Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Tom.

Bedankt, maar zoals ik al zei in de intro werkte route 1 van SH2.1 --> SH1.1 en terug.
Dit had ik al aan de praat. ik zat alleen met de overige routes.

Ondertussen wel bezig met de aanpassingen die jullie hebben aangedragen.
Betekent ook direct een stukje ombouwen op de klimspiraal zodat blok 1.02.03 ook melders krijgt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Bert, als ik virtueel de route start vanuit jouw bestand gaat dat echt niet gebeuren.
Dat komt omdat er in blok 2.02.04 geen bezetmelder zit, de trein zal daar dan stoppen.
Zonder stuurstand zal er geen trein achteruit rijden, je ziet in de locgrid sommige locs op achteruit staan.
Met wagons zonder stuurstand gaat die trein echt nooit van zijn leven achteruit rijden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hallo Tom,

Ik gebruik iTrain sinds een halfjaar en probeer de baan uit de cursus rijdend te krijgen. Ik heb een Märklin baan met CS2

Het lukt me al om de treinen te laten rijden en goed te laten stoppen, maar met de seinen lukt het nog niet helemaal.

Blokseinen (groen/rood) zijn geen probleem. Dit geven zowel op het scherm als op de baan automatisch de juiste stand weer
Inrijseinen (groen/rood/groen-geel) werken maar half. Op het scherm geeft die de juiste stand weer, maar op de baan wodt groen-geel niet getoond. Er wordt dan alleen groen getoond.
Uitrijseinen (duitse met groen/dubbel rood/groen-geel/rood-wit) werken helemaal niet. Zowel op het scherm als op de baan reageert het sein niet. Met het CS2 kan ik wel alle standen laten zien.

Ik gebruik voor de blokseinen (Viessmann 4011)  en inrijsein (4012 de Viessmann decoder 5213. Voor het uitrijsein gebruik ik de multiplexer van Viessmann met sein 4723 en decoder 52292.

In de bijlage heb ik mijn tcd-bestand en een afdruk van mijn schakelbord gestopt.  Deze laatste geeft aan de linkerkant bij de besturing van de trein wel aan dat er langzaam gereden moet worden en toont een seinbeeld met groen-geel en een 2e  knipperend groen (op afdruk niet zichtbaar)

Wat doe ik fout ?

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
hoi ZwiMa,

sein S3.1 moet je aansluiten op beide en niet alleen op "rood"
Als iTrain het goede seinbeeld geeft, maar het bewuste sein dat niet doet , dan ligt het niet aan iTrain maar aan de fysieke aansluiting.

groet,

Ruud
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hallo Ruud,

Klopt, het sein S3.1 stond nog niet goed, maar ik was bezig met het inrijsein S3.2 (linksboven)  en het uitrijsein S1.1.
Maar het uitreisein reageert nog helemaal niet op het schakelbord als  ik de route activeer. Wel met de truc van het dubbelklikken, zoals ik geleerd heb bij een ander topic.

Maar ergens moet Itrain toch een opdracht doorgeven op basis van de instelling van het sein in iTrain.  De fysieke koppeling op de baan heb ik conform de handleiding gedaan en deze reageert goed als ik op het keyboard van CS2 de juiste knop aanklik.

Ik snap ook de mogelijkheden van uitgang1 en uitgang2 niet bij de specificaties van het sein.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: feniks op vrijdag 22 februari 2019, 16:09:55sein S3.1 moet je aansluiten op beide en niet alleen op "rood"
Sein S3.1 is goed aangesloten. Het tweede adres [8] wordt alleen met de rode aansluiting gebruikt. Dus mag je 'Aangesloten op Rood' aanvinken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: ZwiMa op vrijdag 22 februari 2019, 16:44:23a) De fysieke koppeling op de baan heb ik conform de handleiding gedaan en deze reageert goed als ik op het keyboard van CS2 de juiste knop aanklik.
b) Ik snap ook de mogelijkheden van uitgang1 en uitgang2 niet bij de specificaties van het sein.
a) Welke handleiding van welke seindecoder? Graag ook een lijstje met seinnummers en Viessmann-nummers.
b) Dat kan ik uitleggen als ik de antwoorden op a) heb.

Aanvulling: Je moet in 'Blok 1' nog een keer VA (= Vul automatisch) doen. Dan wordt sein S1.1 in de rijweg opgenomen. Misschien is dat het echte euvel. Want nu staat dat sein op dubbel Rood terwijl bij de loc een algemeen sein staat met Groen-Geel + knipper Groen.

