Vandaag een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt en ik ben klaar met het leggen van de tracés!
Dat betekent dat vanaf nu ik alleen nog voor de scenery met zaag en boor in de weer moet, maar niet meer voor het maken van ondersteuning van de rails. Mijn laatste bestelling rails en wissels staat in back order en verwacht ik volgende week. Dat gaf me mooi de tijd om eens zonder haast en goed doordacht met de constructie van de tracés aan de slag te gaan.
De spiralen bleken eigenlijk eenvoudiger dan dat ik had verwacht. Dit is de tweede keer dat ik die dingen maak, maar ik pak het nu helemaal anders aan. Het lastige is dat rechts in de baan de spiraal binnen in een lus begint en er daarna overheen stijgt. Dat gaf wat uitdagingen met ondersteunen. Belangrijkste "vinding" hier was het pas achteraf aanbrengen van de houder voor het draadeind.
Ik zaag dus eerste de spiraal in secties uit een plaat. Ik gebruik voor het aftekenen een stip aluminium waar op de juiste plek gaatjes geboord zijn (binnen en buitenstraal van het tracé). Op de plaat (60 x 120 of kleiner in een aantal gevallen, waar ik restmateriaal heb gebruikt) teken ik de middenlijn. Vanaf de bovenste rand kan ik nu het eerste middelpunt op de lijn bepalen. Vanuit dat middelpunt teken ik de buiten en binnen straal af. Ik teken de kopse kanten van de sectie door de liniaal van het einde (rand van de plaat) van de buitenstraal naar het middelpunt te leggen. Zo heb je bij verbinden van de secties geen knikken.
Het volgende middelpunt bepaal ik door vanuit het einde van de binnenstraal (da's dus niet meer aan de rand) de middenlijn over een lengte van de buitenstraal te markeren. Tussen binnen en buitenstraal heb je nu nauwelijks afval.
De secties heb ik met montage lijm tussen de kopse kanten aan elkaar gelijmd (wel klemmen) en onderop een plaatje 3mm triplex. Het houdt geen zware gewichten, maart is stabiel genoeg voor de modelbaan.
Wanneer de spiraal op de baan ligt, kun je de plek van de draadeinden bepalen. In een aantal gevallen was dat een draadeind dat al een onderliggend stuk baan draagt. Het lastige daarbij vind ik dat je het bovenliggende gat precies op de goede plaats moet boren. Dat heb ik anders gedaan. Ik heb klosjes gemaakt met daarin een 12 mm gat (ik werk met M6 en M10 draadeinden) het klosje wordt om de draadeind vast gezet en de spiraal wordt daaraan vastgelijmd. Zo zit het altijd op de juiste plaats
Volgende uitdaging was de bevestiging van de stationsplaat. Deze is het hoogste deel van de baan en ligt in het zicht. Hier wil ik eigenlijk geen moer hebben uitsteken. Daarom heb ik een blinde bevestiging bedacht: met een koppelmoer en een bout met verzonken kop. Eerlijk gezet heb ik dit idee bij Johan de Reuver opgedaan. Hij heeft in het uiteinde van zijn M8 draadeindes een M4 draadgat getapt. Ik heb de simpelere uitvoering
Het 12mm gat moet nog wel even met een 19mm verzink boor opgeruimd worden, zodat de bout netjes gelijk komt met de bovenkant van de plaat.
Door deze constructie heb ik alles met draadeinden kunnen ondersteunen. Hierdoor kan ik ieder deel van de baan in hoogte bijstellen. Perfecte tuning.
Ook is de verborgen ruimte onder het zichtbare deel nu nog steeds ruim en goed toegankelijk.
Naast de draadeinden heb ik hier en daar ook aluminium hoekprofielen gebruikt. Deze geven goed steun en nemen nauwelijks plaats in.
En dan, nog één keer, dwergseinen.
Ik ben rustig ieder avond een paar leds van draden gaan voorzien en heb inmiddels een aantal seinen klaar.
Toen ik laatst bij Johan was hebben we ze eens vergeleken met de seinen van Portigliatti en de seinen die Johan uit een etsplaat haalt. Dan doen die van mij het helemaal niet slecht. De Portigliatti zijn veel te groot. En het aanbrengen van leds in de etsseinen is nog een hele tour.
Op de foto van links naar rechts Portigliatti, ets-plaat, 3d front, 3d achterzijde (het stukkie tape is om de juiste kant op de foto te krijgen.)
Maar ja, als je Johan een beetje kent, weet je dat hij wel weer iets extra's weet te verzinnen. Wat dacht je hiervan?
Foto met toestemming van Johan geplaatstFoto met toestemming van Johan geplaatstDit type dwergsein wordt aan de rechterzijde van de ban geplaatst wanneer aan de linkerzijde onvoldoende ruimte is. Het sein is spiegelbeeld van het normale sein en heeft een verlichte pijl naar links onderaan. En, zoals op de foto's te zien, hebben ze ooit op Blausee Mitholz gestaan. Inmiddels zijn ze vervangen door de normale uitvoering. Op de eerste foto staat die er al en zijn ze nog aan het aansluiten.
Dus, omdat ze voorkomen, ook van dit sein een uitvoering in 3d print gemaakt. Onderaan heb ik een vakje waar het ledje achter de pijl in past. De pijl zelf heb ik niet helemaal doorgebroken. Idee is dat het licht dan beter verspreid wordt.
Voorkant:
Achterkant:
En het uitgeprinte resultaat. ik heb nog geen tijd gehad ze te schilderen en van leds te voorzien.
Zo, nu zijn jullie weer helemaal bij. Hopelijk komen de rails en wissels snel, dan kunnen we gaan rijden
wordt vervolgd...