Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

(Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20

Gestart door Nouga woensdag 10 juli 2013, 17:12:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
(Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Ik heb uit (deel) plannetjes uit het archief een volledig vlakke baan samengesteld, op het tramlijntje na (dat achteraf kan gebouwd worden of evengoed kan weggelaten worden), die ik waarschijnlijk KAN bouwen (gezien mijn fysieke gestelheid...).
Belangrijk is dat alles gemakkelijk bereikbaar is en heel makkelijk op te bouwen.
En tot mijn verbazing vind ik er alles in terug dat ik eigenlijk altijd wilde hebben: 2 grote stations, een doorgangsstation waar 2 hoofdlijnen samen komen naar 1 hoofdlijn en met aansluiting op een lokaallijn en een keer-kopstation waar 2 hoofdlijnen samen komen; de 'drukte' van de stations met mooie wisselstraten (vind ik toch...) , de 'rust' erbuiten op 2 (vrij) lange enkelsporige hooflijnen midden in de natuur ('less is more'...), heel veel opstelruimte, een apart kamertje voor de 'opslag' van alle rollend materiaal met aansluiting voor de 'wisselbakken' op de baan, alles altijd toegankelijk van bovenaf, heel veel mogelijkheid om al mijn locomotieven te 'showen' (ik ben 50 jaar loc verzamelaar...), ...   
Als ik dit nu allemaal gebundeld zie, het resultaat van talloze omzwervingen, vraag ik mij af waarom ik het altijd gezocht heb in meerdere niveaus...maar soms moet met ook ondervinden wat men beter niet doet :-)

ALS dit gebouwd wordt moet het geheel dat binnen de 'oranje' achtergronden' en 'blauwe' voorkanten volledig afgedekt worden (opklapbaar) op een hoogte van 50cm zodat het zicht uit 'vogelperspectief' ontnomen wordt en de baan altijd 'laag' moet bekeken worden, voor het 'theater' effect en om 'diepte' te doen ontstaan in combinatie met gepaste achtergronden en verlichting. Bovenaan dien kan ik er dan op leunen om aan de schaduwstations te kunnen indien nodig, want die blijven bovenaan uiteraard open (of misschien ook met een 'klep' tegen het stof).

Belangrijk is ook dat er een 'zomer' en 'winter' baan is, ik ga niet nodeloos alles verwarmen :-) In de winter zal de deur tussen de 'stations' kamer en de 'landelijke' kamer zoveel mogelijk dicht blijven (op de 2 'doorgeefluiken' links en rechts van de deur na) en zal het landelijk gedeelte puur als schaduwstation dienen, in de zomer gaat de deur er uit en vormt alles samen 1 lange baan. Het 'stations' gedeelte ligt boven de woonruimtes en is er met een deur mee verbonden, die warmt al redelijk op door 'zwerfwarmte'. Het 'landelijk' gedeelte en de schaduwstations liggen boven een doorrijpoort onder het huis waar het ondanks ruime isolatie toch altijd gevoelig kouder is dan in de kamer ernaast en in de winter zonder extra verwarming onbruikbaar is (of op zijn minst oncomfortabel is...).

Het is dus uit comfort oogpunt ideaal dat de 2 stations tegenover elkaar liggen in 1 kamer (in mijn fantasie liggen die kilometers uit elkaar :-) ) , en met de bediening in die kamer kan ik alles rondom mij heel goed in de gaten houden en manueel bedienen. Koploper zorgt daarbij wel voor alles in de andere kamer (met camerabewaking).
Er is geen rechtstreekse (zichtbare) verbinding tussen de 2 stations waarbij treinen al na enkele seconden van het ene station in het andere zijn, alles moet steeds via de schaduwstations.

Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Kan je de afmetingen geven weet ik al meteen welke ruimte ik moet gaan huren :O


groeten Dylan
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
heel mooi uitgedoktert als je in 1 vlak wil werken.Vind het echter zonde van de massa plaats die je verliest.Daarop kon je een fantastisch mooi decor maken met lange dubbelsporen door berglandschap of vlaktes.Nu zit alles een beetje op elkaar gedrukt en komt onnatuurlijk over.
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Plaatjes
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
kijk eens naar mijn baan en je ziet wat ik bedoel.Nu heb je 2 vrij uitgebreide stations met elk een locdepot.En dat deze dan maar een enkelspoor hebben die ze zou verbinden ? Waar je nu de schaduwstations hebt kan je makkelijk een mooi berglandschap hebben om ze te verbergen.Je moet natuurlijk geen steden erbij maken maar dat komt ook onnatuurlijk over.Stations liggen niet zomaar ergens gelegd.Als je een berg in miniatuur wil namaken kom je altijd plaats tekort.Dat doen we ook met de lengte van de treinen en perrons.Daarom maken we compromissen.Verder is je plan wel goed uitgewerkt.Maar ieder zijn eigen smaak.
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Plaatjes
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Oei, je hebt de openingspost al weer aangepast. 8o

