Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ik heb de belangrijkste problemen opgelost. De rest lukt niet omdat ik deze loks niet voor handen heb.

Als het virtueel wel goed is, is de vraag waarom hij dan in "real life" toch standaard achteruit rijdt. (En hij de enige is van mijn loks die dat doet. Hij heeft het overigens wel altijd goed gedaan)

Kan het aan de ecos liggen? Instelling oid. De lok rijdt met een loksound van Esu.

Ook heb ik de Wissels bekeken.

  • Als ik het goed begrijp zet je losstaande wissels (dus zonder "losse "rails) niet in een wissel groep.
  • Waar WEL "losse" rails aan zitten worden in een Wisselgroep gezet met slechts 1 wissel.
  • De "losse" rails van een wisselgroep zitten bij voorkeur aan de scherpe kant van de wissel.

Als twee keer een stompe kant bij de "losse" rail zit, moet deze dan wel of niet in de wisselgroep meegenomen worden?

Meine
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Probeer eens de rijrichting in het schakelbord te veranderen, houd de shiftknop ingedrukt en wijs met de wijs op de rijrichting.
De rijrichting in het schakelbord zal dan veranderen maar niet in de locgrid.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Tom,

Dat is het juist. Ik check de richting met de pijl op de baan. Deze staat in de goede richting. (en anders gebruik ik de methode met de shift) Ook rijdt de trein zeker de goede kant op (gecheckt met de stap aanwijzer uit de lokgrid)

Ik routeer de lok 1 blok verder.
De richting gaat om (zelfs in het blok waar dit verboden is) en hij rijdt vrolijk de andere kant op.
Voor alle duidelijkheid: Itrain verandert de richting, het blok achter de trein wordt geclaimd. De wissels achter de trein schakelen keurig om.
Met andere woorden : Itrain doet het prima, maar wel de verkeerde kant uit.

Meine
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Dan weet ik het ook niet meer. Leg het voor op het iTrain forum.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
hoi, wilde ook effe kijken maar krijg het bestand ook niet geopend. Vind het een raar verhaal als ik het zo lees.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Nog even 2 afbeeldingen gemaakt.

Eerste is zoals ik het bestand heb ontvangen.
Rijrichting schakelbord komt niet overeen met de locgrid.
Virtueel rijd de trein niet.



Rijrichting d.m.v. shift en muis gewijzigd, rijrichting schakelbord komt nu wel overeen met de locgrid en virtueel gaat de trein vooruit rijden.



Kan er niets anders van maken, denk toch dat Meine iets over het hoofd ziet met de rijrichting juist te stellen.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: brietdijk op woensdag 04 juli 2018, 22:58:09
hoi, wilde ook effe kijken maar krijg het bestand ook niet geopend. Vind het een raar verhaal als ik het zo lees.

Je moet achter de naam .zip zetten dan kan je het wel openen.
Beetje omslachtig allemaal maar het werkt wel.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Had ik idd gedaan maar dan nog foutmelding. Maar goed, ik denk ook dat Meine iets over het hoofd ziet. Nooit iets over dit fenomeen gehoord eigenlijk.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ik zal er morgen even een video van maken.

Van de richting in de lokgrid en de rijrichting van het blok heb ik nog nooit gehoord.

Ik krijg het ook niet voor elkaar. Morgen moet ik daar ook maar eens induiken.

Mijn BR 211 104-3 staat ook "verkeerd" in de lokgrid tov de rijrichting in het blok. Deze werkt wel gewoon zoals het hoort.

vreemd allemaal......

Meine

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Shiftknop ingedrukt houden en dan op de richtingpijl klikken met de muis in het schakelbord. De rijrichtingen komen nu niet overeen. Ik zou niet weten het nog makkelijker uit te leggen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: Meine op woensdag 04 juli 2018, 21:43:35Als twee keer een stompe kant bij de "losse" rail zit, moet deze dan wel of niet in de wisselgroep meegenomen worden?
Je bedoelt waarschijnlijk dat aan beide kanten van een "losse" rail een wissel met een stompe kant aanwezig is. Dan moet je een keuze maken met welk wissel je die "losse" rail (aan de stompe kant) wil groeperen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: iTom op woensdag 04 juli 2018, 23:20:06Je moet achter de naam .zip zetten dan kan je het wel openen.
Voor de extra duidelijkheid: je moet ".tcd" vervangen door ".zip".
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Zoals gezegd: een Filmpje van de situatie.

