligt wel in de bedoeling! Kweet alleen nog niet wanneer dat gaat gebeuren. Eerst vakantie!!  8)
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Heey Jeroen,

Ik ben erg benieuwd hoe dat rijdt.
Waar koop je die moters trouwens?
En zijn ze makkelijk te krijgen?
De prijs valt me erg mee niet duur.
Ik ben erg benieuwd.


Groetjes Antal.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Antal,

Kijk voor de dealerlijst even op de site van Traintechnology in Belgie.

Als je even klikt op Modeltorque dan staat er ook een installatie handleiding in het NL op de site.

groet, Frank
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Heey Frank,

bedankt voor de links.
Ik zie al dat ik hem gewoon via MTE kan halen.
Ben wle benieuwd hoe die rijdt.
Dus eerst even de filmpjes zien. ;)

Groetjes Antal.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Antal: Modeltorque is inderdaad bij aardig wat winkels te koop. MTE is er een van, ik heb de mijne bij Kuijpers in Utrecht gehaald.  Als je eerst filmpjes wil zien, moet je echt ff geduld hebben, maar ik zou daar geen eens op wachten, gewoon aanschaffen dat ding. Als je maar digitaal rijdt, dan kun je hem braaf inregelen.

Frank: Gelijk heb je dat je eerst vakantie gaat vieren, maar daarna met die Koploper aan de slag, want ik moet wel kunnen profiteren van jouw ombouwervaringen, hahahahahaha  :lol:

Jan Pieter: ik heb geen idee of er ook een modeltorque te koop is voor de Lima 1300, maar dat zou je altijd even kunnen navragen. Als ze hem hebben en je rijdt digitaal, dan zou ik het zeker overwegen om zo'n motor aan te schaffen. Hoef je je 1300 ook niet meer te slaan......  :wink:

Jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Heey Jeroen,

Bedankt voor de antwoord.
Ik zal wel even kijken me budget voor de maand is alweer doorheen.

Groetjes Antal.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hi Jeroen,

Weer bijgekomen  :roll: :lol:
Leuk verslag, klopt wel zo ongeveer  8)
Die motor is wel goed, dat jacobdraaistel daar ligt idd het probleem. Die massa stroomafname van verenstaal das ook niet gelukkig. De wielen draaien nauwelijks en dat kan wel eens de bron van alle elende zijn.
Wordt vervolgd.

Nog enkel opgemerkt dat tanta M* weldegelijk een muis maakt dit jaar alleen het is een Zwitser (hoe kan het anders  8) )
Alleen die muis is op Blausee-Mitholz toegelaten (maar dan wel 6 delig en niet 5).

Wordt vervolgt................

Mvg, Johan.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Johan,

Die muis word toch 5 delig?

Gr Arnout.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Citaat van: sbbmarklin op vrijdag 06 juli 2007, 21:29:03
Johan,

Die muis word toch 5 delig?

Gr Arnout.

Yep, zoals oorspronkelijk uitgebracht. Later kreeg de muis een staartje en werd 6 delig.  Het stel van SBB Historic is 6 deling en was met testritten op de lötschberg te vinden.

Daarom schreeft ik:
Alleen die muis is op Blausee-Mitholz toegelaten (maar dan wel 6 delig en niet 5).  :mrgreen:

Ik verwacht dat M* nog wel met een 6-delige versie komt en dat wordt het tijd voor actie  :P 8)

Maar eerst even lekker oefenen op de muis van Jeroen  :lol:

Mvg, Johan.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hi Jeroen,

Muis gedemonteerd, probleem gevonden!
Onderzijde van het jacobsdraaistel stoot bij de wissels tegen de puko's.
Aan oplossing wordt gewerkt, wordt zeker een constructiewijziging aan het draaistel.

Wordt toch weer freeswerk vrees ik.....................................  :o

Aanvulling, oplossing al bedacht. jacobdraaistel wordt aan de onderzijde drastisch verbouwd. In mijn optiek kan geen enkele muis van Lima goed over Märklin wissels rijden zonder aanpassing aan dit draaistel. Het resultaat zal ik hier laten zien.
(Helaas voor anderen dit is de eerste en de laaste muis die ik onderhanden heb).

Mvg, Johan.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 06 juli 2007, 22:19:38
In mijn optiek kan geen enkele muis van Lima goed over Märklin wissels rijden zonder aanpassing aan dit draaistel.

hmmm raar,  bij mij loopt het apparaat anders als een zonnetje (over k-rails, misschien scheelt dat???) :shock: :)
Groeten, Marco
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hallo Jeroen,

Erg leuk verslag, heb het met veel plezier gelezen. Informatief en grappig/luchtig, helemaal goed.

