Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Wilco,
bij mij stopt de V200 met route 60 sec in blok 9 en 30 sec in blok 4, met herhaling op 0 blijft dit zo doorgaan.
Met automatisch zonder route stopt de v200 willekeurig in blok 9, 8 of 7 en gaat na max 10 sec weer door naar blok 5 of 4.
Heb je wel mijn bijlage gebruikt of heb je het zelf aangepast, stuur me anders het bestand door waar je nu deze problemen mee hebt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Hoi Tom, zoals je hebt kunnen lezen, doet hij het nu super, zowel met als zonder route. Hij stopt keurig overal, ik heb alleen de bzm 2.08 (Blok1) en 209(blok 10) gewisseld.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Ok, je was me net voor.
Ontwerp van Barry ziet er ook goed uit, is wel behoorlijk schematisch t.o.v. het baanontwerp.
Leuk om te zien dat er toch altijd andere ook er mee bezig zijn, zo hebben we hiermee ook weer iemand wegwijs gemaakt om de zaak op breed te zetten in de Mac.
Je eigen ontwerp geeft met de Layout op breed een beeldweergaven van 147% en dat is best erg groot.
Gewoon lekker stoeien met de voorbeelden, zo krijg je steeds meer ervaring.

Edit:
Ja dat kan ik hier natuurlijk niet zien als de bzm verkeerd staan maar gelukkig heb je het zelf kunnen oplossen. Geniet er van.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Dat ga ik zeer zeker doen, en nogmaals, ik ben iedereen zeer erkentelijk om hun inzet! :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Hallo Itrainers

Ik heb in Itrain op een viertal plaatsen een waarschuwing bij wissels.
Echter ik weet niet waar ik de vinger op de zere plek moet leggen.
Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken.

alvast bedankt
guillaume
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
-Guillaume:
Dat zijn slotjes op die wissels, die kan verwijderen door de SHIFT en COMMAND toets te duwen en op het blokelement te klikken en de reservering zal eindigen, je kan dit herhalen tot alle reserveringen beiendigd zijn.
Zie blz 121 v/d handleiding.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Guillome,

er is dan iets fout gegaan, je kan het oplossen door gebruik te maken van de Shift en de Alt knop en dan het slotje met de muis aanwijzen.

Het is echter wel zaak om de eventuele fout op te lossen.
Het is zo niet te zien wat de fout kan zijn, wellicht is het handig om het .tcd bestand in de bijlage toe te voegen.

edit:

ik zie dat je gebruik maakt van rijwegen (blauwe knopjes) dat kan bij route rijden of automatisch rijden zonder route de oorzaak zijn van het bezet houden van wissels.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Jørg, wat jij bedoelt is het vrijgeven van een bezet blok.
Zo te zien zijn er meerdere problemen door meerdere blokken dus dan dien je gebruik te maken van de Shift, Alt en de muis.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Hallo Tom en Jørg

Het is gelukt. Alle slotjes zijn foetsie.
Bedankt.
guillaume
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Mooi, maar heb je nu ook de oorzaak gevonden anders heb je het een volgend keer weer.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
-Tom:
Dank voor de info, weer wat bijgeleerd,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Kan iemand mij helpen om de fouten uit mijn baanontwerp te halen. Ik heb een vrij grote baan gemaakt, maar dat leek me wat te veel en daarom heb ik een groot deel ervan eraf gehaald en een vrij klein ovaal over gehouden. Het lukt me niet om de Motorpost erop te laten rijden. alleen handmatig doet hij het.
Het iTrain bestand zit in de bijlage.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Het is een juiste keuze om met een testbaantje te beginnen. Je zult nu al wel gemerkt hebben waarom ;).
Even een opsomming van de aanpassingen:
- Bij sommige blokken was het niet bekent wat het volgende en vorige blok is. Dit op te lossen door de AV knop te gebruiken.
- Sommige treintypes ontbraken in de stations.
- In blok 7 komt de lengte van de terugmelder niet overeen met blok lengte. Weet niet of dat de bedoeling is?
- Blok B1.2 stond over een rechte rail heen.
- Een groot aantal rail elementen van blok 19 was niet gegroepeerd aan blok 19.

