Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
De posities van de melders in het blok kloppen niet. Verwijder de melders in de blokeigenschappen en kies dan op 'automatisch vullen'. Ik zie ook dat je een blok hebt die 200cm lang is met daarin 2 melders van 40cm. Kan ik er dan vanuitgaan dat er een stuk van 120cm niet gedetecteerd is?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Barry,

Ik heb het gedaan zoals je zei, dus als het goed is moeten er nu geen fouten meer inzitten.

Groet,
Barry
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hierbij de nieuwe diagnose. Bijna alles opgelost :thumbup:

Zie op de 2 afbeeldingen wat er fout gaat met de positie van de melders. M11 begint vanaf 10cm in het blok.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Zal straks een aangepast plan plaatsen dan kun je de verschillen bekijken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Barry,

Als ik het nu goed heb gedaan en mede dankzij jou, heb ik nu (laten we het hopen) alle fouten er uit gehaald.

Groet,
Barry
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
-Barry:
Nog een kleine tip, als je een nieuwe versie van je baanplan plaatst, zet en dan eventueel een nummer achter of een datum, dan zien we de recentste versie in de map op de pc staan.
Zoiets als Zwollywood1.tcd
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Bij deze nog een aangepast plan. Heb ook bloknummer geplaatst in je plan, dat maakt het overzichtelijker.

Routes lopen gegarandeerd fout omdat de treinen geen kant op kunnen. Dit omdat alle stations vol staan en met een vaste
route gereden wordt. Een trein kan dus niet uitwijken om een andere trein er te laten passeren of een andere route kiezen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Barry,

Sorry voor m'n late reactie maar dat komt door m'n werk (vrachtwagenchauffeur).
Doordat je aangaf dat de treinen amper tot geen mogelijkheid hebben om elkaar te passeren heeft me dat meteen aan het denken gezet en heb ik meteen mijn baan aangepast. Mijn dank voor je opmerking want ik heb aan bijna alles gedacht behalve aan dat.
Ik heb meteen een nieuwe baan layout meegestuurd maar moet er wel bij zeggen dat ik nog geen nieuwe routes heb aangemaakt, maar als je hem zou willen bekijken op fouten zou heel tof zijn.

Groet,
Barry
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Geen probleem Barry, maar dat wordt dan wel vanavond. Eerst effe werken.  ;)

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Barry,

Hierbij de diagnose, een paar kleine dingetjes.  :thumbup:

Verder zou ik wel je draaischijf wat groter tekenen. Gewoon meerdere vakjes selecteren.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Barry,

Ik heb nu even tijd gehad om verder naar je plan te kijken.

- In je schaduwstations gebruik je de functie "drempel" en deze heb je op 1 staan. Dit werkt wel maar je moet dan wel zorgen dat er
  geen trein geparkeerd staat in het eerste blok. Er kan dan geen tweede trein binnenkomen dus zal de geparkeerde trein oneindig
  blijven wachten. Verder gebruik je "Drempel" meestal alleen voor automatisch rijden, dus zonder vaste routes.

- Misschien is het goed om in beide schaduwstations in tweerichtingen te rijden en om van twee schaduwstations, één schaduwstation te maken.
  Daarbij de Drempel op 3 zetten zodat er altijd 3 vrije blokken over blijven.
  Als je in het schaduwstation overal in beide richtingen gereden mag worden kan er altijd een trein weg, dus weinig kans op vastrijden.

- Tip! Als je elke trein een eigen "treintype" geeft dan kun je per station aangeven welk treintype daar mag komen.

Heb er het plan met aangepast schaduwstation erbij zitten. Zelf even de routes naar jou eigen wensen aanpassen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Barry,

Citeer- In je schaduwstations gebruik je de functie "drempel" en deze heb je op 1 staan. Dit werkt wel maar je moet dan wel zorgen dat er
  geen trein geparkeerd staat in het eerste blok. Er kan dan geen tweede trein binnenkomen dus zal de geparkeerde trein oneindig
  blijven wachten. Verder gebruik je "Drempel" meestal alleen voor automatisch rijden, dus zonder vaste routes.

Dit had ik dus door en snapte er maar niks van, want ik ging er vanuit dat als de voorste weg reed dat die dan een blok door zou schuiven.
En zonder vaste routes, wat bedoel je daar precies mee? Want ik weet niet beter dat je voor elke trein een route aan moet maken.