Je schreef zo iets als: dit plan komt uit het archief en dat je overweegt dit te gaan bouwen? Alles lekker in één vlak behoudens het ene tramspoortje en goed bereikbaar gezien je fysieke gesteldheid?

Met groet, Ben.
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Ik ben onder de indruk van je plaatjes en ideeën. Als ik op het eerste plaatje kijk in de openingsbijdrage, zie ik een hoop "blauwe rails" Is zonder twijfel het schaduwstation. En als ik je goed heb begrepen ligt dat op dezelfde hoogte als jouw getekende baan. Waarom zie ik dat dan niet in je laatste plaatje?

Ik lees nu dat je het in twee kamers wilt aanleggen. Zou je een plattegrond van de situatie willen maken? Dan kan ik met het beter voor de geest halen.

vr.gr.
Jurrien
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Dag Jurrien,

Inderdaad, alles wat in het blauw getekend is vormt het schaduwstation (afgescheiden door de achtergrondplaat (oranje lijn) van het zichtbare gedeelte ervoor).
Daar kun je zien hoe de zaak 'aan elkaar hangt'.
In de andere plaatjes heb ik dat weggelaten om eens de nadruk te leggen op wat uiteindelijk het 'zichtbare' en 'afgewerkte' gedeelte van de baan moet worden.
In de Wintrack file zit toch alles in verschillend lagen die ik te pas aan en af zet.
De platte grond van de kamers staat er eigenlijk hoor, enkel de tussenmuur tussen de 2 grootste kamers is een beetje verloren gegaan :-) , maar die zit waar de 2 kamers ten opzichte van elkaar 'verspringen' (bovenaan op de langste zijde gezien).
De 'doorsteek' met links en rechts van de deur een 'doorgeefluik' ook nog even geschetst.
't Is de bedoeling al zittend alles te bekijken.
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Franky,

Zijn mooie plannen voor een mooi grote ruimte.

Soms is de eerste ingeving de de beste ingeving, maar moet je toch iets anders proberen om er van overtuigd te raken.

Ondanks dat je me geweldig geholpen hebt, ben ik toch nog aan het proberen andere plannen te maken, maar raak ik er steeds meer van overtuigd dat het plan wat ik nu heb het beste voor mij is op het oppervlak wat ik tot mijn beschikking heb.
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Hoi Franky
Mooi hoor.
Komt het aparte baantje er nog bovenop?
Kan mij vaag iets herineren over een apart baantje half over het schaduwstation heen.
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
niemand wil je bergen doen bouwen.We geven alleen advies.Als jij zo een persoonlijke taal en aanval (afbreuk) aan mijn plan wil doen dan is dat je recht maar kan op een veel beschaafder manier ook.Verschillende leden hebben van mijn plan reeds grote delen overgenomen.
Bij deze laat ik het hier want ga er geen woorden meer aan vuil maken.Blok bij deze ingesteld.

mvg Johnny
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Hola Nouga,
Moet toch bekennen dat ik je pogingen om verrassende kleine baantjes te ontwerpen vele malen leuker en interessanter vind dan deze. Ik geloof dat ik meer een aanhanger ben van "in den Beschränkung zeigt sich den Meister".
Geeft niets, ik hoop dat je ondanks fysieke beperkingen deze baan ooit zult realiseren.
Succes!
H la P
Fred
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Citaat van: Nouga op donderdag 11 juli 2013, 08:13:07

Ah, als toch niemand die openingspost leest gezien de reacties, dan kan hij net zo goed weggelaten worden toch? :-)
De intro was gezien de reacties teveel 'off-topic' vond ik ;-)


Jee, gepost op de 10e en meneer wil dezelfde dag gelijk nog reacties? O:-D

Ik had 'm ieder geval gelezen maar vlieg niet overal gelijk in. Soms is het gewoon leuk de belevenissen van een ander te lezen. Al dat gebep er om heen is niet zo interessant. :D

Maar ik begrijp dat je deze baan misschien gaat bouwen, maar misschien ook niet. :D Denk het laatste trouwens, ontwerpen vind je leuker. ;)

En kan een intro ook al off-topic zijn? Dan zit je in het verkeerde board.

