Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Dit draadje ooit begonnen om beginners op een simpele en fatsoenlijke manier op weg te helpen.
Dat wilde op het iTrain forum nog weleens anders zijn laat dat duidelijk in zijn.
Maar jullie zoeken het maar uit, ben er klaar mee.
Van mij  mag de boel op slot.



Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Jammer dit Tom voor mij mag hij ook op slot
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat Wim (Sprinter) daar heb ik dankzij jou ook al een tijdje geleden aan Xander gemeld dat ik daar geen ondersteuning meer geef.
Ga nu beheer van 3 rail melden dat ik bedank als lid van dit forum, is iedereen van me af.
Klaar mee.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat Jammer Tom :exclaim: Erg jammer...
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 :offtopic:
Citaat van: Sprinter op woensdag 07 juli 2021, 22:51:12
...dit draadje hoort hier om te beginnen al helemaal niet thuis, ook voor beginnersvragen is er een uitstekend forum, waar iedereen die met iTrain werkt toegang heeft.

Klaarblijkelijk heb ik iets gemist in de voorwaarden van dit forum, dat iTrain hier niet besproken mag worden. Het is toch besturingssoftware? Daarbij zijn hier ook onderwerpen zoals F1, ed. Het lijkt mij, dat alles gevraagd kan worden binnen de kaders van het fatsoen en wet & regelgeving.

Citaat van: Sprinter op woensdag 07 juli 2021, 22:51:12
De reageerders hier zijn dezelfde als daar, alleen is het wat dubbelwerk voor deze reageerders, om twee forums in de gaten te houden.
Maar ook dit blijft moeilijk. Houd de kennis op de plaats waar hij thuis hoort en smeer het niet uit over zoveel mogelijk plaatsen.

Ik weet het niet, maar ik ga ervan uit dat de reageerders mensen zijn met kennis van zaken en uitstekend in staat zijn om te bepalen waar ze hun hulp aanbieden. Het is dan hun keuze om ook hier te reageren of niet.

Citaat van: iTom op woensdag 07 juli 2021, 23:47:12
Ga nu beheer van 3 rail melden dat ik bedank als lid van dit forum, is iedereen van me af.
Klaar mee.

Dat zou jammer zijn. Klaarblijkelijk zijn we op één of andere manier allemaal wat uit ons doen. Ook bij de buren zijn een aantal topics, waar het nodige gedoe is van mensen die gaan en waarom ze gaan. Veelal aangewakkerd door de emotie.

We hebben allemaal onze kennis en vaardigheden op ons eigen niveau en als we dit naar een hoger niveau willen brengen, dan hebben we vaak anderen nodig die ons richting geven. En of dat hier op dit forum is of op het forum van iTrain, dat lijkt mij om het even.
Als de vraagsteller hier niet verder komt, staat het hem volledig vrij het te gaan zoeken op het forum van iTrain.
Niemand anders hoeft voor hem te bepalen, wat hij moet gaan doen. Ik ga ook niet bepalen, dat iTom moet blijven. Kan alleen aangeven, dat ik het jammer zou vinden als hij gaat, want zijn topic vind ik leuk om te volgen.

Einde  :offtopic:





Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ik heb het idee dat Peter Severin op dit forum gewoon geholpen wordt, wat is daar mis mee en waarom zou dat niet mogen?

Hier is sprake van een competentiestrijd tussen twee opgewonden gebruikers, DAT hoort hier niet thuis.

Gr, Ben.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Beste ITOM de gemoederen lopen een beetje hoog op blijf erbij dat jouw draadje zeer gewaardeerd wordt en het zou jammer zijn als je hem stopt .
Ondanks alles ben ik geen ervaren iTrainer ik snap 80% nog niet en kon altijd bij jij terug voor hulp  , neem het aub niet zo hoog op en laten we met zijn alle aan onze mooie hobby blijven werken.
vr gr peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
iTom, wat een overtrokken reactie weer, niemand legt je een strobreed  in de weg. Iedereen is vrij een vraag te stellen en ieder is vrij om daar op te reageren, wat is daar nu mis mee?
Volgens mij zit er ergens een kortsluiting.

