Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Of je kijkt eens in de knoppenbalk van de editor, daar staan ook knoppen met knippen, kopieer en plakken.
Met kopieer en plakken maak je ook de link naar een volgend tabblad.

Het gebruik van rijwegen (blauwe knoppen) heeft geen zin, iTrain rijd automatisch zonder of met een route.
Rijwegen schakelen alleen maar wissels, seinen en relais maar hebben geen invloed op het vertrekken van treinen.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
moet ik dit ook met mijn wissels doen?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Benoit

Schrijf je in voor de volgende eerste vrije plaats voor een workshop iTrain in Werkendam, zeer warm aanbevolen, ik heb daar meer geleerd dan dagen de handleiding lezen van het programma.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Jørg, morgen is ie van de partij, dus ga ik hem knippen en scheren, hahaha.

Benoit, alles wat dubbel voorkomt doe je via kopiëren en plakken anders ga je problemen krijgen.
Vraag me alleen af waarom je met zoveel dubbele spoorplannen wil werken terwijl mijn voorkeur uitgaat naar het baanplan op 1 scherm, en alle treinen op het 2e scherm. Daar heb je dan wel de Pro versie voor nodig.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Ik durf al niet meer te komen  :P
is eigenlijk een gewoonte van  op mijn CS2 als ik alles op 1pagina zette zat alles dicht op 1
waardoor je gemakkelijk op het verkeerde duwde

Mvg Benoit
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Niet meer komen niet meer komen......dan ga je zeker wat missen.....let morgen maar op....... :D :D :D
En dan heb ik het niet alleen over de cursus......

Mvg: Alex
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Tom

Hahaha, en vergeet de lotion achteraf niet  >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
pff das voor janetten  ;) :P :D
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
net terug van da workshop
en moet toch toegeven dat het een zéér goed idéé was
Toffy mensen,goede uitleg en honger en dorst kan ze zeker niet lijden

Bedankt iTom en de rest van H.I.P.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Heb terug het probleem dat mijn bezetmelders al standaard zogezegd bezet zijn
zou ik dan mss mijn S88 kabels vervangen naar die van de S88-n
met de adapters van rosoft?

Mvg Benoit
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Beste Benoit,

Ik heb het al eens aan je gevraagd: als je de computer uit en afgekoppeld houdt en met je CS2 controleert of je terugmeldingen hebt, zie je dan hetzelfde verschijnsel?

Ik was vanmiddag ook in Werkjelam, even de werking van het demopendelbaantje controleren en ik heb nog een poosje gewacht, maar de workshop was erg interessant denk ik en liep uit, te lang voor mij om nog verder te wachten.

Groet, Anne W
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Beste Benoit,

Ik heb jou berichten eens terug gelezen en krijg sterk het vermoeden dat het probleem aan de hardware ligt.
Om erachter te komen of dat echt zo is, is er maar manier van handelen. Ik als storingsmonteur zeg dan: Breng de installatie terug naar de basis en sluit alles weer één voor één aan totdat de storing weer optreed. Op die manier kom je er altijd uit!

Voorbeeld: koppel de s88 los van de CS. Als het probleem in de s88 zit zou het probleem nu weg moeten zijn. Vervolgens sluit je alleen de eerste s88 module aan en ga weer testen. Als het blijft werken sluit je één voor één de volgende modules totdat het fout gaat. Als het bijvoorbeeld bij de derde module fout gaat zou je alle bezetmeld draden van deze module los kunnen halen en dan weer testen. Mocht het dan nog steeds fout gaan, probeer dan een andere s88 module. Gaat het met een andere module ook fout, dan zou je een andere verbindingskabel ertussen kunnen zetten. Met deze handelswijze weet ik zeker dat je het probleem zult vinden. Deze handelswijze werkt altijd en heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Heel goed advies van Brietdijk en aangezien twee meer weten als één, zoek iemand met CS2 ervaring die met je mee wil kijken.

