Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hallo Meine,
Deze keer had ik m'n bril wel op en je baanplan gevonden ;)
Zojuist wat aan het uitproberen geweest en er zijn twee dingen die mij opvallen:

1. Als ik in jouw route 'van Schaduw naar Opstel' voor de set blokken als eindpunt kies voor de Selectie 'Willekeurige keuze', dan doet iTrain wat je verwacht. Toen ik dit uitprobeerde was de volgorde van de geselecteerde opstelsporen/blokken 4 (51) - 5 (52) - 2 (49) - 6 (53) - 1 (48).... Los van het feit of de trein nu wel of niet in het blok past overigens, want ook blok 53 wordt geselecteerd.

2. Daarna ben ik de lengte van blok 53 experimenteel gaan aanpassen.
a. Als ik de lengte kleiner maak (bv. 50 cm(!)), wordt dit blok nog steeds door iTrain gekozen als eindpunt van je route voor de NS 2384;
b. Als ik de lengte echter langer maak dan het op één na kortste blok 52 (ik heb blok 53 een lengte van 100 cm gegeven), dan wordt blok 52 (het op dat moment kortste blok) geselecteerd als eindpunt van je route. Zie de afbeelding hieronder.

Wat er in jouw situatie gebeurt, is dat iTrain bij 'Optimale lengte' lijkt te kiezen voor het kortste beschikbare blok, maar daarbij niet controleert op lengte. Ik heb van de blokken 48 t/m 53 ook een test station gemaakt met de vinkjes bij 'Controle lengte' gezet, maar dat veranderde hier niets aan de situatie. Is dat mogelijk een gevolg van het feit dat de route type 'Rangeer' is? Ik vind dat niet terug in de handleiding.

Ik heb de oplossing nog niet gevonden dus, maar misschien helpen mijn bevindingen ook anderen op weg. Ik blijf nog wel eea uitproberen in je baanplan en ben benieuwd naar de oplossing.

Succes,
Rob.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Heeft iemand ervaring met de snelheidsmetingen van locomotieven door middel van de "speed-cat" van KPF-Zeller?
Volgens de beschrijving van iTrain kun je met deze interface een directe koppeling tot stand brengen, zodat je de gegevens niet handmatig in hoef te voeren.
Zelf heb ik de verouderde methode van de rollenbank van Marion Zeller, maar heb nu de speed-cat besteld en ben benieuwd naar de gegevensoverdracht met iTrain hierin.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hi Martin,

Het werkt fantastisch. USB stekker in je computer, interface in ITrain instellen en 'ready to rock&roll'.

Groet,
Lendert
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hallo Lendert, fijn om te horen  :-)
Moet er nog speciale software op de computer geïnstalleerd worden ?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Nee, USB er in en klaar.

Groet,
Leendert
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hij doet het!

Na flink wat gepruts aan de treinroute werkt het nu wel. Geen idee wat de oplossing nu uiteindelijk was. Maar de juiste lengte gaat naar het juiste spoor.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Meine
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: leendert op vrijdag 30 oktober 2020, 20:41:48
Hi Martin,

Het werkt fantastisch. USB stekker in je computer, interface in ITrain instellen en 'ready to rock&roll'.

Groet,
Lendert


er moet ook nog een driver geïnstalleerd worden  :arrow: https://kpf-zeller.de/product_info.php?info=p69_speed-cat-plus-spur-h0.html


mvg,
Michel
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ik heb de interface inmiddels binnen en probeer hem te installeren en dat is wel weer een dingetje, zoals altijd.  :8o
Natuurlijk geen communicatie.  :D

Ik heb de interface aangemaakt en deze op een com poort gezet die geen foutmelding geeft (nml. com 7)
(com 3 is voor de centrale en com 4 is voor de draaischijfbesturing), com 1 en 5 willen niet meewerken.
Zowel in de app van KPF Speed Cat (die op de computer wordt gezet als je de driver van KPF Zeller installeert) als in iTrain wordt com 7 geaccepteerd.
In iTrain kun je de interface activeren en er verschijnt keurig een groen lampje rechts onderin bij de andere interfaces, ten teken dat er verbinding is.
En toch lukt het me niet om beweging te krijgen in de snelheid cijfers van de app of in het schema van iTrain.
Ik zie wel links in beeld een klok verschijnen die de snelheid aangeeft bij een bepaalde rijstap.
Dan moet het toch ook in de grafiek zichtbaar worden of in beeld van de bijbehorende app.?