Citeer- Misschien is het goed om in beide schaduwstations in tweerichtingen te rijden en om van twee schaduwstations, één schaduwstation te maken.
  Daarbij de Drempel op 3 zetten zodat er altijd 3 vrije blokken over blijven.
  Als je in het schaduwstation overal in beide richtingen gereden mag worden kan er altijd een trein weg, dus weinig kans op vastrijden.

Ik snap je bedoeling, maar je geeft ook aan dat er dan weinig kans is op vastrijden. Maar naar mijn inzien creëer je (verbeter als ik het toch fout zie) juist wel vastrijden toch? Want als een trein vanaf het station naar het schaduwstation gaat en een trein vanaf de keerlus kunnen ze toch juist tegen over elkaar komen te staan? En daarom had ik dus 2 sporen met 1 richtingverkeer om dat juist te voorkomen.

Groet,
Barry
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Je hebt de keuze om handmatig te rijden, automatisch of via (vaste) routes. Als je automatisch rijdt dan bepaald iTrain zelf de routes.
Door dan te spelen met treintypes en station instellingen kun je de automatische routes van iTrain zelf nog beïnvloeden.

Als je in beide richtingen rijd dan kunnen de treinen via twee kanten weg, dus minder kans op vastrijden.
Het e.e.a. zal je in de praktijk moeten uitproberen en kijken wat het beste werkt.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Barry,

Waarom zou je "drempel" alleen gebruiken bij automatisch rijden zonder vaste routes? Ook met vaste routes kun je een "drempel" willen, om de drukte op de baan toch te beperken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Edwin, dat kan ook zoals ik eerder al had vermeld.
Alleen in de situatie van Barry hangt er een maar aan.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Als ik het goed begrijp dan liggen in het schaduwstation sporen die verdeeld zijn in 2 blokken. Kan helaas nog steeds tcd niet openen want zit nog een week in Griekenland en kan op de foon of tablet het bestand niet openen.
Als er dus 2 blokken tegen elkaar aanliggen dan zou het m.i. mogelijl zijn om er 2 schaduwstations van te maken met ieder een eigen drempel waarde. Als ik terug ben zal ik er eens naar kijken. Jassas.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Tom, je hebt het goed en je mag nooit meer raden  :D.

1 of 2 stations, het kan allebei. Ik heb beide situaties virtuel getest en beide
werken goed. Mijn naamgenoot zal het in de praktijk moeten testen.
Als een van de situaties niet goed functioneert is het makkelijk te wijzigen.

Barry heeft nu twee plannen met beide situaties dus hij kan lekker gaan testen. :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Ik ben inderdaad druk bezig met testen testen en nog eens testen.
Als het eenmaal rijd zoals ik in gedachten heb rijd het mooi, maar dat doet die helaas te weinig.
Wat ik eigenlijk voor ogen had is het volgende,
In het schaduwstation staan dan 4 treinen te wachten, vanaf het station moeten 2 treinen beginnen met hun route te rijden richting het schaduwstation, dus 1 in 1 uit. Het moet ook gevarieerd rijden en niet steeds het zelfde rondje wat nu wel te vaak gebeurt of ze rijden niet richting SS 1 en 2.
Barry heb jij eventueel nog hints en of tips?

Groet,
Barry
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Heel gevarieerd rijden zal het op een kleine baan niet worden.
Je hebt 6 treinen en 6 doorgaande opstelsporen, dus maw een hele volle bezetting op je baan.

Ik kan virtueel wel testen of alles werkt maar uitgebreid virtueel testen qua rij variatie
is niet te doen. Je zal dus zelf moeten gaan spelen met de instellingen.

Rij je nu met vaste routes of rij je vol automatisch?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Barry,

Ik heb weer wat aanpassingen gedaan aan mijn baan, heb nog een kopspoor erbij gemaakt.
Ik rij nu met 3 vaste routes en de rest automatisch. Het begint er steeds meer op te lijken alleen heb ik een probleem met mijn BR03 route.
Als hij vanaf B4 richting CS Spoor 1 moet rijden blijft hij op B4 stil staan terwijl er niets op CS Spoor 1 staat. En wat mij trouwens wel opvalt is dat de treinen wel automatisch rond rijden maar wel vaak dezelfde route blijven rijden en dat de treinen SS1 en SS2 links laten liggen.