Als ik dit zo lees dan word ik toch wel heeeel erg nieuwsgierig naar die werkplaats van Johan. Zijn er nergens foto's te vinden van dit treinenwalhalla :?: ;)

Voor wat betreft de genoemde Modeltorque-motortjes...daar ga ik eens naar op zoek, ben benieuwd hoe zoiets eruit ziet.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
@Marco, nou hier hebben we ook K-rails hoor.



Om te beginnen heb ik de massa stroomafname aangepast. Dit draait een stuk soepeler zo.



Een foto van het nieuwe motortje.

Mvg, Johan.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Gaaf Johan 8)
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hee Johan,

Dat ziet er inderdaad erg gaaf uit die stroomafname!!!!

Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden, maar dat komt vast en zeker goed, ben ik niet bang voor!

Rolf,

Die modeltorque is echt vreselijk makkelijk m in te bouwen, alleen hij moet dus digitaal ingeregeld worden. Naar kijk anders even op de site van Chris, het groterdam project. Daar vind je een link naar de ombouw van Mat'46, onder andere met de modeltorque. De rechtstreekse link is deze.

U zult versteld staan van de eenvoudige inbouw van de motor.

Zeg Johan, die Muis van mij hoeft echt niet toegelaten te zijn hoor om op de foto te kunne bij Blausee Mitholz, je mag er best een sleeploc voorzetten, hahahahahaha

Jeroen


                                    EDIT Marcel : Even de link ingekort ;).

Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 06 juli 2007, 20:17:19Die motor is wel goed, dat jacobdraaistel daar ligt idd het probleem. Die massa stroomafname van verenstaal das ook niet gelukkig. De wielen draaien nauwelijks en dat kan wel eens de bron van alle elende zijn.

Dat klopt in ieder geval als een bus Johan. Het verschilt sterk per exemplaar, maar vaak zitten die veren veel te strak op de wielen. Sommige exemplaren reden om die reden af fabriek geen meter. Een beetje bijbuigen is afdoende, maar jouw oplossing is nog wat fundamenteler.  :D

Bij de ModelTorque wordt een diodeblokje geleverd. Bij digitaal niet inbouwen, de lastregeling van de decoder raakt ervan in de war.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Ja dat klopt, ik heb Johan die diode niet eens laten zien. Had ik eigenlijk wel moeten doen, want dat ding (ongeveer 5x5x10mm) is net zo achtelijk ROZE als die EANOS van Johan. Misschien had Johan dat diodeblokje wel in zijn verzameling willen hebben, hahahahahaha  :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Geintje Johan..........

Jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Ha Jeroen,

ja ja ik ben wel voor je bezich rustig maar

Beetje moeilijk fotografeerbaar die verlichting maar ik wil je de vorderingen niet onthouden  :lol:
De scherpte diepe heb ik klein gehouden des ondanks stralen vooral LED's flink door.
De foto laat het dus anders zien dan dat het in werkelijkheid is.


De frontverlichting, wat vindt je er van............. :roll:
Beneden zit het orginele Lima lampje welke in geel geschilderd heb voor je (je wilde gele verlichting heb je mij gezegd..........................)

Ehmmmmm echter voor boven had ik niet zo snel een geel Ledje voor handen. Om te zien hoe het zou worden heb ik even tijdelijk een wit Ledje gebruikt. Echter nu kan ik het witte Ledje niet meer los krijgen (is gelijmd  :oops: )
Jeroen wil je dit zo houden  :roll: of moet ik slopen (dan moet ik een nieuw lichtgeleidertje maken). Ik hoor wel wat je wild (sorry voor het ongemak  :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: )


Nou de sluitverlichting is een iedergeval wel rood  :lol: :lol: :lol: :lol: 8)

Ik hoop toch dat je tevreden bent anders heb ik nog meer werk......

De decoder is afgetrimd op de motor, rijdt prima zo

Mvg, Johan
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Johan, die front- en sluitverlichting is erg mooi gelukt.
Wanneer kan ik mijn Mat'46 komen brengen voor een dergelijke ombouw :mrgreen:?
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hallo,

Op het filmpje van de DE IV is de zien dat de lampen onder anders zijn dan de lamp boven. Op het filmpje zijn ook alleen de onderste lampen ingeschakeld. Zou het kunnen dat de bovenste een wat ander licht geeft (schijnwerper ?) en dit bij bovenstaand model ook het geval kan zijn :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Johan, prachtige ombouw, jammer van dat witte ledje  :shock:
Shit happens some times  :mrgreen:
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Citaat van: Gerard op dinsdag 24 juli 2007, 22:12:01
Johan, die front- en sluitverlichting is erg mooi gelukt.
Wanneer kan ik mijn Mat'46 komen brengen voor een dergelijke ombouw :mrgreen:?

