Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611  (gelezen 7631 keer)

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Gepost op: donderdag 04 juli 2013, 11:27:47 »

Hallo allemaal,
Ik heb een 3055 voorzien van een Marklin permanent magneet (22 0560) en een Lopi 4.0 (54611)
De ombouw liep gladjes maar, ik heb alleen nog een probleem met de aanvangs snelheid.
In stand 1 kruipt de loc mooi regelmatig maar, als ik de regelaar op draai is bij stand 10 (van de 28) de snelheid al dusdanig hoog dat ik zeg dit is niet meer natuurgetrouw.
En bij stand 28 dan gaat hij bijna door de geluidsbarriëre.
Ik heb ooit eens gelezen dat juiste de Lopi 4 op dat punt mooi in te stellen is, maar ik krijg het niet naar mijn zin.
Ik heb de ESU lokprogrammer tot mijn beschikking.

Wie heeft er suggesties om deze hardloper te bedwingen?

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 04 juli 2013, 11:53:27 »

Piet,

De curve in de snelheidstabel al aangepast ?
Zoniet dan deze een stuk omlaag trekken.
De tabel toont de waardes van cv2 , cv6 en cv5(v min, v gem, v max ofwel een waarde voor stap 1, 14,28)

Mvg Robin

teunistreinen

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Raptorforum voor en door raptor gebruikers
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 04 juli 2013, 11:55:34 »

Hoi Piet

CV5 en CV6 aanpassen naar bijvoorbeeld de waarde 100 en 60 respectievelijk.

groeten van teunis
Gelogd
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 04 juli 2013, 13:16:56 »

@Teunis en Robin
Dat was het, daar was ik naar op zoek.
Ik heb de waardes van Teunis in gevoerd en die werken perfect.
Bedankt voor het meedenken.

grt Piet.
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 juli 2013, 17:43:30 door bossie »
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 04 juli 2013, 14:22:40 »

Piet,

Dat met CV5 en 6 zal ogenschijnlijk best werken, maar eigenlijk dien je eerst de motor efficientie op de rijregelaar af te regelen met CV56.
Je zal waarschijnlijke hebben gemerkt dat, voordat je CV05 en CV06 had aangepast, de lok niet meer in snelheid toenam als je de rijregelaar voorbij een bepaalt punt draaide.
Met CV56 haal je dit dode gebied eruit, vooral bij de LFCM met magneet is deze procedure aan te raden.
Nadat je CV56 (en eigenlijk ook CV55 en CV54) hebt ingeregeld, pas je CV05 en CV06 aan.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

teunistreinen

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Raptorforum voor en door raptor gebruikers
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 04 juli 2013, 16:45:30 »

Hoi Piet

Ja het kan allemaal nog mooier.
Wat ik doe is het volgende:

CV54 waarde 0 invoeren.
Vervolgens lok met deze waarde op de "baan" zetten, lok adres selecteren en F1 activeren.
Dan schiet de lok met een vaart over de baan over een lengte van ca 1,5 meter.
In die tijd heeft de decoder de eigenschappen van de motor geleerd.
Dat houdt in dat CV52, 53, 54, 55 en 56 zijn ingesteld.
Daarna kan je het beste CV 5 en 6  instellen.

Maar probeer het eens.
Dit werkt overigens alleen met versie 4 LOPI 54610, 54611 van na juni 2012.

groeten van teunis


Gelogd
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 04 juli 2013, 16:57:48 »

Hi Ad en Teunis, dat is ook een mooie truuk.
Kan ik de loc ook die 1,5 meter op de rollenbank laten afleggen?
Want om hem nou met zo'n vaart over de baan te laten stormen, en door een stel wissels heel laten lopen op volle snelheid is misschien wat veel van het goede.

grt Piet.

Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

teunistreinen

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Raptorforum voor en door raptor gebruikers
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 04 juli 2013, 17:33:47 »

Piet

Dan maak je een stuk rails van 2 meter. Of je maak een deel van je baan vrij. Ik heb een testbaantje bestaande uit een ovaal met 1 rechte tussen de 2 halve cirkels. Dat testbaantje gebruik ik ook om te programmeren.
Op de rollen bank kan natuurlijk ook, maar of de decoder dan de juiste instellingen krijgt vraag ik me af, het gaat er om dat de lok versneld op de rails tot maximum snelheid en weer stopt op de baan, daaruit haalt de decoder de gegevens voor het opslaan in de genoemde CV's.

groeten van teunis

PS heren specialisten als het onzin is hoor ik dat graag
Gelogd
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 04 juli 2013, 17:42:34 »

Ik heb ook even met een stel bogen en rechte stukken een ovaal gemaakt.
En jouw truuk gevolgd, is wel even je hart vasthouden als die toch wel zware loc full-speed door een R1 boog suist.
Maar het ziet er allemaal een heel stuk beter uit nu.

