Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Er bestaan diverse mogelijkheden.
Halve Engelsman laat ik even buiten beschouwen.
Over het algemeen zijn op de modelbanen de Dubbele Engelsmannen in gebruik.
Die zijn er in een enkele uitvoering, hebben 1 aandrijving en er zijn er met een dubbele aandrijving.
Met een enkele aandrijving hebben dan 1 adres
De dubbele  met 2 aandrijvingen hebben dan 2 adressen.

De dubbele Engelsman met 1 aandrijving gaat in de standen AC of BD X (recht) of AD of BC )(
Lees eventueel blz 99 na van de handleiding.

Gewone kruisingen krijgen wel een naam maar hebben geen aandrijving dus ook geen adres.
Citaat van: iTom op vrijdag 24 juli 2020, 10:19:43

De dubbele Engelsman met 1 aandrijving gaat in de standen AC of BC X (recht) of AD of BC )(
Lees eventueel blz 99 na van de handleiding.

Gewone kruisingen krijgen wel een naam maar hebben geen aandrijving dus ook geen adres.

Aan het vaste kruis kun je buiten alleen de naam, die verplicht is ook een adres toekennen, en dat is vooral handig bij een kruiswissel (scissors) in de tweerail baan. Daarmee kun je namelijk een ompoolrelais sturen, voor de juiste polarisatie van het vaste kruis. Gelukkig zit deze mogelijkheid in iTrain en mist deze optie in Koploper, waarbij je voor de laatste allerlei moeilijke workarounds nodig heb.

Groetjes.
Ik ben zo vrij geweest om van de Marklin site een bovenaanzicht van mijn kruiswissels te nemen het gaat om wissel 22260.

1 keer schakelen is alles recht nog een keer schakelen is alles krom dit met 1 aandrijving.
Foto bron: Marklin
Koos, dat is toch geen enkel probleem. iTrain is zo slim dat hij weet hoe hij het wissel moet schakelen, als hij van de A of B of C of D kant komt. Het probleem wat je denkt te hebben is niet aanwezig.

Groetjes.
Citeerstanden AC of BD X (recht) of AD of BC )(

ik lees AC of BD is rechtdoor en die andere AD of BC is afbuigend, volgens mij heeft iTom het goed.... :D
Dat hele A,B,C,D verhaal is helemaal niet belangrijk.

Als je de wisseleigenschappen van het engelse wissel invult en de wissel met een enkele aandrijving bediend, vult iTrain de standen bij AC, BD, AD, BC zelf in.

Citaat van: feniks op vrijdag 24 juli 2020, 14:46:01
Citeerstanden AC of BD X (recht) of AD of BC )(

ik lees AC of BD is rechtdoor en die andere AD of BC is afbuigend, volgens mij heeft iTom het goed.... :D
iTom heeft het om  13:58:49 aangepast. Zie onderaan in zijn bijdrage. Mijn post over de bijdrage van iTom en de volgorde van de letters heb ik verwijderd, want ook de volgorde van de letters is aangepast.
opgelost dus  ;)
Morgen kan ik weer verder gaan met de suggesties
Beste meedenkers

Het is gelukt om de kruiswissels op de juiste manier op het baanplan aan de gang te krijgen.

Iedereen bedankt voor alle hulp.
Koos,

Volgens mij was dat niets meer dan het tekenen in het sporenplan en het element een naam en adres geven. Moeilijker dan dat is het niet. ;)

Groetjes.
Wim

Daar heb je helemaal gelijk, ik bleef ook even steken op de positie van de punt in de tekening.
Maar alles functioneert en dat is het belangrijkste.

