Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
1. Ga naar Eigenschappen Blok, tab richting volgende. Geef een afstand aan bij stoppositie Hoofdsein.
2. Ga naar Eigenschappen Trein Bay B VI. Geef de lengte van de locomotief aan  Er staat nu 0 cm !. Voeg toe "Wagongroep" met als lengte het totaal van de vier wagons.

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Alleen loc Blauw is helemaal ingevuld. De rest moet ook nog. Naast de lengte moeten ook de Traagheidssimulatie en de Terugmelder-offset ingevuld worden.
Geen enkele loc heeft een snelheidsmeting gehad. Oftewel er zijn geen snelheidsgrafieken beschikbaar.
Het gevolg is dat de loc bij de eerste melder in het blok gaat stoppen = iTrain trekt aan de noodrem.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: mphoi op maandag 15 februari 2021, 01:42:20
Citaat van: mphoi op vrijdag 12 februari 2021, 19:44:44Zondag heb ik tijd om een proefopstelling in iTrain te maken. En dan kijken of het virtueel werkt.
Met de MH-M01B (DE1) op de baan gaat het redelijk. Alleen de stop in het blok na wissel M5 gaat abrupt. Daarom heb ik de snelheid bij Stoppen verwachten op 20 km/h gezet. Wellicht wordt het beter als de korte blokken in hun geheel gedetecteerd worden. Verdere tests mag/moet je zelf of anderen doen.

Hoi Martin,
Ik begrijp nu pas dat je bericht van zondagnacht (!) een antwoord is op mijn vragen.
Zeer bedankt daarvoor. Alleen kan ik er weinig mee. Ik heb nog geen iTrain, kan de bijlage niet openen en begrijp maar de helft.
Zou je een plaatje kunnen bijvoegen?

Bedankt,

Paul
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat Je kan iTrain downloaden en uitproberen van de webzijde. Dan werkt het gewoon. Zonder het aan te schaffen. Als je dan veel meer wil kan je een proeflicentie aanvragen.

Groet Ronald.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hoi Ronald,

Bedankt, dat wist ik niet. Ik dacht dat je altijd een proeflicentie nodig had.
Dan ga ik idd het programma downloaden en uitvoeren op de website.
Deze week wordt mijn laptop opgewaardeerd naar Win10.

Bedankt,

Paul
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Pt2/3 op maandag 15 februari 2021, 19:33:48
1. Ga naar Eigenschappen Blok, tab richting volgende. Geef een afstand aan bij stoppositie Hoofdsein.
2. Ga naar Eigenschappen Trein Bay B VI. Geef de lengte van de locomotief aan  Er staat nu 0 cm !. Voeg toe "Wagongroep" met als lengte het totaal van de vier wagons.

Cees

Hey bedankt cees voor de hulp!
en klopt de trein bay heb ik nog niet in gebruik, ben bezig met de lok de groep OE_1.

Citaat van: mphoi op dinsdag 16 februari 2021, 02:08:34
Alleen loc Blauw is helemaal ingevuld. De rest moet ook nog. Naast de lengte moeten ook de Traagheidssimulatie en de Terugmelder-offset ingevuld worden.
Geen enkele loc heeft een snelheidsmeting gehad. Oftewel er zijn geen snelheidsgrafieken beschikbaar.
Het gevolg is dat de loc bij de eerste melder in het blok gaat stoppen = iTrain trekt aan de noodrem.

Dankje dit verhelpt inderdaad dat hij op de nood rem gaat!

danku beiden!
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Het stoppen aan het einde van een blok is voor sommige een lastige zaak.
Uitleg genoeg te vinden maar wellicht niet voor iedereen altijd duidelijk.

