Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

LsModels RAe TEE 6 delig stel

Gestart door Spoorman woensdag 17 juli 2013, 06:03:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LsModels RAe TEE 6 delig stel
Voor de zwitserlandrijders: het Ae 6/6 TEE stel van LsModels (17 021) is uitgeleverd. Als NL rijder ben ik natuurlijk op zoek naar een goed excuus dit stel aan te schaffen. :D



Onderstaande 2 foto's zijn nog van het handmonster uit 2012.

Foto: Swiss Railways Society


Foto: Swiss Railways Society

Op Groterdam zal een uitgebreide bespreking van dit fraaie stel volgen.


Foto: Chris van Diesen

Een inkijkje naar de electronica met zo op het oog fraaie TL verlichting:



Met groet, Ben.

Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Dat is een mooi treinstel Ben! Viel de prijs uiteindelijk mee of?????

Een goede smoes om LS aan te schaffen is omdat deze veel mooier is dan die van Märklin en bovendien op schaal en niet de uitwijkende delen van de bak met het draaistel.

Groeten,
Henk

(P.S.): als je wilt, kun je deze nouveauté ook nog plaatsen onder topic 'swiss wanna haves' (zie link hieronder).
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Citaat van: has-bls op woensdag 17 juli 2013, 23:19:30
Een goede smoes om LS aan te schaffen is omdat deze veel mooier is dan die van Märklin
Ben heeft geen smoes nodig. Hij rijdt 2 rail... 8o :idea: Jaloers... :)
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Citaat van: has-bls op woensdag 17 juli 2013, 23:19:30

Viel de prijs uiteindelijk mee of?????


Tja, het is een smak geld en euro's zijn niet van blik. Persoonlijk vind ik het wel in lijn met andere merken en het is maar net of je het er voor over hebt.

Later in het jaar komen nog 5-delige sets beschikbaar naar ik begrijp en een museumversie.

Citaat van: has-bls op woensdag 17 juli 2013, 23:19:30

Een goede smoes om LS aan te schaffen is omdat deze veel mooier is dan die van Märklin en bovendien op schaal en niet de uitwijkende delen van de bak met het draaistel.


Het eerste is zeker waar maar ook LsModels heeft een compromis moeten zoeken. Maximale uitslag:


Foto: Chris van Diesen.

Mooi of lelijk, U mag het zelf vinden. :D

Met groet, Ben.

Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Citaat van: nobody op woensdag 17 juli 2013, 23:27:43
Citaat van: has-bls op woensdag 17 juli 2013, 23:19:30
Een goede smoes om LS aan te schaffen is omdat deze veel mooier is dan die van Märklin
Ben heeft geen smoes nodig. Hij rijdt 2 rail... 8o :idea: Jaloers... :)

Dan is ie mooier dan van tante Trix. Die had 'm ook namelijk. Dus de smoes blijft hetzelfde ...
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Zo is het. :D



Met groet, Ben.
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Foei! Een Republikein!

Willy

Edit Jurrien  Citaat verwijderd.
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Hallo,

Met name op buitenlandse forums wordt steeds gevraagd hoe die afdekkingen van een soort textiel tussen de wagonbakken van de RAe van LSM eruit zien als ze zijn aangebracht, en zeker als de RAe in een boog staat. Maar tot op heden heeft niemand zich eraan gewaagd daarvan foto's (of wat nog beter ware) bewegende beelden te vertonen. Gelet op de nogal kritische reacties na het verschijnen van het model is Daniel Piron (de eigenaar van LSM) op het Franse forum van Loco Revue wel al ingegaan op een groot aantal vragen, maar de prangende vraag hoe die textiele verbindingskappen tussen de wagonbakken in de praktijk functioneren antwoordde de Heer Piron niet.....Ook een kritische Franse detaillist in het stadje Lisieux die tot grote woede van menige modeltreinenproducent nimmer een blad voor de mond neemt hult zich ditmaal eveneens in een diep stilzwijgen....

De spanning stijgt dus. Er wacht daarom een schone taak voor het Groterdam Project!

Gegroet,

Rob
 
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Citaat van: Spoorman op donderdag 18 juli 2013, 08:54:02
Zo is het. :D

Met groet, Ben.

