Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Zie tussen de bomen het bos niet meer

Gestart door molly zondag 30 juni 2013, 18:18:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zie tussen de bomen het bos niet meer
Zoals de titel al zegt zie ik het niet meer om een M rail baan mat I train te gaan besturen.
Het programma ken ik wel dat ik niet het probleem.
waar ik mee zit is het volgende.
De een praat over massadetectie en de andere over stroomdetectie.
Aangezien ik totaal geen verstand heb van elektronica is dit voor mij moeilijk te begrijpen.
Wel begrijp ik dat je via Stroomdetectie de contactrail 5104,5105,5115 nodig hebt of deze zelf maken zoals hier;http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=rails:m-rails-contactrail.

Welk systeem is nu het beste ?
En wat heb ik nodig ( naast een pc) om mijn baan via I train te kunnen besturen ?

Ik wil wel de Ecu ecos 50000 )50200) aanschaffen.
Nu bestuur ik de trein via de 6021.
Wissels via de keyboard 6040 heb hiervoor 4 wissels decoders van marklin.

Kan je via de ecos ook je schaduwstation automatische laten werken?
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Bij stroomdetectie detecteer je de stroom die opgenomen wordt door de trein die op het railstuk staat. Dat betekent dat de motor van de locomotief of een wagen met verlichting gedetecteerd wordt. Je moet dus eigenlijk achter iedere trein een wagen met sluitlicht (via sleper) hangen, anders kun je de wagens verliezen en merkt de computer dit niet op.

Bij massadetectie maak je gebruik van het feit dat wisselstroomassen stroom geleiden. Door één railstaaf te isoleren en aan de detector aan te sluiten, kun je zien wanneer een as van de trein verbinding maakt tussen beide railstaven.
Dit is in M-rail heel lastig te realiseren omdat bij bijna alle railstukken beide railstaven met elkaar verbonden zijn. Alleen met de contactrails kan het, maar die zijn er maar in 2 uitvoeringen (1/1 recht of "5100"-bocht). Het is ook mogelijk zelf M-rails te verbouwen. Dit is echter veel werk met grote kans op storingen.

Omdat digitaal met de computer vereist dat de computer op ieder moment weet waar de treinen zich bevinden, is mijn advies om dit niet in M-rails te gaan doen. Met C-rail of K-rail gaat het veel eenvoudiger.
Digitaal met de hand op M-rail werkt wel goed.

groetjes
Henk
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Hoi Henk,

Wij hebben een baantje met M-rails goed met de computer werken zonder probleem. Je hoeft alleen maar de middenrail op enkele plaatsen te scheiden, zodat je blokken maakt, waar e stroomdetectie op kunt zetten.

Groet,
Bert
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Als je met de pc je baan gaat besturen en je hebt zoals je zegt een 6021 en 6040 waarom zou je dan een dure centrale kopen met een interface 6050 of 6051 gaat dit ook.
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Bedankt allemaal.

@Johnnytrein daar heb ik ook aan zitten denken om via de interface 6050 de baan te gaan besturen.
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Lekker met 14 stappen rijden ?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Ben ik met je eens Peter, ik ben mijn loks met "oude" decoders van lieverlee aan het ombouwen naar mfx of DCC...
Het kan wel met stroomdetectie of schakelrail oid, het nadeel is dat je dan alleen de loc ziet (de verbruiker). Blijft er ergens een wagon plakken dan merk je dit niet...
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Citaat van: Leeeke op donderdag 04 juli 2013, 23:58:49
...Blijft er ergens een wagon plakken dan merk je dit niet...

En ook daar zijn natuurlijk weer uitstekende oplossingen voor...!  :D
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Inderdaad alle drank gelegenheden op tijd sluiten dan kunnen ze niet blijven plakken of ging het over iets anders?  :)
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Citaat van: degeluidsman op donderdag 04 juli 2013, 19:26:14
Lekker met 14 stappen rijden ?


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Sorry dit begrijp ik niet helemaal. :?
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Met 14 stappen bedoelt men dat6 de snelheid van de loc met 14 stappen toeneemt.
Zeg maar dat ze een versnellingsbak hebben met 14 versnellingen.
Er zijn ook centrales die 28 stappen of zelfs 128 aankunnen.
Ik zou me daar voorlopig maar niet al te druk over maken, zelfs met 14 stappen rijden treinen best mooi mits je ze niet op topsnelheid laat rijden wat ook met een andere centrale geen gezicht is.
Een trein die als zoef de haas over de baan sprint vind ik persoonlijk geen gezicht.
Over het algemeen zie ik dat de meeste treinen toch al te hard rijden.
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Oke bedankt voor de uitleg tom,
Ik was ook niet van plan om mijn treinen hard over de baan te laten race   :).
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Beste Gerrie,

De 14 of 28 of 128 stappen heeft niets met de topsnelheid te maken, maar wel of je snelheidsveranderingen "schokkerig" zit gebeuren als de snelheidsknop van je centrale één stapje hoger of lager zet.

Mocht je met iTrain gaan rijden, dan is een "veel kunnende" centrale zoals de Ecos of het CS niet echt nodig, de Tams Easycontrol is dan een mooie centrale met ingebouwde interface, zowel USB als wel serieel, bij mijn vereniging, de MSG/den Bosch is hij de meest gebruikte centrale.

Groet, Anne W
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Bedankt voor je uitleg.
het is nog niet zeker of ik via de pc alles ga besturen.
Denk er ook over om de oude Memory 6043 te gebruiken.
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zie tussen de bomen het bos niet meer
Beste Gerrie,

Ga 31 augustus naar Houten, wellicht staat iTrain er, zeker staat Raptor er, ook een uitstekende vervanger voor je 6021, en je hebt voor goed automatiseren geen pc nodig, later kun je wel een tablet of zoiets gebruiken als "hulpje".

Groet, Anne W