Die seinen behoren gelijk te zijn. Dus is S1.1 niet in 'Blok 1' 'aanwezig' = vergeten om VA te doen nadat het sein er in is geplaatst.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat @citaat @citaat
sein S1.1. onder blokeigenschappen zie ik dat de interface niet is ingesteld.
misschien is dat het ....


edit....ook bij "volgende"  "vul automatisch"  aanvinken , zodat het sein herkend wordt
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
In mijn 1e vraag heb ik die opgegeven:
Het inrijsein is een Viessmann 4012, die nog met alle draden apart moet worden aangesloten op de Viessmann decoder 5213. Hierbij worden 2 adressen gebruikt, waarbij de groene draden doorverbonden zijn.
Voor het uitreisein heb ik op aanraden gekozen voor de multiplex uitvoeren van Viessmann met sein 4723 en decoder 52292.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Bedankt,
Alvast 1 ding wat nu goed gaat, tenminste als ik de route virtueel (offline) uitvoer.
Het uitrijsein S1.1 stond in blok 1 bij vorig. Als ik dan op vul automatisch klik werd het weggehaald.
Ik heb toen bij volgend op vul automatisch geklikt, waardoor het automatisch is toegevoegd.
En zowaar op het scherm wordt nu bij activeren van de route groen-geel getoond.

Nu nog het fysieke sein op de baan.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat @citaat

heel persoonlijk, maar ik prefereer de multiplex-seinen boven de gewone viessmann seinen, omdat er veel minder kabels door de seinschacht lopen en het installeren/programmeren makkelijk gaat,,tja de prijs..volgens mij is er niet zoveel verschil tussen beide systemen
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: ZwiMa op vrijdag 22 februari 2019, 17:15:46Het inrijsein ? Voor het uitreisein ...
Je hebt meerdere inrijseinen en ook meerdere uitrijseinen. Hebben alle inrijseinen een probleem? Hebben alle uitrijseinen een probleem? Graag gewoon even een lijstje met seinnamen in iTrain met de bijbehorende Viessmann-seinnummers en Viessmann-decodernummers. Als zoiets teveel gevraagd is, dan houdt het voor mij op.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat

mphoi doe is rustig zeg  ....je hoeft niet te reageren
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ik ben net terug uit Houten, even nu de beentje omhoog.
Zal morgen eens verder kijken.
Wat me nu opviel is dat het sein S6.1 boven de baan ligt Zie het grijze blokje er omheen)
Route Cargo aanpassen in het laatste deel staat op 50% moet echter 100% zijn.

Wat betreft de eigenschappen van de sein en decoder zal de handleiding toch wel meer inzicht moeten geven.
Anders kan je de vraag over de seinen wellicht in dit draadje KLIK stellen.
Wellicht dat daar men weet hoe deze seinen en decoders zijn aan te sluiten.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Sein S6.1 heeft een grijze ondergrond. Dat betekent dat er 2 elementen over elkaar getekend zijn. Onder sein S6.1 (incl. rail) zit een railelement. Met Crtl X kun je het sein verplaatsen naar een leeg veld en dan zie je dat railstuk zitten.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat Altijd fijn als iets wat niet goed is twee keer wordt vermeld, Martin even de post hiervoor goed lezen, staat hetzelfde in.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
@ZwiMa (is dat je roepnaam) er zitten nog een paar probleempjes in het baanplasn.

Ten eerste dien je de Diagnose tool eens te bekijken en die problemen op te lossen.
Verder staat er in de Stationseigenschap van blok 6 een vinkje bij door (doorrijden) het is echter een kopspoor, daar kan een trein niet doorrijden, alleen gebruik maken van pendel. Tevens staat daar het spoornummer 1, dat word alleen gebruikt om blokken in elkaars verlengde te verbinden, bijvoorbeeld blok 1a en blok 1b worden met spoornummer 1 met elkaar verbonden. Lees anders meer in de handleiding op blz. 124.
In de stationseigenschap staat onder treintype alle treinen, bij automatisch rijden zonder route kan je beter een treintype invullen en alle treinen weghalen.

Verder is het handiger om je bezetmelders dezelfde naam te geven als het adres, dus 2.1 zit aangesloten op adres 1.3, dan zou ik de naam 1.3 geven, is later makkelijker terug te vinden.

Blok 1 heeft een lengte van 176,7 cm, maar in de eigenschap geef je onderaan een perron lengte aan van 194cm, ik vraag me af wat nu de juiste lengte is.
Er word alleen maar in tabblad Richting Vorige, Gebruik Positie aangevinkt, in je Stationseigenschappen geef je echter aan dat er beide richtingen gereden mag worden.
Voor rijden met een Route is dat verder geen probleem maar wil je eventueel automatisch rijden zonder route dan zal de trein daar niet op de juiste plaats stoppen.

