Nieuws:

Er zijn nog ENKELE 3railforum kalenders 2025 te koop! Bestel hem nu het nog kan in de Stichting 3rail Webshop!

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat Ik vrees dat een los wagonnetje in een helix niet zal blijven staan, ongeacht detectie of niet...
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Zowel Ruud als Cees melden dat hun reactie voorkomt uit persoonlijke voorkeur.
iTrain is in de jaren ontwikkeld, ik begon in 2009 met 1.5.
Daarna kwam vrij snel versie 2, 3, 4 en 5.

Iedere nieuwe versie gaf een verbetering in het rijden met iTrain.
Maar t/m versie 3 werd er gewoon nog gereden met een inrij- een rem- en een stopmelder.
Veel rijders werkten met 2 melders en hielden het deel tussen de 2 melders on-gedetecteerd.

Tijdens de iTrain fandag in Werkendam op 16 september 2015 kwam Xander vertellen wat er in 4 nieuw zou zijn.
Hierin werd al duidelijk aangegeven dat in versie 4 ook met 1 melder per blok gereden kan worden maar dat iTrain met meer melders beter de Trein kan volgen.
Na 4 kwam ook logisch 5 en als ik me nu goed herinner was na 5 5.1. een hele nieuwe update waar we de treinen nog beter op positie lieten rijden.
Ik heb daar zijdelings ook veel in mee getest en voordat het werd vrij gegeven. Veel problemen waren opgelost en toch kwamen er na 5.1 nog steeds nieuwe updates.

Bezetmelders zijn de ogen van de baan zodat iTrain kan zien waar een Trein zich bevind.
Dat vind je ook altijd weer terug in de handleiding.
 
We gebruiken nu in versie 5 de stoppositie aan het einde van een blok of gebruiken in de stationsporen het uitlijnen in het midden van een perron door het ingeven van waar het perron begint en hoe lang het perron is en kunnen verder dan nog aangeven waar we willen centreren of aan welke kant van het perron de trein stopt om indien aanwezig deuren van wagons aan de juiste kant worden geopend.
In versie 6 weet ik niet wat daar verder van toepassing is, als tester heb ik ook geen toegang.
Ik weet wel dat in 6 de stoppositie en vrijbalk in de stationssporen en opstelsporen een belangrijk rol zijn.

Ik ga binnenkort weer een nieuw baantje maken wat ik ook weer met iTrain ga aansturen (ben het wel verplicht aan mijn topicnaam) en daar ga ik alle blokken minimaal met 2 bezetmelders uitvoeren maar ook waar ik dat nodig vind met 3.
Dat baantje gaat rangeren ook weer een belangrijk rol in spelen en daar wil ik ook weer het omrijden van een Loc mogelijk maken.
De ontwikkelingen in iTrain zijn o.a. gericht op het rangeren en dan hebben we niets aan niet gedetecteerde stukken.

Hier laat ik het verder bij want als je nog meer wil weten lees de handleiding nog eens goed of ga naar het iTrain forum want daar zit nog veel meer expertise  ;)

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Lapjeskat op woensdag 18 december 2024, 16:01:22@citaat Ik vrees dat een los wagonnetje in een helix niet zal blijven staan, ongeacht detectie of niet...

Dat is in de meeste gevallen zo maar een wagon kan ook weleens in een bocht blijven "hangen" en dan is detectie wel erg prettig.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
@citaat  @citaat en als kleine aanvulling op deze heldere uitleg;  :thumbup:
in een blok kan je ook opgeven waar er geremd moet gaan worden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Heren,
Wederom bedankt voor de reacties.
Mijn vraag tot volledige detectie is beantwoord: voor iTrain hoeft dit niet.

Maar wat zouden jullie antwoorden op mijn twee andere vragen uit mijn laatste post?

1 Waarom zou een terugmelder minimaal de lengte van de langste loc moeten hebben en niet gewoon een korte stukje rail? Je hoeft toch alleen maar een puls door te geven aan de centrale en iTrain. Is het erg als een terugmelder aan-uit gaat als er een lange wagon overheen gaat, waarbij de draaistellen verder uit elkaar staan de lengte van de terugmelder?

2 Kun je in een blok ook zodanig afremmen dat je al stil staat nog vóór je de tweede melder bereikt?

Bedankt alvast, ook namens de twee andere forumleden.

Fijne avond,

Paul
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
nominaal wordt 20-25 cm aangehouden voor de lengte van de terugmelder, maar je kan ook 5 cm gebruiken alleen is de kans op goede bedrijfszekerheid wat minder en dat geldt met name bij korte loks.
je kan in iTrain precies opgeven waar er gestopt moet worden, zelf in het midden van een blok bijvoorbeeld.
de iTrain handleiding is in deze ook heel duidelijk  ;) 
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Top!

Daarmee zijn onze vragen beantwoord.
Bedankt!
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Rudibeer op woensdag 18 december 2024, 17:19:28@citaat  @citaat en als kleine aanvulling op deze heldere uitleg;  :thumbup:
in een blok kan je ook opgeven waar er geremd moet gaan worden.

Hangt wel van bepaalde voorwaarde af.
Citaat: Uit de handleiding iTrain

Een trein moet remmen als de snelheid van de trein in het blok moet worden
teruggebracht of als er gestopt moet worden. Normaal weet de machinist dit als hij het
voorsein ziet. In plaats van een terugmelder geef je nu een positie op in het veld
'Rempositie', naast het veld 'Voorsein', om aan te geven vanaf waar alle treinen de
remming moeten gaan inzetten. De nieuwe snelheid of het stilstaan moet zijn bereikt bij de
stoppositie. iTrain zal het remproel berekenen om gelijkmatig de snelheid te verlagen tot
de gewenste waarde. Laat de waarde eerst op 0 cm staan en gebruik alleen een andere
waarde voor lange blokken of blokken met een voorsein voor het hoofdsein. Zorg er altijd
voor dat er genoeg afstand zit tussen de rempositie en de stoppositie.