Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baan van Diederick

Gestart door diederickvz vrijdag 22 maart 2013, 14:55:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan van Diederick
diederickvz
gast

Baan van Diederick
En dan hier wat foto's van mijn takelsysteem. Om uit te dokteren of het allemaal werkt en een beetje soepel loopt, heb ik in eerste instantie gekozen voor nylon touw (gekocht bij de Praxis), dit wordt nog vervangen door staalkabels waarbij ik aan een uiteinde kabelkousjes laat knijpen, aan de andere kant monteer ik dan zo'n kabelklem in combinatie met een draadspanner om de precieze hoogte in te kunnen stellen. Aan de wand heb ik een handlier (gekocht bij Burgers in A'dam Noord) gemonteerd waarvan de handel precies langs het kozijn kan draaien. Er zijn verschillende versnellingen te gebruiken, ik gebruik de middelste, dan draait het licht en snel genoeg. Ik kan de tafel bijna tot aan het plafond draaien. In het plafond heb ik betonankers gebruikt, waar ik een oogmoer opgedraaid heb. Hieraan zijn de katrollen in de vier hoeken bevestigd. Via een geleide-systeem komen de vier kabels bij elkaar en wordt de lierkabel ingehaakt. Aan de onderkant van de tafel komt een donkerblauw doek, zelfde kleur als de muur, om alle bedrading aan het oog te onttrekken. Wordt vastgezet met haakjes en vitrage-veren zodat je het makkelijk weg kan halen om ergens bij te kunnen. De tafel hangt in mijn werk- annex logeerkamer, eronder staat een slaapbank. Ik klap het bed helemaal naar beneden als de baan in de laagste stand staat (trein-rij-stand), als ik wat wil werken aan de baan, takel ik de baan wat omhoog en laat ik de baan aan een kant op de rugleuning van het bankbed rusten, ik kan dan in het midden van de baan, staand overal goed bij.
Tot zover voldoet alles goed....
Baan van Diederick
diederickvz
gast

Baan van Diederick
Als er vragen zijn, geef ik daar graag antwoord op....
Re: Re: even voorstellen...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Re: even voorstellen...
Hi Diederick,

Ziet er goed uit.
Ook nagedacht om de "kabel" naar beneden aan de baan dubbel uit te voeren i.v.m. het gewicht ?

groet
Harald
Re: Re: even voorstellen...
diederickvz
gast

Re: Re: even voorstellen...
Ik denk dat dat niet nodig is, het totale gewicht valt wel mee,  verdeeld over de vier kabels draai je het geheel zonder veel moeite omhoog. Bovendien zou dan de lengte van de kabel vanaf de haak naar de volgende katrol ook twee keer zo lang moeten zijn of over nog meer schijven moeten lopen. Ik wil alleen uiteindelijk de rek eruit hebben. De huidige lijnen kan ik dan gebruiken voor de maat van de uiteindelijke staalkabels.
Re: Re: even voorstellen...
welkom Diederik.
mooie baan en handig takel-systeem!

groet,
willem
Re: Re: even voorstellen...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Re: even voorstellen...
Hi Diederick,

OK duidelijk

groet
Harald
Re: Re: even voorstellen...
jeroen2211
gast

Re: Re: even voorstellen...
Hallo Diederick,


welkom op de site.  Jeee, man wat een baan. Lekker ruim opgezet zodat je je er kan uitleven.
En ook leuk datje vrouw mee denkt!

heel veel plezier  op de site en succes met bouwen.

groetjes
Jeroen
Re: Re: even voorstellen...
keeszondag
gast

Re: Re: even voorstellen...
Diederick, ziet er fraai uit, dat heb je knap uitgedacht en gerealiseerd! Als de tafel omhoog of omlaag gaat, staat de meeste kracht op de katrol recht boven de handlier. Ik zie dat je een kanaalplaat vloer hebt, zit het anker daar niet in een kanaal?

