Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202

Gestart door Treinengek Junior woensdag 17 juli 2013, 13:43:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Hoi iedereen,

Wie kent ze niet, die geluidsmodules van Busch. Persoonlijk heb ik er 4. Kermis, boerderij, station en kerkgeluiden. En stoomgeluid, maar die heb ik niet meer nodig sinds de komst van geluidsmodules in treinen.  :D



Echter heb ik enkele problemen met deze module:

1. Je kunt er geen eigen geluiden opzetten.
2. Ze zijn veel te duur
3. De geluiden zelf zijn kwalitatief maar spelen af in een loopje van 10 sec.

Dit wou ik graag oplossen. Al heel lang ben ik opzoek naar een goede geluidsmodule. Uiteindelijk bleek Uhlenblock wel een oplossing te hebben, maar deze was alweer veel te duur. (En met veel te duur bedoel ik z'n 70 - 100 euro)



Totdat nog niet zo heel lang geleden Velleman de oplossing op de markt bracht, een mp3 Jukebox module ! (VM202)


http://www.velleman.eu/products/view/?id=407028

Deze module kost z'n 15 euro bij de elektronicaboer !
Hij speelt muziek af zodra er spanning op staat, dit heeft een vertraging van 3 sec. Daarna worden alle mp3-bestanden van de USB-stick afgespeeld zonder hapering. Verder kun je de module pauzeren, en vooruit/terug gaan.

Wat heb je nodig:

- Een spanningsbron, deze moet gelijkspanning leveren van 5V precies, gestabiliseerd (DC) of (dmv bijgeleverde module) mag de spanning variëren tussen 9 V en 14 V (DC). 9V is wel aan te raden, want anders wordt de spanningsregelaar wel zeer warm. Een oude adapter volstaat dus. Wil je liever geen adapter gebruiken ? Maak dan een LM317T voeding. Gelijkrichter en condensator voor, eh voila, rechtstreeks aansluiten op de modelbaan voeding van 16V (AC). (Zelf al geprobeerd en werkt zeer goed, vergeet geen koelelement !) http://www.circuitsonline.net/schakelingen/97/voedingen/mini-lm317-voeding.html



- Een versterker met speakers. Gewone computerspeakers van een rommelmarkt volstaan hier al !

- Een schakelaartje om het geheel aan en uit te zetten. (Tussen de voeding of dmv Play/pause functie)

- Het belangrijkste: een usb-stick. Dit mag gerust een zeer kleine zijn van 4 GB of minder. Groter kan natuurlijk ook. Ik heb echter zelf ondervonden dat hij wel eens problemen kan hebben met USB-sticks met een ingebouwd Ledje. Bij het Kruidvat koop je een stick van 4 GB voor ?9,99. Op sites als eBay kosten ze nog minder ! Op deze stick zet je dan de geluiden die je op jouw modelbaan wilt hebben.

Uiteindelijk, afhankelijk van wat je nog liggen hebt en aan welke prijs je sommige onderdelen moet kopen, is de prijs z'n 25 euro.

1 Groot nadeel is dat er geen triggers zijn per geluid. (Zoals een Busch of Uhlenblock module)
Maar dat kun je eigenlijk missen hoor, zeker als je de modules inzet zoals ik:

Enkele voorbeelden van het gebruik:

- Geluid bij een spookhuis. (Vollmer spookhuis in mijn geval, speaker bijgeleverd)



Link naar filmpje

- Geluid bij het muziekpavilioen van Faller (Speaker bijgeleverd)



- Geluid bij een loods (Ik had al een lasmodule van TAMS, dus daar is nu ook geluid bij.)
- Upgraden van het geluid van Faller's Koekoek (Binnenkort uitgebreid verslag, wordt aangestuurd door timer, ook een mogelijkheid)



- Belgeluid bij een overweg (gaat automatisch aan door massadetectie en een relais tussen de speaker.)
- Algemene achtergrondgeluiden op de modelbaan (Onweer, kermis, station, bos)

Dit zijn enkele voorbeelden van mijn projecten.