Kun je de snelheid meten met iTrain en tegelijk ook de bijgeleverde software van Speed-Cat op het scherm gebruiken of geldt het ene of het andere?
Zie ik wat over het hoofd?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
hoi,

Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 04 november 2020, 22:38:09
Kun je de snelheid meten met iTrain en tegelijk ook de bijgeleverde software van Speed-Cat op het scherm gebruiken of geldt het ene of het andere?

Van vroeger uit kan je geen twee programma's tegelijk gebruik laten maken van één compoort. In computertermen: "Gelijktijdig openen van een compoort".  Dat kon al niet onder MS-DOS, Windows 3.1 / 3.11, Windows XP, Windows NT en verder. Dan zal één van de twee programma's geen toegang hebben tot de compoort.

Groet Ronald.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
vroeger gebruikte ik bij een tekort aan poorten in de startfile:   lpt1 = com 1  Dat werkte.  Dit is een omleiding, maar of dat heden nog werkt?.  Geen idee of fysieke en/of virtuele lpt poorten nog bestaan, sinds de komst van usb poorten.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
hoi,

Citaat van: orient express op donderdag 05 november 2020, 11:36:27
vroeger gebruikte ik bij een tekort aan poorten in de startfile:   lpt1 = com 1  Dat werkte.  Dit is een omleiding, maar of dat heden nog werkt?.  Geen idee of fysieke en/of virtuele lpt poorten nog bestaan, sinds de komst van usb poorten.

Fysieke comporten bestaan nog gewoon. Heb hier een Windows 2000 met dockingstation. Daar zitten nog fysieke op. Geen probleem Koploper en de S88XpresNetLi werkte gewoon via de compoort :) Bij de USB-2-serial zijn de compoorten virtueel. Je kan er zoveel virtuele poorten aanmaken als je wil.

Groet Ronald.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
De meting doet het. Als de computer er een nachtje over geslapen heeft, dan schijnt hij altijd beter te presteren als je hem weer fris aanzet.
Het meten is inderdaad een fluitje van een cent.
Ik meende eerst zelf nog de stappen met de regelaar te moeten regelen, maar dat viel vies tegen  ;)
Dat doet iTrain ook voor je  :-) :-) Ik was nog even bezig de regelaar te zoeken, begint me de locomotief vanzelf te rijden. Dat is toch prachtig.
Binnen no time had ik er al 4 ingemeten.
Ik moest wel enkele loc's een beetje tegenhouden, want die wilden echt op reis, maar dan zonder rails.
Echt gelukt dus. :thumbup:
Helemaal blij. :-) iTrain is echt geweldig.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Beste mensen,

Ik heb iTrain op 2 computers geïnstalleerd en de bestanden zelf staan op een centrale opslag (NAS).
Het zoekpad is ingesteld en vanaf die beide computers kan ik dus gewoon het bestand inlezen.
Op dit moment staan ze nog allebei als stand-alone, maar de bedoeling is dat de computer bij de baan de master wordt en de andere computer (in mijn werkkamer) de slave.
Ik heb inmiddels een aantal de locomotieven ingevoerd en voorzien van de nodige informatie, waaronder eigen gemaakte foto's
die ik onder iTrain in een eigen map (images) heb gedaan, op hetzelfde niveau als de map van de layouts.
Nu is het zo, dat ik op de ene computer wel de foto's binnen iTrain in beeld krijg, maar op de andere computer niet.
Daarbij kan ik de afbeeldingen met "vind" zelfs niet vinden, omdat ik geen venster in beeld krijg waaruit ik kan kiezen.
Het zoekpad daarentegen staat gewoon goed, want dat heb ik met de andere computer gedaan.

Weet iemand hoe dat kan?

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Martin, tcd bestand is versie 4, versie 5 is tcdz.
Misschien zou het daar aan liggen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ik had precies hetzelfde met mijn centrale opslag op OneDrive.