Groet,
Barry

EDIT;
Misschien offtopic maar heb even een oude baanplan meegestuurd voor een impressie hoe mijn baan is aangelegd en gebouwd. Want een kleine baan? Hoe durf je  :P ;) :D

EDIT 2;
Ik ben al een tijdje aan het rijden en wat me opvalt is dat de treinen niet via blok 4 richting het station rijden, zowel automatisch als via een vaste route.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Barry,

Ik bedoeld met klein eigenlijk meer qua rijmogelijkheden, je heb bijvoorbeeld maar 1 keerlus. :? Alle treinen die vanuit het centraalstation wegrijden gaan
direct naar het schaduwstation of keerlus en terug naar het station. De enige variatie die je dan hebt is dat de treinen of vanuit links of rechts het station in/uit rijden.
Mocht de ruimte het toelaten dan zou je nog extra opstelsporen in je schaduwstation kunnen leggen.

Ik zie nog dat CS Spoor 1B geen lengte heeft.

De BR03 moet volgens jou vaste route door het station heen rijden, maar in stationseigenschappen staat bij spoor1 het vakje "door" niet aangevinkt.
Als je deze aan vinkt zul je zien dat het probleem weg is.

Wat je kunt proberen zodat ss1 en ss2 meer benut worden is om in stationseigenschappen de "selectie" op "willekeurige keuze" te zetten ipv "eerst toegestane".
Zie blz.131 van de iTrain handleiding. Hier staat duidelijk omschreven wat de verschillende selecties inhouden.

? ?Eerst toegestane? neemt altijd het eerste blok in de lijst met blokken (zelfs als het al
bezet is), tenzij het blok of iets in het pad naar dit blok niet actief is of niet is toegestaan
(via de permissies van de loc of de trein), want dan wordt het volgende blok geprobeerd
en zo verder. Het is handig voor vaste routes die alleen aangepast worden als sommige
blokken inactief zijn of een andere loc of trein met andere permissies wordt gebruikt.

? ?Willekeurige keuze? betekent dat de lijst met blokken eerst
in willekeurige volgorde gezet wordt. Daarna wordt het
eerste blok gekozen, tenzij dit al bezet is of gereserveerd is, want dan wordt het
volgende blok geprobeerd en zo verder.

Succes weer :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Barry,

Ik heb weer even wat aan mijn baan geknutseld en heb nog een extra spoor op het station erbij gecreëerd om zo de doorstroming te bevorderen. Ik ga eens testen zoals je zei en ik stuur de nieuwe baanplan mee.

Groet,
Barry 

EDIT;

Heb ineens een ander probleem en dat is dat de treinen (alleen mijn goederentreinen) aangeven; route niet mogelijk vanaf deze positie.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Blokken opnieuw een VA uitvoeren wil wel eens de oplossing zijn.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: iTom op maandag 26 september 2016, 17:15:00
Blokken opnieuw een VA uitvoeren wil wel eens de oplossing zijn.

Helaas was dat de oplossing niet. Na het aanvinken van "door" was het probleem opgelost.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Ok, maar ja dat kan ik op mijn tablet helaas niet zien.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Barry,

Ik heb bij mijn station eigenschappen (zoals jij aangaf) door aangevinkt, maar nog krijg ik die melding.

Groet,
Barry

EDIT;

Treinen rijden weer en ook van beide kanten richting station ik had iets verkeerds staan bij treintypes, alleen blijft er nog 1 probleem over; het schaduwstation.
Alle treinen die automatisch rijden rijden niet richting SS1 en 2 terwijl die 2 wel vrij zijn en ze (naar mijn idee) nu ruimte zat hebben om er te kunnen komen. Ze blijven alleen maar richting keerlus rijden om dan op de 2 bezette blokken (SS3 en 4) uit te willen komen dus niet richting de vrije blokken. Als er dan toevallig 1 van de treinen vertrekt vanaf SS4 rijd die maar 1 rondje richting keerlus om vervolgens weer het schaduwstation in te rijden.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hmm dat is vreemd, zal ook eens proberen. Ik probeer vanavond of anders morgen de boel eens te testen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Wie helpt mij op weg?
Ik ben met de aanleg van een baan (in M-rail) begonnen en gestart met de schaduwstations 1 en 2. (SS1 en SS2)
SS1 ben ik nu aan het testen met iTrain.
Het volgende probleem doet zich voor.
Als er 1 trein staat in blok 7 (naar CS) en een volgende trein in blok 6 (naar CS) dan zou een volgende trein vanuit het SS1 niet mogen doorrijden in blok 6. Helaas gebeurt dat wel.
Daarom heb ik een bloksein SS1_SB4 aangebracht vóór wissel 8. Maar dat geeft geen soulaas.
De trein zou eigenlijk niet het station mogen verlaten, anders blijft ie op de wisselstraat staan.
Let op, de wissels 9,8,7 en 6 liggen tegen elkaar, zonder tussenrail.
Voor de duidelijkheid is het railplan ook toegevoegd.

