Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Citaat van: Roelie001 op donderdag 18 juli 2013, 23:35:17
Ook mijn 1e poging maar eens posten ..
Alle commentaar welkom!

Tja Roelie wat moet ik er als pionier van zeggen?? Het ziet er goed uit zo op het plaatje!!
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Citaat van: Roelie001 op donderdag 18 juli 2013, 23:35:17
Ook mijn 1e poging maar eens posten ..
Alle commentaar welkom!

Kom ik zo snel mogelijk op terug.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Even het PVH (plan van Henk) bekeken, daar zie ik een paar probleempjes.

De omcirkelde gedeeltes zal je nog moeten aanpakken, dat korte stukje waar je geen bezetmelder kan plaatsen is de vraag of daar een blok van gemaakt moet worden, ik denk dat zonder ook mogelijk is.

Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
PVR (Plan Van Roelie)

Ik heb even zitten gluren naar het tra bestand en dacht misschien is dit een wat overzichtelijker plan.
Het is slechts een voorstel, wil je verder met je eigen schakelbord dan kan dat natuurlijk ook.
Het is en blijft te alle tijden jouw baan en jouw schakelbord.
2e komt meer overeen met jouw eerste opzet.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Je bent lekker bezig, Tom. Toch wel van het weer genietend, hoop ik?

Gr. Wim
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Helaas geen tijd vandaag gehad Wim om van het mooie weer te genieten.
Vanmiddag samen met Peter even naar Den Haag op en neer geweest, ff 12 stoelen gehaald voor HIP.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Jongens wat gaan jullie hard!!!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ben 1 week op vakantie (echt weg met beperkt internet) geweest en zie al complete baanplannen in iTrain voorbij komen...
Zal na de vakantie (duurt nog 2 weken) eens wat meer tijd in iTrain gaan steken op dit topic (als dat mag :D....)
Zo worden ook Tom en Kees een beetje ontlast (hoop ik)

edit Jurrien: laatste drie regels verwijderd. Voorkomt een hoop discussie.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Leo,

Iedereen kan de beginners uiteraard ondersteunen.
Het is ook enkel en alleen bedoeld om vooral voor de mensen die de workshop hebben gevolgd nog even wat "after sale" te bieden.
Ook al lijkt het tijdens de workshop allemaal kat in bakkie, men loopt toch in het begin soms tegen enkele problemen aan en die gaan wij dan proberen met alle wijsheid en kennis op te lossen.

Ook beginners die geen workshop hebben gevolgd zijn natuurlijk hier welkom.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Hoi Tom,

We zullen zien, versie 3 gaat er in ieder geval wel komen...

Wat die aftersale service betreft.... Ik reken mezelf ook nog steeds onder de beginners wat iTrain betreft en kan/moet nog steeds veel leren.
Ik heb echter een hoop beginnersfouten zelf ook gemaakt en die herken ik (als het goed is)  :D Ik zal dit topic zeker in de gaten houden en daar waar kan helpen met advies en commentaar.... Maar zelf uiteraard ook een hoop opsteken  :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Heren!
Het is niet de bedoeling dat we in dit topic over de (financiële) bedrijfspolitiek van iTrain gaan discussiëren. De bijdrage van Tom is de laatste in dit rijtje. Terug on topic!

vr.gr.
Jurrien
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Ben wij zijn erg blij dat Tom er heeeeeel veel tijd in wil steken , om ons het een en ander bij te brengen.

In 1 dag iTrain leer je echt niet alles , of je moet al heel bekend zijn met het programma.
Ik neem aan dat dit bij koploper ook zo was.
De grondbeginselen zijn je bijgebracht , en ik ben heel blij , dat men hier je vragen kwijt kan.
En niet speciaal op het iTrain forum.
Gelukkig mogen we zelf de keuze maken.

Zoals jij ook altijd voor ons klaar staat , en dat word door (bijna) iedereen zeer gewaardeerd, staat hij dit ook.

Maar als er aan je gevraagd word om niet te veel over uit te leggen , zul je dit moeten aanvaarden.

Ik heb  er het volste vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen.