Ik doe het op mijn baantje zo.
Maak een pendelroute van 2 blokken die naast elkaar liggen, de loc gaat dan van A naar B en weer terug naar A.
Zo kan ik de stopplaats bepalen van de Loc vooruit en achteruit.
Met een maatlat er naast zie je dan waar de loc stopt met de voor- en achterkant.
De stopplaats heb ik op -5cm staan.
Na een snelheidsmeting (ijken) bepaal ik met behulp van de Reactie vertraging de stopplaats.
Met de reactie vertraging bepaal je de plaats, hoe hoger het getal hoe eerder de stop, hoe lager het getal dan rijd de Loc weer wat verder door. (bent u er nog  :))

Ik heb er vandaag een klein filmpje van gemaakt in de hoop dat het wat duidelijker is zeker voor de beginner in iTrain.
Voor de goede orde, ik heb alleen de positie vooruit gefilmd, achteruit ligt niet zo lekker in beeld voor de camera.  ;)

www.youtube.com/watch?v=spH6f6Ol7IE
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hey ben ik nog 1 keer,

alleerst heb bijna alles werkent nu!
Bedankt voor alle hulp.

Echter zit ik nog met 1 issue ivm 2 baanvakken die ik gemaakt heb.
Steeds wanneer ik hier een trein in het vak laat rijden verliezen hun de resevering waar de trein op dat momment is.

Dit komt tot nu toe alleen voor als ze baanvak "M_Blok_B3" binnen rijden afbeelding 1
Of als ze baanvak "M_Blok_3" binnen rijden afbeelding 2
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Bij het eerste plaatje: Doe nog een keer VA (= Vul automatisch) in de blokken M_Blok_1 en M_Blok_B3.
Bij het tweede plaatje: Doe nog een keer VA in de blokken M_Blok_B2 en M_Blok_3.

Ik heb het vermoeden dat je tussendoor iets met kruising Kruis_1 hebt gedaan. Daarom ook nog maar even VA in blok M_Blok_2.

Advies: Na elke wijziging: VA in het betreffende blok en ook in alle aangrenzende blokken. Magneet (Koppelen) is niet in al die gevallen betrouwbaar genoeg.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ik snap de optie VA maar ik ben toch voorzichtig met gebruiken.
Als je BM niet aan het begin van het blok ligt word deze pardoes terug gezet naar 0 cm  :?

Of is dat alleen bij mij het geval  :)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat
die VA zit er niet voor niets in iTrain  :D
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Dat is waar, maar om een lekker rondje VA te gaan doen is toch niet geheel handig  :-)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat Hoe zou je het dan anders willen oplossen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Schienenbus op donderdag 18 februari 2021, 10:44:11a) Als je BM niet aan het begin van het blok ligt word deze pardoes terug gezet naar 0 cm  :?

b) Of is dat alleen bij mij het geval  :)
a) Dat moet je inderdaad in de gaten houden. Vrijwel iedereen heeft de (eerste) bezetmelder van een blok direct aan het begin van het blok liggen. In dit geval zijn er steeds 3 BMs per blok, die het gehele blok bestrijken. Daar heb ik (uiteraard) naar gekeken. ;)

b) Bij iedereen is dat zo.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: iTom op donderdag 18 februari 2021, 11:06:23Hoe zou je het dan anders willen oplossen.
Door vooraf de posities van de BMs in het betreffende blok te noteren. En na het VA opnieuw instellen.

Bij een gedeeltelijke bezetmelding van een blok, stelt iTrain de eerste bezetmelder automatisch aan het begin van het blok in; de tweede bezetmelder automatisch aan het eind van het blok in. Want dat zijn de meest voorkomende situaties.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat Ja Martin, dat is bekend maar ik stelde de vraag aan Schienebus.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

@ iTom Is niet (voorlopig) op te lossen  :( maar was meer een opmerking om er rekening mee te houden. Ik ben hierdoor al opnieuw moeten gaan invoeren :) Mijn BM zitten niet overal aan het begin van een blok

Een optie zou zijn met een vinkje BM waarden te vergrendelen in iTrain zodat dit niet kan gebeuren
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: mphoi op donderdag 18 februari 2021, 01:06:21
Bij het eerste plaatje: Doe nog een keer VA (= Vul automatisch) in de blokken M_Blok_1 en M_Blok_B3.
Bij het tweede plaatje: Doe nog een keer VA in de blokken M_Blok_B2 en M_Blok_3.

Ik heb het vermoeden dat je tussendoor iets met kruising Kruis_1 hebt gedaan. Daarom ook nog maar even VA in blok M_Blok_2.

