Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Helaas kan ik je niet verder helpen.
Mijn spreek- en schrijftaal is Nederlands.
Van "deadlock" begrijp ik niet veel laat staan van "threshold".

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Sorry, ik heb iTrain in het Engels staan. Gebruik ook de engelstalige handleiding.

Threshold is drempel, in de opties van een station. Deadlock staat ook gewoon in de Nederlandse handleiding zie ik, ik kan er zo even geen passende vertaling voor bedenken  :D
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ach ja, de makke van de hedendaagse jeugd: je moedertaal verloochenen ten faveure van het Engels.
Jammer, maar ik ben van die andere generatie.

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citeermaar ik ben van die andere generatie.
Ik ook.

Deadlock is een situatie waarbij de trein zich vastrijdt. Bijvoorbeeld een enkelsporige baan met aan het eind een station met twee sporen. Als beide sporen in dat station bezet zijn dan moet je geen derde trein naar dat station sturen. Want dan heb je een zogenoemd deadlock. iTrain houdt dat in de gaten/heeft dat onder controle. Onderaan blz. 117 van de Handleiding v5 is zo'n situatie getekend.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Felix op zondag 31 januari 2021, 18:35:47Er zijn wel andere sporen in het station waar ze heen kunnen dus waarom ze dan precies naar dat blok willen wat bezet is snap ik niet helemaal...
Na een wijziging in het baanplan, graag het gewijzigde baanplan hier neerzetten. Daarna kan ik/kunnen we veel beter naar de vervolgvragen kijken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hallo allemaal ik ga het ook proberen eerst maar even proefversie ik stap misschien over van koploper. Maar ik heb een hobby kamer daar staat me pc met 2 schermen die wil ik gebruiken om te tekenen en te programmeren kan ik dan bck van i train op een stick zetten en inlezen op mij trein besturings pc   die op zolder staat bij mijn baan? Of werkt de i train licentie maar op 1 pc als ik itrain plus zou nemen?
mvg roland
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Gewoon op een usb stick zetten en deze verhuizen van pc naar laptop nar pc etc.
Zo doe ik dat la jaren.

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
iTrain werkt op alle laptops en computers in huis met jouw licentie .
Zou alleen geen bck opslaan maar gewoon het tcdz bestand.
Ik stuur het gewoon via de mail naar mij zelf en zo kan ik het dan op de andere laptop's in huis opslaan in mijn  basismap van iTrain.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hallo beste iTrain-specialisten,

Ik heb 2 korte vragen. En ja, om de eerste welgemeende en terechte suggestie alvast te beantwoorden: ik ga zeker een proefversie aanvragen, maar wil dat gezien de proefperiode pas doen als ik een aantal issues/uitdagingen vooraf reeds heb uitgedokterd en ik ook qua modelbaan ver genoeg ben. Mijn grootste interesse ligt momenteel bij het netjes afremmen van een trein. Ik heb de handleiding al voor een behoorlijk deel bestudeerd, ik heb alleen nog niet alle 58 pagina's met 2857 bijdragen in dit topic doorgelezen... 8o


Stel ik heb een stationsspoor van 6 raillengtes Märklin c-spoor van 188,3 mm elk, dus totale perronlengte is 1130 mm.
Alleen de eerste en het laatste raillengte zijn terugmelders (aangesloten op een S88 en CS3). De raillengtes 2 t/m 5 zijn niet gedetecteerd, zijn dus gewone niet-geknipte raillengtes.

Vraag 1
In RocRail bestaat zoiets als BBT (Block Brake Timer). Daarmee kun je, als ik het goed heb begrepen, m.b.v. parameters en echte testruns de trein laten afremmen vanaf de eerste tot aan de tweede terugmelder. Dus er wordt afgeremd over de eerste terugmelder en over het ongedetecteerde stuk van de raillengtes 2 t/m 5, in het 6e stuk staat de trein dan stil.
Is zoiets in iTrain ook mogelijk?