Gr. Theo
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Beste Theo,

Helaas moeten er nog flink wat zaken aangepast worden. Is niet erg want dat komt wel goed.

Hier even een aantal puntjes:

- Ik zou niet met meerdere tabbladen gaan werken. Dit plan kun je makkelijk en overzichtelijk op één tapblad krijgen.
- De linken die je getekend hebt die gaan niet werken. Een link MOET onderdeel zijn van een blok.
- Je praat over een centraal station, maar er is maar 1 station (ss1) gedefineerd. Ss2 is wel getekend maar niet gedefinieerd
  en het centraal station is niet aanwezig. (misschien nog onbekend)
- In een stationseigenschappen moet je aangeven welke treintypes er mogen komen en wat ze mogen doen in het station.
  (Ik zie wel dat je een 3tal treintypes heb aangemaakt).

Als je een volledig baanplan hebt, zou je deze dan hier kunnen posten? Ik kan dan eventueel een nieuw plan tekenen om je op weg te helpen.

Helaas moet ik nu naar mijn bedje toe anders kom ik er morgenvroeg niet uit :D

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Barry,

Ik heb vanavond ook weer wat testen gedaan, maar ik weet niet wat er steeds fout gaat. Nu rijden de treinen (allen op automatisch) weer niet via blok 4 richting station  :( :? Hopelijk dat jij het eventueel kan vinden, want om eerlijk te zijn zit ik nu even met m'n handen in het haar en snap er echt helemaal niets meer van.

Groet,
Barry
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Barry,

Ik heb hier en daar wat aanpassingen gedaan en getest. De variatie is erop vooruit gegaan.
Het grootste probleem was dat je bij de BR03 permissies had ingeschakeld, deze heb ik verwijderd.

Laat alle treinen eens vol automatisch rijden en kijk wat er gebeurt. Ik ben van mening; hoe meer stations er zijn hoe gevarieerder iTrain gaat rijden.

Ik ben benieuwd...
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hallo Barry,

Ben van het weekend eens druk geweest met iTrain, zou je mijn nieuwe baanplan een kunnen bekijken op eventuele fouten?
Alvast bedankt.

Groet,
Barry
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
@Barry

Nu ik weer terug ben (helaas) heb ik even wat bekeken en het eerst wat me al gelijk opvalt is dat in sommige blokken een vrijgave melder wordt geactiveerd, de vraag is waarom.
ook zie ik dat enkele blokken staan ingesteld als geëlektrificeerd en andere weer niet.
Is dat met opzet of toeval gedaan.

De treinroute van 1A naar 1a wil zeggen dat de trein daar gewoon stil blijft staan.
Er zullen dus wel de nodige blokken tussen moeten komen.

Ik ga morgen nog eens verder spitten en zal een tcd bestand aangepast plaatsen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Tom,

Ik dacht dat met de vrijgave melder dat dan het vorige blok eerder vrij werd gegeven wanneer hij er helemaal over gereden is, vandaar dat die aangevinkt zijn.
Dat van dat de ene blok wel of niet geëlektrificeerd is aangevinkt is was om te kijken of het eventueel invloed zou hebben op mijn treinen, aangezien ik alleen met diesels en stoomlocs rij.
Aangezien ik van het weekend eens een keer goed naar mijn baan heb gekeken en ook in m'n achterhoofd de tips van mijn naamgenoot had, heb ik mijn baan compleet veranderd om meer variatie te creëren en daarbij heb ik nog niet naar mijn vaste routes gekeken dus vandaar dat die ene route waarschijnlijk van 1a naar 1a gaat.

Groet,
Barry
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
@Barry.

Inmiddels heb ik ook gezien dat je alleen met stoom en diesel rijdt.
Het aanvinken van geëlektrificeerd heeft geen enkele invloed alleen als je met bovenleiding rijdt.

Ik zie o.a. dat je gebruik maakt van spoornummers in je schaduwstation.
iTrain maakt gebruik van spoornummers als 2 blokken in elkaars verlengde liggen en als 2 korte of 1 lang blok gebruikt gaan worden. blz. 108 van de handleiding.