Je geeft zelf aan dat dit geen beginnersvraag is en je verwijst door naar het iTrain-forum, terecht want daar horen de vragen thuis omtrent iTrain. Xander heeft niet voor niets een forum, daar zal hij de nodige kosten aan hebben, dan is het beetje zonde van zijn geld en tijd dat er een schaduwforum is voor alleen beginners.

Groetjes.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat

wat betreft het wel/niet hebben van een schaduwforum en of Xander daar last van zou hebben in de zin van kosten is slechts een mening en een aanname
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Sprinter op donderdag 08 juli 2021, 12:49:31

Xander heeft niet voor niets een forum, daar zal hij de nodige kosten aan hebben, dan is het beetje zonde van zijn geld en tijd dat er een schaduwforum is voor alleen beginners.


Rosoft, jij dus, heeft ook een eigen forum volgens je website. Toch beantwoorden wij hier zaken over jouw decodertjes en terugmeldertjes. Wij sturen vraagstellers over jouw spullen ook niet weg........

Gr, Ben.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ben, ik stuur niemand weg dat deed iTom zelf door de vraag als een niet beginnersvraag af te doen. Dus ik ben nu weer de gebeten hond, nou echt niet.

Maar als je antwoord wil op en over een bepaald product dan neem je contact op met de maker of leverancier. Dat is wat ik het liefste zie dat men doet, dan krijg je antwoord direct van de bron en zonder ruis.

In het geval van iTrain bij Xander op het forum, in het geval van Digikeijs bij Digikeijs, in het geval van RoSoft bij RoSoft in het geval van Domburg bij Domburg en in het geval van Koploper op het Koloperforum enz. enz. Zo denk ik erover en zo sta ik erin.

Alle algemene dingen kun je op een forum bespreken en laten zien.

Groetjes.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
dit draadje is destijds opgezet om leden, naast alle andere PC besturingsprogramma's draadjes, die net met iTrain begonnen te helpen en wel met succes.
Daar is niks mis mee, want anders kan je 90% van alle aanwezige draadjes hier wel in die bekende prullenbak gooien.
Onzin.....dat je dit niet mag en dit wel moet.

gr. Ruud
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat - @citaat:

Als je er zo instaat, waarom plaats je dan zelf reacties in dit topic?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ruud, volgens mij lees jij niet, of dringt het niet tot je door waarom ik dit zo vind, en het geldt dus niet voor alleen iTrain.
Maar jullie doen maar lekker verder zo, ik zal er iedere keer weer iets van vinden of zeggen. Het was iTom zelf de starter van dit draadje, om door te verwijzen naar het iTrain forum, iets waar ik het helemaal mee eens was en ben, meer is en was het niet maar het wordt weer geweldig opgeblazen en er wordt weer behoorlijk naar personen gewezen, die eigenlijk alleen maar een goed advies ondersteunen, dus een verwijzing naar de plek waar het thuis hoort niets meer en niets minder.

Groetjes

PS.: en nu weer lekker met treintjes spelen die bewaakt worden door iTrain. :-* :favorite:
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Sprinter op donderdag 08 juli 2021, 20:17:38

Ben, ik stuur niemand weg dat deed iTom zelf door de vraag als een niet beginnersvraag af te doen. Dus ik ben nu weer de gebeten hond, nou echt niet.


Nee joh, je bent niet de gebeten hond, dat maak je er zelf van. Ga nou niet ook jezelf een slachtofferrol aanmeten, je kunt toch gewoon van mening verschillen zonder opgewonden gedoe?

Gr, Ben.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Sprinter op woensdag 07 juli 2021, 22:51:12
dit draadje hoort hier om te beginnen al helemaal niet thuis,
ook voor beginnersvragen is er een uitstekend forum,
waar iedereen die met iTrain werkt toegang heeft.
Ik begrijp je mening maar deel die mening niet.

Het iTrain forum is een besloten forum voor iTrain-gebruikers.
De 3rail forum is een open forum waarin elke passant leesrechten heeft.