Een  :thumbup: gouden tip.

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 04 juli 2013, 21:17:59 »

Op de rollen bank kan natuurlijk ook, maar of de decoder dan de juiste instellingen krijgt vraag ik me af, het gaat er om dat de lok versneld op de rails tot maximum snelheid en weer stopt op de baan, daaruit haalt de decoder de gegevens voor het opslaan in de genoemde CV's.

groeten van teunis

PS heren specialisten als het onzin is hoor ik dat graag
Hoi Teunis,

Op de rollerbank kan het wel,maar je moet niet vergeten dat je op lagers staat,de lok kan gaan waggelen (zeker bij plotselinge versnelling),met het gevolg dat het proces verstoord wordt :(

Een simpel ovaaltje op de grond,of waar dan ook is in mijn ogen ook beter :thumbup:

Zelfs op een testbaan kan het proces verstoord worden door vuile rails,dus omdat ook uit te sluiten zou je je rails ook nog kunnen reinigen.

En niet te vergeten,je lokwielen te checken,want bij ombouw worden die nog weleens over het hoofd gezien ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

44er

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Blij dat ik met koploper rij....
    • http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31133.0
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 04 juli 2013, 21:42:41 »

Dames en heren ook,

Ik stel al mijn lok's af op een rollenbank en heb nog nooit meegemaakt dat er een onderbreking plaats vindt door wat voor oorzaak dan ook.
Ook de beruchte ESU run gaat uitstekend maar die gebruik ik niet meer , geen soulaas bij de meeste lok's alles gaat via programmer om de cv's te benaderen en te wijzigen.
Wie benauwd leeft zal benauwd  sterven , niet zo zwart kijken en als alles zo vuil is dat het amper rijdt , tja dan ben je lekker bezig met de hobby.

Gr, Jan
Gelogd




Intellibox,Loconet,6021,MS2 Koploper,Rosoft S88n,Lok's met Faulhaber,

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 04 juli 2013, 22:29:33 »

Hoi Jan,

Je hebt rollerbanken en Rollerbanken :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013, 00:16:01 »

Ook de beruchte ESU run gaat uitstekend maar die gebruik ik niet meer , geen soulaas bij de meeste lok's alles gaat via programmer om de cv's te benaderen en te wijzigen.
Hoe zoek jij dan de ideale settings Jan?
Want de diverse motoren verschillen nogal.
Schijf of trommelcollectoren zit een enorm verschil in.

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

loc1200

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013, 00:20:29 »

Ik kietel de Lopi V4 lekker met mijn 6021.

 :D   :D   :D

Gr. Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013, 08:56:02 »

Wat wil je daar mee zeggen Marcel?
Dat je Marklin Motorola meer dan genoeg vindt?
En een prijzige decoder maar voor 30% van zijn mogelijkheden gebruikt....?

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013, 11:11:06 »

Ja Ad, ik snap wat je bedoelt, maar mijn 3055 heeft een 3-polige DCM motor.
En ik ben op dit moment heel erg tevreden met hoe hij nu loopt.
Misschien dat ik er nog wel eens een 5-polig anker in zet.

Toch nog een klein vraagje, is er nog wat te doen aan de output van de licht uitgangen?
Ik gebruik deze steeklampjes:
80-10230-05 Allglaslampe T1 19V 70mA van Tams.
Maar ik vind dat ze er flauw branden, terwijl de zelfde lampjes in een loc met een Lopi 3 lekker helder schijnen.

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013, 12:20:52 »

Piet,

Met alleen een magneet erin is de motor nog steeds LFCM en geen DCM.

Heb je de lampjes van chassismassa geïsoleerd?
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

44er

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Blij dat ik met koploper rij....
    • http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31133.0
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013, 12:37:44 »

Beste Piet, fijne ex-collega :D

Ik zal je zeggen dat veel  lok's van mn naar max snelheid zijn afgesteld met de programmer
en de andere cv's vergeleken met de goed rijdende lok's ook zo afgesteld , het is even zoeken en pielen maar het moet uiteindelijk wel goed komen nu is het wel zo dat eigenlijk niet 1 lok gelijk is aan de andere zelfs niet als het gelijkwaardige modellen/types zijn , ervaring leert mij dat.
De lopi 4 heeft toen hij uitkwam wel problemen gekend maar dat is software matig opgelost vanaf mei 2011.
Moet er wel bij vertellen dat uiteindelijk koploper mijn baan bestuurd en het rijgedrag van de lok's in de hand houd  :D
Als je wil zal ik je wat lok cv waardes sturen , kun je misschien eens proberen en experimenteren.
Ik heb geen ervaring met alleen de magneet verwisselen, Ad geeft daar al antwoordt op eigenlijk, zo is het wel natuurlijk.
Heb wel geleerd dat ik geen esu magneten meer toepas.