Met deze aanpassingen rijdt de DB Cargo Rood automatisch rond. Andere locs heb ik niet getest.
Kijk en vergelijk jou en mij versie eens. Suc6
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
AV is eigenlijk VA (Vul Automatisch) ;)
Verder dien je alle niet bestaande blokken, bezetmelders, wissels en wat er nog meer niet bestaat uit de database te verwijderen want iTrain zite het wel in de database maar niet in het schakelbord.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Oh, das een goeie Tom. Ook zie ik nog wat foutjes over het hoofd. :D Zal deze nog ff aanpassen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Ik zie ook dat veel adressen een ander nummer hebben dan het adres, lijkt me voor de gebruiker ook erg verwarren.
Bezetmelder 1.1 benoem ik ook altijd als 1.01 zodat men weet waar deze op moet worden aangesloten.
Zo voorkom je problemen met verkeerd aangesloten bezetmelders.
Wij kunnen niet zien of de juiste melder op de juiste plaats is aangesloten, dat heb ik recent nog in een probleem gelezen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Bijdeze nog een nieuwe versie. Verder ook nog even de tips van Tom toepassen.
Merkte dat de DB Cargo Rood wat problemen heeft, deze kan niet overal komen door wat voor reden dan ook.

Ik ga er nu vandoor, dus suc6 :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Er zitten wat complexere problemen in, nu eerst even eten en dan weer verder met zoeken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Brietdijk en Tom bedankt voor de snelle hulp.

Ik wil even op alle opmerkingen ingaan.
Voordat ik de baan op het forum zette had ik volgens mij voor alle blokken VA gedaan.
Dat van de treintypes is kennelijk door mij niet goed gedaan.
De opmerking over de lengte van blok 7 en de lengte van de terugmelder snap ik niet goed. Blok 7 is langer dan de terugmelder, maar dat geldt voor alle melders. Ik heb veel gelezen over terugmelders en de lengte daarvan en het enige dat ik ervan heb begrepen is dat ze een minimale lengte moeten hebben, 20 cm. Heb ik dat verkeerd begrepen?
Dat van blok 19 kan kloppen.
De opmerking van Tom over de nummering van de bezetmelders is mij bekend. Als ik de baan opnieuw aanleg zal ik die meenemen. Nu heb ik alle melders genummerd, een nummer bij de melder en een nummer bij het stekkertje bij de S88 en alles staat in een Excel bestand, net zoals de adressen van de wissels, want daar zou je hetzelfde kunnen toepassen.
De overbodige blokken en magneetartikelen heb ik uit deze baan gehaald, zoals Tom opmerkte.

DE DB-Cargo rijdt vanaf blok 1.1 rondjes, vanaf 2.1 wil dat niet. Deze loc rijdt linksom. De Motorpost rijdt ook zijn rondje vanaf 1.1, maar rijdt rechtsom. Hoe kan ik dit veranderen?
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Citaat van: iTom op donderdag 24 december 2015, 17:50:50
Er zitten wat complexere problemen in, nu eerst even eten en dan weer verder met zoeken.
Eet smakelijk.
De beide locs kunnen samen rijden. Alleen gebruiken ze alleen maar blok 1.1 en 1.2
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Zo, dat zit er weer in.
Nu eens kijken wat er allemaal aan de hand is maar eerst heb ik alles opnieuw van een unieke naam voorzien zodat de naam correspondeert met de adressen van de bzm en de wissels.
Nieuw tabblad er bij gezet met de correctie's.
De nieuwe adressen in het spoor geplaatst. Blokken wit, bzm rood, wissels geel.
Vervolgens blok voor blok geselecteerd en VA uitgevoerd.
Niet geheel geselecteerde gedeeltes aan blokken toegevoegd, blok B19 en blok B07, hierdoor krijgen de blokken 1A, 1B, 2A, 2B, 3A en 3B verbinding met de volgende en vorige blokken.
Route posttrein gestart.
Start in B01B, gaat naar B04 en stopt daar, er is dus iets mis met de route.
De route staat als  volgt. vertrek uit B01B, naar B04 en weer terug naar B01A.
Keren is niet mogelijk omdat B04 een verbod heeft van rijrichting verandering, wijzig voorkeursrichting in beide richting en haal het vinkje weg bij rijrichtingverandering verboden.
Route kan je beter maken van station naar station of gewoon automatisch rijden zonder route.
Maak altijd de route die ook weer eindigt daar waar de trein vandaan is vertrokken.
Route heb ik nu gemaakt van Hoofdstation naar Buurtsttion (wachttijd 5-10sec) naar Hoofdstation (wachttijd 5-10 sec)
Ik maak de wachttijden wat korter anders duurt het virtueel rijden een eeuwigheid.