Vraag 2
In de youtube-filmpjes van Jeroen Balkema wordt geadviseerd om de lengte van de terugmelder in te vullen. Dat zou dus 188 mm zijn per terugmelder. In het filmpje gaan ze er van uit dat het tussenliggende stuk ook bij de terugmelder hoort, of anders gezegd dat er geen tussenliggend stuk is; alleen wissels zou je dan beschouwen als tussenliggende stukken. Ook de afbeelding bovenaan blz. 115 van de handleiding versie 5.0.5 toont 2 aaneengesloten secties. Dat zou bij mij echter niet zo zijn. Ik wil liever niet teveel knippen en ik heb niet per se een volledige detectie nodig, in ieder niet in de zichtbare gedeeltes van de baan. Zou ik dan in iTrain kunnen doen alsof? Namelijk door eerste terugmelder een lengte 942 mm (raillengte 1 t/m 5) en de tweede terugmelder gewoon een lengte van 188 mm? Dus hem virtueel langer te maken (5 raillengtes ipv 1 raillengte). Kan zoiets? Of zijn er andere opties/oplossingen?

Bedankt alvast!

Paul
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
In iTrain gaat het afremmen nog veel mooier.
Je kunt met 1 melder bv's in het midden van het blok al heel mooi afremmen.
Dus 1 rail van 188 mm in het midden.
Mooier is het om 1 melder aan het begin en 1 aan het eind te maken.
Belangrijk is om in de blokeigenschappen de positie en lengte van de melder goed in te vullen.
De snelheidsmetingen zijn ook belangrijk.
In jouw geval zou ik twee melders nemen op positie 2 en 5 dan heb je iets speling met afremmen.

Niet te snel opgeven iTrain is echt de moeite waard.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Mijn advies is minimaal 2 melders en dan verdelen over de lengte van het blok.
Heb je 6 raillengtes van 188,3mm dan maak je de eerste melder net zolang als 3 raillengtes van 188,3 en de tweede ook 3 raillengtes van 188,3mm. iTrain berekend dan zelf de lengte van het blok en heb je het hele blok gedetecteers.
Ga je met 3 melders neem dan de 1e en 3e melder met max 2 raillengtes van 188,3mm en voor het middendeel de resterende in dit geval ook 2 raillengtes.
De som van de melders is dan gelijk aan de bloklengte, makkelijker kan het bijna niet in iTrain.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hoi Ron,

Goed om te horen. Kun je iets dieper ingaan op "Belangrijk is om in de blokeigenschappen de positie en lengte van de melder goed in te vullen."
En kun je ook dieper ingaan op vraag 2. Zal waarschijnlijk qua antwoord grotendeels overlappen.

Bedankt,

Paul
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hoi Tom,

Ook jij bedankt voor het snelle antwoord.
Helaas begrijp het niet helemaal. Bedoel je dat ik alle 6 raillengtes moet gaan knippen om daarmee vervolgens 2 terugmelders te maken van elk 3 raillengtes?
Liever zou ik namelijk alleen de twee buitenste raillengtes knippen.
Ik werk met massadetectie en c-rails.

Of zijn het dan virtuele lengtes zoals ik bedoelde met mijn 2e vraag?

Bedankt,

Paul
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Om de trein op de cm te laten stoppen moet iTrain de positie van de melder weten.
Trein rijdt het spoor binnen en op de eerste melder gaat hij indien nodig afremmen en op de laatste melder evt stoppen en indien de trein niet te lang is het vorige blok vrijgeven.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Het advies is om alle rails te knippen, kan je nooit in de fout gaan.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hoi Ron,

Maar kan dit met een tussenliggend ongedetecteerd stuk?

Bedankt,

Paul
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hoi Tom,

Dat is jammer, ik zou namelijk liever niet alle rails gaan knippen.
Dan weet ik niet of iTrain nog wel zo mijn ding is.
Hoe dan ook bedankt voor je snelle antwoord.

Paul
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: ronxp op woensdag 10 februari 2021, 16:20:52
Om de trein op de cm te laten stoppen moet iTrain de positie van de melder weten.
Trein rijdt het spoor binnen en op de eerste melder gaat hij indien nodig afremmen en op de laatste melder evt stoppen en indien de trein niet te lang is het vorige blok vrijgeven.