Je kan zien dat Itrain de andere kant op gaat dan die ik verwacht.

De eerste keer zie je niet dat Itrain het gedeelte achter de lok claimt. De tweede keer wel.

https://www.youtube.com/watch?v=scVGMwRN4Iw

Meine
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Aan het begin van het filmpje kun je net zien dat de richtingspijl helemaal links in beeld met een wit driehoekje naar boven wijst. Dit duidt er op dat de loc achteruit zou gaan rijden. Maar als je een route instelt, kun je niet zien hoe het witte (resp. rode) driehoekje gericht is. Als wit naar boven wijst, dan zal iTrain een route gaan maken in de achteruitstand van de loc. Je moet vooraf de richting (in het locgrid links) dus zelf goed instellen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Volgens mij heb ik het nu al 3 keer uitgelegd, de rijrichting in de locgrid moet dezelfde zijn als in het schakelbord en dat is bij jou niet het geval. In  de locgrid staat de loc richting achteruit, in het schakelbord staat de richtingspijl op vooruit.



Ik probeer het nu nog één keer uit te leggen, houd de shiftknop ingedrukt, ga met de muisaanwijzer naar de richtingspijl welke behoort bij het blok waarin de loc staat in het schakelbord, klik dan op de richtingspijl, deze zal veranderen maar niet in de locgrid, daar blijft de richting op achteruit staan. Wijs op dezelfde manier nog een keer op de richtingspijl van het blok zodat de richting op vooruit gaat staan, tevens zal dan de richting in de locgrid ook op vooruit gaan, de trein zal dan in de juiste richting (vooruit) vertrekken. Meer is er niet over te zeggen, het ligt zeker niet aan iTrain.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Tom,

Ik probeer aan te geven dat wat jij zegt NIET werkt. Misschien is er nog een andere manier (hoop ik)
Overigens denk ik dat je gelijk hebt. Het zal ongetwijfeld aan de richtingspijlen liggen.

Het probleem is dat ik de richting in het blok WEL kan veranderen maar van de Lokgrid niet. (ook niet met shift / alt of CTRL)

Hieronder printscreens



De eerste is "fase 1" Dit is zoals de lok op mijn baan met schoorsteen vooruit rijdt. (blauwe pijl geeft aan hoe de trein op mijn baan rijdt) lokgrid staat op achteruit en in het blok staat zoals de trein ook rijdt.
_____________________________________________________________________________________________________


Vervolgens druk ik op shift en de pijl in het blok. De pijl in het blok gaat omkeren. De trein rijdt nog steeds met  schoorsteen voor. (zowel in de lokgrid als in het blok staan de pijlen anders dan zoals de trein in het echt rijdt.
_____________________________________________________________________________________________________


Dan druk ik (zonder de shift) op de pijl in het blok. Beide pijlen staan dan in de richting die ik wil (vooruit) echter zoals verwacht is de richting van de lok omgekeerd en rijdt deze dus achteruit.

Kun jij een van je loks in "mijn" stand krijgen? Want wat ik ook probeer, (Ik heb de lok van de baan gehad. Op de baan de richting gewisseld en er weer op gezet. Dit hielp ook niet) ik krijg mijn lok NIET in de stand die gewenst is.
_____________________________________________________________________________________________________
Ik zie in mij lokgrid dat van de 10 loks er 8 staan zoals jij dat zegt. Dus dit zal inderdaad zo zijn.
1 van mijn loks is een pendel en deze staat ook verkeerd, maar omdat het een pendel is zal dit zo horen...

