Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Primex 3196 bromt en rijdt niet.

Gestart door Mark147 zondag 01 juli 2007, 19:32:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Hallo,

Ik heb de primex 3196, het probleem is dat hij wel bromt en niet rijdt.
Verlichting schakelt wel heen en weer, dus da's wel ok.
Het lijkt/voelt zo aan dat de wielen ergens geblokkeerd door zijn.
Het anker is ook gewoon te bewegen, maar als men voorzichtig de wielen probeert te laten draaien met de hand dan lukt dat absoluut niet.
Heb em al geolied en alles.
Er zit een decoder in, maar op de bon staat niet van welk merk, wel het type nummer 75100. Kan hier niets over terug vinden op het internet.
Wie kent die probleem en/of de oplossing??????

Veeeeel dank alvast

Mark
Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Hoi Mark,

De decoder is vermoedelijk van Uhlenbrock.

zie http://www.pallund.dk/uhlenbrock.htm

Heb je alle draden op de juiste manier aangesloten?

Ik heb een keer gehad dat een draad op het anker los zat. Hierdoor ging de lok ook geen kant op. Nadat ik het draadje had gesoldeerd, reed hij weer prima. Ik weet echter niet meer of mijn lok toen bromde.
Misschien heb je er wat aan.

Meine
Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Als de wielen geblokkeerd zijn kan het ook 'vastgekoekte - olie' zijn.
Hierbij kan ook het anker zijn 'vastgekoekt' of stroef lopen.

De olie verwijderen met wasbenzine en opnieuw met mate smeren!

Succes,
_
Jos
Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Citaat van: Mark147 op zondag 01 juli 2007, 19:32:28
Het anker is ook gewoon te bewegen, maar als men voorzichtig de wielen probeert te laten draaien met de hand dan lukt dat absoluut niet.
Hoi Mark,

Dat is hetzelfde effect als een auto aanduwen, die in zijn hoogste versnelling staat.
Dat dit zwaar of helemaal niet gaat is normaal.

Citaat van: Mark147 op zondag 01 juli 2007, 19:32:28
Er zit een decoder in, maar op de bon staat niet van welk merk, wel het type nummer 75100.

Dit is blijkbaar een decoder voor de oude Marklin wisselstroommotor, zoals Meine al aangaf.
Als het anker wel spanning krijgt en de veldspoel niet, of omgekeerd, dan krijg een een brom.
Als het aandrukveertje van één van de koolborstels, lostrekt en het brommen verdwijnt, dan krijgt de veldspoel geen spanning. Blijft het brommen, dan krijgt je anker geen spanning van de decoder.

Je kunt dit ook meten met een multimeter of evenueel een lampje. Gebruik dan een lampje in een fitting met twee draadjes. Klem een zijde naar massa (lokmassa) en houd het andere draadje tegen een van de windingen van de veldspoel (Dit is afhankelijk van de rijrichting welke spoel spanning krijgt).
Brandt het lampje bij één van de veldspoelen en de andere niet, wissel dan van rijrichting en nu zou het lampje op de andere veldspoel moeten branden.
Zo kun je ook testen of het anker spanning krijgt door het lampje tegen één van de soldeercontacten op het motorschild  te houden. Doe dit ook in beide rijrichtingen.

Volgens mij stuurt de Uhlenbrock decoder het anker en de veldspoel apart en staan deze niet in serie zoals bij de analoge uitvoeringen van deze motoren.

Dmv deze test kun je uitsluiten waar het eventuele defect zit.

Succes,

Gr Ad
Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Hoi Ad,

Bedankt voor de info, inmiddels is desbetreffende loc alweggebracht samen met 2 andere die weer hun eigen probleem hadden/hebben.

Groeten

Mark
Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Als je ze toch wegbrengt ter reparatie, waarom vraag je dan hier wat het kan zijn  :roll: :wink:
Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Wellicht heb ik ze weggebracht nadat ik hier een antwoord heb gehad of een pb van iemand? :shock:
Kan zo maar he? En ik had nog 2 locs waar wat aan mankeerde!!
Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Citaat van: Mark147 op woensdag 04 juli 2007, 22:54:51
Wellicht heb ik ze weggebracht nadat ik hier een antwoord heb gehad of een pb van iemand? :shock:
Kan zo maar he? En ik had nog 2 locs waar wat aan mankeerde!!


En................wat was het antwoord dan, in dat geheimzinnige pbeetje :?: :roll: :wink:
Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Citaat van: Kappa op woensdag 04 juli 2007, 23:06:23
En................wat was het antwoord dan, in dat geheimzinnige pbeetje :?: :roll: :wink:

Dat 'ie ze weg moest brengen?  :mrgreen:

Reteflauw natuurlijk weer...
Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
het antwoord was:  als men het anker nog voorzichtig kan draaien het probleem niet daarin zat maar waarschijnlijk in de tandwieloverbrenging.
Kortom, losmaken, schoonmaken en dan weer oliën.
Kijk en dat losmaken lukt wel, maar krijg ik alles weer in elkaar gezet:?

Vroeger haalde ik ook veel uitelkaar, om te zien hoe het in elkaar zat, maar kreeg het nooit meer in elkaar hahahaha.
dus vandaar, weggebracht!!!

gr
mark
Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Citaat van: Mark147 op donderdag 05 juli 2007, 08:29:02
het antwoord was:  als men het anker nog voorzichtig kan draaien het probleem niet daarin zat maar waarschijnlijk in de tandwieloverbrenging.
Kortom, losmaken, schoonmaken en dan weer oliën.
Kijk en dat losmaken lukt wel, maar krijg ik alles weer in elkaar gezet:?

Vroeger haalde ik ook veel uitelkaar, om te zien hoe het in elkaar zat, maar kreeg het nooit meer in elkaar hahahaha.
dus vandaar, weggebracht!!!

gr
mark

Kijk Mark, dat is nou net een van de voordelen van zo'n forum.
Want hier had men je makkelijk kunnen helpen, met het uit elkaar halen en in elkaar zetten van zo'n motortje, want dat zijn op 2 koolborstels en 2 schroefjes na, maar 3 onderdelen; nl: motorschild, anker en veldmagneet.
De tandwielen zitten allemaal geborgd, dus die kunnen er niet uitvallen.
En je leert er van, zodat je meer vertrouwen krijgt bij een volgende keer.
En zo'n Primex lok is een uitstekend leer/oefenobject.
Maar ja, tis al te laat, misschien een volgende keer. :)

Gr Ad
Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Dat zal dan wellicht zo zijn ad, maar op spullen die niet van mij zijn ga ik geen dingen lopen uitproberen.
Heb alle treinspullen van mijn pa "gehad" en zodra ik zelf iets gekocht heb wat iets mankeert dan zal ik zeker niet schromen om om hulp te vragen.
Niet lullig bedoeld mijn antwoord, maar je wist niet alle redenen en je had er ook nog niet om gevraagd  :D :D
Dus bij deze, een volgende keer met eigen spullen!!! dan kom ik bij je terug.

Ben ook niet bang om eens wat uit te gaan proberen hoor, heb al weerstanden en printplaten in huis voor mijn schaduwstation en dat moet ik ook gaan maken terwijl ik dat nog nooit eerder heb gedaan.

Groetjes

Mark

Re: Primex 3196 bromt en rijdt niet.
Doet ie het al Mark



groetjes Huib