Groet, Anne W
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Had het gedaan zoals voorgesteld kwam uit dat mijn 3de S88 defect is
maar nu alles uitgetrokken is heb ik terug het probleem  :-(
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Goed, wat gebeurd er nu precies en vooral wanneer gebeurd het.
Wat is er aangesloten, en wat is er niet aangesloten? Maak anders eens een paar foto's

Groetjes
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Misschien zou je de readcontacten eens kunnen testen.
Magneetje er boven houden en dan kijken wat er gebeurt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
heb mijn 3de module los gemaakt
en nu zijn al mijn reedcontacten,ect. normaal maar als ik 1 test met een magneetje dat deze 'hoog' staan samen met de andere die op het zelfde spoor liggen of op het spoor er naast dat verbonden is met een wissel
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Als ik het goed begrijp werkt het nu met 2 s88 modules. Snap alleen de zin niet waar je zegt "als ik ga testen met een magneetje...?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
3 S-88 modules
en met dat magneetje ga ik boven het reed contact hangen waardoor het contact sluiten
en mijn ingang hoog gaat staan
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Oké, als dat werkt dan sluit je de 4e module aan en ga deze testen. Let wel op dat je in iTrain het aantal s88 modules aanpast naar 4. (Zie instellingen interface)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
ja het is in totaal 3 en met de eerste 2 werkt het
maar ik wil eerst oplossen voordat ik terug verbinding maak met iTrain
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Dus met de derde module gaat het fout als ik het goed begrijp?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
ja
maar ik heb dan het probleem dat als ik 1 test de andere in de buurt mee aangaan
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Benoit,

En is de railmassa draad vanaf de centrale dan ook aangesloten op de GND aansluiting van de eerste s88 module, klinkt mij in de oren al niet.
Deze verbinding aansluiten en dan nog eens proberen, en anders toch even een foto maken van hetgeen is aangesloten.

Groetjes
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
kan pas vrijdag terug testen
omdat ik in de week op een ander adres woon
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Citaat van: iTom op dinsdag 21 juli 2015, 15:05:39
Ik denk dat je massa (GND) niet goed is aangesloten.


Citaat van: Sprinter op zondag 26 juli 2015, 20:51:25
Benoit,

En is de railmassa draad vanaf de centrale dan ook aangesloten op de GND aansluiting van de eerste s88 module, klinkt mij in de oren al niet.
Deze verbinding aansluiten en dan nog eens proberen, en anders toch even een foto maken van hetgeen is aangesloten.

Groetjes

Wim, dat was ook mijn eerste gedachte.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Beste Tom en Wim,

De reedcontacten horen met de ene kant op de uitgangen van de terugmeldeenheid aangesloten te zijn en met de andere kant op de massa-klem van de terugmeldeenheid, in deze situatie is een verbinding tussen de S88 massa en de railmassa niet nodig, immers het stroompje vanuit de S88 komt terug op de massa van de S88.

Als de andere kant van het reedcontact aangesloten is op de railmassa dan moet er bij een CS2 inderdaad een verbinding gemaakt worden tussen de S88 massa en de railmassa.

Het lijkt me dat Benoit een foto moet maken hoe de reedcontacten aangesloten zijn.

Groet, Anne W
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Anne, laten we afwachten tot Ben weer thuis is, Ben heeft al aangegeven dat hij nu niet in de gelegenheid is om er een foto van te maken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
hallo iedereen

heb op de massa van de S88 mijn massa (bruine draad)van mijn testbaan+de bruine kant van de CS2 op aangesloten
en heb nog steeds het zelfde probleem  :(
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Dus het zat in eerste instantie al niet goed aangesloten. Maar wat nu nog rest is een foto maken en ons laten zien wat het probleem is.
Melders die actief zijn. Zijn dat alle melder van de s88 modules of is het alleen van de laatste s88 module, of is er zo maar eentje? Want het is mij nog steeds niet duidelijk wat nu het probleem is.

