Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mededeling Koploper 8.2

Gestart door Freak zondag 07 juli 2013, 13:19:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mededeling Koploper 8.2
Mededeling http://www.pahasoft.nl

07 juli 2013
 
Per 1 augustus zal versie 8.2 beschikbaar worden gesteld. Als je het leuk vindt om alvast deze versie te proberen kan je alvast de bèta van versie 8.2 downloaden.
In versie 8.1 vinden vanaf dit moment geen bugfixes meer plaats. Deze worden alleen in versie 8.2 gedaan.


Mvg,
Peter
Re: Mededeling Koploper 8.2
Koploper: versie 8.2 (07-2013)

Wat is er gewijzigd:

Treintypes:
Op tabblad "Netwerk" zijn de volgende items toegevoegd (speciaal voor Miniworld Rotterdam):

·   Nieuw item op tabblad netwerk: Minimum aantal treinen (belevings instellingen)
·   Nieuw item op tabblad netwerk; Maximum aantal treinen (belevings instellingen)

Variabele treinroute:

·   nieuwe optie bij "geldt voor": locomotief

Vaste treinroute

·   Bij detail gegevens is bij items extra stoptijd: minimaal en extra stoptijd: maximaal de maximale waarde verhoogd van 60 seconden naar 999 seconden.

Blokken: dynamische lengte

·   Nieuw item: Gecombineerde wachttijd

Blokken: dynamische lengte

·   Nieuw item: Doorrijden bij ..% of minder bezetting

Baanonderhoud

·   Bij tekst kan als de tekst is gekoppeld aan een blok bij toon tekst van worden gekozen voor:  toon wachttijd locomotief, toon lengte dynamische blokken of bij 2 bezet: bezettingspercentage, toon lengte trein in blok
·   Bij tekst die alleen tekst toont, kan nu ook een vaste breedte worden opgegeven. De tekst wordt dan gecentreerd.

Logische actie

·   Nieuw item: basis omschrijving
·   Nieuw item: Telfunctie
·   Nieuwe mogelijkheden bij wanneer waar: aantal blokken bezet zijn door treinen, blok is gereserveerd door getrokken trein, blok is gereserveerd door treinstel/trekduw

Telfunctie:

·   Nieuw item: Waarde bepaling
·   Nieuw item: Correctie waarde
·   Alle aan te sturen logische acties liggen nu vast op tabblad telling

Sequensen: stamgegevens

·   Tweede logische actie toegevoegd die de sequens kan starten
·   Tevens kan ook worden aangegeven of logische waar of niet waar moet worden om de sequens te starten

Speciale acties:

·   Drie nieuwe opties bij 'wat te doen': "alle wissels defect", "alle wissels defect (zolang waar)" en "ophef alle defecte wissels"

Blokgroepen

·   Nieuw item: Minimaal .. seconde tussen vertrekkende treinen
·   Nieuw item: Vertrek op basis van
·   Item "Fifo vrijer interpreteren (wel vertrekken)" is gewijzigd in: Vertrekken vrijer interpreteren (wel vertrekken)

Baanoverzicht

·   Wanneer van tekstlabel locomotief wordt getoond en er is gekozen voor alleen tekst tonen als dit het huidige blok is van de locomotief en de locomotief had het bijbehorende blok gereserveerd, dan werd er niets getoond in het tekstlabel. Het was echter wel mogelijk om er op te klikken om het rijwindow te tonen. Dit laatste is nu niet meer mogelijk.

·   is nu middels ctrl-d te selecteren. De default pagina wordt dan getoond
·   als baanoverzicht actief is, kan middels ctrl 1 t/m 9 de tabbladen worden geselecteerd

Instellingen per database

·   Nieuw item: Opslaan compact rijwindow

·   Nieuw item: ook na handmatig

Tijdens het rijden:

·   Wanneer een trein op inrij blok van een blokgroep stilstaat wordt er één trein weggestuurd. Indien er van dynamische blokken gebruik wordt gemaakt, zal het eerste blok dan worden geclaimd. Een ander blok is ook vrijgekomen en daar is toevallig ook voldoende ruimte. De wachtende trein in het inrij blok kan nu dit vrijgekomen blok wel kiezen en de claim in het andere blok wordt opgeheven. Er is een uitzondering: als de claim uit vast treinroute komt, kan de locomotief geen ander blok kiezen.

