Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting

Gestart door Dennis1984 zaterdag 06 juli 2013, 22:38:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Hoi allemaal,

Maar eens even in een apart draadje. Sinds lange tijd heb ik vandaag weer eens de soldeerbout ter hand genomen. Zeven uur gestart en ik dacht: dat doe ik wel even. Toen ik klaar was stond de klok op half tien. Desondanks is het mooi gelukt en ben ik tevreden over het resultaat. Wat heb ik dan gedaan? Ik heb Brelec binnenverlichting ingebouwd in een leichtstahlrijtuig van Märklin. Dit zijn Zwitserse rijtuigen uit de vorige eeuw. De Brelec binnenverlichting werkt met een lichtgeleider en je krijgt dus veel mooier egaal licht dan wanneer je ledstrips gebruikt.

De foto's dan!


Eerst maar even de boel uit elkaar halen. Het rijtuig had ik gewonnen op eBay en bleek al voorzien te zijn van binnenverlichting, alsmede van sleper. Dat moet er dus uit.


Hier is de sleper eraf en in plaats daarvan een stroomafnemer. Ik rijd 2-rail en er zijn dus ook gelijkstroomwielen geplaatst die ik al had meegenomen van Houten vorige week.


De oude wielen gaan keurig in een zakje en ga ik nog wel eens weg doen.


Omdat de binnenverlichting met een lichtgeleider werkt is het een kit die je zelf in elkaar moet zetten. Je moet het eigenlijk vergelijken met een ledstrip die je afknipt op lengte, alleen moet je dat nu doen voor de lichtgeleider, de printplaat en de houder. Op deze foto zie je de printplaat met de markering die ik erop gezet heb voor dit rijtuig.


Goed gereedschap kan niet ontbreken vandaag: de Dremel. Ik ben toch altijd blij dat ik dat ding heb liggen: het scheelt zoveel ellende met kniptangen etc.


Hier zie je hoe het geheel eruit ziet. Je ziet de printplaat, de lichtgeleider, de houder en het ledje, een echte Yoldal.


Na het aansluiten van de aanstuurprint met geïntegreerde MM/DCC decoder testen we even of alles goed gesoldeerd zit en dus functioneert. Lijkt me van wel!


Krimpkousje eromheen en dan dubbelzijdig tape in het rijtuig om te bevestigen.


Het is een beetje krap, maar het past toch best goed uiteindelijk. Hier de montage van de verlichting, de aanstuurprint en de bijhorende condensator.


Omdat de verlichting vrij hoog is, zit er iets in de weg om het rijtuig weer dicht te kunnen doen. Dit gaan we dus verwijderen.


Hier is ruimte gemaakt voor de verlichting en tevens heb ik een gat geboord om de draad vanaf het wielstel doorheen te halen. Achteraf gezien had ik dat laatste ook misschien wel op kunnen lossen door de kabel onderlangs te laten gaan, maar ach.


Om het rijtuig ook in de toekomst makkelijk te kunnen demonteren gebruik ik altijd een contructie met male/female headers. Werkt ideaal en kost niets.


Hier dan het resultaat. Je ziet dat de verlichting geheel gelijkmatig is en je ziet geen storende leds en de reflecterende plekken daarvan in de ramen. Binnenkort mogen de passagiers instappen en dan gaat deze trein pendelen op de Gotthard. Voor de trein op de baan ging is de decoder nog even op hetzelfde adres als de locomotief gezet. Met de F1-knop schakelt de binnenverlichting in. Ik kies bewust om per rijtuig een decoder te plaatsen: het is flexibeler, bijna net zo duur en je hebt geen ellende met stroomvoerende koppelingen.

De handleiding van Brelec is trouwens uitstekend. Deze verlichting is echt een aanrader. Iets duurder dan ledstrips, maar veel, veel mooier!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Hoi Dennis,

Mooi resultaat geboekt jongen :thumbup:

Maar als de passagiers willen instappen en blijven plakken,laat dan je rijtuig een dag langer open,i.v.m. de lijmdamp.

Anders krijg je melkglazen ruitjes,en dat zie ze meteen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Beste Dennis,

mooi verslag, alleen zie ik het verschil niet t.o.v. een ledstrip, maar kan ook aan mijn oude ogen liggen ;)

Mvg Gert
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Hoi Dennis,

Je ombouw ziet er netjes uit, maar ik heb toch een paar puntjes.
De interieur verlichting van de SBB leichtstahlwagens bestaat uit ouderwetse gloeilampen, zie foto.

Bron: http://www.bahnbilder.de/
Waarom wil je dan een egale verlichting in dit rijtuig?
Was de bestaande verlichting dan zo slecht, dat je er zoveel geld voor over hebt om de al aanwezige led verlichting te evrvangen?
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Hallo Ad,

Bedankt voor je foto, dat vind ik altijd leuk! Verbouwen moest sowieso, want het rijtuig was wisselstroom. Daarnaast was geen decoder ingebouwd. Je kunt wel degelijk echt een verschil zien tussen led en ledbar.

Brelec staat ook altijd met een stand op OnTraxs. Daar kun je zien hoe mooi het allemaal is.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Misschien heb ik erover gekeken maar welke decoder is dat?

groeten Dylan
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Eigen ontwikkeling van Brelec. Wordt geleverd bij de ledbar en er zit ook electronica op om de verlichtingssterkte te regelen. Je kunt er ook nog twee andere dingen op aansluiten, bijvoorbeeld sluitlichten.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Thanks voor de info :)


groeten Dylan
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Ey Dennis,

Ziet er netjes uit hoor. Zijn mooie verlichtingsetjes.  :thumbup:.Of het wel of niet in een Leichtstahl past kun je over twisten.