Echter mijn BR 211 104-3 staat net zo als mijn DB 18 473. Deze rijdt wel "normaal" ondanks dat deze dus in de lokgrid op achteruit staat.



Meine

Edit: Tiepfaudje aangepast
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Zet de BR 18 453 in blok 12 met de schoorsteen richting Wi33 en probeer het dan eens met het bestand uit de bijlage.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Tom,

Het is gelukt!  :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Omdat ik wist dat het in het verleden wel goed reed, heb ik mijn 4.0.5 versie er op gezet met de backup van die versie. In die versie rijdt de trein vooruit terwijl in de lokgrid de richting op achteruit staat. In die versie is de achteruit (de pijltjes) nog geheel zwart terwijl in de huidige versie deze wit met zwarte rand is.

Nadat ik de huidige versie terug gezet had rijdt, hij zoals het hoort. Dus schoorsteen vooruit en de richting in de Lokgrid ook op vooruit.


Waar het nu aan gelegen heeft,....

Meine
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Je geeft bijna zelf het antwoord alleen denk ik dat je een denkfout hebt gemaakt.
In de locgrid staat de rode pijl met zwarte rand voor de rijrichting, niet de witte met zwarte rand.
Misschien is het duidelijker als je blz 58 nog eens doorleest van de handleiding, iTrain handleiding gaat er in eerste instantie vanuit dat de locomotieven vooruit rijden en dat is dan het rode pijlltje.
Fijn dat het nu wel werkt. :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste iTrainers kan iemand mij uitleggen wat ik met het tabblad configuratie moet doen in draaischijfeigenschappen ik heb hier niets over kunnen vinden in de handleiding.

vr gr peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Peter,

Ik heb er niets ingevuld. Draaischijf werkt prima met TT-DEC decoder.
Het klopt dat er in de handleiding nietsstaat.
Vraag dat op het i-Train forum

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hoi Tom. Ik heb gelezen dat je inbezit ben van een verkorte handleiding van iTrain. is het mogelijk om er een naar mijn email adres te versturen?
Heb tot nu toe alleen een simpele iTrain versie op mij PC en ben druk doende om een keuze te maken van wat en welke atributen ik allemaal nodig heb om mij  baan
  (Marklin M & K Track / MS2 x 2) via de PC aan te sturen. 

Hartelijk dank
Henk
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Henk, stuur me dan per PB je e-mail adres dan stuur ik het mee als bijlage.
Voor de versie die je nu gebruikt heb je er niet al te veel aan, dat is een light versie, je kan via de iTrain website een volledige proeflicentie aanvragen, die is gratis en 2 maanden te gebruiken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: GBHenk op woensdag 25 juli 2018, 21:46:18? en ben druk doende om een keuze te maken van wat en welke atributen ik allemaal nodig heb om mij  baan  (Marklin M & K Track / MS2 x 2) via de PC aan te sturen.
Op een MS2 zitten geen aansluitingen voor een PC. Daardoor moet je een andere centrale kiezen. Met M-rails is het vrijwel onmogelijk om terugmeldingen/bezetmeldingen te maken. Met K-rails gaat dat wel.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
MS2 kan je wel gebruiken in combinatie met het Can-PC-Schittesysteem is het prima te doen.
Met M-rails kan je gebruik maken van stroomdetectie, is wat lastiger maar is te doen.
Er zijn ook nog andere mogelijkheden met M-rail maar minder betrouwbaar.
K-rails en C-rails geven de mogelijkheid om gebruik te maken van massa-detectie.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste allen,

Het beleid van iTrain m.b.t. DCC-decoders is me duidelijk: richt de DCC-decoder slechts 'marginaal' in en regel en optimaliseer het gedrag van de locomotief zoveel als mogelijk in iTrain. Ik laat naar tevredenheid drie DCC-locs op deze wijze rijden op mijn baan.

Mijn vraag: geldt dit beleid ook voor de te onderscheiden Marklin-decoders: 'marginaal' inregelen met de Mobile Station en optimaliseren in iTrain?