Het is een leuk plan, alleen persoonlijk vind ik het schakelbord een beetje rommelig zoals het nu is.
Maar iedereen bepaalt natuurlijk zelf hoe het er uit gaat zien, ik hou meer van strak en overzicht van het gehele plan.
Verschillende lettergroottes worden gebruik en diverse korte kopsporen zonder melders, richtingen en blokken.
Ook de verschillende bochten en slingers maken het geheel niet echt rustig.
Het schakelbord is een schematische weergave van je baan en het is niet nodig dat het op je baanplan lijkt.

Stationsgebied selecteren over de blokken is voldoende, het is niet nodig om de stippellijn over alle elementen te selecteren want die zitten al in de blokeigenschappen.

Routes gaan altijd van een blok naar een blok en komen uiteindelijk weer terug in het eerste blok van vertrek.Handleiding v.a. blz 128.

De sporen in het schaduwstation dienen in het stationseigenschap bij wachten en door aangevinkt te worden.
Daar kan je als selectie beter gebruik maken van willekeurig.
Hetzelfde geld voor het Centraal Station, niet alles staat bij door aangevinkt.
In het CS geef je aan dat op sommige sporen gependeld mag worden maar je laat de treintypes niet pendelen, die zullen dan vanuit kopsporen niet vertrekken.
Je geeft 2 treintypes aan maar ook alle treinen, alle treinen betekent dat alle treinen hetzelfde gaan doen.
Met treintypes bepaal je wat welk treintype gaat doen.

In CS mogen jouw goederentreinen stoppen, meestal is dat niet het geval en stoppen goederen treinen elders.

Ik zie dat al je locomtieven een max snelheid hebben van 35km, is dat niet erg weinig.
Tevens is er geen snelheidsmeting in 2 richtingen gedaan dus achteruit is dan onbekend.

Vergelijk het bijgaande bestand en kijk wat je er van kan gebruiken.






Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
hoe kan ik mijn itrain baan  groter tekenen
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Of ik begrijp je vraag verkeerd... maar waarom zou je geen extra rechte stukken kunnen invoegen?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
ik zit met die keerlus dat gaat dan toch niet of heb ik het fout
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Zie v/a bladzijde 71 , en maak het overzicht Grid gewoon kleiner , je hebt een te groot vlak nu .
Bij passend maken zit het blad gewoon vol , en kun je nu even niet verder.
Gebruik de Alt toets en de cursur om overtollige vakken te verwijderen.

Mvg: Alex
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Selecteer alles wat getekend is en verplaats het dan met de knoppen Shift en Ctrl ingedrukt te houden en met de pijltjes toets naar boven en naar links.
Als je zoals in de koptekst van dit topic staat je tcd bestand had bijgevoegd dan kunnen we dat zo voor je doen.
Maar zelf doen is leuker, leerzamer en sneller.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
hoe moet ik mijn wissels ingeven in het baan plan
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
in schakelbord wissel selecteren door rechts de wissel te kiezen, dan in het schakelbord een locatie selecteren,
het rasterpunt wordt rood omkadert en de spatiebalk indrukken en voila
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Waarom stel je de vraag over het ingeven van de wissels terwijl je al wissel 7 met adres 1 hebt aangemaakt
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
6 zelfs en 2 engelsmannen  B)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
omdat de wissel nog niet reageert niet als ik hem aan klik
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
De elementen die een grijze omranding hebben liggen niet in het baanplan, dit zijn bovenliggende elementen.
Een fout die vaak wordt gemaakt omdat de elementen niet eerst in de juiste stand zijn gedraaid.
Er is een eenvoudig versie handleiding voor beginners, daarin staan heel veel tips om een baanplan goed en snel te tekenen.
Google op iTrain stap voor stap en dan downloaden.

Ik zal straks het plan aanpassen in een nieuw tabblad.

Hier zitten de verkeerd ingevoerde elementen, ook de bezetmelders ontbreken en de richtingspijlen.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: wiebrand op maandag 31 oktober 2016, 21:53:07
omdat de wissel nog niet reageert niet als ik hem aan klik

Heb je het wissel aangesloten op een wisseldecoder en zo ja is deze goed geprogrammeerd.
Kan je daar een foto van maken hoe het is aangesloten.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
beste Wiebrand,

normalieter is een wissel verbonden met een magneetdecoder die op zijn beurt weer communcieert met een digitale centrale.
in iTrain moet je het adres ingeven wat correspondeert met de aansluiting/adres op de magneetdecoder.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Klopt het nu,ben ik niks vergeten in te voeren
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Ja dat weet ik