Ik weet niet hoe het precies met NAT werkt, maar bij OneDrive staan de bestanden ook op de lokale pc en in mijn geval onder gebruiker en dan documenten, modelspoor, iTrain,etc. Het basispad verwijst dan naar het lokale bestand en dan kan een andere pc dat dus mooi niet vinden, ook al zijn de verwijzingen eigenlijk exact hetzelfde.

De werkelijke bestanden echter staan uiteraard in de cloud op internet bij Microsoft OneDrive.
Daar zit de clou voor de oplossing.
Ik heb de OneDrive cloud geopend en het basispad van iTrain naar mijn online cloud pad geleid voor iTrain.

Via mijn andere pc heb ik exact hetzelfde gedaan, en dan werkt het wel.

Ik verwacht dat je iets dergelijks ook met je NAT zult moeten doen.

Succes met de oplossing in elk geval.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Martin,
Je schrijft 'Het zoekpad daarentegen staat gewoon goed, want dat heb ik met de andere computer gedaan.'.

Is het zo dat op beide computers de share op je NAS dezelfde driveletter heeft? Je verwijst vanuit iTrain nml. niet naar de share met een netwerkpad, maar via de lokale drive letter op die PC. Bij mij is dat bv. 'T:\Modeltrein\iTrain'. De driveletter T verwijst daarbij naar de share 'data' op mijn NAS.

Mvrgr,
Rob.

Edit: ik heb dezelfde situatie als jij. PC met groot beeldscherm in de werkkamer om alle data in te voeren in iTrain en een laptop op zolder voor het rijden; de iTrain bestanden staan allemaal op m'n NAS en dat maakt het erg gemakkelijk :)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Bij mij staat alles wat met treinen te maken heeft op één USB stick (+ een reserve kopie als back-up), dus ook iTrain.
Dat werkt op elke pc en laptop.

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ik heb alles in mijn Google drive staan, en kan deze met 3 pc's benaderen. Goed het basispad nakijken, het kan werken. Als je het op prijs stelt, wil ik wel eens met je meekijken op afstand....
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: iTom op maandag 09 november 2020, 21:40:39
Martin, tcd bestand is versie 4, versie 5 is tcdz.
Misschien zou het daar aan liggen.

Hallo Tom, ik heb het bestand opnieuw gesaved onder een aparte naam, in inderdaad heb ik nu een ander extensie.
Dat staat nu dus goed. Nu nog even verder kijken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
En aanvullen op mijn vorige bericht: je kunt ook het netwerkpad gebruiken. Dat staat los van de lokale PC/Laptop.
Dat vul je als volgt in: '//je-eigen-nas/sharenaam/map/map/iTrain'.

Gr,
Rob.

NB: er vanuit gaande dat je PC's op hetzelfde thuisnetwerk als je NAS zitten.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat In Windows is het verstandiger om een '\' te gebruiken i.p.v. '/' ;)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
@citaat
Oeps, helemaal gelijk. Het moet zo zijn: \\je-eigen-nas\sharenaam\map\map\iTrain
Mijn basispad is (met scheur en pleur om fouten te voorkomen): \\naamnas\data\Modeltrein\iTrain

Mvrgr,
Rob.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: ROMiJo op dinsdag 10 november 2020, 13:49:26
En aanvullen op mijn vorige bericht: je kunt ook het netwerkpad gebruiken. Dat staat los van de lokale PC/Laptop.

Rob, ik heb alles nog eens goed nagekeken. Allereerst heb ik het bestand gesaved onder een andere naam met de juiste extensie (.tcgz)
Vervolgens heb ik onder "wijzig , voorkeuren" het zoekpad bekeken van de bestanden op de computer die het goed deed.
Daar blijkt het zoekpad te bestaan uit "M:\Modelspoor", en niet meer, waarbij "M" mijn share-naam met drive letter "M" is en "modelbaan" een map.
Kennelijk is dat voldoende want alles (bestanden / foto's ) is door iTrain te vinden, waardoor iTrain kennelijk alle andere onderliggende mappen afstruint.
Op mijn andere PC stond het zoekpad wat dieper vermeld, nml:  M:\Modelspoor\iTrain\layouts.
Daardoor kan iTrain wel het bestand vinden, maar niet de foto's, want die staan naast de layouts in een eigen map.
Voorts was het dus niet mogelijk met "vind" om te zoeken.
Nu heb ik het zoekpad ook veranderd naar M:\modelspoor en iTrain opnieuw opgestart.
En ja hoor, het bestand wordt geladen en de foto's zijn zichtbaar.
Ik blij  :-) :-)