Hi Gerard,

In mijn derde bijdrage staat te lezem, ik citeer:
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 06 juli 2007, 22:19:38
(Helaas voor anderen dit is de eerste en de laaste muis die ik onderhanden heb).

@Brigitte Thx (en nu maar hopen dat Jeroen dat witte Ledje accepteerd.........)

Mvg, Johan.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
 
Citaat van: Gerard op dinsdag 24 juli 2007, 22:12:01
Johan, die front- en sluitverlichting is erg mooi gelukt.
Wanneer kan ik mijn Mat'46 komen brengen voor een dergelijke ombouw :mrgreen:?
Johan, dat had ik gelezen, maar:
wie niet waagt, wie niet wint :mrgreen:,
of:
niet geschoten is altijd mis :mrgreen:.
Piko en Lima
Lid sinds: 2007

offline
Piko en Lima
Hoi allen,

Als ik een Mat'46 zou aanschaffen, welk model is dan "mooier".
Lima brengt er eentje op de markt voor gelijkstromm en moet dus worden omgebouwd en Piko brengt er voor gelijk- en wisselstroom eentje uit.
Hebben jullie ervaring met de Mat'46 van Piko? Of zit ik met dit draadje in de verkeerde rubriek?

Groetjes

Mark
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Mark, ben jij niet in de war?
Piko heeft de Mat'54 (Hondekop) uitgebracht en komt hoogstwaarschijnlijk met nog een paar variaties van deze trein.
Lima gaat in de nabije toekomst de Mat'46 (opnieuw) uitbrengen.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hoi Gerard,

Wat bedoel je met "in de war"?
Of is het niet meer mogelijk om dit model te kopen dan?

Mark
Re: Piko en Lima
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko en Lima
Citaat van: Mark147 op dinsdag 24 juli 2007, 23:36:50Hebben jullie ervaring met de Mat'46 van Piko? Of zit ik met dit draadje in de verkeerde rubriek?


Er is helemaal geen mat '46 van Piko. Dat bedoelt Gerard met in de war.

Tot nu toe zijn er alleen mat'46 stellen van Lima verschenen. Die zijn al sinds het faillisement van Lima nieuw niet meer te koop.
Dit najaar komt hetzelfde stel uit dezelfde mal onder de merknaam Rivarossi op de markt. Het is dan ook technisch aangepast met een betere motor, verlichting en een nem-stekker. Bovendien komt er een drierailversie af fabriek. Dus als je er eentje wil, kun je beter een paar maanden wachten.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
  Heu, klopt, paar cijfertjes omgedraaid  :? :shock:

excuus, maar degene die ik zag is ook mooi groen  :Dhttp://www.modeltrein-paradise.be/02b8ff98921057f0d/02b8ff989211a6020/index_1.php

Groetjes

Mark
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Ik heb vanavond extra tijd besteed om de verlichting beter te fotograferen, dat verdient deze supermuis toch wel dacht ik.


De frontverlichting. (nog even aan gedacht het witte licht met paint in geel te veranderen maar dat ziet Jeroen straks toch..............)


De sluitverlichting.

Deze foto's geven aardig de werkelijkheid weer  8) (het leklicht is nu ook weg)

Jeroen wat vindt je er nu van  :roll: :roll: :roll:

Mvg, Johan
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hoi Johan,

Wat een prachtig resultaat vent! GRANDIOOS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat stel wordt weer een snoepje op mijn modelbaan!

Even over de verlichting: Brigitte merkt op dat het jammer is van het witte LEDje. Rolf geeft een link naar een TEE met twee frontseinen op.

Treinen van NS waren vroeger uitgerust met twee frontseinen, geel van kleur. In Europa werd het echter steeds meer gebruikelijk om met drie frontseinen te rijden, om verwarring met het wegverkeer te voorkomen en een trein beter zichtbaar te maken.
NS had de gewoonte om de twee frontseinen laag te plaatsen en de sluitseinen boven de cabineruiten. Om nu eenvoudig een derde frontsein aan te brengen, werd ervoor gekozen om een van de sluitseinen ook een frontseinfunctie te geven (omgekeerd L-sein). Enige tijd later (jaren 70) begon NS met het aanbrengen van een symetrisch geplaatst frontsein, dit om oinder andere innaar de grensstations in Duitsland te mogen rijden, omdat daar een symetrisch frontsein (A-frontsein) verplicht werd.
Het lampje in het symetrisch geplaatste A frontsein werd net als de twee onderste lampen geel van kleur, vandaar dat het geel licht uitstraalde.
De lampjes van de sluitseinen waren echter wit. Met had tussen het lampje en het glasvenster een draaischijfje, waarbij men een rood glaasje of een opening voor het lampje kon draaien. De sluitseinen zijn dus in feite witte lampen met een rood glaasje. Om een frontsein te tonen, werd er dus een gat voor het lampje gedraaid.
Hierdoor ontstond dus de situatie dat treinen met een omgekeerd L-sein, onderaan twee gele lampen hadden, en bovenaan een witte. Johan, jouw ombouw is dus PERFECT!  :D :D

