Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal

Gestart door Benneke10 zondag 09 juni 2013, 19:31:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat ik dit bericht juist zet.

Ik ben van plan om na 10 jaar opnieuw mijn modeltreinen van onder het stof te halen en terug een baan op te bouwen. Ik reed vroeger helemaal analoog en ik zou nu naar deels digitaal willen overstappen. Ik heb hierover enkele vragen waarop ik van jullie een antwoord hoop te krijgen.
Ik heb al op het internet en dit forum zitten zoeken maar ik vind niet alle antwoorden.

Ten eerste moet ik mijn 4 locomotieven ombouwen. Ik vraag me af met welke setjes. Voor 1 van de loc's weet ik het, de andere vind ik helemaal niet.. 
   Märklin 3149: märklin ombouwset 60943
   Märklin 3163: ??
   Märklin 5916: ??
   Primex 3010: ??

Ten tweede: Ik vond op het internet heel wat verhalen over de Märklin reeks 59 en een reeks van Rocco. Het leek mij dat er van Märklin geen 5916 is uitgekomen maar toch staat er op mijn loc onderaan duidelijk Märklin en heeft hij alle kenmerken van de Märklin zoals de kas die met 1 vijsje aan het chassis is gemaakt. Kan iemand me meer duidelijkheid geven?
Ik heb de loc op een beurs ooit gekocht, mss is hij is omgebouwd. Märklin chassis met rocco kap?

Ten derde: Ik wil een baan maken waarbij ik met meerdere loc's tegelijk kan rijden, er seinen staan zodat als ik niet oplet mijn treinen toch stoppen en niet botsen en mijn wissels wil ik conventioneel schakelen.
En ik heb een draaischijf die ik manueel wil bedienen en ik zou graag op termijn een koolmijn of dergelijke komen zodat ik ergens met loc's kan spelen.. Iets in de zin van rangeren en lossen en laden enzo, jullie snappen het wel.
Mijn vraag is hoe ik dit aanpak want ik ben al wat gaan lezen maar het lijkt me dat het systeem dat ik voor ogen heb met seinen alleen maar met een programma op de pc kan?

Groetjes en bedankt!!
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Hoi Benneke,

Over de Märklin 5916,kan ik kort zijn,want dat artikelnummer is een spoor 1 rail.

Welk nummer jouw lok 5916 heeft,staat op de doos (als je die hebt).

En ik denk niet dat er een Roco kap op zit want de maatvoering zal niet kloppen,en er zijn verschillende modellen al bij Märklin aanwezig geweest,dus dat zal niet het probleem zijn.

De enige lok die al een trommelcollectormotor heeft,is de 3163,en daarvoor heb je een ander setje nodig,om die motor op een 5 polige motor om te bouwen.

En die set heeft nummer 60941,en deze bevat alleen het anker,en de veldmagneet.

Wat er in die Primex lok ligt zal ook een schijfcollectormotor zijn,en daar heb je twee types van,namelijk de grote schijfcollector en de kleine daarvan.

In de Wiki vind je wat over die motor en ook over deze motor

Hopelijk heb ik je iets op weg geholpenen,nu ga ik slapen :D

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Hey Hans,

Alvast bedankt!

Ik kan de nummer niet meer lezen op de door.. Die is er deels afgescheurd en deels is er een plakker overgeplakt die zegt 'omgebouwd' ;)
Maar hij ziet er echt uit zoals een 5916 en heeft die nummer ook op zijn kap en een märklin motor want ik heb hem al eens open gedaan.

Zou ik als leek durven beginnen aan de ombouw van de loc's of zou ik dit laten doen door een winkel ofzo?

vriendelijke groeten,
Ben
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Heb je het bij de lok 5916 soms over nummer op de kap? Dan zou het een Belgische reeks 59  kunnen zijn.
Ik weet dat Markten dit model heeft uitgebracht. Omdat het een vrij recent type is, verwacht ik een vrij een standaard wisselstroom motor dan wel een standaard "hobby"-geldstroom motor.
Dit kun je het best herkennen met een geopende kap.