Het is dus wel zaak het zoekpad onder voorkeuren niet "te diep" in te vullen.
De onderliggende mappen worden vanzelf gevonden naar het zich laat aanzien.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Top dat het werkt Martin,
Mijn advies is om het Basispad wel te verlengen t/m de map 'iTrain'. Alle onderliggende mappen (zoals layouts en images) worden dan door iTrain direct geopend als je ze nodig hebt. Als je bv een nieuw baanplan wil openen (Bestand - Open) dan opent direct de map Layouts of als je een afbeelding wil toevoegen aan een nieuwe loc dan opent direct de map Images. Je ziet dat ook boven in het betreffende venster. Daar staat dan 'Basispad > layouts' bijvoorbeeld.

En het ging overigens ook mis bij jou omdat iTrain de Voorkeuren opslaat op de lokale PC en niet in het netwerkpad. Je kunt dat bestand op je PC hier vinden: C:\Users\*jenaam*\AppData\Roaming\iTrain, het bestand heet properties5.xml en is te openen met kladblok. Als je niet weet wat je doet vooral van afblijven, maar dit is wel een makkelijke manier om bv je lijst recente bestanden te wissen ;)

Mvrgr,
Rob.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ik heb nav jullie bevindingen ook mijn basispad naar mijn nas gezet.

Daarbij heb ik een stationletter aangemaakt: X:\

Er wordt iedere keer gesproken over de iTrain map die in de basispad moet staan. (In mijn geval zou dat dan moet zijn: x:\iTrain\)

Bij mij werkt dat niet. Ik heb X:\Itrain\ aangemaakt met daarin de mappen. (zie afbeelding)

Het basispad wordt bij mij dan X:\

De itrain map vult iTrain zelf in bij mij.

Ik neem aan dat dat bij anderen ook zo is.

Meine
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Opmerkelijk Meine,
Zie hieronder mijn instelling, waarbij T:\ de verwijzing naar de share op de NAS is. Het extra venster zie je als je op de knop 'Vind' drukt.

Mvrgr,
Rob.

Edit: en T:\ kun je dus ook vervangen door \\NaamNAS\NaamShare\


Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Aanvulling uit de handleiding van iTrain en de reden dat ik de map iTrain wél opneem in mijn basispad:

Als je een andere locatie (of andere schijf) wilt gebruiken om alle iTrain-gerelateerde bestanden op te slaan dan kun je deze map aanpassen. We noemen dit het basispad. Het basispad mag zelf ook aan het einde de map iTrain bevatten, maar het basispad mag er ook boven staan. Deze keuze zal de relatieve paden in het baanplan beïnvloeden en tot welke bestanden je allemaal toegang hebt bij het kiezen van een bronbestand.

Tip: Als je wilt dat de browser alleen in map iTrain mag komen, plaats dan de naam iTrain in het basispad. Als je wilt dat de browser ook alle mappen naast de map iTrain mag doorzoeken, zet iTrain dan niet in het basispad.


Mvrgr,
Rob.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: ROMiJo op dinsdag 10 november 2020, 14:47:08
Oeps, helemaal gelijk. Het moet zo zijn: \\je-eigen-nas\sharenaam\map\map\iTrain
Voor de zekerheid had ik het al getest op een Windows Server. Als je dan de '/' gebruikt, wordt IE geopend en krijg je een foutmelding dat het adres niet gevonden kan worden :D
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: ROMiJo op dinsdag 10 november 2020, 19:41:54
Opmerkelijk Meine,
Nee hoor, X verwijst (is een directe mapping) direct naar de map iTrain, in plaats van naar de root en dan een submap.
*edit tekst aangepast
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: ROMiJo op dinsdag 10 november 2020, 18:02:35
Mijn advies is om het Basispad wel te verlengen t/m de map 'iTrain'.
:thumbup:

