Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Tom idd was het niet helemaal goed ingevuld met v.a zet hij ook blok 50 neer en moet 51 zijn alle 3 de blokken goed gezet maar het rijd tot aan de wissel blok 34 en blijft dan staan hij gaat echt niet door de wissel heen (wissel 20) .

Alvast bedankt op deze mooie pinksterdag
bijgewerkt baanplan itrain 3

vr gr peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Peter, het probleem zit hem in de blokken rechts van de 3weg wissels, daar zitten geen bezetmelders in.
Heb ze verwijdert en nu werkt het daar wel.
Volgende keer als je het bestand in de bijlage zet dezelfde naam blijven geven, dat veroorzaakt hier problemen, ik heb er nu een A voor gezet, de volgende keer een B enz. enz.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Tom en Niek hartstikke bedankt voor de hulp kwam er niet uit ondertussen overgestapt op Itrain 4.1 nu verder met de lengtes invoeren bedankt  :P :P :P :P :P
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Itrainers het is weer zover nadat Tom het werkend had gekregen moest ik 1 spoor verwijderen en pats niks doet het meer.

Bij automatisch vullen geeft hij de raarste dingen op ik ben al de hele dag bezig ik zal wel weer wat fout gedaan hebben maar kom er echt niet uit.
Bij diagnose zegt hij ook dat blok 3 dezelfde melders heeft als blok 39 ik zie het niet.

Dus ik vraag maar om hulp kom niet verder meer ook de handleiding geeft geen oplossing.

Rijdt nu met Itrain 4.1.1
Alvast bedankt
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
De diagnose geeft precies aan wat er mankeert aan je railpan.
Naast meerdere melders in dezelfde blokken (wordt aangegeven !) zijn er ook tientallen blokken en wissels zonder lengte.
Volgens "de magneet" bij het schakelbord moeten er 61 verbindingen tussen blokken gemaakt/hersteld worden.
Maak dat allemaal eerst zelf in orde.

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Blok 3 en 39 opnieuw gegroepeerd, magneet gebruikt en daarna werkt (voor zover getest) alles weer.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ook zie ik nog twee wissels met dezelfde naam. Als 1 van de twee wissels gereserveerd wordt dan worden beide tegelijk gereserveerd. zie afbeelding.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Dank voor je reactie wat ik niet begrijp dat alle maten uit mijn stations verdwenen zijn had die allemaal ingevoerd miss met de migratie van itrain 3 naar 4 fout gegaan.
Gelukkig heb ik alle maten gedocumenteerd op papier dus morgen opnieuw invoeren.

vr gr peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
...  en daarna wel weer even de magneet gebruiken, deze dus.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Itrainers volgend mij doet hij het weer zover ik nu kan zien nu ff in de handleiding zoeken wat de magneet doet,  ik voeg  nu met groeperen
vr gr peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Itrainers alles doet het op 1 loop na hier krijg ik de route niet gestart  te weten inrijden spoor 2 spiraal 3 ik wil starten van blok 50 en dan naar blok 46 en dan een loop met blok 26 en 48 maar deze start niet
Suggesties?

Vr gr Peter

Itrain 4.1.1
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Peter, Peter, Peter, hoe vaak hebben we niet aangegeven dat je de magneet moet gebruiken, nu staat blok 50 wat nog gekoppeld moet worden. Zodra je iets veranderd doe je iedere keer de magneet gebruiken anders blijf je problemen houden. Tevens die je blok 50 te wijzigen in beide richtingen want de trein komt daar weer in tegenovergestelde richting terug en dan is er nu met één richting een inrijverbod.
Pas het allemaal aan en je kan verder met rijden en nu nooit meer de magneet/koppelen vergeten te gebruiken  :)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hoi Tom bedankt en probleem opgelost begrijp wel dat ik   reed met  itrain 2  en itrain 3 gekocht hebt geen meter mee gereden en nu zins 2 dg itrain 4 heb dus ff wennen he nog nooit van magneetje gehoord had en  pas gisteren opgezocht in de handleiding .

Dus vergeef mij :D :D :D :D maar tof de snelle reactie weer wat opgelost ondertussen wel 100 x magneetje gebruikt (behalve dan op blok 50  :D :D)

Bedankt weer.

vr gr Peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Mooi zo, nu niet vergeten om blok 50 op beide richtingen te zetten.  :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Misschien nog eens een poging wagen om het plan aan te passen. Nu is het vrij groot getekend en het kan veel compacter waardoor het geheel groter op het scherm komt.
Dat werkt en kijkt veel makkelijker of je moet een heel groot scherm aan de muur hebben hangen :D
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Tom,

Het werkt.  :) :thumbup: Hartelijk dank. Door mijn werk heeft het even geduurd voordat ik het een en ander kon veranderen en uitproberen.