John
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Märklin heeft de reeks 59 alleen uitgebracht met de loknummers 201001; 5907 en 8933.
Het kan zijn dat er nog enkele speciale uitgaven zijn geweest, maar al Märklin's reeks 59 zijn standaard al digitaal met hoogvermogensmotor.
De eerste is uitgebracht in 2004.
Aan gezien je je treinen NA 10 JAAR uit het stof hebt gehaald, kan de kap nooit Märklin zijn.
Ik vermoed dan een Märklin onderstel, aangepast aan een Roco kap.

Märklin 3149: Reeks 80 SNCB  => kleine schijf collector motor => märklin ombouwset 60943
Märklin 3163: Reeks 16 SNCB => trommelcollector motor. => märklin ombouwset 60941
Märklin 5916: ??
Primex  3010: Br 38 (1978-1985) => (vermoedelijk) kleine schijf collector motor =>  => märklin ombouwset 60943
Alle motor-setjes zijn op beurzen (met een beetje geluk) voor ? 25,= te vinden.

Gr. Marcel
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Citaat van: loc1200 op maandag 10 juni 2013, 22:39:00
Märklin heeft de reeks 59 alleen uitgebracht met de loknummers 201001; 5907 en 8933.
Het kan zijn dat er nog enkele speciale uitgaven zijn geweest, maar al Märklin's reeks 59 zijn standaard al digitaal met hoogvermogensmotor.
De eerste is uitgebracht in 2004.
Aan gezien je je treinen NA 10 JAAR uit het stof hebt gehaald, kan de kap nooit Märklin zijn.
Ik vermoed dan een Märklin onderstel, aangepast aan een Roco kap.


Dit klopt m.i. niet (helemaal) - De Marklin lok nr 3111 was een belgische serie 59; in ieder geval uitgebracht als nr 5920 - die ik heb staan,
en zeker met klassieke motor, naar ik meen een SFCM, en zeker geen hoogvermogen-motor. Of dit model ooit als 5916 is uitgebracht, weet ik echter niet.  Dit model dattert dacht ik ook van (ver) voor 2004

Roelof S
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
RoelofS ( ikzelf dus) was niet erg wakker toen ik reageerde op de "serie 59".
  Ik zag mijn 3111 stoomlok voor me; nr 5920
 
Maar misschien heb ik goed gegokt, en degene die de diesel in gedachten had niet ?

Ging het nu om een "5916" groene belgische diesel of een bruine belgische 2C1 stoomlok?

RoelofS
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Hallo,

Ik zou zeggen eerst maar eens een foto van de loc mét kap en een foto als de lok van zijn kap ontdaan is. Dan wordt het de kenners als snel duidelijk wat voor "vlees" Benneke10 "in de kuip" heeft. Het grote probleem is dat het uitsluitend vermelden van een productienummer van een loc meer verwarring dan duidelijkheid kan veroorzaken. Ook hier is dat het geval. Ach ja, het lijkt zo "makkelijk" voor de opsteller van een bericht om "slechts" een productienummer te vermelden omdat hij  dan niet de moeite hoeft te doen om de loc duidelijk te omschrijven. Om als serieus lezer van zo'n summier bericht elke keer weer "Koll" te moeten opslaan om er hopelijk achter te komen over welke loc het in feite gaat vind ik persoonlijk een ietsje te veel gevraagd......