Ik denk dat je gelijk hebt. Op hetzelfde niveau als iTrain staat bij mij ook Wintrack en nog een paar andere mappen.
Als je binnen iTrain blijft dan kan er eigenlijk niets mis gaan. ;)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Wilco69 op dinsdag 10 november 2020, 21:59:57
Citaat van: ROMiJo op dinsdag 10 november 2020, 19:41:54
Opmerkelijk Meine,
Nee hoor, X verwijst (is een directe maling) direct naar de map iTrain, in plaats van naar de root en dan een submap.
Klopt, ik had niet goed naar het plaatje gekeken. Maar blijkbaar -gezien de tekst (Er wordt iedere keer gesproken over de iTrain map die in de basispad moet staan. (In mijn geval zou dat dan moet zijn: x:\iTrain\))- is dat niet bewust gedaan.

Mvrgr,
Rob.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Beste mensen, ik heb even het zoekpad in iTrain een niveau dieper ingesteld, maar dat gaat problemen geven.

Zoals ik het nu kan beoordelen, zoekt iTrain de map "iTrain". Je moet dus eigenlijk alleen de map aangeven waarin de map iTrain staat.
Ga je het zoekpad op de map iTrain zelf zetten, dan zoekt iTrain in die map nog een keer naar de iTrain map en die is er niet.
(dus in mijn geval dan M:\modelspoor\iTrain\iTrain)
Het gevolg is dat geen enkel bestand te vinden is.

Ik heb het zoekpad in mijn beide computers dus weer ingesteld op M:\modelspoor en dat is voldoende.
Alles werkt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
@citaat
Citaat van: ROMiJo op dinsdag 10 november 2020, 19:49:43
Aanvulling uit de handleiding van iTrain en de reden dat ik de map iTrain wél opneem in mijn basispad:

Als je een andere locatie (of andere schijf) wilt gebruiken om alle iTrain-gerelateerde bestanden op te slaan dan kun je deze map aanpassen. We noemen dit het basispad. Het basispad mag zelf ook aan het einde de map iTrain bevatten, maar het basispad mag er ook boven staan. Deze keuze zal de relatieve paden in het baanplan beïnvloeden en tot welke bestanden je allemaal toegang hebt bij het kiezen van een bronbestand.

Tip: Als je wilt dat de browser alleen in map iTrain mag komen, plaats dan de naam iTrain in het basispad. Als je wilt dat de browser ook alle mappen naast de map iTrain mag doorzoeken, zet iTrain dan niet in het basispad.


Zoals ik hierboven al aangaf staat er in de handleiding iets anders. En het zoekpad '\\naamnas\data\Modeltrein\iTrain' werkt bij mij prima!
Er is bij jou waarschijnlijk iets anders aan de hand Martin?

Mvrgr,
Rob.

Edit: plaatje toegevoegd => Loceigenschappen - Afbeelding - Vind. Boven in het scherm staat: Basispad->Images. De mappen backup, docs, images, layouts en sounds moeten wel direct onder de map iTrain staan.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
@citaat
Voor de zekerheid zojuist een 'clean install' van iTrain uitgevoerd (W10Pro). Dan staat het Basispad ingesteld zoals hieronder in de afbeelding aangegeven (zonder \iTrain, want dat heb ik later zelf toegevoegd en dat werkt ook zoals je ziet). Ik heb deze data map 1-op-1 verplaatst naar mijn NAS en het Basispad daarop aangepast.

En ik begrijp nu denk ik wat er mis gaat bij jou (en ging bij mij). Waarschijnlijk heb je al een afbeelding toegevoegd aan je loc met het 'andere' basispad. Wat je moet doen om met het nieuwe basispad te kunnen werken en de fout te vermijden is eerst de afbeelding Verwijderen en dan met Vind weer toevoegen. Dan gaat het wel goed.

Mvrgr,
Rob.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ik kan het nog een keer proberen, maar misschien ligt het ook aan de versie van iTrain. Ik heb versie 5.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Zeker nog een keer proberen Martin,
Ik heb ook versie 5.0.7 en herken nu het probleem dat jij hebt. iTrain 'onthoudt' van bv de recente bestanden of afbeeldingen die je al ingevoerd hebt het Basispad. Als je dat Basispad tussentijds wijzigt (bv. door iTrain er achter te zetten) gaat het niet goed meer.