Dank voor meedenken en meelezen. Groet,


Petrus
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste allen,

"De vraag stellen is hem beantwoorden.'

Ik heb zo hier en daar nog wat gebladerd en moet concluderen dat iTrain de instellingen van de loc overneemt zoals geprogrammeerd in mijn Mobile Station en dat er in het programma niets te regelen valt.

Hier regent hier. Goed weekend. Petrus
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Petrus, als je de CV waardes hebt ingesteld en de snelheidsmeting correct hebt uitgevoerd zal iTrain de zaak overnemen, net zoals volgens mij andere programma´s dat ook doen. iTrain doet verder niets aan de instelling van de decoder.

Hier regent het niet meer maar is het wel afgekoeld.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Dag Tom,

Nu slaat de twijfel weer toe. Ik dacht dat ik niets hoefde in te voeren in iTrain. Begrijp ik nu, dat ik de 'cv waardes van de mfx-decoder' overneem van de mobile station en deze handmatig invoer in het tabblad 'configuratie' van 'locomotieven wijzigen'?

Vriendelijke groet, Petrus
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Configuratie van de locomotieven kan je in iTrain niet aanpassen en/of uitlezen met je Mobile Station. Daar hoef je dan ook niets voor in te vullen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Dag Tom,


In de handleiding van de loc (M* 37724) staat een tabel:

- adres / 01 (register)
- min.snelheid /   02 (id.)
- optrekvertraging / 03 (id.)
- afremvertraging / 04 (id.)
- max.snelheid / 05 (id.)

Deze kan ik in theorie invoeren. Of dat voor iTrain van belang is kan ik niet beredeneren. Voor de DCC-locs heb ik dat wel gedaan.


Groet, Petrus
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
3 en 4 zo laag mogelijk instellen via je ms. Ik heb ze meestal op 1 staan.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Petrus, ik heb nog even in mijn archief naar je tcd bestand gezocht en daar zag ik dat je een Intellibox Com als Centrale gebruikt. Deze kan zowiezo geen mfx aan, alleen motorola 14 stappen. Motorola adressen uitlezen met de IB-Com is een vrij lastige zaak, mij is het in het verleden nooit gelukt. Heb mijn locs in die tijd om laten bouwen naar DCC en daar was ik toen wel heel tevreden over.  Wellicht kan je de decoders tijdens een Stamtafel bijeenkomst in Utrecht laten uitlezen en instellen als iemand een Ecos of CS 2/3 mee heeft genomen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Top. En klaar is Kees. Het rijdt prima en nu volgens mijn verwachtingen.

Voor wat dat tabblad 'configuratie' betreft: ik begrijp dat dat voor M* decoders ingevuld kan worden, maar dat dat in het onderhavige geval een boekhoudkundige actie betreft. Dan onthoud ik in ieder geval wat ik in de Mobile Station geprogrammeerd heb.

Dank en groet. Petrus (toekomstig expert...)

Ahum! Jouw reactie doorkruist dit antwoord. Ik onderzoek wat mijn IB-Com aan kan en laat dat hier weten.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Dag Tom,

De IB-Com leest alleen Motorola Alt en Motorola Neu: dat zijn voor beide 14 rijstappen. Ik heb in IB-Util de loc opgevoerd als Motorola Neu; ik heb in ITrain mijn loc opgevoerd als Motorola Mfx 28 rijstappen. Bij de snelheidsmeting maakt iTrain daar 14 rijstappen van.

Het is nogal een potpourie. Enfin het houdt de geest scherp en dat is het allerbelangrijkste.

Petrus
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste allen,

We zijn er uit! Kwestie van zoeken met de juiste trefwoorden: C90X (14/27) en C90 (14). Die moet je dan wel weten...
Deze decodertypes naar keuze 'aanvinken' in het tabblad 'locomotieven wijzigen' ten behoeve van respectievelijk MM/Mfx en MM/Fx.

