Zowel Ruud als Cees melden dat hun reactie voorkomt uit persoonlijke voorkeur.
iTrain is in de jaren ontwikkeld, ik begon in 2009 met 1.5.
Daarna kwam vrij snel versie 2, 3, 4 en 5.
Iedere nieuwe versie gaf een verbetering in het rijden met iTrain.
Maar t/m versie 3 werd er gewoon nog gereden met een inrij- een rem- en een stopmelder.
Veel rijders werkten met 2 melders en hielden het deel tussen de 2 melders on-gedetecteerd.
Tijdens de iTrain fandag in Werkendam op 16 september 2015 kwam Xander vertellen wat er in 4 nieuw zou zijn.
Hierin werd al duidelijk aangegeven dat in versie 4 ook met 1 melder per blok gereden kan worden maar dat iTrain met meer melders beter de Trein kan volgen.
Na 4 kwam ook logisch 5 en als ik me nu goed herinner was na 5 5.1. een hele nieuwe update waar we de treinen nog beter op positie lieten rijden.
Ik heb daar zijdelings ook veel in mee getest en voordat het werd vrij gegeven. Veel problemen waren opgelost en toch kwamen er na 5.1 nog steeds nieuwe updates.
Bezetmelders zijn de ogen van de baan zodat iTrain kan zien waar een Trein zich bevind.
Dat vind je ook altijd weer terug in de handleiding.
We gebruiken nu in versie 5 de stoppositie aan het einde van een blok of gebruiken in de stationsporen het uitlijnen in het midden van een perron door het ingeven van waar het perron begint en hoe lang het perron is en kunnen verder dan nog aangeven waar we willen centreren of aan welke kant van het perron de trein stopt om indien aanwezig deuren van wagons aan de juiste kant worden geopend.
In versie 6 weet ik niet wat daar verder van toepassing is, als tester heb ik ook geen toegang.
Ik weet wel dat in 6 de stoppositie en vrijbalk in de stationssporen en opstelsporen een belangrijk rol zijn.
Ik ga binnenkort weer een nieuw baantje maken wat ik ook weer met iTrain ga aansturen (ben het wel verplicht aan mijn topicnaam) en daar ga ik alle blokken minimaal met 2 bezetmelders uitvoeren maar ook waar ik dat nodig vind met 3.
Dat baantje gaat rangeren ook weer een belangrijk rol in spelen en daar wil ik ook weer het omrijden van een Loc mogelijk maken.
De ontwikkelingen in iTrain zijn o.a. gericht op het rangeren en dan hebben we niets aan niet gedetecteerde stukken.
Hier laat ik het verder bij want als je nog meer wil weten lees de handleiding nog eens goed of ga naar het iTrain forum want daar zit nog veel meer expertise