Genoeg te doen dus
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
blok 11 wil bij mij geen trein vertrekken wat doe ik daar verkeert werk met 1 bezetmelder
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
in het schakelbord zie je rechtboven een omgekeerde magneet met de naam "koppelen.
daar even op drukken en de op "OK"drukken.
daarnaast in blok-eigenschappen de richting veranderen van "voorkeursrichting"  naar "beide richtingen"

groet, Ruud
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
helpt niet route niet mogelijk vanaf deze positie krijg ik als melding
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
blok 01_11 is 18 cm lang en al daar de V200 op staat lukt het niet omdat de lok langer is als het spoor, als ik de lengte van dit opstelspoor op bv 60 cm zet, lukt het wel
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
had een loc van 17 cm maar dat lukte ook niet hoeveel cm heeft een loc extra nodig

wiebrand
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
  @citaat@citaat Blok b1.1 en blok 4 zijn niet volledige geselecteerd, de bezetmelder bm1 in blok 1.1 en bezetmelder b_8 in blok 4 zijn niet mee geselecteerd.
Deze heb ik nu aangepast, tevens groeperen van wissels aangepast en alles een VA gedaan. Vervolgens de tool koppelen (magneet) gebruikt.
Loc v200 is 32cm ??? en blok 11 is 18cm, daar zit al het probleem. Je kan niet iets van 32cm plaatsen in 18cm.
Verder mis je de treintype en stationseigenschappen. In de bijlage de baan hoe het wel kan.
In blok CS_2 zit dezelfde (adres) bezetmelder als in blok 4, bzm Bezetmelder 7 in CS_2 is nu verandert in 9 met adres 9.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: wiebrand op vrijdag 05 april 2019, 18:31:46
had een loc van 17 cm maar dat lukte ook niet hoeveel cm heeft een loc extra nodig

wiebrand

Loc van 17cm gaat ook niet, blok is 18cm, marge staat op 5cm dus kan er een loc in met een max lengte van 13cm.

Je zou de lengte van het blok kunnen aanpassen of de marge. Bij een blok van 18cm zet je de marge op 0,5cm dan kan er zeker een loc in van 17cm.
Of misschien de handleiding nog eens goed doornemen en/of een workshop iTrain gaan volgen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat @citaat @citaat
als kleine aanvulling gebruik de tool "diagnose" onder treklijst "Toon".
dit geeft fout- en waarschuwingsmeldingen weer, waarmee je fouten kan herstellen/oplossen
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Dat weet ik
maar die gaf geen fouten op in blok 11
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
iTom, heeft je de oplossing gegeven, de vraag is nu snap je wat de oorzaak is, en werkt het nu?

Groetjes
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
ja snap de fout, het werkt nu


wiebrand
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Itrainers vandaag mijn definitieve baanplan gemaakt en helaas het rijd niet meer bij starten van de lok zegt Itrain geen actief blok  weet niet wat ik fout doet heb alles automatisch gevult magneetje gebruikt diagnose geef wel meldingen van ontbrekende maten maar verder volgens mij niets bijzonders .
Kaqn er is iemand naar kijken en zeggen wat ik fout heb gedaan want ik zie het even niet meer.
Alvast bedankt
vr gr peter
Rijdt met Itrain 4.1.8 cs3 crails
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ik heb al mijn oude tcd verwijderd maar als ik iTrain opstart en op open druk krijg ik nog alle tcd bestanden te zien hoe kan ik dat verwijderen (hier door krijg ik problemen )
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat @citaat

pseverin,

de diagnose tool laat zien dat 25 blokken geen lengte hebben, net als veel loks, treinen en wissels.
dat moet je eerst allemaal invullen.

groet,

Ruud
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat @citaat

Wiebrand,

over wat soort problemen heb je het? :?

mvg,

Ruud
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
over de tcd bestanden  ik heb ze verwijderd maar als ik in itrain open aan klik zie ik ze nog allemaal
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
zie je ze in "open recente bestanden" of in "backup" en is je pad naar de bestanden wel juist
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Ruud het heeft 2 jaar gereden en toen stonden ook die maten er niet in moet natuurlijk wel gebeuren maar kan volgens mij niet niet de oorzaak zijn dat de treinen niet  vertrekken.
Vr gr peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ok Peter,

even inzoomen op je baanplan.
als ik virtueel trein S.6400 set ns op blok 04 op routeren zet naar blok 31 dan zie ik geen foutmelding

aanvulling,

staat in blokeigenschappen het blok wel actief?