Mvg: Alex

Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Goedemorgen,
Na de 1e cursus iTrain een paar weken geleden, werkt alles naar behoren. Ik heb alles nog eens goed gecontroleerd. Nu kan ik de trein van het ene blok naar het andere 'routeren'. Geweldig! Daarnaast heb ik de treinen geijkt.
Tom, wanneer komt er een vervolgcursus? Ik zou graag een route maken, seinen aansluiten en de treinen corrigeren als het gaat om de precieze plaats waar ze stoppen. Ik ga me natuurlijk ook weer in de handleiding verdiepen, met in m'n achterhoofd jouw motto: denk niet te moeilijk! Het is natuurlijk ook erg leuk om met collega iTrain hobbyisten te praten.
Hopelijk tot snel na de vakantie!
Bijgaand mijn iTrain railplan.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Moet dit hele topic nog lezen doe dit na mijn vakantie .
groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Citaat van: Ferdi op zaterdag 20 juli 2013, 08:32:30
Goedemorgen,
Na de 1e cursus iTrain een paar weken geleden, werkt alles naar behoren. Ik heb alles nog eens goed gecontroleerd. Nu kan ik de trein van het ene blok naar het andere 'routeren'. Geweldig! Daarnaast heb ik de treinen geijkt.
Tom, wanneer komt er een vervolgcursus? Ik zou graag een route maken, seinen aansluiten en de treinen corrigeren als het gaat om de precieze plaats waar ze stoppen. Ik ga me natuurlijk ook weer in de handleiding verdiepen, met in m'n achterhoofd jouw motto: denk niet te moeilijk! Het is natuurlijk ook erg leuk om met collega iTrain hobbyisten te praten.
Hopelijk tot snel na de vakantie!
Bijgaand mijn iTrain railplan.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.

Nou Ferdi, ik heb het allemaal eens bekeken en uitgeprobeerd maar dat ziet er goed uit.
Ik heb enkele route virtueel gereden en dat werkte prima.
Zou zelf het schakelbord iets aanpassenzodat het wat groter allemaal wordt weer gegegevn.
Kijk maar eens in het bijgaande schakelbord.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Na de perikelen van afgelopen dagen, vol goede moed ITrain weer opgestart.
Nu kom ik het volgende probleem tegen. Na alle pijlen in de blokken de goede kant opgezet te hebben, de loc ( van bijv. blok 7 naar 12) gesleept. Blokken staan ingesteld als beide richting.
Echter de trein blijft maar de andere kant op rijden, vol gas. Wat kan ik hieraan doen?

Hoor het graag.

met vriendelijke groet.

Wim
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Heb het idee, dat ik het gevonden heb. Na het fysiek omdraaien van de loc, lijkt het probleem opgelost.
Hopelijk is dit inderdaad de oplossing en blijft het nu goed gaan.

Gr.Wim
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Richting pijl op schakelbord moet wel corresponderen met de richtingpijl van de loc-besturing links in de loc-grid.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Wim, je moet ff controleren bij het plaatsen van de loc of de rijrichting overeen komt met de richting die iTrain aangeeft. Als dat zo is moet het goed gaan. Anders de loc niet fysiek omdraaien, maar in iTrain uit het blok verwijderen (dubbelklikken op het blok en "geen onderdeel" kiezen en op OK drukken), de rijrichting van de loc veranderen en weer opnieuw in het blok slepen in iTrain. Met name MFX en Delta locs hebben hier last van, DCC locs (bij mij) niet, die slaan de laatste rijrichting beter op.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Het is dus niet de oplossing. Aangezien een stukje verder het zelfde probleem weer opduikt.
Iemand een idee, wat hier aan de hand kan zijn?

Gr.Wim
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Heb je de tips van Tom en mij al geprobeerd? Kijk eens goed wat de rijrichting volgens iTrain is en of je meldingen in het loc-besturingsscherm krijgt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Hallo Kees, zag je berichtje nadat ik de mijne geplaats had. Zal even kijken. Het is inderdaad mijn nieuwste loc ( 37000).

Gr.Wim
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Loc verwijderd, maar dit maakte niets uit.
Toen terug naar het tekenbord en daar de pijl omgedraaid en nu lijkt het goed.
Weet niet of het nu goed is, maar we gaan even testen.

