Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Piko ICE 3(57305) binnenverlichting?

Gestart door jptrain vrijdag 14 juni 2013, 23:06:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko ICE 3(57305) binnenverlichting?
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Piko ICE 3(57305) binnenverlichting?
hallo,
ik heb me een piko ice3 aangeschaft maar deze heeft geen binnenverlichting( nu had ik dat ook niet verwacht).
nu is de vraag of ik deze gemakkelijk kan aanbrengen.
heb al een beetje liggen rondneuzen in de boekje en daar zag ik het bedradingssysteem staan.
is het mogelijk om bijvoorbeeld de draadjes van de gele te strippen en daar de draden van de ledstrips aan te sluiten?
ja fijn
zo nee, wie kan mij hiermee helpen, vind het een beetje zonde om de interieur niet te laten zien omdat het zo donker is.

bij voorbaat dank.

gr john   
Re: Piko ICE 3(57305) binnenverlichting?
Ik heb ook zo'n Piko (van 130 Euro, dus wat wil je  :P) het is de 57306, de NS-versie.
Ik wil hem wel eens open maken en bekijken ?

grv Huub
Re: Piko ICE 3(57305) binnenverlichting?
Vervolg: nog niet open omdat er (alweer) een Uhlenbrock in zit, type is 76790.
Dat is geen verrassing alleen een domper, gezien het vreemde geluid dat de motor produceert, de lage maximale stroom voor verlichting en de afwezige (?) of beroerde lastregeling.
Dit ding bezit wel een sleper-omschakeling maar geen extra aansluiting voor schakelbare binnenverlichting.
Gezien mijn ervaringen met dit merk decoders ga ik er geen extra werk in steken maar t.z.t. gelijk een lokpilot inbouwen.

Leds continue laten branden is echter nooit een probleem.
Verder kan je de binnenverlichting ook schakelbaar maken door die te laten branden op de aansluitingen voor- en achterzijde, mits je niet boven de schamele 100 mA uit stijgt.
Volgende tussenoplossing is een aparte functiedecoder, dan kan je wel onafhankelijk van de aanwezige decoder werken, maar dan ben je bij een halve, compleet nieuwe en betere decoder.

grv Huub
Re: Piko ICE 3(57305) binnenverlichting?
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Piko ICE 3(57305) binnenverlichting?
hoi huub,
u zegt dat continue laten branden geen probleem is.
maar hoe moet ik die dan aansluiten want voor mijn hoeft het niet perse schakelbaar.
het zou handig zijn om een schema te hebben of moet ik ze gewoon aansluiten op 2 kabeltjes van het gele licht?

gr john
Re: Piko ICE 3(57305) binnenverlichting?
Hoe is de ervaring in het algemeen met dit treinstel (57306)? Neem aan dat er forumgenoten genoeg zijn die dit treinstel in bezit hebben?

Groet,

Tom
Re: Piko ICE 3(57305) binnenverlichting?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Piko ICE 3(57305) binnenverlichting?
Citaat van: jptrain op zondag 16 juni 2013, 11:22:46
hoi huub,
u zegt dat continue laten branden geen probleem is.
maar hoe moet ik die dan aansluiten want voor mijn hoeft het niet perse schakelbaar.
het zou handig zijn om een schema te hebben of moet ik ze gewoon aansluiten op 2 kabeltjes van het gele licht?
gr john

John, ik ken het treinstel niet qua techniek.

Maar als er slechts 2 kabeltjes (draden) van rijtuig naar rijtuig gaan om de front- en sluitseinen van spanning te voorzien, is de kans groot dat deze voor zowel plus als min dienen, waarbij er wordt omgepoold om het gewenste seinbeeld te verkrijgen.
Märklin doet dit ook met de ICE-3. Hier kan je via een bruggelijkrichter je verlichting aftappen voor je led-verlichting.

Wat ook kan, is dat de beide draden als min functioneren, en er een aansluiting in het voorste draaistel zit naar de wielen (plus)
In dat geval kan je dmv 2 dioden en leds hier verlichting aftappen per rijtuig.

In beide gevallen moet:
1) de aangeboden amperage voldoende zijn. (je decoder moet de benodigde amperage kunnen leveren)
Hoeveel rijtuigen moeten er worden verlicht; hoeveel leds per rijtuig?
2) de aangeboden spanning voldoende zijn.  (weerstanden bij led-frontseinen dienen bij de leds geplaatst te zijn.)

Tot zover even wat informatie.

M.v.g. Marcel
Re: Piko ICE 3(57305) binnenverlichting?
Citaat van: jptrain op zondag 16 juni 2013, 11:22:46
hoi huub,
u zegt dat continue laten branden geen probleem is.
maar hoe moet ik die dan aansluiten want voor mijn hoeft het niet perse schakelbaar.
het zou handig zijn om een schema te hebben of moet ik ze gewoon aansluiten op 2 kabeltjes van het gele licht?

gr john
Als je even voor de zekerheid in de bijbehorende papieren van de decoder wil kijken of we het over dezelfde decoder hebben:
Decodertype is Multiprotocoldecoder 76790 (dit staat als laatste op het papier)
Het beste laat je de hele handel met decoder en bijbehorende verlichting met rust; er is toch geen extra schakelfunctie beschikbaar dus de verlichting sluit je het beste aan op de baanspanning, sleper en baanmassa.

De kleuren van de draden zijn rood en zwart en deze lopen door de hele trein.
Je kan dan in elk rijtuig deze twee draden gebruiken en aansluiten zoals in de tekening beneden.

Let op:
Deze kleuren zijn wel dubbel uitgevoerd omdat de trein sleperwissel kent.
De decoder heeft dan ook 2 rode en 2 zwarte aansluitingen.

Heb je nu een stukje rails dat de trein laat stoppen door de spanning er af te gooien dan gaat de verlichting in dat deel van de trein uit waar de leds op aangesloten zijn......

Dit is ook nog wel op te lossen maar dan moeten er meer draden tussen de rijtuigen onderling komen en dan wordt het vervelender....

Aansluitvoorbeeld leds, per rijtuig te bouwen:

Re: Piko ICE 3(57305) binnenverlichting?
Marcel,

Mijn Piko (57306, NS-versie) heeft een andere configuratie dan jij hier verwacht.
In beide stuurstandrijtuigen zit het volgende: rood van de sleper en zwart van de wielen c.q. baanmassa,
Verder zit er een led-unit in die volgens de standaard is aangesloten; blauw voor de plus en geel en wit voor de verlichting.
Elk rijtuig heeft een 5-polige verbinding met het volgende rijtuig.
De trein is 4-delig en in het bistro-rijtuig komt alles bij elkaar, hier zit de motor en de decoder in.
De decoder heeft gescheiden ingangen voor sleper en baanmassa en kent dus sleperwissel.
De verlichting is natuurlijk ook aangesloten op de betreffende punten van de decoder.
De decoder heeft verder geen extra mogelijkheden om b.v. binnenverlichting te schakelen en is bovendien beperkt op 100 mA per aanwezige lichtuitgang.

grv Huub
Re: Piko ICE 3(57305) binnenverlichting?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Piko ICE 3(57305) binnenverlichting?
Met 100mA gaat het niets worden om de leds op de frontseinen te schakelen.
Dan zal er eerst een andere decoder in moeten.

M.v.g. Marcel