Ik heb nog veel invulwerk te doen, maar ook dat is hobby

Bedankt en goed weekeinde
thom, zou je het aangepaste baanplan willen sturen.

groet  rene
Allen,
Ik ben aan het proberen om treinroutes te doorgronden, maar ik loop als beginner vast. Op bijgevoegd baanplan wil ik de onderhoudstrein alle sporen laten berijden, het begin is gemaakt echter stopt de trein op B24 en stopt daar. Als ik dan op het pijltje "start" klik krijg ik de melding "route niet mogelijk vanaf deze positie. In de route heb ik het schaduwstation gespecificeerd met de gedachte dat iTrain gaat kijken welk sporen er vrij zijn en daar dan eentje van kiest en verder de route vervolgt. Moet ik daarom elk spoor benoemen en niet een station kiezen als de loc uit B29 komt?
Dan nog een 2e vraag hieromtrent, kan ik in een route ook laten keren en achterwaarts een ander spoor laten kiezen als dat mogelijk is? Ik verklaar een beetje:
De loc komt uit B29, kiest B24 rijdt verder naar B18, stopt na de eerste melder, keert  en rijd achterwaarts over B27 tot B29, keert weer en neemt B29 enz tot het hele schaduw station gedaan is. Dit natuurlijk als de sporen vrij zijn, anders bij bezet gewoon verder van B18 naar B22 en verder?

mvg

Dirk
Bij mij stopt de trein in B29. De blokken B10, B16 en B29 heb je bij de route in een lijst gezet. Dat betekent dat die blokken parallel zouden moeten liggen. Maar ze volgen elkaar op. Dus die blokken staan in serie. Dat lijkt mij niet goed.
Dirk, deze vraag en dit probleem bespreken we toch al op het iTrain forum. Dat sporenplan met acties heb ik voor je gemaakt, als je het niet begrijpt vraag het of daar of rechtstreeks. Dan leggen we het aan je uit, net zolang tot dat je het begrijpt, ook al zal dat weleens lang kunnen duren.

Groetjes.

PS.: Ik zie dat het een sporenplan is met treinroutes, was dus beter geweest om het sporenplan een andere naam te geven, ontstaat er ook geen verwarring.
Dirk,

Die markeringen begrijp ik niet, misschien moet je de uitleg daarover in de handleiding nog maar eens aandachting lezen.
Verder werkt dit niet omdat er nergens wachtijden zijn. Lijkt mij een logische optie om in een station te wachten, als alle treinen daar doorrijden heeft het station geen enkele functie.

Waarom zijn alle aanpassingen uit vorige sporenplannen nu weer verdwenen? Zo kunnen we natuurlijk wel aan de gang blijven. En verval jij iedere keer weer in dezelfde fouten in het sporenplan.

Groetjes.
@Wim,
Welke markeringen bedoel je?
En het is niet de bedoeling dat de onderhoudstrein zou stoppen, het is de bedoeling dat die de hele baan doet. De vraag gaat over een treinroute, niet over acties.
Bedoel je met de verdwenen aanpassingen de perrons die op de sporen liggen, Dit is een oudere versie die nog de perrons op de verkeerde plaats getekend zijn, het noemt ook "Baan Dirk met 3acties om te testen", dat is niet het definitieve plan maar een probeer om de route op te proberen, Ik dacht niet dat ik deze vraag op het andere forum geplaatst had. Dat ik nu hier ook een vraag stel is omdat op het iTrain forum een beetje teveel info komt en nu hoop ik dat hier wat meer beginners zijn die met beginnersvragen zitten en waar beginners antwoorden komen.
Ik zoek overal mijn weg.

mvg

Dirk

Citaat van: mphoi op woensdag 29 juli 2020, 18:59:56
Bij mij stopt de trein in B29. De blokken B10, B16 en B29 heb je bij de route in een lijst gezet. Dat betekent dat die blokken parallel zouden moeten liggen. Maar ze volgen elkaar op. Dus die blokken staan in serie. Dat lijkt mij niet goed.

Ha, Ok, daar zit ik dus fout, Dat ga ik morgen dan eens overnieuw doen, Ik moet dus alle blokken achter elkaar nemen en geen groeperingen maken. Prima, dat doen we dan

bedankt

Dirk
Dirk, lees nu eens goed wat we je schrijven en als advies geven.

Een treinroute begint in b.v. blok 7 en de gehele treinroute eindigt ook weer in blok 7 waarbij in het laatste blok een wachttijd moet hebben. Dat zijn de spelregels voor een treinroute.

De markeringen zijn de paarse pijltjes in de eerste kolom.
Als je niet weet wat iets doet gebruik het dan niet of lees eerst wat het wel doet en waar het voor is bedoeld.