Cargo Rood kan niet weg uit B2A omdat er geen permissie is in treintype voor B02A, B02B EN B03A EN B03B.
Dan kan de trein daar ook niet uit vertrekken.
Om meer te leren adviseer ik in een testbaan pas met permissie te gaan werken als je alles kan laten rijden volgens route of volgens automatisch rijden zonder route.
B02B staat niet goed getekend, deze ligt boven het spoor (grijze blokje)
De Cargo rood kan alleen rechtsom, het is een goederentrein met een wagon die geen stuurstand heeft dus kan alleen maar 1 kant op rijden of je moet de wagon er af halen.

In stationseigenschap Hoofdstation hebben B02A, B02B, B03A EN B03B allemaal spoornummer 2 gekregen, echter dien je B02A EN 20B van spoornummer 2 te voorzien en B03A EN B03B krijgen dan spoornummer 3.

Voorlopig is dit wel even genoeg, mijn advies is, begin niet te moeilijk, later finetunen komt dan vanzelf.
Zijn er meerdere vragen dan horen we het wel.

Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Tom, heel erg bedankt voor je commentaar. en dat zo snel. Helaas kom ik er denk ik pas zaterdag of zondag aan toe om het goed te bekijken en dan zal ik me ongetwijfeld weer melden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Is graag gedaan en ik heb een paar dagen rust  ;) ;)
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Hoi Tom.

Toch even tijd gemaakt.
Mij vraag is dus hoe verbind ik A-A en B-B.
En als ik uit blok 30 de loc wil laten routeren
start deze niet, met de melding route niet mogelijk.