Gegroet,

Rob
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Citaat van: rovanko op zondag 30 juni 2013, 12:42:49
Hallo,
Ik zou zeggen eerst maar eens een foto van de loc mét kap en een foto als de lok van zijn kap ontdaan is. Dan wordt het de kenners als snel duidelijk wat voor "vis"
Benneke10 "in de kuip" heeft. Het grote probleem is dat het uitsluitend vermelden van een productienummer van een loc meer verwarring dan duidelijkheid kan veroorzaken. Ook hier is dat het geval. Ach ja, het lijkt zo "makkelijk" voor de opsteller van een bericht om "slechts" een productienummer te vermelden omdat hij  dan niet de moeite hoeft te doen om de loc duidelijk te omschrijven. Om als serieus lezer van zo'n summier bericht elke keer weer "Koll" te moeten opslaan om er hopelijk achter te komen over welke loc het in feite gaat vind ik persoonlijk een ietsje te veel gevraagd......
Gegroet,
Rob

Ik word daar ook best wel een beetje moe van.   :(

Als je wat meer energie steekt in je vraag, krijg je meestal een antwoord waar je gelijk wat aan hebt.

Gr. Marcel

Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Hallo Mannen,

Toon toch eens wat meer respect en denk even mee met iemand die na 10 jaar weer de hobby oppakt dan zo tegen 'Benneke' te doen. Hij heeft een vraag en ziet niet direct het verschil tussen een loknummer en een artikelnummer. Er zijn trouwens echt wel forumleden die het wel leuk vinden om in de koll te duiken en dan het nummer op te duikelen. Volgens mij is het forum hier ook voor bedoeld. Kijk maar naar de eerdere reacties. Maar goed even naar Ben, zie jij kans een foto te maken van de bewuste lok? Dan kunnen we gericht gaan meezoeken naar info over deze lok. Het is nu een hoop giswerk en daar wordt jij ook niet wijzer van. Als ik wat meer voor je kan betekenen, stuur dan even een PB dan kan ik kijken of je in de buurt woont, dan help ik je een beetje op weg.

Groet, Jasper
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Hallo Heren,

Ben is degene die met het probleem zit,dat ie waarschijnlijk het bedrijfsnummer van de lok aanhoud,waardoor er verwarring ontstaat.
Niks om moe van te worden,maar je zult dan anders moeten gaan zoeken,maar dan gaat het meestal niet doelgericht.

Gaarne zou ik zien,welke lok het is,is het nu de 3111 (de stomer) of de diesel met het nummer 37271?
Gezien het 10 jarig bestaan van Ben's lok's,ga ik min of meer uit van de stomer,want de diesel bestaat pas sinds 2006.
Ook het nummer correspondeert niet met de Märklin lok want die draagt nummer 5907,en een latere versie zelfs 5933 (37274).

Toch durf ik te betwijfelen,of de kap van de Roco diesel serie 59xx,past op een Märklin onderstel........
Of ik moet er naast zitten,en zijn het geen tien jaren,of is de lok een Biervliet uitvoering of.......tja zo kom je er niet uit dus.

Ben,je bent ook niet de enige die daar moeite mee heeft,maar meer info of foto's,zijn echt welkom in deze :important:

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Even onder ons.

Ik gebruik de Koll meer voor anderen, dan mijzelf.

Maar ben zeker niet te beroerd om een gedegen advies te geven, en doe daar altijd best wat moeite voor.

Gr. Marcel
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Citaat van: loc1200 op donderdag 04 juli 2013, 01:38:35
Even onder ons.
Ik gebruik de Koll meer voor anderen, dan mijzelf.

Hallo,

Laat dat bij mij nou ook het geval zijn!

Gegroet,

Rob
Re: Ombouwen na heropstart van analoog naar digitaal
Nog even een paar opmerkingen:

De genoemde ombouwsets van M* zijn niet verplicht ! (maar wel mooi)
Verder ben je er nog niet met zo'n set want je bouwt alleen de motor om, je dient er naast ook nog een decoder (per lok) aan te schaffen !
Als het aan mij ligt zou dat een ESU decoder zijn, goed en niet zo duur, ca. 25 Euro.
Betreft een ESU 54610 of een variant daar van.

Deze decoder wordt ook verkocht met een bijpassende magneet, setje kost ca. 36 Euro en meer heb je niet nodig.
Het hangt ook af van de beschikbare financiële middelen  :D