Gr.Wim
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Voorbeeld en als dat niet lukt, alles uit zetten en buiten gaan zitten, ga ik ook zo doen. :)
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Nee dus. Voor het slepen staat alles goed. Maar zodra ik ga slepen ( van blok 7 naar 14), dan rijd de loc ineens richting blok 6 / 8.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Ik denk toch dat je goed naar de voorkeurs richtingen in de blokken moet kijken... Doen je andere locs het wel gewoon goed? ZO ja, dan is het probleem dus niet iTrain of de baan maar de loc...
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Andere loc, doet hetzelfde op die plek. misschien een melder probleem?
Want beide locs rijden door het blok heen ( blok 5). Terwijl ze behoren te stoppen.


Gr.Wim
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Herinitialiseer de boel eens, via Opties.
Mocht dat niet lukken dan zit er toch steeds iets niet goed.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Tom. denk zelf dat het te maken heeft met BZM 2.12. Nu ik een beetje aan het googelen met afstand instellen ( rem / stop) lijkt de loc ook niet meer door te rijden. Overigens test ik nu niet met de nieuwste loc. Dit n.a.v wat Kees eerder melde.

Deze BZM is maar 18 cm. En nu stopt de loc op wissel 13.

Gr.Wim
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Ik denk dat het u de hoogste tijd wordt om je locs op snelheid te laten meten.
Ben nu zelf met de hoogste snelheid naar onze kleinzoon want die viert zijn 7e verjaardag.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Als loc met neus en verlichting richting blok 4 staat. Vervolgens sleep ik loc naar bijv. blok 19. Dan druk ik op routeren. Wat er dan gebeurt blok 4 en waarschijnlijk daardoor blok 7 geven tegenstelde richting aan. Zal straks een tweetal foto's plaatsen. Dat leest wat makkelijker.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
@Tom, gaan we aan werken. Gefeliciteerd en een leuke verjaardag.

Gr.Wim
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
De beloofde foto's.

Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Citaat van: tomhas op zondag 21 juli 2013, 08:51:31
Citaat van: Ferdi op zaterdag 20 juli 2013, 08:32:30
Goedemorgen,
Na de 1e cursus iTrain een paar weken geleden, werkt alles naar behoren. Ik heb alles nog eens goed gecontroleerd. Nu kan ik de trein van het ene blok naar het andere 'routeren'. Geweldig! Daarnaast heb ik de treinen geijkt.
Tom, wanneer komt er een vervolgcursus? Ik zou graag een route maken, seinen aansluiten en de treinen corrigeren als het gaat om de precieze plaats waar ze stoppen. Ik ga me natuurlijk ook weer in de handleiding verdiepen, met in m'n achterhoofd jouw motto: denk niet te moeilijk! Het is natuurlijk ook erg leuk om met collega iTrain hobbyisten te praten.
Hopelijk tot snel na de vakantie!
Bijgaand mijn iTrain railplan.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.

Zou zelf het schakelbord iets aanpassenzodat het wat groter allemaal wordt weer gegegevn.
Kijk maar eens in het bijgaande schakelbord.
Hallo Tom,
Dank voor jouw positieve feedback!
Ik heb de twee gedeelten expres naast elkaar gezet, zodat ik later met twee beeldschermen ze allebei op één scherm kan plaatsen. Ik vind het ook erg klein, maar ik wil wel het hele plan kunnen zien.
Ik kan natuurlijk ook alles groter tekenen en dan verkleind (bijv. 50%) weergeven, maar of dat nou zoveel voordelen geeft?
Vriendelijke groeten,.
Ferdi.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Citaat van: keeszondag op zondag 21 juli 2013, 13:27:18
Wim, je moet ff controleren bij het plaatsen van de loc of de rijrichting overeen komt met de richting die iTrain aangeeft. Als dat zo is moet het goed gaan. Anders de loc niet fysiek omdraaien, maar in iTrain uit het blok verwijderen (dubbelklikken op het blok en "geen onderdeel" kiezen en op OK drukken), de rijrichting van de loc veranderen en weer opnieuw in het blok slepen in iTrain. Met name MFX en Delta locs hebben hier last van, DCC locs (bij mij) niet, die slaan de laatste rijrichting beter op.
Hallo Kees,
Dank voor deze tip! Ik had er ook bij één lok last van. Is nu opgelost!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
@ferdi, leuk dat het werkt!
@wim: wat is de voorkeursrichting voor blok 4? Zet dat eens op beide richtingen. Routeer eens naar blok 4, nadat je al het andere materiaal van de baan hebt gehaald. Wat gebeurt er? iTrain probeert een route te maken die niet logisch is, dus zit er ergens iets fout in de rijrichtingen, vorige volgende connecties bij blokken of rijrichtingen (en beperkingen)......
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Hoi Kees, dat stond allemaal goed. Ik had in eerste instantie blok 3 niet aangemaakt. Die bestond gewoonweg niet.
Nadat ik alle blokken hernoemd had, was het probleem opgelost.
Ook de richting is nu weg, vraag me alleen niet waardoor. .... :D