:important: Een grote tip: Door het linker en rechterkanaal te scheiden en elk een andere track te geven (mono), heb je dus 2 verschillende geluiden uit twee verschillende speakers met 1 en dezelfde module. Dit kan makkelijk gedaan worden met het gratis programma Audacity:
http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl

Voor het onweer bijvoorbeeld heb ik het anders aangepakt, de linker uitgang van m'n module is verbonden aan twee 'normale' speakers. Terwijl de rechteruitgang is verbonden aan een subwoofer. Door bewerking met Audacity gromt deze enkel op de juiste plekken (donder onweer, zware trein rijdt binnen in station) Geen filter dus die op sommige plekken toch geluid doorlaat als het niet moet.

Ik hoop dat jullie dit een leuk artikel vinden en als er vragen zijn, vuur maar af ! Misschien komen er binnenkort veel meer foto's en video's van eigen projecten !

Edit: Gedeeltelijk aangevuld met tip van Snoozerman
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Een goed bewaard geheim
Toch even reageren ...

Eigenlijk is dit niks meer of minder dan een uitgeklede MP3 speler, zonder behuizing rond.
Dat kan dus nog goedkoper :-)
Kijk even op Ebay naar objectnr: 300879631975
(1,90 euro, incl. verzending ! Voor die 15 euro, heb je dus 7 stuks van die MP3 spelers)

Beginnen ook te spelen, zodra je er stroom op zet. (en duurt heus geen 3 seconden alvorens ze beginnen te spelen)
Koop er wel nog even een microSD van 2 GB ofzo bij (die vind je op Ebay voor minder dan 5 euro). (maarja, bij die velleman module heb je ook nog iets nodig voor je geluid op te zetten, USB stick ofzo)
voeding is 5V, gewoon ergens een USB-hubje tussenpleuren, want je kan ze voeden over een USB kabel.
Voor een paar euro, heb je een USB-hub met 8 poorten, daar kan je dus 8 van die spelers op aansluiten.

de stop/play/next/prev knoppen, daar hang je gewoon een wisseldecoder met relais over :-) (dan kan je ook nog schakelen naar andere geluiden enzo)

Ik gebruik trouwens per MP3-speler, volgende speakertjes, ebay objectnr 190696387840

Voor minder dan 10 euro ben ik klaar :-)


groeten,
Kris
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Een goed bewaard geheim
Ook een goede oplossing inderdaad. Maarja deze moet wel nog volledig uit elkaar gehaald worden, vind ik toch wat zonde  :P

Ben je trouwens wel zeker dat zonder enige 'Play/pause' handeling deze spelertjes beginnen te spelen zodra er spanning over staat ?
Dat zou betekenen dat ze meteen werken als je er een batterij in pleurt.
Volledige bediening door de play/pause is ook niet zo ideaal voor sommige doeleinden. Bijvoorbeeld voor mijn koekoekproject moest deze telkens vooraan beginnen, anders kan het wel eens zijn dat hij op het verkeerde moment invalt.

Verder heb ik net dezelfde speakertjes ook eens gekocht. Maar vindt dat deze niet genoeg versterken en dat de kwaliteit niet zo fantastisch is.

Verder zit je jammer genoeg ook met hetzelfde probleem als ik, je kunt wel schakelen tussen de nummers, maar niet met een trigger een specifiek nummer oproepen. Dat zou ik graag kunnen. Zou me heel wat modules uitsparen.