Hij is leuk Ben!!!  :-) :-) :thumbup: :thumbup:
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Bespreking op Groterdam is on-line. Kijk en oordeel zelf. Ik vind het een top treinstel met natuurlijk compromissen. Later zal nog een HD video beschikbaar komen.

Chris: bedankt voor het vele werk!

Met groet, Ben.
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Het is een opzienbarend model. LSM heeft erg zijn best gedaan.  :thumbup:

Des te gekker van die balgen. In werkelijkheid zit daar een soort zeildoek van wand tot wand. Dat is in model nauwelijks na te bootsen. Roco heeft bij de TEE Ram een kunststof meedraaiende balg geplaatst die zorgt voor een altijd gesloten treinverband en die vooral niet opvalt. Dat laatste is heel slim bij een detail dat niet goed valt na te bootsen. LSM heeft bij dit model iets soortgelijks geplaatst, maar dan uitgevoerd in een stof die enorm opvalt en de aandacht afleidt. Dat verdient dit treinstel juist niet. Heel vreemd.
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Mee eens Henk. Eens kijken wat er op de video van Chris te zien is.

Vooralsnog zal het mij niet van aanschaf weerhouden maar da's persoonlijk.

Met groet, Ben.
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
De "Groterdam" bespreking bekeken. Prachtig treinstel, met details die je bij een andere fabrikant niet snel tegenkomt.
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Citaat van: nobody op maandag 22 juli 2013, 12:20:18
Prachtig treinstel, met details die je bij een andere fabrikant niet snel tegenkomt.

Helemaal mee eens nobody op één héél in het oog vallend detail na, je zult ongetwijfeld wel kunnen vermoeden welk detail dat is. Zie anders de laatste pagina van het verslag van Chris.....

Gegroet,

Rob
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Schitterend mooi treinstel en prachtig beschreven. Nu is het wachten op de video.

Dat geld wat je er voor neerlegt is het meer dan dubbel en dwars maakt en helemaal als je de GOTTARDO van tante M* en nichtje T* daar tegen afzet. In die verhoudingen is de prijs van LSM zonder meer acceptabel.
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Waarom heb je een goed excuusnodig Ben? Chris heeft al een foto geplaatst van het stel in Nederland.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Heeft met euro's te maken..... :)

Een vraag aan de kenners: reed het 5-delig stel 1051 wat later uitkomt ook ooit in NL, al was het maar tot Oldenzaal - oost? ;)

Met groet, Ben.
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Dit vond ik op Wikipedia:

'Op mei 1974 werd de RAe TEE II in de TEE-Cisalpin vervangen door getrokken rijtuigen en werd de TEE Ticino opgeheven. De vrijgekomen treinstellen zijn daarna ingezet op het traject Zürich - Brussel als TEE-Edelweiss en TEE-Iris. Nadat TEE Edelweiss op 26 mei 1979 was opgeheven en de TEE Iris op 30 mei 1981 overgegaan was op getrokken rijtuigen, bleef alleen de, inmiddels tot Zürich ingekorte TEE-Gottardo over als TEE-dienst. De overtollige treinstellen zijn toen door Swissair gebruikt voor de verbinding Bazel - Zürich-Flughafen en door SBB als aanvoertrein voor TGV-reizigers tussen Frasne en Bern. Als laatste internationale TEE reed de TEE Gottardo op 24 september 1988 voor de laatste maal van Milaan naar Zürich'.

Er wordt met geen woord gerept dat dit treinstel ooit ook in Nederland gereden heeft: echter is wel een feit, zij het niet in de reguliere dienst doch als vervanger als er een RAm TEE was uitgevallen.

De koersborden op het LSM zijn echter wel degelijk juist: TEE-IRIS en -EDELWEISS voor de dienst Zürich-Brussel v.v.!

Info over een 5-deling RAe TEE in Nederland kan ik niet vinden; laat staan via Oldenzaal.
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Ik vind trouwens de stoffen bakovergangen afgrijselijk lelijk. Echt een domper op het model. Ik ga er vanuit dat hier een passende oplossing voor komt: hetzij van LS zelf, hetzij van een derde partij.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Ja, ik wil rijden met iets wat mooier is dan die stof :-P.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Machtig mooi treinstel. :)
Vooral de vele aangezette details, zoals de metalen ruitenwissers, handgrepen en instaptreden.
Ook de inrichting en verlichting laten, op een preisertje na, niks meer te wensen over.
Het is dat ik al aardig aan mijn budget van dit jaar zit....
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Citaat van: Dennis1984 op dinsdag 23 juli 2013, 23:16:57

Ja, ik wil rijden met iets wat mooier is dan die stof :-P.