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Klopt het probleem is niet overal ben net gestart in blok 33 en dan gaat hij naar blok 12 en daar blijft hij staan en zegt dan vanaf deze plaats geen route mogelijk.
vr gr peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Veel blokken hebben nog geen interface. De twee wissels rechts van 'WISSEL 20' hebben nog geen naam.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Ruud bedankt gaat dit even aanpassen zie nu ook dat de 4 stationsporen staan niet actief kan alleen niet het tabblad vinden waar je dit kunt activeren.
vr gr peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
in blokeigenschappen de interfase nog invullen , of dat helpt???
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ondertussen alle interfaces geselecteerd bij de blokken de 2 wissels naast wissel 20 moet ik nog aansluiten maar ga ze alvast een naam en adres geven kan nog steeds niet vinden waar ik de blokken actief ken zetten
vr gr peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
als je in het hoofdscherm dubbel klikt op een blok, dan zie je een popup verschijnen en daar kan je het blok wel/niet actief maken
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
sorry maar als ik dubbelklikt krijg ik geen popup
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
in een blok zit een wit vierkantje en daar dubbel klikken en dan kom je in blokeigenschappen en dan je wel/geen V bij "blok"
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Sorry heb geen vierkant blokje heb gewoon een langwerpig tekst blok met bloknummer erin zijn in schakelbord editor allemaal wit maar di 4 station sporen beige
vr gr peter
Hierbij mijn bijgewerkt baanplan
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
niet in het schakelbord maar in het hoofdscherm
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Heb ik gedaan in beide misschien wil jij kijken in mijn layout misschien zit er wat verkeerd bij mij.
alvast hartelijke dank voor de moeite kom echt ff niet verder
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Peter, hoop antwoorden maar geen oplossingen begrijp ik.
Zie in blok 10 dat bzm IRM SS2 SP5 niet is mee geselecteerd.
In de database staat Blok 24 maar die komt nergens op het schakelbord voor.
Blok 34 heeft geen richtingspijl, iTrain weet dan niet waar een trein heen mag/kan.
Blok 39, 40,45, 49 staan wel in de database maar komen niet voor op het schakelbord.
Blok 35 is niet helemaal tot aan wissel 20 geselecteerd.
Blok 57 (draaischijf) is niet aan draaischijf gekoppeld, daarna blok 56 VA doen.
Blokken 58 t.m. 65 allemaal opnieuw VA doen, daarna blok 57 (draaischijf) VA doen.
Blok 66 heeft 2 wissels zonder naam, staan nu op 101 en 102, verder overbodige wissels uit de data gehaald, geeft alleen maar verwarring.
Vervolgens blokken 32, 34, 35, 66, 67 en 68, VA doen, daarna nog een keer op Koppelen (magneet) klikken en ok geven.
Blok 47 heeft geen bezetmelders, bezetmelder SP3 Spoor 1 toegevoegd aan blok 47, geselecteerd en VA gedaan.
Te veel getekende stationsgroep verwijderd en Stationsgroep 6 sporenstation aangepast want er liggen nog maar 4 sporen.
In de Stationsgroepen staan in de eigenschappen geen treintype vermeld.
Je maakt gebruik van Automatisch rijden zonder route, dan is het nodig om in de Stationseigenschappen het treintype te vermelden en geen gebruik te maken van de regel *Alle treinen.
Verder valt me op dat een trein komende vanaf het CS via spiraal 1 nooit naar de schaduwstations 1, 2, 3 en 4 kan rijden.
Er zullen nog wel meer problemen komen maar voorlopig heb je hier behoorlijk wat aan te doen, het finetunen is voor later.
In de bijlage het bewerkte tcd bestand wat virtueel werkt.




Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Tom,

Ondanks je inspanningen en aanpassingen in het baanplan, laat de diagnose nog 95 foutmeldingen zien.
Vele daarvan zijn kritisch en dienen eerst hersteld te worden, met name het ontbreken van lengten bij blokken, bezetmelders en wissels.
Toch niet vreemd dat "de trein niet rijdt".

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: pseverin op zaterdag 06 april 2019, 17:41:15... het heeft 2 jaar gereden ...
Maar niet met het baanplan van nu.

iTom en anderen hebben heel wat opmerkingen geplaatst.
BLOK35 is nog gekoppeld met BLOK56. Dus doe eerst even in alle blokken: Vul automatisch.