Dat klopt niet helemaal, je kan een trein die binnenkomt later laten remmen en de stoppositie kan je zelf bepalen.
Zo kunnen kortere treinen eerder stoppen en langere wat verder doorrijden in het blok.
Vandaar alle rails knippen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hoi Tom,

Bedankt voor de uitleg.
Wat gebeurt er als ik de raillengtes 2 t/m 5 niet knip. Stopt de trein dan altijd bij de tweede terugmelder, dus bij 6de raillengte?

Er zijn meerdere redenen waarom ik niet wil knippen. Eén daarvan is dat in het stuk van de raillengtes 2 t/m 5 ook nog een uitgaande wissel ligt, die naar het rangeerstation voert. Zo'n wissels is lastig te detecteren (schijnt wel te kunnen, maar dat durf ik niet echt aan). Ik heb daar 24-1-2021 een ander topic over geopend en ook vele antwoorden op mogen ontvangen, maar het gedeelte iTrain bleef daarin onbeantwoord, vandaar dat ik het nu probeer in dit topic.

Dat andere topic heeft als titel " Blok met wissel mogelijk? " in het subboard Digitale Besturing Märklin.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat Nou dacht ik toch dat we het er over eens waren 2 blokken te maken met elk 2 melders, links en rechts van het wissel? ;) Komende van links stopt een kort treintje in het blok voor het wissel en een lange trein in het blok na het wissel en houdt het eerste blok bezet.

Zo niet: één blok maken en rail 2 t/m 5 en het wissel niet knippen. Maar het wissel mag / kan niet mee doen in het iTrain bedrijf.

Gr, Ben.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hoi Ben,

Ja daar waren we het in principe over eens. Maar, Albert heeft voor RocRail bevestigd dat ik met twee melders kan werken en de tussenliggende rail ongedetecteerd kan laten (en dus ook de raillengte van het wissel) en dat ik m.b.v. de BBT toch mooi kan afremmen, ook over het ongedetecteerde stuk.
Echter voor iTrain heb ik die bevestiging toen niet gekregen. En in de handleiding en de instructiefilmpjes gaat het steeds over volledige detectie en daarbij het station verdelen in twee (of zelfs drie) terugmeldsecties.
Vandaar mijn vraag in dit iTrain topic.
Helemaal overtuigd dat dit ook bij iTrain kan, ben ik nog niet.

Ik hoop dat Tom (of iemand anders natuurlijk) mijn vraag bevestigt dat iTrain bij een ongedetecteerd tussenstuk de trein dan laat stoppen bij de tweede terugmelder. Ik begrijp dat ik dan niet met een kort treintje halverwege kan stoppen. Die techniek wil dan ook toepassen in het schaduwstation (lees: afgeremd doorrijden tot de tweede melder).

Bedankt en fijne avond,

Paul

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
In iTrain is het mogelijk om een Stationspoor met een wissel in twee delen te gebruiken.
Wissel moet wel geïsoleerd zijn.
Je maakt gebruik van 2 blokken met ieder blok eventueel 2 melders.
Blok 1A is het lange blok en 1B het korte blok.



D.m.v. de selectie met Station (geselecteerd gebied) worden 1A en 1B met het gebruik van een spoornummer als 1 spoor verbonden.



In 1B kan dan een korte trein stoppen die eventueel af moet buigen naar blok 2.
In 1A een langere Trein
en in 1A en 1B past dan weer de langste trein die niet langer mag zijn dan de lengte van de 2 blokken.
De lengte van de wissel moet wel opgenomen worden bij 1A of 1B.

Zo heb ik het een aantal jaren gelden voor iemand gemaakt en dat bleek te werken.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hoi Tom,

Bedankt voor dit uitvoerige antwoord.

Klopt mijn veronderstelling dat de rails van blok 1A en van 1B allemaal geknipt moeten zijn?

Wat bedoel je met " Wissel moet wel geïsoleerd zijn " ? Dit moet ik waarschijnlijk begrijpen omdat alle rails van de blokken 1B en 1A geknipt zijn, toch?