Daarom is het juist goed om bij forum.3rail aandacht te schenken
aan het gebruiksgemak van iTrain
vanwege de problemen waar 3rail-rijders tegenaan lopen.

Dat is vooral lastig voor de iTrain-ontwikkelaar.
Die moet erop bedacht zijn dat features in zijn programma misschien op een ander forum boven komen drijven.
En dat zijn forums waar niet bedacht wordt dat een probleem met de instellingen (of het effect daarvan op de uitvoering) zou kunnen berusten op een feature in de code.
Daardoor blijven verbetermomenten misschien lang onzichtbaar.

Maar in z'n algemeenheid is dit draadje én goed voor iTrain (publiciteit), én goed voor 3railers (informatie, hulp).

Als er verdubbeling optreedt omdat iTrain gebruikers hier (en daar) dezelfde vragen lanceren,
dan kan ik mij voorstellen dat jíj als zelfverklaard moderator op beide forums daar niet blij mee bent.

Zulke verdubbelingen vinden ook plaats met het Koploper forum, het Win-digipet forum, het Traincontroller forum, met het stummiforum, met het modelspoorwijzer.net forum, met het forum van rocrail.net, met het forum van modelspoormagazine.be, met het forum van h0modelspoor.nl, en met het  forum van beneluxspoor.net.

En dat vind ik niet gek.

Mensen met problemen stellen die vragen op meerdere forums omdat de expertise is verdeeld over meerdere fora.
Het is puur toeval dat dit op het 3-rail forum anders ligt (het is ook de kracht van dit forum), en dat de experts van die andere forums hier ook actief meedenken en meedoen.

Jouw mening botst, in dit geval, met de mening van een ander.
Die trok daaruit de conclusie niet langer welkom te zijn.
Dat is jammer, en dat zul jij ook vinden.
Want dat had echt niet gehoeven.
En dat heb je ook niet bedoeld door ongevraagd je mening te geven.

Alleen de waarheid ligt in het midden, in dit geval, lijkt mij.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
iTom had op één punt gelijk: een lift of een draaischijf of zo iets dergelijks is geen materie voor beginners, beginners zijn de mensen die beginnen met een ovaaltje, een paar wissels, een inhaalspoor, een opstel/kop spoor en een paar locomotieven en voor die mensen kan dit topic makkelijker zijn i.p.v. gelijk naar het iTrain Forum te gaan, want "de eerste berg is altijd de hoogste".

Groet, Anne W
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Da's ook een mening. Maar voor een ovaaltje, een paar wissels, een inhaalspoor, een opstel/kop spoor en een paar locomotieven heb je echt geen forum nodig. Dat is zo basic, wie dat niet beheerst zonder forum hulp heeft de verkeerde hobby gekozen.

Gr, Ben.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
In een basic-situatie is meer mogelijk dan verwacht werd. Het gaat daarbij om een ovaal met slechts twee blokken in plaats van de gebruikelijke drie blokken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Anne W op vrijdag 09 juli 2021, 10:14:46
iTom had op één punt gelijk
Het gaat niet om gelijk hebben of om gelijk krijgen.

iTom gaf verbeterpunten en goedbedoelde adviezen,
en hij stak er veel tijd in (en didactische vaardigheden).
Een daarvan heet "geduld", een andere "tact".

Ik heb bewondering voor wat hij deed in dit draadje.

Het raakt allemaal een keertje op, en dan loopt de emmer over.
Dan krijgt de vraag naar de zingeving de overhand.
En dat is de retorische vraag: "wat doe ik hier nog?"
of nog korter "waarom zou ik?"

Hij hield het nog knap lang vol, welbeschouwd.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 09 juli 2021, 11:14:04
Da's ook een mening. Maar voor een ovaaltje, een paar wissels, een inhaalspoor, een opstel/kop spoor en een paar locomotieven heb je echt geen forum nodig. Dat is zo basic, wie dat niet beheerst zonder forum hulp heeft de verkeerde hobby gekozen.