Advies: Na elke wijziging: VA in het betreffende blok en ook in alle aangrenzende blokken. Magneet (Koppelen) is niet in al die gevallen betrouwbaar genoeg.

Dit heeft het inderdaad opgelost!
Ik heb geen idee wat er verandert is maar alles werkt nu.
Hartelijke dank allen!

Citaat van: Schienenbus op donderdag 18 februari 2021, 10:44:11
Ik snap de optie VA maar ik ben toch voorzichtig met gebruiken.
Als je BM niet aan het begin van het blok ligt word deze pardoes terug gezet naar 0 cm  :?

Of is dat alleen bij mij het geval  :)

Hij zete geen waardes terug naar 0cm (had voor de zekerheid wel screen shots gemaakt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hallo allemaal heb de video's gevolgd en ben gekomen tot ijken van snelheid. Juist nu het echt leuk word en ik denk we gaan rijden zijn de video's op Ik zal nu routes aan moeten maken|? In koploper was er een optie zeg maar vrij rijden je sleepte de trein naar volgende blok en koploper deed de rest. Kan dat niet in i train of zijn er ergens videos en of goede uitleg hoe nu veder. Eh krijg melding bij info route niet mogelijk vanaf deze positie :?
Mvgr Roland
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Roland,

Hier kan je de handleiding lezen/downloaden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat Roland. eerst de elementen die niet in de baan liggen maar er boven aanpassen.
Dat zijn de elementen met een grijs randje er omheen. Die liggen of er boven of er onder dat gaat problemen brengen.
Seinen staan naast de baan maar die horen in de baan.

Verder kan iTrain automatisch rijden zonder routes, maar dan moeten er wel Stationsgroepen worden gemaakt want dan gaan we van Station naar Station rijden.

Genoeg om er wat aan te doen en ook niet 2 x tcdz in de bestandsnaam gebruiken, hou de naam kort maar wel herkenbaar.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
hallo tom was ff me hoofd leegmaken :-)
Eh ik zie idd elementen met grijs randje even kijken waarom dat is. En seinen gewoon in de baan plaatsen  dus op de rail? dan heb je dus en een railstuk en een sein in 1 hokje?
ben in schakelbordeditor aan t kijken maar zie en snap echt niet waarom er grijze randjes om zitten staat keurig op de baan getekend?
Als ik een sein knip en plak op de rails staat ook daar weer een grijs veld om heen ook als ik het sein draai?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Roland, om de onderliggende teveel getekende elementen snel te verwijderen kan je gebruik maken van Shift-Delete wel op het bewuste element gaan staan natuurlijk.
Sein kan je plaatsen door een baan(recht) element te verwijderen en met knip en plak het sein daar plaatsen.
Wel dan het hele blok selecteren en in het blokeigenschap een VA (Vul Automatisch) uitvoeren daarna nog een keer op de knop Koppelen (magneetje) klikken.
Dan is het sein in het blok opgenomen.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
hoi Tom
Ik begrijp het nu ik heb elementen boven elkaar getekend en mijn seinen staan nu op de baan
kom er allen niet goed uit waar de banen mekaar kruisen over mekaar heen liggen
ziet dit er beter uit tom?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Roland,

In de bijlage het bestand zo als het zou moeten zijn en dan rijden de treinen omdat d.m.v. de VA en de magneet alles is gekoppeld.
Je zit al aardig op de goede weg.

Sein 59 staat niet in een blok en gaat dus niet werken, verder alle blokken nog een VA geven dan staan de andere seinen er gelijk in en doen ze mee.
En wissel 24 stond er niet in heeft nog geen adres.

Kijk ook eens in de Diagnose en probeer de problemen op te lossen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Beste iTrainer,

Bij Koploper noemt men dit een z.g. dynamisch schaduwstation, ik ben benieuwd of e.e.a. geheel of gedeeltelijk ook mogelijk is in iTrain.

Van mijn 5 sporen in het schaduwstation zijn er zeker 3 waar ik makkelijk 2 treinen achter elkaar kan zetten. Ik zou dan 8 treinen kwijt kunnen. Ik let dan zelf op dat ik de treinlengtes zelf in de gaten houd. Dus dat de twee langste treinen toch bij elkaar passen in 1 opstelspoor. Of kan iTrain dat zelf uitvogelen op basis van treinlengte en bloklengte?