Werk nu gewoon verder met de laatste versie van je sporenplan zo maak je het voor je zelf duidelijker, en lopen wij niet iedere keer tegen dezelfde fouten aan, die we dan alsnog weer moeten verbeteren.

Dus niet iedere keer zomaar een oudere versie gebruiken.

Groetjes.
Citaat van: Pt2/3 op woensdag 29 juli 2020, 22:04:14
Dirk

Wanneer je wilt dat de trein alle blokken in een (schaduw)station aandoet, dan zul je het "rondje" steeds moeten herhalen en dan voor elk rondje één ander spoor in elk station in de route moeten opnemen.
Dat spoor moet dan wel onbezet zijn wany anders van de route weer stil.

Cees

Cees,

als ik het goed begrijp moet ik dus ,als ik bvb 15 stationsporen heb 15 rondjes moeten maken? Kan ik dan niet bvb een route maken per station waar telkens als er een stationspoor gereden is de loc achterwaarts het parallel liggende spoor volgt? dus een soort zig-zag treinbeweging,

Dirk
Dirk,

Ja, dat kan. Je kunt ook een teller maken, je kunt van alles, als je maar weet hoe het werkt. Jij bepaald in hoofdlijnen wat er moet gebeuren. Niets moet maar er kan heel veel.

Groetjes.
Citaat van: Sprinter op donderdag 30 juli 2020, 11:41:33
Dirk,

Ja, dat kan. Je kunt ook een teller maken, je kunt van alles, als je maar weet hoe het werkt. Jij bepaald in hoofdlijnen wat er moet gebeuren. Niets moet maar er kan heel veel.

Groetjes.

Verdorie, dat zulks nog niet bij me opgekomen is, ik moet gewoon weten hoe het moet, hoe simpel kan een antwoord zijn.

Dirk
ik zou qua "routes" simpel en eenvoudig beginnen, eerst de basiskennis goed op orde en dan kan je altijd verder uitbreiden met al die mogelijkheden en keuzes in iTrain
Vrienden,

Eigenaardig fenomeen op mijn nieuw baantje. CS2 en iTrain connectie is via router en Loc rijdt over de baan zoals het hoort, zowel via CS2 als iTrain. Maar... Heb de LDT bezetmelders (4 modules) aangesloten via de OUT  aan de CS2 onderaan, met het speciale kabeltje . De andere modules heb ik verbonden via UTP/Patch kabeltjes via IN en OUT. (TM's niet op volgorde op de Modules)
Ieder blok heeft 3 TM's en nu..... wanneer loc bv in blok 1 rijdt, geeft er in blok 3 ergens een TM de melding en uiteraard in blok 1 niks. Heeft dit misschien te maken met de volgorde van aansluiting modules?

1. Wat dat "speciale" kabeltje inhoud weet ik niet, maar met bijv. RoSoft en M* modules verbind je de out uitgang ook met een gewone patchkabel naar de CS2.

2. Heb je het juiste aantal s88 modules (4) in je settings van de CS2 ingevoerd?

3. Is de eerste module met GND (aarding) verbonden?

Je zou om te beginnen hier eerst eens even naar moeten kijken en er komen vast nog wel meer suggesties.....
Hoi Ad,
Bedankt voor de snelle reactie'
1. Is een soort flatkabeltje. Ondertussen heb ik met een ander exemplaar getest en geen resultaat. Dus kabeltje zal wel OK zijn.
2 & 3:  ja.
We zoeken verder.
Citaat van: Stafmarklin op donderdag 24 september 2020, 09:57:18(TM's niet op volgorde op de Modules)
Daar ligt waarschijnlijk het probleem. De terugmelders behoren in volgorde op de betreffende LDT-module te worden aangesloten. Dus TM01 t/m TM16 op de aansluitingen 1 t/m 16 van de LDT-module. Wel even op de nummervolgorde letten: 9 t/m 16, Ref, 1 t/m 8. De volgorde van de J- en K-aansluitingen kan ook belangrijk zijn.
De modules nummeren niet van links naar rechts met 1 t/m 16
Links begint met 8 naar 1 dan 16 naar 9.