Rolf, dan nu een antwoord op jouw berichtje: Dat de TEE op het filmpje twee frontseinen roonde, komt omdat Belgie nooit aan drie frontseinen heeft gedaan en vandaag de dag nog steeds twee frontseinen kent. De opname van de TEE aan het begin van het filmpje moet dus in Belgie zijn gemaakt.
Dat moderne belgische locs drie frontseinen hebben, komt puur vanwege de inzet in het buitenland. Maar kijk maar eens op internet naar treinenfoto's in belgie, je zult de treinen daar altijd met 2 frontseinen zien rijden.
Ja, de Beneluxtrein doet dat ion principe ook!

Johan, ik vind jouw werk echt heel erg gaaf, ik kom binnenkort snel naar je toe om het stel in levende lijve te aanschouwen, echt superwek!

Jeroen

Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Johan, met die nieuwe foto's word i khelemaal gek, wat vreselijk gaaf man! SUPERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Citaat van: NSmarklin op woensdag 25 juli 2007, 21:34:44
onderaan twee gele lampen hadden, en bovenaan een witte. Johan, jouw ombouw is dus PERFECT!  :D :D

Jeroen

:oops: :oops: :oops: Jeroen wat vertel je me nu.......... heb ik het perongluk goed gedaan  :roll:

Pffffffff wat heb jij dan een mazzel zeg  :shock: :P 8)

Mvg, Johan.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hahahahahahahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Of jij, want je weet: ik ben een zeer kritische klant!  :D

Zeg Johan, toch nog even een vraagje voor de overige luisteraars:

Zou het nog mogelijk zijn om een filmpje van het rijdende stel te maken, er zijn namelijk nog al wat mensen schieuwnierug naar de prestaties van de ingeregelde modeltorque. En dan vooral ff laten rijden langs Blausee Mitholz met die vette NS Fccppss'en van je op de voorgrond!  :P 8)

Jeroen
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
 :mrgreen: Jeroen ik zat een klein beetje in het complot van de witte LED  :lol:
Johan is zaterdagmiddag bij mij geweest en toen hebben we het over de ombouw van jouw muis gehad. Johan heeft mij toen al het witte LED verhaal verteld en hoe hij het op het forum ging zetten. Dus we hadden al aardig wat voor pret  :D

Ik moest natuurlijk wel ff een reactie neer zetten om ff de aandacht van iedereen op de goedefoute witte Led te krijgen  :mrgreen:  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jeroen je hebt er een fantastisch mooi treinstel er bij  8)
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Citaat van: NSmarklin op woensdag 25 juli 2007, 21:54:41
Zou het nog mogelijk zijn om een filmpje van het rijdende stel te maken,Jeroen

Zou ik wel willen doen echter een deel van de video apparatuur is niet hier dus helaas is dat even niet te realiseren. (Tot mijn spijt)

Mvg, Johan.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Hallo Jeroen,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg over de seinen. Het verhaal van jouw Mat '46 is duidelijk. Met betrekking tot de TEE snap ik het nog niet helemaal (kan zijn omdat ik gaar ben momenteel). Had de TEE nou ook twee gele seinen onder en 1 witte boven :?: Of toch drie gele seinen :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Rolf, 3x geel (A-sein) Alleen omgekeerd L-sein had wit boven.

Mvg, Johan.
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Oké thanks, ben moe :| Anyway...dan ga ik zondigen want ik vind wit mooier :oops:
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
 :shock: :shock: ik stem voor het front : Johan mag er meer om bouwen, waaronder de mijne  :lol: :lol: :lol: :lol: ;) ;) ;)
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Citaat van: ^Rook op dinsdag 24 juli 2007, 22:20:45
Hallo,

Op het filmpje van de DE IV is de zien dat de lampen onder anders zijn dan de lamp boven. Op het filmpje zijn ook alleen de onderste lampen ingeschakeld. Zou het kunnen dat de bovenste een wat ander licht geeft (schijnwerper ?) en dit bij bovenstaand model ook het geval kan zijn :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf


Dit zijn sluitseinrn die je in het filmpje ziet :D (de achterlichten dus)
(ik ga er van uit dat je die in het begin bedoeld)
Re: Ombouwen Mat?46 van Lima, deel 1
Je hebt gelijk Vincent :oops: Het ging me echter meer om het verschil tussen de lampen onder en boven. Je ziet een ander formaat lamp en een ander glaasje ervoor 8)