Is het mogelijk dat ik dan 3 terugmelders tussen de wissels plaats? 1 aan het begin, 1 in het midden en 1 op het einde. En dat er dan een if-then-else of zoiets plaatsvindt. Is de eerste EN tweede EN derde vrij, rij door tot de derde. Is de derde bezet en de eerste EN tweede vrij, rij door tot de tweede. Is de eerste OF tweede bezet, kies een ander spoor. Zou zoiets kunnen? Dan ligt die middelste terugmelder wel op een vast punt.

Of kan het gewoon met 2 terugmelders en dat iTrain de treinen zelf - met wat veiligheidsafstand ertussen - gewoon achter elkaar opstelt? Dus wellicht zelfs 3 of 4 treinen achter elkaar (bijv. een Schienenbus erbij).

En zou het dan ook nog mogelijk zijn dat wanneer een korte trein van de laatste terugmelder wegrijdt, dat dan de trein die erachter staat een plaatsje doorschuift? Of wordt dat te complex?

Ben benieuwd naar jullie suggesties.
Bedankt en fijn weekend,

Paul
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: TomPaul op zaterdag 20 februari 2021, 11:44:39

Bij Koploper noemt men dit een z.g. dynamisch schaduwstation, ik ben benieuwd of e.e.a. geheel of gedeeltelijk ook mogelijk is in iTrain.


Nee, niet op de wijze van Koploper. En het is al eens aan de orde geweest: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77587.0

Gr, Ben.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Bedankt Ben,

De ingevoegde link legt het zeer duidelijk uit, zeker door de bijdrage van Sprinter (Wim).
Bedankt voor het delen van deze link.

Fijn weekend,

Paul
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
ik loop beetje vast
Treinen rijden achteruit wil door een andere trein heen negeert dus blok bezet en wil naar 2 blokken tegelijk
chaos 8o
kom er net achter dat somige blokken zelfde naam hebben .... zucht
en sommige wissel verkeerd om in koploper was er een functie verkeerd aangesloten vind deze niet hier
heb bij blokken opgegeven rijrichting 1 kant op dat zou nu rechts om moeten gaan als ik nu een trein opdracht geef om bv csbu_2 naar ksc_1  te rijden gaat hij toch weer links om reserveert ook links om dus loc staan goed zou ik zeggen
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ronald, wissels die verkeerd omgaan kunnen via iTrain worden aangepast.



Maak van groen rood en van rood groen.

Niet zo zuchten, dat blokken een zelfde naam hebben komt niet door iTrain maar heb jij zelf zo gemaakt.
Blok in de editor aanpassen, met Shift G haal je die uit de groepering en kan je een nieuwe naam maken.
Als je de naam gelijk in het blok gaat wijzigen dan wijzigt een ander gelijknamig blok mee omdat het een kopie is van elkaar.
Als de treinen de verkeerde kant op rijden dan staan ze in de verkeerde rijrichting. In het schakelbord met shiftknop ingedrukt en de muis op de richtingspijl klikken die bij het blok hoort, dan verandert daar de richting maar niet in de locgrid.
En dat kan je ook allemaal in de handleiding lezen of anders een workshop volgen.

Vraag me af waarom je nog steeds in de vreselijk lange bestandsnaam 2 x tcdz hebt staan. Is nergens voor nodig en kunnen alleen maar problemen van komen.
Je gebruikt nu iTrain en daar moet je weer anders in denken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
workshop ja super graag helaas corona tijd vandaar dat ik me hobby ook weer oppak tja dat lezen vond die video's super handig zo weer wat foute gevonden dank je voor de tip om wissels om te polen . Die lange naam vergeet soms om te veranderen sorry
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Goedenavond, na heel wat jaren een analoge baan te hebben gehad, en nu weer opnieuw wil beginnen ben ik mij aan het oriënteren over de besturing van mijn toekomstige modelbaan.
Ik wil met mijn toekomstige baan kunnen rangeren(met de hand) en de wissels en seinen schakelen met de hand. De treinen moeten wel realistisch remmen en optrekken. Nu ben ik al een aantal dagen aan het lezen over het programma Itrain, en filmpjes kijken op YouTube, maar de vraag blijft of dat dit kan met een programma als Itrain. Of moet ik de software programma`s vergeten en met remmodulens gaan werken?