Wat nog niet opgelost is, is het doorrijden bij BZM 2.12. Daar krijg ik geen loc gestopt, deze rijden gewoon dooor, alsof er niks zit. Vervolgens stoppen ze nu wel in het blok ( opstelspoor) ernaast . Voorheen reden ze hier gewoon door. Heb de isolatie al gecontroleerd ( jaja ik weet het ;).
Dit is tot op heden nog een raadsel.

Eerst maar eens wat afstand nemen. Ben bijna de gehele dag bezig....

Gr.Wim
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Hoi Wim, misschien heb je het al 100 keer gecontroleerd, maar komt je melder wel binnen op het juiste adres? Maw geeft deze melder in iTrain bezet aan met een wagonnetje oid?
Heb zelf ook eens aan het zoeken geweest naar zo iets...
Is je stopsectie wel lang genoegd?
Succes!
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Hoi Leo,

Bedankt voor je reactie, vandaag lopen zoeken. Als ik wat instel met verschuivingen, dan stopt de loc op de wissel. Ook niet mooi, maar hij rijdt in ieder geval niet door. En de BZM is een enkele rails en naast de wissel.
Misschien dat ik daar nog iets mee kan doen.

Wat wel gelukt is, een route een aantal malen herhalen , incl. geluid aan uit, licht aan en uit, wachttijd.
Dat was wel een mooie beloning, na al dat denk werk.

Morgen weer werken, dus weekend voorbij.

Gr.Wim
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Yep, ken het probleem. Ik heb bij mijn testbaan ook bezetmelders met 1 enkele rail... Die fout corrigeer ik dus wel in mijn nieuwe baan.... 2 stuks rails ipv 1. Je kunt altijd de remweg nog aanpassen.... Beter als doorrijden toch :D

Mooi zicht he, als alles automatisch rijdt....
Uiteraard verwachten we wel een fillempje  :D Net als bij Alex
Werk ze voor morgen... Ik heb (gelukkig) nog vakantie, al moet ik wel aan de slag.... De vrouw staat 100% achter me met de treintjes, al was het maar om me er vandaan te halen om de achterstallige klusjes op te knappen  :D (had ik wel beloofd echter, dus ongelijk kan ik ze niet geven  :P)
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Fillempje zal ik trachten te maken. Is altijd leuk.
En voor jou, klus ze .Wie wat beloofd............ :thumbup:

Gr.Wim
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Misschien is bzm 2.12 te kort, ik heb je baanplan nog eens bekeken en volgens mij zijn al de bezetmelders in zowel blok 5 en 7 18cm, met lange loc's kan je dan wel in de problemen komen als ze een beetje remweg hebben.
Isolaties verplaatsen om een langere bezetmelder te maken lijkt me dan de oplossing en is ook de meest eenvoudige.
Er is ruimte gnoeg en je kan dan ook nog de stopplaats eventueel opschuiven in het blok.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Tom, als je twee melders per blok hebt, ken je de remfunctie toe aan de inrijmelder en die verschuif je lettend op de max. snelheid in het blok, de lengte van het blok en de ruimte tussen de inrij- en stopmelder. Een korte stopmelder vereist goede calibratie van de loc en wat preciezere afstelling van de rem verschuiving, gecombineerd met de vertraging voor het remmen in iTrain (voor de loc zelf in zijn functies helemaal uitzetten als je met iTrain goed wilt remmen en stoppen). Als het nog niet klopt, krijg je noodstops op de melder. Doorrijden over de melder betekent denk ik dat de remfunctie is toegekend aan de stopmelder en niet de inrijmelder. Ik heb bij het afstellen altijd de noodstop als ijkpunt en vandaar uit zet ik de remverschuiving steeds een 5 cm. terug totdat het goed werkt. Nmm moet ook Wim dit met twee melders per blok voor elkaar kunnen krijgen. Het loont de moeite het eerst te proberen voordat hij weer onder de baan moet; iTrain kent voldoende instelmogelijkheden om daar eerst mee te spelen.
Gewoon mijn idee, niet als "betweterig" bedoeld....
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Om de bezetmelders langer te maken hoeft Wim niet onder de baan te kruipen hoor, gewoon even de railstuuekn loshalen en het rode isolatiestukje verplaatsen.