Met groet, Ben.
Re: Mededeling Koploper 8.2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mededeling Koploper 8.2
Geweldig dat er nog steeds verder gebouwd wordt aan dit programma  :thumbup: :thumbup:

Ik ben er blij mee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mededeling Koploper 8.2
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Mededeling Koploper 8.2
Paul

Dank je voor deze uitbreidingen cq verbeteringen in dit fantastisch programma, voor mij is het een mooi verjaardagskaart cadeau.

Mvg
Koos
Re: Mededeling Koploper 8.2
Dit maakt een Koploperfan toch weer heel erg gelukkig  :D Ben echt super blij dat er nog steeds aan dit geweldige programma wordt gewerkt.

Paul BEDANKT!!
Re: Mededeling Koploper 8.2
Er is een nieuwe beta versie 8.2 te download op http://www.pahasoft.nl

TOEGEVOEGD:
In de tweede betaversie zijn onderstaande wijzigingen doorgevoerd:

Instellingen per database

·   Nieuw item: toon nummering op tabs (in baanoverzicht)
·   Nieuw item: defect indicatie wissel

Bij de blokgroepen is de werking verbeterd vertrekken vrijer interpreteren (wel vertrekken) in combinatie met "vertrek op basis van".

In de eerste betaversie was ook het volgende gerealiseerd (dit was vergeten te melden in de helpfile):
In het menu rijden is een nieuwe optie "Trein volgen" toegevoegd. Wanneer deze optie is geactiveerd zal als er een rijwindow actief is van een locomotief die automatisch rijdt het blok knipperen in het baanoverzicht waar de locomotief zich bevindt. Hiermee is het gemakkelijk om de locomotief op het baanoverzicht te volgen.


Mvg,
Peter
Re: Mededeling Koploper 8.2
Er is een nieuwe beta versie 8.2 Build 3 te download op http://www.pahasoft.nl

Re: Mededeling Koploper 8.2
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Mededeling Koploper 8.2
Ik wacht liever op de final 8.2
Ik heb het niet zo op beta's en Paul heeft de final al aangekondigd.

grt Piet.
Re: Mededeling Koploper 8.2
Inmiddels staat beta versie 8.2 build 5 klaar.

Met groet, Ben.
Re: Mededeling Koploper 8.2
Koploper 8.2 beta build 6 is beschikbaar. Voor de wijziging zie het Koploperforum, klik.

Met groet, Ben.
Re: Mededeling Koploper 8.2
Wat fijn dat het koploper programma nog actueel is. Met veel plezier ontdek ik steeds meer mogelijkheden die ik kan toepassen op mijn modelspoorbaan. Een genot om ermee te werken.
Fred
Re: Mededeling Koploper 8.2
Hi,

8.2 Build 7 is beschikbaar. Deze ondersteund de Roco Z21 via LocoNet of via het XPressNet, Waarbij je uiteraard ook de mogelijkheid behoud hem via de iPhone of iPad te bedienen.
Massoth probleem opgelost, en wat hele oude bugs.

Re: Mededeling Koploper 8.2
Goed werk Paul en Wim. :thumbup:

Met groet, Ben.
Re: Mededeling Koploper 8.2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mededeling Koploper 8.2
Fijn dat er weer nieuwe mogelijkheden zijn Paul  :thumbup:

Van de week de nieuwe versie installeren.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mededeling Koploper 8.2
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Mededeling Koploper 8.2
Paul

Bedankt  :thumbup:

Mvg
Koos
Re: Mededeling Koploper 8.2
Koloper 8.2 build 10 is de officiele versie

o.a. Z21 LocoNet ondersteuning
F13..F20 voor de Multi-Maus en nog veel meer.
Re: Mededeling Koploper 8.2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mededeling Koploper 8.2
Hi

Hartstikke goed om te lezen dat er toch enige "ontwikkeling" aan Koploper wordt gedaan.
Bedankt

groet
Harald
Re: Mededeling Koploper 8.2
KLIK:) :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Mededeling Koploper 8.2
Koploper 8.2 Build 11

Twee items van Koploper opgelost: bezetmelders van slag (alleen in testmode) en communicatielogging bezetmelding
http://www.pahasoft.nl.


Mvg,
Peter
Re: Mededeling Koploper 8.2
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Mededeling Koploper 8.2
Bedankt Peter,

bdw Build 10 draait hier als een tierelier :thumbup: :D

Gr,Jan
Re: Mededeling Koploper 8.2
De "beginners handleiding" is bijgewerkt vanuit versie 8.2: KLIK, met dank aan Chris Burger. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Mededeling Koploper 8.2
Koploper 8.2 Build 12

Beperking van aantal opdrachten van locomotief naar centrale na ophef noodstop. Zie item op het Koploperforum. Advies is wel om ?locomotieven initialiseren na noodstop? (algemene instellingen) uit te zetten.
http://www.pahasoft.nl.


Mvg,
Peter
Re: Mededeling Koploper 8.2
Koploper 8.2 Build 14

Uitbreiding voor de Ecos: de loconetterugmelders worden nu ook door Koploper herkend. Deze worden achter de eventuele nummerreeks van ?normale? S88 gehangen
http://www.pahasoft.nl.


Mvg,
Peter
Re: Mededeling Koploper 8.2
Blausee-Mitholz
gast

Re: Mededeling Koploper 8.2
Kan melden dat het prima werkt   B)
Paul en allen die er aan meegewerkt hebben om dit tot stand te brengen heel erg hartelijk dank  :thumbup:
Jullie doen mij er een ieder geval een groot plezier mee  :favorite:

Mvg, Johan
Re: Mededeling Koploper 8.2
Paul en Wim:  :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Mededeling Koploper 8.2
Hallo Johan,

Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 08 november 2013, 00:26:41
Kan melden dat het prima werkt   B)
Maar dat wist je al, ook wie het getest hebben  ;).


Mvg,
Peter
Re: Mededeling Koploper 8.2
Koploper 8.2 Build 16

Door wijzigingen in versie 8.2.11 (bezetmelders van slag) werkte in 1 test situatie de netwerkovergave niet meer. Dit is nu aangepast. Zolang niet in testmode werd gewerkt, was de overgave wel gewoon goed.
Ook wordt nu de variabele omschrijving van een tekstitem niet meer in ?lowercase? getoond.
Tevens voor 8.2 het netwerkserver programma beschikbaar gesteld.
http://www.pahasoft.nl.

Paul bedankt.


Mvg,
Peter
Re: Mededeling Koploper 8.2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mededeling Koploper 8.2
Fijn om te lezen dat Paul, toch iedere keer weer verbeteringen doorvoert.
Zelf ben ik nog steeds erg blij met de mogelijkheden die dit programma bied en geniet er bijna dagelijks van.

Bedankt Paul.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mededeling Koploper 8.2
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Mededeling Koploper 8.2
Mee eens Peter,
Ik geniet ook iedere dag weer van koploper, heerlijk om te experimenteren (lees knoeien :D) tijdens het rijden
Iedereen nog maar weer eens bedankt voor de updates,  :thumbup:

Gr, Jan

Re: Mededeling Koploper 8.2
Koploper build 17 is beschikbaar:

Oplossing voor het soms doorrijden van een locomotief (Loconet gekoppeld aan Marklin 6021). Dit gebeurde als gestopt wordt in een blok en het licht van de locomotief wordt uitgezet.
Er kan nu in algemene instellingen per database (tabblad algemeen-2) een vertragingstijd worden opgegeven voor het uitzetten van het licht van de locomotief.

http://www.pahasoft.nl/

Paul en Wim weer bedankt!.

Gr, Ben.
Re: Mededeling Koploper 8.2
Korte vraag:

Ik ben voor een wat langere tijd niet actief bezig geweest met Koploper (testbaan) waardoor de laatst voor mij beschikbare en geinstalleerde versie Koploper 8.1 Build 8 is.
De vraag die ik heb is of ik nu zonder problemen een upgrade kan doen naar Koploper 8.2 Build 17, of moet ik eerst de basis versie van Koploper 8.2 installeren?
Daar beschik ik namelijk niet over en kan hem ook niet vinden.
Wie kan me duidelijkheid geven?
Re: Mededeling Koploper 8.2
Je kunt zo de update naar 8.2 build 17 uitvoeren.
Maak wel altijd een backup van je database(s).

Mvg,
Peter
Re: Mededeling Koploper 8.2
Goede morgen Peter,

Dat is een razend snelle response.
Met vertrouwen in je uitspraak ben ik direct aan de slag gegaan en inmiddels draaien de treinen al weer rond, nu met versie Koploper 8.2 Build 17.

Dank hiervoor.
Re: Mededeling Koploper 8.2
Re: Mededeling Koploper 8.2
Koploper 8.2 Build 19 beschikbaar.

http://www.pahasoft.nl.


Mvg,
Peter
Re: Mededeling Koploper 8.2
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mededeling Koploper 8.2
Dat gaat goed! Steeds nog weer aanpassingen; op naar 8.3  >:-D.