Er blijven vreemd genoeg wel 2 blokseinen bij de start op rood staan, terwijl ik ze toch had gedefinieerd als groen. Alle andere blokseinen staan wel op groen. Als de trein een route volgt dan gaan die 2 rode blokseinen wel gewoon op groen en kan de trein dus lekker door puffen. Als de trein dat blok weer heeft verlaten dan blijven ze wel op rood staan. Ik probeer zelf wel wat uit om dit goed te krijgen, er zijn ook zo veel opties in Itrain. In ieder geval werkt het en daar ging het om.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Marcel, fijn dat het werkt alleen staan de seinen in stations volgens mij altijd op rood anders zou een trein niet stoppen. Een sein springt daar op groen als de trein mag vertrekken en krijgt dan zelfs nog een vertreksignaal meestal van de conducteur met een fluitje alhoewel dat in het digitale tijdperk dat ook op een andere manier mogelijk kan zijn. Verdiep je eens goed in de materie seinen op de baan want daar is meer mee aan de hand dan simpel weg alle seinen op groen te laten beginnen. En als de seinen goed staan ingesteld en werken dan zijn de seinen een lust voor het oog.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Is er soms onduidelijkheid over het Groen zijn van een bloksein en het Groen zijn van een sein in een station? Misschien kan precies aangegeven worden welke 2 blokseinen bedoeld worden. Een bloksein kan namelijk toegepast zijn in een traject op de vrije baan tussen twee stations, maar ook als inrij- of uitrijsein in een station.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste iTrainers ik zit weer vast  ik heb een aantal treinen die wel uit station 1,2,3 vertrekken maar niet uit station 4,5,6 op spoor 4,5,6 zegt hij dat route vanaf deze locatie niet mogelijk b.v br 50 vertrekt wel uit spoor 1,2,3 maar niet uit 4,5,6,
De raillion echter vertrekt wel van alle 6 de sporen ik weet het ff niet meer .

Misschien wat tips wat ik over hoofd ziet als er meerdere treinen wel rijden ga ik er vanuit dat de verbindingen van de sporen wel goed zit .

Alvast bedankt

peter iTrain 4.1.1
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Staan de treintypes in het station goed ingesteld?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Wat Barry schrijft klopt, automatisch rijden zonder route werkt alleen op treintype, dat moet zowel in de treinsamenstelling als in het stationsgebied worden ingesteld. Nu is dat niet gedaan en dan werkt het niet.
Lees de handleiding eens goed na, staat er duidelijk in, begin op blz 124.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Dank voor de reacties heb ondertussen treintypes aangemaakt passagier vracht en werktreinen deze toegekend aan de treinen en stations nu rijdt het weer

dank u alle.

vr gr peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
In je schakelbord zit het ook niet helemaal goed.
Waarschijnlijk heb je door iets toe te voegen de tekengrootte veranderd. Blok 20 is niet meer zichtbaar, als ik het wel zichtbaar maak staat het los van het geheel, beetje naar rechts opschuiven en een VA doen. Blok 34 heeft geen richtingspijl, dan weet iTrain ook niet waar de loc naar toe moet.
Blok 49 heeft geen bezetmelder, die heb ik laten vervallen, wil je toch een blok dan moet er een bezetmelder en een richtingspijl in anders werkt het niet. Vervolgens blokken 23, 27 en 36 een VA geven. Verder ben je wederom vergeten de magneet te gebruiken.  >:-D en zou ik als ik jou was alle blokken nog maar eens een VA doen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Tom waar zet jij dan het magneetje ik heb het overal geprobeerd en dan staat er geen verbindingen te maken.
Heb ik nog gedaan voor dat ik de post plaatste.
Dank voor de rest ga deze fouten er uit halen.

vr gr peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Je klikt in de schakelbord-editor op de knop koppelen, staat afgebeeld als een magneet.
Omdat blok 20 zoek was op het schakelbord moest deze weer gekoppeled worden en als je dan op het magneet klikt krijg je koppelingen te zien.
Je maakt een waarschijnlijk een denkfout, magneet is een tool, kan je nergens plaatsen zoals rail elementen.
Zodra je wat hebt aangepast altijd VA doen en de magneet, het is niet anders maar wel voor een beter gebruik van iTrain.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat
en
@citaat @citaat

Misschien kan iemand een schermafdruk maken waar dat magneetje zich bevind.
Zelf beschik ik nog niet over iTrain.