Is deze kamer in het souterain want waarom lopen de CV leidingen langs het plafond?
Re: Re: even voorstellen...
diederickvz
gast

Re: Re: even voorstellen...
Hallo Kees, ik weet niet precies wat je bedoelt met een "kanaal plaat vloer", ik woon in een appartementenblok op de derde verdieping (geen souterain). Het is heel hard beton, heb vroeger keilbouten gebruikt om dingen op te hangen, tot iemand me attent maakte op de genoemde betonankers, werkt prima! Ik heb door het hele huis de verwarmingsbuizen langs het plafond lopen, zijn we aan gewend :-)  ...
Re: Re: even voorstellen...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Re: even voorstellen...
Welkom op het forum en lief van je vrouw dat  ze je weer opnieuw aan een prachtige hobby heeft geholpen.
(of liep je haar voor de voeten?  >:-D )
:thumbup: Mooie constructie heb je gemaakt.
Suc6 met de verdere bouw.

Dirk-Jan (ook mijn vrouw is erg blij met mijn treinenhobby O:-D)
Re: Re: even voorstellen...
diederickvz
gast

Re: Re: even voorstellen...
Even een vraag, als herintreder moet ik nog een beetje wennen aan het digitale aspect... Ik heb zitten zoeken op het forum, maar vind niet echt een antwoord... Ik heb problemen met de snelheid van mijn locs als ze allemaal tegelijk rijden (zakt terug) Denk dat de trafo bij mijn MS1 te zwak is. Kan ik die 18VA trafo omruilen voor de 32VA witte trafo die ik nu voor mijn wissels gebruik? Dus snoertje met ronde stekker afknippen en aan de witte trafoaansluitingen klemmen en verbinden met mijn aansluitrail? En kan ik de grijze MS1 trafo gebruiken als voeding voor mijn wissels, die ik met blauwe schakelkastjes bedien. Graag reactie/advies of verwijzing naar forumartikelen hierover.... Alvast bedankt!
Re: Re: even voorstellen...
diederickvz
gast

Re: Re: even voorstellen...
Hoi, ik heb even gegoogled en snap nu wat je met kanaalplaatvloer bedoelt.... Naar mijn idee zijn de plafondplaten massief, ik ben nog nooit bij het boren in een kanaal uitgekomen... Maar ik begrijp nu je opmerking... Nee,echt errug massief beton (alleen met een hele goede betonhamer in te boren), dus echt heel sterk... De tafel blijft echt wel hangen  :D... groet D.
Re: Re: even voorstellen...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Re: even voorstellen...
Hallo Diederick.
Vragen die je stelt in het voorsteltopic worden maar weinig gelezen en soms helemaal niet beantwoord.

Je kunt het beste je vragen opnieuw stellen maar dan in het daarvoor bedoelde onderwerp en je zult zien dat je vragen snel en duidelijk beantwoord worden.

Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Re: even voorstellen...
diederickvz
gast

Re: Re: even voorstellen...
Alles opgelost! Heb de twee trafo's omgewisseld en alles loopt nu als de spreekwoordelijke trein!!! zie alhier:http://www.youtube.com/watch?v=pXblazuKcSY Bedankt iedereen voor de leuke reacties!
Re: Re: even voorstellen...
keeszondag
gast

Re: Re: even voorstellen...
Zo, dat gaat lekker snel!  :)
Re: Re: even voorstellen...
diederickvz
gast

Re: Re: even voorstellen...
En de wissels zijn prima te schakelen met de 18VA trafo....
Re: Re: even voorstellen...
           

                                                         Hallo Diederickvz,


Het is een goede oplossing, de ophanging via katrollen ,ideaal voor mensen die over weinig plaats beschikken  een geniaal  constructie  Top.
Alleen vraag ik mij af ,als ge met landschap gaat bouwen huizen eventueel gebergte enz... gaat dat niet hinderlijk zijn of niet ,als men steeds  de plaat op en neer moet laten ?.
Ik weet natuurlijk uw planning niet wat ge wilt gaan bouwen.

Vgr ,Herman (viditv)
Re: Re: even voorstellen...
diederickvz
gast

Re: Re: even voorstellen...
Hoezo hinderlijk, in het midden is een gat waardoor ik overal bij kan. Ik ben van plan een scenery te gaan bouwen van Amsterdam, achterwand Indische Buurt, zijwand Durgerdam, in het midden Oosterpark, grachtjes met grachtenhuisjes etc. Ik houd jullie op de hoogte....
Re: Re: even voorstellen...
keeszondag
gast

Re: Re: even voorstellen...
Mooi man, prima idee!! Ik ben benieuwd!
Re: Re: even voorstellen...
diederickvz
gast

Re: Re: even voorstellen...
De baan groeit gestaag, het wordt Dapperdam met op de voorgrond Dapperdam CS. Ben nu bezig zelf bovenleiding te maken over de hele baan.
Re: Re: even voorstellen...
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Re: even voorstellen...
Leuk dit om te volgen vorderingen gaan goed Diederickvz.
En aangezien ik opgegroeid ben in Indische Buurt en veel bij de marktkraam van me familie op de dappermarkt heb gespeeld trekt dit extra me aandacht. :thumbup:
Re: Re: Baan van Diederick
fransspoor
gast

Re: Re: Baan van Diederick
Hoi Diedericvzk,

Ok ik ben in die omgeving opgegroeid, namelijk op de Oostelijke Eilanden.Tussen de Indische buurt en Centraal Station.
Dus ook heeft het mijn extra aandacht. Ben benieuwd naar de vorderingen.
Veel succes met de verdere bouw van de scenery.

Grt,
Frans.
Re: Baan van Diederick
diederickvz
gast

Re: Baan van Diederick
Waar woonde je dan? In een van de oudere gebouwen/woningen tussen alle huidige nieuwbouw? Ik woon aan de Cruquiusweg en kijk uit over de Veemarkt en schuin op het spoor CS-Muiderpoort
Re: Baan van Diederick
diederickvz
gast

Re: Baan van Diederick
Zo, intussen groeit de baan gestaag! Dapperdam is nu rondom voorzien van bovenleiding, was een heel karwei, maar toch wel erg leuk om dit zelf te maken!
Re: Baan van Diederick
Aliebengalie
gast

Re: Baan van Diederick
Mooi hoor , en vreselijk mooie gebouwen , helaas daar geen plek voor thuis..... :D

Maar je foto's zijn om te genieten.

Mvg: Alex
Re: Baan van Diederick
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Diederick
Ziet er geweldig uit zo Diederick. :P

Tony
Re: Baan van Diederick
diederickvz
gast

Re: Baan van Diederick
Geduld, geduld, in het midden komt het Oosterpark en de gebouwen/huizen staan al op de tekentafel....
Re: Baan van Diederick
loc6400
gast

Re: Baan van Diederick
Mooie baan. :thumbup:
Re: Baan van Diederick
fransspoor
gast

Re: Baan van Diederick
Diederickvz,

Tijdje afwezig geweest op het forum.
Zag dat je me had gevraagd waar ik heb gewoont,dat was op de Oostelijke Eilanden. Wittenburg en Kattenburg. Ken de Cruquiusweg nog uit de tijd dat daar de loodsen waren van v Gend & Loos en het spoor over de kruizing van de Sarphatiestraat en de Cz Peterstraat

Grt,
Frans
Re: Baan van Diederick
diederickvz
gast

Re: Baan van Diederick
Zo intussen is er ook een trammetje bijgekomen. En een tweede is onderweg, ook op Marktplaats gescoord. Ze worden nog gespoten in de kleuren van het GVB. In het midden komt het oosterpark (waar nu het gat zit). Dus de trammetjes rijden straks ieder in tegengestelde richting hun rondjes om het park. Ik heb van de zomer boompjes gekweekt van zeeschuim. In de komende winter ga ik deze boompjes verfraaien en die komen dan onder anderen in het park. Twee weken geleden heb ik vanaf het balkon van iemand in de Dapperbuurt foto's mogen maken van de spoordijk vlak voor station Muiderpoort. Het was die dag prachtig weer met een schitterende blauwe lucht met mooie wolken. Deze foto's ben ik nu aan het bewerken tot een panoramafoto die op de hele breedte van de achterwand komt. Hoe het er ongeveer uit komt te zien kun je op de foto zien. Ik ga alle bovenleidingen nog wegretoucheren. Op het videootje kun je de vorderingen zienhttp://youtu.be/l1JwUi6aOuw
Re: Baan van Diederick
Begrijp zelf niet waarom ik jouw topic niet eerder bekeken heb...

Echt fantastisch, wat je allemaal realiseert op een takelbare baan.
De bovenleiding met masten enzovoorts, is mooi gemaakt. Pet af :important:
Je hebt nog aardig wat "retoucheerwerk"te doen op je achtergronden.
Doch dat komt ongetwijfeld goed.
Nogmaals: Mijn complimenten. :thumbup:
Re: Baan van Diederick
diederickvz
gast

Re: Baan van Diederick
Dank voor de complimenten! Ik heb er erg veel lol in!
Re: Baan van Diederick
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Diederick
ik ben geboren in de indische buurt(sieboga straat)
en verders opgegroeid to een jaar of 10 in de pontanusstraat(vroeger het bode centrum)
en nu in Noord
Mooie baan en een mooi thema(buurt)
Re: Baan van Diederick
diederickvz
gast

Re: Baan van Diederick
De foto's heb ik gemaakt vanaf een balkon in de Pontanusstraat!!!!
Re: Baan van Diederick
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan van Diederick
Schitterend filmpje diederickvz.

Foto vanaf de Pontanusstraat genomen is fantastisch gewoon jeugd herineringen komen weer boven.
Ik ben opgegroeid in de Balistraat later gingen we in de Soembawastraat (boven het taxibedrijf) wonen heb er tot me 19de gewoond mooiste tijd van me leven.

En net als Nero woon ik nu ook in Noord.

Blijf je topic in de gaten houden wordt hij wordt wel heel mooi zo met tram en zo. :thumbup:
Re: Baan van Diederick
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Diederick
moet dan vlak bij het viaduct naar het stations plein zijn
Dan links de roomtuintjes en rechts richting amstelstation
Jammer dat daar zoveel mooie oude panden zijn gesloopt(door slechte staat :O)
Misschien eens met elkaar afspreken als er hulp gewenst is
Re: Baan van Diederick
MarcelA
gast

Re: Baan van Diederick
Hi Diederick,
Zie je draadje nu pas en heb het zojuist doorgebladerd. Ziet er heel mooi uit zeg.
Ben benieuwd hoe je achterwand er uiteindelijk uit komt te zien.
Ik blijf je draadje volgen.
Re: Baan van Diederick
diederickvz
gast

Re: Baan van Diederick
Update baan van Diederick, er rijden nu twee trammetjes, ben bezig de rails in het wegdek weg te werken. Op de beurs in Houten een set dubbeldekkerrijtuigen gescoord. Na montage van kleinere AC-wieltjes, loopt de combinatie als de spreekwoordelijke trein. Binnenkort verlichting monteren. Ook in de trammetjes...
Filmpje hier http://www.youtube.com/watch?v=f4I4VB_06CM&feature=youtu.be
Re: Baan van Diederick
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Baan van Diederick
mooi gemaakt ... gelukkig moet ik mijn baan niet optrekken  :? :? :? :? :? :? :?