Mvg Evert.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Hoi Evert, er zitten behoorlijk wat fouten in. Zo is het bovenste station niet gedefineerd, als je automatisch vullen gebruikt zul je zien dat er bijna bij elk blok een aanpassing gedaan wordt. Ik zag bij een station dat er geen treintypes ingevuld zijn. Bij de linken A en B gaat het idd ook niet goed, er staan bijv geen rijrichtings pijlen in de blokken. Zie hier de mooie uitleg van Tom
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
In diverse blokken VA toegepast, verder blok 13, 14 en 21 voorzien van een richtingspijl.
De elementen (bzm, pijl en blok) van B13 A gekopieerd en geplakt in de A naar het volgende gedeelte.
Uiteraard hetzelfde met B naar B gedaan.
Ik heb alle stations verwijderd en nieuwe er in gezet, nu zijn er meer mogelijkheden om treinen automatisch zonder route te laten rijden en pendelen.
Kruiswissel 23 aangepast, stond op engelsman enkel, is echter een engelsman dubbel met 1 aandrijving dus ook 1 adres.
Lege sporen (deze hebben geen bzm, pijl en blokeigenschap) tussen de wissels met elkaar verbonden.
Trein BR216 mag niet in blok 5 stoppen want daar past de trein niet in, daar is dus geen wachttijd ingesteld.
Verder krijg ik geen idee hoe het verloop is in het schaduwstation, daar zitten nog steeds problemen in waar ik even de vinger niet onder lrijg.
Moet ik nog eens rustig op studeren.
Misschien dat anderen eens een blik er op kunnen werpen, ik zie het ff niet. (kerstdiner en kerstwijnen zullen mijn brein wel iets hebben bedoezeld denk ik dan maar) >:-D
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Tom, bij mij was de kerstwijn al gisteren en eergisteren dus vandaag heb ik kans gezien om vandaag wat te stoeien met het door jou aangepaste ontwerp van mijn proefbaan Flevoklein. Ik heb er eerst één, toen twee en toen drie locs op laten rijden en dat ging goed totdat bleek dat ze in blok 4 en ook 6 te laat stilstaan als ze tregen de klok in rijden. Ze staan dan al op de wissel (in werkelijkheid een kruiswissel). De wissel wordt daarna omgezet en het gevolg is duidelijk, ontsporing en kortsluiting. Blok 4 en 6 zal ik dus op de een of ander manier aan moeten passen.
Wat toen ook gebeurde, want de Motorpost ontspoorde, dat deze de verkeerde kant op ging rijden. Op het iTrain scherm zou hij linksom gaan terwijl hij in werkelijkheid rechtsom ging. Ik heb van alles geprobeerd om dit weer goed te krijgen, maar dat lukte niet. Net nog eens geprobeerd en nu rijdt de loc plotseling weer zijn goede rondjes. De vraag is dus, hoe zorg ik dat de locs op blok 4 en 6, vooral als ze tegen de klok in rijden, op tijd remmen en ook hoe zit dat met de rijrichting van de Motorpost, een originele Märklin 37892.
Verder ben ik van plan om eerst met dit baantje uitgebreid te gaan experimenteren en dan stukje bij beetje dit uit te bouwen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Hoi Tom, wbt het plan van Evert kon ik het niet laten om ook nog ff te kijken. Om een vage reden werken de linken A en B niet. Bij blok 13 blijft het bij "volgende" het volgende blok onbekend. Zelfde probleem bij link B. Bok 12 was niet juist gegroepeerd. Ook de rijrichtingen in het SS zijn mijn inziens een beetje raar.
Ik heb de linken verwijderd en de rijrichtingen in het SS naar mijn idee goed gezet. Nu weet elke loc zijn weg automatisch te vinden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Ik zag nu net dat bij blok 4 bij "richting volgende" een vinkje stond bij "gebruik posities", Daardoor was alleen melder 2.2 zichtbaar als binnenkomst melder. Wat dit voor effect heeft wil ik nog uitzoeken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Even terug naar het plan van Evert.
Nu alles even in alle rust na gelopen en ingesteld.
Geen stress meer over wat we moeten eten en welke wijn er bij. ;)

De A's en B's zijn met elkaar verbonden, de richtingen aangepast en blok B16 in het dalstation toegevoegd in de stationseigenschappen.

Paar testritjes virtueel gereden en dat zag er goed uit.
Volgens mij is het nu opgelost.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Citaat van: Annemia op zondag 27 december 2015, 20:02:08
Ik zag nu net dat bij blok 4 bij "richting volgende" een vinkje stond bij "gebruik posities", Daardoor was alleen melder 2.2 zichtbaar als binnenkomst melder. Wat dit voor effect heeft wil ik nog uitzoeken.

@citaat Annemia.
Als je gebruik positie wil toepassen dan dien je ook alles daarvoor in te vullen, dus onderin alle gegevens van het perron, bij locomotief eigenschappen de remvertraging en reactie vertraging.
Doe je dat niet dan werkt het averechts en zal de trein niet op de juiste plaats stoppen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Kan iemand deze beginner helpen met de automatische besturing van m'n schaduwstation? Kennelijk doe ik ergens iets fout en rijden de treinen niet correct. Vooral onder bij de inrijwissels van het schaduwstation gaat het fout.

Bedankt alvast.

Groetjes Sander
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Rij je met Marklin?
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Ja ik rij idd mer marklin cs2 60215
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Tom, Barry.

Kijk nu voor het eerst na plaatsing van bericht en zie dat het opgelost is mijn fouten.
Het liep hier weer niet volgens de planning, hoop morgen avond naar het baan plan
te kijken.

Heren mijn dank is weer groot.

Tom als alles goed gaat kom ik volgend jaar weer een keer naar HIP
mijn loc ook meteen op halen.