Klopt het dat ik 4 melders zie? Dus 2 in blok 1B en 2 in blok 1A?

Zou het ook werken als we alleen de linkse melder van 1B gebruiken en alleen de rechtse melder van 1A?

Of anders gezegd als we de blokken 1B en 1A inkorten tot elk 1 stuk rail van 188 mm?
En dan daartussen een stuk doorgaand ongedetecteerd stuk spoor hebben (dat ook nog een wissel bevat).
Is dat mogelijk? Bestaat dat trouwens in iTrain: doorgaande ongedetecteerde stukken spoor?

Kunnen de korte blokken 1B en 1A met daartussen een doorgaand spoor dan toch worden samengevoegd tot spoornummer 1 ?

Bedankt voor je geduld, waardeer ik zeer.

Fijne avond,

Paul
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Als je niet wil knippen mij best, niets moet, alleen wat is het probleem om alles te knippen. Het heeft alleen maar voordelen.
Wissel moet geïsoleerd worden anders heb je geen Blok 1A en Blok 1B.
Ik denk dat veel systemen (ik ken ze gelukkig niet allemaal) met geïsoleerde melders werken dus daar moeten de railstukken ook geknipt worden.

Wissel isoleren doe je bijv. met de rode Märklin isolatienokjes of zoals vele ook wel doen met een stukje krimpkous.

Nee het klopt niet dat je 4 melders ziet, er zijn 5 melders getekend, het klopt wel dat je er 2 in 1A en 2 in 1B ziet.
Maar er is ook een melder getekend in het afbuigend spoor aan de stompe kant van het wissel.

Nee, blokken 1A en 1B inkorten naar 1 railstuk van 188mm en het stuk daartussen als ongedetecteerd gaat niet werken in iTrain. In andere systemen weet ik niet.
Ja er bestaan in iTrain ongedetecteerde stukken spoor bijv. in een wisselstraat. Deze stukken worden dan gegroepeerd aan een wissel maar voor deze opstelling gaat dat niet op.


Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Handig om te weten Tom,
Op mijn baan weet ik wel een paar situaties te bedenken waar deze manier van werken van pas komt en hier had ik nog niet eerder aan gedacht :thumbup:

Je opmerking
Citeer'De lengte van de wissel moet wel opgenomen worden bij 1A of 1B.'
is logisch omdat voor op positie rijden de echte lengte bekend moet zijn. Maar om te voorkomen dat een trein in een blok de wissel bezet houdt is het denk ik wel nodig om de wissellengte op te tellen bij de ingestelde marge van het betreffende blok?

En ter info met betrekking tot de vragen/onduidelijkheid over volledige detectie/het 'knippen': op mijn baan gebruik ik geen volledige detectie en in de iTrain-praktijk werkt dat prima. Vrijwel alle blokken zijn voorzien van een melder van ongeveer één raillengte aan het begin en het eind van een blok (twee per blok dus). Zowel in volgende als vorige richting heb je dan een Inrij- en Stopmelder en daarmee kan iTrain de treinen goed op positie laten rijden (en stoppen). Hieronder een voorbeeld van mijn schaduwstation: alle melders in de afzonderlijke blokken zijn herkenbaar aan de bruine markering.

Mvrgr,
Rob.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Rob, ik zeg ook niet dat het niet kan met een korte inrij- en een korte stopmelder alleen wil men tegenwoordig liever volledige detectie. O.a. om eventueel te zien als er ergens een wagon is achter gebleven terwijl dat niet helemaal de bedoeling was.
Dat is een belangrijk onderdeel bij het rangeren zo dat iTrain weet waar wagons zijn achter gebleven en staan ze dan op een niet gedetecteerd stuk spoor dan ziet iTrain ze niet.


Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hallo Paul,

Met 2 melders (met een tussenliggend on-gedetecteerd deel) kan het prima. Persoonlijk adviseer ik om per melder minimaal 2 raillengten te nemen (voor de zekerheid). En anders moet je een proefbaantje maken. En dan kijken of het met één raillengte per melder allemaal goed gaat.
Daarnaast moeten de locs qua snelheid per decoderstap goed ingemeten zijn. Ook de andere loc-gegevens moeten ingevuld worden. De praktijk leert dat de Traagheidssimulatie nog wel eens overgeslagen wordt. Dat is niet de bedoeling. Het effect van de Traagheidssimulatie moet groter zijn dan het effect van CV3 en CV4.
De baan (en wielen) moeten goed schoon zijn.
De trein kun je overal in het blok laten stoppen, ook in het niet gedetecteerde deel. Daarbij wordt uitgegaan van het rijden met posities.
De trein kun je overal in het blok laten beginnen met afremmen. Dat moet je wel met beleid doen, want de trein moet wel voldoende rijlengte hebben om te remmen, want anders volgt er een noodstop. In feite alleen toepassen bij heel lange blokken.
Bij korte blokken kun je de trein al in een voorafgaand blok laten afremmen door de snelheid bij 'Stoppen verwachten' lager in te stellen dan de Maximum snelheid.
De lengte van een wissel moet je bij het wissel zelf opgeven, dat gaat per wisselstand.
De lengte van het wissel dus niet bij een blok optellen!
Korte (ook lange) blokken kunnen samengevoegd worden tot een spoor(nummer).
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: mphoi op donderdag 11 februari 2021, 01:07:01

Met 2 melders (met een tussenliggend on-gedetecteerd deel) kan het prima.


Precies.

Zo'n beetje elk programma, ook iTrain, kan daar mee om gaan. Ik scheef al dat er helemaal niet geknipt hoeft te worden in de tussenliggende rail tussen melder 1 en 2, uitgaande van één blok met daartussen het wissel (wat niet mee doet in de automatisering).
iTrain weet vanaf het moment dat melder 1 getriggerd wordt precies WAAR de trein zich bevindt in het blok immers alle lengten zijn bekend evenzo de snelheid. Dat maakt dat je op elke gewenst moment of plek kunt stoppen verder op in het blok.

De drang om volledige detectie toe te passen is zoeken naar schijnveiligheid. Voor het automatisch treinbedrijf is het helemaal niet nodig en als je aandacht besteedt aan de koppelingen verlies je zelden een karretje. Een losse kar op een wissel wordt al helemaal niet gezien en in de klimspiralen rijdt dit toch weer naar beneden ondanks 3 melders per blok. :D

Gr, Ben.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Bedankt Heren,

Ik was al een beetje er van uitgegaan dat iTrain je min of meer dwingt tot volledige detectie.
Dat is nu ontzenuwd. Fijn om te horen.
Daarmee kan iTrain net zoals de BBT-functie van RocRail dus ook iets soortgelijks.

Omdat ik met dat wissel zit, wil ik inderdaad liever een deel (tussen de 2 terugmelders) niet knippen.
En ook in mijn schaduwstation wil ik niet knippen en gewoon met 2 melders werken, 1 direct na de inrijwissel en 1 vlak voor de uitrijwissel.
Net zoals in het plaatje van Rob.
Ik zal ze niet te kort maken, waar mogelijk 2 raillengtes.

Daarmee zijn mijn vragen beantwoord.

Zeer bedankt voor jullie hulp en geduld.  :thumbup:
Fijne dag,

Paul
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Je wil nog steeds tussen twee melders een wissel. Dat is niet de bedoeling. De bedoeling is dat je twee melders per blok hebt. En wissels vallen buiten een blok. In dat licht moet je mijn vorige bijdrage zien.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hoi Martin,

Dat is jammer, maar zo heb ik het wel de hele tijd verwoord. Er zijn 6 stukken rails, waarvan de eerste en de zesde gedetecteerd zijn. Rails 2 t/m 5 zijn niet gedetecteerd. En dat dan een van die stukken van 2 t/m 5 een wissel is, zou niet uit mogen maken. Toch?

Ik heb zojuist het filmpje van Albert bekeken over de BBT in RocRail. Die begint bij de eerste melder te remmen en gaat na een aantal testruns zodanig uitsmeren totdat hij bij de tweede melder praktisch stil staat.

Het wissel is alleen om het rangeerterrein te bereiken. Dus dat wissel zit niet veel in vaste routes (rijwegen?) opgenomen. En als het moet, neem ik dat wissel helemaal niet op in een rijweg. En kom ik uit het rangeerterrein dan kan ik het wissel openrijden. Of ik maak er een handbediend wissel van.

Zou het dan wel kunnen met iTrain?

Bedankt,

Paul
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Het wissel moet je negeren, het doet niet mee in de automatisering. Beschouw het als een stukje recht spoor. Daar hebben we al over gesproken, daar nogmaals over beginnen met Martin heeft geen nut. :D

- Of je maakt twee blokken met elk twee melders met daartussen een wissel en geeft dat ook in iTrain aan.
- Of je doet of het wissel niet bestaat, meet netjes de lengten op en maakt één blok met twee melders en een niet-gedetecteerd stuk.

Gr, Ben.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hoi Ben,

Ik ben daar niet zo maar nog eens met Martin over begonnen. Het was Martin's laatste berichtje dat mij noopte tot mijn reactie.

Ik merk wel dat e.e.a. vermoeiend is. Maar zal wel aan mij liggen dat ik mijn vragen niet duidelijk genoeg formuleer. Maar ik moet ook vaststellen dat goed lezen ook een kunst is...

Laten we het er maar bij laten.
Ik wil dit topic niet te lang "kapen" met mijn ongedetecteerd stukje spoor.

Bedankt allemaal voor jullie bijdragen.
Fijn weekend,

Paul
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat Het is niet vermoeiend hoor, stel gewoon je vragen en je krijgt altijd antwoord, ongeacht van wie.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Antwoord op Vraag 1: Ja.
Antwoord op Vraag 2: In de vraagstelling zit een adder onder het gras:
Citeeralleen wissels zou je dan beschouwen als tussenliggende stukken.
Aangezien wissels nooit onderdeel van een blok zijn, heb je hier een andere situatie. Jij wil een blok met een korte melder aan het begin. Dan een wissel. En daarachter een vervolgblok met een korte melder aan het eind. Daarvoor zou je dan een proeftraject in iTrain moeten maken. Aangezien iTrain een korte melder automatisch aan het begin invult, moet je daarmee rekening houden bij het kiezen van de blokrichting in de tekening. De dubbele puntjes van het bloksymbool moeten dan naar het tussenliggende wissel wijzen. Het geheel is dan ingericht volgens het rijden met posities. De rem- en stopposities kun je dan invullen en dat is dan onafhankelijk of er op de posities een melder zit.

Als je de bloksymbolen allemaal naar één kant wil hebben dan moet je na het Automatisch vullen van een blok de positie van de bezetmelder handmatig wijzigen.

Zondag heb ik tijd om een proefopstelling in iTrain te maken. En dan kijken of het virtueel werkt. Maar.... je kunt zelf (of anderen) ook een poging (voor zo'n proefopstelling) wagen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hoi Martin,

Bedankt voor de uitleg en je aanbod.
Ik heb (nog) geen iTrain dus ik begrijp niet al je vak-termen.
Ben benieuwd.
Fijne avond,

Paul
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hallo allemaal ben met banenplan bezig. Ik rijd op verschillende hoogtes dus banen liggen over elkaar heen in koploper ging dat bij het tekenen zonder probleem in i train word het blokje grijs?
komt dat straks goed bij het toekennen  van blokken of mogen in i train banen niet over elkaar heen liggen?
mvg Roland
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat Ja hoor, dat mag in iTrain ook.
Wel goed opletten met het selecteren.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
dus moet me er niets van aantrekken dat dat blokje nu grijs is? gebeurt namelijk paar keer dat de banen elkaar kruisen met bruggen etc
mvgr Ro
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Inderdaad, niets van aantrekken. De grijze achtergrond betekent dat er (minimaal) twee symbolen op elkaar gestapeld zijn.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Dank jullie wel ga ik weer veder tekenen
mvgr Ro :D
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hey Beste mensen,

Ik ben vandaag voor het eerst begonnen met itrain.
Nu ben ik bezig met de wissels in te stellen.
Echter als de baan verbonden is en ik probeer te schakelen lijkt de wissel raar te doen in iTrain.
Nadat hij dit vertoont kan ik hem ook niet meer schakelen.

Hier laat ik het zien op een video:

Beeld spreekt meer dan woorden.

Alvast bedankt voor het kijken!
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Graag tcdz bestand toevoegen. Staat in de kop van dit topic !
Dan kunnen we zien wat er mankeert in het schakelbord.
Aan dat filmpje hebben we niiks.

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Pt2/3 op zondag 14 februari 2021, 08:32:01
Graag tcdz bestand toevoegen. Staat in de kop van dit topic !
Dan kunnen we zien wat er mankeert in het schakelbord.
Aan dat filmpje hebben we niiks.

Cees

oh had ik niet gelezen, heb hier het tcdz bestand.

Groetjes Mark
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 29 oktober 2020, 22:59:53
Heeft iemand ervaring met de snelheidsmetingen van locomotieven door middel van de "speed-cat" van KPF-Zeller?
Volgens de beschrijving van iTrain kun je met deze interface een directe koppeling tot stand brengen, zodat je de gegevens niet handmatig in hoef te voeren.
Zelf heb ik de verouderde methode van de rollenbank van Marion Zeller, maar heb nu de speed-cat besteld en ben benieuwd naar de gegevensoverdracht met iTrain hierin.

Hoi Tjoekedoris,

Een poos verder en ben benieuwd of je kunt aangeven wat het voordeel is tussen de snelheidsmetingen in iTrain (via de bezetmelders) of via KPF-Zeler ? zijn deze nauwkeuriger of waarvoor heb je hiervoor gekozen ?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Mark

Vreemd, bij mij functioneert het virtueel wel: de wisselen schakelen gewoon zoals het moet
Wel zie ik iets vreemd bij de Instellingen van de Interface onder Accessoires / protocol.
Daar staat "Bus" . Pas dat eens aan naar Motorola en kijk wat het effect is.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Pt2/3 op zondag 14 februari 2021, 11:57:44
Mark

Vreemd, bij mij functioneert het virtueel wel: de wisselen schakelen gewoon zoals het moet
Wel zie ik iets vreemd bij de Instellingen van de Interface onder Accessoires / protocol.
Daar staat "Bus" . Pas dat eens aan naar Motorola en kijk wat het effect is.


Hey Cees,

Dat was de oplossing velemale dank!
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Frasion, even kijken in de Diagnose en daar de boel oplossen.
Onder andere door Koppelen (magneet) toe te passen zal er al een hoop worden opgelost.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: mphoi op vrijdag 12 februari 2021, 19:44:44Zondag heb ik tijd om een proefopstelling in iTrain te maken. En dan kijken of het virtueel werkt.
Met de MH-M01B (DE1) op de baan gaat het redelijk. Alleen de stop in het blok na wissel M5 gaat abrupt. Daarom heb ik de snelheid bij Stoppen verwachten op 20 km/h gezet. Wellicht wordt het beter als de korte blokken in hun geheel gedetecteerd worden. Verdere tests mag/moet je zelf of anderen doen.

P.S. Voor de puristen: De seinen tonen nu Geel + Cijfer knipper, terwijl het in feite Geel + Cijfer behoort te zijn. Dat het cijfer knippert, is gedaan om onderscheid te maken met Geel + Cijfer, want dan heb je meer zicht op de reden van die seinstand: verderop is een Kort blok ingesteld met een passende snelheid bij Stoppen verwachten. In de seindecoder kun je een omleiding maken naar Geel + Cijfer. In een OC32 gaat dat vrij eenvoudig.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hey Itom bedankt heb nu alles goed staan bij de knop koppelen!

Heb alleen nog 1 issue momenteel.
De trein rijdt niet tot het einde van het paron.
Hij stopt zodra hij de eerste baanvak aanraak.
Eenig idee hoe dat dit kom? heb overal wel de maat in gevuld.