Een beginneling in de digitale modelwereld.

Groeten,

wilbertK
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Als je er op staat om de wissels met de hand te besturen dan moet je geen iTrain gebruiken. Dan zijn remmodules een prima alternatief. (Ik heb er nog 2 liggen. ;)) In feite komt het er op neer dat je de baan handmatig gaat besturen. Ook de seinen ga je met de hand schakelen. En je weet dus precies welke seinbeelden er bij welke wisselstanden behoren. Ook het afremmen heb je volledig onder controle vooral als het volgende blok aan de korte kant is waardoor je eerder moet afremmen. Dat gaat helaas (nog) niet met remmodules. Dus je wordt/bent machinist(en) en seinhuiswachter(s) tegelijk. Ik vrees dat je het erg druk gaat krijgen. Of het treinenverloop wordt nogal traag.

Het realistisch remmen en optrekken kan door CV4 resp. CV3 goed in te stellen. Daarbij loop je de kans dat de trein bij het afremmen te ver doorschiet. Daardoor moet het afremmen via een remmodule wel goed ingesteld worden.

Ik heb in 2014/2015 ook voor deze keuze gestaan.
a) Het is toen iTrain en de OC32 geworden. Daarbij kun je hier en daar toch handmatig met treinen rijden door een wisselstraat te activeren.
b) In feite ben/ga ik vanaf 2015/2021 echt digitaal rijden. Maar de digitale wereld in bredere zin ken ik al langer. Mijn analoge treinen reden 'digitaal' met 8 V of 16 V met behulp van digitale IC's en relais al vanaf 1975/1976. Voor een blokbeveiliging heb ik toen een IC-kaart gemaakt met 9 IC's. Gelukkig kwam in 1981 een microprocessorsysteem beschikbaar die ik als blokbeveiliging heb geprogrammeerd. Bij een (kleine) fout in het systeem heb je dat eenvoudiger verholpen dan met die 9 IC's. En vanaf 2000 met 2 PC's met insteekkaarten met 192 resp. 96 draadjes naar buiten ten behoeve van het station resp. de keerlus. Wat een gedoe. Het werkte goed, maar nu gaat het eenvoudiger en beter met iTrain en de OC32. Die OC32 gebruik ik ook voor aansluiting van zelfgemaakte bezetmelders/sectietriggers. Een prima combinatie. Zie: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80122.msg1378765#msg1378765
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Goedemorgen,

Dank je wel voor de reactie.

Toch nog een vraag, kan je met Itrain ook alleen een rangeer terrein met de hand schakelen terwijl de rest met Itrain aangestuurd wordt?