Mvg Evert.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
-Sander:
Je moet bij verschillende blokken nog op de knop Vul Automatisch drukken.
Waarom steek je blok 10 mee in het station.
Je moet de namen van de blokken kleiner maken nu overlappen ze elkaar, dat geeft een onduidelijk beeld en is verwarrend.
Je kan bijvoorbeeld de naam van een blok gewoon BL01 noemen.
Je stationsgebied is te groot, hoeft enkel de blokken van je SS te bevatten.
In de blokken 7,8 en 9 nog richtingspijlen zetten.
Er aan denken telkenmale je iets wijzigd in een blok op VA te drukken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Iedereen is vrij om op wat voor manier dan ook blokken, bezetmelders e.d. een unieke naam te geven.
Je hebt ze allemaal een vrij lange naam gegeven en zodoende vallen de teksten over elkaar heen.
Hier en daar is dan ook een VA (Vul Automatisch) nodig.
Ik heb de bloknamen aangepast met gewoon B01, B02 enz.

Tussen wissel 7 en wissel 10 zit een bezetmelder, deze heeft geen functie want bij een bezetmelder hoort een blok en een richtingspijl.

Er is een route gemaakt, maar maak voor iedere trein een eigen route anders raakt de boel in de war.

Handiger is om zo min mogelijk gebruik te maken van diagonale sporen, ik heb als voorbeeld de boel recht gezet, het kost net zoveel ruimte maar werkt met selecteren en VA een stuk makkelijker.
Je kan ook automatisch rijden zonder route, werkt ook goed.

Het gebruik van spoornummers is alleen als er 2 blokken tegen elkaar aan liggen, dus spoor 4, 5 en 6 horen niet in het stationseigenschap.

Blok 10 is eigenlijk een rangeerspoor.

In je stationseigenschap zet je alle blokken op pendelen maar de rijrichting is éénrichting, dan kan er dus niet gependeld worden.
Ook moet je in het stationseigenschap de treintypes invullen, alle treinen geeft alleen maar problemen, nu kan je per treintype bijv. verschillende wachttijden invullen.
Ik heb alles op 5sec gezet, is prettiger tijdens het gebruik van virtueel rijden.

Gebruik positie moet je pas doen als je wat meer ervaring hebt met iTrain. Daar is meer voor nodig dan alleen een vinkje.
Je maakt wel erg lange bezetmelders, in blok b13 heb je de bezetmelder net zolang als je blok, je zal dan zien dat een trein al redelijk snel gaat stoppen. Als melderlengte houden we meestal 20 tot 30cm aan. In B13 zou je dan aan het einde van je blok de bezetmelder kunnen maken van 30cm, de trein zal daar dan stoppen.

Kijk maar of je wat hebt aan de bijlage als leerproject of anders gewoon gelijk gebruiken.

Re: iTrain vraagbaak voor starters.
-Tom:
Dank voor het meedenken, ook weer wat opgestoken,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Jørg, ik maak het graag zo volledig mogelijk zodat andere inclusief mijzelf er ook weer het nodige van opsteken.
Daarom kost het wat meer tijd, had al gezien dat je ook al had gereageerd met wat oplossingen die ook nodig waren.  :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
-Tom:
De kennis die jij mij hebt bijgebracht geef ik graag door aan anderen,  :thumbup: :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Bedankt tom en Jorg,

De bezetmelder tussen wissel 7 en 10 had ik voornamelijk gemaakt om achtergebleven wagons te detecteren. Jouw opmerking over die stationseigenschap snap ik nog niet helemaal tom. Pendelen is ook niet nodig in het SS. Blok b13 is ook even als test. Dit blok komt dadelijk te vervallen en op die plek komt een 2 sporige klimspiraal omhoog. In alle andere blokken heb ik m'n maximale treinlengte aangehouden + een beetje meer met de laatste 30-40 cm een stopmelder zoals te zien is in itrain. Aangezien alles in 1 richting wordt gereden is 2 melders voldoende heb ik begrepen. Ik zal morgen even goed het bestand bestuderen. Hartelijk dank alvast voor de hulp!

Groetjes Sander
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Citaat van: SanderV op maandag 28 december 2015, 23:28:31
Bedankt tom en Jorg,

Jouw opmerking over die stationseigenschap snap ik nog niet helemaal tom. Pendelen is ook niet nodig in het SS.