Groeten, Jan
 
Gelogd




Intellibox,Loconet,6021,MS2 Koploper,Rosoft S88n,Lok's met Faulhaber,

fonzo999

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013, 13:05:06 »


Heb wel geleerd dat ik geen esu magneten meer toepas.


Jan,

Misschien heb ik dat gemist, maar kan je ook uitleggen waarom ?
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

44er

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Blij dat ik met koploper rij....
    • http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31133.0
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013, 15:17:19 »

Alphons,

Ik heb ooit 2 M* lok's omgebouwd met esu magneten en 3 polig anker (slecht rijdend) en een 5 polig anker (idem)
en daarna M* magneten, met prima rij gedrag. Maar lees ook van anderen die er wel tevreden mee rijden dus het kan altijd.
Maar dit is mijn ervaring met de esu magneten.

Gr, Jan
Gelogd




Intellibox,Loconet,6021,MS2 Koploper,Rosoft S88n,Lok's met Faulhaber,

fonzo999

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013, 15:19:49 »

Thanx Jan ! Weet ik dat ook weer.
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013, 17:28:17 »

Piet,

Met alleen een magneet erin is de motor nog steeds LFCM en geen DCM.

Heb je de lampjes van chassismassa geïsoleerd?
Ja de verlichting is los van de massa. Ondanks dat ESU in zijn handleiding zegt dat op de 'lokgehause' de retour voor de witte en gele draad zit.
Laat ik nou denken dat dit een DCM motor is, of niet?

En dit een LFCM

Nou en de bovenste zit in mijn 3055.
Dus waar zit het misverstand, Ad?

@Jan, ja stuur die cv's maar eens kan ik wat experimenteren.

grt Piet.

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013, 21:17:20 »

Piet,

Jouw beschrijving bij de plaatjes klopt. ;)
Ik kan natuurlijk niet door de kabel van het internet jouw lok bekijken, maar je schreef dat je een permanent magneet 220560 had plaatst.
Die magneet ziet er zo uit:

Plaatje is van http://www.web-hgh.de
Dus ga (of ging) ik ervan uit dat het originele anker en motorschild zijn blijven zitten.
Ondanks de andere magneet blijft de motor een LFCM, met 3-polig anker.

Het plaatje van de DCM motor die jij laat zien is van een 60941 motorset en past niet in de 3055.
Wil je een 5 polige DCM motor in je 3055, dan heb je de motorset 60944 nodig.
Hopelijk is het e.e.a. je nu duidelijker geworden. ;)

Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013, 22:20:53 »

Hi Ad,
Nee die magneet heb ik niet geplaatst sorry voor de verwarring.
Dit is een plaatje van mijn 3055

En daar zie ik toch duidelijk een D(rum) C(ollector) M(otor) of niet?
Dat witte blokje onder die massa lip is 2 zijdig kleefband dat op de magneet zit
Ik denk dat de magneet een 60904 magneet is.
De plaatjes had ik vanaf het internet geplukt omdat ik de verschillen in collector wilde aangeven, en vervolgens dat verzuimde er bij te zetten. Stom he?

Grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013, 01:00:32 »

Piet,

Eerst geef je aan:
Ik heb een 3055 voorzien van een Marklin permanent magneet (22 0560)
En vervolgens geef je aan:
Ja Ad, ik snap wat je bedoelt, maar mijn 3055 heeft een 3-polige DCM motor.
Misschien dat ik er nog wel eens een 5-polig anker in zet.
En dan blijkt dat je er gewoon een complete 5 polige motor á la 60944 hebt in gezet....... 8o
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013, 01:28:22 »

En dan blijkt dat je er gewoon een complete 5 polige motor á la 60944 hebt in gezet....... 8o
Ad dat heb ik dus niet, er zit een 3 polig anker in, lees jij wel goed?
Dat staat er toch echt!

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

wissels

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013, 08:43:16 »



edit Walter bovenste foto

Nou en de bovenste zit in mijn 3055.