Net even uitgeprobeerd, maar: pas je Basispad in Voorkeuren aan naar wat je wil. Start iTrain opnieuw op. Ik weet niet waar het bij je mis is gegaan, maar klik bv. op Bestand - Open: dan opent zich een venster met je Layouts (bovenin staat Basispad > layouts). Maak geen gebruik van Open recente bestanden, want dat werkt niet meer. Dat geldt ook voor een afbeelding bij een loc. Als je op Vind drukt, zoekt iTrain die afbeelding in je vorige Basispad. Enige oplossing is: afbeelding verwijderen - Vind - en dan afbeelding weer toevoegen.

Succes,
Rob.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
mss heb ik er overgelezen tussen al de pagina's, maar wat zijn de juiste systeemeisen voor het te kunnen draaien op en pc

mvg ben
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Dat staat toch gewoon op de website van iTrain?
CiteerSysteemeisen
Er zijn een paar systeemeisen om iTrain te kunnen gebruiken. Er is in ieder geval een computer met een 32-bit of 64-bit besturingsprogramma nodig zoals macOS, Windows of Linux.

De minimale hoeveelheid geheugen is 1 Gb RAM. Voor het scherm is minimaal een resolutie van 1280 x 800 gewenst om het schakelbord goed te kunnen lezen. Afhankelijk van de grootte van de modelbaan is een hogere resolutie aan te bevelen.

Seriële poort en USB
Sommige oudere digitale systemen (Märklin 6021/51 of Intellibox IR) worden met de computer verbonden via een seriële poort. De meeste computers hebben echter geen seriële poort meer. In dit geval moet er gebruik gemaakt worden van een USB naar serieel adapter. Wij hebben goede ervaringen op alle platformen (macOS, Windows, Linux) met adapters met een FTDI-chipset.

Modernere digitale systemen hebben al een USB-interface. In de meeste gevallen emuleert de USB-interface een seriële poort in software, zodat iTrain gewoon een extra seriële poort ziet. Voor de seriële poortemulatie of Virtuele Com Poort (VCP) moeten drivers geïnstalleerd worden op de computer. Drivers voor Windows worden standaard meegeleverd op een CD-rom, maar meestal zijn er ook drivers voor macOS en Linux beschikbaar via het internet bij de leverancier van de chipset.

Afhankelijk van het digitale systeem worden twee drivers veel gebruikt en zijn beschikbaar voor meerdere besturingssystemen:

  • Alle Intelliboxen met een USB aansluiting (II, Basic en COM): USB to UART Bridge, CP210x VCP Drivers.
  • Lenz LI-USB Computer Interface, Locobuffer USB, Dinamo via USB, alle USB naar serieel adapters met een FTDI-chipset en vele andere apparaten met USB: FTDI VCP Drivers.
Installeer bij voorkeur deze drivers van internet in plaats van degene die mee geleverd worden door de fabrikant, want deze zijn in veel gevallen ouder en bevatten nog onvolkomenheden zeker voor 64-bits systemen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Misschien een rare vraag, of juist super simpel voor een kenner.

Ik ben bezig met het aansluiten van de bedrading voor bezetmelding. Nu heb ik een traject van ca. 10m, met een overgang van C- naar K-rails en weer terug. Ik heb bijna aan het einde van het blok de bedrading aangebracht en het blok bekend gemaakt in iTrain. Nu zie ik dat de melder bezet aangeeft (rood) terwijl er niets op de rails staat, met een grijze rechthoek om de melder heen. Zonder die grijze rechthoek zou ik begrijpen dat er ergens een lekstroom is waarnaar ik op zoek moet, maar wat betekent de grijze rechthoek? Welke extra informatie krijg ik daardoor? Ik heb volgens mij niets anders gedaan dan bij de vorige secties, maar daar krijg ik die rechthoek niet.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Een grijze rechthoek om een symbool geeft aan dat deze niet in het blok ligt maar er boven, onder of naast.
Het komt omdat het symbool niet in de juiste stand is geplaatst maar met de R of T toets zo is gedraaid dat het lijkt in het blok te liggen.
Je kan het wel mee selecteren maar beter is om het even te knippen, het onderliggende symbool te deleten en de terugmelder weer terug te plaatsen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ik begrijp niet wat je bedoelt Tom. Bedoel je dat iTrain kan constateren dat de bezetmelder niet ik het stuk rail ligt dat ik heb aangegeven? Dat klinkt vreemd, dus dat bedoel je vast niet.