Toch bedankt voor het reageren. Ik wist trouwens niet dat er zó goedkope mp3's bestaan  8o ! Jammergenoeg aanvaardt de verkoper enkel Paypal of Visa, dat heb ik niet. En velen met mij vrees ik.
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Een goed bewaard geheim
Ik heb een 20-tal van die dingen in gebruik, die spelen effectief als je ze aan zet.
Er zit al een lipo-batterij in trouwens :-)

Paypal of Visa, ik ken eigenlijk geen mensen meer die dat niet hebben.
Trouwens, op paypal kan je gratis een account maken, en je kan vanop je gewone bankrekening geld overmaken naar paypal,
dus dat mag je zeker niet tegenhouden om paypal te gebruiken. (je bent dan trouwens extra verzekerd enzo)

Een mooie (dure) oplossing, is deze : http://www.avrcard.com/products/mp3orator.htm
Hier kan je 32 schakelaars (of relais) op aansluiten, om zodoende een specifieke MP3 te triggeren ...
Als je wat electronica kent, ben je goedkoper / beter af met Ebay objectnr 380672807732
Deze is aanstuurbaar via RS232 (TTL niveau) Zo'n modules gebruik ik in m'n domotica-systeem.
Momenteel heb ik al meer dan 300 verschillende MP3s met gesproken zinnen, die door m'n domotica-systeem op die manier uitgesproken worden.

succes nog,
Kris
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Een goed bewaard geheim
Hier worden toch weer wat leuke tips weggegeven,

Hartelijk dank  :arrow: :thumbup:
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Een goed bewaard geheim
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Een goed bewaard geheim
Ik ga dit topic in de gaten houden. Precies wat mij voor ogen staat. Geen dure geluidsmodules in de locomotieven en toch een beetje ter zake doend geluid in bijv. een station.
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
@Kris,
Ik heb ook 10 van die MP3 spelers gekocht, maar ben nog een beetje huiverig om ze open te schroeven (ook al kosten ze maar weinig).
Heb je daar een foto van hoe jij dat gedaan hebt, en ook hoe die contactjes met een relais verbonden zijn?

Groet, Paul
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Ben ik ook wel benieuwd naar...


groeten Dylan
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Dit ga ik zeker in de gaten houden.
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Er zijn verschillende opties:

- Het relais aan de uitgang van de versterker
- Het relais aan de spanning zelf van de mp3
- Het relais de mp3 laten bedienen

:idea:  :important: Tip voor iedere optie:
Schakel altijd de uitgang van je versterker mee ! Dat wil zeggen dat je moet zorgen dat wanneer je relais niet werkt, de versterker niks naar de boxen kan zenden (kabel van de box onderbreken). Anders kan hier een soort gepiep ontstaan dat eigenlijk het digitale signaal van je centrale is. Wanneer je dan je centrale uitzet hoor je niks meer. Hoe dit komt weet ik niet maar je hoort het altijd, ook al is de mp3 en de versterker totaal op een andere kring aangesloten.

Het eerste geval:

Dit heb ik gebruikt voor m'n overweg. De mp3 wordt rechtstreeks verbonden aan de spanningsbron. Deze staat dus altijd aan. Daarna wordt het relais geplaatst tussen de uitgang van de versterker en luidsprekers. Op deze manier is de 'tip' dus uitgevoerd en hoor je geen enkel gepiep. Het geluid gaat aan zodra het relais aan staat. Bij m'n overweg bediend de massadetectie het relais, waardoor als er een trein komt, de bel meteen luidt. Deze optie valt wel in ergens midden in de track, dat is niet altijd wenselijk, maar voor het geluid van een bel geen probleem.

Het tweede geval:

Dit is wenselijk wanneer de mp3 moet starten aan het begin van de track. Dit heb ik gebruikt bij m'n Koekoek van Faller. Het relais wordt geplaatst tussen de spanningsbron van de mp3 en de 'spanningingang' van de mp3. Let erop dat hierbij de tip nog niet uitgevoerd is, de kans bestaat (en heb het zelf al getest met 3 verschillende computerluidsprekers) dat je versterker gaat zoemen. Het relais moet dus ook nog de luidsprekers onderbreken. Wanneer het relais aan gaat, start de mp3 en begint deze van voor af aan zijn muziekbestanden af te spelen.

Het derde geval:

Dit is een optie waarbij je het relais de mp3 laat bedienen en dan bedoel ik meer functies als 'volgende', 'pauze', 'volume'. Hierbij zal waarschijnlijk gecombineerd worden met optie 1 of 2, om het mp3 aan te zetten. Het bedienen van de mp3 gaat meestal met drukknopjes, deze worden doorverbonden met het relais. Wanneer het relais dan een puls geeft (met drukknop bedienen) zal de functie op de mp3 werken.
Een tip als je dit wilt doen met een schakelaar, of als je een zeer lange puls hebt (denk aan een trein met massadetectie).
:idea: Door een condensator in serie te zetten met de spoel, krijg je een eenmalige puls. Wanneer je dus spanning zet op de condensator en het relais met een schakelaar zal er 1 puls gegeven worden. De duur hiervan is te regelen met de grootte van de condensator. Voor de gebruikelijke 16 V AC die daarna wordt afgevlakt met een bruggelijkrichter, volstaat een condensator van 100 µF.
Dit gebruik ik voor een niet-modelspoor-project. Namelijk voor een zelfbouw Holle Bolle Gijs. De Gijs roept papier hier en wanneer er een papier wordt gedetecteerd schakelt het relais de 'next' knop van de mp3. Daardoor speelt de track 'Dankuwel'. (Zelfde techniek als in de Efteling trouwens.)

Schema van het "pulsrelais" (onder kenners is 'pulsrelais' iets heel anders)
Met dank aan Circuits Online



Hopelijk ben ik duidelijk genoeg geweest. Als ik ergens een schema moet van tekenen, u roept maar !
(Ik zal deze tekenen in Paint met plaatjes, zodat het duidelijk genoeg is, ook voor de leek.)
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Ik ga ff een gokje wagen:

Dat geluid komt dat niet als er een trein voorbij komt? Motor?
Anders afgeschermde kabel gebruiken?


groeten Dylan
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Ik zal eens foto's nemen van zo'n uit-mekaar-gehaalde MP3 speler. is héél simpel eigenlijk, 2 schroefjes losmaken, en dan schuift te behuizing er gewoon af.
Ik heb voor m'n bus-systeem zelfs een speciale kaart ontwikkeld, om zo'n MP3-module op te bevestigen en aan te sturen.
Er zitten een heleboel relais bij mij op:
- play / pause
- stop
- previous
- next
- volume up
- volume down

Met een beetje intelligente software, stuur je die dingen perfect aan met een microcontroller.
Als je bijhoudt welke MP3 je aan't spelen bent, en dewelke je wil spelen, dan weet je hoeveel keren die microcontroller een next of previous moet sturen, alvorens een play te sturen.


groeten,
Kris
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Kan dat ook eigenlijk ook met een transistor ipv een relais?


groeten Dylan
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Citaat van: minitreintje op dinsdag 06 augustus 2013, 08:32:57
Ik ga ff een gokje wagen:

Dat geluid komt dat niet als er een trein voorbij komt? Motor?
Anders afgeschermde kabel gebruiken?


groeten Dylan

Beste Dylan,

Dit geluid hoor je altijd zodra de baanspanning aanstaat. Ik hoor dit geluid ook bij mijn Busch modules. De versterkers hebben zowiezo afgeschermde kabels, nouja de betere toch. Voorlopig is het relais de enige oplossing.
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Allée, eigenlijk doe ik dat zelf ook niet met een relais (maar dat was het simpelste om uit te leggen).
Kijk eens naar de MAX313(CPE) van Maxim-IC. (kan je nog gratis sampelen ook)
Er zitten als het ware, 4 "schakelaars" in dit IC, die je gewoon kan openen/sluiten, door op een andere pin een 0V / 5V TTL signaal te zetten ...


groeten,
Kris
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Waar kan je die sampelen? Je bedoeld toch een gratis test/monster ?


groeten Dylan
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
www.maxim-ic.com
wel registreren met een bedrijfs-email. (dus geen @telenet.be of &gmail.com enzo)
Heb zonet 12 stuks van die MAX313 gesampled via m'n werk.
Jij als student, kan dat ook legaal samplen.