Hallo Piet,

ik zie hier toch echt een 5 polige anker, voor de zekerheid even op mijn eigen pc deze vergroot,

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013, 09:29:38 »

En dan blijkt dat je er gewoon een complete 5 polige motor á la 60944 hebt in gezet....... 8o
Ad dat heb ik dus niet, er zit een 3 polig anker in, lees jij wel goed?
Dat staat er toch echt!
Hoi Piet,
Dan ben ik benieuwd hoe je dat 3 polige anker erin hebt gekregen.
De 3 polige DCM ankers hebben namelijk een grotere diameter dan de 5 polige ankers die normaliter in deze motoren worden toegepast.
Een 3 polig anker past gewoonweg niet in de magneet die jij erin hebt zitten.
Ook heeft het motordraaistel een ankerasgat van 2mm en de 3 polige ankeras heeft een diameter van 1,5mm.
De as van een 3 polig anker zou simpelweg in het asgat rammelen.
De 5 polige ankers vvan de vervangingsmotoren voor een LFCM hebben namelijk aan één kant van het anker een dikkere bus, zodat deze in het grotere asgat van het motordraaistel past.
Het bijbehorende 5 polige anker 210888 ziet er zo uit:

Links zie je dikkere bus op de as zitten, met daaraan ook het tandwiel.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Wim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013, 09:43:29 »

He Piet,
lees jij wel goed ?

Dat is toch echt een DCM met 5-polig anker in een LFCMotor behuizing, hoor !
Even tellen...
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013, 10:12:01 »

Over lezen gesproken heren, ik geef toe dat ik niet altijd in deze draad erg duidelijk ben geweest maar lees svp even het onderstaande citaat.
De plaatjes had ik vanaf het internet geplukt omdat ik de verschillen in collector wilde aangeven, en vervolgens dat verzuimde er bij te zetten. Stom he?
Het ging mij alleen maar om de term DCM en LFCM en om niets anders.
Maar goed ik begrijp dat hier een aantal mensen tegen hun limiet aan lopen  :-)
Wat ik opmerkelijk vind, is dat er hier mensen zijn die precies weten wat een ander in zijn modellen heeft gebouwd, als of ze er naast zaten tijdens de ombouw en dan een verkeerde afbeelding aangrijpen om een hele polemiek te starten.

Ik ben echt niet van plan om een goed lopende motor uit elkaar te gaan halen en te laten zien wat voor anker er bij mij in zit.
Geloof me er zit een 3-polig anker in, met trommelcollector en aan beide kanten een dunne as met een diameter van 1.47 mm.
En het motorschild en de magneet zijn afkomstig uit ombouw set 607670.

En op de vraag die ik ook gesteld heb over de verlichting hoor ik niemand.......... dat is nou jammer.

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

2504

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013, 10:40:42 »

Piet,

Vraag tav verlichting, knippert/trilt deze nu ook?
Heeft u deze verlichting aan de loc massa aangesloten?

Na mijn weten kan bij een Esu decoder de verlichting voor en achter ook aan de Blauwe draad, MITS de verlichting geen contact maakt met de locmassa (frame).
Dit levert volgens mij een andere spanning op, tav de verlichting, in ieder geval een "trillingsvrije" verlichting.
Verder lees ik dat een loc programmeerder heeft, heeft u al lopen "spelen" met de instelling van de licht stekte daar?

Mogelijk levert dit ideeën op, om te bekijken/onderzoeken.
Gelogd

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013, 11:02:05 »

Vraag tav verlichting, knippert/trilt deze nu ook?
Neen.
Heeft u deze verlichting aan de loc massa aangesloten?
Neen ook niet.
Na mijn weten kan bij een Esu decoder de verlichting voor en achter ook aan de Blauwe draad, MITS de verlichting geen contact maakt met de locmassa (frame).
De blauwe draad is volgens de handleiding de U+
Ik heb dit schema als uitgangspunt gehanteerd,
Achterverlichting op de gele draad en voor op de witte draad.
Met dit verschil dat de lampjes niet aan het frame zitten maar dat de blauwe draad als retour dient.
Op de massa knipperden ze.

Dit levert volgens mij een andere spanning op, tav de verlichting, in ieder geval een "trillingsvrije" verlichting.
Verder lees ik dat een loc programmeerder heeft, heeft u al lopen "spelen" met de instelling van de licht stekte daar?
Heb ik gedaan, maar dit geeft geen verandering, ik denk dat alles al voluit staat.

