Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Treinen rijden soms wel, soms niet OPGELOST!

Gestart door Rocky zondag 30 juni 2013, 13:54:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Treinen rijden soms wel, soms niet OPGELOST!
Hallo allemaal,

Ondanks dat ik even niks gepost heb op het forum, ben ik wel flink bezig met de hobby. Nu heb ik ondertussen mijn schaduwstation af. Ik heb een ringleiding aangebracht en op verschillende punten vastgemaakt aan de baan. De lengte van de baan is niet gigantisch en ik heb eerder de baan al als een helemaal gelegd en alles werkte op basis van 1 CS2 met een 60061 transformator. Nu komt het. Voordat ik wilde beginnen met de bovenkant en rangeergedeelte, wilde ik eerst alles even testen of het werkt.

Nu hebben al mijn treinen kuren. Ze stoppen midden op de rails terwijl daar gewoon spanning op staan. Dit geldt voor de wat oudere treinen (+/- 5 jaar oud), maar ook de nieuwe (+/- 2 weken oud). Ik heb de ringleiding losgekoppeld, het probleem blijft. Ik ben bijna radeloos. Het enige wat op de baan ligt zijn rails en 8 wissels. De verlichting van de wissels zit op een aparte ringleiding. Alle wissels zijn voorzien van een Märklin decoder. Zodra ik de trein een zetje geef, erop duw, of de sleeper op de rails duw rijdt de trein weer. Ook de rails varieert van leeftijd +/5 jaar t/m nieuw uit de doos van 6 maanden geleden.

Wie heeft de wijsheid om mij te helpen. Ben bijna tot alles in staat om te doen.

Groeten Rocky
Re: Treinen rijden soms wel, soms niet
Is de rails wel schoon?
Zijn de verbindingen tussen de rails goed?
Re: Treinen rijden soms wel, soms niet
Beste Ice3,

Op alle stukken waar de treinen stoppen heb ik de stroom gecheckt en de spanning is normaal. Ik ga nog een keer de rails schoonmaken. Kijken of dat helpt.
Re: Treinen rijden soms wel, soms niet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Treinen rijden soms wel, soms niet
Rocky,

Misschien zijn je rails nu wel schoon, maar dat vuil kan inmiddels aan aan je wielen zitten.
Altijd voordat je gaat testen, baan schoonmaken.
Maak van één lok de wielen eens goed schoon, en ook je rails met een doekje met een heel klein beetje wasbenzine, (echt een beetje; mag net vochtig zijn)
Zorg ook dat je (kritische) testlok hebt, die ook schoon is. Gebruik die om te testen, en rijd pas met de andere als je baan schoon, of klaar is.

Succes, Marcel
Re: Treinen rijden soms wel, soms niet
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Treinen rijden soms wel, soms niet
Hallo Jean-Paul.
Wanneer de treinen stoppen en met een klein duwtje weer verder gaan dan is dit vrijwel altijd, zoals al eerder opgemerkt, het gevolg van vuil.
Zeker wanneer het meeste materiaal nog vrij nieuw is, denk je vaak helemaal niet aan vervuiling maar bij controle blijkt dit meestal de grote boosdoener! 8o
De rails en wissels (zowel puko's als railstaven) kun je heel goed schoonmaken met wasbenzine of een fijn schoonmaakblokje (b.v. die van Fleischmann) en de wielen van de locs en evt. wagons hetzelfde, soms haal je van de wielen zowat een "antislipbandje" af wat achteraf verklaard waarom deze loc zo slecht reed.
Bij digitaal komt dit allemaal nog wat precieser dan bij analoog dus hier geldt zeker dat hoe schoner de baan hoe beter alles rijdt.
Ook dagelijks rijden kan al veel problemen voorkomen, de baan wordt als het ware schoon gereden maar het vuil aan de wielen neemt dan natuurlijk wel toe.

Veel plezier en succes met het "schone" rijden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Treinen rijden soms wel, soms niet
Hallo allemaal,

Het probleem is grotendeels opgelost. Lees even verder:

Ik had laatst mijn rails "gepoetst" met een schoonmaakblokje. Er kwam veel vuil af, nu was dit wel een wat ouder blokje +/- 10 jaar. Nu heb ik de rails opnieuw schoongemaakt met wat olie die je ook gebruikt voor de stoom van de stoomlocomotieven. En jawel de locs reden weer als nieuw. Voordat ik verder ga met schoonmaken wilde ik jullie dit even meedelen.

Nu ga ik dus eerst alle rails schoonmaken met wasbenzine incl de piko's. En ben ik direct van mijn gedacht veranderd om de rails te gaan bevuilen, want daar ben ik als de doods voor dat ik weer dezelfde problemen ga krijgen. Tenzij iemand met de bets mogelijke oplossing kan komen van bevuilen en toch mooi contact behouden.....

Dank voor jullie snelle reacties op een redelijke mooie zondagmiddag.


Groeten Rocky
Re: Treinen rijden soms wel, soms niet OPGELOST!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Treinen rijden soms wel, soms niet OPGELOST!
Na het bevuilen de bovenkant even schoonmaken ;)