Groetjes.
Voor alle duidelijkheid: Onder bijlage een foto. Je ziet steeds 2 draadjes per TM. Dit is een ingebouwde zekerheid mocht er eentje falen. Ik gebruik dus 3Tm's per blok en de in/uit hebben minimum 2 spoortjes met elk een TM. Voor de middenste had ik keuze genoeg voor het tweede draadje. Alles werd getest met een multimeter op eventuele fouten/kortsluitingen en toch.....
Dit probleem kan denk ik ook in iTrain zelf liggen door toewijzing van de TM aan een blok.

Ik neem aan inrij - rem - stopmelder.
In je blok moet je dan ook die volgorde vast hebben liggen in iTrain.
Met bijv. inrij - stop - remmelder als volgorde in iTrain in het blok krijg je ook hele rare meldingen.
Er hoeft er maar 1 fout te zitten en je hebt prijs. Zou hier ook nog even goed naar kijken.
Tip: I-Train gebruikt die nummering ook. (Op het schakelbord van ITrain hanteer ik de nummers zonder punt dus 101, 206, 409 en 1011)

In iTrain onder voorkeuren, Interface kun je voor o.a. terugmelderadressen instellen hoe je die op je schakelbord wilt zien. Maar de basis blijft uiteraard dat e.e.a. wel met elkaar moet corresponderen zoals Cees uiteen gezet heeft.
Ik zie je twijfel Cees....

iTrain slaat intern het adres van een TM op als absoluut getal.
Met wat ik aangaf (groepering) geef je eigenlijk aan iTrain een commando om het adres anders weer te geven omdat je dat bijv gemakkelijker vindt. Bijv groepering van 16 adressen per module.

Probeer het maar gewoon uit hoor door de instelling aan te passen naar wat je zelf het beste lijkt. Probeer ze allemaal uit zou ik zeggen dan zie je de verschillen het beste. Is volgens mij niet beperkt tot een maximum.

Bevalt het niet, dan gewoon terug zetten en je krijgt weer je vertrouwde weergave gewoon terug.
Je verandert namelijk helemaal niks
Misschien toch nog eens de tip van Sprinter onder de aandacht brengen.....

Citaat van: Sprinter op donderdag 24 september 2020, 15:40:06

De modules nummeren niet van links naar rechts met 1 t/m 16

...... dan kun je de relatie leggen tussen bezetmeldnummer (1.1, 1.2, 1.3 etc. van de eerste module gezien vanaf het CS) en de gele nummertjes op de draadjes. Meer is het niet.....

Gr, Ben.
Citaat van: Sprinter op donderdag 24 september 2020, 15:40:06De modules nummeren niet van links naar rechts met 1 t/m 16
Ik ben uitgegaan van het pdf-bestand van LDT. Een tekening behoor je vanaf de onderkant of de rechter zijkant te lezen. Bij dat laatste lees ik dan van boven naar beneden (normale leesrichting; ook volgens LDT): 9, 10 enz. Zoals jij het weergeeft, moet je de module 180 graden draaien. Maar dat heb je er niet bij gezet.
Maar Gustaaf gebruikt een ander type terugmelder. De nummering van de aansluitingen is echter hetzelfde.

Als de gele nummers om de aansluitdraden overeenkomen met de nummering in iTrain, dan loopt het helaas fout. Dan klopt zijn constatering dat bij het bezet worden van melder TM01 in het 1e blok er een melder in het 3e blok oplicht. (Daarnaast merk ik op dat hij de kappen van de modules er omgekeerd op heeft geplaatst.)

Ik ga er van uit dat hij de modules van links naar rechts heeft genummerd en aangesloten. Dan zouden de geel genummerde draden als volgt aangesloten moeten worden:

8-7-6-5-4-3-2-1-.-16-15-14-13-12-11-10-9 / 24-23-22-21-20-19-18-17-.-32-31-30-29-28-27-26-25 /

40-39-38-37-36-35-34-33-.-48-47-46-45-44-43-42-41 / 56-55-54-53-52-51-50-49-.-64-63-62-61-60-59-58-57.

Hij gebruikt echter t/m TM61, dus de nummers 64, 63 en 62 blijven leeg.