EDIT: na je toevoeging is het al duidelijker. Ik heb 'm later aan het schema toegevoegd, maar was vergeten eerst het oorspronkelijke stukje recht traject weg te halen. iTrain denkt nu dat het op een bovenliggend niveau ligt, ondanks dat ik heb geprobeerd de fout te corrigeren. Ik moet dus even het veld helemaal leeg maken en dan opnieuw de melder plaatsen. Dat past beter met wat je zegt. Dank voor de supersnelle reactie :) :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Daarna niet vergeten een VA toe te passen en eventueel ook de knop Koppelen (magneetje) toe te passen dan zit alles weer aan elkaar gebakken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Wat is een VA?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Staat in de blokeigenschappen onderaan Vul Automatisch.
Dacht dat je dat wel wist.  :)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ik ben echt een beginner als het om iTrain gaat. Zeker nu ik er een poosje niets mee gedaan heb is veel weggezakt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Met Shift + Delete (of Backspace) verwijder je het onderste element. Zie blz. 194 van de Handleiding.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hallo,

Ik ben mijn baantje aan het testen met iTrain, echter heb ik de baan gemaakt met het idee dat ik Rocrail zou gebruiken als aansturing. Daarom maak ik gebruik van staging blocks in het schaduwstation. In iTrain is dit geen optie, dus daar heb ik een beetje omheen moeten werken. Ik heb het al aardig werkend maar er blijven een paar dingetjes mij dwars zitten. Misschien dat jullie mij hierbij kunnen helpen  :)

Ik rij met een route, hierin heb ik aangegeven dat alle blokken tussen schaduwstation en hoofdstation critical zijn, dan moet een trein deze toch allemaal reserveren voordat hij kan vertrekken? Toch gebeurt het soms dat treinen stoppen halverwege de oprit (op de passeersporen, die ik overigens momenteel nog niet gebruik als passeerspoor)

Verder heb ik aan de hand van de threshold aangegeven dat er in het schaduwstation maximaal 3 blokken vrij mogen zijn, en in de keerlus 1 blok. Toch rijden treinen hier gewoon weg en laten de stations leeg achter... Waar kan dit door komen?

Groet,
Felix
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
De vertrekdrempel staat op 3. Dat moet 1 zijn.
Zie pagina 125 van de handleiding.

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Zelf zou ik een paar dingen anders doen:
1) Blok 'SS UIT' uit Schaduwstation verwijderen;
2) Blok 'Keerlus exit' uit station Keerlus verwijderen;
3) Eén van de twee blokken 'Oprit links/rechts buiten dienst nemen. En dan het Kritisch overal verwijderen. Eventueel de wissels sw18 en sw28 in iTrain vervangen door een boog zodat één van die blokken niet meer meedoet.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ik heb de raad van mphol toegepast en nu stoppen ze nog steeds. Ik snap nu wel waarom, het komt omdat het blok wat ze als bestemming hebben in het hoofdstation nog bezet is. Er zijn wel andere sporen in het station waar ze heen kunnen dus waarom ze dan precies naar dat blok willen wat bezet is snap ik niet helemaal...

Ik heb echter nog steeds een probleem met de threshold...
Deze heb ik nu op 1 staan en de treinen wachten ook keurig, voor een tijdje... Na een tijd laat iTrain ze toch wegrijden als een andere trein binnenkomt en vervolgens mag die andere trein ook gewoon weg.

Deze deadlock gebeurde zojuist:



Begrijp ik de werking van de threshold verkeerd? Of kan het zijn dat iTrain de trein al laat vetrekken zodra een andere trein het schaduwstation als bestemming heeft. (Zo van, die trein komt er toch wel en dan mag hij wachten, deze mag nu alvast vetrekken)