Gr, Ben.
Ben

Er zijn genoeg mensen voor wie dat al complex kan zijn. Kijk eens naar de vragen van een draadje aansluiten op een trafo tot wat dan ook. Wat voor de een simpel is kan voor de ander complex zijn. En dat heb je met iedere hobby of vakgebied.

Het gaat er gewoon om, om plezier aan een hobbysfeer beleven
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Olav op vrijdag 09 juli 2021, 15:31:32

Er zijn genoeg mensen voor wie dat al complex kan zijn. Kijk eens naar de vragen van een draadje aansluiten op een trafo tot wat dan ook.


Vertel me wat, ik kom bij ze thuis en heb ze aan de pb en de mail. Dat zijn uiteindelijk de verliezers, zij gaan het nooit leren. Ze haken af, het is te moeilijk voor ze. Je zult er een beetje affiniteit mee moeten hebben.......
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 :offtopic:
achteraf had dit draadje de titel "het had zo mooi kunnen zijn, maar helaas pindakaas" moeten hebben :D
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citeer

Vertel me wat, ik kom bij ze thuis en heb ze aan de pb en de mail. Dat zijn uiteindelijk de verliezers, zij gaan het nooit leren. Ze haken af, het is te moeilijk voor ze. Je zult er een beetje affiniteit mee moeten hebben.......

Niet akkoord, waarom zou je elektronische kennis moeten hebben om met treintjes te spelen, ik rij met de wagen, maar meer dan benzine erin doen moet je mij niet vragen. Als er een lampje brand vraag ik ook aan iemand wat er scheelt, mss hebben die mensen er wel geen "affiniteit", maar zijn ze goed in huisjes plakken, koeien schilderen, oid, of vinden ze het gewoon leuk om treinen te zien rijden. Eerlijk gezegd, moest ik de centen hebben, ik liet een baan bouwen, ik heb er een, en geen kleintje, maar alles op de plank, niks geen landschap, ik vind dat wel mooi, maar ik kan dat niet, en ik heb ook geen behoefte om het te leren, dus daar heb ik geen "affiniteit " mee. Ik vind het jammer dat kennis verdwijnt hier, en het valt me op dat er op verschillende fora zulke elitaire houding heerst van bepaalde heel ervaren en superslimme forumleden, echter is de beleefdheid en de emotionele intelligentie niet in gelijke verhouding van hun kennis. Dit is ook de reden waarom ik zelden of nooit nog een vraag stel op oa het iTrain forum. Ik lees wel af en toe daar mee, maar voor vragen heb ik andere bronnen, ook veel kennis maar ook beleefdheid. En dat de moderator niet graag ziet dat de kennis verdwijnt zal dat probleem nooit opgelost raken.

mvg

Dirk


Edit Frenkievee: quote gerepareerd
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Dirk op vrijdag 09 juli 2021, 19:25:48

Niet akkoord, waarom zou je elektronische kennis moeten hebben om met treintjes te spelen


Je citeert mijn uitspraak maar ik heb nergens beweerd dat je elektronische kennis moet hebben.  ;)

Gr, Ben.

Edit: typo.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Als buitenstaander gaat deze escalatie mijn pet compleet te boven...
Zijn er reacties weggeknipt of mis ik ergens een vonk die de vlam in de pan doet slaan? Ik zie het verband niet zo goed tussen deze reactie en de voorgaande reacties, behalve dat er mensen schijnbaar vinden dat deze vraag niet in dit topic, maar hij wordt toch beantwoord (door de steller zelf) en daarna wordt er nog iets over doorgeouwehoerd. Tsja. Dat is dit forum, we OHen wat af, vooral over zaken die niet ter zake doen in desbetreffende forum.

Jammer dat het zo moet gaan, maar ook dat hoort bij een forum: mensen komen en mensen gaan.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
hoi,

Citaat van: Dirk op vrijdag 09 juli 2021, 19:25:48
Niet akkoord, waarom zou je elektronische kennis moeten hebben om met treintjes te spelen,

Je hoeft geen elektronische kennis te hebben om met treintjes te spelen. Alleen het ligt er aan hoe je met de treintjes wil spelen. Normaal digitaal rijden en wisseltjes schakelen is geen
raketwetenschap. Alleen als je meer wil zoals automatiseren e.d. dan kom je op een gebied waarbij je meer moet weten dan alleen wat bediening.