Ik zag dat je wel flink moet gaan bouwen aan je baan, want dit rijtuig gaat binnenkort al met passagiers rijden over je Gotthard.... ;).

Gr. Joachim
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Netjes gedaan Dennis.

Heb jij meer info over Brelec en haar producten?? Website met productenlijst.

Ik kom om www.brelec.eu niet verder dan decoders ...........
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Heren,

Bedankt. Moet inderdaad snel gaan bouwen, maar voorlopig is het een soort Gotthardcirkel hier. :D

Henk,

Nee, er is inderdaad niet erg veel informatie, de website is niet heel volledig. Ik weet dat Digitaalservice in Almere ze verkoopt. Nu moet ik daar toevallig binnenkort heen voor de airbrush (Airbrush Services Almere zit ernaast) dus dan kan ik gelijk even wat setjes meenemen voor het bagagerijtuig en de Railtop ABt.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Citaat van: Dennis1984 op zondag 07 juli 2013, 21:34:36
Bedankt. Moet inderdaad snel gaan bouwen, maar voorlopig is het een soort Gotthardcirkel hier. :D
En een berg werk.... ;) :D
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Hoi Dennis,

Dat heb je mooi gedaan, moet ik onthouden. Dennis vraagje, ga je een airbrush set kopen? Ik ben er zelf ook naar op zoek maar nog geen goede voordelige gevonden.

groeten Martin.
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Martin,

Dank voor je compliment. Ik ga inderdaad een airbrush kopen, maar ga wel gelijk investeren in iets goeds. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Anders moeten we maar even per PM/e-mail afstemmen.

Iedereen,

Ik heb nog even twee foto's gemaakt om te laten zien wat ik bedoelde met de reflectie van ledjes in de vensters.





De eerste foto toont een 'ouderwetse' ledstrip. Je ziet duidelijk op sommige plekken onderaan de ramen reflecties. Hierdoor zie je precies waar de ledjes zitten. Deze stippen bewegen mee als de trein rijdt en ik vind dat afleiden. Op de tweede foto zie je dat er weliswaar reflectie is, maar die is gelijkmatig over de gehele lengte en stoort daardoor niet.

Overigens is het 2e rijtuig qua verlichting feller afgesteld, maar zelfs als dat niet zo is dan kun je dit verschil altijd zien. Dit is ook precies waarvan Brelec zegt dat hun product uniek is en dat geloof ik eigenlijk wel.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Hoi Dennis,

Nu snap ik meteen waarom je voor de tweede foto gaat,en die ziet er ook een stuk beter uit :thumbup:

Brelec is best goed in die strips,en ja het kost ook iets meer,maar dan heb je ook wat.

Je hebt een goed resultaat neergezet,en zulke wagons worden dan ook weer beter verlicht :D ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Dan is de keuze niet zo moeilijk Dennis!  Prachtig ziet het er uit....  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Tsja, als je de 2 verschillende methodes zo onder elkaar ziet, dan is de Brelec absolute winnaar in mijn ogen.
Zijn die ledbalkjes ook in verschillende kleuren/tinten te krijgen?

Gr. Joachim
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Jazeker Joachim! Zie dit linkje. In vier kleuren dus.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
zie daar wel maar 4 verschillende tinten maar geen kleurverschil.
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Ey Dennis,

Bedankt! Wel jammer dat de site van Brelec erg summier is. Heb ook nog even gekeken bij Scaletrading, maar daar wordt je ook niet veel wijzer.. :(

Brelec heeft inderdaad een heel mooi produkt, alleen bij de marketingafdeling moet ook nog even een lampje(of ledje) :idea: gaan branden.... :D

Gr. Joachim
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Citaat van: jj_marklin op woensdag 10 juli 2013, 20:57:36
Wel jammer dat de site van Brelec erg summier is. Gr. Joachim

Ja, dast viel mij ook al op: voor een mooi product mogen ze wel meer aan de weg timmeren!
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Citaat van: bellejt op woensdag 10 juli 2013, 11:26:26
zie daar wel maar 4 verschillende tinten maar geen kleurverschil.

Dan moet je denk ik even kijken op een betere monitor. Er is wel degelijk verschil te zien.

Joachim, Henk,

Inderdaad jammer dat niet de volle potentie wordt gebruikt.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
het verschil in wit teint is voor mij geen kleurverschil.De ene is wat geler of witter.Blijft een variatie op wit.Verschillende kleuren versta ik geel-groen-rood enz.
PS: en de monitor hier is wel een vrij goed exemplaar want is een professionele game/fotoshop exemplaar van 480 euro 24 inch.  :) :) :D
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Grapjas ;).

Ik denk dat de markt voor kleurenleds in rijtuigen beperkt is... zoveel discotreinen zijn er niet.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
 :D
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
JAAAAAHHHHHHH DISCO!!!! :-)

Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Beetje off-topic toch?
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Van mij mag het.
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Was als grapje bedoeld :-) :P ;)
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting
zodra ik de sleper binnen heb laat ik een echt bar disco rijtuig LS models zien met ingebouwde disco verlichting.Daar zal dan een brelec functiedecoder decoder inzitten met een moba-led1 printje met flikkerende kleurenleds.
Re: SBB leichtstahlrijtuig met Brelec binnenverlichting