Henk
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
-Henk:
Op blz 119 van de handleiding.
Je kunt ?Verbindingen maken? van het snelmenu gebruiken  om alleen de verbindingen  aan
één  kant  te maken  zonder  de andere instellingen  te beïnvloeden.  Normaal  gesproken  zijn
de  automatisch  gemaakte  blokverbindingen  (via  ?Vul  automatisch?  of  via  ?Verbindingen
maken?)  voldoende,  maar  in  sommige  gevallen  moet  er  nog  wat  handmatig  worden
toegevoegd.
Om de blokverbindingen  tussen  alle blokken in een schakelbord
43
in  één  keer  te maken is
er  de  knop  ?Koppelen?  bovenaan  de  dialoog.  Na  gebruik  zal  er  een  dialoog  getoond
worden  met  de  gemaakte  wijzigingen  of  een  melding  dat  er  geen  aanpassingen  nodig
waren. Het wordt aangeraden deze knop  regelmatig te gebruiken nadat je wijzigingen hebt
gemaakt die de blokkoppelingen zouden kunnen beïnvloeden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat
Dag Jørg,

pseverin begrijpt niet goed wat er moet gebeuren.
Peter denkt dat hij een magneetje in het schakelbord moet plaatsen maar het is een knop boven in de knoppenbalk
Een plaatje werkt dan zeer verhelderend.

Henk
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: iTom op woensdag 23 mei 2018, 23:14:47
...  en daarna wel weer even de magneet gebruiken, deze dus.
-Henk:
Was reeds gepost,  :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Had hem gemist.... 8o 8o
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 01 juni 2018, 20:32:21

Misschien kan iemand een schermafdruk maken waar dat magneetje zich bevind.
Zelf beschik ik nog niet over iTrain.

Henk

Wat is het nut van een schermafdruk (post 2465) welke reeds eerder is geplaatst als je zelf geen iTrain hebt.

Je moet begrijpen waarom deze tool is ontworpen en hoe je die dan dient te gebruiken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Tom ik heb 2 tv 's van 107 cm  deze zou ik willen gebruiken als loc overzicht en layout kan je dat weergeven met itrain?
Volgens mij heb ik dat wel eens bij HIP gezien.
Vr gr Peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Peter, hangt af van welke versie je hebt, het kan alleen met de Pro versie.
Die heeft tool in Extra om op een extra scherm je loc-overzicht of schakelbord te plaatsen.
Maar een scherm van 107 cm lijkt me voor jouw baan toch voldoende, misschien moet je eens kijken om het baanplan wat compacter te maken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: iTom op vrijdag 01 juni 2018, 21:26:47
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 01 juni 2018, 20:32:21

Misschien kan iemand een schermafdruk maken waar dat magneetje zich bevind.
Zelf beschik ik nog niet over iTrain.

Henk

Wat is het nut van een schermafdruk (post 2465) welke reeds eerder is geplaatst als je zelf geen iTrain hebt.

Je moet begrijpen waarom deze tool is ontworpen en hoe je die dan dient te gebruiken.

Dag Tom,

Ik had de print in post 2465 over het hoofd gezien maar gezien de reactie van Peter had ik de indruk dat hij het nog niet begreep.
Verder werk ik inderdaad thuis nog niet met iTrain maar wel op de treinenclub waar ik lid van ben.
Daar ben ik (eind)verantwoordelijk voor de implementatie van iTrain.
De magneetknop heb ik daar ook gebruikt en ik hoefde geen aanpassingen te doen.
Helaas hebben we daar een eigen netwerk zonder internetverbinding dus is het voor mij (te) lastig om een print te maken en ik kom er niet elke dag.


Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat  :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste iTrainers daar is tie weer mijn gewone baanplan was nu wel goed nog een hoop lengtes en dergelijke invoeren maar dat komt nog , heb nu mijn draaischijf ingetekend de bedoeling is een draaischijf met 6 loc loodsen 2 sporen er na toe om dan de loc af te koppelen op de draaischijf draaien dan terug en weer aankoppelen.
Hoop dat de opzet zoals ik het nu getekend heb goed is moet nog een hoop invullen dat weet ik maar het gaat mij ff of de opzet zo correct is.
Tips en opmerkingen welkom.

Peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Je hebt alleen de wissels mee geselecteerd, wissels liggen nooit in een blok.
Verder ziet het er veel belovend uit, in de eigenschappen van de draaischijf nog wel aangeven welke richting de loc aan moet houden, behoud, vooruit of achteruit.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste iTrainers na aanpassingen betreffende de draaischijf is het weer zover de treinen rijden weer niet meer elke keer rijden vanaf deze locatie niet mogelijk.
Heb alle blokken va gedaan magneetje gebruik soms start hij wel rijdt 3 blokken en reserveer dan niks meer en blijft dan staan.
diagnose geeft ook geen tips waar ik fout zit.

Wie kan er ff kijken

itrain4.1.1
alvast bedankt peter 
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Nogmaals, wissels liggen nooit in een blok, dus verander je dat niet dan hou je een probleem en maak je het alleen maar erger.
Ik heb het aangepast, VA's gedaan, magneet gebruikt en wissel gegroepeerd.
Ga je nog meer aanpassen, dan zou ik dat nu ook gaan doen, kunnen de fouten in één keer er uit gehaald worden.  :)
Verder is het wel belangrijk om in de stationseigenschappen de treintypes in te vullen en niet alle treintypes gebruiken, dan wordt het een puinhoop.
Draaischijf moet ook goed aangepast worden. Het wordt nu wel heel erg belangrijk om overal de lengtes in te vullen en de treinen te ijken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Tom wederom mijn dank ik probeer te begrijpen waar het fout gaat de wissels had ik al verwijderd de 3 stuks bij de draaischijf had ik uit de blokken gehaald.
Dus weet niet welke wissels jij heb veranderd heb ook overal va gedaan en magneetje zou het toch ook bij mij moeten doen?

Het is fijn dat het nu goed is maar wil het zelf graag kunnen.

Wordt keurig geholpen maar is wel vervelend om steeds met hetzelfde naar het forum te moeten.
Volgens mij moet ik in de draaischijf alleen nog het adres en rijrichting doen dan moet hij klaar zijn toch?
De lengtes gaat ik zo spoedig mogelijk in voeren maar de baan is fysiek nog niet geheek gebouwd dus van een hoop stukken kan ik de lengtes nog niet bepalen.

Maar wederom bedankt kan vanavond weer ff testen of het weer rondrijd.

vr gr peter

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Dag Peter,

Citaat van: pseverin op dinsdag 05 juni 2018, 07:18:46
De lengtes gaat ik zo spoedig mogelijk in voeren maar de baan is fysiek nog niet geheek gebouwd dus van een hoop stukken kan ik de lengtes nog niet bepalen.
Beperk je met iTrain tot dat gedeelte van je baan wat je wel gebouwd hebt en werk dat goed in iTrain uit.
Probeer je zoveel mogelijk tot een project te beperken (of iTrain of baanbouw); je gaat anders fouten maken.

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 02 juni 2018, 17:32:44
Verder werk ik inderdaad thuis nog niet met iTrain maar wel op de treinenclub waar ik lid van ben.
Daar ben ik (eind)verantwoordelijk voor de implementatie van iTrain.
Op de club beperk ik mij en een ander clublid (als backup), ook alleen tot  iTrain.
Daar hebben wij een gedeelte van de baan geselecteerd als testtraject.
Daarin voorkomende fouten en storingen in de baan worden niet door mij opgelost maar gedelegeerd aan andere clubleden (1 ding doen).
Het resultaat is dat wij in een korte tijd heel ver gekomen zijn.

Henk
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat @citaat Peter, het probleem was dus het wissel wat in een blok ligt.



Zo is het opgelost.



Daarna de aangrenzende blokken een VA doen alsmede het blok wat is aangepast. Vervolgens klik je op de magneet en zie je of er wel of geen koppelingen zijn. Zijn die er wel klik dan op OK in het scherm met de koppelingen.

@citaat Henk, men kan best wel oefenen met een baanplan, virtueel leer je zo meer dan alleen maar te werken met het schakelbord wat je voor de baan gebruikt. Is men van plan de baan uit te gaan breiden dan is het zeker aan te raden vooraf het e.e.a. uit te proberen.
Om de baan te bedienen is het inderdaad niet handig een schakelbord te gebruiken waar uitbreidingen op staan die op de baan nog niet zijn uitgevoerd. iTrain gaat daar naar zoeken maar kan ze niet vinden en dan raakt de boel in de war.