Citaat van: Dirk op vrijdag 09 juli 2021, 19:25:48
ik rij met de wagen, maar meer dan benzine erin doen moet je mij niet vragen.  Als er een lampje brand vraag ik ook aan iemand wat er scheelt,

Ik hoop voor je dat je eerst het boekje van je auto erbij hebt genomen. Daar staat namelijk ook het een en ander in vermeld over "lampjes".

Citaat van: Dirk op vrijdag 09 juli 2021, 19:25:48
mss hebben die mensen er wel geen "affiniteit", maar zijn ze goed in huisjes plakken, koeien schilderen, oid, of vinden ze het gewoon leuk om treinen te zien rijden.

Dat soort mensen moeten afwegen of ze dan wel een baan willen automatiseren of dat ze voor een simpele baan gaan met dito besturing. Het probleem is meestal dat veel mensen vaak veel dingen willen omdat ze dat leuk of handig lijkt. Of dat op een forum gezegd wordt dat het summum van de hobby is. Ik ken hele goede bouwers die niets met automatiseren van hun baantje hebben. Die besteden dat uit. Die accepteren ook dat ze daarvoor andere mensen moeten inschakelen. Die kennen hun beperkingen. Soms is het goed dat mensen eerst tegen hun beperkingen c.q. grenzen aanlopen. Vaak is dat een harde leerschool waardoor sommige mensen stoppen met de hobby. Anderen gaan dan met de hobby een andere weg in.

Groet Ronald.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Beperkingen heb je niet maar leg je jezelf op, je kunt andere zaken ook gewoon aanleren het ligt helemaal aan je prioriteiten.
Zo liggen mijn prioriteiten op het moment niet bij automatisch rijden dat komt missichien nog wel in de toekomst.
Zo ben ik de komende jaren nog wel druk met digitaliseren van al het rijdend materiaal.
Maar ook scenery gaat nog wel wat tijd kosten, en het digitaliseren van alle wissels zeker omdatmodel spoor niet mijn enigste hobby is.

Verder vind ik dit soort van topics juist passen op forums buiten het ontwikkelplatform omdat je dan toch iets oppikt van bvb hier I-train ook al ben je er zelf op het moment niet mee bezig gewoon je algemen kennis iets opvijzelen.
Dus Tom gewoon doorgaan met wat jou drijft  :thumbup: en laat andere maar lekker lullen.
Probleem met terugmelders in iTrain
Beste mensen,

Ik heb op de Marklin 60883 (bus 3) 6 Viessmann 5217 bezetmelders aangesloten. Elke module werkt naar behoren. Allemaal individueel getest door elke 5217 als eerste module met deze adressen te testen met de loc die rondrijdt. De kabels zijn ook goed. Toch geeft iTrain een storing bij 3 meldingen in het schaduwstation. De instelling op de CS2 is volgens mij ook goed. Op de CS2 heb ik bij de 60883 de 6 modules ingevuld en ook op het S88 tabblad. In iTrain heb ik geen aantal modules ingevoerd. Volgens de handleiding niet nodig. Maar ook als ik ze wel invoer, maakt dat niet uit. Wie heeft een idee?

Filmpje:
https://youtu.be/wg7B0WDKYSQ

En het tcd bestand van de baan Woerden bijgevoegd.

Edit Ferdi: opgelost. Met een dremel de railstaven in deze drie blokken meer van elkaar gescheiden. Werkt! Dus geen instellingsfout.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Beste Ferdi,

Als he geïsoleerde detectierailstukken hebt gemaakt de zaak altijd doormeten, de weerstand met de zijburen en de overbuur moet altijd echt oneindig zijn, niet bijna oneindig maar echt helemaal oneindig.

