Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat2 bedankt, Tom
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Tom ik ben druk bezig met het invullen van itrain en wou proberen om op het schakelbord een rondje te rijden.
Maar bij bijna alle locaties zegt itrain vanaf deze locatie geen route mogelijk ik ben al dagen aan het zoeken maar weet niet waar ik fout zit .
Zou jij zo vriendelijk willen zijn dat je er een keertje naar kijkt
Ik rij met Itrain 3.
Bijgevoegd mijn layout

vr gr peter severin
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hallo allen,

Ik ben met de snelheidsmetingen bezig, dat lukt me aardig alleen loop ik nu tegen het volgende probleem op;
Zodra ik na de snelheidsmeting van mijn VT135 de traagheid van mijn remmen wil instellen doet die dat niet. Alleen als de trein rond de 20 km/h rijd gaat het goed, maar zodra de snelheid hoger is staat die ineens stil alsof die tegen een muur aan rijd. Ik heb met verschillende instellingen geknutseld maar helaas geen resultaat.

Groet,
Barry
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat @citaat

backup6.tcd,

vb blok 50 , terugmelder en blok hebben geen lengte

dus  B) alle blokken, wissels en terugmelders eerst voorzien van een lengte
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Peter,

in blok 35 zitten geen bezetmelders.
Gedeelte tussen wissel 16 en wissel 21 heb je een richtingpijl staan, dat is overbodig.
Je stationseigenschappen kan je beter wel even vullen (sleep dat uit het linker rijtje naar het station) en maak dan ook gelijk treintypes aan want automatisch rijden zonder route werkt alleen door gebruik te maken van stationseigenschappen en treintypes.
Ook in Treinen moet je dan de samenstellingen voorzien van een Treintype.
Verder gewoon alle blokken nog eens en VA doen dan moet het goed komen.
In het vervolg graag de baan niet de naam van backup geven maar bijv, 10-05-2018-Peter.tcd.zip is minder verwarrend. :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat @citaat VT135,

max snelheid staat op 55 km op decoderstap 126.
dat is vreemd
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Sorry 1000 maal mijn excuses, heb per ongeluk de verkeerde tcd bestand meegestuurd  8o 8o 8o 8o
Word tijd dat ik mijn pc eens opschoon door mijn oude bestanden te verwijderen of ze steeds een andere naam te geven. Nogmaals mijn excuses, maar heb nu wel de goede bestand er bij gedaan

Groet,
Barry
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Zal zo eens kijken, zet als je het bestand aanpast de datum er voor, dan weet jij welke versie het probleem is en bij ons wordt het oude bestand niet overschreven.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: feniks op donderdag 10 mei 2018, 19:04:28
@citaat @citaat


dus  B) alle blokken, wissels en terugmelders eerst voorzien van een lengte

Ruud, beste bedoeling van je maar dat heeft niets er mee te maken, er is veel meer aan de hand. Moet dat nog verder uitzoeken.
De wissels geven wat problemen, iets wat nu in verzie 4.1 door de "magneet" wordt opgelost. In versie 3 kan dat niet, daar is wel een trucje voor maar het gevaar is als ik dat bekend maak dat men dat overal gaat toepassen en dan wordt het euvel alleen maar groter. Peter ik kom er nog op terug.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat
Dank je Tom en dat ga ik in het vervolg zeker doen.
Overigens, in mijn baanplan zie je een blok genaamd testbaan. Dat is mijn programmeer rails en tevens ook de rails waar ik de locomotieven ijk.

Edit; Ik gebruik versie 4.1 van iTrain

Groet,
Barry
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat Barry, ik zie dat heel veel locs op een maximale lage snelheid staan, de vraag is waarom heb je dat ingesteld.
Kan je niet met je CS2/3 de CV's instellen waardoor de max snelheid lager wordt dan de fabrieksinstelling.

Bij de loc VT135 zijn niet alle stappen gemeten, zou dat wel doen waarschijnlijk zit daar het probleem.
Nog eens een volledige snelheidsmeting doen en dan kijken of het beter gaat.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hoi Tom,

Ik heb de snelheden in iTrain ingesteld omdat ik dat makkelijker vond en ik heb ze (na mijn idee) nu op de gewenste snelheid staan, want anders racen ze over de baan heen wat natuurlijk niet mooi is.
Ik zal morgen eens een nieuwe ijking doen en dan zal ik je het weten of het dan nog zo is.

Groet,
Barry
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
CiteerRuud, beste bedoeling van je maar dat heeft niets er mee te maken, er is veel meer aan de hand. Moet dat nog verder uitzoeken.

Oh dan snap ik niet zoveel van iTrain   >:-D maar ik zal me verder hier van commentaar onthouden  :D
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: feniks op vrijdag 11 mei 2018, 08:59:10

Oh dan snap ik niet zoveel van iTrain   >:-D maar ik zal me verder hier van commentaar onthouden  :D

Ruud, dat zijn jouw woorden. Zoals jezelf vaak aangeeft, lees de handleiding.
Daarin staat het volgende.
citaat uit manual iTrain 3.0: Een leeg veld of nul betekent lengte onbekend, en in dat geval wordt aangenomen dat alle
treinen in het blok passen
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hoi Tom,

Ik ben weer bezig geweest met het ijken van de VT135, maar nog steeds het zelfde probleem. Met 25 km/h werkt de remvertraging wel, maar zodra ik hem op 30 km/h zet werkt de remvertraging via iTrain niet en stopt de trein abrupt.

Groet,
Barry
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat Barry, ik heb dan toch het idee dat je de max snelheid (CV5) middels je CS2/3 moet aanpassen of dat er wat loos is met de decoder.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hoi Tom,

Ik heb alles gedaan wat je zei, max snelheid aanpassen in de CS2, opnieuw geijkt en helaas nog zonder resultaat. Wat ik wel vreemd vind (en daar kom ik nu achter) is dat als ik de remvertraging via de CS2 regel werkt het wel allemaal naar behoren. De rest van mijn treinen reageren wel via iTrain als ik de remvertraging verhoog of verlaag.

Groet,
Barry
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Heb je ook CV3 en 4 zo laag mogelijk gezet en CV6 ook aangepast.
Snelheidsmeting van hoog naar laag doen en geen stappen overslaan.
Verder moet ik je het antwoord schuldig blijven, er zijn vast meerdere op het forum met kennis van zaken die je verder kunnen helpen en anders is er ook natuurlijk het iTrain forum waar je dit soort vragen kan stellen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: pseverin op donderdag 10 mei 2018, 09:46:19
Beste Tom ik ben druk bezig met het invullen van itrain en wou proberen om op het schakelbord een rondje te rijden.

vr gr peter severin

Peter,  ik heb je bestand een beetje aangepast. Het blok wat geen bezetmelder had is er uit. Die binnenbocht is nu 1 blok met 1 bezetmelder.

Verder is er een treintype ?test? gemaakt, dat is ook aan de BR50 toegevoegd in Treinen maar ook in de schaduwstations eigenschappen.
In de eigenschappen van de schaduwstations staat pendel aangevinkt maar in de blokeigenschappen staat éénrichting verkeer. Pendel werkt dan niet maar iTrain wil er wel naar zoeken omdat je het hebt aangevinkt.

Verder staan er spoornummers in de station-eigenschappen, dat betekent dat je alle blokken hebt gekoppeld tot één spoor, dat gaat problemen opleveren want dat doe je alleen maar als je  2 blokken in elkaars verlengde hebt liggen , bijv. blok 1a en blok 1b, die dan d.m.v. het spoornummer tot één spoor samen gaat kan voegen waar lange treinen kunnen stoppen maar ook kortere welke in 1a of 1b passen. Zie hiervoor blz 108 van de handleiding.

Ook in blok 34 zit een probleem, de bezetmelder 1.10 is wel geselecteerd (handmatig) maar komt niet voor in het blok omdat deze in  blok 50 wel staat. Ik heb nu blok 34 verwijder en het stuk spoor gekoppeld aan de rest van blok 50.

Ook ontbreekt in enkele blokken de richtingspijl, iTrain weet dan niet (net als ik) welke richting het uit moet.

Wissel op adres 18 heb ik kritisch gemaakt, daarna moeten wel alle aangrenzende blokken en VA krijgen anders werkt het niet. Ga dat niet op andere wissels toepassen want dan gaat het niet goed komen. In iTrain 4.1 is dit aangepast en worden alle magneetartikelen door de ?magneet-koppelen? juist gezet.

Na alles te hebben aangepast moeten alle blokken een VA krijgen zodat de wijzigingen gekoppeld zijn aan elkaar.

Omdat de meeste blokken éénrichting verkeer zijn rijden de treinen altijd het zelfde rondje om de kerk, ik zou daar iets in aanpassen door enkele op beide richting te zetten en in de station-eigenschap die blokken ook op pendelen zetten, let dan wel op dat het bewuste treintype ook aangevinkt is om te kunnen pendelen.

In de bijlage mijn aangepast bestand als leermiddel.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
CiteerRuud, dat zijn jouw woorden. Zoals jezelf vaak aangeeft, lees de handleiding.
oeps....zonder inhoudelijk te reageren.....je weet wel beter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: zwolle83 op vrijdag 11 mei 2018, 11:04:21
Hoi Tom,

Ik heb alles gedaan wat je zei,
Groet,
Barry

Lees blz 45 eens na over Traagheidssimulatie en probeer het eens met stapgrootte 5. Meer kan ook er niet over zeggen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: iTom op donderdag 10 mei 2018, 19:44:54
Ruud, beste bedoeling van je maar dat heeft niets er mee te maken, er is veel meer aan de hand.
Als er staat: "er is veel meer aan de hand", dan houdt dat in dat hetgeen "er niets mee te maken heeft", toch op de een of andere manier van invloed is. Dit vanwege: "veel meer". Dus de lengte-invulling van blokken, bezetmelders en wissels is absoluut noodzakelijk.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat Martin, niemand beweerd dat de lengte invulling van blokken, bezetmelders en wissels niet belangrijk is, het is alleen niet de oplossing als er andere zaken aan de hand zijn. Die moeten eerst opgelost worden en als dan gelijk de lengtes worden ingevuld is dat meegenomen.
Echter zoals eerder vermeld, iTrain denkt als er geen lengte of 0 is ingevoerd dat dan alle treinen in de blokken zullen passen. Daarmee was dus het probleem niet opgelost.

Ter aanvulling, niet alleen de lengte invoering van de blokken, bezetmelders en wissels is belangrijk maar ook de lengte van locomotieven, wagons en meetpunten voor de snelheidsmeting zijn noodzakelijk als men op positie wil rijden maar daar had Peter de vraag niet over gesteld.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Tom,

Onlangs heb ik in iTrain mijn seinen gedefinieerd. Bij het rijden ondervind ik nu een probleem omdat de seinen altijd op rood blijven staan, terwijl ik toch heb geprogrammeerd dat ze bij het opstarten allemaal op groen gezet moeten worden. Wellicht heb ik toch iets foutief vastgelegd in iTrain, want de rest werkt prima.

Het probleem is dat een trein niet wegrijdt naar het volgende blok. ITrain meldt dit ook, omdat het sein daarvan dus nog op rood staat. Ik had verwacht dat bij een bepaalde route de seinen automatisch de weg vrij zouden maken. Dit gebeurt blijkbaar niet. Zet ik handmatig het sein even op groen, dan vertrekt de trein wel, maar gaat uiteraard daarna niet door naar het daarna volgende blok.

Voordat ik iTrain gebruikte had ik mijn CS2 zo geprogrameerd dat bij binnen rijden van een blok het desbetreffende sein op rood gaat en wanneer de trein dat blok weer heeft verlaten dat het sein vervolgens weer op groen wordt gezet.

Ik hoop dat jij mij verder kan helpen, want ik heb de indruk dat het zeker ingeregeld zou moeten kunnen worden middels iTrain. Dank alvast voor je hulp. Ik gebruik overigens versie 4 van iTrain.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
De tabbladen geven nu het probleem, in iTrain 4.1 moet je eerst in de schakelbord-editor de magneet gebruiken alleen dan zijn je tabbladen niet gekoppeld. Ga je die apart weer koppelen dan raakt iTrain de weg kwijt en is je eerste tabblad gedeeltelijk niet gekoppeld. Ik heb dat al bij andere ook gezien en contact gehad met Xander maar die kan daar verder niets aan veranderen omdat deze wijze niet de opzet is van iTrain. Je zou dan de tabbladen beter verwijderen of via een Link element met het rondje verwijzen naar de tabbladen. Overigens beginnen niet alle seinen op groen, het eerste sein wat ik tegen kwam, in-GS-R, staat standaard op Hp0 (rood). In de vrije baan geef je in de blokeigenschappen aan dat het automatische seinen zijn. Mijn advies, verwijder de tabbladen want je hebt de hele baan op het eerste blad staan en dat is naar mijn mening voldoende.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: pseverin op donderdag 10 mei 2018, 09:46:19

Zou jij zo vriendelijk willen zijn dat je er een keertje naar kijkt


vr gr peter severin

Beste Peter,
ik heb er naar gekeken en de fouten vermeld en hersteld.
Heb jij daar nu ook naar gekeken en werkt het nu wel. :help: :help: :help:
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Tom,

Inmiddels de overige tabbladen verwijderd. Heb alle blokseinen nu standaard op groen ingesteld bij het opstarten, maar helaas blijven deze in het schakelbord toch op rood staan. Gevolg is ook dat bij het starten van een treinroute de trein dus ook niet weg kan gaan. Het probleem is dus nog niet verholpen. Nu heb ik wel je laatste opmerking nog niet kunnen doorvoeren, want ik kan die functie niet vinden. Kan je wat concreter zijn over "in de vrije baan bij de blokeigenschappen aangeven dat het automatische seinen zijn". Ik vermoed dat ik er helemaal over heen kijk, maar zowel bij de diverse tabbladen bij een magneetartikel of bij een blok kan ik niets vinden.