P.S. Als het omzetten van de draden te lastig is, dan moet je de adressen in iTrain gaan aanpassen. Maar dan wordt het geheel erg onoverzichtelijk.
Citaat van: Pt2/3 op donderdag 24 september 2020, 17:27:11a) Wanneer de nummering van de gele etiketjes van de draden correspondeert met de nummering van de terugmelders, dan vind ik het eerlijk gezegd een zooitje.
b) Ik hanteer voor de eerste s-88 module als nummering voor de tm's 1.01 t/m 1.16; tweede module 2.01 t/m 2.16. derde module 3.01 t/m 3.16 etc.
c) I-Train gebruikt die nummering ook.
a) Dat is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Volgens mijn constatering komen de gele nummers exact overeen met de Namen die hij aan de terugmelders heeft gegeven. Je moet er alleen een TM en eventueel een voorloop-nul er bij denken.
b) Jij hanteert een Naam die overeenkomt met het Adres in iTrain. Maar dat zijn twee verschillende zaken.
c) iTrain gebruikt die nummering voor de Adressen. Je mag (eigenlijk: moet) zelf een Naam bedenken. Gustaaf heeft daarvoor gekozen. En het nummerdeel van die naam heeft hij op het gele bandje staan.

P.S. De gele nummerbandjes zijn mooi en professioneel. Ik heb ze voor het laatst in 1970 op mijn werk gebruikt. Daarna ben ik wat anders gaan doen. Zelf gebruik ik af en toe plaknummers die je om een draad kunt wikkelen.
Hier worden simpele dingen weer heel erg ingewikkeld gemaakt.

Citaat van: mphoi op vrijdag 25 september 2020, 01:23:03

De gele nummerbandjes zijn mooi en professioneel.

En vooral ook totaal overbodig.

Terugmelding sluit je feitelijk voor de vuist weg aan (kortste weg decoder - rail) en als je de correcte werking checked bij de rail (met een massadraadje) weet je gelijk het nummer. Dit vul je in iTrain in bij de juiste melder in het juiste blok.

Gr, Ben.
Bedankt mannen voor de deskundige en nuttige uitleg. Ik weet wat te doen maar heb toch een keuze: of ik verplaats al mijn draadjes (1 wordt plaats 56, 2 wordt plaats 55) of ik pas de adressen in iTrain aan en laat fysiek alles onaangeroerd. Keuze is snel gemaakt (2).
@Cees: "Ik heb er een zootje van gemaakt" maar trek er lessen uit.  :)
 @citaat Laten zitten hoe het zit en ik zou de adressen aanpassen.
Dat ga ik ook doen Ben. Bedankt!
Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 25 september 2020, 08:43:42Vandaar mijn keuze om naam en adres van een terugmelder met elkaar overeen te laten komen.
Dan zouden de draden verwisseld moeten worden.
Draadjes laten zitten en het in iTrain aanpassen.

Namen geef je als volgt b.v.

1 is M1, 2 is M2
De plaats in de baan zet je bij omschrijving

b.v. Melder 1 van blok 40.

Groetjes.
De gouden tips hebben geleid tot de oplossing. Alles laten zitten en enkel adressen aangepast. Werkt perfect.
Bedankt heren.
Ondanks dat ik geen echte starter meer ben ( heb iTrain al vanaf versie 1) Blijf ik af en toe met onderdelen van het programma vechten. De logica van het programma is niet mijn logica helaas. (Toch kan ik prima rijden met het programma zonder de routes.)

Zo ook met treinroutes. Die heb ik al heel lang geleden(uit pure frustratie) links laten liggen. Omdat ik wat bijgebouwd heb, zal ik de treinroutes helaas moeten gaan gebruiken (of het handmatig gaan doen, maar daar heb ik geen programma voor gekocht.)  :P

Wat wil ik: Vanuit mij schaduwstation met een route een trein naar mijn opstelstation laten rijden.

Schaduwstation is blok 1 t/m 5 en mijn opstelstation is blok 48 t/m 51.