Groet, Anne W
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Even een vraag over het meesturen van het bestand, op mijn computer worden de tcdz bestanden omgezet naar photobestanden heeft iemand dit als een meegemaakt enzo ja hoe kun je dit aanpassen?
vr.gr. Henk
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lijkt me sterk dat de .tdcz omgezet wordt naar een .jpg of iets anders. Waarschijnlijk staat "openen met" voor .tcdz bestanden niet goed.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Dat was inderdaad de oorzaak,stom dat ik dat zelf niet heb gezien, Dank voor de tip.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Beste medespoorders,

Ik loop tegen een probleem aan en zal proberen het hier te verwoorden in hoop dat iemand een oplossing voor me heeft.

Dit seizoen staat bij mij in het teken van het opstarten van het rijden met iTrain en alle pogingen daartoe.
Vanochtend alles schoongemaakt en de zaak opgestart.
De treinen kunnen rijden als ik ze met de handcontrol bedien, zonder tussenkomst van iTrain.
Dat is al heel wat en voor mij een teken dat de 3 boosters werken en er geen kortsluiting of andere narigheid is.
Zodra ik iTrain heb geladen en heb verbonden met mijn centrale loopt deze alles na en hoor ik een hoop getik.
Een teken dat iTrain de zaak onder controle heeft.
De sporen geven de juiste bezetmelding, de wissels en seinen zijn aanklikbaar en om te zetten.
Ik kan een reservering maken, waarbij de wissels in de juiste stand worden gezet, etc.

Maar nu komt het....de treinen geven geen krimp, ook niet met de handcontrol.
Het lijkt een volledige blokkade....alsof ze geen enkele informatie krijgen.
Zodra ik de verbinding met iTrain heb verbroken en daarna de centrale opnieuw opstart doen ze het weer.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Herkent iemand dit?
Heb ik ergens bij een instelling een afslag gemist?

Ik stuur jullie even het bestand op en hoop dat er iemand is met iTrain ervaring die me verder kan helpen.





Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hallo naamgenoot,

a. Er moeten nog 3 verbindingen aangepast worden. -> Wijzig -> Schakelbord -> Koppelen -> OK -> Pas toe- > Bewaar -> OK.
b. Diverse blokken staan buiten dienst (= grijze kleur). Is dat de bedoeling?

1. Met welke trein heb je het probleem?
2. In welk blok staat die trein?
3. Naar welk blok wil je die trein laten rijden?

P.S. Eindelijk iemand die de wisselgroeperingen correct heeft toegepast.
In tabblad BW kunnen nog 3 wisselgroeperingen gemaakt worden.

Het is gewenst om links en rechts van een bloksymbool minimaal 2 gewone rails te plaatsen.
Want anders kunnen lange treinnamen andere bedienbare elementen (ook pijlen) bedekken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Wat ik enorm storend vind zijn de vele tekstblokken OVER EEN BLOK ELEMENT. Nergens voor nodig. Het helpt niet om eens goed het trace te kunnen volgen.
Dat je treinen niet wegkomen heeft denk ik te maken met het wegrijden van een loc vooruit of achteruit en dan met name gezien het blok waarin hij staat.
Vorige en volgende blokken van een blok eens goed bekijken en dan een loc erin plaatsen met rijtichting in volgende en dan eens kijken of ie wel gaat rijden op trein AUTOMATISCH........
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
@Martin, dank voor je reactie en zal je aanbevelingen ter harte nemen.

De verbindingen zijn inmiddels gekoppeld en de wisselgroeperingen in mijn BW moet ik even nalopen.
Ik heb inderdaad een aantal blokken inactief gezet, omdat het dan wat overzichtelijker is en ik nog werkzaamheden verricht.
Zo is mijn brug en tussenmodule niet gemonteerd.
In principe wil ik proberen van het ene schaduwstation naar het andere te gaan.

Voor wat betreft je vragen: Het probleem geldt voor alle treinen. Die zijn bij verbinding met de PC niet te bedienen, ook niet met de hand.
Zodra ik de PC loskoppel, doen ze het ook nog niet. Ze reageren pas op de handbediening als ik de centrale opnieuw opstart.
Dit is iets wat zich nog maar kort geleden voordoet en ik probeer er achter te komen waar dat aan zou kunnen liggen, maar wordt
er inmiddels wel wanhopig onder.
Het lijkt alsof ik ineens een conflict heb. Het rare is dat de magneetartikelen wel goed werken.
Zou het aan de laatste update van iTrain kunnen liggen?