Groet, Petrus
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
De Intellibox ondersteund Motorola 14 stappen.
Beetje zoeken op dit forum geeft dit KLIKKIE als antwoord.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: mphoi op donderdag 26 juli 2018, 00:14:11
Citaat van: GBHenk op woensdag 25 juli 2018, 21:46:18? en ben druk doende om een keuze te maken van wat en welke atributen ik allemaal nodig heb om mij  baan  (Marklin M & K Track / MS2 x 2) via de PC aan te sturen.
Op een MS2 zitten geen aansluitingen voor een PC. Daardoor moet je een andere centrale kiezen. Met M-rails is het vrijwel onmogelijk om terugmeldingen/bezetmeldingen te maken. Met K-rails gaat dat wel.

Het maken van bezetmeldingen met M-rail is een makkie. Ik heb dat op mijn baan ook toegepast en dat werkt prima.
Je moet dan wel met stroomdetectie werken. Door ook de laatste wagon van een trein te voorzien van een stroomafnemer, wordt de gehele trein gedetecteerd. 
theo
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste iTrainers,

Iemand ervaring met de Marklin M84 in combinatie met iTrain? Ik zou deze willen gebruiken voor de verlichting van huisjes etc...
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
@Staf: Welke decoders of bezetmelders gebruikt maakt niets uit voor iTrain. De software op de PC geeft alleen commando's door aan de digitale centrale. De digitale centrale zet die commando's om in commando's in het juiste formaat / protocol op de rails. De Märklin M84 krijgt gewoon van de digitale centrale zijn commando's. Als dat werkt dan werkt het ook met iTrain.

Groet Ronald.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Goedemorgen,

Sinds lange tijd mijn modelspoor weer aan het opbouwen.
Ik gebruik Itrain 4, bijgevoegd is de tcd
Omdat ik nu ook het eea automatisch wil laten lopen, ik heb 1 treinroute aan de praat gekregen.
Wanneer de andere(n) wil laten lopen krijg ik de bekende melding "Route niet mogelijk vanaf deze positie".

Om het eea te verduidelijken:
- Shaduwstation 2 (de onderste) heeft 10 sporen en is gebouwd.
- Shaduwstation 1 (de middelste) heeft  8 sporen en is gebouwd.
- Er ligt een klimspiraal die de schaduwstations met elkaar en het hoofdstation verbind.
Op de 3e etage ligt het spoor t/m de engelse wissel er. (daarom heb ik het spoor (blokken) erna uitgezet).
deze etage moet nog worden afgebouwd, maar dat wil ik pas doen als alles correct werkt.

Wie kan en wil me een zetje in de goede richting geven, zodat ook de andere treinen automatisch zouden kunnen rijden.

Met vriendelijke groet,
Bert Wiersma
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Bert. Zoals in de titel staat vermeld je tcd bestand bijvoegen anders kunnen we er niets mee.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Dag Bert,

ik ben ook nog maar een beginnend iTrain rijder,dus ik kan mis zijn in mijn redenering, maar ik denk dat het komt dat je in je blokken die naar de opstelsporen gaan zoals bv:2.03.03 daar zitten geen terugmelders, en ook er zijn geen richtingspijlen opgegeven
vul die eens in en ook als je kijkt in je blok eigenschappen
bv: blok 2.01.02 er is geen volgend en vorig blok, alles wat in dat blok staat kan dus niet vertrekken met iTrain
dat zal je ook moeten aanpassen
dit zijn al enkele tips die je misschien kunnen helpen

grts Freddy
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ik zie dat er aardig wat te doen is, dat ga ik deze ochtend eens op mijn gemak bekijken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Bert

Lees de handleiding Stap voor stap eens door
Bijna alle  bezetmelders zijn "anders", diverse wissels hebben geen naam,  etc etc.
Doe bij alle blokken "VA" (vul automatisch) maar pas nadat alle bezetmelders en accessoires goed zijn ingevoerd en benoemd
Doe de diagnose en daarin lees je al waarom diverse routes niet mogelijk zijn.
Pas dat eerst allemaal aan en kom dan terug met een vraag als het nog niet functioneert.