Op de bijgevoegde print screen begin ik onderaan (in het geel ) bij de DB 55 5555 en rijdt vooruit naar blok 10 (helemaal bovenaan) daar moet gekeerd worden en terug (de rode lijn) naar het opstelstation (daar wordt dus "achteruit geparkeerd") daarna moet de route afgelopen zijn.

Ik heb een route gemaakt die begint met Blok 1 tm 5 die in de richting "vorige" moet vertrekken dan in blok 10 moet keren en via blok 47 naar blok 48 tm 51 gaat.

De DB 55 5555 gaat vrolijk de andere kant op (dus achteruit). Ook als ik de richting aanpas blijft hij achteruit rijden.

Waar zit ik fout?

Nog even een opmerking: mijn schaduwbaan kan van twee kanten bereden worden. Deze route mag alleen gebruikt kunnen worden als de trein vanuit volgende naar vorige is gereden,

Meine
Hallo Meine,
Leuke puzzel  ;) Inmiddels ben ik dik een half jaar met iTrain 5 Pro aan het stoeien en ik denk de logica enigszins te begrijpen. Ik heb wel gemerkt dat eigen -verkeerde- instellingen vaak de boosdoener zijn dat iets niet werkt, maar het programma heeft natuurlijk ook z'n grenzen. Ik heb hier zelf pendelroutes ontwikkeld van mijn schaduwstation naar het kopstation en daar heb ik veel van geleerd. Misschien kan ik helpen...

Mijn eerste vraag aan jou is hoe iTrain zelf de puzzel oplost: als je de DB55 met de muis op pakt en routeert van blok 1 naar 49 gaat dat dan goed en zo ja via welke blokken? En heb je in je route alle blokken opgenomen of alleen begin - keren - eind?

Mvrgr,
Rob.

Edit: ik zit naar je schakelbord te kijken en het lijkt alsof de hele gele streep één blok is, ondanks de wissels aan de rechterzijde. Zie ik iets over het hoofd?
Rob,

De lijn naast de wissel van de DB 55 555 is in het programma zo gemaakt om alles goed kwijt te kunnen. In het echt is het maar 2 rails.
Als ik de 55 5555 ga slepen komt hij vooruit in het opstelstation. En dat wil ik juist niet.
Vandaar dat ik het op deze manier wil oplossen.

Het programma pakt de meest logische route.  Dat is het probleem niet. Ik gebruik de optie Rangeer omdat je daarmee van richting kan wisselen.

Ik heb alle blokken opgenomen (dit zijn er maar een paar) volgorde: Schaduwstation --> Blok 10. Keren --> Blok 47 --> opstelstation.

Alles werkt als ik gewoon routeer. of ze "vrij" laat rijden.

Mein
Meine,
Je antwoord bevat voor mij een paar vraagtekens.
1. Als de DB55 wordt gerouteerd en dan vooruit in het opstelstation komt, dan is dat dus een andere route dan degene die je wilt programmeren. En gebeurt dat ook als je de DB55 routeert van bv blok 1 naar blok 2 in hetzelfde schaduwstation? iTrain kiest de kortste route en dan zou de DB55 naar rechts moeten wegrijden, van richting veranderen en dan het schaduwstation weer inrijden?
2. Je kiest voor de optie rangeer omdat je dan van richting kunt veranderen. Mijn treinen rijden op en neer tussen schaduwstation en kopstation en veranderen in beide stations 'automatisch' van richting: type route is Normaal en de sporen zijn opstelsporen (met tussen de stations vrije baan). Ik begrijp niet waarom je rangeer kiest? (Ik zie als ik dit type het baanplan niet, maar is blok 10 éénrichtingsverkeer?)
3. Je schrijft: 'De DB 55 5555 gaat vrolijk de andere kant op (dus achteruit). Ook als ik de richting aanpas blijft hij achteruit rijden.'. Waar gaat de DB55 naar toe? Komt de trein wel in blok 10 uit?

Gr,
Rob.
Meine, de DB55 5555 is een getrokkentrein dus die zal sowieso alleen maar vooruit met de sleep er achter vertrekken, wil je dat de trein kan pendelen dan moet de laatste wagon een stuurstand wagon zijn oftewel een zichtzijde hebben. De machinist zal echt niet langs de geheletrein kunnen kijken als hij de wagons moet duwen.
Bovendien heb je in de blokken van het schaduwstation aangegeven dat rijrichting veranderen verboden is. Dat het niet werkt ligt echt aan je eigen instellingen.