@Ad...ook jij bedankt en ik zal nog eens kritisch naar de teksten kijken. Je hebt wel gelijk en een aantal zaken komen over elkaar. Dat is natuurlijk niet gewenst.
Doch, ik moet eerst een onverklaarbaar probleem zien op te lossen.
Jouw suggesties zijn niet de reden....ik kan immers helemaal niets, ze reageren helemaal niet...ook niet met de handcontrol, zoals beschreven.

Is een update van iTrain terug te draaien?


Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Tjoekedoris op maandag 17 oktober 2022, 20:58:47a) Het probleem geldt voor alle treinen.
b) Doch, ik moet eerst een onverklaarbaar probleem zien op te lossen.
c) Is een update van iTrain terug te draaien?
a) Daar kan ik niets mee. Want ik heb er een handje van om de verkeerde trein te kiezen. Jij moet een treinnaam geven waarbij het misgaat. Zie mijn eerdere drie vragen. En zo nauwkeurig als maar mogelijk is, beantwoorden.
b) Dat leidt tot een kringredenatie. Eerst de aanwijzingen opvolgen. Ook als het jou nutteloos lijkt.
c) Ja.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Maar er is ook weer een nieuwe update beschikbaar. Overigens herken ik jou problemen niet icm mijn Tams MC.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Misschien eens proberen om de trein(en) te rangeren i.p.v. te routeren.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Laten we nu met zijn allen reageren op het forum dat hiervoor is bestemd oftewel het iTrainforum, daar wordt door ontwikkelaar van het programma gereageerd op deze zelfde vraag.
Deze vraag hoort hier eigenlijk helemaal niet thuis.

Groetjes.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Sprinter op donderdag 08 juli 2021, 12:49:31
..... Iedereen is vrij een vraag te stellen en ieder is vrij om daar op te reageren, wat is daar nu mis mee?
Volgens mij zit er ergens een kortsluiting.

Draadje heeft 60 pagina's dus bestaansrecht.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
En zo is het  :thumbup:
Scherp opgemerkt Michiel,
Groetjes,
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Het komt altijd een beetje rottig zijn strot uit, maar Sprinter (Willempie) heeft natuurlijk gelijk, zeker als het al wat ingewikkeldere situaties betreft.

Groet, Anne W
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Als Martin Tjoekedoris, al een vraag wil stellen alhier, dan opent hij een eigen onderwerp, waarin hij aangeeft vraagt waarom zijn Redbox niet te bedienen is als hij hem opstart en dat hij dat 2x moet doen om handmatig via de Redbox zelf treinen te kunnen bedienen, mijn gevoel zegt dat dit niets met het besturingsprogramma te maken heeft.

Groetjes.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Misschien iets met de kabel ??
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Beste mensen, allereerst allemaal bedankt voor jullie reactie in dit topic.

Allereerst even dit:  in de 1e instantie heb ik dit hier gepost, omdat het een topic over iTrain was.
Nu kreeg ik de melding dat hier al een HEEL jaar lang niets is gepost, waarmee ik de vraag kreeg of dit de bedoeling was.
Daartoe heb ik direct besloten een eigen draadje te openen, waar overigens weinig aan hebben bijgedragen.
Dat maakt natuurlijk niet uit, want dat gebeurt nu hier.

De 1e reden voor mij om aan te nemen dat er iets met iTrain zou zijn, is omdat er een paar maanden geleden niets aan de hand was,
althans vóór de update van 3-10-2022.
Nu hebben we inmiddels weer een nieuwe update (die overigens niets verbeterd.)
De 2e reden is dat het probleem zich voordoet, NA verbinding met iTrain.