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

wissels

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013, 11:02:26 »

Hallo Piet,

Het wordt inderdaad een janboel

Dus ga ik uit van jouw foto van jouw loc, ik meen hier het motorschild 214121 uit de ombouwset 60904 te zien, hier horen de magneet en 5 polige anker bij uit dezelfde set. De juiste CV waarden zijn hiervan afhankelijk. Een ander anker is niet juist, en zou de verkeerde gemonteerd zijn.

http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60904_Ombouwset

Met de standaard 3 polige grote schijfcollector had je kunnen ombouwen met een bijpassende Esu magneet.

De verlichting kan je dimmen via je locprogrammer via de optie funktieuitgangen nadat jij de decoder hebt uitgelezen, standaard staat deze waarde voluit

met vriendelijke groet,

Walter


Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013, 11:12:04 »

Hoi Walter,
laten we over die motor maar stoppen want het wordt steeds onduidelijker,
Het ding rijdt prima en ik ben er zeer tevreden mee, zoals het nu is.

Wat betreft de verlichting, ja die staat nu voluit en ik vind het niet te sterk maar eerder te zwak.
Dus is zou wel wat meer licht zien, overdag zie je alleen als je recht voor de loc staat dat de verlichting brandt.
Terwijl mijn BR01 uitgerust met een Lopi V3 en het zelfde lampje, gedimd moest worden.
Daarom stelde ik de vraag.

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013, 11:42:09 »

Piet,

De standaard 19volt lampjes branden inderdaad vrij zwak en de dimfunctie staat normaal gezien uit.
Meer spanning kun je niet op de lampjes krijgen.
Wat je kunt doen, is om er 16Volt lamples in te steken en met de dimfunctie naar de gewenste licht sterkte brengen.
Andere optie is om warmwitte leds in de houder te prikken en tussen de oranje draad en de houder een voorschakelweerstand van 1kOhm opnemen.
De leds kun je dan verder dimmen tot de gewenste lichtsterkte.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #36 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013, 11:47:11 »

Hi Ad,
dan ik ga er warm witte leds in stoppen.
Heb je ook een bestelnr van een of andere leverancier?

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #37 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013, 12:30:22 »

Piet,

Kijk eens hier. ==> klik.
Of je zoekt bij Conrad etc.
Bestelnummers heb ik zo niet voor je.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 09 juli 2013, 13:20:24 »

Andere optie is om warmwitte leds in de houder te prikken en tussen de oranje draad en de houder een voorschakelweerstand van 1kOhm opnemen.
Is 1K niet wat weinig Ad?

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 09 juli 2013, 14:11:54 »

Piet,

3 leds in serie met een 1k weerstand is prima.
Je kunt dan eventueel nog dimmen met de dimfunctie van de decoder.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 10 juli 2013, 17:24:59 »

Ik heb de led's ingebouwd met voorschakel weerstandjes en de helderheid ingesteld.

Met dit als resultaat.

Geslaagd project, denk ik.
grt Piet.
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 juli 2013, 21:20:38 door bossie »
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 10 juli 2013, 17:30:25 »

mooi.Hebben de treinen in Nederland geen achterlichten ? De leds bestel ik via e*ay in UK.Spotgoedkoop in grote hoeveelheden.300 warmwitte leds voor 5 euro.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #42 Gepost op: woensdag 10 juli 2013, 17:43:19 »

Hoi Johnny treinen wel, maar sommige (oude) locomotieven niet.
Van dit type zijn er ook exemplaren met rode lichten geweest (ombouw programma van NS zelf).
Maar de 1212 is bij mijn weten nooit omgebouwd.

Hier zie je de 1212 met een losse (batterij gevoedde) rode lantaarn.

Dit is de 1224 die is wel omgebouwd.
En die heeft dan weer een witte lamp in het midden om aan A frontsein te verkrijgen, terwijl de oude versie een ongekeerde L als frontsein hadden.

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #43 Gepost op: woensdag 10 juli 2013, 17:50:49 »

oke weer wat bijgeleert.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

44er

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Blij dat ik met koploper rij....
    • http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31133.0
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 10 juli 2013, 18:15:06 »

Piet,

Mooi opgelost en afgesteld , kan je weer een fraai ombouw projekt afvinken :D

Gr, Jan
Gelogd




Intellibox,Loconet,6021,MS2 Koploper,Rosoft S88n,Lok's met Faulhaber,

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: 3055 uitgerust met permanent magneet en ESU LP4 54611
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 10 juli 2013, 21:21:18 »

Dank voor het compliment Jan.

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.129 seconden met 29 queries.