Groeten Freddy
Re: Baan van Diederick
Leuk :important:
't Zijn wél snéltrams...
Re: Baan van Diederick
diederickvz
gast

Re: Baan van Diederick
Tja dat zou ook niet meer kunnen met ellebogenstoom...  :D
update Baan van Diederick
diederickvz
gast

update Baan van Diederick
Zo, uiteindelijk besloten om de zaag in mijn baan te zetten; uiteindelijk bleef er te weinig ruimte over voor scenery en bebouwing. Binnenkort gaat er gebouwd worden. Huizen in de stijl van de huizen aan het oosterpark aan de linkerkant, kleine huizen aan de rechterkant in de stijl van de Watergraafmeerse Archimedesweg tussen de Hogeweg en de Molukkenstraat. Middenachter huisjes in de stijl van betondorp. En in het midden op het deksel het Oosterpark zelf.... Besloten om de middelste baan (ik had 3 parallelle sporen) te laten verzinken en een schaduwstation te maken achter-onderin mijn baan. Daardoor heb ik ook de mogelijkheid om treinen en treinstellen klaar te zetten in dit schaduwstation. In het schaduwstation zijn nu 5 evenwijdige sporen, 4 doorlopend en een met stootblok. Alle wissels bedien ik met kastjes met terugmelding, zodat ik kan zien hoe de wissels staan. Op dit moment heb ik via YouTube van iemand in Taiwan een klein Accespoint met wifi en webcam voor de Ipad besteld. Is nog niet gearriveerd, maar hiermee kan ik draadloos op mijn Ipad zien wat er in het schaduwstation gebeurt. Zo gauw ik dat werkend heb zal ik wat foto's/video's plaatsen.
De achterwand is nu voorzien van een panoramafoto genomen vanaf een balkon in de Pontanusstraat, richting Indische buurt en Muiderpoortstation. Links en rechts komen doorkijkjes van Prinseneiland en Bickerseiland (zijn in de maak, kost een boel retoucheerwerk!!!)
Afijn, de foto's spreken voor zich....
Update 2 Baan van Diederick
diederickvz
gast

Update 2 Baan van Diederick
Overigens, de blokkerhuisjes verdwijnen nog, maar staan nu even als vulling op de baan. Hier nog een paar foto's. Op de laatste foto kan ik zien hoe de sporen lopen in mijn schaduwstation en waar welke wissel zit.... Zolang ik de camera nog niet heb geinstalleerd, moet het maar even zo. Aan de onderkant van mijn baan/tafel zitten twee gaten waar ik met mijn hoofd inpas, zodat ik kan puinruimen als het een keer misgaat...
Re: Baan van Diederick
Is dat een parodie op het lied van Boudewijn De Groot "als de rook om mijn hoofd" word dan als de baan om mijn hoofd zit kan ik er weer tegen. :)
Re: Baan van Diederick
keeszondag
gast

Re: Baan van Diederick
Het blijft een leuk project, lekker "hoofd"-stedelijk......
Re: Baan van Diederick
diederickvz
gast

Re: Baan van Diederick
De router van het vorige bericht is gearriveerd en met een Logitech webcam C525 geeft dat een zeer bevredigend beeld!! Zie http://youtu.be/meAV6xXUWO0 als iemand hier meer informatie over wil, laat maar weten!
Re: Baan van Diederick
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Diederick
fraai met de achtergrond
Kenmerkend het seinhuis :thumbup:
Re: Baan van Diederick
diederickvz
gast

Re: Baan van Diederick
Zomaar even een update van Dapperdam. Het sikje wat ik onlangs gekocht heb, rijdt nu met zwaailicht zijn rondjes.... http://youtu.be/qEZDZq2AYl0
Re: Baan van Diederick
diederickvz
gast

Re: Baan van Diederick
Zo, weer een update van Dapperdam. De achtergronden links en rechts zijn er nu ook, de baan krijgt steeds meer een Amsterdamse uitstraling... Kijk maar eens http://youtu.be/05DoSIYRi-g
In het midden rijden nu ook twee nostalgische trammetjes, lijn 10. Het zijn Atlas-modelletjes voorzien van Halling aandrijving. Ze rijden op bovenleiding.
Re: Baan van Diederick
Hoi Diederick,

Mooi hoor die Amsterdamse motieven.
Alleen mogen de treinen wel iets rustiger rijden, net zoals de 2 lijn tientjes overigens.
Ik zou niet graag een van de passagiers zijn, op een van deze rijdende racers.

Verder zeker geen commentaar, ziet er echt leuk uit.

Met vriendelijke groet,
Peter