Met groet, Ben.
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Mooi ontwerp,

in schaal Z ...

Neem de tijd  voor je iets gaat bouwen.
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Citaat van: Nouga op donderdag 11 juli 2013, 19:03:46

Wat ik wel bedoel is dat als eerste reactie 'izts' kwam dat in de verste verte niks te maken had met w


Sorry. Ben je verloren, veel ontwerp plezier nog. :thumbup:

Met groet, Ben.

Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Citaat van: Nouga op donderdag 11 juli 2013, 19:30:52
ik zal dus bij het bouwen niet steeds moeten zitten denken of het niet beter anders zou gekund hebben...

Gezien je creatieve geest waag ik dit zeer te betwijfelen :mrgreen: :mrgreen:
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Citaat van: hermanus op donderdag 11 juli 2013, 16:12:42
Komt het aparte baantje er nog bovenop?
Kan mij vaag iets herineren over een apart baantje half over het schaduwstation heen.
Ja hoor, dat M-baantje zit ten andere nog steeds in de tra.
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Dit zou fase1 van de baan moeten worden, met minder kan er niet gereden worden...
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
En dit komt er hopelijk ook nog bij, fase 2:
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
En als mij dat goed afgaat, heb ik de mogelijkheid voorzien om naar fase 3 te gaan, zonder ook maar iets te moeten afbreken of veranderen van fase 1 en 2:
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Wat wordt de maximale lengte van je treinen?  O ja en je hebt op een vraag van mij nog niet gereageerd.
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
En ergens tussenin moet er een takelbaar M baantje bij komen om mijn oud analoog Märklin materiaal op te laten rijden (en daarvoor ligt alle railmateriaal al gereed, allemaal NOS):
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Citaat van: Jurrien op donderdag 11 juli 2013, 20:50:17
Wat wordt de maximale lengte van je treinen?  O ja en je hebt op een vraag van mij nog niet gereageerd.
De lengte van de treinen zie je ongeveer in de tekeningen, ik heb heel wat rollend materiaal ingetekend om te kunnen inschatten wat waar past: in het doorgangsstation zullen dat een loc en een 4-tal 4-assige wagons zijn, daar is het schaduwstation ernaast ook volledig op ingericht.
Als het kopstation er ooit komt zal daar wel hetzelfde gelden, alhoewel 5 wagons eigenlijk ook nog wel kan.
Op de bovenste paradebaan mogen treinen rijden tot 9 lange wagons, dat stuk baan is daar meer dan lang genoeg voor en het schaduwstation links is daar voor bedoeld.
Dergelijk lange treinen kunnen uiteraard nooit naar het kopstation en zullen niet kunnen stoppen in het doorgansstation.
Eigenlijk is het meer de bedoeling die lange treinen enkel te laten rijden als de baan bekeken wordt aan de 'landelijke' kant.
De paradebaan zal sporadisch ook moeten dienen om mijn Amerikaantjes eens los te laten, ik wil eigenlijk geen Bigboy door het station zien rijden, maar op de enkelsporige paradebaan met enkel wat bomen langs de kant moet het net nog kunnen (vind ik...)

En welke vraag  van jou ik niet zou beantwoord hebben is mij even niet helemaal duidelijk...
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Citaat van: Nouga op donderdag 11 juli 2013, 20:51:42
En ergens tussenin moet er een takelbaar M baantje bij komen om mijn oud analoog Märklin materiaal op te laten rijden (en daarvoor ligt alle railmateriaal al gereed, allemaal NOS):

Dit vind ik nou leuk een M rails baan.
Heb je nog een plaatje van het hele plan?

Misschien weet je, dat ik ook een M rails baan heb.

Ben benieuwd naar dat kleine baantje  :)

Gr. Einte
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Citaat van: Nouga op donderdag 11 juli 2013, 20:59:39
En welke vraag  van jou ik niet zou beantwoord hebben is mij even niet helemaal duidelijk...

Ik wil je een PM sturen, dus svp de blokkade opheffen.
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Citaat van: Einte op donderdag 11 juli 2013, 21:37:17
Dit vind ik nou leuk een M rails baan.
Heb je nog een plaatje van het hele plan?
Ja hoor, het staat hier al een tijdje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42024.0
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Door het weer intekenen van de tussenwand en deur op vraag van Jurrien ben ik op een ontwerpfout(je) gekomen...bedankt Jurrien :-)
Het is moeilijk tussen de 'krijtlijnen' te blijven als ze er niet meer staan en daardoor had ik iets te royaal omgesprongen met de beschikbare ruimte, de baan lag al tot een stukje 'in de deur' in plaats van er naast...
Met wat schuiven en trekken en met opoffering van wat opstellengte heb ik wel min of meer hetzelfde kunnen behouden, op de schikking na natuurlijk.
Hopelijk 'vallen er nog niet meer lijken uit de kast' :-)
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
En wat is weer het slachtoffer van deze aanpassing? Natuurlijk de natuur. Triest!
Jurrien, namens de actie groep: MNM (Meer natuur op de modelbaan). :)
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Men vraagt mij of er ook nog een fase 4 gepland is...
Ja, waarom niet, dan breek ik het doorgangsstation van fase 1 af en begin daar met iets nieuws :-)
Zoals het nu allemaal voor ligt kan ik de rest van mijn leven blijven bouwen zonder het ook nog maar 1 dag zonder rijdende treinen te moeten stellen, iets wat nu veel te lang het geval is geweest.

Maar eerst eens starten met fase 1 :-) En dat kan nu niet lang meer duren...

En omdat er naar gevraagd wordt; dit zou fase 4 bijvoorbeeld kunnen zijn, ik heb de plannetjes maar uit het archief te halen :-)
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
En dan fase 5, enz..
't Voordeel van dit concept is dat je om en om aan een nieuw station kunt bouwen en al de rest in dienst kan blijven, the never ending story.
Meer moet dat toch niet zijn ? :-)
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan...
Beetje verder uitgewerkt...
Enkelsporige paradebaan uitgebreid tot dubbelsporige lijn en aftakkende nevenlijn (aansluitend op het doorgangsstation).
Andere enkelsporige paradebaan uitgebreid tot 2 enkelsporige lijnen met haventje en industriezone (aansluitend op kopstation).
De dubbelsporige paradebaan ligt in een wijde R9 boog waardoor de sporen halverwege de boog wat verder uit elkaar komen te liggen, maar dat komt goed uit, want daar liggen (toevallig ;-) ) bruggen en dan moeten de sporen sowieso wat verder uit elkaar liggen.
Al bij al ben ik ondanks het gebruik van het 'star' C-railsysteem best tevreden van de vorm van de wisselstraten en het vloeiend verloop van de zichtbare sporen (grijs ingekleurd).
Nu moet helemaal onderaan het schaduwstation de lus nog dubbelsporig uitgevoerd worden want er komen daar al 5 sporen samen en er kan maar 1 trein tegelijk keren...
Wordt vervolgd dus.
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
'Bottleneck' in schaduwstation onderaan links weggewerkt door de lus dubbel te maken:
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Ik heb het bestand maar eens gedownload. Kan ik het wat beter bekijken. Wordt erg mooi.
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Nog een beetje fine-tuning :-)
Ik weet dat het velen niet zou storen, misschien zelfs niet eens zou opvallen, maar ik ben nu eenmaal streng, vooral voor mijzelf, dus de boog onderaan links naar het haventje bestaande uit R9 - R5 - R9 - R9 - R9 was mij nog een doorn in het oog, 't leek mij teveel 'geknikt'...en dat moest dus gewijzigd worden in een vloeiende boog, voor het gemak liefst bestaande uit 'standaard' boogstralen (spaart werk) en dat is nu een 1/3 R5 - R9 - 1/3 R5 - R9 -1/3 R5 - R9 - R9. En daar kan ik zelfs mee leven :-) En er moet enkel een R5 in 3 gelijke stukjes gezaagd worden...wat toch makkelijker is dan in C een boogstraal te 'fabriceren' die 'iets' kleiner is dan R9.
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Inderdaad, sommigen zien het niet, waaronder ik. Maar als jij er gelukkiger door wordt en er beter om slaapt zou ik het ook doen. Sterkte met de realisatie.
vr.gr.
Jurrien
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
In het begin zie je het inderdaad niet maar nu je het hebt aangepast is het wel een groot verschil en het ziet er veel mooier uit.

Succes met de bouw,

Gr. Dirk
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Ik heb lang moeten kijken tot me ineens op viel dat de boog nu veel vloeiender loopt, en het is (als je het eenmaal weet) wel een goede wijziging, je zult het vooral goed kunnen merken als er treinen doorheen gaan rijden.
Succes met de realisatie van dit grote project.

Groeten jw
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Dergelijke zaken vallen vooral op als je de baan even in 3D bekijkt vanuit een laag standpunt: en dit is nu juist mijn bedoeling, dat de baan laag zal MOET bekeken worden door er een 'dak' op te plaatsen, op een hoogte van een 50 à 60 cm boven de rails met geïntegreerde verlichting en achtergrond, dus een soort (lange) kijkkast maken. Op die manier vergroot je de dieptewerking enorm, maar moet alles wel iets vloeiender gelegd worden dan wanneer je er van bovenaan naar kijkt. Dat is mij toch al dikwijls opgevallen op beursbanen. En 'afkijken' mag hé :-)

En wat is groot :-) Ik zie het als een opeenvolging van kleine projectjes, de planning is zodanig gedaan dat er steeds kan uitgebreid worden maar toch al vrij snel zal kunnen gereden worden: eerst het doorgangsstation (of een deel ervan, de goederensporen en lokwerkplaats kunnen best achteraf) en een keerlus ipv het schaduwstation in de aanpalende kamer en er is al treinverkeer mogelijk, eigenlijk een veel eenvoudiger klus dan een klein baantje te bouwen in 3 lagen...
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Her en der nog wat aanpassingen...
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
En ik moet bij het ontwerp natuurlijk ook een beetje aan mijzelf denken...

Om het werken onder de baan, dat zal op een vlakke baan vooral aan de servo's, de bedrading en de elektronica zijn, comfortabel te maken heb ik een Recaro stoel gekocht die volledig elektrisch verstelbaar is en bovenaan dien verwarming en ventilatie ingebouwd heeft. Jammer dat een kleine bar ontbreekt :-) Het is de bedoeling de stoel op een slede te monteren met teflon glijders, de kamer heeft een volledig vlakke gladde vloer.

En omdat de baan enkel zittend zal kunnen bekeken worden en het looppad tamelijk lang is zullen er in het looppad verzonken rails aangebracht worden waar een 'draisine' kan op rijden, opgebouwd uit een vlak chassis op wielen met flenzen, aangedreven door een kleine elektromotor, waarop de Recarostoel (draaibaar) kan geplaatst worden. Op die manier kan ik (comfortabel) zittend over en weer 'meerijden' met de treinen, met de iPad op de schoot om een en ander bij te sturen.

Meer moet dat toch niet zijn ? :-)

Op de tekening is nog eens het verwarmde/niet verwarmde gedeelte van de baan aangeduid met rood/blauw als achtergrondkleur.
In de winter zal 'blauw' puur dienen als schaduwstation en enkel het 'rode' gedeelte 'bemand' worden. In de zomer gaat de tussendeur er uit en kan de baan in zijn geheel 'gebruikt' worden.

   
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Mooi lui stoeltje hoor.
Goed idee zou ik zeggen.

Tony
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Daar heb je inderdaad goed over nagedacht! De baan is niet helemaal mijn smaak al vind ik het paradespoor wel heel erg mooi. Maarja het is jou baan en als dit jou smaak is moet je dit plan toch gewoon gaan bouwen. Ik ben benieuwd wanneer we jou bouwdraadje gaan zien.

Groeten Dewey
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Dat is nu net het leuke aan modelbanen, die mogen altijd eigen smaak zijn :-)
We moeten geen echte maar louter fictieve plaatsen met elkaar verbinden en dan nog op de manier die we zelf wensen of kunnen in mijn geval... Ik ben door het noodlot aangewezen op volledig vlak bouwen alhoewel mijn voorkeur eigenlijk gaat naar een baan met heel veel niveaus... Maar door nu eens iets volledig vlak te ontwerpen en enkel parallel aan de achtergrond een verhoogd tramlijntje te voorzien en daar verder heel goed over na te denken ben ik tot iets gekomen dat zeer eenvoudig zal te bouwen zijn en toch volledig zal voldoen aan mijn wensen. Al wat er niet is zal zich afspelen op de achtergrondplaten... en in mijn fantasie :-) En daar heb ik geen gebrek aan :-)
Ook afstanden zullen in mijn fantasie helemaal anders zijn dan in werkelijkheid, maar geldt dat niet altijd op een modelbaan? Wat doe je anders met een baan van 2 m²? Ook daar is iets toch iets leuks op te bouwen?
Zo zullen de 2 stations in de 'warme' zone en die niks met elkaar te maken hebben voor mij kilometers uit elkaar liggen, als ik naar het ene kijk zal ik het andere vergeten en omgekeerd, ik heb daar geen enkele moeite mee.
Ik heb al heel wat prachtige banen gezien waar 2 stations en zelfs complete baanvakken die niks met elkaar te maken hebben doodgewoon boven elkaar gebouwd zijn, 't is DE oplossing voor plaats gebrek en om heel lange rijlengtes te creëren.
Gebrek aan ruimte los je altijd op met fantasie, gebrek aan fantasie, ja hoe los je dat op?
Toch heb ik geprobeerd zo realistisch mogelijk te werken waar het de treinafhandelingen betreft, natuurlijk binnen de mogelijkheden van de beschikbare ruimte en mijn kennis daarvan...
Dat laat ik straks even zien door de verschillende functies van de baan in aparter kleurtjes te zetten want ik heb zo het idee dat er misschien wel al iemand is die door de bomen het bos niet meer ziet :-)
Wordt vervolgd...
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Ik heb de beloofde plaatjes gemaakt waaruit wat duidelijker zou kunnen worden wat ik wil voorstellen...

Om te beginnen bovenaan rechts, een splitsingsstation/keerstation waarbij een lijn die van rechts komt uitgesplitst wordt in 2 hoofdlijnen links, een enkelsporige, die evenals de rechtse lijn eigenlijk enkel bestaat als schaduwstation (maar in mijn fantasie zijn ze er want er kunnen treinen naar toe rijden en vandaan komen ;-) ) en een dubbelsporige die dan als paradebaan helemaal naar onder links loopt; en eveneens aan de linkse kant de aansluiting op een nevenbaan die een eindje parallel loopt met dubbelsporige paradebaan om dan in de bossen te verdwijnen.
Het station zal behalve voor doorgaande treinen ook veel keertreinen verwerken want anders is de balans in sporen links-rechts niet goed. Keertreinen zullen dus vooral van links komen en links weer vertrekken.
Voor de rest is er een poststation, de nodige opstelsporen en een grote lokwerkplaats voor het 'grote onderhoud' van vooral stoomlocomotieven.
Het enige waar ik (een beetje) verveeld mee zit, maar noodgedwongen ga accepteren, is dat de nevenbaan de dubbelsporige hoofdlijn moet kruisen...maar de andere hoofdlijn gelukkig niet... Dus valt daar wel mee te leven denk ik. Maar ik had het toch eigenlijk liever anders gezien... Dus wie weet, verandert dat nog wel :-)
Rond het geheel loopt achteraan een verhoogde tramlijn.
De plaatjes:
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Het onderste station in de 'warme' kamer is een kop-keerstation waar 2 lijnen samen komen.
De plaatjes:
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Alle overige zichtbare sporen zijn de postafhandeling, de nodige opstelsporen, uittreksporen, de lokverzorging, de lokreparatie, rangeersporen en industrie sporen.
Vermoedelijk zit ik hier of daar nog wel fout of heb ik noodzakelijke dingen vergeten, maar ik veronderstel dat ik nu toch al ergers in de buurt kom van een 'aanvaardbaar' geheel waar een redelijk realistische trein exploitatie moet op mogelijk zijn. Rondjes rijden is in ieder geval niet de bedoeling, het kopstation staat daar al garant voor en het andere station zal voor doorrijdende treinen volgens het dogbone principe gebruikt worden en voor de rest als keerstation/kopstation.
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Hoi Nouga,

Je ruimte is geweldig, maar ik zou kiezen om een van de twee stations iets ruimer op te zetten en ook wat meer in een boog. Voor mn gevoel heb je nu de station heel erg in elkaar geperst om het passend te maken.

Gr, Daan
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Nouga is er weer mee gekapt...
Re: (Nagenoeg) volledig vlakke baan - C-rail - 7m70x5m20
Hallo Franky, ben helemaal nieuw en opzoek naar een mooi baanplan. Ik heb zoveel van jou gezien dat ik je wilde vragen eens naar mijn baanplan te kijken en misschien dat jij er iets leuks van kan maken.
Mvg Albert Vriesen
a.    vriesen   ad    live.       nl

edit Jurrien: emailadres aangepast, wegens spam.