Dat wordt dan een héééle lange pendelbaan zonder bogen in standje vitrine. :(

Met groet, Ben.
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Bij zo'n prachtig model met zo veel mooie details behoort toch echt iet mooiers dan de stoffen bak overgangen. Ik begrijp dat rubberen overgangen gevoeliger zijn voor ouderdoms verschijnselen zoals uitdroging etc maar de afbrikant kan toch de rubberenovergangen als standaard produkt opnemen in het arsortiment. en deze eens in de ...... jaar laten produceren.
Bovendien er zijn meerdere treinstellen die er ook veel beter uitzullen zien als er dergelijke overgangen tussen geplaatst kunnen en zullen worden.
In het verleden waren er fabrikanten die deze leverden, tegenwoordig schijnen die niet meer te bestaan,althans als leverancier van dergelijke produkten.

Grt.
Frans.
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Balgen uit siliconen betere oplossing dan rubber of textiel? Siliconen gaat langer mee?
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Het gaat er toch om dat de balgen behoorlijk flexibel moeten zijn voor verschillende radii, en dat gedurende meerdere jaren? Rubber is volgens mij niet flexibel genoeg. Een plastic kun je wel als zodanig formuleren, maar het moet dan ook terugveren. Dat wordt, zeker met de gebruikelijke radii, wel een probleem. Ik vind stof dan ook geen verkeerde keuze, al kan het denk ik wel wat strakker dan wat ik op Chris' foto's zie.

Groet,
William
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Als reactie op het feit of de RAe TEE II ooit in NL heeft gereden. Hierop is het antwoord jazeker. Enkel als volledig stel, dat wil zeggen 6 delen. De TEE is uitgebracht met 5 delen, maar na ongeveer anderhalf jaar is het zesde bij de eerste twee uitgegeven treinstelen bijgeplaatst. Dit was echter lang voordat deze TEE dienst heeft gedaan op het traject Zurich -> Luxembourg -> brussel -> Amsterdam.
Het treinstel is maar een paar keer in NL geweest in verband met een uitval van een RAm TEE, maar het treinstel is vanuit de fabriek zo gebouwd dat het ook op de nederlandse trajecten kan rijden.

groetjes,

Paul
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Een tijdje terug zag ik het Lima exemplaar, in een winkel in R'dam en dook eens wat dieper in de geschiedenis van het grootspoor, in het Italiaans. Zucht.

Wat Lima succesvol maakte(1981-1982), kwam bij Rivarossi terecht.

Het blijkt dat Metropolitan (Lausanne 1981-1982) hem ook maakte, en Railtop (en in die stal zat ook LSModels). Hij is ook gemaakt door Marklin (er zijn foto's van te vinden op dit forum) en in schaal N o.a. door Kato. En door Hobbytrain.

Dankzij de Groterdam vergelijkingstest van LSModels, weet ik nu dat het Lima model wel door R1 bochten komt, omdat de kap uitsparingen heeft op de plek van de schortplaten. En dat de Lima balgen tussen de bakken een aanfluiting zijn. Ook de koppelingen zijn minder goed dan bij LSModels en Marklin.

Ik heb altijd gedacht dat de Gottardo alleen op de Gotthard reed, maar op de Italiaanse site staat ook een foto van deze TEE Ticino op de Bietschtalbrug.

Ik kon hem niet vinden in de 3railwiki.

Op de Italiaanse site (scalaenne) werd ik o.a. getroffen door dit plaatje:

Ik heb nooit geweten dat er zoveel kleuren werden gebruikt bij het rijden door meerdere landen.
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: LsModels RAe TEE 6 delig stel
En al die verschillende seinbeelden plus de 4 stroomsystemen waar de trein onder kon rijden gaven een indrukwekkend aantal knoppen op het dashboard.
Maar wel een leuke uitdaging voor de functiemappers.

Overigens heb ik nog een originele Lima-versie. Helaas zijn daar de koppelingen wat kwakkelig.

John