Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Klapperend relais draaischijf 7186

Gestart door brund55 dinsdag 30 juli 2013, 11:39:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Klapperend relais draaischijf 7186
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Klapperend relais draaischijf 7186
Hallo forumleden,

Ik heb een draaischijf 7186 (de oude "herriebak") waarbij het ontgrendelrelais klappert. Is hier iets aan af te stellen zodat het klapperen ophoudt of minder wordt?
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Als ik de draaischijf op analoge snelheidsregelaar aansluit is het klapperen bij ong. 10 Volt vrijwel verdwenen, althans veel minder storend hoorbaar. Dit is een oplossing, maar misschien weet iemand nog iets waarbij het relais van de draaischijf op de volle spanning ook goed functioneert ?
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Je moet er vooral voor zorgen dat de spanning niet in elkaar stort bij het draaien.
Dus goede verbindingen en inderdaad een continue spanning van 16-18 volt.
Dan draait het prima, bij mij tenminste wel.

grt Piet.
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Mijn draaischijfmotor is aangesloten op een aparte trafo (zo'n kleine blauwe Märklin trafo, met smalle regelknop).
De draaisnelheid is zo te regelen. Bij mij op minimaal vermogen, zodat ie langzaam draait. 't Is geen kermisattractie...
Het omschakelrelais is aangesloten op de lichtspanning via het schakelkastje. Geen geklapper... ;)
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Als je alleen het relais bedient, dus de aansluitingen naar de motor onderbreekt, klappert hij ook. Ik vrees dat de magneetspoel van het relais het probleem is.
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Er zit op het relais een 'houd contact' maak dat eerst eens schoon.

gfrt Piet.
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Piet,

De draaischijf is helemaal uit elkaar geweest en alle contacten zijn schoongemaakt en goed afgesteld. De spoel van het relais heeft voldoende kracht voor de bediening van de schakeling, hij doet het tenslotte ook bij 10 Volt, alleen zit er bij volle spanning een behoorlijke trilling in het systeem. De wikkelingen van de spoel zien er ook niet echt gezond uit, misschien ligt daar de oorzaak.
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Voorlopig regel ik de draaischijf via een analoge regelaar met maximaal 10 Volt (wisselspanning) en dit bevalt prima. Omdat ik de oorspronkelijke bedieningseenheid gebruik, krijgt het relais alleen maar een beginpuls en valt daarna af, voldoende om het draaien van de aandrijfmotor vrij te geven. Zodoende heb ik (vrijwel) geen last meer van een klapperend relais.

Wim en Piet, bedankt voor het meedenken  :thumbup:


Re: Klapperend relais draaischijf 7186
 :) en hoe sluit jij de draaischijf op transfo aan dan ? En geeft dit geen probleem als 1 spoor op andere stroomkring zit ?
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
De draaischijf wordt geregeld met een aparte analoge regelaar (wisselstroomtrafo). De aandrijvingsstroomkring van de draaischijf is gescheiden van de rijstroomkring(en).  Geen problemen dus.
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
hallo,

en hoe maak jij de scheiding dan ? bij mij is één spoor het aanrijspoor naar de schijf verbonden met dezelfde stroomkring omdat de schijf daar aan hangt, heb je een aansluitingschema van welke kleur draad waar aub ?

Erwin
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Voor de juiste aansluitingen zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=5233.msg385664#msg385664
Laat even de aansluitingen van de Trafo en Digitale centrale buiten beschouwing. Lees voor Lichttrafo Regeltrafo en verbind de bruine draad van de regeltrafo met de draaischijf en de rode draad van de regeltrafo  (dus niet de gele draad van de regeltrafo) met het originele bedieningskastje van de draaischijf (zie ook foto in het linkje, daar wsordt de gele aansluiting de rode van de regeltrafo). Verbind de rode draden van de draaischijf met de rode aansluitingen van het bedieningskastje en de grijze draad van de draaischijf met de grijze aansluiting. Verder geen koppeling(en) van rijstromen met bedieningsstroom van de draaischijf, anders krijg je problemen. Heb je het originele bedieningskastje niet, dan zal je een andere oplossing moeten zoeken.
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
akkoord maar de gele draad van het kastje naar welke aansluitbus zet je die ? ik zou een blauwe marklin transfo 10VA hiervoor
gebruiken artikelnummer 37540
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Lees even het aangevulde eerdere bericht svp
Re: Klapperend relais draaischijf 7186
Relais bij buigen ik had het zelfde probleem