- Het kan natuurlijk aan mijn centrale liggen, maar aangezien deze zonder iTrain functioneert ligt dit niet direct voor de hand. Ook is er geen nieuwe firmware, zodat ook aan de instellingen hierin niets is gewijzigd.
  De centrale heb ik ook al gereset en opnieuw ingesteld.
- Ook is het mogelijk dat ineens de kabel niet goed is, hetgeen dan verwonderlijk is dat de magneetartikelen zich wel laten schakelen en de kabels al jaren op dezelfde plaats liggen.
- Een andere optie is dat de USB poort van de PC niet juist werken, maar dan zou ik direct moeten kunnen rijden zodra de PC is los geschakeld, maar dat is niet het geval. Daarvoor moet ik dus eerst weer de centrale opnieuw opstarten.

Het is voor mij als buitenstaander dus helemaal geen verkeerde gedachte dat er mogelijk in de laatste update een fout in iTrain is geslopen zit bij het verbinden met de Tams Redbox.
Anders zouden er geen updates nodig zijn. Daarom ook mijn vraag of een update van iTrain terug te draaien is, zodat ik dat kan testen.

Dezelfde vraag heb ik ook gesteld in het iTrain forum en heb daar ook contact mee met Martin. De reden was dat ik denk dat het aan iTrain lag, met nadruk op "ik DENK.".
Dat dit niet zo hoeft te zijn, dat is helder, maar geef maar eens aan waar ik dit probleem moet posten.

Voor mij is het zeer onduidelijk en enorm frustrerend hoe het ineens mogelijk is dat dit na jaren zonder problemen optreedt, waarbij iTrain dezelfde lay-out kent als nu.
Ik doe mijn best de gemelde tekortkomingen in iTrain te veranderen, maar ik verwacht hier weinig van.
Al met al zit ik ermee en voordat ik tot aanschaf van een nieuwe centrale of PC  overga, moet ik kostentechnisch zeker weten dat deze kapot is of zijn. Maar hoe test je dat?

Nu heeft Wilco geen problemen met dezelfde configuratie, dus lijkt het mogelijk meer aan mijn Redbox te liggen.
Jullie zien, ik ben druk bezig te analyseren wat er aan de hand is.




Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Martin, je hebt een PB
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Als je zeker wil weten of het aan de iTrain versie ligt installeer je de vorige versie, en gebruikt via de backup het juiste bestand. Je kunt zelf veel doen om een aantal zaken uit te sluiten. En als het dan wel werkt, en met de opnieuw geplaatste update van iTrain niet dan meld je dat op het iTrain forum, daar reageert de maker van dat programma op, hier niet.

Groetjes.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Beste allen, ik ben er nu eindelijk uit en mijn probleem is na vele dagen van zoeken, lezen , proberen , maar vooral door martelen opgelost  :).
Het is gebleken dat na een, voor mij onbekende reden of gebeurtenis, de firmware van de Redbox was beschadigd  8o
Of dit door een update van iTrain, van PC, kortsluiting of weetikveel is gebeurd, dat blijft een raadsel.
Zelf heb ik na verscheidene pogingen de firmware opnieuw te uploaden, (waarbij er meerdere malen geen contact met de Redbox te maken was), ineens geluk gehad dat de Redbox reageerde, (na de zoveelste reset) en een terugkoppeling gaf, waarbij de firmware er opnieuw was opgezet.
Daarna werkte de Redbox weer naar behoren.
Wel waren er een aantal zaken die stoorden.
Zo was er een locomotief die ineens zijn fluit liet horen, terwijl de functies uit stonden en die tot nu toe ook niet was opgeroepen.
Die decoder bleek ook geblokkeerd te zijn en door hem op het programmeerspoor te zetten en hem opnieuw zijn adres te geven kreeg ik hem weer stil.
Het lag niet aan iTrain en mijn veronderstelling was dus niet juist.
Niettemin ben ik erg blij dat alles weer naar behoren werkt, waarmee ik dus nu een goed weekend beleef. ;)
Iedereen bedankt voor hun bijdrage. Doordat er wordt meegedacht, blijf je gestimuleerd om op zoek te blijven naar de oorzaak.
Geen iTrain dus, maar wel weer wat geleerd.