Groetjes
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
zal morgen een filmpje maken en op YT zetten
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Ben, maak dan ook een paar foto's want daar is al een paar keer om gevraagd.
Denk dat het dan duidelijker is dan een filmpje.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
vandaag is het S88 probleem weer erger geworden
en springen ze allemaal willekeurig aan & uit (wordt alleen duidelijk met een film, naar mijn mening)
en het is mij ook opgevallen dat mijn CS2 erg traag is.



Mvg Benoit
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Goed dit wijst op een niet of niet goed aangesloten s88 kabel, hoogstwaarschijnlijk een kabelbreuk, maak nu gewoon eens een paar foto's, zolang je dat niet doet ben je ook niet te helpen en stopt hierbij mijn poging jouw te helpen.

Groetjes
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Hier had ik ook last van totdat ik de eerste s88 (bij mij van Viessmann) met de massa van de cs2 verbond.
De overige s88 zijn onderling doorverbonden met een massadraad.
Dus massa van eerste s88 gaat naar de tweede, van de tweede naar de derde, enz.
In totaal heb ik 5 s88 aangesloten.
Daarna werkte het bij mij probleemloos.

Groeten,
Ton.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Ben,
Ik ben van mening dat Sprinter gelijk heeft, iig een hardware probleem en dus geen probleem van iTrain. Nog steeds ben ik er zeker van dat je met mijn handelingsvoorbeeld het probleem boven water komt. (Tenzij alles correct is aangesloten) Maak ook aub de foto's.

Citaat van: brietdijk op zondag 26 juli 2015, 13:15:09
Voorbeeld: koppel de s88 los van de CS. Als het probleem in de s88 zit zou het probleem nu weg moeten zijn. Vervolgens sluit je alleen de eerste s88 module aan en ga weer testen. Als het blijft werken sluit je één voor één de volgende modules totdat het fout gaat. Als het bijvoorbeeld bij de derde module fout gaat zou je alle bezetmeld draden van deze module los kunnen halen en dan weer testen. Mocht het dan nog steeds fout gaan, probeer dan een andere s88 module. Gaat het met een andere module ook fout, dan zou je een andere verbindingskabel ertussen kunnen zetten. Met deze handelswijze weet ik zeker dat je het probleem zult vinden. Deze handelswijze werkt altijd en heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
heb de eerste S88 losgekoppeld en 2 reed contacten van de tweede S88 getets (testbaantje) en die werkte
heb ze wel van "adress" moeten veranderen van de 14de positie op de 2de module naar de 14de positie op de 1ste module om dat deze module nu direct aan de CS2 is gekoppeld

Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
vorig weekend was het probleem van de film weg nadat ik de 3de S88 had losgekoppeld
maar was na een paar minuten weer terug
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Met alle respect denk ik, dat je er een rotzooitje aan het maken bent. Sluit gewoon alleen de eerste module aan met daarop de bijhorende reedcontacten. Als je dit gedaan hebt ga je deze module testen. Als dit goed werkt sluit dan de tweede module aan met ook daarop weer de bijhorende reedcontacten. Mocht het nu fout gaan bij het testen van de twee de module, test dan eens een andere verbindingskabel. Mocht het dan nog steeds fout gaan test dan eens een andere module.  Als het nog steeds fout gaat bij het testen van andere modules, koppel dan alle Reedcontacten los van de probleem module en sluit ze vervolgens een voor een weer aan. Met andere woorden het is een kwestie van uitsluiten. Zorg er ook voor dat er geen dubbele adressen in itrain staan. Ook sluitingen in je baan kunnen dit probleem veroorzaken.
Kort gezegd, ga systematisch te werk anders is het voor ons niet te doen om jou te helpen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Waarom moet je adressen veranderen?? De eerste module meld toch gewoon de meldpunten 1 t/m 16 terug. Dus kijk op je layout naar die meldpunten.
Maar je maakt er gewoon een puinhoop van en luistert niet naar de gegeven aanwijzingen, en geeft bovendien geen antwoord op onze vragen. Op die basis ben jij dus niet te helpen.