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Bert.

Bezetmelders wijzigen in Bezet, ook de opbouw kan wat beter, zie plaatje uit Schaduwstation 2.
In Schaduwstation 2 maak je gebruik van spoornummers, deze worden alleen gebruikt als 2 blokken in elkaars verlengde liggen. Dat is in Schaduwstation 2 niet van toepassing.
Ook de blokken tussen de wissels sw20 tot en met sw12 en tussen sw12 en sw21 hebben een bezetmelder en een richtingspijl nodig. Gezien de lengtes zijn ze naar mijn idee overbodig. Verwijderen en groepeer de tussenelementen met een wissel.
Als de blokken zijn aangepast dan ieder blok Vul Automatisch (van af hier VA te noemen) toepassen.

Begin hier vast mee dan volgt later nog de rest want zo helpen we elkaar beter is mijn mening. En mocht je het niet begrijpen dan horen we het hier graag.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hetzelfde doe je met Schaduwstation 1 met 8 sporen.
Ook hier de bzm aanpassen en de opbouw per blok aanpassen.
Blokken tussen de wissels 1.03.02 t/m 1.03.07 zijn niet nodig, het zijn blokken van 10cm. In een blok hoort altijd een richtingspijl en een bezetmelder. Gewoon deze verwijderen groeperen.

Citaat uit de handleiding iTrain 4, blz 105;
Wisselgroepering De rail-elementen tussen wissels die niet bij een blok horen, kunnen aan een wissel worden toegekend met de ?G?-toets van groeperen. Het voordeel is dat deze railelementen dan ook meekleuren met de wissel waar ze bij horen als de baan wordt bestuurd. Daardoor wordt het precieze pad over de wissels duidelijker zichtbaar.
Om ze te groeperen moet je eerst de wissel selecteren met ?G? en dan de extra railelementen met dezelfde ?G?-toets. Over het algemeen is het beter de rail-elementen aan de scherpe kant van de wissel te koppelen, omdat de verbinding dan los staat van de stand van de wissel. Als dit niet mogelijk is dan mag je de rail-elementen ook aan de andere kant van de wissel koppelen.


Vervolgens ieder blok in Schaduwstation1 een VA geven, afsluiten met Bewaar en Pastoe.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Heren,

Dank U voor de feedback. ik zal deze input verwerken, en dan even terugmelden wat de status is.

Groet,
Bert
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
We zijn er nog niet hoor, volgende probleem dien je ook aan te passen.
Deze koppeling gaat niet werken, leuk bedacht maar zo werkt het niet.



Je kan het op deze manier aanpassen, er moeten dan wel bezetmelders bij komen (1 of 2)



Ook hier weer na het aanpassen VA doen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Bert, als je alle bezetmelders hebt gewijzigd in het juiste type en alle blokken een VA hebt gegeven dan ben je er nog niet.
Vervolgens ga je alles wat nog niet gekoppeld is koppelen. Dat vind je in de schakelbord-editor, ziet er uit als een magneetjes.
Eventuele koppelingen worden zo ingesteld en klik je op ok, het is raadzaam om altijd na wijzigingen dit te gebruiken.



Dan terug aar de Treinroutes.
Deze eindigen altijd met hetzelfde blok als waar de route mee is begonnen anders kan je de volgende keer die route niet meer starten.
De makkelijkste manier om nu een route te gebruiken is een route van station naar station.
Ook dan moet de laatste regel een wachttijd krijgen van 100%.



De andere routes kan je voorlopig beter even vergeten, ga die pas gebruiken als je 100% begrijpt hoe routes werken.
Je had beter met een wat kleiner baantje kunnen beginnen, maar ja, dat is achteraf praat.

Je route zal pas gaan werken als je in Treinen je laatste wagons instelt met Stuurstand, nu kunnen ze niet achteruit en omdat ze van een kopspoor naar een kopspoor rijden is dat wel noodzakelijk.