Groetjes Sander

Sander, in jouw tcd bestand staat in het stationseigenschap echt wel dat er in de blokken gependeld gaat worden.

Zie de afbeelding, vandaar mijn opmerking.




Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Citaat van: iTom op maandag 28 december 2015, 21:28:45
Iedereen is vrij om op wat voor manier dan ook blokken, bezetmelders e.d. een unieke naam te geven.
Je hebt ze allemaal een vrij lange naam gegeven en zodoende vallen de teksten over elkaar heen.
Hier en daar is dan ook een VA (Vul Automatisch) nodig.
Ik heb de bloknamen aangepast met gewoon B01, B02 enz.

Tussen wissel 7 en wissel 10 zit een bezetmelder, deze heeft geen functie want bij een bezetmelder hoort een blok en een richtingspijl.

Er is een route gemaakt, maar maak voor iedere trein een eigen route anders raakt de boel in de war.

Handiger is om zo min mogelijk gebruik te maken van diagonale sporen, ik heb als voorbeeld de boel recht gezet, het kost net zoveel ruimte maar werkt met selecteren en VA een stuk makkelijker.
Je kan ook automatisch rijden zonder route, werkt ook goed.

Het gebruik van spoornummers is alleen als er 2 blokken tegen elkaar aan liggen, dus spoor 4, 5 en 6 horen niet in het stationseigenschap.

Blok 10 is eigenlijk een rangeerspoor.

In je stationseigenschap zet je alle blokken op pendelen maar de rijrichting is éénrichting, dan kan er dus niet gependeld worden.
Ook moet je in het stationseigenschap de treintypes invullen, alle treinen geeft alleen maar problemen, nu kan je per treintype bijv. verschillende wachttijden invullen.
Ik heb alles op 5sec gezet, is prettiger tijdens het gebruik van virtueel rijden.

Gebruik positie moet je pas doen als je wat meer ervaring hebt met iTrain. Daar is meer voor nodig dan alleen een vinkje.
Je maakt wel erg lange bezetmelders, in blok b13 heb je de bezetmelder net zolang als je blok, je zal dan zien dat een trein al redelijk snel gaat stoppen. Als melderlengte houden we meestal 20 tot 30cm aan. In B13 zou je dan aan het einde van je blok de bezetmelder kunnen maken van 30cm, de trein zal daar dan stoppen.

Kijk maar of je wat hebt aan de bijlage als leerproject of anders gewoon gelijk gebruiken.
Hier heb ik ook wat aan dank je Tom.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
We leren er iedere keer wat bij Frans, ik ook hoor.
Van andermans fouten leer ik ook weer.

@citaat Sander.

In de stationseigenschappen staat het nu zo.
De % wachttijden zijn sechts bedoeld als voorbeeld, neem aan dat alle treinen 100% wachttijd krijgen in het schaduwstation.

Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Tom waar vindt je het zo'n uitleg over pc besturing je doet het echt geweldig,
ook in mijn geval waar je je handen vol aan had  :)
Ik leer ook alles van hier en de handleiding zie wel dat er in 3.3.2. wel wat veranderd is,
ten opzichte van je dvd hoop dat ik er uit kom maar geef niet op.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
 @citaat Frans, als je er niet uitkomt, je weet me te vinden. ;) :)
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Citaat van: F.J.S. op dinsdag 29 december 2015, 09:58:04
Tom waar vindt je het zo'n uitleg over pc besturing je doet het echt geweldig,
ook in mijn geval waar je je handen vol aan had  :)
Ik leer ook alles van hier en de handleiding zie wel dat er in 3.3.2. wel wat veranderd is,
ten opzichte van je dvd hoop dat ik er uit kom maar geef niet op.
nu ben ik nog nieuwsgieriger, welke DVD?
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
 @citaat Wilco.
De DVD hoorde bij de workshop iTrain bij Hobby In Praktijk.
Voorlopig worden er geen workshops meer gehouden, de DVD is verder niet meer beschikbaar.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
dat is balen  :-(
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Citaat van: iTom op dinsdag 29 december 2015, 11:29:03
@citaat Frans, als je er niet uitkomt, je weet me te vinden. ;) :)
Op zeker Tom en alvast bedankt  :thumbup: