Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat

Lyon is voor mij ook te ver, in september was ik in de buurt.

Wel een vraagje: kun je op een andere manier, als met iTrain, controleren of de melders goed werken?

Groet, Anne W
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat

Anne,  Via je centrale.  Als je je terugmelders daarop connecteerd geeft die ook een melding.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Ivan,

Nou meen ik recent gelezen te hebben dat je in een CS geen terugmeldmonitor hebt en dat je dus een baanplannetje moet invoeren met melders en je dan kunt zien wat er gebeurt.

Beste Guillaume,

Ergens in mijn achterhoofd speelt de gedachte dat jij de massa van elke terugmeldeenheid hebt verbonden met de railmassa, als dat zo is maak alle verbindingen dan eens los, behalve één.

Groet, Anne W
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ik denk dat het probleem toch in de baan zit, alle bezetmelders zijn reedcontacten.
Vraag me nu af of de boosdoeners wel goed werken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Dan zeg ik niets meer, als echt alles reedcontacten zijn dan is ook de massa verbinding niet nodig, haal hem dan eens los om te kijken wat er dan gebeurt.

Groet, Anne W

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Even een vraag (Tom)
Hoe komen er slotjes op de wissels en hoe kan je dit voorkomen?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
En locomotief rijdt soms de goede kant op en soms weer niet, zet pijltjes baan gelijk aan loc besturing.

Verder blijft de loc staan op een wissel net voor een melder, hoe kan ik dit voorkomen, wijzigen
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hoi,

Citaat van: kloppie op zondag 03 december 2017, 18:29:30
Hoe komen er slotjes op de wissels en hoe kan je dit voorkomen?

Even zoeken in de handleiding van Itrain en je hebt je antwoord:
CiteerHetzelfde principe geldt voor reserveringen van wissels die de blokken verbinden. Als een trein in het ene blok zit en het volgende blok reserveert dan zullen ook de tussenliggende
wissels gereserveerd worden. Je kunt zien dat een wissel gereserveerd is door het ?slotje? op het wisselelement en de reserveringskleur (geel/oranje). Een wisselreservering voorkomt dat anderen de stand van de wissel kunnen veranderen totdat de wissel weer wordt vrijgegeven. Als een blokelement een blauwe rand heeft, geeft dat aan dat dit blok verantwoordelijk is voor het vrijgeven van de wisselstraat.

Citaat van: kloppie op zondag 03 december 2017, 18:32:47
En locomotief rijdt soms de goede kant op en soms weer niet, zet pijltjes baan gelijk aan loc besturing.

Wanneer gebeurt dat? Na het opnieuw opstarten van je baan? Of na stoppen voor een sein? Bij alle locomotieven of bij enkele? Wat voor een decoders zitten daarin, enzovoort de kristallenbol is soms wat wazig.

Citaat van: kloppie op zondag 03 december 2017, 18:32:47
Verder blijft de loc staan op een wissel net voor een melder, hoe kan ik dit voorkomen, wijzigen

Zelfde als bij de eerdere vraag: Wanneer gebeurt het? is het altijd dezelfde lok? Maak je überhaupt wel eens de baan schoon?

Groet Ronald.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Starter-gestuntel ??

Draai iTrain momenteel op een proef-licentie
Het is een C-rail proefbaantje met IB Basic (Loconet).

Twee weken geleden enthousiast gestart en in no-time, zaten de wissel, de blokken en de locs erin en functioneerden, in al dat enthousiasme vergeten een update van het bestand te maken en toen gebeurde het een pc-crash van windows 10. PC is ondertussen retour, maar nu wil niets meer lukken, iemand een idee ?

En nu....wil ik een .tcd uploaden, maar als ik de zoekkfunctie van dit forum gebruik komt het bestand nergens te voorschijn.

Wie kan en wil me helpen ?

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Kijk maar even hier hoe je een bestand kunt koppelen aan een post.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65032.0
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Iets te enthousiast van start gegaan, ik moest ook eerst de drijvertjes van IB laden  8o

Ondertussen weer alles op orde en we stoeien weer vrolijk verder met iTrain.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Goedenavond,

Allereerst aan eeneider de beste wensen voor 2018 en vooral een gezond en gelukkig jaar !

Ik ben weer wat verder met stoeien, maar loop nu tegen een probleem aan wat waarschijnlijk door meerdere "schijven" veroorzaakt wordt.

Het rijden in routes wil niet lukken op mijn proefbaantje...wat zie ik over hoofd ?
Verder liggen er C-rail op de plank en staat er een IB met wat Digikeijs spullen tussen.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen ?

Alvast hartelijke dank,
Herbert
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hoi Herbert,

Ik denk dat er iets niet goed gegaan met het bestand, want er staat alleen maar een loc in en geen baanplan.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Goedemorgen,

Dank voor de reactie, haastige spoed is dus schijnbaar nog steeds niet handig  ;)

Hopelijk is deze bijlage wel volledig..

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Groet,
Herbert
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Herbert,

helaas is dit tcd bestand hetzelfde als de vorige.
Waarschijnlijk heb je niet goed begrepen hoe je een bestand moet opslaan.
Als je het bestand opnieuw opslaat geeft het dan niet dezelfde naam als de vorige keer maar zet er bijv. de datum voor de naam zoiets als 02-01-2018-Putherberg.tcd.zip
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Goedemorgen Tom,

dank voor de tip, dit zou de 'correcte' versie moeten zijn.


Groet,
Herbert
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ok, deze heeft wel een schakelbord.
Het eerste probleem wat ik nu zie zijn veel elementen die boven het sporenplan liggen, dat zie je aan de grijze blikjes er om heen.
Niet alle wissels hebben een naam dus kan iTrain niet rijden want zonder wisselnaam kan iTrain niet verder kijken.

Heb even snel wat aangepast maar moet nu weg, de Cargo kan nu wel rijden.

Er ontbreken ook nog de richtingspijlen, die zet je in een blok d.m.v. de letter p van je toetsenbord.
Ik kom er vanmiddag nog op terug.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Goedemorgen Tom,

Ik had inderdaad alleen de 'bekrachtigde' wissels voorzien van een naam, de uitgaande varianten kompleet over het hoofd gezien.
De richtingspijlen zijn toegevoegd.

De route loopt 'vast' op de wissels (w1, w2 en w3), die lopen niet of verkeerd om ?
De elementen in licht grijze blokjes zijn ook nog lastig weg te poetsen (voor mij in ieder geval).

Voor de helderheid heb ik er even 1.1 voor gezet ;)

Alvast dank,
Herbert
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Herbert, ga met je muis op het verkeerde element staan, houd de Shift en Ctrl knop ingedrukt en klik met de pijltjestoets naar boven/beneden, links of rechts het element aan wat zich zal verplaatsten. Het onderste element kan je met de delete knop verwijderen.

Vervolgens moet je alle blokken een VA (Vul Automatisch) doen.

Blok 3 heb je in-actief gemaakt, dat kan je aan de kleur zien, klik op het blok element en zet een vinkje in het hokje naast Blok, dat moet aangevinkt zijn.

Je route moet je eindigen in het blok waar je ook bent begonnen en daar geef je dan ook een wachttijd in.
Verder hoef je voor zo'n route geen gebruik te maken van Start en Einde, dat is alleen als je een deel van een route een keer of meerdere keren wil herhalen waarna de route zal stoppen in het blok waar deze ook is begonnen.

Voorlopig lijkt me echter beter om eerst eens automatisch zonder route te gaan rijden, je gaat dan meer en meer begrijpen van wat er allemaal gebeurt. Daarvoor moet je dan nog wel treintypes aanmaken en toevoegen in de treinsamenstelling en het stationsgebied. Spelenderwijs ga je dan ook ontdekken dat met verschillende treintypes er ook verschillende treinbewegingen mogelijk zijn zoals keren en wachten, beide in 100% maar ook in een lager percentage zodat ee trein bijv. 50% zal kunnen wachten en 50% zal doorrijden en hetzelfde kan natuurlijk met keren. Wil je een trein laten keren dan moeten de wagons een stuurstand hebben en in het blok aangeven dat ze beide kanten mogen rijden.

In de locomtieveneigenschap heb je alle drie de type bezetmelders aangevinkt, vermoed dat je alleen maar gebruik maakt van bezet (massadetectie) waarom dan lichtsluis en reedcontact ook aanvinken.

Blok 1 is t.o.v. de andere blokken wel erg lag, 13000cm en de marge staat op 10cm dus is het een bloklengte van 12990cm.
Kijk de lengte nog eens goed na, ook misschien van de andere blokken en bezetmelders want ik heb toch het vermoeden dat je kamer niet zo groot zal zijn  :) en waarom is de marge aangevinkt als je nog niet weet wat daarmee wordt bedoelt.

Denk dat dit voorlopig allemaal wel voldoende is om verder te gaan, daarna horen we wel weer wat de volgende problemen zijn.

ps. de wissels 4, 5 en 6 hebben nog geen adres dan schakelen ze ook niet.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hallo Tom,

Dank voor je heldere adviezen, ik zal het huiswerk gaan maken.

Met vriendelijke groet,
Herbert
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Er zijn bij HIP 2.0 weer workshops iTrain voor beginners.
24 februari en 24 maart staan op de agenda.
Er zijn nog enkele plaatsen vrij.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
ff  :offtopic: ik zou zeggen...ga erheen...want je leert er ontzettend veel en bovendien is het gezellie  :)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hallo aan een ieder,

Inmiddels mijn layout ingetekend van mijn baan in aanbouw.
Graag zou ik naar jullie mening willen vragen of ik een werkbare layout heb getekend voor ik verder ga
en een hoop werk misschien voor niets doen.

mvg Marcel

p.s. Deze vraag heb ik ook op het iTrain forum gepost.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Beste Marcel,

ambitieus plan, hoop dat je een groot beeldscherm hebt om het allemaal goed te bekijken.
Ik zou de draaischijf en de rolbrug wat kleiner maken, de keerlus kan ook smaller zo krijg je meer ruimte en meer zicht op het schakelbord.
Hierdoor wordt het schakelbord al snel 10% groter, ik blijf echter alles onder de 50% beeld te weinig vinden om het overzicht te behouden.

Als het goed beeldvullend is dan moeten er nog wel bezetmelders, richtingspijlen en blokken ingezet worden, ook moeten de magneetartikelen zoals wissels een naam en adres krijgen.
Er bestaat een handleiding voor beginners met handige tips voor sneltoetsen, stap voor stap even zoeken op het iTrain forum.

Zag ook nog een overweg, dat kan je ook beter verdelen over wat meer tekenblokjes.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hallo tom,

Bedankt voor je feedback.

de baan is al in een vergevorderd stadium wat bouw betreft.
zoals ik al beschreef moet ik nog van alles toevoegen.
Maar wilde ik eerst wat meningen horen.
Verder komt er een groot extra beeldscherm (pro versie) aan mijn laptop.
en wat de onderkant van de layout betreft heb je een goed punt. kan beter breed zijn (scherm) dan hoog.
Dat is iets wat ik ga aanpassen.

bedankt dat je de moeite wilde nemen om er even naar te kijken.

Groet Marcel
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Goeden,

Sinds 3 maanden ben ik bezig met iTrain, eerst alleen rijden, toen wissels, nu met terugmelders. Dat werkt allemaal goed.
Sinds deze week ben ik bezig om op een proef rondje (virtueel) te oefenen en sinds vandaag kan ik virtueel een trein een rondje laten rijden en laten pendelen tussen beginpunt en station. It's one small step for men, but a giant leap for me!
Daarmee komt echter ook een vraag op waar ik niet uit kom en daarom hier nu stel:

Op de heen weg reserveert iTrain steeds 1 blok vooruit, zoals ik dat heb ingesteld, zie Knipsel 1.
Op de terugweg van het station af terug naar bBlok 1 reserveert iTrain de volledige route,  zie Knipsel 2.
Waar zit dit verschil, wat doe ik fout (of juist goed).

Ik sluit mijn tcd bestand bij, het gaat om het baantje op het tabblad Testblokken. Ik hoop dat ik dit zo goed bijvoeg.
Ook voor alle overige goede tips houd ik mij aanbevolen natuurlijk.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet Hans
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Hans,

Ik zou in blokeigenschappen tab "opties" de voorkeursrichting wijzigen in beide richtingen.
bij de terugmelders stel je een verschuiving in op de stopmelder terwijl deze een actieve melder is, waarom ?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Feniks,

Voorkeursrichting gewijzigd in Beide en nu wordt inderdaad zowel heen als terug de volledige route gereserveerd. Bedankt!

Waarom die verschuiving:
Ik kwam er vanmiddag pas achter dat de lengten van mijn terumelders ingesteld stonden op 1 raillengte, toen ik de blokken (lengte 100 cm) gevuld had werkte dus niets. Beginners fout :)
Vervolgens heb ik alle melders 50 cm. lang gemaakt en heb ik bij verschillende blokken verschillende verschuiving ingesteld om te testen. Ik begrijp uit jou woorden dat dat dus niet moet bij de stop melders en dat ik het dus nog niet begrijp.
Als ik 2 melders heb in een blok van 94 cm. dan zou ik de inrijmelder op 75,2 cm lengte kunnen instellen en de stop melder op 18,8 cm. In één richting werkt dat prima maar als ik dan de andere kant op wil krijg ik m.i. een inrij melder van 18,8 cm en een stopmelder van 75,2 cm waarop de loc dan direct stopt als ik geen verschuiving instel. Zie daar mijn dilemma / onervarenheid. Ik weet (nog) niet hoe het op te lossen.

Ik ga het morgen proberen, heb nu echt 4-kante ogen van de hele dag iTrain klikken.

Groet Hans
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Een blok van 94cm kan je indelen met 2 bezetmelders van ieder 47cm, voordeel is gehele detectie en je bent gelijk goed voorbereid om de functie "gebruik positie" later in te stellen en te gebruiken.
De bezetmelders in de baan moeten vanzelfsprekend dan ook die lengte hebben anders klopt er iets niet. ;)

Zag ook in enkele blokken dat de vrijgave melder was aangevinkt, doe dit pas als je begrijpt waarvoor dat dient.
Verschuiven in een blok heeft nu weinig zin, je locs hebben nog geen snelheidsmeting (ijken) gehad.

Het is aan te bevelen om het laatste blok in de route een wachttijd van 100% te geven, zeker als er meerdere herhalingen komen of met oneindig (de 0) rijden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Tom,

Dank voor je opmerkingen, ik ga er morgen weer mee verder.
Ik zal even naar die vrijgave melder kijken en nalezen wat daarmee exact bedoeld wordt.

Die snelheidsmetingen staan op de rol voor morgen, ik heb de huidige tabellen hand geklokt ingevoerd in stappen van 20 dus ze kloppen redelijk maar het kan natuurlijk mooier.

Groet Hans
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ik heb op mijn baan altijd bezetlengtes tussen de 30 cm en 40 cm gebruikt en dat bij bloklengte van 250 cm o.i.d.
Ik ben dus niet zo'n fan om van je hele blok in bezetmelders op te delen. maar goed.
Heb in je baanplan de blokken 1 t/m 4 gewijzigd qua bezetmelders en volgens mij werkt het.

gr. Ruud
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Waarom niet als ik vragen mag?

Mvg: Alex
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat

Tuurlijk Alex, :)

Het geeft wat mij betreft een wat rustiger beeld op het PC scherm en de bezetmelder is toch wat gevoeliger voor vuil op de railstaven en/of vervuilde wielen.
Dat is bij 2 werkende massa railsstaven wat minder.

gr Ruud
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Als je een uitschakelvertraging in de bezetmelding insteld van een halve seconden of zo, dan heb je geen last van kortstondige onderbrekingen in detectie door vuil. ;)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: feniks op zaterdag 20 januari 2018, 09:06:51
Heb in je baanplan de blokken 1 t/m 4 gewijzigd qua bezetmelders en volgens mij werkt het.

Het werkte a, maar hoe weet jij dat de melders 30cm zijn? Zoals Tom ook al zei, de lengte van de melders moeten overheen komen met de lengte van de geïsoleerde rails op je baan. Dit geld overigens voor alle maten die je in iTrain invoer, zoals lengtes van locs, terugmelder-offset en dergelijke.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
 @citaat in die blokken heb ik zelfstandig de melders verandert in lengtes van 30 cm en ja ik weet dat de lengte van de melder even lang moet zijn als de geisoleerde railstaaf.
Kom niet onder een steen vandaan hoor  ;)
trouwens het gaat hier om virtueel rijden.

nogmaals ik gaf in deze een mening en een afwijkend advies en daar hou ik het maar bij
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Prima :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
mot het toch doen  :P een aanvulling op onderstaande;

Op mijn baan zitten in sommige korte blokken bezetmelders van net 77 mm of 94 mm en standaard zijn de bezetmelder zo'n 30 cm .
Dat en zonder de bejubelde diode truc werkt hier al een paar jaar probleemloos
Wil een statement maken...iedereen moet lekker doen wat tie wil...tis per slot van rekening een stel miniatuuur (1:87)  treintjes die een rondje rijden met daarachter (meestal) middelbare mannen.
En soms is een afwijkende mening of standaard best levensvatbaar..... ;)

groet Ruud     
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Is niets mis mee hoor Ruud , alles kan (nou alles....bijna alles kan) gelukkig.
Tenslotte moet jij er mee werken , en als het je prima bevalt , gewoon doen.
Wie weet is dit zelfs in de toekomst de betere manier heb ik is iemand horen zeggen....... :idea: :important:

Mvg: Alex
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Heren,

wegens vermoedelijke overstap van Koploper naar Itrain ben ik begonnen met de studie. Ik heb nu de stao voor stap manual en de file op de pc staan en doe het nu ook stap voor stap. Het tekenen gaat goed, het naamgeven is voor mij het moeilijkst. Nu ben ik zover dat ik aan de treinroutes ben gekomen, echter blijft dit item grijs, het is geghost en ik kan er niet op klikken. bijgevoegd de .zip file, tenminste als alles goed gaat.