Bij www.microchip.com kan het trouwens op dezelfde manier (voor die PIC's), oftewel via een bedrijf, oftewel opgeven dat je student bent.


groeten,
Kris
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
haha thanks :)
email van mijn website is @comze.com?

groeten Dylan
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Euhm net een 10 besteld, blijkbaar wordt dat geleverd op mijn school?
Maar staat mijn adres... Dus waarschijnlijk komt dat hier terecht :p



groeten Dylan
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Wat bedoelen jullie met "gesampled" ? er hoeft toch niks bijzonders met dat ic te gebeuren om hem te laten werken? 
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Hij bedoeld gewoon dat hij een paar IC gratis heeft besteld als test object.


groeten Dylan
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Interessant Topic! Ga dit zeker in de gaten houden...
Thanks voor de tips!
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
idd, "samplen" staat in dit geval voor "gratis staaltje verkrijgen" ...
Die gratis samples zijn gewoon identiek aan een gekochte IC, geen verschil tussen. (alleen de prijs dus)
Maar nogmaals, maak hier geen misbruik van, want dan is het binnen de kortste keren gedaan voor iedereen ...

Dus alleen als je student bent, kan je ze als "educatief materiaal" beschouwen, in de hoop als je ooit in het bedrijfsleven terecht komt,
je toch al enige ervaring hebt met hun IC's, en sneller naar hun IC's zal grijpen voor productie ...

of als bedrijf zijnde, voor prototypes te bouwen, wederom in de hoop dat je nadien dan grotere aantallen bij hun afneemt voor productie.


groeten,
Kris
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Ik zal me gedragen en netjes gaan betalen voor de ic's  ;) (jaja er zijn nog mensen met een geweten in de grote boze wereld  :D :D )
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Ja dat is waar... 2 - 3 ICtjes om te testen gaat geen kwaad kunnen. Maar als ik elke week er bestel dat is wat anders  >:-D.
Nu hoef ik niet te betalen voor een IC om eens een Arduino bootloader op te branden. Als het mislukt is het zo :P


groeten Dylan
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Citaat van: minitreintje op woensdag 07 augustus 2013, 18:06:18
Ja dat is waar... 2 - 3 ICtjes om te testen gaat geen kwaad kunnen. Maar als ik elke week er bestel dat is wat anders  >:-D.
Bij Microchip kan dat niet, kan je eens per maand een sample bestellen. Kan je zeggen, best praktisch als je door een soldeerfout 3 stuks gelijktijdig uitfikt.
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Ik heb blijkbaar een ander type account bij Microchip.
Elke 30 dagen, kan ik die sample-bestellingen plaatsen. Elke bestelling mag 2 verschillende soorten IC's bevatten, en van elk IC, mag ik dan 3 exemplaren aanvragen.
Ik vermoed dat ik een professionele account heb, en jij een educatieve account ?

Ondertussen heb ik gemerkt dat je bij Atmel de AVR's ook kan samplen, dit kan nog niet zo lang bestaan volgens mij,
want toen ik hier enkele maanden geleden naar gekeken heb, bestond dit nog niet.
Ondertussen is ook daar mijn sample-bestelling van 2 verschillende IC's, telkens 3 stuks, goedgekeurd.

Maxim-IC slaat echt alles. Ik had daar ook 2 verschillende IC's gesampled, de eerste van die IC's, had ik 2 dagen nadien, geleverd via DHL.
Gisteren terug DHL aan de deur, met die andere IC's ... Van "verkwisting" gesproken, volgens mij hadden die best ik één enveloppe gekund :-)
Maar blijkbaar is het daar nog niet zo goed georganiseerd. Die ene chip was een MAXxxx, en die andere een DSxxx, en volgens mij is die DS van "Dallas Semiconductors".
(Dallas & Maxim zijn volgens mij samen gegaan, en ik denk dat die nogsteeds afzonderlijke sampling lijnen hebben)


groeten,
Kris
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Ik moet zo'n declaration invullen bij Maxim anders een annulatie laat het dan maar... Atmel heb ik ontvangen op 3 dage DHL Express.