Groetjes
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Beste Benoit,

Het ontbreekt jou gewoon aan de specifieke kennis op dit gebied, geen probleem, ieder mens heeft zijn sterke en zwakke kanten, waarom zoek je op http://forum.modelspoormagazine.be/index.php niet naar een collega modelspoorder bij je in de buurt, dan wel één die verstand heeft van de S88 terugmelders en het CS2.

Er zijn op dat forum twee leden die Benoit heten......

Groet, Anne W
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Als je met reedcontacten werkt zou je het zo moeten aansluiten.


Bron:http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Afbeelding2S88.gif

Wel goed in de gaten houden dat bruin ook echt op de "0" van de CS2 zit.


Bron:http://www.marklinstore-amsterdam.nl/mediapool/87/870712/resources/big_21463778_0_600-255.jpg

Groeten Sander
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
wat jij laat weten het springen van de melders is bijna 100% een massa probleem.
ik heb dat ook gehad dan ging het even goed en daarna eer hetzelfde
en toen een module los an ging het goed en in ene zelfs zonder wijzigingen was het weer terug

begin met een en sluit die aan zoals het hoort (EN DAAR HOORT ECHT EEN MASSA AANSLUITING NAAR DE RAILS BIJ)
dan gaan testen desnoods met de hand rijden
en dan als je ziet dat alles juist reageert de volgende enz.
en niet 5 min proberen maar echt een langere tijd

gr Ed

ps als je wil mag je altijd hier komen kijken woon in het midden van het land en ik rij met cs en iTrain

Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Zo moet de eerste melder aan de CS2 zijn aangesloten.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Hallo Sander,

Marklin en in diverse Duitse boeken over digitaal modelbaan technieken adviseren om de reedcontacten aan te sluiten zoals in de eerste afbeelding van Sander te zien is.


Mvg,
Peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Tja, met de aansluiting en de manier van aansluiten in de eerste en de tweede afbeelding is ook niets mis, alleen moet de eerste s88 module wel met de Railmassa van de Centrale worden verbonden en die aansluiting mist in de eerste afbeelding.
Maar Freak als het alleen maar reageren is om het reageren kun je dat ook wel achterwege laten, daar help je niemand mee, en zeker Benoit niet.

GVG voor Freak
Alle andere MVG
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Citaat van: Sprinter op zaterdag 01 augustus 2015, 14:18:45
Waarom moet je adressen veranderen?? De eerste module meld toch gewoon de meldpunten 1 t/m 16 terug. Dus kijk op je layout naar die meldpunten.
Maar je maakt er gewoon een puinhoop van en luistert niet naar de gegeven aanwijzingen, en geeft bovendien geen antwoord op onze vragen. Op die basis ben jij dus niet te helpen.

Groetjes

Ik had de eerste losgemaakt en de 2demodule op mijn CS2 aangesloten daardoor is de 2de module nu de eerste
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Citaat van: Seinwezen op zondag 02 augustus 2015, 09:33:52


Wel goed in de gaten houden dat bruin ook echt op de "0" van de CS2 zit.


Groeten Sander

had zo in het begin problemen met magneetartikelen omdat marklin zelf de draden verkeerd had aangesloten  :?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Als alles volgens afbeelding is aangesloten dan wordt het hoogste tijd voor foto's van hoe alles is aangesloten op de CS2 en de S88.

Anders blijft het koffiedik kijken .

Groeten Sander .
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Ik zou mij bij deze willen veronschuldigen om vergeten ze zeggen dat ik het probleem heb gevonden het is de 1ste module  :P :D
(en ik die mij heel de tijd afvroeg waarom jullie oplossingen bleven geven)