Dat men dat op een club niet doet kan ik me wel voorstellen, de tijd die men daar doorbrengt moet gezellig maar ook efficiënt gebruikt worden. Ik zou de clubleden en de eindverantwoordelijke adviseren om thuis maar eens wat meer te oefenen en uit te vogelen hoe alles werkt.
Of iemand nu eindverantwoordelijke is voor de implementatie vind ik minder spannend en het delegeren van fouten die men dan niet zelf oplost vind ik en beetje te makkelijk gedacht. Als eindverantwoordelijke zou je ook de fouten moeten kunnen oplossen want als je dat aan een ander overlaat en die komt niet meer terug om wat voor reden dan ook dan zit je nog met het probleem. De oplossing ligt altijd bij jezelf.   ;)

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste iTrainers ben nu zover dat de layout fysiek overeenkomt met de daadwerkelijke baan ben nu bezig met de draaischijf te installeren .
Hier snap ik niet hoe ik het moet aansluiten ik heb de 8 sporen van de locloodsen voorzien van bezetmelder ook het spoor op de brug is aangesloten het e.e.a wordt aangestuurd door tt-dec  decoder van ldt nu heeft deze dec. ook melding positie bereikt
op de dec. zijn dit de laatste 2 aansluitingen maar waar maak je dit zichtbaar je moet de 2 draden aansluiten op de s88 maar hoe is dit zichtbaar op je layout.
En waarom 2 draden?
Ook lukt het niet om verbinding te maken met de draaischijf heb adres 225 (groep 15) tt-dec geselecteerd druk op het programmeerknopje en druk dan op de draaischijfspoor zodat de schijf op het scherm gaat draaien de dec. zou hem dan moeten herkennen maar helaas.

Iemand tips of suggesties
iTrain 4.1.2 cs2 tt-dec

vr gr peter severin
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Peter,

dit is niet echt een vraag voor starters. Je kan deze vraag beter op het iTrain forum stellen, daar zijn vast gebruikers die ook met deze decoder ervaring hebben.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Stoomlok wil niet meer vooruit.

Mijn DB 18 453 wil via itrain niet meer vooruit.
Alleen via handmatig rijden (via Itrain) lukt het, maar automatisch rijden en routeren wil niet. De route wordt niet voor de lok gereserveerd maar er achter.  ook 1 blok verder werkt niet. Alle andere loks hebben dit probleem niet en rijden keurig zoals het hoort.

Uiteraard heb ik getest of de lok de goede richting op staat en of de pijl de goede kant op wijst.  :P

Ergens een vinkje vergeten?


Meine
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Kan je bestand niet openen. Waarschijnlijk komt het door een vreemde bestandsnaam.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Tom,

Ik kan hier geen zip bestanden uploaden En mijn tcd bestand is te groot. dus die heb ik gezipt en de extensie tcd meegegeven.

Dus als je de extensie veranderd in ZIP moet het lukken.

Meine
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ok, gelukt maar ik zie virtueel het probleem niet. Zou wel eerst alle problemen oplossen die in de diagnose staan.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Zo te zien ben je geen starter. Het baanplan is erg uitgebreid.

1. De lengte van Blok 19 is 0,1 cm te kort of één van de drie terugmelders in dat blok is 0,1 cm te lang.

2. Veel wisselgroeperingen zijn onjuist. In elke groepering zit slechts één wissel en één of meerdere railstukken. Die railstukken mogen maar bij één wissel gegroepeerd zijn.
2a. Wissel Wi 19 is gegroepeerd, maar er zitten geen railstukken aan vast. Heb je dat wissel (Wi 19) soms gegroepeerd met wissel Wi 48? Dat is niet toegestaan, want dan heb je twee wissels in één groep zitten.
2b. Wissel Wi 13 is waarschijnlijk gegroepeerd met de rails die aan de afgebogen stand van dat wissel vastzitten. Het beter om railstukken zoveel mogelijk aan de scherpe kant van een wissel te groeperen. In dit geval zou dat met wissel Wi 15 kunnen (i.p.v. Wi 13). Het wordt dan ook visueel duidelijker hoe het gegroepeerd is, want groeperingen aan de scherpe kant van een wissel worden in de schakelbordeditor als blauw weergegeven. Aan de stompe kanten is dat in het bruin. Maar als je bij een wissel op het groene bolletje (groeperen) drukt, dan licht het blauw helder op, maar het bruin helaas niet.