Hoi allemaal,
Maar eens even in een apart draadje. Sinds lange tijd heb ik vandaag weer eens de soldeerbout ter hand genomen. Zeven uur gestart en ik dacht: dat doe ik wel even. Toen ik klaar was stond de klok op half tien. Desondanks is het mooi gelukt en ben ik tevreden over het resultaat. Wat heb ik dan gedaan? Ik heb Brelec binnenverlichting ingebouwd in een leichtstahlrijtuig van Märklin. Dit zijn Zwitserse rijtuigen uit de vorige eeuw. De Brelec binnenverlichting werkt met een lichtgeleider en je krijgt dus veel mooier egaal licht dan wanneer je ledstrips gebruikt.
De foto's dan!
Eerst maar even de boel uit elkaar halen. Het rijtuig had ik gewonnen op eBay en bleek al voorzien te zijn van binnenverlichting, alsmede van sleper. Dat moet er dus uit.
Hier is de sleper eraf en in plaats daarvan een stroomafnemer. Ik rijd 2-rail en er zijn dus ook gelijkstroomwielen geplaatst die ik al had meegenomen van Houten vorige week.
De oude wielen gaan keurig in een zakje en ga ik nog wel eens weg doen.
Omdat de binnenverlichting met een lichtgeleider werkt is het een kit die je zelf in elkaar moet zetten. Je moet het eigenlijk vergelijken met een ledstrip die je afknipt op lengte, alleen moet je dat nu doen voor de lichtgeleider, de printplaat en de houder. Op deze foto zie je de printplaat met de markering die ik erop gezet heb voor dit rijtuig.
Goed gereedschap kan niet ontbreken vandaag: de Dremel. Ik ben toch altijd blij dat ik dat ding heb liggen: het scheelt zoveel ellende met kniptangen etc.
Hier zie je hoe het geheel eruit ziet. Je ziet de printplaat, de lichtgeleider, de houder en het ledje, een echte Yoldal.
Na het aansluiten van de aanstuurprint met geïntegreerde MM/DCC decoder testen we even of alles goed gesoldeerd zit en dus functioneert. Lijkt me van wel!
Krimpkousje eromheen en dan dubbelzijdig tape in het rijtuig om te bevestigen.
Het is een beetje krap, maar het past toch best goed uiteindelijk. Hier de montage van de verlichting, de aanstuurprint en de bijhorende condensator.
Omdat de verlichting vrij hoog is, zit er iets in de weg om het rijtuig weer dicht te kunnen doen. Dit gaan we dus verwijderen.
Hier is ruimte gemaakt voor de verlichting en tevens heb ik een gat geboord om de draad vanaf het wielstel doorheen te halen. Achteraf gezien had ik dat laatste ook misschien wel op kunnen lossen door de kabel onderlangs te laten gaan, maar ach.
Om het rijtuig ook in de toekomst makkelijk te kunnen demonteren gebruik ik altijd een contructie met male/female headers. Werkt ideaal en kost niets.
Hier dan het resultaat. Je ziet dat de verlichting geheel gelijkmatig is en je ziet geen storende leds en de reflecterende plekken daarvan in de ramen. Binnenkort mogen de passagiers instappen en dan gaat deze trein pendelen op de Gotthard. Voor de trein op de baan ging is de decoder nog even op hetzelfde adres als de locomotief gezet. Met de F1-knop schakelt de binnenverlichting in. Ik kies bewust om per rijtuig een decoder te plaatsen: het is flexibeler, bijna net zo duur en je hebt geen ellende met stroomvoerende koppelingen.
De handleiding van Brelec is trouwens uitstekend. Deze verlichting is echt een aanrader. Iets duurder dan ledstrips, maar veel, veel mooier!
Met vriendelijke groet,
Dennis