Dank alvast.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Marcel.


De seinen uit-L1 tm uit-L4 en uit-R1 tm uit-R4 staan echt nog standaard op rood, echter dat moet niet uitmaken voor de werking van de seinen alleen staan ze niet allemaal op groen als je de baan opstart.

In je CS blokken staan de bezetmelders niet goed, ga naar de blokeigenschappen, tabblad terugmelders en klik op Vullen>VulAutomatisch>Vullen>VulAutomatisch. Je ziet dan dat er wat veranderd in het tabblad Terugmelders.
De route test-SR-CS@ naar CS4 zal dan werken en virtueel zie ik de seinen die dan volgen steeds veranderen in rijden en stoppen.

In de blokeigenschappen ga je naar opties en zet je een vinkje bij Automatische seinen als het een vrije baan betreft.



In de editor van het schakelbord staat de magneet, die klik je aan en er komt een hele lijst waar je OK op moet geven, dan is alles aan elkaar gekoppeld en werken de accessoires, staat ook beschreven op het iTrain en in de handleiding.



Ben benieuwd of je het nu werkend gaat krijgen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
een nieuw testbaantje gemaakt  :)
alles gaat goed,behalve mijn Traxx stop steevast 15 cm later dan de stoppositie,de HLE18 stopt keurig;cv3 en 4 stonden al op 1,cv 5 was al aangepast;al geprobeerd met traagheidsimulatie en reactievertraging,maar hij blijft te laat stoppen :(
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat Ben, de testversie is dat een gratis 2 maanden proeflicentie of heb je het gewoon gedownload.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat @citaat Michel, heb je de afstanden in je snelheidsmeter goed gemeten.
Verder werkt het Gebruik Positie in een Station, daar geef je aan hoe lang je blok is en onderaan vermeld je Begin, Lengte en Centreer rond. Verder zou je de handleiding er nog eens goed op na kunnen lezen zie blz 113 en 114. Je zal daar lezen dat het stoppen met 1 bezetmelder niet makkelijk is om exact te stoppen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat Ben, dat heeft veel beperkingen, vraag gewoon een proeflicentie aan, dan heb je een volledige versie van versie 4.
Daar kan je 2 maanden mee stoeien en daarna kan je overstappen naar Pro. Het geeft geen enkele verplichting.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ben, dat weet ik helaas niet, ligt er aan of je in de interface de centrale ziet.
Als dat zo is dan zou je in principe contact kunnen maken van de centrale en de pc maar of je het kan opslaan weet ik niet.
Wat houd je tegen om een proeflicentie aan te vragen, dan kan je gewoon aan de slag met een volledige versie.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat Ben, heeft waarschijnlijk ook iets te maken met het probleem in dit draadje van jou CS2 probleem
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat @citaat @Ben, ik vroeg me het volgende af, als je een schakelbord hebt gemaakt, hoe sla je dat dan op.
Ik neem aan dat je in het begin  het bestand een naam geeft, ook een naam in de editor (teken en ontwerp gedeelte) als je daar mee klaar bent omschrijf dan eens hoe je verder gaat. Ik denk dat in de volgorde van opslaan een probleem kan zitten.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste itrainers ik ben druk bezig met invoeren in itrain maar hoe meer ik invoer de rotter het gaat kan nergens vertrekken met een trein overal krijg ik vertrekken vanaf deze locatie niet mogelijk.
Wie kan mij helpen en even mijn layout doornemen.
Alvast bedankt
ik rij met Itrain3
vr gr peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hallo,


Er ontbreekt heel veel in je bestand. Wissels die niet goed liggen in het blok. Lengtes van blokken die niet kloppen etc.

Zie mijn email.