mvg

Dirk

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Bij blok 2,4,5 en 6 zie je een grijs vakje omheen, ook bij een paar seinen. Dit betekend dat er 2 elementen (bloksymbool) over elkaar heen staan. selecteer het vakje en kies shift-backspace, zo verwijder je het bovenste element.
Bezetmelder 4 is niet aan blok 3 gegroepeerd en blok 3 heeft geen lengte.
De bezetmelder in blok 6 is nog niet gedefinieerd.
Verder bij elk blok via blokeigenschappen de knop Vul Automatisch gebruiken.

Om te testen kun je een loc van blok naar blok routeren om te kijken of het goed gaat.

Gebruik ook de "diagnose" tool via "Toon"->Diagnose".
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ook verschillende melders moeten nog een adres hebben.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: Jørg op maandag 22 januari 2018, 14:50:05
Ook verschillende melders moeten nog een adres hebben.
Zo lang Dirk virtueel aan het werken is (gezien hij de demo interface ingesteld heeft), zijn adressen nog niet nodig.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
-Barry:
Idd, maar het is al een goede oefening om het wel te doen denk ik,  :-)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Dirk,

Verder ontbreken de station(s) nog. Stations heb je nodig om volledig automatisch te kunnen rijden. iTrain stuurt bij automatisch rijden de treinen van station naar station.

Verdiep je nog even verder in het aanmaken van stations, treinen, treintype en treinroutes.

Verder vind ik dat je al goed op weg bent :thumbup:

Ik heb de grote fouten uit je plan gehaald en hierbij toegevoegd en kun je ze vergelijken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Ik heb het proberen te repareren, echter kan ik nog steeds geen treinroutes aan klikken, ik veronderstel dat ik in menu "wijzig" moet zijn? Er staat ook dat melder 4 in 2 blokken zit, dat probeer ik weg te krijgen, maar dat lukt me ook niet. Idem wat betreft positie in blok. Er zijn dus nog 3 kritische punten Dat sein speelt me ook met mijn voeten. :|

toch bedankt voor de hulp, bijgevoegd nog eens de database

ps @ brietdijk, ook in jou database kan ik geen treinroutes editeren

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Treinroutes vind je onder wijzig -> treinroutes. Je zegt dat je treinroutes niet kan aanklikken. misschien heeft dat te maken met je proeflicentie of als je helemaal geen licentie hebt. in de proeflicenties zitten beperkingen dacht ik, maar weet zo niet welke beperkingen. Ik kan in jou plan gewoon routes aanmaken. Misschien dat Tom dit toevallig weet?

Het Sein HS was idd aan 2 blokken toegekend. Door in elke blok de knop vul automatisch te gebruiken hangt het sein nu aan het juiste blok vast.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Een proeflicentie heeft volgens mij geen beperkingen, heb daar tenminste nog nooit iets over gehoord.
Om een route te maken kan je het beste de handleiding volgen op blz. 137.
Verder moeten alle blokken nog eens een keer een VA (Vul Automatisch) krijgen zodat alle blokken met elkaar verbonden worden.
In de Stationseigenschappen dien je ook nog treintypes te selecteren als je automatisch gaat rijden zonder route.
De trein Reizen heeft nog geen Treintype
Stations zijn nooit geen type Vrijebaan maar station en dan moeten die ook nog een type station krijgen, het station boven heeft als selectie B1 en dat is een vrije baan, gaat zo niet werken.
Voorlopig weer genoeg werk aan de winkel, succes. :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citaat van: brietdijk op maandag 22 januari 2018, 15:00:07
Verdiep je nog even verder in het aanmaken van stations, treinen, treintype en treinroutes.

Zoals ik al zei, verdiep je even in de bovenstaande onderdelen.

Verkeerde bloktype in de stations was mijn fout. Had twee stations toegevoegd als voorzetje, maar was bloktype vergeten aan te passen ;)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Klopt Dirk / Tom , in de proef versie zit geen mogelijkheid om route aan te klikken. Immers de proefversie gedraagt zich verder als een lite versie , alleen nog met iets meer beperkingen.

Begin citaat:

iTrain is een commercieel product en start normaal op in de stand ?demonstratie?. Er zit
dan een beperking op van 3 locomotieven, 32 magneetartikelen en 32 terugmelders (en
verder werkt hij als een Lite versie, dus zonder routes)

Einde citaat

Dit alles staat op blz 14.

Mvg: Alex