Verder is het belangrijk dat je het blok vanaf de juiste kant laat binnenrijden blok 10 benader je nu vanaf de verkeerde kant. Dus even volgende en vorige aanpassen, dan vertrekt de trein in de juiste richting vanaf je schaduwstation.
Dat het niet werkt ligt echt aan je eigen instellingen.

Groetjes
Citaat van: ROMiJo op zaterdag 10 oktober 2020, 21:42:19
1. Als de DB55 wordt gerouteerd en dan vooruit in het opstelstation komt, dan is dat dus een andere route dan degene die je wilt programmeren. En gebeurt dat ook als je de DB55 routeert van bv blok 1 naar blok 2 in hetzelfde schaduwstation? iTrain kiest de kortste route en dan zou de DB55 naar rechts moeten wegrijden, van richting veranderen en dan het schaduwstation weer inrijden?
Zolang ik niet aan de treinroutes kom werkt het prima. De trein kiest inderdaad de kortste route en komt weer terug in het schaduwstation op blok 2. geen probleem!

2. Je kiest voor de optie rangeer omdat je dan van richting kunt veranderen. Mijn treinen rijden op en neer tussen schaduwstation en kopstation en veranderen in beide stations 'automatisch' van richting: type route is Normaal en de sporen zijn opstelsporen (met tussen de stations vrije baan). Ik begrijp niet waarom je rangeer kiest? (Ik zie als ik dit type het baanplan niet, maar is blok 10 éénrichtingsverkeer?)

Al mijn blokken zijn 2 richting. Pendelen lukt prima. kijk maar naar de "Warchild" en de "Groningen" op mijn baan

3. Je schrijft: 'De DB 55 5555 gaat vrolijk de andere kant op (dus achteruit). Ook als ik de richting aanpas blijft hij achteruit rijden.'. Waar gaat de DB55 naar toe? Komt de trein wel in blok 10 uit?
Helaas lukt dat nu niet mijn wissel 27 is stuk. Deze ga ik morgen maken.

Citaat van: Sprinter op zaterdag 10 oktober 2020, 22:37:03
Meine, de DB55 5555 is een getrokkentrein dus die zal sowieso alleen maar vooruit met de sleep er achter vertrekken, wil je dat de trein kan pendelen dan moet de laatste wagon een stuurstand wagon zijn oftewel een zichtzijde hebben. De machinist zal echt niet langs de geheletrein kunnen kijken als hij de wagons moet duwen.
Dat dacht ik ook. Zo heb ik mijn treinen ook ingericht. Kijk maar naar mijn Stofzuiger. Die moet kunnen pendelen.

Bovendien heb je in de blokken van het schaduwstation aangegeven dat rijrichting veranderen verboden is. Dat het niet werkt ligt echt aan je eigen instellingen.
Dat laatse verwachte ik al. Ik begrijp de logica niet. Maar het eerste klopt blijkbaar niet. ondanks dat er een richtingsverbod is. Gaat mijn getrokken trein toch achteruit vanuit mijn schaduwsstation.

Verder is het belangrijk dat je het blok vanaf de juiste kant laat binnenrijden blok 10 benader je nu vanaf de verkeerde kant. Dus even volgende en vorige aanpassen, dan vertrekt de trein in de juiste richting vanaf je schaduwstation.
Dat het niet werkt ligt echt aan je eigen instellingen.

DIT WERKT! Dat was het probleem. Sprinter, bedankt.

Hij doet wat ik wil!

Het blijft een gevecht met koploper iTrain. Deze slag is (voorlopig) gewonnen. Waarvan akte.

Meine
Meine,

Aan de hand van je reacties maak ik op dat je de werking van iTrain nog niet helemaal begrijpt. Wat heel veel (beginners) problemen verklaart.

DB55 55555  heeft een sleep achter zich zonder stuurstand. Is dus een getrokkentrein. Zal in een normale treinroute niet keren, behalve als je hem met een rangeer treinroute laat bewegen.

Groetjes