Groet en succes!
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Best locvanpuffelen helaas geen email ontvangen

vr gr peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Tom 1000 x mijn excuses heb helemaal jou reactie over het hoofd gezien ik heb ondertussen een nieuwe layout geplaatst met dezelfde problemen ga nu even jou versie bekijken en kijken wat ik fout doe alvast bedankt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: iTom op zaterdag 19 mei 2018, 19:41:37
@citaat2 @citaat2 Michel, heb je de afstanden in je snelheidsmeter goed gemeten.
Verder werkt het Gebruik Positie in een Station, daar geef je aan hoe lang je blok is en onderaan vermeld je Begin, Lengte en Centreer rond. Verder zou je de handleiding er nog eens goed op na kunnen lezen zie blz 113 en 114. Je zal daar lezen dat het stoppen met 1 bezetmelder niet makkelijk is om exact te stoppen.
1 of 2 melders maakte geen verschil,op aanraden van Xander verder geprobeerd met traagheidsimulatie en reactievertraging; :arrow: nu werkt het,toch bedankt Tom, :favorite:
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat Beste Ramdani, ik had begrepen dat de treinen ergens moesten stoppen en wachten, dan gebruik je het type station.
Nu is het een baantje met een rondje om de kerk en zullen de treinen alleen moeten stoppen als een volgend blok bezet is. Zou me toch meer concentreren op het stoppen in een station of op een opstelspoor dan een baan met alleen maar blokken met een vrije baan. Succes verder en goed dat je de weg hebt gevonden naar het iTrain forum want daar zit nog meer expertise dan in mijn grijze massa. :) ;)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: locvanpuffelen op zondag 20 mei 2018, 14:08:32
Hallo,


Er ontbreekt heel veel in je bestand. Wissels die niet goed liggen in het blok. Lengtes van blokken die niet kloppen etc.

Zie mijn email.


Groet en succes!

Niek kan je ook wat duidelijker zijn, ik zie geen wissels die verkeerd liggen. Welke lengtes van blokken kloppen niet, ga je uit van de diagnose dan overlappen enkele bezetmelders in een blok. Verder ontbreekt in het laatste bestand het gebruik van de "magneet"koppelen hetgeen terug is te vinden in de handleiding en de accessoires in de juiste volgorde koppelen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hoi beste itrainers weer een hoop opgelost  kan nu bijna vanuit alle stations vertrekken, het enigste station dat niet lukt is mijn 6 sporig station het gaat dan om spoor 4,5,6 als ik hier vandaan  vertrek dan komt er ook onder de loc info te staan waar hij heen gaat.
Bij een werkend station staat daar het vertrekblok en aankomstblok, bij de  sporen 4,5,6komt daar het vertrekblok en een hele rits aankomstblokken.
Beste Tom wat bedoel je met magneet koppelen?
hierbij bijgewerkt baanplan
Itrain3
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Ben je kan de licentiecode in de mail knippen en plakken in itrain.
Dus in de mail selecteer je de licentiesleutel door deze te selecteren en knippen dan open je Itrain ga naar opties open licentiesleutel en plak daar de code .

vr gr peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: pseverin op maandag 21 mei 2018, 09:18:58

Beste Tom wat bedoel je met magneet koppelen?
hierbij bijgewerkt baanplan
Itrain3

Je hebt versie 3 ????, dan kan je die knop niet vinden. Zal vandaag eens kijken of ik wat kan vinden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Itom heb nu versie 4 licentie gevraagd de diagnose functie lijk mij erg makkelijk.
vr gr Peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
veel succes

vr gr peter
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: BR61-Ben op maandag 21 mei 2018, 09:38:04
Beste Tom,

Ik heb via de website van itrain een proeflocentie aangevraagd en inmiddels een mail van Xander ontvangen met de bevestiging dat de proeflocentie is aangemaakt. Er staat vervolgens een registratie code of iets dergelijks bij.

Ik heb geen idee hoe ik dit nu kan gebruiken want mijn laptop waarop ik itrain heb staan is niet verbonden met internet.  Hoe kan ik de registratie code invoeren in itrain ?

Of is dat niet nodig?
Mvg

Ben

Ja dat is zeker nodig net als enige kennis van computers. Kopieer de gegevens die je van Xander hebt gekregen naar een stick, neem het stick mee naar je laptop voor iTrain. Open iTrain en zoek via Bestand, open naar het sticky en kopieer dan de gegevens via Ctrl-C.
Ga dan in iTrain naar Opties, Voer licentiecode in en plak daar de licentie en in E-mail adres het e-mail adres waarmee je de licentie hebt aangevraagd. Dit alles kan je ook terug lezen in de handleiding blz 15 en 16.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 Peter,

De blokken van de sporen 4,5 en 6 hebben in de blokeigenschappen bij richting volgende niets staan.

Even op "vul automatisch " aanklikken en je kan je treinen laten vertrekken.

Succes,

Niek
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat Niek, ik zie hier gewoon dat in alle blokken bij vorige en volgende de bezetmelders zijn ingevuld.

ps. Niek, zie wat je bedoelde, keek even te snel op een bijgewerkt bestand in versie 4.1, excuus.
Inderdaad die blokken hebben nog een extra VA nodig.