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat Dat is mogelijk.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: wilbertK op zondag 21 februari 2021, 09:32:13... kan je met Itrain ook alleen een rangeer terrein met de hand schakelen terwijl de rest met Itrain aangestuurd wordt?
Het antwoord is al door ronaldK gegeven. Maar het staat ook in mijn vorige bericht:
Citaat van: mphoi op zondag 21 februari 2021, 00:35:30a) Het is toen iTrain en de OC32 geworden. Daarbij kun je hier en daar toch handmatig met treinen rijden door een wisselstraat te activeren.
Een wisselstraat moet geactiveerd worden als jouw rangeerterrein(en) aan weerskanten van het automatisch gedeelte ligt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Goedenavond mijn treinen rijden perfect een treinroute op computer als ze niet verbonden zijn met de baan, doch wanneer de trein effectief de route moet volgen op de verbonden baan gaat het mis, itrain verliest het contact met de trein, maar de terugmeldingen van de volgende blokken blijven oplichten alleen geen reserveringen van die volgende blokken meer in itrain. Wie heeft hiervoor een uitleg?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 Beste georgevandamme.
In de titel van dit topic staat duidelijk "Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen."
Zonder het bestand kunnen we er niets over zeggen want het kan van alles zijn.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
sorry had gereageerd via ipad en kon hierdoor geen bestand toevegen, nu ingesloten. Probleem de trein rijdt van blok 36-via 30-24-22-14-21-20-19 naar blok 1 in simulatie zonder probleem, eens fysiek rijden stopt de reservering bij blok 20 maar trein rijdt door met terugmeldingen in blok 19 en blok 1 en volgende, hij stopt niet en ik krijg ook geen foutmeldingen
alvast bedankt voor jullie advies
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat Ik denk dat er dan toch in de baan iets niet goed zit en met name in blok 20.
Kijk daar nog eens na of de bezetmelders wel goed werken en het blok vrijgeven na het afmelden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Alle terugmeldingen werken en worden terug vrijgegeven, maar ik heb ontdekt dat wissel 6 zich niet juist zet bij het maken van de verbinding itrain met cs3 maar hij schakelt wel op de lay-out als op cs3 maar als ik hem op afbuigen plaats en opnieuw een verbinding maak met itrain waar hij als voorkeursinstelling recht uit moet rijden doet hij dit niet, enig idee waarom?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Geen idee, misschien de draadjes eens omwisselen of uit de CS3 verwijderen en kijken wat er dan gebeurt.
Als alles virtueel klopt wordt het een lastige zaak, het wordt dan gissen naar de oplossing.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Gokje, als jij de wissel met de hand op afbuigen zet staat de wissel in de CS3 en iTrain nog op rechtdoor en doen ze dus niets.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat
neem aan dat je bedoelt wissel in CS3 schakelen?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: georgevandamme op woensdag 10 maart 2021, 15:31:17
Alle terugmeldingen werken en worden terug vrijgegeven, maar ik heb ontdekt dat wissel 6 zich niet juist zet bij het maken van de verbinding itrain met cs3 maar hij schakelt wel op de lay-out als op cs3 maar als ik hem op afbuigen plaats en opnieuw een verbinding maak met itrain waar hij als voorkeursinstelling recht uit moet rijden doet hij dit niet, enig idee waarom?

Als hij de wissel of in iTrain of CS3 eerst op afbuigen zet en daarna opnieuw verbinding maakt met iTrain zal de wissel op rechtdoor gezet worden.
Vandaar mijn gokje dat ik denk dat hij de wissel met de hand op afbuigen heeft gezet.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Neen de wissel schakelt zowel met cs3 als met itrain en beide geven het juiste beeld weer, wanneer ik de wissel op afbuigen zet via cs3 en daarna de verbinding maak met itrain dan zet hij de wissel niet recht zoals opgegeven en juist aan die wissel verliest itrain de reserveringen maar ipv dat de trein stopt rijdt hij door en alle volgende terugmeldingen lichten op en worden daarna ook vrijgegeven en geen meldingen van itrain dat de route zou verloren zijn. Ik heb ook een andere wisselmotor geprobeerd en geen verandering te merken. Ik zoek verder toch bedankt voor het meedenken
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: georgevandamme op woensdag 10 maart 2021, 15:31:17dat wissel 6 zich niet juist zet bij het maken van de verbinding itrain met cs3 maar hij schakelt wel op de lay-out als op cs3 maar als ik hem op afbuigen plaats en opnieuw een verbinding maak met itrain waar hij als voorkeursinstelling recht uit moet rijden doet hij dit niet
Twee kapiteins (CS3 en iTrain) op het schip (modelbaanbesturing) is vragen om problemen. Nadat de eerste kapitein wissel W_6 op afbuigend heeft gezet, kun je de tweede kapitein de besturing over laten nemen door: -> Opties -> Herinitialiseer. Dan worden alle accessoires in hun beginpositie gezet.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Probleem opgelost, eerste terugmelding in blok 21 (twee blokken voor wissel 6 en blok 19) was losgekomen, dus kon itrain geen reserveringen uitvoeren, iedereen bedankt die mee zocht naar een oplossing, wissel 6 zal toch moeten vervangen worden hij functioneert niet 100% en zorgde voor bijkomend probleem van niet juist zetten bij opstarten
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Kan je in itrain werken met twee link s88 en hoe moet je de terugmeldingen nummeren in de tweede link
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Zie blz. 209 van de Handleiding.