Kees ik begrijp niet precies wat je met een noodstop bedoelt en hoe je dan een remverschuiving 5cm terug kan zetten, zoals ik het heb kan ik alleen maar de remverschuiving opschuiven.
Maar ik sta altijd open voor andere ideeën of kennis.

Om mooi en beter te kunnen afremmen/stoppen wordt indien mogelijk 2 hele raillengtes van ± 18cm per raillengte geadviseerd.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Dit is materie, waar ik nog geen kaas van gegeten heb. Het verschuiven van rem, stop.
Heb wel e.e.a gebrobeerd, maar om nu te zeggen, dat ik weet wat ik aan het doen ben.
Zal straks een filmpje plaatsen in mijn topic ( en hier), waarbij blijkt, dat een andere loc, weer wel optijd stopt.
Filmje : http://youtu.be/SPgZAH0NyIA

Gr.Wim
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Dit is zo'n spijker op de kop bijdrage Ben. Exact wat jij beschrijft is in iTrain ook helemaal te regelen. Kwestie van uitproberen en aanpassen en niet met alle variabelen tegelijk werken. Mijn advies: eerst de max. snelheid aanpassen in de blokken, dan remvertragingen in de locs afregelen (geen bruuske snelheidsveranderingen) en dan de verschuivingen van remmen en stoppen op de melders instellen. Dan kan het zijn dat met name de stopmelder verlengd moet worden om de wiplash stops te voorkomen... Vuistregel is inderdaad een minimale melderlengte van 35 a 40 cm.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Ben, dat ziet er mooi vloeiend uit. Ga ik zeker mijn best voor doen.

Het is dus het beste om alles op standaard te hebben staan en daarvanuit beetje bij beetje te wijzigen en testen.
Hoe stel je het beste de remvertraging af in je loc?

Gr.Wim
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Wim, gewoon op nul, gebruik iTrain daarvoor omdat de snelheid daar zeer vloeiend wordt verminderd. Ligt ook aan je decoder natuurlijk, bij een delta met 8 stappen blijft het altijd schokkerig. Dus eerst volledige calibratie in iTrain doen (alle decoderstappen!)
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Bij calibreren van je loc in iTrain, moet je de decoder zelf op 0zetten. Of doet iTrain dit met het calibreren?

Gr.Wim
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Heren, ondanks dat het al behoorlijk warm is krijg ik het nu nog warmer want de bedoeling is om in Jip en Janneke taal dit aan beginners uit te leggen.

iTrain werkt met maximaal 3 melders in 1 blok, we hebben het dan over een binnenkomst, rem en stopmelder.
Bij Wim zitten er maximaal 2 melders in 1 blok, blok 5 en blok 7 zijn stationsblokken en hebben een lengte van ruim 80 en 90cm
Beide bezetmelders kunnen dus rond de 36 cm zijn, iTrain geeft het volgende aan in HO ongeveer 20-35 cm, afhankelijk van de remsnelheid.
We zien in het filmpje dat een loc netjes in het kopspoor blok 18 stopt, dit blok heeft een lengte van 26cm met een bezetmelder van 26cm.
Blok 18 staat ingesteld als rangeerblok, maar het moet ingesteld staan als een opstelblok, daar zal dan ook met 1 melder netjes op het opstelspoor gestopt worden.

Ook moeten nu eerst alle loc's een snelheidsmeting ondergaan zoals is omschreven vanaf blz. 39 in de handleiding.
Zolang er geen snelheidsmeting is gedaan zullen de locs ook niet goed reageren met optrekken en afremmen.
Blok 2 zou gebruikt kunnen worden voor de snelheidsmeting.
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Ik zie nu dat er in 2 topics over hetzelfde onderwerp wordt geschreven dat maakt het er niet eenvoudiger op om het te volgen.

Wim, de blokken 12, 14, 16 en 17 staan ingesteld als rangeerblokken dit zijn echter opstelblokken, als je dat veranderd zal je ook zien dat de snelheden automatisch als standaard worden aangepast.

Misschien kunnen we het onderwerp nu een beetje centraal houden.