Groeten Dylan
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Als je mij een envelope met postzegel bij, opstuurt,  Dan stuur ik jou 5 van die max313 toe.

Groeten,
Kris
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Ik zou het niet erg vinden wanneer we weer naa het oorspronkelijke onderwerp teruggingen.
Nu lijkt het erop dat een paar mensen met elektronica-ambities alleen maar voor elkaar losse IC-tjes aan het bestellen zijn.

John
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Citaat van: sn00zerman op donderdag 15 augustus 2013, 00:11:37
Als je mij een envelope met postzegel bij, opstuurt,  Dan stuur ik jou 5 van die max313 toe.

Groeten,
Kris

Is goed hoor PB je adres ff anders.
Maar zoals VT601 zei back on topic  :P

Groeten Dylan
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Enige tijd geleden, was hier de vraag over hoe je die goedkope MP3 modules kan openen en aansluiten.
Hiervoor is er ondertussen een posting met foto's op mijn blog, directe link:
http://www.digitalplayground.be/?p=1145

Eigenlijk komt het op het volgende neer:
- 2 schroefjes losdraaien
- binnensten van de MP3 module uit de behuizing duwen
- stickertje met knopjes losprutsen van PCB
- zelf relais of MAX313 ofzo, aansluiten op die soldeereilandjes.
(5 knopjes, binnenste van het eilandje een draadje aan, en aan het buitenste van dat eilandje, ook een draadje aan, die verbinden met MAX313 of relais)
- Je kan op die manier dus de "previous song", "next song", pause / play en volume up / volume down bedienen

Nog één tip:
- Als je het schakelaartje in de "on"-positie laat staan, en de stroom uit/in schakelt via de batterij-aansluiting, dan begint de module telkens terug met de eerste MP3 af te spelen.
  In de meeste gevallen is dit voldoende, zodoende moet je niet het hele gedoe met die knopjes aansluiten. De batterij kan je zelfs eraf slopen (misschien bruikbaar voor faller car system ?)
  Via de USB kan je dan 5V voeden ...


groeten,
Kris

groeten,
Kris
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Nog ff een vraagje over die MP3 TTL module... Kan je 2 files tegelijk afspelen?
Ik denk het niet, maar is er geen mogelijkheid om dit wil te doen? Al dan niet met een ander printje?


groeten Dylan
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
@Dylan,

Ik denk dat het niet kan, maar je kan wel bij de files tot 1 file samenvoegen. (Zoals in de intro van dit topic ook gedaan is)

Gr, John
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
inderdaad, 2 files tegelijk afspelen, dan ben je al snel aangewezen op iets complexere electronica.
Je had toch nog een RaspBerry Pi op overschot ? Daarmee lukt het wel, en je hebt voldoende I/O-pinnen, om zelf in python of scratch of C++ ofzo, iets eenvoudig te programmeren :-)
Je moet maar eens naar dat gratis PI magazine kijken (TheMagPi ofzoiets), voorbeelden genoeg ...


groeten,
Kris
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Daar gaat mijn idee van een goedkope sounddecoder te ontwikkelen... Het moet passen in een wagon.

Groeten Dylan
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Je zou ook gewoon een manier kunnen verzinnen om je geluid draadloos af te spelen in je loc, en het "mix-gedeelte", ergens anders plaatsen.
Maar waarom zelf een decoder ontwikkelen ? Dat is zo'n specialistisch werk, denk niet dat je goedkoper uitkomt dan een goedkoper esu locsound ofzo.
(en die zijn ook programmeerbaar met eigen geluiden)

P.S. 5x max313 liggen klaar (nu alleen nog wachten tot de enveloppe er is), alleen niet die opto's, is een ander type opto eventueel ook goed ?

succes,
Kris
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Zoveel werk is het eigenlijk niet... die optocoupler verbind het DCC signaal met de Arduino. De Arduino leest dat uit met een library.En die stuurt dan de MP3 module aan :p
Dan zal het gewoon stationsgeluiden enzo zijn. Maar dat om vooral om de beperking van het CS 1R te omzeilen. Dan gebruik ik magneetartikeladressen en kan ik zo toch automatisch met rijwegen geluiden aansturen wat anders onmogelijk is. Maar dan hou ik het gewoon bij korte geluiden zoals stationsmeldingen ofzo.


groeten Dylan
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
 :idea: Hier is nog een tipje  :idea:

Voor wie ondertussen de smaak te pakken heeft, hier 2 links die ik gevonden heb in verschillende topic's:

http://geluiden.koploperforum.nl/
http://www.geluidvannederland.nl/

Deze twee sites zijn echte aanraders. Op de website van het koploperforum vind je de meest gebruikte geluiden die met de modelbaan te maken hebben. (inc. originele 'Bush-Sound' geluiden)
Als je dan nog niet vind wat je zoekt, of je wil een 'medley' maken van geluiden, dan is Geluid van Nederland dé database voor al je geluiden !
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Momenteel is er een MP3 TTL module onderweg en een MP3 player.
Als ik hier mee aan de slag ga show ik hier wel wat :)

groeten Dylan
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Voila! MP3 TTL Module vandaag ontvangen en uitgetest:

"Aandacht spoor 2: De IC trein naar Dendermonde van 20:54 komt zo dadelijk aan op spoor 2"
en andere NMBS PIDAAS meldingen gedownload van Youtube, inladen op de SD kaart (1GB, afgedankte van 7 jaar geleden van mijn eerste fototoestel), demo code geschreven:

void setup()
{
Serial.begin(4800); // Start communication with the MP3 TTL module
}

void loop()
{
Serial.write(0x1); // Play A001.MP3
delay(40000);
Serial.write(0x2); // Play A002.MP3
delay(40000);
Serial.write(0x3); // Play A003.MP3
delay(40000);
}


Deze code start dus elke 40sec een fragment, want het langste fragment is 38 sec.

Filmpje & foto's volgen, maar de luidsprekers zijn niet erg luid :S dus nog ff opzoek gaan naar een betere luidspreker of versterker.
De code die hiervoor moet worden geschreven zal werken zoals PIDAAS zelf werkt. Die plakt ook alle stukjes aan elkaar :O en ik kan toch tot 199 files gaan :p


groeten Dylan
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Zeer leuk stukje voor als er later iets meer tijd is , nog leuker als er ook is een filmpje (al is het maar kort) getoond kan worden.....dat men ziet hoe en wat het doet kwa eind resultaat.
Verder.... :thumbup: mannen.

Mvg: Alex
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
U vraagt, wij draaien !

Ik heb gisteren even een klein filmpje met m'n gsm gemaakt van onze Vollmer Geisterbahn. Ik kon jammergenoeg de geluidsmodule niet laten zien, aangezien deze in een luidspreker verwerkt zit

Op de achtergrond hoor je trouwens het andere spoor van de geluidsmodule, mijn dansers van Faller.

Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Erg leuk gedaan. Echt kermis sfeertje :important: :thumbup:
Re: Een goedkope en uitgebreide geluidsmodule, het kan ! - Velleman VM202
Hoi Maxim.
Bijzonder leuk om nu de kermis te laten draaien met alle bijbehorende geluiden! :thumbup:

Ik kreeg van de week van mijn elektronica leverancier een geluidsmodule als "Weihnachtsgeschenk", met deze module kun jezelf geluiden tot 2 min speeltijd opnemen of geluiden downloaden.
De module, inclusief microfoon en speaker moet ?19,95 gaan kosten.
Gelijk maar even uitgetest en een filmpje van gemaakt maar waar is nu toch dat filmpje gebleven!? :?

Nou ja, dat houden we dat nog even tegoed. :-(

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.